kyssningsfartyg-färjor

AIDAmar

2018-09-15 20:25 #0 av: Jimmy.L

AIDAmar på väg in mot Stockholm den 21 juli 2017

Längd: 253 m 

Byggstart: 20 oktober 2008 

Sjösattes: 1 april 2012

Djupgående: 7,3 m

Bredd: 32 m

Antal passagerare; 2,686

Besättning: 630

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2018-09-15 20:41 #1 av: Jimmy.L

AIDAmar

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2018-09-18 20:58 #2 av: eskils

Vilken jättebåt! Var kommer den ifrån?


Anmäl
2018-09-18 21:00 #3 av: Jimmy.L

Genoa, Italien har hon som hemmahamn.

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2018-10-02 15:16 #4 av: Jimmy.L

Idag låg hennes syster i Stockholm och kommer tillbaka snart igen.

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2018-10-02 15:20 #5 av: Jimmy.L

Fören.

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2019-04-12 16:28 #6 av: Göstage

Idag hade Göteborg besök av en annan AIDA, nämligen den lite mindre AIDAcara. Tyvärr var det besvärligt motljus, så jag nöjer mig med att lägga ut en bild. Båten som ligger hitom Cara är supplybåten Northern Kattegat.

Lite uppgifter om AIDACara från Fartygsfakta:

Byggd 1996 av Kvaerner Masa Yard Oy, Åbo, Finland.
Dimensioner. 193,34 x 27,60 x 6,20 m.
GT/ NT/ DWT. 38557/ 17766/ 3752.
Maskineri. Fyra MAN 6L48/60 dieslar.
Knop. 21,0.
Passagerare. 1230.
Hyttplatser. 1230.

https://www.youtube.com/watch?v=OUcLufoiTeg

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-04-12 16:44 #7 av: Jimmy.L

Dom är lite speciella med sin pussmun. Glad

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2019-04-12 17:15 #8 av: Göstage

Ja, det är rätt originellt. 

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-05-15 08:31 #9 av: Göstage

AIDAcara blev i dagarna  det första kryssningsfartyg som försetts med Aquaterras, en biocidfri, självrengörande och flerfunktionell bottenfärg. Enligt den japanska tillverkaren innebär bruket av Aquaterras en bränslebesparing på över 10% jämfört med standardbottenfärger, tack vare dess mjuka yta och lågfriktionsegenskaper.

http://www.seatrade-cruise.com/news/news-headlines/aidacara-first-full-cruise-ship-reference-for-aquaterras-antifoulant.html

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-05-15 08:33 #10 av: Jimmy.L

#9 Intressant teknik. 

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2019-05-15 08:41 #11 av: Göstage

Ja, det verkar finnas ett stort branschintresse kring den. Fast den slutliga utvärderingen av det här testet dröjer tre år, först då ser man om metoden hållit vad den lovat.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-09-05 15:26 #12 av: Jimmy.L

AIDAmar vid Stadsgårdskajen 167

Fotad 2019-09-05

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2019-10-23 12:13 #13 av: Jimmy.L

AIDAaura blev den sista kryssningsfartyp i Stockholm denna säsong.

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2019-10-23 14:17 #14 av: Göstage

Börjar bli en liten samling av Aidor nu - trevligt!

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.