Kyssningsfartyg och färjor

Stena Line

2018-09-15 22:08 #0 av: Göstage

Stena Line är ett av världens största rederier, grundat av Sten A. (Allan) Olsson. Ursprungligen bestod hans flotta av fraktfartyg ingående i den metallåtervinningshandel han bedrev (Stena Metall finns ju fortfarande). 

År 1964 startade Olsson passagerartrafik, då med destination Skagen på den danska sidan, och resenärerna var huvudsakligen hemmafruar som handlade billiga livsmedel i Danmark med den då starka kronan. Senare valde rederiet att segla på Fredrikshamn istället, och när den enda konkurrenten Sessanlinjen kunde köpas upp började en snabb expansion. Idag seglar man även på Tyskland, såväl från Göteborg som från Skåne, och man har dessutom en färjelinje mellan Varberg och Grenå i Danmark (trafiken kommer dock att flyttas till Halmstad på den svenska sidan). 

Numera bedriver Stena färjetrafik på ett stort antal linjer i Europa, men i den här tråden kommer det i huvudsak att handla om rederiets färjetrafik till och från Göteborg.

Bilden: Stena Jutlandica i hamn vid Danmarksterminalen på Masthuggskajen i Göteborg.

Re:tired, men stolt medis på Kust & hav iFokus.

Anmäl
2018-09-15 22:17 #1 av: Göstage

Lite Stenanostalgi från 1969. Priserna är dessvärre uppdaterade sedan dess...

Re:tired, men stolt medis på Kust & hav iFokus.

Anmäl
2018-09-15 22:29 #2 av: Göstage

Under årens lopp har en mängd fartyg gått i färjetrafik för Stena. Sajten fartygsfakta har en imponerande sammanställning över vad som nog är "rubbet" -  namn, hur länge de fört rederiets färger samt fakta för varje fartyg.

http://www.faktaomfartyg.se/stena_line.htm 

Re:tired, men stolt medis på Kust & hav iFokus.

Anmäl
2018-09-15 23:00 #3 av: Göstage

Vissa namn i flottan går i arv, som Stena Danica. Med början 1965 har tre fartyg avlöst varandra som "Danica". Nuvarande Stena Danica är en verklig veteran. Hon byggdes på ett franskt varv, sjösattes 1980 men levererades till Stena först  i februari 1983 på grund av tekniska problem.    

Samtidigt levererades ett systerfartyg som tjänstgjorde för Stena som Stena Jutlandica (ett annat fartygsnamn som går i arv), vi återkommer till dem.

Stena Danica kan ta 2300 passagerare, rymmer 96 hytter och kan ta 630 bilar (fördelningen personbilar/lastbilar framgår inte av uppgifterna). 

Några bilder på nuvarande Stena Danica (bildspel).

Re:tired, men stolt medis på Kust & hav iFokus.

Anmäl
2018-09-16 07:15 #4 av: Jimmy.L

Fina bilder, kul med en äldre prislista. 

Anmäl
2018-09-16 08:32 #5 av: Göstage

#4 Tack! "Det kommer mera", som ett gammalt TV-program hette. Glad (Annonsen googlades fram på Stenas Facebooksida.)

Re:tired, men stolt medis på Kust & hav iFokus.

Anmäl
2018-09-16 18:01 #6 av: Göstage

Som nämnts ovan går vissa fartygsnamn i arv, och så är det även med Stena Jutlandica. Den nuvarande Jutlandica byggdes på ett varv i Nederländerna och levererades 1996. 

Den första Jutlandica gick under Stenaflagg 1973-82 och skrotades 2010, hon hette M/S Euroferries Atlantica. Den andra Jutlandica var systerfartyg till nuvarande Stena Danica, och lämnade Göteborg 1996 för att istället gå i trafik mellan Dover och Calais. Därefter såldes hon till ett norskt rederi, där hon gick under namnet M/S Pride of Telemark. En grundstötning 2007 var dock förödande, och när skadorna visade sig irreperabla gick hon till upphuggning 2011.

Men åter till den nutida Stena Jutlandica! Hon kan ta 1500 passagerare och rymmer 550 bilar och  122 lastbilar. Liksom sina föregångare går hon på traden Göteborg-Fredrikshamn.

Klicka på bilden för större format.

Re:tired, men stolt medis på Kust & hav iFokus.

Anmäl
2018-09-16 19:06 #7 av: Göstage

Igår när jag passerade Masthuggskajen upptäckte jag en Stenabåt som jag inte sett tidigare. Det visade sig vara ett nyförvärv. Stena Vinga - hon hette tidigare Hammerodde, levererad 2005 och tidigare ägd på Bornholm. Fartyget har trafikerat olika linjer från Rönne, till Danmark, Sverige och Tyskland.

"Ropaxen Hammerodde, som köptes förra året från Bornholmsrederiet Faergen, byter inom kort till ett Stena Line-namn. Färjan sätts i mitten av september in på linjen Göteborg–Frederikshavn och ersätter därmed Stena Gothica.

– Vi får en mer modern produkt bättre anpassad både för våra fraktkunder och våra passagerare. Vi kommer också att öppna Hammerodde för bilburna gäster, vilket innebär en kapacitetsökning på passagerarsidan. I samband med förändringen kommer vi också att samla all trafik till Danmark vid Masthuggskajen, vilket ger en ökad tillgänglighet och bättre service för våra kunder, säger Tony Michaelsen, Trade Director för Region Danmark.

Stena Gothica återvänder i mitten av september till sin tidigare linje Travemünde–Liepaja, där hon kommer att segla tillsammans med sitt systerfartyg Urd."---

https://www.sjofartstidningen.se/stena-line-flyttar-om-linjenatet/

Stena Vinga kan ta 400 passagerare och 200 bilar.

Re:tired, men stolt medis på Kust & hav iFokus.

Anmäl
2018-09-16 19:19 #8 av: Jimmy.L

Hon ser inte dum ut. 

Anmäl
2018-09-16 19:29 #9 av: Göstage

Nej, lite annorlunda än de egenproducerade färjorna. Hon har en helt annan stil än än Stena Gothica som hon ersätter, Glad

Stena Gothica plåtad vid Klippan respektive Nya Älvsborg. 

Re:tired, men stolt medis på Kust & hav iFokus.

Anmäl
2018-09-17 11:51 #10 av: Göstage

Stena Line rapporterar en ökning på 25% för sina dagsturer mellan Göteborg och Fredrikshamn i sommar. Förutom de anledningar som anges i artikeln spelar det nog roll att den svenska kronan varit förmånlig för danska shoppare som rest andra vägen.

https://www.travelnews.se/rederi/dagstursresande-med-stena-line-okade-med-25-procent/

Re:tired, men stolt medis på Kust & hav iFokus.

Anmäl
2018-10-06 13:22 #11 av: Jimmy.L

Hört att dom vill införa kontantfritt på vissa av sina färjor?

Anmäl
2018-10-06 13:25 #12 av: Göstage

Jaha, det låter nytt för mig - undrar hur det skall gå med spelautomaterna då? Skämtar

Re:tired, men stolt medis på Kust & hav iFokus.

Anmäl
2018-10-06 13:35 #13 av: Jimmy.L

Såg det här men hittar inget i media.

http://www.xn--landgngen-92a.se/index.php?topic=1253.0


Anmäl
2018-10-06 13:48 #14 av: Göstage

Hittade det här på Stena Saga (Oslo-Fredrikshamn):

"Fra 08.01.19 blir Stena Saga kontantfri. Det vil si at det bare er mulig å betale med kort om bord. Kasinoet og spillene om bord vil fortsatt ta kontanter.

Fram til da er det mulig å betale med kontanter i enkelte barer og restauranter, men vi anbefaler at du tar med betalingskort."

Re:tired, men stolt medis på Kust & hav iFokus.

Anmäl
2018-10-06 14:04 #15 av: Jimmy.L

Tråkigt, kontanter är oftare snabbare att betala med. 

Anmäl
2018-10-17 23:52 #16 av: Göstage

Några interiörbilder från Danica i den här bloggen från förra året.

Re:tired, men stolt medis på Kust & hav iFokus.

Anmäl
2018-10-18 08:16 #17 av: Jimmy.L

Såg inte så dumt ut, är det taxfree ombord?

Anmäl
2018-10-18 08:25 #18 av: Göstage

Ja då, det är taxfree även på Danmarksfärjorna. Stena har från 2015 hårdsatsat på sin bordershopförsäljning och lyckats vända en nedåtgående resandekurva till framgång.

Re:tired, men stolt medis på Kust & hav iFokus.

Anmäl
2018-10-21 19:26 #19 av: Göstage

M/S Stena Germanica är det mer spartanska fartyget av de två som går mellan Göteborg och Kiel. Hon hette tidigare Stena Hollandica och gick emellan Hoek van Holland och Harwich.  

Germanica är byggd på Astilleros Españoles, Puerta Real, Spanien, och levererad 2001. Hon kom från Holland 2010 och blev då den tredje färjan som bär namnet Stena Germanica. Hon kan ta 1300 passagerare och 300 bilar.

Video: från Kiel till Göteborg 2016 (12:30).

Re:tired, men stolt medis på Kust & hav iFokus.

Anmäl
2018-10-21 19:55 #20 av: Göstage

M/S Stena Scandinavica har en del gemensamt med Germanica, det andra fartyget på rutten Göteborg- Kiel. Även Scandinavica har tidigare gått på rutten Hoek van Holland–Harwich, då hette hon M/S Stena Brittanica, och liksom Germanica är hon det tredje fartyget som bär sitt nuvarande namn.

Stena Scandinavica levererades 2003 från Hyundai Heavy Industries, Ulsan, Sydkorea och kom till Göteborg från Holland/England 2011. Precis som Germanica kan hon ta 1300 passagerare och 300 fordon. Scandinavica har lite mer utrymmen till passagerarnas komfort än Germanica i form av fler restauranger och barer bland annat.

Tyvärr är exteriörbilden tagen ur en lite dålig vinkel, men det finns bättre bilder på länken.

Video: skeppstur 2016 (9:50).  

Re:tired, men stolt medis på Kust & hav iFokus.

Anmäl
2018-10-21 20:21 #21 av: Göstage

#19 Gjorde en Kielkryssning med Germanica i maj och skrev om den upplevelsen på minafoton.ifokus. För att inte upprepa mig så lägger jag en länk dit:

https://minafoton.ifokus.se/discussions/5afb1f3ace12c44cbb002885-pa-kryss-till-kiel-maj-2018

Re:tired, men stolt medis på Kust & hav iFokus.

Anmäl
2018-10-22 08:04 #22 av: Göstage

"Stena Jutlandica har nu kört med delvis batteridrift under en månad och Stena Lines förväntningar är överträffade.

Stena Lines projekt med att konvertera färjan Stena Jutlandica, som trafikerar linjen Göteborg–Frederikshavn, till ett batterihybridfartyg genomförs i flera steg. Första steget i utvecklingen av batteridrift på Stena Jutlandica visar positiva effekter redan efter en månad i drift, skriver Stena Line i ett pressmeddelande."---

 https://www.sjofartstidningen.se/forsta-batterimanaden-positiv/

Låter bra!

Re:tired, men stolt medis på Kust & hav iFokus.

Anmäl
2018-10-31 15:35 #23 av: Göstage

Stena Lines gasturbindrivna katamaran Stena Carisma (även "Stena Express") har legat vid kaj i Göteborg sedan 2013. Anledningen till att hon togs ut bruk var de stigande oljepriserna, men så sent som förra året hade rederiet planer på att åter sätta in henne i trafik på Fredrikshavn i år eller nästa år, under förutsättning att inte oljepriserna rakar i höjden. Återstår att se om man kan komma igång nästa år då...

Stena Carisma byggdes på  Westamarin A/S, Kristiansand, Norge och levererades sommaren 1997. Restiden med henne mellan Göteborg och Fredrikshavn var två timmar, medan det med de andra färjorna tar 3 timmar och 15 minuter. Hon lastar 900 passagerare och 210 bilar.

http://www.faktaomfartyg.se/stena_carisma_1997.htm

Re:tired, men stolt medis på Kust & hav iFokus.

Anmäl
2018-10-31 16:16 #24 av: Jimmy.L

323 Samma problem hade Viking Line när dom hade katamaran på sträckan Helsingfors - Tallinn, bränslekostnaden är hög på dessa fartyg. 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.