kyssningsfartyg-färjor

Stena Line

2018-09-15 22:08 #0 av: Göstage

Stena Line är ett av världens största rederier, grundat av Sten A. (Allan) Olsson. Ursprungligen bestod hans flotta av fraktfartyg ingående i den metallåtervinningshandel han bedrev (Stena Metall finns ju fortfarande). 

År 1964 startade Olsson passagerartrafik, då med destination Skagen på den danska sidan, och resenärerna var huvudsakligen hemmafruar som handlade billiga livsmedel i Danmark med den då starka kronan. Senare valde rederiet att segla på Fredrikshamn istället, och när den enda konkurrenten Sessanlinjen kunde köpas upp började en snabb expansion. Idag seglar man även på Tyskland, såväl från Göteborg som från Skåne, och man har dessutom en färjelinje mellan Varberg och Grenå i Danmark (trafiken kommer dock att flyttas till Halmstad på den svenska sidan). 

Numera bedriver Stena färjetrafik på ett stort antal linjer i Europa, men i den här tråden kommer det i huvudsak att handla om rederiets färjetrafik till och från Göteborg.

Bilden: Stena Jutlandica i hamn vid Danmarksterminalen på Masthuggskajen i Göteborg.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-09-15 22:17 #1 av: Göstage

Lite Stenanostalgi från 1969. Priserna är dessvärre uppdaterade sedan dess...

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-09-15 22:29 #2 av: Göstage

Under årens lopp har en mängd fartyg gått i färjetrafik för Stena. Sajten fartygsfakta har en imponerande sammanställning över vad som nog är "rubbet" -  namn, hur länge de fört rederiets färger samt fakta för varje fartyg.

http://www.faktaomfartyg.se/stena_line.htm 

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-09-15 23:00 #3 av: Göstage

Vissa namn i flottan går i arv, som Stena Danica. Med början 1965 har tre fartyg avlöst varandra som "Danica". Nuvarande Stena Danica är en verklig veteran. Hon byggdes på ett franskt varv, sjösattes 1980 men levererades till Stena först  i februari 1983 på grund av tekniska problem.    

Samtidigt levererades ett systerfartyg som tjänstgjorde för Stena som Stena Jutlandica (ett annat fartygsnamn som går i arv), vi återkommer till dem.

Stena Danica kan ta 2300 passagerare, rymmer 96 hytter och kan ta 630 bilar (fördelningen personbilar/lastbilar framgår inte av uppgifterna). 

Några bilder på nuvarande Stena Danica (bildspel).

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-09-16 07:15 #4 av: Jimmy.L

Fina bilder, kul med en äldre prislista. 

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2018-09-16 08:32 #5 av: Göstage

#4 Tack! "Det kommer mera", som ett gammalt TV-program hette. Glad (Annonsen googlades fram på Stenas Facebooksida.)

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-09-16 18:01 #6 av: Göstage

Som nämnts ovan går vissa fartygsnamn i arv, och så är det även med Stena Jutlandica. Den nuvarande Jutlandica byggdes på ett varv i Nederländerna och levererades 1996. 

Den första Jutlandica gick under Stenaflagg 1973-82 och skrotades 2010, hon hette M/S Euroferries Atlantica. Den andra Jutlandica var systerfartyg till nuvarande Stena Danica, och lämnade Göteborg 1996 för att istället gå i trafik mellan Dover och Calais. Därefter såldes hon till ett norskt rederi, där hon gick under namnet M/S Pride of Telemark. En grundstötning 2007 var dock förödande, och när skadorna visade sig irreperabla gick hon till upphuggning 2011.

Men åter till den nutida Stena Jutlandica! Hon kan ta 1500 passagerare och rymmer 550 bilar och  122 lastbilar. Liksom sina föregångare går hon på traden Göteborg-Fredrikshamn.

Klicka på bilden för större format.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-09-16 19:06 #7 av: Göstage

Igår när jag passerade Masthuggskajen upptäckte jag en Stenabåt som jag inte sett tidigare. Det visade sig vara ett nyförvärv. Stena Vinga - hon hette tidigare Hammerodde, levererad 2005 och tidigare ägd på Bornholm. Fartyget har trafikerat olika linjer från Rönne, till Danmark, Sverige och Tyskland.

"Ropaxen Hammerodde, som köptes förra året från Bornholmsrederiet Faergen, byter inom kort till ett Stena Line-namn. Färjan sätts i mitten av september in på linjen Göteborg–Frederikshavn och ersätter därmed Stena Gothica.

– Vi får en mer modern produkt bättre anpassad både för våra fraktkunder och våra passagerare. Vi kommer också att öppna Hammerodde för bilburna gäster, vilket innebär en kapacitetsökning på passagerarsidan. I samband med förändringen kommer vi också att samla all trafik till Danmark vid Masthuggskajen, vilket ger en ökad tillgänglighet och bättre service för våra kunder, säger Tony Michaelsen, Trade Director för Region Danmark.

Stena Gothica återvänder i mitten av september till sin tidigare linje Travemünde–Liepaja, där hon kommer att segla tillsammans med sitt systerfartyg Urd."---

https://www.sjofartstidningen.se/stena-line-flyttar-om-linjenatet/

Stena Vinga kan ta 400 passagerare och 200 bilar.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-09-16 19:19 #8 av: Jimmy.L

Hon ser inte dum ut. 

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2018-09-16 19:29 #9 av: Göstage

Nej, lite annorlunda än de egenproducerade färjorna. Hon har en helt annan stil än än Stena Gothica som hon ersätter, Glad

Stena Gothica plåtad vid Klippan respektive Nya Älvsborg. 

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-09-17 11:51 #10 av: Göstage

Stena Line rapporterar en ökning på 25% för sina dagsturer mellan Göteborg och Fredrikshamn i sommar. Förutom de anledningar som anges i artikeln spelar det nog roll att den svenska kronan varit förmånlig för danska shoppare som rest andra vägen.

https://www.travelnews.se/rederi/dagstursresande-med-stena-line-okade-med-25-procent/

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-10-06 13:22 #11 av: Jimmy.L

Hört att dom vill införa kontantfritt på vissa av sina färjor?

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2018-10-06 13:25 #12 av: Göstage

Jaha, det låter nytt för mig - undrar hur det skall gå med spelautomaterna då? Skämtar

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-10-06 13:35 #13 av: Jimmy.L

Såg det här men hittar inget i media.

http://www.xn--landgngen-92a.se/index.php?topic=1253.0


Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2018-10-06 13:48 #14 av: Göstage

Hittade det här på Stena Saga (Oslo-Fredrikshamn):

"Fra 08.01.19 blir Stena Saga kontantfri. Det vil si at det bare er mulig å betale med kort om bord. Kasinoet og spillene om bord vil fortsatt ta kontanter.

Fram til da er det mulig å betale med kontanter i enkelte barer og restauranter, men vi anbefaler at du tar med betalingskort."

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-10-06 14:04 #15 av: Jimmy.L

Tråkigt, kontanter är oftare snabbare att betala med. 

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2018-10-17 23:52 #16 av: Göstage

Några interiörbilder från Danica i den här bloggen från förra året.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-10-18 08:16 #17 av: Jimmy.L

Såg inte så dumt ut, är det taxfree ombord?

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2018-10-18 08:25 #18 av: Göstage

Ja då, det är taxfree även på Danmarksfärjorna. Stena har från 2015 hårdsatsat på sin bordershopförsäljning och lyckats vända en nedåtgående resandekurva till framgång.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-10-21 19:26 #19 av: Göstage

M/S Stena Germanica är det mer spartanska fartyget av de två som går mellan Göteborg och Kiel. Hon hette tidigare Stena Hollandica och gick emellan Hoek van Holland och Harwich.  

Germanica är byggd på Astilleros Españoles, Puerta Real, Spanien, och levererad 2001. Hon kom från Holland 2010 och blev då den tredje färjan som bär namnet Stena Germanica. Hon kan ta 1300 passagerare och 300 bilar.

Video: från Kiel till Göteborg 2016 (12:30).

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-10-21 19:55 #20 av: Göstage

M/S Stena Scandinavica har en del gemensamt med Germanica, det andra fartyget på rutten Göteborg- Kiel. Även Scandinavica har tidigare gått på rutten Hoek van Holland–Harwich, då hette hon M/S Stena Brittanica, och liksom Germanica är hon det tredje fartyget som bär sitt nuvarande namn.

Stena Scandinavica levererades 2003 från Hyundai Heavy Industries, Ulsan, Sydkorea och kom till Göteborg från Holland/England 2011. Precis som Germanica kan hon ta 1300 passagerare och 300 fordon. Scandinavica har lite mer utrymmen till passagerarnas komfort än Germanica i form av fler restauranger och barer bland annat.

Tyvärr är exteriörbilden tagen ur en lite dålig vinkel, men det finns bättre bilder på länken.

Video: skeppstur 2016 (9:50).  

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-10-21 20:21 #21 av: Göstage

#19 Gjorde en Kielkryssning med Germanica i maj och skrev om den upplevelsen på minafoton.ifokus. För att inte upprepa mig så lägger jag en länk dit:

https://minafoton.ifokus.se/discussions/5afb1f3ace12c44cbb002885-pa-kryss-till-kiel-maj-2018

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-10-22 08:04 #22 av: Göstage

"Stena Jutlandica har nu kört med delvis batteridrift under en månad och Stena Lines förväntningar är överträffade.

Stena Lines projekt med att konvertera färjan Stena Jutlandica, som trafikerar linjen Göteborg–Frederikshavn, till ett batterihybridfartyg genomförs i flera steg. Första steget i utvecklingen av batteridrift på Stena Jutlandica visar positiva effekter redan efter en månad i drift, skriver Stena Line i ett pressmeddelande."---

 https://www.sjofartstidningen.se/forsta-batterimanaden-positiv/

Låter bra!

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-10-31 15:35 #23 av: Göstage

Stena Lines gasturbindrivna katamaran Stena Carisma (även "Stena Express") har legat vid kaj i Göteborg sedan 2013. Anledningen till att hon togs ut bruk var de stigande oljepriserna, men så sent som förra året hade rederiet planer på att åter sätta in henne i trafik på Fredrikshavn i år eller nästa år, under förutsättning att inte oljepriserna rakar i höjden. Återstår att se om man kan komma igång nästa år då...

Stena Carisma byggdes på  Westamarin A/S, Kristiansand, Norge och levererades sommaren 1997. Restiden med henne mellan Göteborg och Fredrikshavn var två timmar, medan det med de andra färjorna tar 3 timmar och 15 minuter. Hon lastar 900 passagerare och 210 bilar.

http://www.faktaomfartyg.se/stena_carisma_1997.htm

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-10-31 16:16 #24 av: Jimmy.L

323 Samma problem hade Viking Line när dom hade katamaran på sträckan Helsingfors - Tallinn, bränslekostnaden är hög på dessa fartyg. 

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2018-10-31 17:20 #25 av: Göstage

Orsaken till att Stena skaffade katamaran var att de utsattes för ett konkurrentförsök, där Seacat Danmark sattes in mellan Göteborg och Fredrikshamn några säsonger, med terminal i Amerikaskjulet. Konkurrensen blev dock kortvarig, när den betydligt större Carisma levererades hade Seacat redan stängt.

Har några darriga diabilder på Seacat Danmark som jag skannat in. Hon byggdes 1991 av InCat Catamarans Pty, Ltd, Hobart, Tasmanien, Australien som HSC Hoverspeed Belgium. Hon verkar fortfarande gå i trafik, men nu i Sydamerika under namnet Atlantic Express.


Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-12-08 08:09 #26 av: Jimmy.L

I februari år 2020 är flytten från Varberg klar. Då ska Halmstad till Grenå trafikeras. Nu tror Stena Line att Halmstad kommer bli fullt med danskar, och ett nytt Klondike.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/planerar-tva-farjor-mellan-halmstad-och-grena

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2018-12-08 08:32 #27 av: Göstage

Ja, Halmstad är nog bättre än Varberg på många sätt för Stena. 

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-12-08 08:42 #28 av: Jimmy.L

Kommer dom bygga en ny färja eller kika på marknaden på vad som finns till försäljning?

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2018-12-08 09:40 #29 av: Göstage

Har jag förstått det hela rätt så behåller man Nautica och på några års sikt kompletterar henne med ytterligare ett fartyg för att klara den beräknade resenärsökningen. De har ju en del fartyg som kan omplaceras, eller också skaffar de något externt, som de gjorde med Stena Vinga.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-12-08 09:48 #30 av: Jimmy.L

Okej, min fundering var om dom bygger nytt eller kikar på marknaden på vad som finns till försäljning. 

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2018-12-08 10:11 #31 av: Göstage

#30 Ser man tillbaka på hur Stena förnyat fartygsparken så har det som jag förstått det varit  så att nybyggen hamnat på Englandstrafiken och de inkörda fartygen därifrån ersatt Fredrikshamnsbåtarna. Halmstadslinjen kanske är för liten ännu för att man skall våga sig på ett nybygge? 

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-12-08 10:31 #32 av: Jimmy.L

#31 Då blir det säkert en inkörd färja.

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2018-12-08 10:35 #33 av: Göstage

Om man tänkt sig att aktivera Carisma igen kanske den flyttas till något land med billigare driftskostnader och istället ta ett fartyg därifrån till Varberg? 

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-12-08 10:41 #34 av: Jimmy.L

#33 Ja kan man hitta ett lägre bunkerpris för henne vid en annan linje så är det smart. 

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2018-12-09 12:38 #35 av: Göstage

När man talar om trollen...

Inga beslut är tagna om Carisma inför den kommande säsongen.

http://www.gp.se/nyheter/göteborg/därför-ligger-stena-carisma-bara-vid-kajen-1.11575491

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-12-09 13:32 #36 av: Jimmy.L

Ja blir inte bunkerpriserna lägre så blir det en förlustaffär att sätta henne i trafik. 

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2018-12-10 07:32 #37 av: Göstage

Länk till Stena Lines fartygsgalleri.

https://www.stenaline.com/sv-SE-corp/fartyg

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-12-10 07:43 #38 av: Jimmy.L

Dom är ett större rederi än jag trodde. 

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2018-12-10 08:02 #39 av: Göstage

Ja, deras övriga verksamhet utöver Danmarks- och Tysklandsfärjorna är nog inte så mycket uppmärksammad här hemma.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-12-10 08:11 #40 av: Jimmy.L

Det är ju så att man ofta bara pratar om dom linjerna. 

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2018-12-15 19:17 #41 av: Göstage

GT har en aktuell intervju med Dan Sten Olsson. Här är några utdrag:

"Imperiet Dan Sten Olsson leder är gigantiskt: 130 fartyg, oljeriggar, fastigheter i massor, över 19 000 anställda i mängder av branscher världen över.
71-åringen börjar med att berätta hur hans företagsimperium mår 2018: Det blir vinst, men den är blygsam och den klaras för att man sålt av fastigheter."---

 "Dan Sten Olssons, framgångsrecept är att köpa billigt och sälja dyrt. Att hugga på något som har potential men av olika anledningar ligger i ekonomisk brygga.
Det låter ganska självklart men är inte lika enkelt som det låter. Det kräver kapital och Stena har bunkrat upp med 20 miljarder kronor i likvida medel under högkonjunkturen.

Bistrare tider väntas och då finns det saker att investera i för en entreprenör som Olsson som genom åren gett sig in i mängder av branscher långt från rederierna. Det handlar om allt från blommor till läkemedel."---

"Stena finns på många platser på jordklotet, men det är Göteborg och Masthuggshamnen som är hjärtat. Här finns Danmarksterminalen, koncernledningen och en rad av de viktigaste bolagens huvudkontor.
Snart blir ”Stenaland” betydligt större i Göteborgs västra centrum.

Ni ska köpa byggrätten på marken här omkring?

– Ja, vi får bygga däråt (pekar mot Järntorget och centrum). Det är ett stort komplex som omfattar Folkets hus, det som ligger från Rosenlundsverket till Stenaterminalen. Och lite på andra sidan Oscarsleden också."---

https://www.expressen.se/gt/nar-jag-tar-semester-kostar-det-ibland-hyr-jag-ett-plan/

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-12-15 19:28 #42 av: Jimmy.L

Ja vad ska man säga, det är ett imponerande företag. 

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2019-05-02 14:58 #43 av: Göstage

Blev imponerad av kryssningsfartyget Viking Skys vändning på Göta Älv, men faktum är ju att Stenafärjorna som inte är så korta de heller gör samma manöver varje gång de skall lägga till vid terminalen. Här är det Stena Danica som gör en piruett.


Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-05-02 15:08 #44 av: Göstage

#43

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-05-02 15:08 #45 av: Göstage

#44

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-05-02 15:09 #46 av: Göstage

#45

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-05-02 15:09 #47 av: Göstage

#46

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-05-02 15:32 #48 av: Jimmy.L

Det där har dom gjort några gånger. Glad

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2019-05-02 15:35 #49 av: Göstage

Ja, det är fickparkering i den högre skolan! Skämtar

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-06-05 20:08 #50 av: Göstage

#6 Jodå, Jutlandica tog sig lyckligt över Kattegatt även i dag.  Glad

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-07-18 15:57 #51 av: Jimmy.L

Stena Flavia i Nynäshamn.

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2019-07-18 16:06 #52 av: GIKmio

#19 Stena Germanica åkte jag med 1994..

Sajtvärd på Nostalgi i Fokus. Medarbetare på Sport i fokus, Öl i fokus och Värmland i fokus..

Anmäl
2019-07-18 16:57 #53 av: Göstage

#52 Det lär vara det fartyget som numera heter Stena Vision och som sedan 2010 trafikerar Karlskrona-Gdynia. 

Hon ersattes av nuvarande Germanicasom är den tredje i ordningen med det namnet och levererad 2001 (under annat namn). Hon sattes in på Gbg-Kiel 2010 och fick då sitt nuvarande namn.

Edit.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-07-27 19:12 #54 av: Göstage

#50 Och Danica klämmer sig också under bron.

190725.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-08-08 07:12 #55 av: Jimmy.L

Turismen från Polen till Blekinge har ökat stadigt, men den har inte gynnats av den svaga svenska kronan lika mycket som andra färjelinjer. Det säger Stena Line som kör färjorna mellan Karlskrona och Gdynia.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=105&artikel=7276454

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2019-08-30 09:19 #56 av: Göstage

Torbjörn Dalnäs bloggar läsvärt om Stenakoncernen och dess historia i Sjöfartstidningen.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-09-05 22:39 #57 av: Göstage

"Den 60-årige mannen var hotfull och omhändertogs ombord på Stena Line-färjan. Sedan slog han sönder arrestcellen i vredesmod.
Efteråt menar han att cellen inte höll ”internationell standard”.---

https://www.expressen.se/kvallsposten/blev-hotfull-farja-holl-inte-internationell-standard/

Världsvan herre, tydligen...Skrattar

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-10-14 10:15 #58 av: Göstage

Två personer ombord på en båt som var på väg att sjunka i Oslofjorden räddades av besättningen på Stena Saga i helgen. Stenafärjan var då på väg från Oslo till Fredrikshamn.
VG talade med en av de två bröder som befann sig ombord på den sjunkande båten.

"När hjälpen kom var det knappt 20 centimeter innan båten blivit vattenfylld till relingen på båten, säger han.
- Det var härligt då.  Du känner en trygghet när du ser dem komma och man möter dem med öppna armar. De är helt enastående människor, de är fantastiska, säger han.

Den elektriska utrustningen ombord slutade fungera på grund av vattnet, och bröderna visste inte längre var de var.
- Idag känner jag rädslan ännu mer än igår. Jag har alltid haft respekt för havet, men den respekten har blivit ännu större nu, för det svänger så snabbt, säger Løkkemoen."---

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/zGebQ4/to-berget-fra-forlis-i-ytre-oslofjord-fikk-hjelp-av-stena-saga

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-10-20 10:21 #59 av: Göstage

Fyllebråk, eller...?

"Flera personer började under natten mot söndag bråka på en Stenafärja i Göteborg. En polisman som väntade på kajen attackerades med sparkar och fem personer har frihetsberövats.
– Enligt besättningen var det bråk mellan olika gäng, säger polisen presstalesman Thomas Fuxborg."---

https://www.gp.se/nyheter/göteborg/storbråk-på-stenafärja-fem-tagna-av-polis-1.19368858

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-10-21 09:14 #60 av: Göstage

Som tidigare konstaterats fortsätter danska resenärer att strömma till Stena för att resa till Sverige med anledning av den förmånliga svenska kronkursen. Och inte bara dagsturerna ökar, utan även gästnätterna i Göteborg.

Sommarresorna ökade med 6% från Danmark, och gästnätterna har ökat med hela 11% hittills i år.

Källa.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-10-28 17:03 #61 av: Göstage

Stena Line har planer på en sommarfärjeförbindelse med Läsö från 2021. Det skulle betyda stor hjälp för Läsöturismen, eftersom den nuvarande färjeförbindelsen med Fredrikshamn inte har så stor kapacitet.

Linjen skulle då bli Göteborg-Österby och Österby-Fredrikshamn och det motsatta. Om planerna sätts i verket blir det första gången sedan 1964 som Stena går till Läsö. Då hette rederiet Skagenlinjen och färjan Afrodite.


Källa (ännu ej betalartikel)

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-10-30 10:28 #62 av: Göstage

Stena Estrid som skall trafikera irländska sjön från nästa år har genomfört provtur. Hon är det första ropaxfartyget av typen "Stena E-Flexer".

https://www.sjofartstidningen.se/provturen-avklarad-stena-estrid/

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-11-01 11:41 #63 av: Göstage

Stena Line har nu kommit så långt i planeringen av den nya färjesträckningen Halmstad-Grenaa att man börjat sälja biljetter till starten februari 2020. Innan dess skall Stena Nautica genomgå en make over.

Stena räknar med att inom en femårsperiod kunna fördubbla den trafik som tidigare hade Varberg som svensk destination.

Källa

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-11-10 18:08 #64 av: Jimmy.L

2017 blev en man som arbetade för Stena Line överkörd av en 3,5-tons lastbil i Birkenhead. Efter en rättstvist får rederiet böta 4,9 miljoner kronor.

https://www.sjofartstidningen.se/anstalld-pa-stena-far-miljoner-skadestand/

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.