Annons:
Etiketterfärjorkryssningsfartyg
Läst 6101 ggr
[Göstage]
2018-09-15 22:08

Stena Line

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Stena Line är ett av världens största rederier, grundat av Sten A. (Allan) Olsson. Ursprungligen bestod hans flotta av fraktfartyg ingående i den metallåtervinningshandel han bedrev (Stena Metall finns ju fortfarande). 

År 1964 startade Olsson passagerartrafik, då med destination Skagen på den danska sidan, och resenärerna var huvudsakligen hemmafruar som handlade billiga livsmedel i Danmark med den då starka kronan. Senare valde rederiet att segla på Fredrikshamn istället, och när den enda konkurrenten Sessanlinjen kunde köpas upp började en snabb expansion. Idag seglar man även på Tyskland, såväl från Göteborg som från Skåne, och man har dessutom en färjelinje mellan Varberg och Grenå i Danmark (trafiken kommer dock att flyttas till Halmstad på den svenska sidan). 

Numera bedriver Stena färjetrafik på ett stort antal linjer i Europa, men i den här tråden kommer det i huvudsak att handla om rederiets färjetrafik till och från Göteborg.

Bilden: Stena Jutlandica i hamn vid Danmarksterminalen på Masthuggskajen i Göteborg.

  • Redigerat 2020-10-16 18:28 av [Jimmy.L]
  • Redigerat 2020-11-06 13:56 av [Göstage]
  • Redigerat 2023-07-17 23:04 av Fornöga
Annons:
[Göstage]
2018-09-15 22:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Lite Stenanostalgi från 1969. Priserna är dessvärre uppdaterade sedan dess…

[Göstage]
2018-09-15 22:29
#2

Under årens lopp har en mängd fartyg gått i färjetrafik för Stena. Sajten fartygsfakta har en imponerande sammanställning över vad som nog är "rubbet" -  namn, hur länge de fört rederiets färger samt fakta för varje fartyg.

http://www.faktaomfartyg.se/stena_line.htm

[Göstage]
2018-09-15 23:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#3

Vissa namn i flottan går i arv, som Stena Danica. Med början 1965 har tre fartyg avlöst varandra som "Danica". Nuvarande Stena Danica är en verklig veteran. Hon byggdes på ett franskt varv, sjösattes 1980 men levererades till Stena först  i februari 1983 på grund av tekniska problem.    

Samtidigt levererades ett systerfartyg som tjänstgjorde för Stena som Stena Jutlandica (ett annat fartygsnamn som går i arv), vi återkommer till dem.

Stena Danica kan ta 2300 passagerare, rymmer 96 hytter och kan ta 630 bilar (fördelningen personbilar/lastbilar framgår inte av uppgifterna). 

Några bilder på nuvarande Stena Danica (bildspel).

[Jimmy.L]
2018-09-16 07:15
#4

Fina bilder, kul med en äldre prislista.

[Göstage]
2018-09-16 08:32
#5

#4 Tack! "Det kommer mera", som ett gammalt TV-program hette. 🙂 (Annonsen googlades fram på Stenas Facebooksida.)

[Göstage]
2018-09-16 18:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Som nämnts ovan går vissa fartygsnamn i arv, och så är det även med Stena Jutlandica. Den nuvarande Jutlandica byggdes på ett varv i Nederländerna och levererades 1996. 

Den första Jutlandica gick under Stenaflagg 1973-82 och skrotades 2010, hon hette M/S Euroferries Atlantica. Den andra Jutlandica var systerfartyg till nuvarande Stena Danica, och lämnade Göteborg 1996 för att istället gå i trafik mellan Dover och Calais. Därefter såldes hon till ett norskt rederi, där hon gick under namnet M/S Pride of Telemark. En grundstötning 2007 var dock förödande, och när skadorna visade sig irreperabla gick hon till upphuggning 2011.

Men åter till den nutida Stena Jutlandica! Hon kan ta 1500 passagerare och rymmer 550 bilar och  122 lastbilar. Liksom sina föregångare går hon på traden Göteborg-Fredrikshamn.

Klicka på bilden för större format.

Annons:
[Göstage]
2018-09-16 19:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Igår när jag passerade Masthuggskajen upptäckte jag en Stenabåt som jag inte sett tidigare. Det visade sig vara ett nyförvärv. Stena Vinga - hon hette tidigare Hammerodde, levererad 2005 och tidigare ägd på Bornholm. Fartyget har trafikerat olika linjer från Rönne, till Danmark, Sverige och Tyskland.

"Ropaxen Hammerodde, som köptes förra året från Bornholmsrederiet Faergen, byter inom kort till ett Stena Line-namn. Färjan sätts i mitten av september in på linjen Göteborg–Frederikshavn och ersätter därmed Stena Gothica.

– Vi får en mer modern produkt bättre anpassad både för våra fraktkunder och våra passagerare. Vi kommer också att öppna Hammerodde för bilburna gäster, vilket innebär en kapacitetsökning på passagerarsidan. I samband med förändringen kommer vi också att samla all trafik till Danmark vid Masthuggskajen, vilket ger en ökad tillgänglighet och bättre service för våra kunder, säger Tony Michaelsen, Trade Director för Region Danmark.

Stena Gothica återvänder i mitten av september till sin tidigare linje Travemünde–Liepaja, där hon kommer att segla tillsammans med sitt systerfartyg Urd."---

https://www.sjofartstidningen.se/stena-line-flyttar-om-linjenatet/

Stena Vinga kan ta 400 passagerare och 200 bilar.

[Jimmy.L]
2018-09-16 19:19
#8

Hon ser inte dum ut.

[Göstage]
2018-09-16 19:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#9

Nej, lite annorlunda än de egenproducerade färjorna. Hon har en helt annan stil än än Stena Gothica som hon ersätter, 🙂

Stena Gothica plåtad vid Klippan respektive Nya Älvsborg.

[Göstage]
2018-09-17 11:51
#10

Stena Line rapporterar en ökning på 25% för sina dagsturer mellan Göteborg och Fredrikshamn i sommar. Förutom de anledningar som anges i artikeln spelar det nog roll att den svenska kronan varit förmånlig för danska shoppare som rest andra vägen.

https://www.travelnews.se/rederi/dagstursresande-med-stena-line-okade-med-25-procent/

[Jimmy.L]
2018-10-06 13:22
#11

Hört att dom vill införa kontantfritt på vissa av sina färjor?

[Göstage]
2018-10-06 13:25
#12

Jaha, det låter nytt för mig - undrar hur det skall gå med spelautomaterna då? 😉

[Jimmy.L]
2018-10-06 13:35
#13

Såg det här men hittar inget i media.

http://www.xn--landgngen-92a.se/index.php?topic=1253.0

Annons:
[Göstage]
2018-10-06 13:48
#14

Hittade det här på Stena Saga (Oslo-Fredrikshamn):

"Fra 08.01.19 blir Stena Saga kontantfri. Det vil si at det bare er mulig å betale med kort om bord. Kasinoet og spillene om bord vil fortsatt ta kontanter.

Fram til da er det mulig å betale med kontanter i enkelte barer og restauranter, men vi anbefaler at du tar med betalingskort."

[Jimmy.L]
2018-10-06 14:04
#15

Tråkigt, kontanter är oftare snabbare att betala med.

[Göstage]
2018-10-17 23:52
#16

Några interiörbilder från Danica i den här bloggen från förra året.

[Jimmy.L]
2018-10-18 08:16
#17

Såg inte så dumt ut, är det taxfree ombord?

[Göstage]
2018-10-18 08:25
#18

Ja då, det är taxfree även på Danmarksfärjorna. Stena har från 2015 hårdsatsat på sin bordershopförsäljning och lyckats vända en nedåtgående resandekurva till framgång.

[Göstage]
2018-10-21 19:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

M/S Stena Germanica är det mer spartanska fartyget av de två som går mellan Göteborg och Kiel. Hon hette tidigare Stena Hollandica och gick emellan Hoek van Holland och Harwich.  

Germanica är byggd på Astilleros Españoles, Puerta Real, Spanien, och levererad 2001. Hon kom från Holland 2010 och blev då den tredje färjan som bär namnet Stena Germanica. Hon kan ta 1300 passagerare och 300 bilar.

Video: från Kiel till Göteborg 2016 (12:30).

[Göstage]
2018-10-21 19:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

M/S Stena Scandinavica har en del gemensamt med Germanica, det andra fartyget på rutten Göteborg- Kiel. Även Scandinavica har tidigare gått på rutten Hoek van Holland–Harwich, då hette hon M/S Stena Brittanica, och liksom Germanica är hon det tredje fartyget som bär sitt nuvarande namn.

Stena Scandinavica levererades 2003 från Hyundai Heavy Industries, Ulsan, Sydkorea och kom till Göteborg från Holland/England 2011. Precis som Germanica kan hon ta 1300 passagerare och 300 fordon. Scandinavica har lite mer utrymmen till passagerarnas komfort än Germanica i form av fler restauranger och barer bland annat.

Tyvärr är exteriörbilden tagen ur en lite dålig vinkel, men det finns bättre bilder på länken.

Video: skeppstur 2016 (9:50).

Annons:
[Göstage]
2018-10-21 20:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

#19 Gjorde en Kielkryssning med Germanica i maj och skrev om den upplevelsen på minafoton.ifokus. För att inte upprepa mig så lägger jag en länk dit:

https://minafoton.ifokus.se/discussions/5afb1f3ace12c44cbb002885-pa-kryss-till-kiel-maj-2018

[Göstage]
2018-10-22 08:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

"Stena Jutlandica har nu kört med delvis batteridrift under en månad och Stena Lines förväntningar är överträffade.

Stena Lines projekt med att konvertera färjan Stena Jutlandica, som trafikerar linjen Göteborg–Frederikshavn, till ett batterihybridfartyg genomförs i flera steg. Första steget i utvecklingen av batteridrift på Stena Jutlandica visar positiva effekter redan efter en månad i drift, skriver Stena Line i ett pressmeddelande."---

 https://www.sjofartstidningen.se/forsta-batterimanaden-positiv/

Låter bra!

[Göstage]
2018-10-31 15:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Stena Lines gasturbindrivna katamaran Stena Carisma (även "Stena Express") har legat vid kaj i Göteborg sedan 2013. Anledningen till att hon togs ut bruk var de stigande oljepriserna, men så sent som förra året hade rederiet planer på att åter sätta in henne i trafik på Fredrikshavn i år eller nästa år, under förutsättning att inte oljepriserna rakar i höjden. Återstår att se om man kan komma igång nästa år då…

Stena Carisma byggdes på  Westamarin A/S, Kristiansand, Norge och levererades sommaren 1997. Restiden med henne mellan Göteborg och Fredrikshavn var två timmar, medan det med de andra färjorna tar 3 timmar och 15 minuter. Hon lastar 900 passagerare och 210 bilar.

http://www.faktaomfartyg.se/stena_carisma_1997.htm

[Jimmy.L]
2018-10-31 16:16
#24

323 Samma problem hade Viking Line när dom hade katamaran på sträckan Helsingfors - Tallinn, bränslekostnaden är hög på dessa fartyg.

[Göstage]
2018-10-31 17:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#25

Orsaken till att Stena skaffade katamaran var att de utsattes för ett konkurrentförsök, där Seacat Danmark sattes in mellan Göteborg och Fredrikshamn några säsonger, med terminal i Amerikaskjulet. Konkurrensen blev dock kortvarig, när den betydligt större Carisma levererades hade Seacat redan stängt.

Har några darriga diabilder på Seacat Danmark som jag skannat in. Hon byggdes 1991 av InCat Catamarans Pty, Ltd, Hobart, Tasmanien, Australien som HSC Hoverspeed Belgium. Hon verkar fortfarande gå i trafik, men nu i Sydamerika under namnet Atlantic Express.

[Jimmy.L]
2018-12-08 08:09
#26

I februari år 2020 är flytten från Varberg klar. Då ska Halmstad till Grenå trafikeras. Nu tror Stena Line att Halmstad kommer bli fullt med danskar, och ett nytt Klondike.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/planerar-tva-farjor-mellan-halmstad-och-grena

[Göstage]
2018-12-08 08:32
#27

Ja, Halmstad är nog bättre än Varberg på många sätt för Stena.

Annons:
[Jimmy.L]
2018-12-08 08:42
#28

Kommer dom bygga en ny färja eller kika på marknaden på vad som finns till försäljning?

[Göstage]
2018-12-08 09:40
#29

Har jag förstått det hela rätt så behåller man Nautica och på några års sikt kompletterar henne med ytterligare ett fartyg för att klara den beräknade resenärsökningen. De har ju en del fartyg som kan omplaceras, eller också skaffar de något externt, som de gjorde med Stena Vinga.

[Jimmy.L]
2018-12-08 09:48
#30

Okej, min fundering var om dom bygger nytt eller kikar på marknaden på vad som finns till försäljning.

[Göstage]
2018-12-08 10:11
#31

#30 Ser man tillbaka på hur Stena förnyat fartygsparken så har det som jag förstått det varit  så att nybyggen hamnat på Englandstrafiken och de inkörda fartygen därifrån ersatt Fredrikshamnsbåtarna. Halmstadslinjen kanske är för liten ännu för att man skall våga sig på ett nybygge?

[Jimmy.L]
2018-12-08 10:31
#32

#31 Då blir det säkert en inkörd färja.

[Göstage]
2018-12-08 10:35
#33

Om man tänkt sig att aktivera Carisma igen kanske den flyttas till något land med billigare driftskostnader och istället ta ett fartyg därifrån till Varberg?

[Jimmy.L]
2018-12-08 10:41
#34

#33 Ja kan man hitta ett lägre bunkerpris för henne vid en annan linje så är det smart.

Annons:
[Göstage]
2018-12-09 12:38
#35

När man talar om trollen…

Inga beslut är tagna om Carisma inför den kommande säsongen.

http://www.gp.se/nyheter/göteborg/därför-ligger-stena-carisma-bara-vid-kajen-1.11575491

[Jimmy.L]
2018-12-09 13:32
#36

Ja blir inte bunkerpriserna lägre så blir det en förlustaffär att sätta henne i trafik.

[Göstage]
2018-12-10 07:32
#37

Länk till Stena Lines fartygsgalleri.

https://www.stenaline.com/sv-SE-corp/fartyg

[Jimmy.L]
2018-12-10 07:43
#38

Dom är ett större rederi än jag trodde.

[Göstage]
2018-12-10 08:02
#39

Ja, deras övriga verksamhet utöver Danmarks- och Tysklandsfärjorna är nog inte så mycket uppmärksammad här hemma.

[Jimmy.L]
2018-12-10 08:11
#40

Det är ju så att man ofta bara pratar om dom linjerna.

[Göstage]
2018-12-15 19:17
#41

GT har en aktuell intervju med Dan Sten Olsson. Här är några utdrag:

"Imperiet Dan Sten Olsson leder är gigantiskt: 130 fartyg, oljeriggar, fastigheter i massor, över 19 000 anställda i mängder av branscher världen över. 71-åringen börjar med att berätta hur hans företagsimperium mår 2018: Det blir vinst, men den är blygsam och den klaras för att man sålt av fastigheter."---

 "Dan Sten Olssons, framgångsrecept är att köpa billigt och sälja dyrt. Att hugga på något som har potential men av olika anledningar ligger i ekonomisk brygga. Det låter ganska självklart men är inte lika enkelt som det låter. Det kräver kapital och Stena har bunkrat upp med 20 miljarder kronor i likvida medel under högkonjunkturen.

Bistrare tider väntas och då finns det saker att investera i för en entreprenör som Olsson som genom åren gett sig in i mängder av branscher långt från rederierna. Det handlar om allt från blommor till läkemedel."---

"Stena finns på många platser på jordklotet, men det är Göteborg och Masthuggshamnen som är hjärtat. Här finns Danmarksterminalen, koncernledningen och en rad av de viktigaste bolagens huvudkontor. Snart blir ”Stenaland” betydligt större i Göteborgs västra centrum.

Ni ska köpa byggrätten på marken här omkring?

– Ja, vi får bygga däråt (pekar mot Järntorget och centrum). Det är ett stort komplex som omfattar Folkets hus, det som ligger från Rosenlundsverket till Stenaterminalen. Och lite på andra sidan Oscarsleden också."---

https://www.expressen.se/gt/nar-jag-tar-semester-kostar-det-ibland-hyr-jag-ett-plan/

Annons:
[Jimmy.L]
2018-12-15 19:28
#42

Ja vad ska man säga, det är ett imponerande företag.

[Göstage]
2019-05-02 14:58
#43

Blev imponerad av kryssningsfartyget Viking Skys vändning på Göta Älv, men faktum är ju att Stenafärjorna som inte är så korta de heller gör samma manöver varje gång de skall lägga till vid terminalen. Här är det Stena Danica som gör en piruett.

[Göstage]
2019-05-02 15:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

#43

[Göstage]
2019-05-02 15:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

#44

[Göstage]
2019-05-02 15:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

#45

[Göstage]
2019-05-02 15:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

#46

[Jimmy.L]
2019-05-02 15:32
#48

Det där har dom gjort några gånger. 🙂

Annons:
[Göstage]
2019-05-02 15:35
#49

Ja, det är fickparkering i den högre skolan! 😉

[Göstage]
2019-06-05 20:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

#6 Jodå, Jutlandica tog sig lyckligt över Kattegatt även i dag.  🙂

[Jimmy.L]
2019-07-18 15:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#51

Stena Flavia i Nynäshamn.

[GIKmio]
2019-07-18 16:06
#52

#19 Stena Germanica åkte jag med 1994..

[Göstage]
2019-07-18 16:57
#53

#52 Det lär vara det fartyget som numera heter Stena Vision och som sedan 2010 trafikerar Karlskrona-Gdynia. 

Hon ersattes av nuvarande Germanica, som är den tredje i ordningen med det namnet och levererad 2001 (under annat namn). Hon sattes in på Gbg-Kiel 2010 och fick då sitt nuvarande namn.

Edit.

[Göstage]
2019-07-27 19:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#54

#50 Och Danica klämmer sig också under bron.

190725.

[Jimmy.L]
2019-08-08 07:12
#55

Turismen från Polen till Blekinge har ökat stadigt, men den har inte gynnats av den svaga svenska kronan lika mycket som andra färjelinjer. Det säger Stena Line som kör färjorna mellan Karlskrona och Gdynia.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=105&artikel=7276454

Annons:
[Göstage]
2019-08-30 09:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#56

Torbjörn Dalnäs bloggar läsvärt om Stenakoncernen och dess historia i Sjöfartstidningen.

[Göstage]
2019-09-05 22:39
#57

"Den 60-årige mannen var hotfull och omhändertogs ombord på Stena Line-färjan. Sedan slog han sönder arrestcellen i vredesmod. Efteråt menar han att cellen inte höll ”internationell standard”.---

https://www.expressen.se/kvallsposten/blev-hotfull-farja-holl-inte-internationell-standard/

Världsvan herre, tydligen…😃

[Göstage]
2019-10-14 10:15
#58

Två personer ombord på en båt som var på väg att sjunka i Oslofjorden räddades av besättningen på Stena Saga i helgen. Stenafärjan var då på väg från Oslo till Fredrikshamn.
VG talade med en av de två bröder som befann sig ombord på den sjunkande båten.

"När hjälpen kom var det knappt 20 centimeter innan båten blivit vattenfylld till relingen på båten, säger han. - Det var härligt då.  Du känner en trygghet när du ser dem komma och man möter dem med öppna armar. De är helt enastående människor, de är fantastiska, säger han.

Den elektriska utrustningen ombord slutade fungera på grund av vattnet, och bröderna visste inte längre var de var. - Idag känner jag rädslan ännu mer än igår. Jag har alltid haft respekt för havet, men den respekten har blivit ännu större nu, för det svänger så snabbt, säger Løkkemoen."---

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/zGebQ4/to-berget-fra-forlis-i-ytre-oslofjord-fikk-hjelp-av-stena-saga

[Göstage]
2019-10-20 10:21
#59

Fyllebråk, eller…?

"Flera personer började under natten mot söndag bråka på en Stenafärja i Göteborg. En polisman som väntade på kajen attackerades med sparkar och fem personer har frihetsberövats. – Enligt besättningen var det bråk mellan olika gäng, säger polisen presstalesman Thomas Fuxborg."---

https://www.gp.se/nyheter/göteborg/storbråk-på-stenafärja-fem-tagna-av-polis-1.19368858

[Göstage]
2019-10-21 09:14
#60

Som tidigare konstaterats fortsätter danska resenärer att strömma till Stena för att resa till Sverige med anledning av den förmånliga svenska kronkursen. Och inte bara dagsturerna ökar, utan även gästnätterna i Göteborg.

Sommarresorna ökade med 6% från Danmark, och gästnätterna har ökat med hela 11% hittills i år.

Källa.

[Göstage]
2019-10-28 17:03
#61

Stena Line har planer på en sommarfärjeförbindelse med Läsö från 2021. Det skulle betyda stor hjälp för Läsöturismen, eftersom den nuvarande färjeförbindelsen med Fredrikshamn inte har så stor kapacitet.

Linjen skulle då bli Göteborg-Österby och Österby-Fredrikshamn och det motsatta. Om planerna sätts i verket blir det första gången sedan 1964 som Stena går till Läsö. Då hette rederiet Skagenlinjen och färjan Afrodite.

Källa (ännu ej betalartikel)

[Göstage]
2019-10-30 10:28
#62

Stena Estrid som skall trafikera irländska sjön från nästa år har genomfört provtur. Hon är det första ropaxfartyget av typen "Stena E-Flexer".

https://www.sjofartstidningen.se/provturen-avklarad-stena-estrid/

Annons:
[Göstage]
2019-11-01 11:41
#63

Stena Line har nu kommit så långt i planeringen av den nya färjesträckningen Halmstad-Grenaa att man börjat sälja biljetter till starten februari 2020. Innan dess skall Stena Nautica genomgå en make over.

Stena räknar med att inom en femårsperiod kunna fördubbla den trafik som tidigare hade Varberg som svensk destination.

Källa

[Jimmy.L]
2019-11-10 18:08
#64

2017 blev en man som arbetade för Stena Line överkörd av en 3,5-tons lastbil i Birkenhead. Efter en rättstvist får rederiet böta 4,9 miljoner kronor.

https://www.sjofartstidningen.se/anstalld-pa-stena-far-miljoner-skadestand/

[Göstage]
2019-12-07 21:06
#65

Stena Nautica börjar trafikera rutten Halmstad-Grenå först i februari 2020, men redan nu testar man att lägga till vid den kommande terminalen i Halmstad för att slippa överraskningar.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/har-lagger-grenafarjan-till-i-halmstad

[Göstage]
2019-12-16 22:02
#66

Verkar som tillförsikten är god inför den nya linjen mellan Halmstad och Grenå.

https://www.expressen.se/kvallsposten/ny-farjesatsning-i-halmstad-blir-extra-spannande/

[Göstage]
2019-12-17 14:16
#67

Stena Line kommer under hösten 2020 att renovera sina färjor Mecklenburg-Vorpommern och Skåne som trafikerar linjen Trelleborg och Rostock. Ombyggnationen kommer i huvudsak att ske under drift och totalkostnaden beräknas bli runt 50 miljoner.

Källa

[Göstage]
2020-01-22 12:51
#68

#61 "Varje år ska 50 000 resenärer kunna åka färja mellan Göteborg och den danska semesterön Läsö – om den nya linjen blir verklighet. Nu har Läsö kommun bjudit in Göteborgs stad med förhoppning om ett samarbete och tanken är att parterna ska mötas inom kort."--- 

"Från Stena Line finns i nuläget inget nytt att kommentera gällande Läsö, enligt kommunikationschef Carl Mårtensson. – Vi för som vi sagt tidigare samtal med Läsö om möjligheten att utveckla en färjelinje dit som en utveckling av vår Danmarkstrafik från Göteborg. Detta är samtal i nuläget och det finns inga avtal eller Letter of intent undertecknade, men det finns såklart underlag från de diskussioner vi haft gällande potential med mera, säger han."---

https://www.gp.se/ekonomi/ny-stena-linje-kan-vara-ett-steg-närmare-verklighet-1.22909529 (Ännu ej betalartikel)

Hoppas linjen förverkligas - jag skulle gärna ta en tur med den!

[Jimmy.L]
2020-01-22 20:38
#69

Onsdagen den 15 januari levererades Stena Lines andra E-Flexer-nybygge, Stena Edda från varvet i Kina.

https://www.sjofartstidningen.se/nu-ar-stena-edda-levererad/

Annons:
[Jimmy.L]
2020-01-22 20:40
#70

#68 Hur lång tid tar det med färja till ön?

[Göstage]
2020-01-22 21:20
#71

Läsöfärjan från Fredrikshamn tar 90 minuter på sig.

Göteborg-Fredrikshamn med Stenafärjorna tar omkring 3 timmar och 20 minuter. En ren gissning är att en resa Göteborg-Läsö skulle kunna ta runt 2,5 timme.

[Jimmy.L]
2020-01-23 07:26
#72

Okej jag trodde det tog längre.

[Göstage]
2020-01-28 11:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#73

På fredag är det slut på epoken Varberg för Stena Line. Och lite vemod finns det nog i bilden:

"På fredag kväll är det dags för färjan Stena Nautica att lämna Varbergs hamn för sista gången. Jan-Eric Alcén, som är förste befälhavare, kommer sakna utsikten över staden. – Det är en fantastisk insegling, med Subbeberget, Kusthotellet, Kallbadhuset och fästningen. Den är häftig, säger han till Hallands Nyheter."---

https://www.expressen.se/gt/nu-lamnar-den-sista-stena-farjan-varberg-/

Att märka är att det inte var Stena Line som ville lämna Varberg, utan staden som behöver terminalmarken för bostadsbyggande. Stena Line etablerade sig i Varberg 1982, men färjetrafiken på Grenå startades redan 1960 av ett norskt rederi, däremellan (1965-82) trafikerades sträckan av Bonnierägda Lion Ferry.

[Jimmy.L]
2020-01-28 11:48
#74

Tråkigt

[Göstage]
2020-01-28 11:55
#75

Ja, inte minst för Varberg! Halmstad verkar däremot ha dragit en vinstlott, bland annat verkar det danska intresset vara stort för den nya sträckningen. Den 1 februari är det invigning. 

https://www.stenaline.se/inflyttningsfest

[Jimmy.L]
2020-01-31 07:06
#76

På lördag går första turen på den nya färjelinjen mellan Halmstad och danska Grenå. Något som företagarna bakom Destination Simlångsdalen jublar över. Förhoppningen är stor på att ännu fler danskar kommer till byn och gynnar den lokala besöksnäringen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/farjan-ska-ta-fler-danska-turister-till-simlangsdalen

Annons:
[Göstage]
2020-01-31 08:24
#77

I Varberg är förhållandet det omvända - där vinkar man farväl till Nautica idag. "Vi kommer att sakna henne", säger man från lokalt politikerhåll, men flytten har ju faktiskt Varberg bäddat för själva.

Källa

[Jimmy.L]
2020-01-31 08:30
#78

#77 Låter som kommunen ville ha kakan kvar fast ändå äta upp den.

Hoppas den nya linjen går bra allt hänger på vilken väg lastbilarna föredrar.

[Göstage]
2020-01-31 08:45
#79

#77 Ja, det verkar som om Varberg haft en tvetydig inställning till terminalfrågan. "Färjan var en port till kontinenten", som en av kommunens kommunikationsansvariga konstaterar - en slogan av den typen har man inte längre bruk för… 

Stena hoppas kunna fördubbla antalet lastbilar mot fjolårets siffror inom max fem år, säger man trosvisst. Förmodar att man sonderat terrängen när man kommit fram till den målsättningen.

[Jimmy.L]
2020-02-01 07:31
#80

Ett nytt kapitel är skrivet i historien om färjeförbindelserna mellan Halland och Grenå.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/fran-arkivet-tillbakablick-pa-farjetrafiken-till-grena

[Jimmy.L]
2020-02-01 18:25
#81

Grenåfärjan har anlänt och SVT är på plats för att ta tempen på hamnens besökare när invigningen för den nya färjelinjen Halmstad-Grenå/Århus går av staplen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/svt-pa-plats-nar-grenafarjan-anlander-till-halmstad

Under lördagen invigdes den nya färjelinjen mellan Halmstad och Grenå/Århus. På plats för att klippa det röda bandet var infrastrukturminister Thomas Eneroth (S) som ställer sig positiv till den nya förbindelsen till grannlandet.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/infrastrukturministern-om-nya-farjelinjen-i-halmstad

[Jimmy.L]
2020-02-06 08:17
#82

Hamnarbetare och lastbilar trängs med varandra och det är oklart vem som ska köra var. Trots att läget invigdes så sent som i helgen har det redan blivit ett arbetsmiljöproblem, säger Mikael Franss

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=128&artikel=7402152

[Jimmy.L]
2020-02-20 11:49
#83

Nu startar Stena Lines rekrytering av personal inför sommaren. Totalt ska 450 personer anställas på rederiets fartyg till Polen, Tyskland, Danmark och Norge.

https://www.sjomannen.se/nyheter/stena-line-sasongsrekryterar-hundratals/

Annons:
[Jimmy.L]
2020-03-03 18:45
#84

Om en vecka är det dags för Stena Estrids systerfartyg Stena Edda att göra entré på linjen mellan Belfast och Liverpool.

https://www.sjofartstidningen.se/stena-lines-andra-e-flexer-har-anlant/

[Göstage]
2020-03-13 23:07
#85

På grund av att Danmark och Polen stänger sina gränser en månad avlyser Stena Line sin passagerartrafik på dessa länder så länge stoppet kvarstår. Godstransporter går dock som vanligt.

https://www.expressen.se/gt/stena-lines-besked-stoppar-passagerartrafik/

[Göstage]
2020-03-13 23:57
#86

Hurtigruten permitterar 120 anställda från måndag, och räknar med att få ta till ytterligare åtgärder, skriver E24.

[Göstage]
2020-03-19 14:20
#87

Stena Line har permitterat sin personal på sträckan Oslo-Fredrikshamn på grund av coronan, men nu meddelar man att man avvecklar den 40 år gamla förbindelsen över Skagerak. 

Källa

[Jimmy.L]
2020-03-19 14:21
#88

Stena Line har beslutat att permanent lägga ned linjen mellan Oslo och Frederikshavn med omedelbar verkan, skriver färjerederiet i ett pressmeddelande. Rederiet hänvisar till den påverkan som coronapandemin har på passagerarverksamheten.

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/zG1m69/stena-lagger-ned-norsk-dansk-linje

[Göstage]
2020-03-31 21:56
#89

Stena Line räknar med att tappa 80% av all sin passagerartrafik i Europa i år på grund av coronan. Skrämmande siffror! 

#88 Stena Saga som trafikerade den linjen skall nu ligga för ankar i Uddevalla med förhoppning att hon så småningom kan chartras eller hyras ut.

https://www.expressen.se/gt/stena-line-tappar-atta-av-tio-passagerare/

[Göstage]
2020-04-01 23:34
#90

Stena Roro bygger världens största civila sjukhusfartyg Global Mercy på Tianjin Xingang Shipyard tillsammans med organisationen Mercy Ships. Fartyget är utvecklat från Stenas RoPax koncept “Stena Seabird”.

Global Mercy skall ha sex operationssalar, plats för 150 patienter och en besättning inklusive sjukvårdspersonal på 600 personer. Det kommer även att finnas skollokaler och dagisutrymmen ombord. Fartyget är tänkt att sättas i drift under innevarande år.

Fartygsfakta: Längd: 174,10 m, bredd 28,6 meter, dw 4500 ton. 

https://www.stenaroro.com/cases/mercy-ships/

Annons:
[Göstage]
2020-04-03 21:42
#91

#88 #89 "Efter nedläggningen av passagerartrafiken mellan Frederikshavn och Oslo ser Stena ett nytt möjligt uppdrag för färjan Stena Saga. Om man får en beställning skulle företaget på ett par veckor kunna omvandla båten till ”sjukhusskepp” med 520 platser", skriver Sjöfartstidningen.

[Göstage]
2020-04-07 13:14
#92

Stena Line genomför fler permitteringar och förbereder även kraftfulla sådana på Nordsjön och Irländska sjön. Man utesluter inte att ytterligare sparåtgärder och trafikomläggningar kan bli nödvändiga, skriver TT.

[Jimmy.L]
2020-04-08 17:49
#93

Stena Line planerar att stänga den klassiska linjen mellan Trelleborg och Sassnitz permanent. Det på grund av coronavirusets effekter, uppger bolaget i ett pressmeddelande. – Det är ju så klart ett jättetråkigt besked, säger Carl Mårtensson, presschef på Stena Line.

https://www.expressen.se/kvallsposten/just-nu-stena-line-kan-stanga-trelleborgs-linjen-/

[Göstage]
2020-05-04 06:23
#94

Trots allt går fortfarande färjor mellan våra grannländer, och GP har gjort ett (ännu ej betalbelagt) reportage om livet ombord på Stena Jutlandica, när i stort sett endast  lastbilschaufförer och fiskare med sina båtar vid kaj i Danmark befinner sig ombord. Den reducerade personalen ombord får nu delvis även ägna sig åt andra sysslor än vad de normalt utför, och samtidigt som det blivit lugnare tempo saknar de nerven i turerna med fullt ombord.

https://www.gp.se/nyheter/göteborg/en-danmarksresa-under-pandemin-ödslig-men-för-vissa-nödvändig-1.27469343

[Jimmy.L]
2020-06-13 06:31
#95

50 anställda på Stena Line i Karlskrona tvingas sluta, meddelar rederiet. Det är båda tjänstemän och sjöanställda som berörs.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/stena-line-sager-upp-50-anstallda-i-blekinge

[Göstage]
2020-06-15 20:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#96

Från den 1 juli återupptar Stena Line passagerartrafik med Stena Danica till Fredrikshavn för svenska resenärer som dock inte kan gå i land i Danmark. Man tar begränsat antal passagerare, ombesörjer att sociala avstånd kan upprätthållas och har extra rengöring ombord under färden.

https://maritimedanmark.dk/?Id=43726

[Jimmy.L]
2020-06-17 20:55
#97

Stena Line ska använda frisk havsluft i ventilationssystemet på sina färjor för att minska smittspridningen. Bufféerna försvinner och ersätts med tallriksservering. Färre passagerare ombord.

https://sverigesradio.se/artikel/7497869

Annons:
[Göstage]
2020-06-30 16:34
#98

#62ff Stena Line fortsätter att modernisera sin passagerarfartygflotta enligt tidigare planer.

"I veckan påbörjades byggnationen av Stena Lines två ”nya superfärjor” på varvet i kinesiska Weihai – mitt i den pågående pandemin.

– Det här är den nya generationens fartyg, säger Erik Lewenhaupt, pressansvarig på Stena Line."---

"De två förlängda fartygen beräknas levereras under 2022.

– Det här är den nya generationens fartyg som är byggda på vår snart femtioåriga erfarenhet, säger Erik Lewenhaupt.

När färjorna kommer att gå i trafik, eller vilka rutter de kommer att trafikera, är än så länge oklart."

https://www.gp.se/ekonomi/stena-line-bygger-superf%C3%A4rjor-i-coronakrisen-1.30572940

[Göstage]
2020-07-01 14:25
#99

#97 Stenas pressmeddelande om Stena Danicas återkomst för dagskryssningar.

[Jimmy.L]
2020-07-20 20:40
#100

På ett fartyg är toaletterna ett system som bara måste fungera, men på färjor är stopp i vakuumsystemen vardag. Inredningsreparatören Claes Ekeroth har plockat ur både spritflaskor och underkläder från Stena Danicas rör. Martin Persson på Finnfellow fixar flödet i systemet med isbitar.

https://www.sjofartstidningen.se/satter-stopp-for-stoppen/

[Jimmy.L]
2020-08-05 08:07
#101

Stena Line lägger till anlöp av Karlskrona på sin befintliga färjelinje mellan Lettland och Tyskland.

https://www.sjofartstidningen.se/stena-line-lagger-till-hamn-pa-fraktlinje/

[Göstage]
2020-09-11 17:23
#102

Stena Line återupptar passagerartrafiken på linjen Nynäshamn–Ventspils efter ett halvårs coronauppehåll.

https://www.sjofartstidningen.se/passagerartrafiken-till-lettland-aterupptas/

[Göstage]
2020-10-06 17:27
#103

#90 Global Mercy närmar sig allt mer leverans, och visst syns det att hon är en del av ett Stenakoncept?

https://www.sjomannen.se/nyheter/mercy-ships-bygger-nytt-sjukhusfartyg/

[Göstage]
2020-10-16 06:44
#104

"When the going gets tough the tough get going" heter det ju, och nu meddelar Stena Line att man sätter in två nya modernare och större fartyg på linjen mellan Nynäshamn och Ventspils.

Rederiet ökar därmed fraktkapaciteten med 30 procent under 2021 samtidigt som man tar upp kampen om resemarknaden på Östersjön. Det är RoPax-fartygen M/S Stena Lagan och M/S Stena Mersey som ska förlängas och moderniseras innan de sätts i trafik.

Källa

  • Redigerat 2020-10-16 06:45 av [Göstage]
Annons:
[Jimmy.L]
2020-10-16 07:26
#105

Kul att dom vågar satsa i krisen.

[Göstage]
2020-10-16 08:34
[Göstage]
2020-11-06 13:58
#107

Med anledning av skärpta danska restriktioner transporterar Stena Line inte passagerare till och från Fredrikshamn fram till början av december.

Källa

  • Redigerat 2020-11-06 14:18 av [Göstage]
[Jimmy.L]
2020-11-06 15:49
#108

#107: Trist men nödvändigt.

[Jimmy.L]
2020-11-12 07:14
#109

Göteborgsbaserade Stena satsar på grönare fartyg.
Planerade jättefartyget ”Stena Prosperous” kommer att drivas med metanol.

– Vi vill bidra till att göra sjöfarten mer hållbar, säger Erik Hånell, vd för Stena Bulk, till Göteborgs-Posten.

https://www.expressen.se/gt/sa-har-blir-stenas-nya-metanoldrivna-jattefartyg/

[Jimmy.L]
2020-11-20 11:06
#110

Nyligen stoppade Stena Line passagerartrafiken mellan Göteborg och Fredrikshamn.

Men nu öppnas den igen.

Anledningen är lättnader i restriktionerna på norra Jylland.

https://www.expressen.se/gt/stena-lines-besked-trafiken-aterupptas/

[Jimmy.L]
2020-12-03 18:15
#111

Stena Line planerar att flagga om färjan Mecklenburg-Vorpommern från tysk till svensk flagga. Det som en av tre förändringar på den tyska marknaden.

https://www.sjofartstidningen.se/stena-line-byter-fran-tysk-till-blagul-flagg/

Sjöfartsnyheter från den svenska och nordiska shippingindustrin
Annons:
[Jimmy.L]
2020-12-09 18:22
#112

Efter nyår fullbordas Storbritanniens utträde ur EU när övergångsperioden tar slut. En effekt blir en återkomst av taxfreehandeln, vilket Stena Line nu vill utnyttja.

https://www.sjofartstidningen.se/stena-line-satsar-pa-taxfree/

Sjöfartsnyheter från den svenska och nordiska shippingindustrin
[Göstage]
2020-12-16 13:56
#113

322 passagerare och 53 besättningsmedlemmar är fast ombord på Stena Mersey i Birkenheads hamn. Färjan skulle ha gått till Belfast, men sedan sex ombordanställda testat positivt för covid-19 belades färjan med förbud att lämna kaj.

Källa

The vessel was not allowed to leave Birkenhead after six crew members tested positive for Covid-19.
  • Redigerat 2020-12-16 14:00 av [Göstage]
[Jimmy.L]
2020-12-16 16:49
#114

Färjerederiet Stena Line avslöjar nu de nya namnen på de två moderna färjor som ska ta upp kampen om Östersjön på linjen mellan Nynäshamn och Ventspils under våren 2021. Totalt har rederiet fått in närmare 600 namnförslag från kunder i både Sverige och Baltikum. Valet föll på Stena Scandica och Stena Baltica.

  • Vi vill att namnen på våra fartyg ska knyta an till vår historia och vårt skandinaviska ursprung men också den region där vi seglar, säger linjechefen Johan Edelman.

https://news.cision.com/se/stena-line/r/stena-line-avslojar-namnen-pa-de-nya-ostersjofarjorna,c3256174

Färjerederiet Stena Line avslöjar nu de nya namnen på de två moderna färjor som ska ta upp kampen
[Jimmy.L]
2020-12-17 18:14
#115

Stena Line fortsätter att satsa på nya fraktförbindelser genom att kombinera olika fraktsätt. Den 11 januari öppnar de en linje mellan Trelleborg och Bettembourg i Luxemburg.

https://www.sjofartstidningen.se/stena-line-startar-ny-fraktforbindelse/

Sjöfartsnyheter från den svenska och nordiska shippingindustrin
[Jimmy.L]
2020-12-21 18:49
#116

Svenska medborgare som flyger in till Landvetter från Storbritannien eller kommer hit med färja släpps in, men andra kommer att avvisas. Stena Line fortsätter sina turer till Danmark från Göteborg och Halmstad trots inreseförbudet.
– Vi följer rekommendationerna, fokuserar på godstrafik, men tar inga egna beslut, säger Carl Mårtensson, presschef på Stena Line.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/inreseforbud-fran-danmark-och-storbritannien

Svenska medborgare som flyger in till Landvetter från Storbritannien eller kommer hit med färja släpps in, men andra kommer att avvisas. Stena Line fortsätter sina turer till Danmark från Göteborg och Halmstad trots inreseförbudet. – Vi följer rekommendationerna, fokuserar på godstrafik, men tar inga egna beslut, säger Carl Mårtensson, presschef på Stena Line.
[Jimmy.L]
2020-12-25 08:38
#117

Efter tre månader på Irländska sjön kommer Stena Lines färja Stena Vinga tillbaka till Sverige under självaste julafton. Nästa uppdrag blir mellan Göteborg och Kiel.

https://www.sjofartstidningen.se/stena-vinga-tillbaka-till-sverige/

Sjöfartsnyheter från den svenska och nordiska shippingindustrin
[Göstage]
2020-12-25 11:42
#118

#117 Vinga var nog en god investering Stena gjorde 2018. #7

Annons:
[Jimmy.L]
2021-01-14 16:24
#119

Brexit har fått stora effekter på fraktflödena över bland annat Irländska sjön. Det har fått Stena Line att ändra planerna för nyss levererade Stena Embla.

https://www.sjofartstidningen.se/stena-line-flyttar-nybygge/

Sjöfartsnyheter från den svenska och nordiska shippingindustrin
[Jimmy.L]
2021-01-15 15:54
#120

Stena Roro har förlängt två av sina frakt- och passagerarfärjor, Stena Lagan och Stena Mersey.
36 meter längre har de blivit och de väntas vara i trafik igen i år.

"Det är som ett slags lego", säger Per Westling, vd på Stena Roro, om förlängningen av färjorna.

https://sverigesradio.se/artikel/stena-forlanger-farjor-med-36-meter-som-ett-lego

Stena Roro har förlängt två av sina frakt- och passagerarfärjor, Stena Lagan och Stena Mersey. 36 meter längre har de blivit och de väntas vara i ...
[Göstage]
2021-01-15 18:04
#121

Tycker att Stena Line är alerta i dessa corona- och brexittider. De ställer om kanaltrafiken och den över irländska sjön, och de disponerar om och satsar nytt i Östersjön medan många andra rederier går på tomgång och famlar i blindo.

[Jimmy.L]
2021-01-15 18:06
#122

#121: Jo men så är det ett stort företag.

[Jimmy.L]
2021-02-04 21:13
#123

Senast 2030 planerar Stena Line att kunna sjösätta två fossilfria och batteridrivna fartyg.

De ska trafikera färjelinjen mellan Göteborg och Fredrikshamn.

– Vi går nu från vision till verklighet med det batteridrivna fartyget Stena Elektra, säger Stena Lines vd Niclas Mårtensson i ett pressmeddelande.

https://www.expressen.se/gt/stena-planerar-batteridrivna-farjor/

Stena Line planerar att sjösätta batteridrivna färjor på linjen Göteborg-Fredrikshamn senast 2030.
[Jimmy.L]
2021-02-05 08:28
#124

Stena Lines färjor som trafikerar Karlskrona och polska Gdynia har minskat sina svavelutsläpp med 90 procent de senaste sex åren.
De nya reglerna om svavelutsläpp som infördes 2015 har gjort skillnad på Östersjön, Nordsjön och i Engelska kanalen, menar Transportstyrelsen.

https://sverigesradio.se/artikel/svavel-fran-farjorna-har-minskat-med-90-procent

Stena Lines färjor som trafikerar Karlskrona och polska Gdynia har minskat sina svavelutsläpp med 90 procent de senaste sex åren. De nya reglerna om svavelutsläpp ...
[Jimmy.L]
2021-02-05 08:49
#125

#123: Stena Line går nu från vision till verklighet med satsningen på Stena Elektra. Rederiet hoppas kunna beställa två färjor, varav första redan om fyra år.

https://www.sjofartstidningen.se/stena-elektra-kan-bestallas-om-fyra-ar/

Sjöfartsnyheter från den svenska och nordiska shippingindustrin
Annons:
[Jimmy.L]
2021-03-04 19:42
#126

Stena Line konstaterar efter ett drygt år att det var rätt beslut att flytta från Varberg till Halmstad.

Trots pandemin som främst påverkat passagerartrafiken så har godstrafiken ökat med 15 procent vilket överträffat förväntningarna.

https://sverigesradio.se/artikel/stena-line-ratt-beslut-att-flytta-till-halmstad

Stena Line konstaterar efter ett drygt år att det var rätt beslut att flytta från Varberg till Halmstad.  Trots pandemin som främst påverkat passagerartrafiken ...
[Göstage]
2021-03-04 19:52
#127

#126 Skönt!

[Jimmy.L]
2021-03-08 12:08
#128

Under en femårsperiod har Stena Line lyckats öka andelen kvinnliga chefer med 42 procent. Nu siktar de mot att 30 procent av bolagets ledare ska vara kvinnor nästa år.

https://www.sjofartstidningen.se/stena-line-vill-rekrytera-fler-kvinnor/

Sjöfartsnyheter från den svenska och nordiska shippingindustrin
[Jimmy.L]
2021-04-09 08:32
#129

Stena Line ökar takten i arbetet för att bli fossilfria och presenterar en plan för att minska sina koldioxidutsläpp med 30 procent fram till 2030. Bland annat ska rederiet introducera det fossilfria fartyget Stena Elektra på linjen Göteborg–Fredrikshamn.

https://www.sjofartstidningen.se/ny-plan-ska-snabba-pa-stena-lines-klimatarbete/

Sjöfartsnyheter från den svenska och nordiska shippingindustrin
[Göstage]
2021-04-09 09:01
#130

#129 Skulle vara spännande att få uppleva det. Den som lever får se…😉

[Jimmy.L]
2021-04-09 15:54
#131

Från och med mitten av april kommer nya färjan Stena Livia sättas in på linjen mellan Nynäshamn och Ventspils i väntan på förlängda Stena Scandica.

https://www.sjofartstidningen.se/stena-line-satter-in-ny-farja-pa-ostersjon/

Sjöfartsnyheter från den svenska och nordiska shippingindustrin
[Jimmy.L]
2021-04-28 13:53
#132

Efter att Storbritannien lämnade EU vid årsskiftet återinfördes Tax Free på flera av färjerederiet Stena Lines linjer på Irländska Sjön och Nordsjön. De låga priserna har ökat ombordförsäljningen med upp till 80 procent under det första kvartalet trots att färre passagerare rest med färjorna som en följd av pandemin, enligt ett pressmeddelande.

https://www.travelnews.se/turism/efter-brexit-tax-free-okade-med-80-procent/

Sveriges största affärssajt för reseindustrin
Annons:
[Jimmy.L]
2021-04-30 14:57
#133

Stena Line ser just nu en kraftig ökning av antalet bokningar till Danmark på grund av lättade reserestriktioner. Nu ser rederiet optimistiskt på högsäsongen.

https://www.sjofartstidningen.se/optimism-hos-stena-line-efter-bokningsrusning/

Sjöfartsnyheter från den svenska och nordiska shippingindustrin
[Göstage]
2021-04-30 16:32
#134

#133 Och i takt med det ökande antalet resenärer ökar shoppingen ombord - rederiet märker ett stigande sug efter populära varor i ombordsortimentet.

Här är listan över de mest populära produkterna i Stena Lines Tax free.
[Jimmy.L]
2021-04-30 16:42
#135

#132: #134 Ja ett ljus i tunneln.

[Jimmy.L]
2021-05-18 19:00
#136

Att Danmark gjort ytterligare lättnader i inreserestriktionerna gör att Stena Line nu öppnar för fotpassagerare på linjen mellan Halmstad och Grenå.

https://www.sjofartstidningen.se/stena-line-oppnar-for-fotpassagerare/

Sjöfartsnyheter från den svenska och nordiska shippingindustrin
[Göstage]
2021-05-18 20:16
#137

#136 Skönt!

[Jimmy.L]
2021-05-20 07:14
#138

I fredags förra veckan lättade Danmark på restriktionerna för inresor.

Och redan nu märker Stena Line en ökning av antalet resenärer som vill åka från Göteborg till Frederikshavn.

https://sverigesradio.se/artikel/fler-stenaresenarer-efter-danska-coronalattnader

I fredags förra veckan lättade Danmark på restriktionerna för inresor. Och redan nu märker Stena Line en ökning av antalet resenärer som vill ...
[Jimmy.L]
2021-05-20 19:41
#139

För första gången i Stenakoncernens 80 år långa historia har bolaget drabbats av en helårsförlust efter pandemiåret 2020, det i miljardklassen.

https://www.sjofartstidningen.se/historisk-forlust-for-stena/

Sjöfartsnyheter från den svenska och nordiska shippingindustrin
Annons:
[Göstage]
2021-05-20 19:55
#140

#139 Tuffa papper…🤔 (Men 80 år utan förlust dessförinnan är ju fenomenalt!)

[Jimmy.L]
2021-05-20 19:57
#141

#140: Ja det är imponerande.

[Jimmy.L]
2021-05-21 13:42
#142

Rederiet Stena Line öppnar nu åter för kryssningar på Kielbåten från Göteborg till Tyskland. Resenärerna måste dock vara fullvaccinerade och få inte gå iland i Tyskland på grund av de tyska karantänsreglerna.

https://www.bussmagasinet.se/2021/05/stena-oppnar-kielkryssningar-for-fullvaccinerade/

[Göstage]
2021-05-21 19:11
#143

#142 Alltid en början…🙂

[Jimmy.L]
2021-05-23 19:56
#144

Stena Lines snabbfärja Carisma har legat still vid Masthuggskajen i Göteborg sen 2013. När färjan togs ur drift angavs de höga bränslepriserna som skäl.
Nu byggs nya batteridrivna fartyget Stena Electra som ska sättas in i trafik mellan Göteborg och Fredrikshamn senast 2030.
Och då finns nya planer för Carisma enligt Stena Lines presschef Carl Mårtensson.

https://sverigesradio.se/artikel/atta-ar-senare-darfor-ligger-stenas-spokskepp-kvar-vid-kajen

Stena Lines snabbfärja Carisma har legat still vid Masthuggskajen i Göteborg sen 2013. När färjan togs ur drift angavs de höga bränslepriserna som skäl. Nu ...
[Göstage]
2021-05-24 06:34
#145

#144 Lite elegant sätt att meddela att Carisma kan bli liggande som lagerlokal i åtta år till. Annars har de antytt med ungefär två års mellanrum att hon eventuellt skall sättas i trafik igen.😉

  • Redigerat 2021-05-24 06:43 av [Göstage]
[Jimmy.L]
2021-05-24 07:08
#146

#145: Vore nog bättre och sälja henne.

Annons:
[Jimmy.L]
2021-05-29 17:09
#147

I veckan sjösattes Stena Line den första av de två nya "superfärjor” rederiet bygger i Kina. Det är de mest energieffektiva färjorna Stena Line byggt, och ska kunna sättas in på alla rederiets linjer i Europa.

https://www.gp.se/ekonomi/stenas-nya-superf%C3%A4rja-sj%C3%B6satt-1.48293374

I veckan sjösattes Stena Line den första av de två nya "superfärjor” rederiet bygger i Kina. Det är de mest energieffektiva färjorna Stena Line byggt, och ska
[Göstage]
2021-06-01 11:44
#148

Stena Line sätter in Stena Vinga på Fredrikshavnsrutten nu för att svara upp mot den stora efterfrågan.

Trycket efter Danmarksresor har ökat så pass mycket att Stena Line satsar på högsäsong och återinsätter Stena Vinga på Göteborg-Fredrikshamn. – Så här mycket
[Jimmy.L]
2021-06-14 19:25
#149

Stena Line slopar nu kraven på munskydd ombord på färjorna till Danmark.
Anledningen är förändrade coronarestriktioner i vårt grannland.

https://sverigesradio.se/artikel/nya-beskedet-stena-line-andrar-sig-om-munskydd

Stena Line slopar nu kraven på munskydd ombord på färjorna till Danmark. Anledningen är förändrade coronarestriktioner i vårt grannland. Det är två sträckor ...
[Göstage]
2021-06-16 17:47
#150

Stena Saga drog publik när hon skulle passera under Tjörnbron. Bron stängdes av under passagen, men allt gick planenligt.

Tjörnbron stängdes av på onsdagen under en kortare stund runt 10-tiden. Anledningen var att Stena Line-färjan Saga skulle åka från hamnen i Uddevalla ...
[Jimmy.L]
2021-06-18 14:00
#151

I augusti 2020 startade Stena RoRo en unik fartygskonvertering av RoPax-fartyget Stena Scandica (tidigare Stena Lagan) och har ansvarat för design och genomförande av projektet. Fartyget delades på mitten och en ny 36 meter lång mittsektion installerades. Därmed ökade fraktkapaciteten med 30 procent. Efter en ceremoni har nu fartyget levererats från varvet Sedef i Tuzla utanför Istanbul. Fartyget kommer efter en 10-dagars jungfrufärd att från och med början av juli gå i trafik för Stena Line på rutten mellan Nynäshamn och Ventspils i Lettland.

https://news.cision.com/se/stena-roro/r/stena-roro-har-tagit-leverans-av-forlangda-fartyget-stena-scandica-fran-varvet-i-turkiet,c3370178

I augusti 2020 startade Stena RoRo en unik fartygskonvertering av RoPax-fartyget Stena Scandica (
[Jimmy.L]
2021-06-18 15:05
#152

.

  • Redigerat 2021-06-18 15:09 av [Jimmy.L]
[Göstage]
2021-06-21 18:09
#153

#90 #103 Global Mercy levererad.

Världens största sjukhusfartyg M/S Global Mercy levererades till internationella Mercy Ships i onsdags 16 juni från kinesiska varvet Xingang Shipyard.
Annons:
[Göstage]
2021-06-21 20:56
#154

Tyska turister bordar Stenas Göteborgsfärjor igen, skriver GP i en betalartikel. Vissa seglingar är på väg att bli fullbokade, och man hoppas komma upp i 70% av normal trafik.

Efter över ett års resestopp syns nu ett klart trendbrott i Stenas bokningar med Tysklandsfärjorna. Tyskar och holländare är på väg tillbaka till Sverige och
  • Redigerat 2021-06-21 20:57 av [Göstage]
[Jimmy.L]
2021-06-22 18:31
#155

Sedan 2015 har Stena Germanica kunnat köra på både traditionellt bränsle och metanol. Under tisdagen bunkrade färjan en ny typ av metanol som återvunnits ur svensk ståltillverkning.

https://www.sjofartstidningen.se/bunkrade-atervunnen-metanol-fran-stalindustrin/

Sjöfartsnyheter från den svenska och nordiska shippingindustrin
[Jimmy.L]
2021-07-02 14:53
#156

Sedan den 1 juli seglar Stena Lines Trelleborgsfärja Mecklenburg-Vorpommern under svensk flagg. Det är en del av rederiets globala översyn av fartygsflaggor.

https://www.sjofartstidningen.se/byter-flagg-fran-tysk-till-svensk/

Sjöfartsnyheter från den svenska och nordiska shippingindustrin
[Jimmy.L]
2021-07-18 19:11
#157

#151: Stenas förlängda fartyg Stena Scandica ska inleda trafik mellan Nynäshamn och Ventspils i juli, hon finns nu i Klaipeda.
https://www.sjofart.ax/nyheter/stena-scandica-laddar-for-start/

Stenas förlängda fartyg Stena Scandica ska inleda trafik mellan Nynäshamn och Ventspils i juli, hon finns nu i Klaipeda.
[Jimmy.L]
2021-07-23 18:50
#158

Stena-sfären beställer ett tionde fartyg av E-Flexertyp från CMI Jinling i Weihai, detta fartyg ska sättas in i trafik i östra Kanada efter leveransen år 2024.
https://www.sjofart.ax/nyheter/tionde-e-flexer-for-stena-roro/

Stena-sfären beställer ett tionde fartyg av E-Flexertyp från CMI Jinling i Weihai, detta fartyg ska sättas in i trafik i östra Kanada efter leveransen år 2024.
[Jimmy.L]
2021-08-05 13:31
#159

Stena RoRo har rott hem ett prestigefyllt kontrakt för amerikanska MARAD, tillsammans med Crowley Solutions, en tungviktare inom den globala försörjningskedjan.
https://www.sjofart.ax/nyheter/tungt-avtal-framgang-for-stena-roro/

Stena RoRo har rott hem ett prestigefyllt kontrakt för amerikanska MARAD, tillsammans med Crowley Solutions, en tungviktare inom den globala försörjningskedjan.
[Jimmy.L]
2021-09-12 15:08
#160

Stena AB redovisar en förlust på -846 miljoner kronor första halvåret 2021 jämfört med närmare -2,7 miljarder kronor första halvåret 2020. Omsättningen uppgick till närmare 17 miljarder kronor första halvåret 2021 (16,6 miljarder första halvåret 2020) och rörelseresultatet till -357 miljoner kronor (-756 miljoner).

https://www.sjofartstidningen.se/reducerad-forlust-for-stena-ab/

Sjöfartsnyheter från den svenska och nordiska shippingindustrin
Annons:
[Jimmy.L]
2021-09-15 17:50
#161

Det statligt ägda transportföretaget Green Cargo har beslutat att inte längre använda sig av Stena Lines tågfärjor som går mellan Trelleborg och Tyskland. Det har skapat en växande oro för järnvägsfärjornas fortsatta existens som alternativ till Öresundsbron.
https://www.sjofartstidningen.se/green-cargo-slutar-anvanda-tagfarjorna/

Sjöfartsnyheter från den svenska och nordiska shippingindustrin
[Jimmy.L]
2021-09-20 19:24
#162

På måndagen tecknade Stena Line ett avtal med Fredrikshamns kommun och hamn om att sjösätta en helt fossilfri färjelinje senast 2030.

Det blir i så fall den första i sitt slag.

– Vår ambition är att leda utvecklingen mot en fossilfri sjöfart och hållbara transporter på havet, säger vd:n Niclas Mårtensson i ett pressmeddelande.

https://www.expressen.se/gt/fossilfria-farjor-inom-nio-ar--stena-i-historiskt-avtal/?referrer=todays-news

Två batteridrivna färjor ska sjösättas senast 2030, enligt det avtal som slutits med Fredrikshamns kommun och hamn • Niclas Mårtensson: ”Ett kliv på vägen”
Denna kommentar har tagits bort.
[Göstage]
2021-09-27 13:24
#164

"Nästa år sjösätter Stena Line två nya färjor på linjen mellan Karlskrona och Gdynia. Det innebär att fraktkapaciteten ökar med 30 procent", skriver SVT Nyheter.

"Det handlar om de 222 meter långa färjorna Stena Scandica, som beräknas börja trafikera linjen under nästa sommaren, och Stena Baltica, som ska vara på plats sex månader senare.

Färjorna kommer att ersätta en eller två av de färjor som trafikerar sträckan i dag."---

Nästa år sjösätter Stena Line två nya färjor på linjen mellan Karlskrona och Gdynia. Det innebär att fraktkapaciteten ökar med 30 procent.
  • Redigerat 2021-09-27 13:25 av [Göstage]
[Jimmy.L]
2021-09-27 16:52
#165

Nästa år sjösätter Stena Line två nya färjor på linjen mellan Karlskrona och Gdynia. Det innebär att fraktkapaciteten ökar med 30 procent.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/tva-nya-farjor-till-polenlinjen

Nästa år sjösätter Stena Line två nya färjor på linjen mellan Karlskrona och Gdynia. Det innebär att fraktkapaciteten ökar med 30 procent.
[Göstage]
2021-09-27 22:10
#166

#164 #165 #114 Kan bli lite förvirring om fartygsnamnen, men Stena har ju döpt om fartyg förr, och/eller låtit namnen gå i arv efter utförsäljning.

[Jimmy.L]
2021-10-08 16:40
#167

Vad händer om det börjar brinna ombord på en stor färja och alla behöver evakueras? Stena Line genomförde under fredagen en stor säkerhetsövning för att träna på att hantera katastrofer.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/sa-hanteras-en-katastrof-ombord-stor-ovning-pa-farja

Vad händer om det börjar brinna ombord på en stor färja och alla behöver evakueras? Stena Line genomförde under fredagen en stor säkerhetsövning för att träna på att hantera katastrofer.
Annons:
[Göstage]
2021-10-28 09:03
#168

SAM_7326.JPG

Tog en dagstur till Fredrikshamn igår med Stena Danica. Var nog två år sedan senast jag reste till Danmark, och eftersom jag reste kollektivt till terminalen var det nypremiär även för det - har nog inte åkt buss eller spårvagn sedan tidigt 2020.

Inte mycket resenärer på färjan- det är ju skollov nästa vecka och då blir det nog mer fart. Blåste runt 15 m/sek, men stabilisatorerna gjorde färden lugn. Vi åt frukostbuffé på vägen ut och lunchbuffé på hemvägen. Fullt okej, men inget det slog gnistor om - en slätstruken trea blir betyget.

Butikerna ombord uppdelade i en butik för bag-in-box och en boardingshop, lite knöligt att släpa med sig inköp mellan butikerna, som ligger på olika plan.

Personalen ombord genomgående vänliga och hjälpsamma, märks att man anstränger sig för att resenärerna skall känna sig välkomna tillbaka.

[Jimmy.L]
2021-10-28 09:25
#169

#168: Härligt med en tur på havet. 👍

[VSK]
2021-10-28 21:03
#170

#168:

Gött att komma ut en sväng och svänga de lurviga 😊

[Jimmy.L]
2021-12-07 12:59
#171

Idag avslöjade Stena Line att man startar en ny linje från Nynäshamn i Sverige till Hangö i Finland.

https://alandsradio.ax/nyheter/stena-line-startar-finland-sverige-rutt

Idag avslöjade Stena Line att man startar en ny linje från Nynäshamn i Sverige till Hangö i Finland.
[Göstage]
2021-12-07 14:25
#172

#171 Spännande!

[Göstage]
2021-12-08 08:00
#173

#171 Hangö hamn är förstås belåtna över den nya partnern.

Stena Line startar ny linje från Hangö till Nynäshamn för både passagerare och gods.
[Jimmy.L]
2021-12-08 08:09
#174

#173: Nackdelen är att godstransporterna måste ta väg 225 mot Södertälje eller motorvägen mot Stockholm för att nå E4. Får se om det blir lönsamt mot Åbosträckan som Viking och Tallink kör som tar 12 timmar.

Annons:
[Göstage]
2021-12-08 10:07
#175

#174 Värt en fundering! Å andra sidan skulle det förvåna om Stena Line inte gjort ordentliga kalkyler innan de tog sitt beslutet. De finns ju redan i Nynäshamn, så de känner väl till förutsättningarna.

[Jimmy.L]
2021-12-08 11:01
#176

#175: Absolut, det finns behov av transport.

[Göstage]
2022-01-11 08:34
#177

Stena Line projekterar tillsammans med Göteborgs kommun för att kunna flytta sina terminaler i staden från älven till Arendal på Hisingen redan om fem år.

Färjerederiet Stena Line har inlett ett samarbete med Göteborgs hamn för att möjliggöra en flytt av terminaler och hamnverksamhet från centrala Göteborg till
[Jimmy.L]
2022-01-11 08:38
#178

#177: Är det fördel för passagerare som ska till och från färjan?

[Jimmy.L]
2022-01-25 15:17
#179

Svenskflaggade rorofartyget Jutlandia Sea går sedan årsskiftet i trafik för Stena Line mellan England och Holland.
https://www.sjomannen.se/nyheter/ny-charter-for-jutlandia-sea/

Svenskflaggade rorofartyget Jutlandia Sea går sedan årsskiftet i trafik för Stena Line mellan England och Holland.  Jutlandia Sea har det senaste året varit uthyrd till Wallenius SOL. Sedan årsskiftet trafikerar hon i stället linjen Immingham–Rotterdam för Stena Line. Rederiet har även hyrt in det brittiskflaggade systerfartyget Fionia Sea till samma linje. Båda fartygen ägs av …
[Göstage]
2022-01-26 16:20
#180

#177 Med dagens kommunikationer är det absolut en nackdel för de resenärer som inte har tillgång till bil. Fast man lär väl bygga ut de allmänna färdmedlen, och högst sannolikt lär nog älvfärjorna få hållplats(er) vid Arendal.

  • Redigerat 2022-01-27 00:15 av [Göstage]
[Jimmy.L]
2022-01-26 16:41
#181

#180: Okej.

Annons:
[Jimmy.L]
2022-01-27 16:30
#182

Stena Line behöver anställa totalt 450 personer för sommarsäsongen 2022, och rekryteringen har precis påbörjats.

Merparten är servicevärdar och kockar men man har också behov av manskap som motormän och matroser. För första gången genomför Stena Line i år rekryteringsprocessen helt och hållet på distans. Vilket möjliggör för bredare grupper att kunna söka.

https://www.turismnytt.se/stena-line-rekryterar-450-personer-digitalt-infor-sommarsasongen/

Stena Line behöver anställa totalt 450 personer för sommarsäsongen. För första gången genomför de rekryteringsprocessen helt på distans.
[Jimmy.L]
2022-02-03 10:25
#183

2030 planerar Stena Line att börja köra två helelektriska färjor mellan Göteborg och Köpenhamn.

Men, nu varnar rederiet för att processen att bygga en elkabel som ska försörja hamnen med el går för långsamt – och att elfärjorna kanske inte blir av.

https://sverigesradio.se/artikel/elfarjor-hotade-stena-line-bygge-av-kabel-till-hamnen-gar-for-sakta

2030 planerar Stena Line att börja köra två helelektriska färjor mellan Göteborg och Köpenhamn.Men, nu varnar rederiet för att processen att bygga en elkabel ...
Cojimar
2022-06-03 08:58
#184

Stela Estelle, den första av två förlängda E-Flexfärjor som Stena Line beställt från CMI Jingling i Kina har nu levererats till rederiet och kommer att sättas in på rutten mellan Karlskrona och Gdynia från juli månad.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Sjöfartsnyheter från den svenska och nordiska sjöfartsnäringen
  • Redigerat 2022-06-03 08:58 av Cojimar
Fornöga
2022-08-22 10:31
#185

#184 Den 4 september är det dags för Estelles första reguljärtur.


Re:tired.

Sjöfartsnyheter från den svenska och nordiska sjöfartsnäringen
Fornöga
2022-09-28 08:58
#186

#184 Estelles systerfartyg Stena Ebba är nu levererad från det kinesiska varvet.


Re:tired.

Sjöfartsnyheter från den svenska och nordiska sjöfartsnäringen
[Södra_Stockholm]
2022-09-28 14:54
#187

I dag, den 28 september 2022, firar Stena Line sin sextioårsdag som färjerederi, uppger rederiet i ett pressmeddelande.
https://www.sjofartstidningen.se/stena-line-fyller-60/

Sjöfartsnyheter från den svenska och nordiska sjöfartsnäringen
Fornöga
2022-09-28 16:55
#188

#187 Firandet verkar sparsamt- i alla fall utåt.


Re:tired.

Annons:
Fornöga
2022-10-15 16:53
#189

Torbjörn Dalnäs på Sjöfartstidningen hyllar jubilaren och påminner om dess historia.


Re:tired.

Sjöfartsnyheter från den svenska och nordiska sjöfartsnäringen
Fornöga
2023-02-28 09:18
#190

"Bokningarna med Stena Line är nu åter på samma nivå som innan pandemin", rapporterar rederiet enligt Bussmagasinet.

"Störst uppsving har bokning av dagsturer fått, där ligger ökningen ligger på 350 procent i jämförelse med 2022. I januari i fjol kunde Stena Line dessutom se att det totala antalet passagerare mellan Sverige och Danmark fördubblats jämfört med året dessförinnan, och idag ligger bokningsvolymen i stort sett på samma nivå som före pandemin."---


Re:tired.

Fornöga
2023-03-08 08:21
#191

Stena Nordica kommer att förflyttas till rederiets trafik på Irländska sjön och där överta Stena Europas plats. Stena Europa, som är ett av rederiets äldsta fartyg hette när hon levererades från Götaverken 1981 Kronprinsessan Victoria. Hon är ett stycke göteborgsk sjöfartshistoria, med rötter i såväl stadens varvsnäring som i Sessanlinjen. Europa övertas nu av Stena RoRo, vad som sedan händer med henne är en senare fråga.


Re:tired.

Sjöfartsnyheter från den svenska och nordiska sjöfartsnäringen
  • Redigerat 2023-03-08 08:22 av Fornöga
anarki
2023-05-09 17:15
#192
Sjöfartsnyheter från den svenska och nordiska sjöfartsnäringen
anarki
2023-05-11 17:16
#193
Sjöfartsnyheter från den svenska och nordiska sjöfartsnäringen
anarki
2023-06-09 16:58
#194

Nu är det klart att stena flyttar till Arendal.
https://www.sjomannen.se/nyheter/klart-for-stenas-flytt-till-arendal/

Stena Line och Göteborgs hamn har skrivit på avtalet för flytt av Danmarks- och Tysklandstrafiken från centrala Göteborg till Arendal på Hisingen. Avtalet sträcker sig över 25 år. Avtalet, som skrevs under på fredagen, omfattar konstruktionen av den nya terminalen, hyra och leasing av terminalområdet och en helt ny terminalbyggnad i Arendal. Förhoppningen är att …
Fornöga
2023-06-09 17:31
#195

#194 Skönt att man kom till skott till sist!


Re:tired.

Annons:
anarki
2023-06-09 17:40
#196

#195: Längre eller kortare resa till terminalen?

Fornöga
2023-06-09 17:46
#197

För min del blir det lite längre, men jag har inte åkt på några år, och om fem år blir det nog ännu längre mellan turerna.😏 Men rent allmänt så måste kollektivtrafiken byggas ut, och kanske får man lägga om någon linje för älvfärjetrafiken också.


Re:tired.

anarki
2023-06-13 06:50
#198
Sjöfartsnyheter från den svenska och nordiska sjöfartsnäringen
anarki
2023-06-13 19:23
#199
Stena Line ratar Marabous choklad.Det rapporterar GP.Detta efter Ukrainas svartlistning av Mondelez, som äger Marabou.
anarki
2023-06-27 17:32
#200

Stena ska bygga om några fartyg som ska drivas av metanol.
https://www.sjofartstidningen.se/stena-line-konverterar-fler-farjor-for-metanol/

Sjöfartsnyheter från den svenska och nordiska sjöfartsnäringen
Fornöga
2023-07-17 23:03
#201

Re:tired.

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: