Övrigt

Akvarier, museer och minnesmärken

2018-09-16 15:03 #0 av: Göstage

Sjöfartsmuseet Akvariet i Göteborg är beläget i  i Gamla Varvsparken och intill museet reser sig blickfånget sjömanstornet, 44 meter högt.
Byggnaden uppfördes 1931-1933, och arkitekt var Karl M. Bengtsson. Invigningen utfördes av kung Gustaf V 1933.

Sjömanstornet eller kampanilen är även det ritat av arkitekt Karl M. Bengtsson och byggherren hette Karl Alberts. På toppen av momentet finns Ivar Johanssons fem meter höga staty Kvinna vid havet, eller Sjömanshustrun som hon populärt kallas. Tornet restes till minne av de sjömän som förolyckades under första världskriget, och på monumentets nedre del finns minnestavlor över de sjunkna skeppen och deras besättningar.

Det finns en hiss i tornet, och under många år var det ett populärt besöksobjekt, inte minst för skokllasser från stan eller tillresta. Möjligheten att åka upp i tornet med hiss (man får gå den sista biten i vindlande trappa) togs bort under många år, men 2018 har man haft ett antal guidade visningar. Jag har själv varit uppe i tornet, men det var länge sedan - innan höjdskräcken slog klorna i mig...

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-09-16 15:07 #1 av: Göstage

I helgen var det öppet hus med fri entré, med anledning att museet nu stänger tre år för en stor ombyggnad. Eftersom det var många år sedan jag besökt museet och jag flera gånger tänkt bege mig dit tog jag chansen till ett besök igår. Jag var inte ensam om den idén - om någon undrar var alla barnfamiljer i Göteborg befann sig igår så tror jag att svaret är: på Sjöfartsmuseet! Huset var fullt av ungar och deras föräldrar, och de mesta barnen var nog i den åldern att de inte hade så stor behållning av besöket på längre sikt.

För egen del tyckte jag att museet var betydligt mindre än jag mindes det, de flesta av mina egna besök gjordes även i mitt fall när jag var barn - ett Göteborgsbesök utan visit på Sjöfartsmuseet när jag var i barnaåren var uteslutet! Det kan väl också vara en förklaring till att jag mindes det som större.

Att akvariet har krympt är nog dock ett faktum, och då kändes det bra att få veta att det kommer att bli dubbelt så stort när ombyggnaden är klar.

Bildspel.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-09-16 15:12 #2 av: Göstage

Sjöhästarna hade ett litet stallsnack - kanske om den förestående flytten? Fiskarna kommer att vara kvar, men i ny miljö eftersom de nuvarande akvarierna skall rivas.

Anmäl
2018-09-16 15:23 #3 av: Göstage

"Hoppas att de inte glömmer att måla taket!"

Anmäl
2018-09-16 15:26 #4 av: Göstage

Galjonsfigurerna är alltid intressanta - den här påminner om såväl Karl XIV Johan som Super Mario.

Anmäl
2018-09-16 15:34 #5 av: Göstage

Kampanilen.

Här kan man läsa lite mer om Sjömanshustrun och beskåda henne i närbild.

Bildspel.

Anmäl
2018-09-17 13:32 #6 av: Göstage

1939 skulle tidningen vi göra ett sjömansnummer av tidningen. Man vände sig till författaren Josef Kjellgren som medredaktör, inte minst eftersom han var varit sjöman. Han bidrog bland annat med dikten "Dover", som han ville skulle illustreras med ett foto på Sjömanshustrun. "Dover" var en ödesmättad skildring av  skepp i kvav och  och drunknande sjömän.

Efteråt skrev Kjellgren så här, kopierat från VI:s jubileumsnummer 1994:

"Jag fick min vilja igenom. En stor bild klicherades av Ivar Johnsons Sjömanshustrun, som symbol för och hyllning till förra världskrigets sjömansoffer. När numret kom ut var det daterat lördagen den 31 augusti 1939. Ett dygn senare utbröt det nya världskriget. Det som var ämnat som minne och hyllning blev på några timmar förvandlat till dyster profetia om nya neutrala offer."

Sjömanshustrun, fotograferad från Masthuggsbergen.

Anmäl
2018-09-17 15:28 #7 av: Jimmy.L

Spännande museum med mycket intressanta saker. 

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2018-09-17 15:38 #8 av: Göstage

#7 Ja, vi får se vad som väntar om tre år, när det är ombyggt! Förhoppningsvis kommer det  fortfarande något som ger en bild av sjöfart och sjömansliv förr och nu och inte något politiskt postmodernistiskt experiment...

Anmäl
2018-09-17 15:45 #9 av: Jimmy.L

#8 Ja det är det viktigaste att man fortsätter att berätta och sjöfarten och livet kring det.

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2018-09-17 15:54 #10 av: Göstage

Att havet ger och havet tar är inte minst kustborna väl medvetna om, och den som företar en vandring på en kustnära kyrkogård finner många  vittnesbörd om tragiska öden och våldsam dramatik.

Minsprängningen av Almy 1940 lever fortfarande i de riktigt gamlas minne på Vrångö, och händelsen är väl dokumenterad för senare generationer Vrångöbor.

https://www.hembygd.se/styrso/artiklar/minsprangningen-av-almy-1940/

Klicka på bilden för större version.

Anmäl
2018-09-17 16:08 #11 av: Göstage

#10 På förmiddagen den 23 januari 1978 förliste häcktrålaren Glittsjö under fiske mellan Nidingen och Tistlarna varvid tre bröder förolyckades. Även de vilar på Vrångö kyrkogård.

Anmäl
2018-09-17 16:23 #12 av: Göstage

Stigbergs-Lasse med sjömanssäcken på axeln. Eino Hanskis staty avtäcktes i Gathenhielmska kulturreservatet i Göteborg 1996.

Anmäl
2018-10-30 19:32 #13 av: Göstage

På många kyrkogårdar vid våra kuster begravdes ilandflutna offer från första och andra världskriget, inte minst på västkusten.

De flesta offer från västkusten har flyttats till  gemensamma gravplats på Kvibergs kyrkogård i Göteborg, men de som begravdes på Öckerö vilar fortfarande i sina gravar där. Det rör sig om fler än fyrtio soldater från de båda krigen. Så sent som i våras (2018) kom den Nyzeeländske ambassadören i Bryssel på besök för att hedra en landsman, en 21-årig akterskytt som dog i andra världskriget.

De övre gravstenarna i mitten är för offer på den allierade sidan, och de nedre är över tyska offer. Alla har dock inte egna stenar, det ligger både  britter och tyskar  i gemensamma gravar på kyrkogården, och många offer kunde aldrig identifieras. 

Anmäl
2018-12-13 10:40 #14 av: Göstage

Ombyggnaden av Sjöfartsmuseet i Göteborg blir 40% dyrare än beräknat på grund av att Stigberget som det är byggt på visade sig vara  större än man trott.

https://www.expressen.se/gt/miljonsmall-for-sjofartsmuseets-renovering-kostnaden-skenar/

Anmäl
2018-12-13 10:58 #15 av: Jimmy.L

Tråkigt men det uppstår alltid problem vid renoveringar. 

Anmäl
2018-12-13 11:17 #16 av: Göstage

Man blir ändå lite förvånad, för Stigberget är ju rätt så mycket "berg i dagen". Vad hade man väntat sig att finna - jordlager?Funderar

Anmäl
2018-12-13 11:50 #17 av: Jimmy.L

#16 Nu vet jag inte hur det ser ut där men kan dom ha provborrat i lös lager av sten och jord?

Anmäl
2018-12-13 11:57 #18 av: Göstage

Ja, något har uppenbarligen gått galet - trodde man höll sig med moderniteter som markradar och liknande numera? Hur som helst så är det ju ett kommunalt bolag som sköter det, så det är inte en saltad räkning från någon byggherre.  

Hoppas det blir bra när det är klart i alla fall! Glad

Anmäl
2019-01-05 18:22 #19 av: Göstage

En riktigt spännande nyhet! Tummen upp

"Ett nytt marinarkeologiskt museum om Östersjöns världsunika kulturarv planeras öppna 2020 på Djurgården. Här vill man berätta om vrakens historia och människors livsöden.
I Stockholms skärgård har marinarkeologerna redan hittat två stora välbevarade träskepp från medeltiden och Vasatiden.
– Vi vill berätta om de människor som haft havet som levebröd, sjöväg, slagfält och grav, säger Cecilia Eriksson kommunikatör på Vrak."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/nytt-museum-pa-djurgarden

Anmäl
2019-01-05 18:25 #20 av: Jimmy.L

Mycket intressant det måste jag besöka. 

Anmäl
2019-01-10 19:46 #21 av: Göstage

2017 puttade Vasamuseet ner Skansen till andraplatsen som Sveriges mest besökta museum och behöll förstaplatsen förra året, meddelar TT.

Vasamuseet: 1 487 983 besökare
Skansen: 1 250 868 besökare
Naturhistoriska riksmuseet: 631 130 besökare

Anmäl
2019-01-10 20:03 #22 av: Jimmy.L

Inte så konstigt, det brukar alltid var mycket turister där. 

Anmäl
2019-02-07 06:44 #23 av: Göstage

#14 Renoveringen med tillhörande utbyggnad av Sjöfartsmuseet i Göteborg har fördröjts efter att kommunledningen vill ha in en bra motivering från det kommunala bostadsbolaget Higab till varför projektet blivit 40 miljoner dyrare än budgeterat. Källa betalartikel i GP.

Anmäl
2019-03-28 09:19 #24 av: Göstage

Det åländska museifartyget Pommern har nu efter renovering fått sin slutliga (?) placering i en torrdocka, och kommer att vara tillgänglig för allmänheten från maj månad.

https://svenska.yle.fi/artikel/2019/03/27/museifartyget-pommerns-sista-resa-ar-over 

Anmäl
2019-04-02 20:11 #25 av: Göstage

Den 12 april öppnar Baltic Sea Science Center på Skansen för allmänheten.

"Östersjöhuset, Baltic Sea Science Center, kommer att bestå av utställningar, akvarier, lektionssalar och laboratorium. I tre stora akvarier kommer besökaren att få möta fiskar som t.ex. torsk, piggvar, havsöring, sjurygg, men också olika typer av växtliv, och lära sig mer om den marina miljön. De pedagogiska rummen, som i första hand riktar sig till högstadie- och gymnasieelever, lyfter fram fyra olika miljöutmaningar – övergödning, överfiske, miljögifter och utarmad mångfald, aktuell forskning och framtida lösningar. Här kommer det också att finnas utrymme för undervisning med skolsal och laboratorium – en plats för nästa generation att skapa förutsättningar för ett renare hav."---

Källa Baltic Sea 2020

http://www.skansen.se/sv/baltic-sea-science-center

Anmäl
2019-04-02 20:37 #26 av: Jimmy.L

Ska bli spännande att uppleva det. 

Anmäl
2019-04-03 14:04 #27 av: Göstage

#26 Ser fram emot rapporter! Glad

Anmäl
2019-04-03 14:07 #28 av: Jimmy.L

#27 Ska försöka under öppningshelgen att besöka den annars blir det en vardag. 

Anmäl
2019-05-14 17:48 #29 av: Göstage

Även om norska regeringen sätter sprätt på ovanligt mycket pengar ur sina oljefonder i årets budget kommer inget till del för Vikingskipshuset, museet med skeppen Gokstad, Oseberg och Tune. Detta trots att museets ledning uppmärksammat politikerna på att flera rapporter talat om skeppens dåliga tillstånd - man skulle behöva bygga en helt ny byggnad för att kunna bevara dem för framtiden.

Om Vikingskipshuset inte får några anslag överväger ledningen att nominera sitt eget museum till programmet Europas sju mest utsatta kulturminnen, vilket vore en skam för nationen. Man får stöd för detta av ett antal norska kulturinstitutioner.

Källa 

Anmäl
2019-06-29 00:12 #30 av: Göstage

Gjorde en tur till Volvo museum igår, och där fanns det mycket att se - så mycket att jag bland annat fick hoppa över Volvo Pentas avdelning  i utställningen. Återvänder kanske vid senare tillfälle och tar skadan igen.

En bild i förbifarten togs på den klassiska aktersnurran U2. Den var en idé av den unge teknologen Carl-Axel Skärlund, och så här skriver Marinmotormuseum om den: 

"Tillverkningen av den nya motorn kom igång 1922. Den första serien av U2 som motorn kallades var på 400 motorer, och gjordes i Stockholm. Därefter flyttades tillverkningen till Skövde. 1929 moderniserades motorn och fick betäckningen U21. Motorn tillverkades fram till 1962. U2-U21 är den motor som tillverkas längst av alla utombordsmotorer och exporterades över hela värden. Ordet Penta kom att bli synonymt med utombordsmotor på många infödingsspråk."

http://www.marinmotormuseum.se/utombord.htm

Anmäl
2019-06-29 06:10 #31 av: Jimmy.L

Kul att se äldre teknik. Tummen upp

Anmäl
2019-07-13 23:02 #32 av: Göstage

Klädesholmens sillmuseum riskerar att stå husvilla nästa år, eftersom deras nuvarande lokaler skall disponeras för annat. Hoppet står till Tjörns kommun, som dock ännu inte kunnat erbjuda lämpligt utrymme.

Källa

https://www.youtube.com/watch?v=fBLLUHZWFmw

Anmäl
2019-07-14 06:36 #33 av: Jimmy.L

#32 Hoppas dom kan få nya lokaler.

Anmäl
2019-07-14 07:51 #34 av: Göstage

Ja, hoppas verkligen det! Fast det vimlar nog inte av lämpliga lediga lokaler på Klädesholmen...

Anmäl
2019-09-03 13:12 #35 av: Jimmy.L

Under sommarmånaderna juni, juli och augusti valde 752 090 personer att komma till Vasamuseet, vilket är besöksrekord för perioden och den mest besökta sommaren hittills i museets historia. Bara i juli månad tog Vasamuseet emot 279 303 besökare – vilket är rekord och museets mest besökta månad någonsin.

https://www.byggastockholm.se/2019/09/03/rekordmanga-besokare-pa-vasamuseet-sommaren-2019/

Anmäl
2019-09-23 13:40 #36 av: Göstage

Sjöhistoriska museets originalbåtssamling är sedan halvtannat år huvudsakligen utlokaliserad till Rindö, och man håller öppet för allmänheten vid vissa utannonserade tillfällen, men kan även anordna visningar i andra sammanhang, företrädesvis då för grupper förstås.

Det finns ett sextiotal fritidsbåtar samlade i Rindölokalerna -  "allt ifrån kungaslupar till kuttrar, kryssare och kanoter ända från 1700-talet och fram till idag", skriver Skärgården.se, som var med på den senaste visningen för en dryg vecka sedan.

http://www.skargarden.se/fran-kungaslupar-till-kanoter-det-svenska-batarvet-finns-samlat-pa-rindo/

Anmäl
2019-10-11 07:26 #37 av: Jimmy.L

Sportfiske genom åren hamnar i fokus i en utställning som just nu produceras för Bohusläns museum. En del av utställningen är insamlingen av fiskehistorier.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/sportfiskaren-frida-fisket-har-en-god-framtid

Anmäl
2019-10-18 17:04 #38 av: Göstage

Internationales Maritimes Museum i Hamburg är ett tiovåningar stort museum med ett speciellt tema på varje våningsplan i det rätt nyligen renoverade museet. Museet uppges innehålla världens största privata samling av maritima föremål.
Skulle kunna tänka mig att vår admin kan känna sig lockad av de 15.000 restaurangmenyerna enbart från kryssningsfartyg till exempel?  Skämtar

Jag har inte besökt museet personligen, men kommer jag till Hamburg någon mer gång så...

https://www.youtube.com/channel/UC2i48V4fBUhoQ1M86nVdWcQ

Anmäl
2019-11-08 10:17 #39 av: Göstage

#19 I samband med att fyndet av vraket av ett 1600-tals örlogsfartyg utanför Waxholm presenterades ökade uppmärksamheten på det nya vrakmuseum som öppnas i Stockholm 2020.

Vrak -Museum of Wrecks är en del av statens maritima och transporthistoriska museer, och de har redan en intressant hemsida med en del att utforska.

https://www.vrakmuseum.se/

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.