Annons:
Etikettövrigt
Läst 954 ggr
[Göstage]
9/17/18, 12:51 PM

Havets musik och poesi - 1

Hav och sjö är och har givit inspiration till musik och dikter över hela världen nästan så länge det funnits en civilisation som liknar vår. Inte minst gäller det sea shanties, som traderades från skepp till skepp under generationer.

Annons:
[Göstage]
9/17/18, 12:54 PM
#1

En egen favorit med havsmotiv: "La mer" av och med Charles Trenet.

[Göstage]
9/17/18, 5:07 PM
#2

"Längtan till havet" med Roland Utbult (som f.ö. är riksdagsman) gillar jag. Bilderna från Hönö (och Burö) är heller inte dumma!

[Göstage]
9/22/18, 9:59 AM
#3

"Skål för denna skuta"  låter som något av Bellman, men det är faktiskt Cornelis Vreeswijk som är upphovsman (även om jag tror melodin är lånad från Bellman).

"Ger mig ut på havet, lämnar Ågren kvar Gyllene hans sorg, men jag far Skål för denna skuta!"

Han som sjunger heter Håkan Tollesson, som har skrivit boken jag refererar till i tråden om votivskepp och andra böcker om fartyg och sjöfart. Tollesson har turnerat med Lalla Hansson och spelar nu med Travelin´ Band, som varit något så exklusivt som förband till Joe Cocker och Manfred Mann Earth Band.

Håkan Tollesson är dessutom skeppare på M/S Svanen, byggd på Ljunggrens Mek Verkstad i Kristianstad 1882 och ett av de äldsta passagerarfartygen i trafik i vårt land där hon trafikerar Öresjön. En mångsidig person, denne Tollesson!

https://www.youtube.com/watch?v=dAQFLUUl7tY

[Göstage]
9/22/18, 10:26 AM
#4

The Last Farewell med Roger Whittaker har jag alltid gillat, och efter att min bror lät den spelas på sin begravning berör den mig ännu mer.

"There's a ship lies rigged and ready in the harbor Tomorrow for old England she sails Far away from your land of endless sunshine To my land full of rainy skies and gales And I shall be aboard that ship tomorrow Though my heart is full of tears at this farewell"

[Göstage]
9/23/18, 2:53 PM
#5

"Vinter i skärgår´n" med Gals and Pals är sedan länge en favorit. Originalet heter "Yonger than springtime", och den fina svenska texten gjorde Beppe Wolgers.

https://www.youtube.com/watch?v=vuCJFb_TD8s

[Göstage]
9/23/18, 3:01 PM
#6

En annan skärgårdsfavorit är "Utskärgård" av Bobbie Ericsson (han har även skrivit "Vita vidder för Family Four bland annat).  Man riktigt hör hur vågorna rullar in mot skären i musiken.

Här är det fina bilder på köpet!

Annons:
[[eskils_]]
9/23/18, 3:32 PM
#7

#1 och #6 Favoriter här också!

Här är en härlig brittisk sjömanssång, "Spanish Ladies":

[Göstage]
9/23/18, 3:45 PM
#8

#7 Kul när unga människor traderar gammal musik! Kollade lite på bakgrunden till låten, och den rapporterades "nästan glömd" på 1840-talet, så den måste vara åtskilligt äldre än så. En nedteckning gjordes tydligen på 1820-talet och blev  populär i Nova Scotia och Newfoundland.

https://mainlynorfolk.info/lloyd/songs/talcahuanogirls.html

[[eskils_]]
9/23/18, 4:17 PM
#9

"Spanish ladies" kan vara t.o.m. från 1600-talet, och förekom i filmen "Hajen":

"It is featured in The Oxford Book of Sea Songs, edited by Roy Palmer in 1986, which states that the earliest known reference to it is in the logbook of the Nellie of 1796 (though a ballad by the same name, registered in England December 14, 1624 with the Stationers' Company, may also be related to it).

This song is referenced in Moby-dick, a poem by Kipling, various pirate related media, and the film Jaws, in which the salty old sea dog Quint sings it often on the deck of his ship.

https://genius.com/Traditional-spanish-ladies-lyrics

[Göstage]
9/23/18, 5:00 PM
#10

#9 Otroligt! 👍Man förnimmer skuggorna…

[Jimmy.L]
9/23/18, 6:10 PM
#11

Lite modernare låt.

[Göstage]
9/23/18, 6:30 PM
#12

#11 Ah, Lorne de Wolfe- agenämt!👍

[Göstage]
9/25/18, 4:41 PM
#13

De väderbitna grabbarna i Port Isaac's Fisherman's Friends bjuder på medryckande stämsång i "South Australia",  framfört i passande miljöer.

https://www.youtube.com/watch?v=p3afGi3REu8

Annons:
[Göstage]
9/25/18, 4:48 PM
#14

Det får bli en till med samma gäng: "No Hopers, Jokers & Rogues". Videobilderna på båda filmerna påminner om Cornwall.

[Göstage]
9/26/18, 11:09 AM
#15

Apocalypticas och Nina Hagens version av Rammsteins "Seemann" gillar jag, liksom tillhörande video.

Taggeman
9/27/18, 11:47 AM
#16

Tomas Ledin

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

[[eskils_]]
9/27/18, 4:16 PM
#17

Kanske den käraste sången av dem alla.

Maleficum
9/27/18, 8:15 PM
#18

Balladen av Briggen Blue Bird av Hull är en av mina favoriter när det kommer till havstema på låt.

Sen vilken version man kan anse vara bäst är väl upp till var och än, själv är jag mest van vid Thåströms version.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Göstage]
10/14/18, 8:35 AM
#19

Jungman Jansson skrev Dan Andersson 1917, men den kom ut först i "Efterlämnade dikter" 1922. (Andersson avled 1920.)  Sången är en av de få som skalden tonsatt själv. Den ursprungliga texten var mer råbarkad, men ändrades för att bli mer rumsren.  

https://www.youtube.com/watch?v=TM52SoNhgTg

[Göstage]
10/17/18, 7:43 PM
#20

Red Sails In The Sunset - The Blue Diamonds. Inte den bästa inspelningen av låten, men bilderna förlåter allt!

Annons:
[Göstage]
10/22/18, 5:42 PM
#21

Seeman igen, fast nu en helt annan låt. Det här var en riktig dänga när jag var ung. Jag gillade Lolitas version bäst, men den fanns även på engelska med Petula Clark och på svenska med Thory Bernhards.

[Göstage]
10/22/18, 5:46 PM
#22

Fyrvaktarns dotter med Contact kanske även ni något yngre minns?

[[eskils_]]
10/22/18, 6:17 PM
#23

#21 Den här versionen är den rätta! 🌊 ✨ 🙂

[Göstage]
10/22/18, 8:37 PM
#24

Ännu en låt hämtad från de innersta gömmorna. Mersey är ju floden som rinner genom Liverpool, och på den tiden Liverpool var popens huvudstad namngavs Liverpoolsoundet efter den - the Merseybeat.
Gerry and the Pacemakers spelade 1964 in "Ferry cross the Mersey", en kärleksförklaring till Liverp(o)olarna  skriven av Gerry Marsden. Balladen blev f.ö. senare en film. 

Dags att åka färja!

[[eskils_]]
10/22/18, 10:42 PM
#25

#24 Trevlig låt! Tänk att man kommer ihåg texten så här 54 år efteråt… 🙂

[Göstage]
10/23/18, 8:11 AM
#26

Ja, på den tiden fastnade det faktiskt! 😉Och när det gäller Merseylåten så tycker jag faktiskt bättre om den idag än vad jag gjorde då.

[Jimmy.L]
10/23/18, 2:32 PM
#27

Mycket trevliga låtar i denna tråd.

Annons:
[Göstage]
10/23/18, 3:43 PM
#28

Kanadensaren Stan Rogers (1949-1983) "The Mary Ellen Carter" är en sång om banden mellan ett fartyg och hennes besättning i gammal god traditionell stil. Rogers själv lär ha sagt att även om "The Mary Ellen Carter" inte hade en speciell förebild så hade han hämtat inspiration från dussintals berättelser som blev till en i visan.

[Göstage]
10/23/18, 4:27 PM
#29

Rule Britannia, med text av James Thomson och tonsatt av Thomas Arne, uppfördes första gången 1740 på prins Fredrik av Wales lantställe Cliveden som en hyllning till brittiska flottsegrar.

Numera är Rule Britannia inte minst ett populärt inslag i Last Night of the Proms. Som här 2009,  då mezzosopranen Sarah Conolly med en bister uppsyn som skulle kunna skrämma skiten ur vilket hockeyproffs som helst framför stycket med bravur.

[Göstage]
10/31/18, 8:30 PM
#30

Börjar en ny tråd - de många videoinslagen gör att den laddar lite långsamt.

Havets musik och poesi -2.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: