Övrigt

Vrak och renoveringsobjekt

2018-09-17 15:23 #0 av: Göstage

Förr eller senare tar färden slut även för det stoltaste fartyg eller den allra mest älskade familjebåt, och då väntar havsbotten, upphuggning eller bara ett borttynande på landbacken.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-09-17 15:31 #1 av: Jimmy.L

Finns inte så mycket vrak i Stockholm nu mer, Stockholm Stad har blivit duktiga på att få bort sådant. 

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2018-09-17 15:32 #2 av: Göstage

"Kom ut till stränderna, de ödsligt sköna,
med slån och hagtorn, böjda djupt av storm,
med gamla båtvrak som har multnat gröna,
men än, i brustna skrov, bär vågens form."---

Evert Taube: Inbjudan till Bohuslän"

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-09-18 19:46 #3 av: Göstage

Säger man Gullbergskajen till en göteborgare så är det inte säkert att poletten trillar ner, men säger man "drömmarnas kaj", alternativt "de döda skeppens kaj" så vet de flesta vad man talar om (jag föredrar nog "drömmarnas kaj").

Det var en del år sedan jag var där senast, och uppriktigt sagt var det väl inte någon promenad i parken på den tiden. Kajen var belamrad med bråte och de som häckade på båtarna var väl inte gräddan från  söndagsskolan, om man så säger...

Men när jag tog en promenad idag i det sköna sensommarvädret möttes jag av en välkommenskylt, och kajerna låg välstädade och prydliga. Fartygen - ja, de är ju som de är: en del är projekt för kommande resor på de sju haven, eller åtminstone Vänern, andra är centralt belägna bostäder och en del är rena skrotet för att vara ärlig - och det är ju det som gör en vandring längs Drömmarnas kaj så spännande!

Anmäl
2018-09-18 19:51 #4 av: Jimmy.L

Spännande kaj, hur ser verksamheten ut på plats någon som var där och jobbade?

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2018-09-18 19:59 #5 av: Göstage

Nja, någon bytte däck på bilen, en annan var ute och rastade pudeln och en tredje brassade ägg och bacon till frukost så det luktade ända utåt Vinga. Men någon som jobbade på båten såg jag faktiskt inte. Funderar

Anmäl
2018-09-18 20:01 #6 av: Jimmy.L

Låter som det var full aktivitet Skrattar

Anmäl
2018-09-18 20:03 #7 av: Göstage

Ja, skall man se det från den snälla sidan så var det ju vanlig arbetsdag, och många har nog kneg för att kunna bekosta drömmen...Skämtar

Anmäl
2018-09-18 20:36 #8 av: Göstage

Innan vi fortsätter vandringen skall jag väl säga att precis alla de fartyg som ligger vid kajen (kanske upp emot 70-80 stycken) inte är att beteckna som "vrak". Däremot är inget i nyskick...Glad

Vill också påpeka att rätt många av fartygen ligger utanför ett annat på grund av platsbristen, och de är ju lite knepigare att få med på bild. Men vi har så det räcker ändå! Skämtar

Anmäl
2018-09-18 20:36 #9 av: Jimmy.L

Skrattar

Anmäl
2018-09-18 20:39 #10 av: Göstage

Det första skeppet jag möttes av var en tremastad Vänerskuta, byggd som galeas på Sjötorps varv och levererad 1943. Numera heter hon Hafden, men vid leveransen var namnet Lidan. Det intressanta är att beställaren hette Helge Källson, som då hade övertagit Erik Thun AB. Thunkoncernen äger/disponerar ju idag ett stort antal fartyg, har flygbolag med mera. När hon lämnade Thun har jag inte följt upp.

Fartyget har därefter hetat Vänervik, Lidan (igen) och  Havden (Hafden). Hafden har en längd av 26,52 meter (exklusive bogspröt) och största bredd  av 6,93 meter. Hafden finns med på den lista över traditionsfartyg som transportstyrelsen upprättat (ej att förväxla med K-fartyg). Listan omfattar 58 fartyg enligt Wikipedia.

Anmäl
2018-09-18 20:53 #11 av: Göstage

Bogserbåtar finns det en del vid kajen, och en av dem heter Strand. Hon har verkligen gått  igenom skiftande öden sedan hon levererades från Bolinders mekaniska verkstad i Stockholm  1890. Det roliga är att det finns gott om bilder på Strand under dess långa tjänstgöring.

Anmäl
2018-09-18 22:20 #12 av: Göstage

Uteplats med blomlådor är kanske inte det första man förknippar med båtliv...GladSkeppet som syns i bakgrunden är Isolda som omnämns i en annan tråd.

Anmäl
2018-09-18 22:26 #13 av: Göstage

Lite knepig sak - kanske en gammal lotsbåt? Obs! Bogspröt och master tillhör en bredvidliggande båt.

Edit: identifierad, se #99.

Anmäl
2018-09-18 22:52 #14 av: Göstage

Fanny och Flink är ett gulligt par - nästan så man kommer att tänka på Robban Brobergs båtlåt. Lyssnar på musik

Fanny byggdes på Metvikens mek. verkstad i Vasa 1917, och har en spännande historia, där hon efter att ha blivit utdömd sålts för minst sagt varierande belopp. Finns många intressanta bilder även på Fanny.

Flink är ett populärt namn på bogserbåtar, men det här bör vara den som byggdes på Eriksberg 1897 och som haft ett knippe olika namn, bland annat Bergvik, men som slutligen (?) återfått ursprungliga Flink.

Anmäl
2018-09-18 23:06 #15 av: Göstage

Sjøtor verkar ursprungligen ha varit en rysk arbetsbåt som 1990 inhandlades från Talinn till Norge. Hittade reportage om henne i en tysk tidning från 2014.

https://www.shz.de/lokales/schleswiger-nachrichten/besuch-bei-der-alten-dame-id8137086.html

Anmäl
2018-09-18 23:15 #16 av: Göstage

Gör en liten paus i vandringen för att länka till ett reportage från  2007. Där ser man en del av den oordning som rått tidigare, och hur flera båtar var vattenfyllda och i vissa fall sjunkit.

Lite kul att se att vissa båtar som låg där då fortfarande ligger kvar.Glad

http://maritimbild.com/gullbergskajen.htm

Anmäl
2018-09-19 07:03 #17 av: Jimmy.L

#13 Tror det kan vara en gammal gråbåt.

Anmäl
2018-09-19 08:25 #18 av: Göstage

#17 Det samma gäller Wolf, som redan i reportaget 2007 förmodades vara en före detta militärbåt, dock ej från svenska marinen.

Anmäl
2018-09-19 08:29 #19 av: Göstage

Sikta mot stjärnorna? Astral Dream är liksom Wolf en av långliggarna, och i det här fallet rör det sig enligt det gamla reportaget om ännu en före detta militärbåt, i detta fall en torpedbåt.

Anmäl
2018-09-19 09:30 #20 av: Göstage

Hur livet som båtägare vid Gullbergskajen kan gestalta sig  får man en insikt om i den här tråden:

https://posidonken.wordpress.com/

Anmäl
2018-09-19 09:55 #21 av: Göstage

Oljetankern John Charlton byggdes 1918 hos  JJ Bodewes, Pannerden i  Holland  och har tidigare seglat under namnen Europa, Odysseus, Tankfors och John Carlton, men heter idag alltså John Charlton. Hon omnämns i reportaget från 2007, så hon har legat vid kajen en längre tid. 

För fem år sedan förekom John Charlton i dramatiska sammanhang, men utannonserades på Blocket efter det och har möjligen bytt ägare efteråt.

Anmäl
2018-09-19 10:09 #22 av: Göstage

Gamla fiskebåtar finns förstås vid kajen, i varierande skick. Om LL835 Dolly har jag funnit en del  i en artikel på nätet om Fridhemsvarvet i Lysekil signerad Sven H Gullman.

"LL 835 Dolly, Smögen
Fiskebåten levererades med en 1-cylindrig Skandiamotor, 50 hk, från varvet 1916 som LL 955 Donny till ett vadlag på Gravarne med Fritiof Wallström som skeppare, såldes 1920 som GG 860 Donny till Hyppeln, motorn byttes ut 1928 mot en Skandia 65 hk, fartyget såldes1936 som LL 835 Dolly till Smögen (Mattias Olsson, Evald Martinsson och Karl Johansson), det fick en ny Skandiamotor om 89 hk, såldes vidare 1952 till Smögen med samma namn och beteckning (Hugo Olsson, Tore Johansson och Torvald Torstensson), fick en ny Skandiamotor 2-cyl. 130 hk 1965, och såldes 1973 som fritidsbåt till T. Larsson, Göteborg. Vidare öden okända." 

Anmäl
2018-09-19 10:14 #23 av: Jimmy.L

Härliga bilder på fartygen.

#22 Hon påminner om en båt som finns vid gästhamnen i Södertälje.

Anmäl
2018-09-19 10:20 #24 av: Göstage

Fartyget vid kaj hos Gotenius (bakom fiskebåten på älven) vållade mig först lite huvudbry, men det är nog helt enkelt S/S Bohuslän som är inne för något jobb eller för vinterförvaring. (Bohuslän kommer att dyka upp i tråden om  de K-märkta skeppen.)

Anmäl
2018-09-19 10:42 #25 av: Göstage

Däcksmys i det fina vädret.

Anmäl
2018-09-19 11:03 #26 av: Göstage

Norsten från Strömstad, byggd 1973 på Hälleviksstrands varv, ger ett fiskebåtsaktigt intryck, men har nog aldrig varit i funktion som sådant.  År 2015 var hon i ägo Utbildningsrederi AB i Göteborg, och har som HMS Norsten (M32) tjänstgjort som utbildningsfartyg för personal som arbetat på fiskebåtar modiferade för minsvepning.

Källa nätet.

Anmäl
2018-09-19 13:17 #27 av: Göstage

En del fartyg behövs det lite extra detektivarbete kring, eftersom det inte gick att finna någon namnskylt. Här är några av dessa anonyma kajskrapare. 

Anmäl
2018-09-19 15:53 #28 av: Göstage

#22 Tack - jag har några till på lager! Glad

Ja, det finns nog en del Fridhemmare spridda över landet.

Anmäl
2018-09-19 16:19 #29 av: Jimmy.L

Fina skutor, gissar vissa är bebodda som i sthlm?

Anmäl
2018-09-19 16:30 #30 av: Göstage

Ja, flera är bebodda, som det verkar med  olika krav på bekvämlighet. En och annan kanske bara är för fritidsboende, medan andra bor där permanent.

Anmäl
2018-09-19 16:34 #31 av: Göstage

"Sebastian" är en gammal påbyggd fiskebåt som tidigare hette GG564 Roxen av Önnered.  Det har funnits minst fyra med det namnet. Påbyggnaden lär ha varit någon form av servering, men det verkar inte som den verksamheten har skett vid Gullbergskajen.

Den höga byggnaden i bakgrunden på  ena bilden är en gammal spannmålssilo, inte längre i bruk.

Anmäl
2018-09-19 16:53 #32 av: Göstage

Här ligger resterna av bogseraren Ran (det utvändiga vraket),  byggd 1953 i Landskrona. Finns en del gamla bilder på Ran när hon fortfarande var skeppsmässig.

Anmäl
2018-09-19 17:09 #33 av: Göstage

Jag påstod i början att båtarna vid kajen numera håller sig flytande. Nåja, det fanns faktiskt ett undantag.

Anmäl
2018-09-19 17:10 #34 av: Jimmy.L

Trist att se henne i det skicket. 

Anmäl
2018-09-19 17:12 #35 av: Göstage

En liten avslutningskavalkad  på skrot och åldrande så här på sluttampen.

Anmäl
2018-09-19 17:20 #36 av: Göstage

Därmed är vår vandring längs Drömmarnas kaj avslutad. Om någon upprepar den om tio år gissar jag att en hel del av fartygen fortfarande ligger kvar...Skämtar

Anmäl
2018-09-19 17:20 #37 av: Jimmy.L

Spännande kajer ni har, ska bjuda på massa båtar i nästa vecka.

Anmäl
2018-09-19 17:22 #38 av: Göstage

Det ser man fram emot! Tummen upp

Anmäl
2018-09-21 22:11 #39 av: Skeppskatten Dina

Här kommer ett vrak från Skottland. 

Kramar Elisabeth och Dina Katt

Anmäl
2018-09-21 22:27 #40 av: Göstage

#39 Ser dramatiskt ut!

Anmäl
2018-09-21 22:32 #41 av: Skeppskatten Dina

#40 Håller med om det. Man undrar ju vad som hade hänt egentligen.

Anmäl
2018-09-21 22:46 #42 av: Göstage

#41 Fartyget är rätt rostigt, och min gissning är att det är ett övningsobjekt för räddningspersonal, tror att det är sådana som sitter i lotsbåten.

Jag sökte på ID-beteckningen på taket på fartyget och hittade ett som det stämmer in på. I så fall är det den franska fiskebåten Jack Abry II, och då har hon legat där minst sedan 2011.

https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:181080/mmsi:228205900/imo:0/vessel:JACK_ABRY_II

Anmäl
2018-09-21 22:49 #43 av: Göstage

Här är haverirapporten - skepparen hade tydligen somnat...Gäspar

De 14 i besättningen räddades med helikopter och ingen kom till skada. Oljesanering utfördes. Haveriet skedde 31 januari 2011.

https://assets.publishing.service.gov.uk/media/547c6fa040f0b60241000045/JackAbryIIReport.pdf

Anmäl
2018-09-22 06:34 #44 av: Jimmy.L

#39 Intressant att man låter henne ligga så, här hemma hade man nog fått bort henne. 

Anmäl
2018-09-22 07:29 #45 av: Göstage

Ja, den enda motsvarigheten jag kommer på  är de skepp som legat i norska fjordar efter andra världskriget, men där berodde det väl mycket på att de var så många att man inte hann ta hand om dem.

Anmäl
2018-09-22 09:39 #46 av: Skeppskatten Dina

#42/43 Intressant läsning.

#44 Tråkigt på annars vacker natur.

Anmäl
2018-09-22 12:37 #47 av: Jimmy.L

Nella hette denna båt vet inte mycket om henne. 

Anmäl
2018-09-22 12:52 #48 av: Jimmy.L

Blackan, tidigare hette hon HMS Blackan och var en fiskeminsvepare.

Sägs vara ett dykfartyg idag.

Anmäl
2018-09-22 13:08 #49 av: Jimmy.L

Bertina även hon är okänd för mig. 

Anmäl
2018-09-22 13:12 #50 av: Jimmy.L

Trodde inte det fanns "vrak" vid Södertälje gästhamn men denna var en överraskning.

Anmäl
2018-09-22 13:38 #51 av: Göstage

Om båtar kunde tala - vilka historier man skulle få höra! Glad

Anmäl
2018-09-22 14:06 #52 av: Jimmy.L

Crona såg ut att vara i dålig skick. 

Anmäl
2018-09-22 14:54 #53 av: Skeppskatten Dina

#52 Om man köpte henne så har man full sysselsättning ett bra tag framöver. Glad

Anmäl
2018-09-22 15:12 #54 av: Jimmy.L

#53 Jo hon behöver lite omsorg.

Anmäl
2018-09-25 13:49 #55 av: Jimmy.L

Okänd dam som ligger vid Djurgården ska tydligen heta RAM av det jag har kunnat hitta.

Anmäl
2018-09-25 14:19 #56 av: Göstage

#55 Möjligen ett spår:
"Publicerad 30 juli 2008
Båtarna i Järlasjön i Nacka har inte kunnat ta sig varken ut eller in i sjön. På grund av det låga vattenståndet har slussen varit stängd.
Det är extremt lågt vatten i Nackas sjöar. Järlasjön har varit en sluten sjö hela sommaren, slussen får inte öppnas förrän vattennivån stiger."---

"Ram är en passagerarbåt som har många inbokade turer i augusti och måste ställa in sina turer om slussen inte öppnas."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/fritidsbatar-fangna-i-jarlasjon

Anmäl
2018-09-25 14:23 #57 av: Jimmy.L

#56 Jag tror det är henne dom syftar på.

http://ran.se/h%F6ger%20ram.shtml

Anmäl
2018-10-02 13:32 #58 av: Jimmy.L

Olivia liggande vid Norr Mälarstrand hittade inget om när hon är byggd.

Anmäl
2018-10-02 13:54 #59 av: Jimmy.L

Rebecca

Byggd 1941 i Stockholm till marinen med namnet M11 och som minsvepare, hon är byggd i trä.

Renoverad och omgjord däcksbyggnad år 2000 i Östhammar samt Mälarvarvet 2001. 

Anmäl
2018-10-02 14:02 #60 av: Jimmy.L

REMI

Byggd 1941 vid varvet Eknäs varv för marinens räkning då under namnet M7 minsvepare.

hette ett tag Patricia, hon fick en ombyggnad under åren 2003-2004 vid Mälarvarvet.

Anmäl
2018-10-02 14:07 #61 av: Jimmy.L

Amigo

Byggd 1940 vid Ekenäs varv som M8 minsvepare.

Hon har blivit renoverad flera gånger genom åren.

Anmäl
2018-10-02 15:09 #62 av: Jimmy.L

Vi skuttar över till Beckholmen en snabbis innan vi fortsätter längs Norr Mälarstrand. 

M/S Stjärnfors längst fram i bild sjönk den 22 augusti i år i Hammarby hamnen, Men har nu blivit lagad. 

Anmäl
2018-10-02 15:12 #63 av: Jimmy.L

Två okända båtar i samma docka, dom höll på att fylla dockan med vatten. 

Anmäl
2018-10-02 15:46 #64 av: Jimmy.L

M/S fällaren

Byggd 1941 åt marinen som minutläggare

Varit ute till försäljning till och från och fungerar som husbåt.

https://issuu.com/sjonara/docs/name29acb4

Anmäl
2018-10-02 15:53 #65 av: Jimmy.L

Trossbåt typ 600

Osäker om hon tillhör marinen. 

Anmäl
2018-10-02 20:08 #66 av: Jimmy.L

SAM II

Anmäl
2018-10-03 11:51 #67 av: Jimmy.L

Atle är en före detta bogserbåt som byggdes på Karlskrona Örlogsvarv 1901.

Anmäl
2018-10-04 15:56 #68 av: Jimmy.L

Flottisten

Byggd 1862 vid Motala verkstad.

Hon har verkligen en intressant historia med många bilder på henne i länken nedan.

http://www.tugboatlars.se/Flottisten1.htm

Anmäl
2018-10-04 15:59 #69 av: Jimmy.L

GESAR

Byggd 1878 vid W. Lindbergs Verkstad & Varfs AB

Ombyggd massor med gånger och haft massor med olika namn genom åren se vidare länk nedan.

http://www.tugboatlars.se/Gesar.htm

Anmäl
2018-10-05 11:12 #70 av: Jimmy.L

Lapycos

Byggd 1966 i Zons, Tyskland för kanalpolisen.

Såld till Sverige 1989

Förlängd med 1,5 meter 1996

Är till försäljning.

Anmäl
2018-10-05 11:16 #71 av: Göstage

Härlig samling! Dock verkar en och annan ombyggd för att ligga permanent vid kaj och inte plöja böljorna något mer.

Anmäl
2018-10-05 11:18 #72 av: Jimmy.L

HMS Anders Bure

Byggd 1968 som lustjakt men ägaren hade inte råd att bygga klart henne. Såld till Sjöfartsverket som byggde klart henne då som sjömätningsfartyg sjösatt 1970.

Såld 1987 till företag och hon blev då en lustjakt.

Anmäl
2018-10-05 11:19 #73 av: Jimmy.L

#71 Många av dessa verkar byta kaj lite då och då. 

Anmäl
2018-10-05 11:25 #74 av: Jimmy.L

Fritz

K-märkt

Byggd åt Göteborgs Bogser & Bärgnings AB år1908.

Under åren 1939–1945 var hon rekvirerad av kustartilleriet som hjälpvedettbåt.

Hon har ägts av ett antal företag innan hon hamnade i Stockholm

Anmäl
2018-10-05 11:34 #75 av: Jimmy.L

M/S Mälarö

Bogserbåt

Byggd 1922 av Thorskogs varv i Lilla Edets kommun till Linans Tegelbruk i Södertälje.Användes senare som dyk och bogserbåt till 1986 innan hon blev privatägd.

K-märkt

Anmäl
2018-10-05 11:58 #76 av: Jimmy.L

Avslutar i morgon med min skeppspromenad längs Norr Mälarstrand men kul att det sitter skyltar vid många av fartygen som berättar om deras historia.

Anmäl
2018-10-09 12:26 #77 av: Jimmy.L

Fortsättning på Norr Mälarstrand.

Alfen

Byggd vid Dössebacka, Bohuslän år 1899

En bogserbåt med flera olika namn genom åren,

Nu mer fritidsbåt.

Anmäl
2018-10-09 12:35 #78 av: Jimmy.L

Jarramas

Jarramas byggdes 1998 på varvet Bakker öster om Amsterdam.

Läs mer om henne här

http://jarramas.nu/

Anmäl
2018-10-09 12:42 #79 av: Göstage

#78 Elegant!

Anmäl
2018-10-09 12:51 #80 av: Jimmy.L

Väinö

Byggd möjligen 1880

Har en lång historia se länk.

http://www.tugboatlars.se/Vaino.htm

Anmäl
2018-10-09 13:03 #81 av: Jimmy.L

Tibnor

Byggd 1981 i Tyskland.

Anmäl
2018-12-13 10:12 #82 av: Göstage

Istället för att skrota sitt halvvrak kanske man kan göra det till ett vrålåk?
Sajten Hamnen följer ett projekt där man bokstavligen lyfter en Bertram 25HT ur skrotcontainern och förvandlar den till nyskick. Man har kommit en bit på vägen vid det här laget.

Läs mer här!

Anmäl
2018-12-13 10:19 #83 av: Jimmy.L

#82 Sätt första avsnittet klart sevärt.

Anmäl
2018-12-19 17:25 #84 av: Göstage

Vraket av en sju meter lång segelbåt i strandkanten på Näset i Göteborg irriterar kringboende sedan flera år, men att få bort den har visat sig svårare än man kunde tro.

http://www.gp.se/nyheter/göteborg/båten-har-legat-strandad-på-land-i-flera-år-1.11911254

(Ej betalartikel. Ännu...)

Anmäl
2018-12-19 17:58 #85 av: Jimmy.L

Det borde finns bättre lagar om att man kan flytta övergivna båtar. 

Anmäl
2019-02-14 12:11 #86 av: Göstage

Den sista viloplatsen för M/S Legend, byggd på Warkaus bruk i sydöstra Finland 1906, då under namnet Punkaharju. Sitt nuvarande namn fick hon 1987, då hon gick som kryssningsfartyg i den åländska skärgården. Julen 1996 sjönk hon dock, och ligger fortfarande kvar på haveriplatsen.

Anmäl
2019-02-22 11:28 #87 av: Jimmy.L

Södermalms stadsdelsförvaltning har fått på sig till 31 mars att göra sig av med de många övergivna skrotbåtarna vid Årsta holmar. Men det kommer man inte att hinna med.

https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/batvraken-kan-bli-kvar-vid-arsta-holmar-i-sommar-med/repsbt!97EK9A9sEMEALU1lIRy8BA/?fbclid=IwAR3quzSSr03W9smD3ZLXNw0rGLdrwy4FxwJydq_mzM8YBS135T-G858hdls

Anmäl
2019-03-21 18:52 #88 av: Göstage

#84 Dags att ta bort eländet! Och det är inte bara flyttning av havererade restaurangpråmar som kostar...

"Den sju meter långa båten har legat på en strand i Näset i flera år trots klagomål från boende. Men nu har kommunen bestämt sig för att flytta på den. Och prislappen tros hamna på mellan 60 000 och 100 000 kronor."---

GP (betalartikel)

Kan det verkligen kosta så mycket att forsla bort en sjumeters båt? Två gubbar och en kranbil, sedan är det kirrat innan förmiddagsfikat!

Anmäl
2019-03-21 20:12 #89 av: Taggeman

#88 Det ska väl upphandlas och läggas anbud så byråkratin kostar.
Enklast är väl en liten brasa så rasket brinner upp Djävlas, men oftast är det numera plastbåtar o det är nog inte så bra att sånt brinner med glasfiber o plast.Funderar
https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/b%C3%A5ten-har-legat-strandad-p%C3%A5-land-i-flera-%C3%A5r-1.11911254

Medis på Fågelskådning iFokus

🦅 ><> ><> ><> ><> (^I^)><> ><> ><> <>< 🦅

Anmäl
2019-03-22 04:46 #90 av: Göstage

#89 Ja, det är väl så gången är numera...

Anmäl
2019-04-04 07:13 #91 av: Jimmy.L

Malmö stad har på sistone satsat på att få rent kajer och bottnar från olovligt förtöjda båtar. Om ägaren till båten inte går att hitta, betalar den som förvaltar kajen för bärgningen. Idag var det båten Lizzies tur att dras upp från botten vid Glasbrukskajen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/spokbatarna-ska-bort-fran-malmos-kajer-skattebetalarna-star-for-notan

Anmäl
2019-04-07 18:45 #92 av: Jimmy.L

Vid Blackan i lördags var det aktivitet, jag såg dom startade upp henne och kastade loss.

Anmäl
2019-04-12 08:13 #93 av: Göstage

Den för danska marinvänner ikoniska isbrytaren Elbjørn går nu sitt slutliga öde till mötes, när hon efter upphuggning hos  skrotfirman Jatob Aps i Fredrikshavn kommer att återfödas i form av järnprodukter i byggnadsindustrin. Därmed kan cirkeln sägas vara sluten, eftersom det var i Fredrikshavn hon en gång byggdes.

Elbjørn var i tjänst som isbrytare 1954-96. Hon fick sitt namn eftersom hon var den första av Isbrydertjenestens fartyg som var försedd med diesel-elektrisk drivkraft. Efter att ha fungerat som mätningsfartyg för Kustbevakningen avmönstrades hon från staten 2003 för en tillvaro som restaurangskepp i Aalborgs hamn, men den sista tiden förföll hon allt mer, och nu är det alltså även slut på den karriären.

Källa.

Anmäl
2019-08-02 15:52 #94 av: Göstage

Tror att det är en fiskebåt som tackat för sig på Ringön.

Anmäl
2019-08-02 17:47 #95 av: Göstage

Tog en sväng vid Drömmarnas kaj ett knappt år efter första besöket. Inte mycket har hänt, de flesta båtarna är kvar, kanske något mer rostiga och gistna än förra året...

Bogseraren "Alf" tror jag inte att såg förra året, kanske låg hon skymd då. Ett av de mer till synes välhållna fartygen i samlingen. Byggd redan 1867 vid Lindholmens varv i Göteborg, och levererades under namnet Oscar, då med ångmaskin. Nuvarande motor, en Volvo Penta TMD 100A, inmonterades 2002.

Efter några år i Göteborg hamnade hon norrut och genomgick under åren en del namnbyten. År 2013 återkom hon till sitt ursprungs stad, och fick då det nuvarande namnet "Alf".

Källa Tugbolars.

Anmäl
2019-08-02 19:09 #96 av: Göstage

Den delvis skymda bogserbåten är Reymersholm. Hon byggdes med ångmaskin på Motala Verkstad 1878 och levererades till brännvinskungen L.O. Smith under namnet Reymersholm No 1. 

Liksom många andra bogserare av hög ålder har hon vandrat genom många ägarhänder och bytt namn ungefär lika ofta, men sedan 2000 finns hos i Göteborg och har återfått ursprungsnamnet. Trevligt!

Källa Tugbolars.

Anmäl
2019-08-02 19:27 #97 av: Jimmy.L

Fina bilder, händer väl tyvärr inte så mycket vid kajen.

Anmäl
2019-08-02 19:34 #98 av: Göstage

#97 Ja, det är en intressant vandring. Det är förvånansvärt tomt vid båtarna. Någon enstaka är bebodd, annars är det stilla. Semestertider, förvisso...

Här vilar vraken Billy och West (namnet syns svagt i rosten) sida vid sida och delar minnen från sitt aktiva liv. Tänk den som kunde lyssna...Cool

Anmäl
2019-08-06 22:04 #99 av: Göstage

#13 "Case solved and closed" (nästan). Byggd 1977 som 114 Ekenäs. Avförd 1986, blir Tajfun , registrerad som fritidsmotorskepp i Stockholm. Kom till Uddevalla c:a 2011 och användes som dykfartyg, för bogseringsuppdrag, fisketurer  och diverse annat. Till Göteborg 2017, där hon nu ligger vid Gullbergskajen.

Mått 21.30 x 4.35. Försedd med  2 stycken  A12H 26.8 liters v12or på 500 hk st, uppgiven toppfart 23 knop.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.