Vrak och renoveringsobjekt
Förr eller senare tar färden slut även för det stoltaste fartyg eller den allra mest älskade familjebåt, och då väntar havsbotten, upphuggning eller bara ett borttynande på landbacken.
- Redigerat 4/10/22, 6:30 PM av johan
- Redigerat 9/6/20, 8:59 AM av [Jimmy.L]
- Redigerat 3/16/22, 10:36 PM av Moon AppleGrey
- Redigerat 5/8/23, 2:45 PM av Fornöga
Finns inte så mycket vrak i Stockholm nu mer, Stockholm Stad har blivit duktiga på att få bort sådant.
Säger man Gullbergskajen till en göteborgare så är det inte säkert att poletten trillar ner, men säger man "drömmarnas kaj", alternativt "de döda skeppens kaj" så vet de flesta vad man talar om (jag föredrar nog "drömmarnas kaj").
Det var en del år sedan jag var där senast, och uppriktigt sagt var det väl inte någon promenad i parken på den tiden. Kajen var belamrad med bråte och de som häckade på båtarna var väl inte gräddan från söndagsskolan, om man så säger…
Men när jag tog en promenad idag i det sköna sensommarvädret möttes jag av en välkommenskylt, och kajerna låg välstädade och prydliga. Fartygen - ja, de är ju som de är: en del är projekt för kommande resor på de sju haven, eller åtminstone Vänern, andra är centralt belägna bostäder och en del är rena skrotet för att vara ärlig - och det är ju det som gör en vandring längs Drömmarnas kaj så spännande!
Spännande kaj, hur ser verksamheten ut på plats någon som var där och jobbade?
Nja, någon bytte däck på bilen, en annan var ute och rastade pudeln och en tredje brassade ägg och bacon till frukost så det luktade ända utåt Vinga. Men någon som jobbade på båten såg jag faktiskt inte. 🤔
Låter som det var full aktivitet 😃
Ja, skall man se det från den snälla sidan så var det ju vanlig arbetsdag, och många har nog kneg för att kunna bekosta drömmen…😉
Innan vi fortsätter vandringen skall jag väl säga att precis alla de fartyg som ligger vid kajen (kanske upp emot 70-80 stycken) inte är att beteckna som "vrak". Däremot är inget i nyskick…🙂
Vill också påpeka att rätt många av fartygen ligger utanför ett annat på grund av platsbristen, och de är ju lite knepigare att få med på bild. Men vi har så det räcker ändå! 😉
😃
Det första skeppet jag möttes av var en tremastad Vänerskuta, byggd som galeas på Sjötorps varv och levererad 1943. Numera heter hon Hafden, men vid leveransen var namnet Lidan. Det intressanta är att beställaren hette Helge Källson, som då hade övertagit Erik Thun AB. Thunkoncernen äger/disponerar ju idag ett stort antal fartyg, har flygbolag med mera. När hon lämnade Thun har jag inte följt upp.
Fartyget har därefter hetat Vänervik, Lidan (igen) och Havden (Hafden). Hafden har en längd av 26,52 meter (exklusive bogspröt) och största bredd av 6,93 meter. Hafden finns med på den lista över traditionsfartyg som transportstyrelsen upprättat (ej att förväxla med K-fartyg). Listan omfattar 58 fartyg enligt Wikipedia.
Bogserbåtar finns det en del vid kajen, och en av dem heter Strand. Hon har verkligen gått igenom skiftande öden sedan hon levererades från Bolinders mekaniska verkstad i Stockholm 1890. Det roliga är att det finns gott om bilder på Strand under dess långa tjänstgöring.
Fanny och Flink är ett gulligt par - nästan så man kommer att tänka på Robban Brobergs båtlåt. 🎧
Fanny byggdes på Metvikens mek. verkstad i Vasa 1917, och har en spännande historia, där hon efter att ha blivit utdömd sålts för minst sagt varierande belopp. Finns många intressanta bilder även på Fanny.
Flink är ett populärt namn på bogserbåtar, men det här bör vara den som byggdes på Eriksberg 1897 och som haft ett knippe olika namn, bland annat Bergvik, men som slutligen (?) återfått ursprungliga Flink.
Sjøtor verkar ursprungligen ha varit en rysk arbetsbåt som 1990 inhandlades från Talinn till Norge. Hittade reportage om henne i en tysk tidning från 2014.
https://www.shz.de/lokales/schleswiger-nachrichten/besuch-bei-der-alten-dame-id8137086.html
Gör en liten paus i vandringen för att länka till ett reportage från 2007. Där ser man en del av den oordning som rått tidigare, och hur flera båtar var vattenfyllda och i vissa fall sjunkit.
Lite kul att se att vissa båtar som låg där då fortfarande ligger kvar.🙂
#13 Tror det kan vara en gammal gråbåt.
Hur livet som båtägare vid Gullbergskajen kan gestalta sig får man en insikt om i den här tråden:
Oljetankern John Charlton byggdes 1918 hos JJ Bodewes, Pannerden i Holland och har tidigare seglat under namnen Europa, Odysseus, Tankfors och John Carlton, men heter idag alltså John Charlton. Hon omnämns i reportaget från 2007, så hon har legat vid kajen en längre tid.
För fem år sedan förekom John Charlton i dramatiska sammanhang, men utannonserades på Blocket efter det och har möjligen bytt ägare efteråt.
Gamla fiskebåtar finns förstås vid kajen, i varierande skick. Om LL835 Dolly har jag funnit en del i en artikel på nätet om Fridhemsvarvet i Lysekil signerad Sven H Gullman.
"LL 835 Dolly, Smögen Fiskebåten levererades med en 1-cylindrig Skandiamotor, 50 hk, från varvet 1916 som LL 955 Donny till ett vadlag på Gravarne med Fritiof Wallström som skeppare, såldes 1920 som GG 860 Donny till Hyppeln, motorn byttes ut 1928 mot en Skandia 65 hk, fartyget såldes1936 som LL 835 Dolly till Smögen (Mattias Olsson, Evald Martinsson och Karl Johansson), det fick en ny Skandiamotor om 89 hk, såldes vidare 1952 till Smögen med samma namn och beteckning (Hugo Olsson, Tore Johansson och Torvald Torstensson), fick en ny Skandiamotor 2-cyl. 130 hk 1965, och såldes 1973 som fritidsbåt till T. Larsson, Göteborg. Vidare öden okända."
Härliga bilder på fartygen.
#22 Hon påminner om en båt som finns vid gästhamnen i Södertälje.
Norsten från Strömstad, byggd 1973 på Hälleviksstrands varv, ger ett fiskebåtsaktigt intryck, men har nog aldrig varit i funktion som sådant. År 2015 var hon i ägo Utbildningsrederi AB i Göteborg, och har som HMS Norsten (M32) tjänstgjort som utbildningsfartyg för personal som arbetat på fiskebåtar modiferade för minsvepning.
#22 Tack - jag har några till på lager! 🙂
Ja, det finns nog en del Fridhemmare spridda över landet.
Fina skutor, gissar vissa är bebodda som i sthlm?
Ja, flera är bebodda, som det verkar med olika krav på bekvämlighet. En och annan kanske bara är för fritidsboende, medan andra bor där permanent.
"Sebastian" är en gammal påbyggd fiskebåt som tidigare hette GG564 Roxen av Önnered. Det har funnits minst fyra med det namnet. Påbyggnaden lär ha varit någon form av servering, men det verkar inte som den verksamheten har skett vid Gullbergskajen.
Den höga byggnaden i bakgrunden på ena bilden är en gammal spannmålssilo, inte längre i bruk.
Här ligger resterna av bogseraren Ran (det utvändiga vraket), byggd 1953 i Landskrona. Finns en del gamla bilder på Ran när hon fortfarande var skeppsmässig.
Trist att se henne i det skicket.
Spännande kajer ni har, ska bjuda på massa båtar i nästa vecka.
Det ser man fram emot! 👍
#39 Ser dramatiskt ut!
#40 Håller med om det. Man undrar ju vad som hade hänt egentligen.
🤗 Elisabeth och Dina 🐱
#41 Fartyget är rätt rostigt, och min gissning är att det är ett övningsobjekt för räddningspersonal, tror att det är sådana som sitter i lotsbåten.
Jag sökte på ID-beteckningen på taket på fartyget och hittade ett som det stämmer in på. I så fall är det den franska fiskebåten Jack Abry II, och då har hon legat där minst sedan 2011.
Här är haverirapporten - skepparen hade tydligen somnat…😴
De 14 i besättningen räddades med helikopter och ingen kom till skada. Oljesanering utfördes. Haveriet skedde 31 januari 2011.
https://assets.publishing.service.gov.uk/media/547c6fa040f0b60241000045/JackAbryIIReport.pdf
#39 Intressant att man låter henne ligga så, här hemma hade man nog fått bort henne.
Ja, den enda motsvarigheten jag kommer på är de skepp som legat i norska fjordar efter andra världskriget, men där berodde det väl mycket på att de var så många att man inte hann ta hand om dem.
#42/43 Intressant läsning.
#44 Tråkigt på annars vacker natur.
🤗 Elisabeth och Dina 🐱
Om båtar kunde tala - vilka historier man skulle få höra! 🙂
#52 Om man köpte henne så har man full sysselsättning ett bra tag framöver. 🙂
🤗 Elisabeth och Dina 🐱
#53 Jo hon behöver lite omsorg.
#55 Möjligen ett spår:
"Publicerad 30 juli 2008
Båtarna i Järlasjön i Nacka har inte kunnat ta sig varken ut eller in i sjön. På grund av det låga vattenståndet har slussen varit stängd.
Det är extremt lågt vatten i Nackas sjöar. Järlasjön har varit en sluten sjö hela sommaren, slussen får inte öppnas förrän vattennivån stiger."---
"Ram är en passagerarbåt som har många inbokade turer i augusti och måste ställa in sina turer om slussen inte öppnas."---
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/fritidsbatar-fangna-i-jarlasjon
#56 Jag tror det är henne dom syftar på.
M/S fällaren
Byggd 1941 åt marinen som minutläggare
Varit ute till försäljning till och från och fungerar som husbåt.
Flottisten
Byggd 1862 vid Motala verkstad.
Hon har verkligen en intressant historia med många bilder på henne i länken nedan.
GESAR
Byggd 1878 vid W. Lindbergs Verkstad & Varfs AB
Ombyggd massor med gånger och haft massor med olika namn genom åren se vidare länk nedan.
Härlig samling! Dock verkar en och annan ombyggd för att ligga permanent vid kaj och inte plöja böljorna något mer.
#71 Många av dessa verkar byta kaj lite då och då.
Jarramas
Jarramas byggdes 1998 på varvet Bakker öster om Amsterdam.
Läs mer om henne här
#78 Elegant!
Istället för att skrota sitt halvvrak kanske man kan göra det till ett vrålåk?
Sajten Hamnen följer ett projekt där man bokstavligen lyfter en Bertram 25HT ur skrotcontainern och förvandlar den till nyskick. Man har kommit en bit på vägen vid det här laget.
#82 Sätt första avsnittet klart sevärt.
Vraket av en sju meter lång segelbåt i strandkanten på Näset i Göteborg irriterar kringboende sedan flera år, men att få bort den har visat sig svårare än man kunde tro.
http://www.gp.se/nyheter/göteborg/båten-har-legat-strandad-på-land-i-flera-år-1.11911254
(Ej betalartikel. Ännu…)
Det borde finns bättre lagar om att man kan flytta övergivna båtar.
Den sista viloplatsen för M/S Legend, byggd på Warkaus bruk i sydöstra Finland 1906, då under namnet Punkaharju. Sitt nuvarande namn fick hon 1987, då hon gick som kryssningsfartyg i den åländska skärgården. Julen 1996 sjönk hon dock, och ligger fortfarande kvar på haveriplatsen.
Södermalms stadsdelsförvaltning har fått på sig till 31 mars att göra sig av med de många övergivna skrotbåtarna vid Årsta holmar. Men det kommer man inte att hinna med.
#84 Dags att ta bort eländet! Och det är inte bara flyttning av havererade restaurangpråmar som kostar…
"Den sju meter långa båten har legat på en strand i Näset i flera år trots klagomål från boende. Men nu har kommunen bestämt sig för att flytta på den. Och prislappen tros hamna på mellan 60 000 och 100 000 kronor."---
GP (betalartikel)
Kan det verkligen kosta så mycket att forsla bort en sjumeters båt? Två gubbar och en kranbil, sedan är det kirrat innan förmiddagsfikat!
#88 Det ska väl upphandlas och läggas anbud så byråkratin kostar.
Enklast är väl en liten brasa så rasket brinner upp 😈, men oftast är det numera plastbåtar o det är nog inte så bra att sånt brinner med glasfiber o plast.🤔
https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/b%C3%A5ten-har-legat-strandad-p%C3%A5-land-i-flera-%C3%A5r-1.11911254
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
#89 Ja, det är väl så gången är numera…
Malmö stad har på sistone satsat på att få rent kajer och bottnar från olovligt förtöjda båtar. Om ägaren till båten inte går att hitta, betalar den som förvaltar kajen för bärgningen. Idag var det båten Lizzies tur att dras upp från botten vid Glasbrukskajen.
Den för danska marinvänner ikoniska isbrytaren Elbjørn går nu sitt slutliga öde till mötes, när hon efter upphuggning hos skrotfirman Jatob Aps i Fredrikshavn kommer att återfödas i form av järnprodukter i byggnadsindustrin. Därmed kan cirkeln sägas vara sluten, eftersom det var i Fredrikshavn hon en gång byggdes.
Elbjørn var i tjänst som isbrytare 1954-96. Hon fick sitt namn eftersom hon var den första av Isbrydertjenestens fartyg som var försedd med diesel-elektrisk drivkraft. Efter att ha fungerat som mätningsfartyg för Kustbevakningen avmönstrades hon från staten 2003 för en tillvaro som restaurangskepp i Aalborgs hamn, men den sista tiden förföll hon allt mer, och nu är det alltså även slut på den karriären.
Tog en sväng vid Drömmarnas kaj ett knappt år efter första besöket. Inte mycket har hänt, de flesta båtarna är kvar, kanske något mer rostiga och gistna än förra året…
Bogseraren "Alf" tror jag inte att såg förra året, kanske låg hon skymd då. Ett av de mer till synes välhållna fartygen i samlingen. Byggd redan 1867 vid Lindholmens varv i Göteborg, och levererades under namnet Oscar, då med ångmaskin. Nuvarande motor, en Volvo Penta TMD 100A, inmonterades 2002.
Efter några år i Göteborg hamnade hon norrut och genomgick under åren en del namnbyten. År 2013 återkom hon till sitt ursprungs stad, och fick då det nuvarande namnet "Alf".
Den delvis skymda bogserbåten är Reymersholm. Hon byggdes med ångmaskin på Motala Verkstad 1878 och levererades till brännvinskungen L.O. Smith under namnet Reymersholm No 1.
Liksom många andra bogserare av hög ålder har hon vandrat genom många ägarhänder och bytt namn ungefär lika ofta, men sedan 2000 finns hos i Göteborg och har återfått ursprungsnamnet. Trevligt!
Fina bilder, händer väl tyvärr inte så mycket vid kajen.
#13 "Case solved and closed" (nästan). Byggd 1977 som 114 Ekenäs. Avförd 1986, blir Tajfun , registrerad som fritidsmotorskepp i Stockholm. Kom till Uddevalla c:a 2011 och användes som dykfartyg, för bogseringsuppdrag, fisketurer och diverse annat. Till Göteborg 2017, där hon nu ligger vid Gullbergskajen.
Mått 21.30 x 4.35. Försedd med 2 stycken A12H 26.8 liters v12or på 500 hk st, uppgiven toppfart 23 knop.
Båten ankrade olagligt i ett år, mitt i Stockholm. Sedan sjönk den. Nu ligger vraket där. Och det kommer det att göra ett bra tag till, då staden står maktlös inför att flytta på fartyget.
#101 Ja, sådan där ärenden verkar märkligt svåra att lösa.
#102 Jo det är märkligt.
#101 Vräkt. Olagligt ankrad. Sedan ockuperad av hemlösa. Och nu; sjunken, ståendes på kanalens botten, mitt i Stockholm. Det omskrivna vraket Felicia af Skums ägare ber om hjälp: "Vill någon ha min båt?"
#104 Livet kom emellan…🤪Hon borde ha sålt båtskrället när det ännu var värd något!
#105 Håller med.
Nu blir det enklare att få bort vraket med en ägare som Kronofogden kan kontakta med krav om bärgning.
Trasiga båtar som står och skräpar är ett återkommande problem i Stockholm. – Det ser inte jättebra ut, det ser ut som en förslumning, säger Angela Ljungström Siegbahn.
https://mitti.se/nyheter/overgivna-innerstan-miljoner/?omrade=vasastan&view=app
#108 Sorgliga syner! Men skrotningsbidraget hjälper nog inte i alla sammanhang…
#108 Nej verkligen, "det ser inte jättebra ut"! 😕
Båtregister är nog ända sättet att komma åt detta.
De två vraken som "för alltid" legat vid inloppet till Hamburgsund upptäckte vi, nu över nyår, har fått sällskap. Får se om de kommer fortsätta vara en trio eller om nykomlingen blir bort bogserad.
Edit: Såg nu på bilden (inte kikat på den stor innan) att det verkar vara ytterligare en sänkt båt som ligger och trycker bredvid den närmsta gamla båten).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Kungholmspolisen inleder ett samarbete med Stockholms hamnar och sjöpolisen för att få bukt på problemet med båtvrak längs vattnet i stadsdelen. Senaste tiden har två båtar legat övergivna vid Hornsberg – men nu ska en av båtarna skrotas.
https://mitti.se/nyheter/polisen-samverkan-kungsholmen/?omrade=kungsholmen&view=app
Nu är även den sista båten borta från badbryggan i Hornsberg.
Antalet fritidsbåtar som skrotas är få. Istället övergivs och dumpas de. Nu återinförs skrotningspremien som gör att gamla båtar kan skotas utan kostnad.
https://mitti.se/nyheter/chans-skrota-gratis/?omrade=hela-stockholm&view=app
Bra att premien finns, men trist att så många skrotbåtsägare inte tar sitt ansvar oavsett premie eller ej.
#116 Ja det är tråkigt att dom dumpar sina båtar och tycker andra ska betala för skrotning.
Ja det är många vrak plast roddbåtar som bara är uppdragna efter stränder och blir mer förstörda av is.😕
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
Under stormen Dennis framfart har det 77 meter höga skeppet MV Alta, som drivit runt utan besättning på Atlanten i över ett års tid, nu spolats i land vid den irländska fiskebyn Ballycotton, rapporterar The Guardian.
https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/5e4a99b718c1ed00180ab47a
I över fem år har skrotpråmen Susanna förargat beslutsfattare vid Åbo stad. Pråmen som har stått övergiven intill naturskyddsområdet i Katrinedal har enligt många förfulat närområdet. Stadens invånare har också överraskats av hur länge pråmen har fått stå kvar.
- Det är en lång process som vi redan tog beslut om 2018 som nu avslutas. Besvärsprocessen tog sin gilla gång och först nu kommer vi äntligen till skott med projektet, säger stadsbyggnadschef Kimmo Suonpää vid Åbo stad.
Hallstahammars kommuns omdiskuterade arbetsmarknadsprojekt "Pråmen Albert", där en gammal pråm skall/skulle rustas upp för turistrafik på Strömsholms kanal ser ut att ha strandat på torra land.
Redan sommaren 2017 var det tänkt att den skulle ha varit i vattnet, men det är fortfarande långt kvar till dess att Albert blir sjöduglig, och nu diskuteras olika sätt att avsluta det hela. I första hand försöker kommunen sälja den i befintligt skick och intressenter finns, men någon affär verkar inte nära förestående.
En övergiven segelbåt välte på onsdagen på parkeringen framför Mörrums kyrka. Polisen är i färd med att låta bogsera bort båten, vilken lämnades vid kyrkan igår.
Båtintresset har ökat under coronapandemin och på Gustavsviks marina utanför Kristinehamn har tidigare osäljbara båtar nu blivit sålda. Bosse Eklund, ägare på Gustavsviks marina, är särskilt förvånad över att ett av ”vraken” på uppställningsplatsen har blivit sålt. – I mina ögon är det ren skrot, säger han.
I Hamburgsundskanalen har det sedan decennier legat två skrotfartyg. Nu har ytterligare två fartyg dumpats på platsen. Och det är komplicerat för kommunen att få bort dem.
– Det ser inte bra ut, tiotusentals båtar passerar här varje sommar. Jag tycker vi sänker dem ute till havs, säger Thomas Åkerström.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/nya-skrotfartyg-dumpade-i-populara-kanalen
För tredje året i rad ökar intresset för Havs- och vattenmyndighetens premie för båtskrotning.
Redan innan båtsäsongen är över är årets premiepott på 4 miljoner kronor slut – pengar som gått till skrotning av privatpersoners totalt 550 gamla fritidsbåtar.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=112&artikel=7564762
#126 Bra att det blivit varaktighet i det hela så att det växer in som en naturlig del i båtcirkulationen. 👍
En till synes övergiven båt har legat förtöjd utanför Sjöhistoriska sedan i somras. Nu ska Djurgårdsförvaltningen försöka spåra upp ägaren.
https://www.mitti.se/nyheter/okand-bat-vid-sjohistoriska-forbryllar/reptjB!9PEkeExuNDFCa60g6Dx9fA/
Jag fotade den i somras.
Båten heter La Poste
https://www.searchmagazine.se/artiklar/b%C3%A5ten-heter-la-poste_14759.htm
#101: Idag satte bärgningen av den omtalade båten Felicia af Skum vid Kungsholms strand igång. Men projektet verkar ha stött på patrull direkt.
Ubåtsvrak.
#131 Spännande!
De rostiga vraken på Tjurkö båtkyrkogård har blivit ett alltmer populärt besöksmål – men är också ett problem. Platsen är svår att hitta och miljön kan vara farlig. I sju år har kommunen funderat på vad man ska göra men har ännu inte kommit till något beslut.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/rostigt-besoksmal-okar-i-popularitet
#133: På båtkyrkogården på Tjurkö ligger flera rostiga vrak utspridda i naturen.
– De flesta tycker nog att det är sopor, men det är vår kustkultur som ligger där, vår historia, säger båthistorikern Bertil Andersson.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/har-lamnades-batarna-for-att-do
Småbåtshamnen på Mörudden riskerar att förvandlas till en båtkyrkogård. Därför har Skoghalls båtklubb infört straffavgift under sommaren för båtar som lämnats kvar på land.
– Målet med avgiften är ju att vi ska få bort långliggare, säger klubbens ordförande Kicki Alm.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/stor-framgang-med-att-fa-bort-batvrak-i-skoghall
Världens snabbaste skepp över Atlanten – ”Amerikas flaggskepp” S.S United States – ligger numera och rostar vid en pir i Philadelphia.
S.S United States var under många år världens snabbaste skepp på oceanerna, innehavare av det så kallade blå bandet för snabbaste atlantkorsning från jungfrufärden över Atlanten 1952, vissa anser att det är ett rekord som gäller än i dag.
https://www.dagensps.se/weekend/bat-sjoliv/har-star-varldens-snabbaste-skepp-och-rostar/
#136 Synd på så rara ärtor…😕
Det nästan 90 meter långa och 13,2 meter breda fartyget Maritime Albatross (ex Bootel Odin) ligger sedan flera år för ankar i en fjord på norska Vestlandet. Hon byggdes som logementskepp för det östtyska försvaret 1985 och hamnade i Norge på 1990-talet. Sedan 2003 har hon haft samma ägare som idag. Trots krav från på över 100.000 kronor från Kvinnherad kommun om flyttning av fartyget ligger hon där hon ligger och väcker anstöt hos kommunledning och ortsbor.
Ett ovanligt uppdrag stod på agendan i norra Dalarna för två naturbevakare - två båtar skulle bärgas från sjöbotten.
"Vi ska bärga två båtar som har sjunkit och står på botten" säger naturbevakaren Mikael Westerdahl vid länsstyrelsen Dalarna.
https://sverigesradio.se/artikel/naturbevakare-pa-ovanligt-uppdrag-tva-batar-bargas-fran-sjobotten
Det är Kronofogdens ansvar att se över båtar som används som bostäder och som är olovligt förtöjda. Men den båt som länge legat vid Kärsön har sjunkit, och då flyttas ansvaret vidare.
https://www.mitti.se/nyheter/sjunken-bat-arende-for-ekero-kommun/repuje!KX6G29TXmz2sllCvy5P5hw/
En 26 ton tung träbåt har sjunkit i Gästhamnen i Karlskrona. Båten har på något sätt tagit in vatten och sjönk under förmiddagen.
Båten har läckt lite diesel men efter att Räddningstjänsten lagt ut länsar så har spridningsrisken minskat.
Varje båtvrak har en historia att berätta.
En gammal lotsbåt ligger på en sandkulle på Mörkeskogs avfallsanläggning utanför Mönsterås. Där har den legat i snart ett år eftersom ägaren inte vill hämta den – eller betala kommunen som lagt ut över 150 000 kronor på att rädda båten från att sjunka.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/dumpad-bat-kostar-kommunen-150-000-kronor
Sen 2015 har Kalmar kommun lappat fritidsbåtar för att få ägarna att ta ansvar. Det kommer de få göra ett tag framöver eftersom det ännu inte finns ett register över fritidsbåtar.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/kalmar-kommun-lappar-overgivna-batar
När arbetsmarknadsprojektet lades ner var den fortfarande inte sjöduglig. Något direkt intresse för att köpa den fanns inte heller. Nu, fem år efter att det gröna arbetstältet intill Skantzsjön i Hallstahammar restes, monteras den gamla – och omdiskuterade – pråmen Albert ner.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/slutet-for-albert-nu-tas-den-omdiskuterade-pramen-i-hallstahammar-bort
Ansvarsfrågan tar tid att reda ut. Miljöpåverkan är stor. Därför har Centerpartiet nu skrivit en riksdagsmotion om skrotbåtarna på Vaxholmscenterns initiativ. Förslag på skrotningspremie och producentansvar är en del av motionen.
http://www.skargarden.se/producentansvar-foreslas-for-skrotbatar/
Gåtan med den segelbåt som lämnats vind för våg utanför Kullö i Kalmar under flera år förblir olöst. Polisen har gett upp försöken att hitta en ägare och kommunen har kört båten till skrotning.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/polisen-ger-upp-segelbaten-vid-kullo-skrotas
#146 Mer om ansvarsfrågan kring övergivna båtar.
Fartyget MS Legend har legat i Bråviken vid Karlsro Marin i Norrköping sedan 1996 och nu, mer än 25 år senare pågår bärgningsarbetet.
I arbetet ingår också att bärga ytterligare nio båtar.
https://sverigesradio.se/artikel/har-bargas-ms-legend-efter-25-ar-upptackte-batkyrkogard
Kanske ett renoveringsobjekt med potential för den händige?
- Redigerat 2/10/22, 10:17 AM av [Göstage]
På båtretur.se får du hjälp att skrota din gamla uttjänta fritidsbåt på ett miljöbra sätt. HaV stöttar det nationella insamlingssystemet med 3 miljoner kronor för att få bort fler gamla båtar från naturen.
https://www.mynewsdesk.com/se/havochvatten/pressreleases/nya-miljoner-ger-fler-chansen-att-bli-av-med-uttjaenta-fritidsbaatar-3162535
Natten till onsdagen sjönk en segelbåt med piratflagg på Södermalmssidan av Danvikskanalen.
https://www.mitti.se/nyheter/piratbat-sjonk-i-danvikskanalen/repvbw!8hhkTnKWCgsSa06ImDttNw/
#152 Ingen efterlysning av en person med lapp för ena ögat, ett träben och en papegoja på axeln? 😉
#153: 😁
#152: I förra veckan sjönk en segelbåt med piratflagg på Södermalmssidan av Danvikskanalen. Än är det oklart vem som äger båten.
https://www.mitti.se/nyheter/bat-sjonk-i-kanalen-agaren-annu-okand/repvcd!x6bWfiUS5Jcx8PylUQ6qw/
#3 ff Drömmarnas kaj- hotad kulturmiljö i Göteborg.
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
Från vrak till attraktion: efter 46 år på land är Madelon, en 103-årig skärgårdskryssare i trä, åter i vattnet. Detta genom medlemmar i föreningen Allmogebåtar i Luleås försorg.
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
Stadsplanerarna i Göteborg och medlemmarna i fartygsföreningen på Gullbergskaj har inte riktigt samma tankar om framtiden för området, Båtägarna vill att en gammal hamnkultur bevaras, stadens representanter vill integrera området med den övriga älvstranden.
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
- Redigerat 6/20/22, 10:12 PM av Cojimar
#146 #148 Kommuner ifrågasätter om det skall åligga dem att ta hand om skrotbåtar.
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
#159 Fritidsbåtar dumpas i småbåtshamnar utan att man lyckas få kontakt med ägarna, vilket är kostsamt för kommunen och tidsödande för handläggarna. Pandemiuppehåll plus dyrare drivmedel kan vara orsaken till ökningen.
Re:tired.
I åratal har ett antal båtvrak utanför Hamburgsund varit ett störande inslag för många. Efter att tidningen i juli 2020 granskat situationen hamnade den lilla båtkyrkogården högre på agendan, och nu börjar snart arbetet med att rensa bort den. Fast inte helt och hållet.
https://www.sfpo.se/nyheter/klart-med-bargning-av-batvraken-i-hamburgsund
#161: På ett sätt lite skönt att iaf trä vraket blir kvar, är så mycket minnen bakom de där vraken för min del (och kan tänka mig en del djurliv har bosatt sig där) men de är ju bra de nyare båtarna försvinner.
Bilder på hur det såg ut 2013, 2016 och 2020+2021 (då de andra två båtarna tillkommit).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#161 #162 Nu påbörjas vrakrensningen i Hamburgsund.
Re:tired.
Fartyget Rosinante ("av rysk typ") ligger vid Odalskajen i Valdemarsvik och kommunen har förgäves sökt någon ägare. Kommunen äger inte rätt att flytta den med mindre än att den sjunker och därmed utgör en miljöfara. Båren riskerar bli en kostsam historia för kommunen.
Re:tired.
- Redigerat 1/5/23, 12:55 PM av Fornöga
#164: Är ju knäppt at det inte finns regler som gör att båtar får flyttas om ingen ägare kan hittas.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#166 Verkligen!
Re:tired.
#164 ff Nu pudlar kommunen: båtägaren hade hört av sig till dem, men meddelandet hade fastnat hos en befattningshavare.
Re:tired.
Den 130 år gamla elbåten (!) Elektriska ligger och multnar bort i en skogsdunge utanför Åtvidaberg. Hon utgör enligt uppgift den sista resten av den första generationens elbåtar, eller accumulatorbåtar som det då hette.
Nu pågår sonderingar om hon går att rädda, och om det finns medel någonstans att i så fall återställa henne i den forna glansen.
Re:tired.
- Redigerat 2/3/23, 8:06 AM av Fornöga
#3 ff Drömmarnas kaj rensad. Ej betalartikel i nuläget.
Re:tired.
Det gamla rostiga bunkerfartyget BP23 ligger övergivet sedan flera år i en vik på Gräsö i Östhammar, och kommunen har inte lyckats få kontakt med någon ägare för att anmoda om borttransport.
I helgen upptäckte en förbipasserande att fartyget rört på sig och börjat sjunka. Kustbevakningen kunde konstatera att det fanns flera hål i botten på skrovet, och man har nu tätat dessa tillsammans med kommunen och en saneringsfirma.
Re:tired.
- Redigerat 3/5/23, 9:34 PM av Fornöga
Makt och förgänglighet- kanske något för Vladimir att tänka på?
"När lyxbåten al-Mansur byggdes på 1980-talet var det en symbol för den förmögenhet som tillhörde Saddam Hussein, den dåvarande presidenten i Irak.
Nu är det ett 120 meter långt rostigt vrak som pryder Shatt al-Arab floden i Basra, som ligger i södra Irak," skriver GP.
("Pryder" är nog att ta i…)
Re:tired.
- Redigerat 3/19/23, 7:50 AM av Fornöga
En klinkbyggd träsnipa från 1947 blir som ny.
Re:tired.
- Redigerat 3/20/23, 1:28 PM av Fornöga
#171 Gräsövraket har gått ut på sin sista resa.
Re:tired.
#171 #174 Gräsövraket verkar bli gräsligt dyrt för Östhammar- den registrerade ägaren verkar inte ha några intentioner att betala den miljonnota sanering och bortforsling kommer att kosta.
Re:tired.
- Redigerat 5/7/23, 5:14 PM av Fornöga
Re:tired.