Annons:
Etikettövrigt
Läst 3058 ggr
[Göstage]
2018-09-18 18:32

Traditions- och K-märkta fartyg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Precis som  kulturhistoriskt värdefulla byggnader k-märks görs samma sak med fartyg.

Så här lyder programförklaringen: "Statens maritima museer k-märker genom Sjöhistoriska museet kulturhistoriskt intressanta och värdefulla fartyg. På så sätt vill vi verka för att de uppmärksammas, bevaras och brukas. Genom k-märkningen visar vi vår uppmuntran och ger stöd och hjälp till ägarna i deras arbete med att förvalta vårt historiska arv. Ägaren ansöker själv om att få sitt fartyg k-märkt. Utmärkelsen k-märkt kan sökas för fartyg som gått i yrkesmässig trafik under svensk flagg eller som på annat sätt främjar kunskapen om sjöfartshistorien i svenska farvatten."

Listan på k-märkta fartyg är lång och intressant - se länk nedan. Sannolikt har du såväl sett som åkt med åtminstone något av fartygen på listan. Vi kanske kan samla några av våra bilder och berättelser om de fartyg på listan  vi själva kommit i kontakt med? 

https://www.sjohistoriska.se/fartyg-kulturmiljoer/k-markning-av-fartyg/lista-pa-k-markta-fartyg

Ingressbilden: på Maritiman i Göteborg ligger flera av de k-märkta fartygen. De förvaltas av respektive vänförening. 

Klicka på bilden för större format.

  • Redigerat 2020-09-06 09:01 av [Jimmy.L]
Annons:
[Jimmy.L]
2018-09-18 21:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

M/S Birger Jarl byggd 1951 som S/S Birger Jarl på Finnboda Varv i Nacka. Mellan 1979 och 2013 trafikerade hon rutten Stockholm–Mariehamn innan man tvingades lägga ner linjen tack vare färre passagerare

K-märkningen gjorde nog henne svår att renovera.

Omgjord till vandrarhem men köptes tillslut av Leif-Ivan Karlsson som hade stora planer för henne med partykryssningar i skärgården. I början var det nog rätt lyckat men stigande kostnader gjorde att Leif-Ivan Karlsson kom i bråk med personalen och satte företaget i konkurs för att bli v med personalen och det väntas en rättegång om det.

Sägs hon förfaller nu, många hytter sägs ha problem med svartmögel och gäster klagar på dålig frukost, lyhört och ostädade hytter. hon måste göra minst 80 -turer enligt avtalet med Stockholm hamn men det verkar inte vara något som görs. 

Leif-Ivan Karlsson ville flytta henne norrut som bostad till studenter men fick nej. 

Nu vill han bara bli av med henne och sägs ha registrerat henne som fritidsfartyg.

[Göstage]
2018-09-18 22:09
#2

Synd på så rara ärtor…😕

[Jimmy.L]
2018-09-19 07:00
#3

Ja hon kommer behövas renoveras och det finns nog inte många som har dom pengarna att återställa henne.

[Göstage]
2018-09-19 08:21
#4

Kanske risk att hon går utomlands då - eller hamnar på skroten…😕

[Jimmy.L]
2018-09-19 10:15
#5

Ja det är två alternativ som tyvärr känns troligast.

[Göstage]
2018-09-19 21:18
#6

Blidösund som är K-märkt skall väl du ta en närmare titt på vad jag förstått?

https://www.sjohistoriska.se/fartyg-kulturmiljoer/k-markning-av-fartyg/lista-pa-k-markta-fartyg/blidosund

Annons:
[Jimmy.L]
2018-09-19 21:31
#7

Japp åker med henne 30 september från Uppsala via Sigtuna.

[Göstage]
2018-09-20 15:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Ångaren Bohuslän byggdes på Eriksberg 1914 och är och något av en institution i Göteborg. Fartyget byggdes för Marstrands Nya Ångfartygs AB och gick i trafik Göteborg-Marstrand-Lysekil-Gravarne (Kungshamn) till sommaren 1953. Hon var bland annat enda postdistributör till och från Marstrand. 

1963 såldes hon till Rederi AB Sundfart i Malmö och gick en kort tid mellan Strömstad och Sandefjord i Norge, men såldes året efter som skrot och skulle huggas upp. Hon räddades dock av Sällskapet Ångbåten, som fortfarande äger Bohuslän och ytterligare några intressanta fartyg.

S/S Bohuslän går på nöjeskryssningar i Göteborgs skärgård och till Bohuslän varje sommar. Även Lysekil brukar få något besök, och i somras gästade hon Åmål i samband med en veteranbåtsträff.

Jag har åkt med Bohuslän, men det var länge sedan. På den tiden  var en bekant från jobbet maskinist ombord, så vi fick en förevisning av maskinen.

Känner att det nog kan vara dags för en tur igen, när sommaren återvänder och Bohuslän slipper vintertäcket. 

http://www.steamboat.se/index.php/sv/fartygen/bohuslan

Klicka på bilden för större format.

[Jimmy.L]
2018-09-20 15:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Motala Express även kallad för Vätterns fånge efter som hon var 4 meter för lång för att passa i slussarna. Hon kortades av och kunde sedan gå till Stockholm och har nu mer kajplats på Strandvägen 

https://www.sjohistoriska.se/fartyg-kulturmiljoer/k-markning-av-fartyg/lista-pa-k-markta-fartyg/motala-express

[Göstage]
2018-09-22 18:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Traditionsfartyg är inte att förväxla med K-märkta fartyg, även om en del är bådadera. Det finns ett sextiotal traditionsmärkta fartyg i landet.

Hamnfärjan II är ett av traditionsfartygen. För en bredare allmänhet är hon känd som "spårvagnen"- hon påminner genom sin konstruktion faktiskt om en sådan, liksom sin föregångare som följdaktligen hette Hamnfärjan I, och hon trafikerade liksom den senare överfarten från Koön till Marstrandsön.
Hamnfärjan II byggdes 1948 hos Gösta Johansson i Kungsviken på Orust. Det unika med henne var inte bara utseendet - hennes åttahästars ASEA-motor drivs av sammankopplade batterier som laddades varje gång färjan lade till vid de två lägena. Hamnfärjan II skall kunna gå upp emot tio timmar med fulladdade batterier. Hon var alltså tekniskt långt före sin tid, men 1985 såg hennes tid vara ute då kommunen ville skrota henne.
Turligt nog grep lokala krafter in och bildade föreningen Färjans vänner, och de äger henne fortfarande. 

I bakgrunden syns den gamla försvarsanläggningen Södra strandverket (ej att förväxla med Carlstens fästning).

[Jimmy.L]
2018-09-22 18:22
#12

Lite ovanlig form på henne.

[Göstage]
2018-09-22 18:27
#13

#12 Javisst passar smeknamnet "Spårvagnen"? 🙂Ändå är nog  batteridriften det mest  unika med henne.

Annons:
[Jimmy.L]
2018-09-22 18:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

S/S Ejdern. K-märkt sen 2002.

Byggd: av Göteborgs Mekaniska Werkstad år 1880

 Material: Stål

 Längd: 22,39 Bredd: 4,26 

Djup: 1,70

[Göstage]
2018-10-12 17:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

MD15, Svanen West, byggdes 1950 på Holms varv i Råå då under namnet "Fortuna", beställarna fanns på Brunskär i Kungälvs kommun.
Hon är idag K-märkt och används vid olika maritima arrangemang.

https://web.archive.org/web/20150701025146/http://www.svanenwest.se/vara-tjanster

[Göstage]
2018-10-29 18:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#16

S/S Marieholm är sedan 1984 restaurangfartyg och ligger vid kaj mellan Maritiman och Göteborgsoperan. Hon byggdes 1934 på Odense Stålskibværft i Odense, Danmark för AB Svenska Amerika Linien, vars klassiska emblem pryder hennes skorsten.

På 1930-talet gick hon i matartrafik på de Baltiska staterna för SAL med resande till och från atlanttrafiken. Hon gick även i viss kryssningstrafik på Östersjön, och kunde ta 148 passagerare.

Från 1940 innehades hon av Marinförvaltningen, och hette då HMS Marieholm. Sin första placering fick hon som radiofartyg för Hårsfjärden radio. Med början 1950 övergick Marieholm till att vara stabsfartyg och gick ur rullorna 1976. Därefter gick hon under tre år som färja på linjerna Sandefjord–Göteborg och Malmö–Köpenhamn. Efter några år av förfall rustades hon upp och blev alltså så småningom restaurangfartyg

Marieholm K-märktes 2010.

Källor:

https://sv.wikipedia.org/wiki/S/S_Marieholm
 http://www.faktaomfartyg.se/marieholm_1934.htm

[Göstage]
2019-03-12 09:26
#17

Även Norge har förstås sina k-båtar. Här är några: 

"Tre båtar i fylket får i år tilskot frå Riksantikvaren. «Stavenes» får den største løyvinga på 4,4 millionar kroner, «Stangfjord» får 500.000 kroner, medan «Solundir» får 50.000 kroner. Riksantikvaren skal i alt fordele 63 millionar kroner til fartøyvern i 2019."

https://www.nrk.no/sognogfjordane/tilskot-til-gamle-batar-1.14468197

[Göstage]
2019-04-25 10:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Det gäller förstås att vara rädd om de gamla klenoderna! När jag tittade till kanalbåtarna Diana och Wilhelm Tham vid Packhuskajen i Göteborg i julas var de inslagna som två stora klappar.

[Göstage]
2019-04-25 10:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Men nu har Diana hängt undan vinterkappan…

[Göstage]
2019-04-25 10:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

…och Wilhelm Tham lättar alltmer på vinteröverrocken!

Annons:
[Jimmy.L]
2019-04-25 10:20
#21

Ja dom kastar väl loss nu i maj.

[Jimmy.L]
2019-06-04 14:37
#22

Sjöhistoriska museet delar nu ut 1 miljon kronor till reparationer av kulturhistoriskt värdefulla fartyg. I år har de seglande fartygens träskrov stått i särskilt fokus. Tre segelfartyg får pengar till sina skrovreparationer. Årets största bidragssumma går till ångfartyget Färjan 4 i Göteborg som står inför en mycket omfattande ångpannerenovering. Fartygsägarnas engagemang är viktigt, tack vare deras insatser stävar många kulturhistoriskt värdefulla fartyg ut på landets vatten i sommar.

https://news.cision.com/se/sjohistoriska-museet/r/miljonstod-till-historiska-fartyg,c2825702

[Jimmy.L]
2019-06-26 09:49
#23

Sjöhistoriska museet K-märker torpedbåten T 38 i Karlskrona tillsammans med sju andra militära fartyg i landet.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=105&artikel=7249775

[Göstage]
2019-06-26 09:53
#24

Glädjande! 👍

[Göstage]
2019-06-26 22:36
#25

Hittade lite trevligt material om s/s Mariefred på nätet och en dagsfärsk utflyktsfilm på tuben med samma fartyg.

https://www.youtube.com/watch?v=HhLgoD4o-GI

[Jimmy.L]
2019-06-27 07:28
#26

#25 Intressanta bilder på henne.

[Göstage]
2019-06-27 07:33
#27

Ja, det är en relik och en pärla - även om hon blev omfattande restaurerad i samband med branden och inte är i ursprungligt skick.

Annons:
[Jimmy.L]
2019-06-27 11:04
[Göstage]
2019-06-27 16:17
#29

#28 Fin sak!

[Göstage]
2019-06-30 08:20
#30

Skärgården.se bjuder på en tur med  Helmi, Blidös stolthet, som sedan många år används för utfärdsarrangemang till olika utflyktsmål i norra skärgården.

"Helmi byggdes i början av 1880-talet på Svartlöga och är som den sista bevarade autentiska Roslagsskutan numera K-märkt. Under sin levnad har hon använts bland annat som fraktfartyg, bokbåt och husbåt i privat ägo. I mitten av 1980-talet återfanns hon halvsjunken vid Söder Mälarstrand av Anders Justrell, son till båtbyggaren Kjell Justrell, som kände igen den karaktäristiska piggen i fören som kännetecknade sandkilarna. Hon skänktes till Sjöhistoriska muséet, men 1999 bildades den ideella föreningen Helmis vänner som numera har övertagit förvaltningen av skutan. 

Sedan 2002 seglar hon igen efter en omfattande renovering. Idag genomförs ett trettiotal seglingar per säsong, dels öppna seglingar till olika utflyktsmål men även chartrade turer och seglingar för funktionshindrade ungdomar eller nyanlända."---

http://www.skargarden.se/med-sandkil-till-en-skargardsoas/

[Jimmy.L]
2019-06-30 09:11
#31

Kul att dom drar många passagerare till deras utflykter.

[Göstage]
2019-07-12 07:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

#8 #9 S/S Bohuslän vid Stenpiren igår.

Klicka på bilden för större version.

[Jimmy.L]
2019-07-12 08:11
#33

Tillhör hon Strömma?

[Göstage]
2019-07-12 10:05
#34

#33 Nej, hon ägs av Sällskapet Ångbåten, en ideell förening.

Annons:
[Jimmy.L]
2019-07-12 10:24
#35

#34 Okej.

[Göstage]
2019-07-12 16:47
#36

Sjöhistoriska museet K-märker nio fritidsbåtar. Totalt har 150 fritidsbåtar blivit K-märkta i Sverige.

https://www.batliv.se/2019/07/02/150-fritidsbatar-k-markta-av-sjohistoriska-museet/

[Göstage]
2019-07-14 18:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Mathilda af Mollösund är ett av våra traditionsfartyg, byggd 1985 på Träbåtsvarvet i  Mönsterås i ek, lärk och oregon pine för chartertrafik i Västindien. (Hon hette från början Nostalgia of Sweden.)

http://traditionsailing.se/fartygen-.html

Klicka på bilden för större format.

[Jimmy.L]
2019-07-25 17:33
#38

Tiden på Gotland har nästan varit lika dramatisk som åren som räddningskryssare på Västkusten. Nu seglar Justus mot 100-årsdagen som öns första k-märkta fartyg.

https://www.gotland.net/sv/se-gora/arkiv/raddningskryssare-med-stormigt-forflutet-firar-100-ar

[Göstage]
2019-07-26 21:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

#16 Ytterligare en bild på Marieholm från älvsidan.

Klicka på bilden för större version.

[Jimmy.L]
2019-07-30 07:11
#40

Under måndagen kunde ett av världens äldsta segelfartyg skådas i Vättern. Vänergaleasen Mina passerade Stora Hammarsundsbron på väg mot Askersund.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/segelfartyg-fran-1800-talet-pa-besok-i-askersund

Hon blev k-märkt 2002.

[Göstage]
2019-07-30 08:41
#41

#40 Härligt!🙂

Annons:
[Jimmy.L]
2019-08-10 08:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

M/S Korsön K-märkt

Byggnadsvarv Öresundsvarvet, Landskrona

Byggd 1939

Byggnadsmaterial Stål 

Längd 23,97 meter Bredd 6,02 meter 

Djupgående 3,0 meter

Kan ta 98 passagerare.

[Göstage]
2019-08-10 08:46
#43

#42 Pigg 80-åring! 👍 (Såg att även Taggeman har träffat på henne.)

[Göstage]
2019-09-06 17:03
#44

"Wiki Loves Monuments" är en internationell tävling som genomförs 1 - 30 september 2019. En av fyra klasser är bilder på K-märkta fartyg, så har du någon bra egentagen sådan bild så kanske tävlingen kan vara av intresse?

Regler för tävlingen

[Göstage]
2019-10-11 20:03
#45

Galeasen  T/S Britta, ett traditionsfartyg byggt 1956 på Hälleviksstrands varv är ute på auktion.  Marknadsvärdet är satt till 1 300 000 kronor, efter första auktionsdagen är högstbjudande 180.000 men auktionen pågår till den 24 oktober. Det finns ett reservationspris, dock ej offentliggjort. 

Källa

[Göstage]
2020-06-04 09:54
#46

#20 Torbjörn Dalnäs bloggar i Sjöfartstidningen om en resa med Wilhelm Tham och annat om kanalfartygen.

https://www.sjofartstidningen.se/bloggar/utkiks-bloggen/gotamax-fartyg-i-lugna-vatten/

[Göstage]
2020-06-22 09:30
[Jimmy.L]
2020-06-22 09:51
#48

😍

Annons:
[Jimmy.L]
2020-06-25 10:42
#49

Sjöhistoriska museet har k-märkt de båda fartygen Vinö och Diana. Därmed finns nu över 300 fartyg och båtar i den flotta som ska hålla det maritima kulturarvet levande.

https://www.sjofartstidningen.se/tva-fartyg-har-blivit-k-markta/

[Göstage]
2020-07-17 19:21
#50

Här är de 14 senast k-märkta fritidsbåtarna. Mycket ögongodis! Bland de 14 finns Motor, som jag såg i Hönös hamn häromåret.

http://www.livetombord.se/praktisktbatagande/artiklar/artiklar/20200626/lista-har-ar-de-senaste-14-k-markta-fritidsbatarna/

Sjöhistoriskas förteckning över k-märkta fritidsbåtar.

[Göstage]
2020-08-18 08:39
#51

Demon, Birgittas segelkanot - en del av vårt maritima kulturarv och nu vederbörligen k-märkt.

"Birgittas båt är sex meter lång, 130 centimeter bred, väger 600 kilo och har ett 13 kvadratmeter stort segel. Att furuskrovet är kravellbyggt innebär att plankorna lagts an kant i kant – inte omlott som annars är vanligt. Mast och bom är original.

Demon byggdes 1935 av kappseglaren Bertil Stolz i Spånga som också tävlade flitigt. Med Birgittas Demon hämtade han hem ett SM-brons 1940, men det skulle dröja ända in på 1980-talet innan båten bytte kust och la till hos Göteborgs kanotförening i Saltholmen."---

https://www.gp.se/livsstil/birgittas-segelkanot-%C3%A4r-en-del-av-v%C3%A5rt-maritima-kulturarv-1.32370415 (I nuläget ej betalbelagd)

[Göstage]
2020-08-18 08:49
#52

Bel´ Rose, ännu en av de k-märka fritidsbåtarna.

Bel´ Rose”, byggdes redan 1894 ute på Lindholmen i Göteborg och nu renoverad till nyskick av båtbyggarna Martin och Mathias Ravanis. Hon ritades av Albert Andersson, välkänd båtkonstruktör och lärare vid Chalmers som också designade Anders Zorns berömda klipper ”Mejt”, kan man läsa i GP (ännu ej betalartikel).

[Göstage]
2021-01-20 13:05
#53

K-märkta fartyg beroende av besöksintäkter och medlemsavgifter hotas av ekonomisk ruin på grund av pandemin.

Sjöfartsnyheter från den svenska och nordiska shippingindustrin
[Göstage]
2021-02-17 16:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#54

Storm Princess, k-märkt museifartyg i Maritiman i Göteborg, har gått till botten. Länsor utlagda för att förhindra att olja sprider sig i älven. Man räknar med att kunna återställa henne i tidigare skick efter bärgning. Orsaken till att hon sjönk är inte fastställd, men det gissas på en frusen ventil.

Storm Princess är den bakre av de två båtarna i förgrunden.

Fartygsmuseets 113 år gamla bogserbåt vilar på älvsbotten.
  • Redigerat 2021-02-17 16:36 av [Göstage]
[Jimmy.L]
2021-02-17 17:19
#55

#54: Tråkigt.

Annons:
[Göstage]
2021-03-20 08:27
#56

#8 #9 #32 Det mesta om Ångaren Bohuslän, sammanställt av Torbjörn Dalnäs.

Sjöfartsnyheter från den svenska och nordiska shippingindustrin
[Jimmy.L]
2021-05-29 06:53
#57

Anders Wiss gjorde sig ett namn när han blev mannen bakom timmerflottfärderna på Klarälven. Men när vildmarksföretaget såldes lämnade han det råa timret bakom sig till förmån för gamla träbåtar. Nu har han för femte gången fått ett av sina renoveringsobjekt K-märkt.

– Träbåtar har själ på ett sätt som plastbåtar inte har, förklarar Anders Wiss sitt engagemang.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/anders-batar-k-marks-pa-lopande-band

Anders Wiss gjorde sig ett namn när han blev mannen bakom timmerflottfärderna på Klarälven. Men när vildmarksföretaget såldes lämnade han det råa timret bakom sig till förmån för gamla träbåtar. Nu har han för femte gången fått ett av sina renoveringsobjekt K-märkt. – Träbåtar har själ på ett sätt som plastbåtar inte har, förklarar Anders Wiss sitt engagemang.
[Jimmy.L]
2021-06-01 18:52
#58

Sjöhistoriska museet har beslutat att fördela en halv miljon kronor i restaureringsbidrag till sex kulturhistoriskt värdefulla fartyg.

https://www.sjofartstidningen.se/sjohistoriska-ger-stod-till-sex-kulturfartyg/

Sjöfartsnyheter från den svenska och nordiska shippingindustrin
[Jimmy.L]
2021-06-15 06:50
#59

Två kulturhistoriskt värdefulla fartyg har blivit k-märkta av Sjöhistoriska museet.

https://www.sjofartstidningen.se/nya-k-markningar-fran-sjohistoriska/

Sjöfartsnyheter från den svenska och nordiska shippingindustrin
[Göstage]
2021-06-15 07:32
#60

#59 Trevligt! 👍

[Göstage]
2021-12-15 11:31
#61

De nordiska ländernas förslag att föra upp klinkbåtsbyggande på Unescos världsarvslista över immateriella kulturarv har accepterats, enligt SR Kulturnytt.

Göteborgs Universitets hemsida förklarar vad klinkbåt är:

"Klinkbåtstraditionen är en teknik att bygga båtar, där man först bygger skalet på båten med tunna bräder som överlappar varandra. Klink är ett ljudhärmande ord som kommer ifrån ljudet som uppstår när man sätter ihop bräderna. Traditionen att bygga båtar på det sättet har en gemensam grund i Norden även om det idag skiljer sig åt i olika delar av området. Det immateriella kulturarvet innebär att man uppmärksammar själva hantverket, byggandet av båten från skogen, där virke hämtas till ut på sjön där båten används. Man tittar på hur traditionen av klinkbåtbygge har tagit sig uttryck genom historien."---

Nya Spiderman en spektakulär åktur. Med Viveca Bladh.
[Göstage]
2021-12-15 19:23
#62

#61 Norsk media ger klinkbyggandets Unescoutnämning berättigad uppmärksamhet.

Helt siden 350 år etter Kristus har folk i Norden bygd båter på en spesiell måte. Nå er den eldgamle teknikken til blant annet vikinger, kvener og samer innlemmet i FNs kulturarvliste.
Annons:
[Göstage]
2021-12-18 10:29
#63

#61 ff Även i Finland jublar man över klinkbyggenas nya status.

Cojimar
2022-06-09 12:27
#64

#50 Sjöhistoriska museet har givit ytterligare tio fritidsbåtar status som k-märkta. Båtarna presenteras i ord och bild på museets hemsida.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

  • Redigerat 2022-06-09 12:30 av Cojimar
Fornöga
2022-08-03 07:49
#65

Allt fler gamla svenska seglande fartyg går nu på export, eftersom anslagen till fartygsvård inte förslår. I jämförelse ger Norge fem gånger så mycket i stöd för underhåll av sina kulturfartyg.

Ett av de fartyg som nu är förlorad för svenska intressen är den välbekanta Lady Ellen, om vilken det finns mer att läsa här.


Re:tired.

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
Fornöga
2023-04-26 18:49
#66

tlf018.jpg

Sjöhistoriska museet fördelar 1 miljon kronor i restaureringsbidrag till sju kulturhistoriskt värdefulla fartyg, varav tre, Ingo, Sandö och Bohuslän har hemmahamn i Göteborg.

Övriga fyra är segelfartyget Kvartsita från Fiskebäckskil ,segelfartyget Westkust från Orust, segelfartyget Sarpen från Simrishamn samt fiskebåten Edit från Karlshamn.

Sjöhistoriska museet ger stöd till kulturhistoriskt värdefulla fartyg

Vattenburna göteborgare får värdefulla bidrag


Re:tired.

  • Redigerat 2023-04-26 18:51 av Fornöga
anarki
2023-06-04 17:06
#67
En K–märkt kulturskatt – absolut. Men också en fullfjädrad och modernt utrustad bobåt för långsemester. Däri skiljer sig M/Y Silva från mängden.
Fornöga
2023-06-04 17:21
#68

#67 En skönhet! ❤


Re:tired.

anarki
2023-07-02 17:21
#69

Evert Wetters motorbåt på Visingsö har blivit K-märkt.
https://sverigesradio.se/artikel/everts-bat-ar-nu-k-markt-stolt-over-det

Varje vår fattar Sjöhistoriska museet beslut om att K-märka fritidsbåtar över hela landet.K-märkningen är ett sätt för Sjöhistoriska att visa uppskattning ...
Annons:
anarki
2023-07-12 18:47
#71
En minsvepare byggd på Karlskrona Örlogsvarv kommer att kulturminnesmärkas.Det är Sjöhistoriska museet som K-märker sju fartyg, bland annat minsveparen ...
Fornöga
2023-07-13 16:31
#72

#71 Här presenteras samtliga sju fartyg som blev k-märkta i den här omgången.


Re:tired.

anarki
2023-11-21 18:07
#73
I morgon stänger auktionen på en mycket läcker och unik Coronet hardtop-båt som dessutom är K-märkt av Sjöhistoriska museet. Missa den inte.
anarki
2023-11-21 18:09
#74

Och denna är till salu enligt artikeln är den en klassiker trots den inte är så gammal.

https://www.dagensps.se/weekend/storebro-gs62-en-klassiker-till-salu/

Innan legendariska Storebro kastade in handduken, byggde de två mycket speciella 62-fotare. Nu är en av dessa klassiker till salu.
anarki
2023-12-14 06:21
#75

Ejderns plats i Södertälje kan försvinna då grannar har klagat på lukten.
https://sverigesradio.se/artikel/grannarna-har-klagat-nu-ar-unika-angfartyget-hotat?

Ångfartyget Ejdern som brukar ligga förtöjt i Södertälje är unikt. Men efter många klagomål är fartyget hotat. Nu ska framtiden för Ejdern avgöras. ...
anarki
2023-12-25 19:03
#76
Malmö stad köper världens äldsta fungerande ångisbrytare.Det rör sig om S/S Bore, som byggdes av Kockums Mekaniska Verkstad och sjösattes 1894.Tanken är ...
Annons:
Fornöga
2023-12-25 19:27
#77

#76 👍


Re:tired.

Fornöga
2023-12-27 21:18
#78

"Karin Rosenberg har nära mellan jobben, som skeppare på den egna skonaren Mathilda vid Eriksberg och Älvsnabben (älvpendel), där hon jobbar så mycket hon hinner för brödfödan. Hon vill att fler skall få upp ögonen för traditionsfartygen- kulturarvet. De säljs ofta utomlands eftersom de är så dyra att underhålla," kan man läsa i GP, men tyvärr inte mer än så eftersom det är en betalartikel.


Re:tired.

Äger "Mathilda vid Eriksberg" och kör Älvsnabben.
anarki
2024-01-22 17:28
#79

Sjöhistoriska varnar nu att det kan bli brist på välbehållna k-märkta fiskebåtar.

https://www.sfpo.se/nyheter/sjohistoriska-varnar--brist-pa-valbehallna-k-markta-fiskebatar

Bohusläns museum hade goda föresatser att rädda ett av de största fiskefartygen i trä som funnits i Bohuslän, men när pengarna tog slut fattades beslut om att LL 158 Sandö skulle skrotas. Nu har båten...
Fornöga
2024-01-22 19:22
#80

#79 Synd…😟


Re:tired.

Fornöga
2024-02-01 10:50
#81

K-märkta M/S Soten "den äldre" har ersatts av en större efterföljare och utbjuds nu på auktion.


Re:tired.

Passagerarbåt C J Wennbergs Mekaniska Verkstad Märke: C J Wennbergs Mekaniska Verkstad År: 1915, enligt dokumentation Skrovnummer: 6862, enligt dokumentation Motor: Volvo Penta TMD 100A (200hk, 9 knop) Mått och vikt Längd (m): 19.69 m Bredd (m): 4.36 m Djup (m): 1.96 m Övriga mått: Tankvolym: 3000 L
Fornöga
2024-02-01 10:50
#82

#81 Mer om gamla M/S Soten:

"Gamla – lilla – M/S Soten har trafikerat Smögenkusten sedan 2010, men hon startade sitt liv på Wennbergs mekaniska verkstad i Karlstad 1915 som Ångaren Torsö. Från början gick hon i trafik mellan Torsö och Mariestad i Vänern. Sedan fortsatte hon i Visingsötrafiken i Vättern som Hebe III. Efter detta kom hon till Vadstena som Victoria och till Trollhätte kanal som Strömkarlen. 2010 kom hon till slut till Smögen och blev nutidens fartyg med saltvatten under kölen och det traditionstyngda namnet Soten. M/S Soten blev K-märkt 2017 och är idag en del av vårt maritima kulturarv."---


Re:tired.

anarki
2024-02-04 12:10
#83

#75: Rädda Ejdern kvar i Södertälje.

https://www.lt.se/2024-02-03/radda-angfartyget-ejdern

Södertäljes berömda museifartyg s/s Ejdern har i vinter legat på varv i Motala. Nu hotas hon av stränga miljökrav.
Annons:
anarki
2024-02-09 14:35
#84

K-märkta Sunnan ska byggas om men om K-märkningen blir kvar är osäkert.
https://www.skargarden.se/klassiskt-k-markt-fartyg-byggs-om/

Fartyget Sunnan är byggd på 60-talet och det enda fartyget i sitt slag som finns kvar i originalutförande. Blidösundsbolaget genomför nu en ombyggnation av fartyget, något som tidigare ägare kraftigt ifrågasätter.
Fornöga
2024-03-20 10:30
#85

#66 Mer om Kvartsita och hennes systerfartyg Magnesita här.


Re:tired.

Med tillåtelse från författarna Göran Sändare och Kjell Jakobsson och från Länspumpen...
Fornöga
2024-03-20 10:32
#86

#85 Den som bevistar Västkustveckan i augusti kan bekanta sig närmare med Kvarsita.


Re:tired.

Kom ombord på ett fint gammalt traditionsfartyg och träffa besättningen. Träffa Strandstädarna och Västkuststiftelsen och häng med på deras arbete om strandstädning och plast och skräp i havet.
Upp till toppen
Annons: