Övrigt

Sjöfarare och skepp i litteratur och film

2018-09-19 13:39 #0 av: Göstage

Tips om bra böcker och filmer med maritimt samband, eller kanske något intressant om sjölivet på kultursidorna. 

Stolt medis på Kust & hav iFokus och stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-09-19 13:43 #1 av: Göstage

Det brukar finnas en sjöfartsmomonter på Bokmässan i Göteborg, så även i år. Bland samverkande utställare finns bl.a. SMB, Svenskt Militärhistoriskt Bibliotek,och deras medlemstidning Pennan och svärdet.
Bokmässan arrangeras 28-30 september.

https://www.sjomannen.se/kultur/sjofartskultur-pa-bokmassan/

Årets program i montern.

Anmäl
2018-09-19 13:56 #2 av: Göstage

En film jag snabbt drar mig till minnes är "Den perfekta stormen" från 2000 i regi av Wolfgang Peterson och med George Clooney i huvudrollen. Även om det inte är någon absolut favoritfilm tycker jag att fångar den sjöfolkets utsatthet och ibland kompromisslöshet.

Anmäl
2018-09-19 15:30 #3 av: Jimmy.L

Denna står i min bokhylla, tyvärr några år på nacken men trevlig ändå.

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm No stress cabo verde , Göta Kanal

Anmäl
2018-12-04 14:15 #4 av: Göstage

Filmen "Flotten",  om en Kontiki-liknande resa men med både kvinnor och män ombord och med mer betoning av det sociala spelet,  har nyligen visats på svenska biografer.

Filmen kan nu ses på DR t.o.m.20 februari 2019.

Anmäl
2018-12-14 21:56 #5 av: Göstage

Aquaman, son till en fyrvaktare och den försvunna havsdrottningen Atlanna,  är huvudperson i en film som  har premiär nu i jul.  Det rör sig om en filmatisering om seriehjälten med samma namn.
Regi: James Wan
Skådespelare Jason Momoa, Amber Heard, Yahya Abdul-Mateen II, Patrick Wilson, Dolph Lundgren, Temuera Morrison, Nicole Kidman och Willem Dafoe. 

Expressen beskriver filmen som saga som är en mix av allt från ”Sagan om ringen” till skattsökande ”Indiana Jones” och ger den 3 getingar.

https://www.expressen.se/noje/aquaman-en-mix-av-sagan-om-ringen-och-indiana-jones/

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.