Annons:
Etikettövrigt
Läst 1289 ggr
[Göstage]
2018-09-19 13:39

Sjöfarare, skepp och hav i litteratur och på film

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tips om bra böcker och filmer med maritimt samband, eller kanske något intressant om sjölivet på kultursidorna.

Annons:
[Göstage]
2018-09-19 13:43
#1

Det brukar finnas en sjöfartsmomonter på Bokmässan i Göteborg, så även i år. Bland samverkande utställare finns bl.a. SMB, Svenskt Militärhistoriskt Bibliotek,och deras medlemstidning Pennan och svärdet.
Bokmässan arrangeras 28-30 september.

https://www.sjomannen.se/kultur/sjofartskultur-pa-bokmassan/

Årets program i montern.

[Göstage]
2018-09-19 13:56
#2

En film jag snabbt drar mig till minnes är "Den perfekta stormen" från 2000 i regi av Wolfgang Peterson och med George Clooney i huvudrollen. Även om det inte är någon absolut favoritfilm tycker jag att fångar den sjöfolkets utsatthet och ibland kompromisslöshet.

[Jimmy.L]
2018-09-19 15:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Denna står i min bokhylla, tyvärr några år på nacken men trevlig ändå.

[Göstage]
2018-12-04 14:15
#4

Filmen "Flotten",  om en Kontiki-liknande resa men med både kvinnor och män ombord och med mer betoning av det sociala spelet,  har nyligen visats på svenska biografer.

Filmen kan nu ses på DR t.o.m.20 februari 2019.

[Göstage]
2018-12-14 21:56
#5

Aquaman, son till en fyrvaktare och den försvunna havsdrottningen Atlanna,  är huvudperson i en film som  har premiär nu i jul.  Det rör sig om en filmatisering om seriehjälten med samma namn.
Regi: James Wan
Skådespelare Jason Momoa, Amber Heard, Yahya Abdul-Mateen II, Patrick Wilson, Dolph Lundgren, Temuera Morrison, Nicole Kidman och Willem Dafoe. 

Expressen beskriver filmen som saga som är en mix av allt från ”Sagan om ringen” till skattsökande ”Indiana Jones” och ger den 3 getingar.

https://www.expressen.se/noje/aquaman-en-mix-av-sagan-om-ringen-och-indiana-jones/

[Göstage]
2019-06-07 08:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

 "Byta ett ord eller två gjorde det lätt att gå. Alla människors möte borde vara så", skrev ju Hjalmar Gullberg. Det som jag uppskattar med Göteborg är alla dessa berättelser man kan få sig till livs från sådana som varit till sjöss. Då om inte förr inser man att mycket har förändrats på några generationer. När jag satt på Stenpiren häromdagen satt en äldre man, på bänken bredvid, och vi kom i samspråk i väntan på våra älvförbindelser.

Mannen berättade att han gått till sjöss i sin ungdom, men hoppat av i Australien där han levt vad jag förstår ett ganska äventyrligt liv och blivit kvar i många år. Idag, när man kan ta flyget och hälsa på släkt och vänner, eller kommunicera över nätet är det lättare att slå sig ner på andra sidan jordklotet, men då var det annorlunda. Levde man en bit från hamnstäderna kunde det dröja år mellan man hörde sitt hemspråk talas, och engelska fick man mer eller mindre lära sig på plats - så mycket bevänt med engelskundervisningen hade det inte varit i folkskolan, och det lilla man lärt hade man snabbt glömt.

Tyvärr kom för en gångs skull båten snabbare än vad jag önskat, för jag hade gärna fått veta mer om den tidens sjömansliv och kringresande tillvaro. Samtidigt slog det mig återigen hur tacksamma många är att få dela med sig av sina livserfarenheter, ingen har tid att lyssna på dem, och det är inte alltid att man har familj eller släkt omkring sig.

Så synd om vi mist förmågan att lyssna på de berättelser som snart tystnar för alltid! I någon mån kan vi trösta oss med sådant som faktiskt finns kvar i bokform. 

Torbjörn Dalnäs ger i en kolumn 2016 tips om några av dessa sjölivets berättare.

Annons:
[Göstage]
2019-07-20 13:48
#7

#4 SVT2 21 juli 2019 (Även i SVT2 22/7 och K 28/7) : "Flotten". "Svensk dokumentär från 2018. Sommaren 1973 reste sex kvinnor och fem män med en flotte över Atlanten i ett av världshistoriens märkligaste vetenskapsexperiment. Syftet var att studera våld och konflikter men expeditionen blev snabbt omskriven i världspressen som "sexflotten". Kapten ombord var svenska Maria Björnstam. Fyrtio år senare återförenas hon med delar av besättningen på en kopia av den ursprungliga flotten för att tillsammans ta reda på vad som egentligen hände under den tre månader långa och livsfarliga resan."--- 

Regi: Marcus Lindeen.

Kommer att kunna ses i SVT Play till 17 jan 2020 23.59 (6 månader).

[Göstage]
2019-08-14 12:10
#8

Fisherman´s Friends, kända från våra musiktrådar, har blivit film.

[Göstage]
2019-08-19 21:01
#9

Patrik Svenssons bok Ålevangeliet, om ålens historia, har mött rekordintresse, den kommer att översättas till minst 33 språk.

https://www.svt.se/kultur/bok-om-alar-slar-rekord

[Göstage]
2019-08-22 11:31
#10

Sally Salminen föddes 1906 i Vårdö på Åland och avled 1976 i Köpenhamn. Hennes far småbrukaren och postiljonen Albin Salminen drunknande när Sally var sju år, hennes mor hette Erika Maria Eriksson. Sally gifte sig 1940 med konstnären Johannes Dührkop. Hennes författarskap fick en flygande start med "Katrina", som hon skrev när hon var hembiträde i New York (utgavs 1936). 

Hennes sista roman  (hon skrev annat, bland annat självbiografier senare)  hette "Vid havet", och man blir sugen att läsa den efter att ha tagit del av den här presentationen:

"Som en bakgrund till Sally Salminens förnämsta verk har alltid havet brusat. Det omsluter Katrinas åländska bygd, det sköljer Prins Efflams öde i land på den bretagnska kusten. Vid havet lever också folket på Fanö i denna bok. Nordsjön bestämmer om deras liv, ofta om deras död. I Sally Salminens nya stora roman (1963) är kampen mot havet på flera sätt ett väsentligt tema."---

"Som en ständigt skiftande fond till denna livsuppgörelse och kris ligger havet, välvande sig i sol, storm eller dimma, spolande den vida stranden, där skepp timras och sjömän går i land, där bärnstensplockerskor letar, drivgods bärgas, sandklitterna piskas av vinden. Det är en imponerande bild av tillvaron och människolivet som Sally Salminen har skapat med sin breda, fängslande realism."---

https://www.boksampo.fi/sv/kulsa/kauno%253Aateos_5734

[Göstage]
2019-10-13 12:54
#11

Hoppas att filmen "Ur sund, ur hav" kommer på SVT så småningom.  Den är producerad av journalisten Sven Ekberg, TV-fotografen Niclas Wimmerberg och författaren Johan Theorin och handlar om Ölandsfiskare, av vilka det idag bara återstår tiotalet. 

Många i tidigare generationer emigrerade till Amerika och blev laxfiskare i Alaska. Bland emigranterna fanns  bland annat skepparen på  fiskeskutan C.A. Thayer, Per Nilsson, eller "Whitehead Pete" Nelson som han kallades däröver.

Filmen visas nu i lokala sammanhang, men vore värd en större publik.

Källa.

[Göstage]
2019-11-21 22:23
#12

The Lighthouse, en svartvit relationsskräckis i regi Robert Eggers och med Willem Dafoe och Robert Pattinson i rollerna har svensk premiär. Fyra fyrar (!) i GP.

https://www.gp.se/kultur/film/filmrecension-the-lighthouse-1.20572847 (ännu ej betalartiel)

Filmen är inspelad i Nova Scotia, och den tjugo meter höga fyren byggdes enbart för filminspelningen.

[Göstage]
2019-11-25 19:49
#13

#9 Ålevangeliet fick årets Augustpris för bästa fackbok.

Annons:
[Göstage]
2020-01-12 09:35
#14

Måndag 15.10 visar SVT "Kajan går till sjöss" en film som verkar inspirerad av Mälarpirater. Kan ses på SVT Play en månad.

"Svensk långfilm från 1943. Unge stockholmskillen Kajan får tillsammans med några kamrater följa med en gammal skeppare på hans skuta runt Mälarens städer under sommarlovet. Under resans gång träffar de Ann-Catherine som bor på slottet Ekeberga. Hon har tröttnat på sin långtråkiga slottstillvaro och rymt hemifrån. Snabbt bestämmer sig Kajan och hans kamrater för att gömma henne ombord, utklädd till pojke. Regi: Rolf Husberg. I rollerna: Kaj Hjelm, Britt Hagman, John Botvid, Georg Funkquist, Marianne Löfgren, Mimi Pollak m.fl."

[Göstage]
2020-04-10 09:14
#15

På SVT Play finns "Söndagsseglaren" med Lasse Åberg, kanske en föregångare till S.O.S. -en segelsällskapsresa".

https://www.svtplay.se/video/25879344/sondagsseglaren

[Göstage]
2020-10-07 09:36
#16

Just när coronapandemin bröt ut gick Breaking surface upp på biograferna och har därför passerat ganska obemärkt.

"Överlevnadsthrillern Breaking surface utspelar sig under ett vinterdyk i nord-Norge och huvudrollsinnehavaren Moa Gammel Ginsburg gjorde de flesta av sina stunts själv. – Det var fruktansvärt. Jag är ju rädd för djupt vatten på riktigt, säger hon."---

"Det blev en fråga om hon överhuvudtaget skulle klara av att göra filmen på grund av rädslan. – Men sen hittade de en lärare till mig som brukar jobba med barn annars som fick ta det i små, små steg, berättar hon. – Jag är mest stolt över att jag överlevde."---

https://www.svt.se/kultur/moa-gammel-ginsburg-om-rollen-i-breaking-surface-jag-var-sa-radd-att-jag-hoppade-av

[Jimmy.L]
2020-10-31 19:43
#17

Ett skepp kommer lastat med sprit - många åbolänningar deltog i spritsmugglingen under förbudstiden

Redan på 1970-talet spelade Gustav Wickström in den första historien om spritsmugglingen i Åbolands skärgård. Då intervjuade han en person som själv deltog i spritsmugglingen.

Men dagen efter intervjun ville mannen ha tillbaka inspelningen på grund av ämnets känslighet. Alla historier stämde, men vissa namn borde inte ha nämnts, ansåg den intervjuade.
https://svenska.yle.fi/artikel/2020/10/31/ett-skepp-kommer-lastat-med-sprit-ny-bok-berattar-om-spritsmugglare-i-abolands

[Jimmy.L]
2020-11-04 18:33
#18

För 150 år sedan bodde det drygt 2 000 personer i Västrum – nu är det på väg att bli ett semesterparadis utan fastboende kvar. Rigmor Kinnbom är född i Västrum, men flyttade därifrån och bosatte sig på Gotland. För åtta år sedan kom hon tillbaka och möttes av ett helt annat Västrum än hon lämnade. I en film gjord av Matz Eklund från Vena, berättas nu om gamla tidens Västrum, där dialekten står i centrum.

https://www.dagensvimmerby.se/nyheter/kultur/e/77427/snart-ar-det-premiar-for-filmen-om-vastrum-och-dialekten-/

[Göstage]
2020-11-04 19:03
#19

#18 Den skulle vara intressant att se i sin helhet!👍

[Jimmy.L]
2020-11-04 19:27
#20

#19: Javisst.

Annons:
[Jimmy.L]
2021-01-11 17:04
#21
  • Då jag hörde att rederiet Birka Line kommer att lägga ner sin verksamhet tänkte jag att det här vill jag skriva en bok om, så säger journalisten och författaren Fredrik Rosenqvist.

https://alandsradio.ax/gomorron/fredrik-skriver-historien-om-birka

[Göstage]
2021-03-11 07:58
#22

I Go´ kväll igår intervjuades Carl Douglas om sin och Jonas Dahms bok "Ghost Ships ot the Baltic Sea", och jag blev djupt imponerad av Dahms bilder.

  • Redigerat 2021-03-11 08:00 av [Göstage]
[Göstage]
2021-08-20 09:45
#23

Den kommande norska storfilmen Nordsjön verkar ha spektakulära aktionscener.

Den nye smakebiten fra storfilmen «Nordsjøen» viser katastrofer på rekke og rad, men spesielt én scene omtales som helt unik.
[Göstage]
2022-01-17 14:46
#24

Den första filmen från Malta som tävlar på internationella filmfestivaler heter Luzzu och handlar om fiskare. Den får högt betyg.

Filmen ”Luzzu” handlar om fiskare på Malta och är den första filmen från landet som tävlar på internationella filmfestivaler.Huvudrollen som den unge fiskaren ...
Fornöga
2022-08-23 08:40
#25

#9 #13 Patrik Svensson, författaren till prisade ”Ålevangeliet”, har kommit ut med en ny samling essäer, nu om om havet och människans försök att kartlägga det okända. Titeln är “Den lodande människan”. SVT skriver:

"Och precis som med ålen är det mycket vi inte vet om havsdjupen. Forskare tror att det finns 750 000 arter kvar att upptäcka. Det lämnar rum för ett annat väldigt mänskligt drag.

– Stora delar av havet har alltid varit oåtkomligt och har därför alltid också varit en fantasins plats. Därför har vi alla de här mytologiska varelserna som Kraken och Leviatan i Bibeln. Och det har levt kvar i modern tid, som i till exempel Hajen där det här mytologiska monstret rör sig nere i djupet.

Kommer vi någonsin få veta vad som finns i djupen?

– Inte allt. Det kommer alltid finnas hemligheter kvar. Därför kommer havet alltid att fascinera människor."


Re:tired.

Patrik Svensson gjorde succé med sin debutbok Ålevangeliet. Nu kommer uppföljaren “Den lodande människan”, en samling essäer om havet och människans försök att kartlägga det okända.
  • Redigerat 2022-08-23 08:41 av Fornöga
[Södra_Stockholm]
2022-10-12 07:08
#26

Efter ett liv som seglare och konstruktör av ett par hundra miniatyrmodeller av båtar har Claes Kruckenberg på Aspö Nämdö nu sammanställt en bok med sju av de farkoster som fascinerat honom mest.
http://www.skargarden.se/spannande-farkoster-samlade-i-ny-bok/

Fornöga
2023-12-18 11:02
#27

2023 John Brovik presenterar i GP (ej låst artikel i nuläget) förslag på julklappsböcker till andra, eller kanske till oss själva?


Re:tired.

John Brovik presenterar både nya och gamla saltstänkta julklappsböcker.
Annons:
anarki
2024-03-07 18:49
#28

Boksläpp -”S/S Hansa får inte falla i glömska”

https://sverigesradio.se/artikel/jakob-ringbom-s-s-hansa-far-inte-falla-i-glomska

På torsdagen presenterade författarna Jakob Ringbom och Lars Almgård Kruthof sin nya bok ”S/S Hansa - minnet av en sjökatastrof”, om torpederingen av det ...
Upp till toppen
Annons: