Annons:
Etikettövrigt
Läst 778 ggr
[Göstage]
2018-09-20 10:18

Sjöfolkshumor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om kustbor och sjöfolk har annan humor än andra är kanske inget forskningsobjekt, men viss yrkesjargong finns det förstås. Ett exempel på det är när den påmönstrade mässkallen skickades iväg för att mata kölsvinet (precis som snickarlärlingen ombads hämta ögonmåttet o.s.v.) 

Den här skämtteckningen i Söndags-Nisse 1878 skulle nog anses plump i vår tid.

Annons:
[Göstage]
2018-09-20 10:20
#1

Påminner inte gubbarna på teckningen lite om de här sjöbjörnarna förresten?

[Jimmy.L]
2018-09-20 10:31
#2

😃

[Göstage]
2018-10-13 11:36
#3

Okej, den här historien är inte dagsfärsk, men den får gå i repris.

Sjömanslivet hade ju (innan internet) sin tristess ibland, och historierna blev till slut kanske alltför välbekanta. En nyrekryterad sjöman ute på sin jungfrufärd satt i mässen och lyssnade på de andras konversation.

- Nummer 5, sa en av dem, och alla skrattade. Nykomlingen fattade ingenting.
- Nummer 34, fortsatte en annan,  och alla skrattade igen. Den nyrekryterade fattade fortfarande ingenting.
- Nummer 12!
Nu skrattade de riktigt högljutt, så den nyblivne sjömannen undrade varför i hela världen de skrattade åt några nummer.
- Vi har satt nummer på de roliga historierna, så vi slipper att berätta dem varje gång, förklarade en vid bordet.
Då skulle den nyblivne försöka vara lika rolig, så han slängde ur sig ett nummer:
- 94! Det utbröt ett allmänt gapskratt.
- Varför var den så rolig? undrade nykomlingen förvånat.
- Vi har aldrig hört den förut!

[Göstage]
2018-10-27 09:26
#4

Ett filmtips: S/S Martha (1967) är en gemytlig dansk komedi och något av en kultfilm inom sjöfolkskretsar. Handlar om en brokig skara  ombord på skrothögen S/S Martha, rederiets bortglömda resurs som oväntat får redaren själv och hans dotter ombord i jakten på ett fett kontrakt i konkurrens med en norsk redare på ett annat fartyg.

Såg själv filmen på video igår och tycker att den har hög hyggefaktor. 

Betyg: 😃😃🙂🙂

(Ej att förväxla med en animerad uppföljare.)

[Göstage]
2018-11-13 15:22
#5

"Vad gjorde vi om inte havet fanns? Bar båtarna?"🤔

Nordnorskt talessätt

[Göstage]
2018-11-16 21:47
#6

Amerikabåten ligger vid kaj i Göteborg, och Åssbån står nere på kajen och betraktar fartyget. Då sticker fartygets kapten huvudet över relingen och ropar:

"Du därnere, vill du ha jobb?"

"Ja", svarar Åssbån. "Tänker du sluta?"

Annons:
[Göstage]
2018-11-16 21:55
#7

Den här är inte färsk, men fortfarande kul. Och välgjord.

[Jimmy.L]
2018-11-17 08:08
#8

😂

[Göstage]
2018-12-14 11:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Och nu blir det lustspel…

  • Redigerat 2023-11-16 10:41 av Fornöga
[Jimmy.L]
2018-12-14 11:16
#10

😃

[Göstage]
2019-01-17 14:41
#11

Arve Opsahl i marinen - klassisk norsk sjömanshumor.

[Jimmy.L]
2019-01-17 15:18
#12

😃

[Göstage]
2019-04-04 11:07
#13

Emanuel Jonsson, född 1836, var kapten mellan 1883 och 1906 på ångbåten S/S Viken och kallades mest "Bli´ mä" för att han brukade ropa till folk på kajen "Ska ni bli´mä?" 
En gång kom det en nervös resenär fram till Jonsson och undrade om han verkligen kände till var alla grunden fanns på rutten.
"Nä, det gör jag inte", svarade Jonsson.
"Men hur kan han då få föra fartyg här?", utbrast passagaren upprört.
"För att jag vet var de inte ligger", förklarade "Bli´mä" lugnt.

Annons:
[Göstage]
2020-07-26 18:12
#14

Egon och Johannes satt nere vid båtbryggan och pokulerade. En nöjd fiskare gick förbi dem med en nyuppdragen gädda. 

"Tänk, det påminner mig om när jag drog upp en gädda på åtta kilo en gång," sade Johannes och kliade sig i skägget.

"Åtta kilo, det var väl inte mycket", tyckte Egon. 

"Nej, men det var mer med den gäddan", fortsatte Johannes. "När jag rensade den så  hade den en portmonnä med sex enkronor och en lapp i magen."

"En lapp". Egon lät förvånad. "Stod det något på den?"

Johannes spottade ut snuset.

"Jo det vill jag lova", skrockade han. "Det stod `här har du pengar till pepparrotssåsen, din snåle jäkel!"

Egon satt tyst någon minut, innan han drog efter andan.

"Jag fick också nå´t konstigt på kroken en gång", sade han och vände sig till sin bänkgranne. "Jag drog upp e lökta från sjöbotten."

"Ja ja", invände Johannes, "det ligger mycket skrot därnere."

"Jomen ser du ", skrattade Egon triumferande, "det brann i lökta fortfarande!"

"Nej, nu får du ge dig med dina fiskehistorier!", röt Johannes. "Du får väl åtminstone släcka lyktan..."

"Det kan jag välan göra", sade Egon storsint. "Men då får du ta bort lappen ur börsen!"

[Jimmy.L]
2020-07-27 06:41
#15

😃

[Göstage]
2020-08-07 21:30
#16

Värmebölja på gång, och då drar sig folk gärna till vattnet för att svalka av sig. Fast vissa lyckas dåligt med det…

Fornöga
2023-04-08 08:24
#17

Gammalt skämt:

-Jaha, så Jansson vill bli jungman. Har han någon sjövana då?
-Nej, men jag har vatten i knäna och vågor i håret.


Re:tired.

Fornöga
2023-11-16 10:44
#18

#4 Torbjörn Dalnäs uppmärksammar i sin Blogg i Sjöfartstidningen att det är Marthaafton både i Danmark och Sverige ikväll. Kanske läge att ta fram mitt exemplar på DVD för att delta i firandet?


Re:tired.

Sjöfartsnyheter från den svenska och nordiska sjöfartsnäringen
Fornöga
2023-12-18 11:09
#19

"Fiskbilen har krockat. Det blev en laxskada." Dessa göteborgare och deras salta vitsar…😁


Re:tired.

I fredags begrep jag äntligen hur det låg till.
Upp till toppen
Annons: