Tankfartyg
Coral Ivory.
Byggd 2000 i Syd Korea. 116 m lång & 15,96 m bred.
Fraktar ammoniak och ses ofta i Mälaren med last till Köping.
Under 2010 skulle hon vända i Köping så kolliderade hon med förtöjda i båten Sunnanhav, det blev en del skador på båda fartygen, men ingenting läckte ut.
Hon krockade 2013 med lastfartyget Siderfly i Kielkanalen och fick vissa skador.
Tern Sea, byggd 2016 på Avic Dingheng Shipbuilding co. LTD i Kina.
Tärntank startades på Donsö och finns kvar där, men huvudbolaget heter numera Terntank Rederi A/S och håller till i Skagen i Danmark, och det är där Tern Sea är registrerad. Det danska bolaget i sin tur ägs av ett holdingbolag på Cypern.
Ternvik (#2) tillhör samma rederi.
Engelska (Isle of Man) Emmy Schulte under gång på Kattegatt i somras. Hon byggdes 2009 på Jiangzhou Union Shipbuilding i Kina.
[Oklahoma](https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:369039/mmsi:308664000/imo:9321964/vessel:OKLAHOMA http://www.dorianhellas.com/main.asp), registrerad i Nassau.
En råooljetanker på 105.465 dwt, byggd 2006 på Sumitomo Heavy Industries i Tokyo. Tillhör rederiet Dorian Hellas i Grekland. Bilden tagen i september 2016 i Göteborg. I skrivande stund finns hon i vattnen någonstans vid East Australia.
Eco Universe, gastanker fotograferad i Göteborg 2016. Hon byggdes 2015 hos Muramaki Hide Shipbuilding i Imbari, Japan. Eco Universe är registrerad på Marshallöarna. För ögonblicket stävar hon fram i Biscaya.
I bakgrunden Oklahoma från Nassau, se ovan.
Vinga Safir, registrerad på Färöarna, utflaggad 2012. Tidigare namn Yaren. Byggd 2000 hos Torlak Denizcilik Sanayi ve Ticaret A.S. Istanbul Turkiet.
Yang Ni Hu från Kina, byggd 2009 på Dalian Shipbuilding Industry Company (DSIC), beläget i Dalian, Liaoning provinsen i Kina. DWT 109.815.
Får assistans av Svitzer Tyr närmast, den i mitten kan vara Svitzer Geo medan den tredje inte är identifierad. Svitzer Tyr byggdes 2010 vid Qingdao Qianjin Shipyard i Kina.
Siri Knutsen från Aberdeen, byggd 2004 vid Naval Gijon i Spanien. Knutsenrederiet har huvudkontor i Haugesund i Norge (se även #9).
https://knutsenoas.com/shipping/shuttle-tankers/siri-knutsen/
En lite suddig bild på Pacific Treasures, flaggad på Marshall Islands och byggd 2016 på Daehan Shipbuilding i Sydkorea.
Bunkringsfartyget Zircon läktrade kryssningsfartyget Viking Sky vid Amerikaskjulet i Göteborg den 8 april 2019.
En stor rackare, i sthlm kör man med mindre.
Oljaren har varit och bunkrat upp en Stenafärja. Byggd 2001 på Selah Shipyard, Istanbul i Turkiet - "ett typiskt turkbygge" enligt gubbarna.
Cielo di Capri, oljetanker (40.000 dwt), byggd 2016 på Hyundai MIPO varv, Vinoshin, Sydkorea. Maltaregistrerad. Skarvikshamnen, Göteborg.
Klicka på bilden för större format.
Tjusig. Jag gissar ni får in rätt så stora tankers.
Det blir lite långt håll från Klippan till Skarvikshamnen för min kamera, så det blev som det blev. Cielo di Capri är 184 meter lång. De längsta fartygen som man kan ta in i Skarvikshamnen är 280 meter långa.
I Skandiahamnen tar man in fartyg som är 400 meter långa.
Det är större än vad vi kan ta i mot här, maxlängden är 200 m.
Lexus på väg upp i Göta Älv 11 juli 2019.
Samma rederi som #11 och #23,
https://www.sjomannen.se/nyheter/skanker-82-000-kronor-till-mercy-ships/
#26 Undrar om inte Lexus med har sätts i Södertälje kanal.
#23 Det är nog troligt att Lexus varit där. Vi får se om hon kan bli det första fartyget att dokumenteras på två orter! 🙂
Maltaregistrerade Besiktas Iceland i oljehamnen, Göteborg 11 juli 2019.
Klicka på bilden för större format.
Hon skulle må bra av lite färg.
Japp, ser att hon ligger i oljehamnen igen. Skall kolla om jag har någon färg i städskrubben…😉
#33 1 liters burk 😃
Thun Venern
Byggd 2018 vid kinesiska varvet AVIC Dingheng Shipbuilding.
Längd 150 m bredd 22 m
Flaggd i Sverige.
Hon har fått en egen tråd med flera bilder.