Mälarprojektet
#9 Det finns en del "lustiga" arbetsbåtar.
🤗 Elisabeth och Dina 🐱
#10 Ja verkligen.
Kan inte låta bli att lägga till lite fakta om slussen, från sjöfartsverket.
http://www.sjofartsverket.se/sv/Sjofart/Lotsning/Lotsomraden/Lotsomrade-Sodertalje/Sodertalje-kanal/
Spännande bilder från nybygget!
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#12 Tack, dom har stött på mycket problem under bygget och blir försenade i minst ett år tyvärr. Klagomålen under bygget har varit många från boende i stan. Det bankas i ett under pålning av rören och dom har testat olika ljuddämpare men nu börjar dom bli klara med bankandet och kan gräva sig ner i backen och påbörja bygget av slussarna samt en helt ny bro som ska ersätta den nuvarande för bilarna.
Det ska även bli lättare att gå ut efter kanalen.
År lite oklart om man kan gå över den nya ena slussen som man kunde tidigare efter som som nya slussarna inte går under kajen utan sänker sig ner under vattnet.
Är detta samma projekt?
"Planeringen av den nya farleden mellan Södertälje och Landsort fortsätter och nu har alla chansen att lämna sina synpunkter på hur vattenmiljön kommer att påverkas av bygget.
Om några år planerar Södertälje hamn att ta emot fartyg som är 220 meter långa och elva meter djupa. Men för att möta framtidens behov måste farleden mellan Landsort utanför Nynäshamn och Södertälje byggas om."---
"Fram till den 7 november kan allmänheten lämna in synpunkter på hur vattenmiljön kommer att påverkas när en ny farled byggs mellan Södertälje och Landsort utanför Nynäshamn."---
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/nu-har-alla-chansen-att-tycka-till-om-nya-farleden
Mälarprojektet skulle ha varit klar kring årsskiftet 2019/2020 men ny beräkning blir kring hösten 2020.
Från och med onsdagskvällen stängs Slussgatan av på grund av instabil mark på Slussholmen.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/slussgatan-stangs-av-instabil-mark
#47 Det är spontningen på hörnet av gropen mot vägen som inte har nått rätt djup som orsakade detta. Dom har lagt grus på insidan av sponten samt ska lägga grus på utsidan.
Mycket intressant tråd!
Jag ser med spänning fram emot slutresultatet. Kanske kan du lägga upp dina "dagliga" iakttagelser på sajten Blipfoto.
Villkoret där är att lägga upp en bild på "dagens datum".
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Jag gör nog ett besök vid kanalen under nästa vecka.
Norra gropen så pågår det tätning, nu vet jag inte hur man löser med spontproblemet mot vägen.
Södra gropen som jag har fotat mest av blir intressant att följa efter dom har grävt ur den och gjuta betongplatta så ska sluss samt den nya bron för bilar och gående byggas i den och sedan föras ut i vattnet, om klaffarna monteras i förväg eller lyft på plats får vi se. Dom är nog klara med grävningen kring i slutet av februari,
Jag har sätt bilder på att man börjat med muddringen vid E4-bron.
Slussområdet har man en provgrop där man testar spont den ska ju inte bara bli längre utan även 5 meter beredare.
Slussgatan öppnad igen efter avstängningen men dom ska ha ett möte med experter på måndag hur dom ska göra med hörnet där sponten inte har slagits ner till rätt nivå skriver LT det var dykare som upptäckte detta när dom påbörjade tätning av gropen där norra slussen ska byggas.
Spännande att följa arbetet, och det blir intressant att se hur det blir när det står färdigt!
#60 Ja det ska bli spännande.
Vädret idag gjorde att bilderna inte blev riktigt vassa.
Dom tycks ha hittat en metod för att säkra norra gropen,'
http://www.sjofartsverket.se/sv/Sakra-farleder/Malaren/Nyheter/Arbetet-med-slussen/
Jag kommer besöka Slussen efter jul och nyår.
Ritningar och förklaringar vad som ska göras.
Ombyggnaden av Södertälje kanal och sluss skulle bli klar i år. Men en miss av entreprenören gör att arbetet försenas med två år och blir runt en miljard kronor dyrare, enligt Sjöfartsverket. – Vi vill nu att leverantören byter ut sin projektledning, byter arbetsmetoder och förstärker kompetensen, säger generaldirektör Katarina Norén till TT.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/forsenat-slussprojekt-blir-en-miljard-dyrare
Det vilar en förbannelse över Södertäljekanal tror jag. 😃
På fredagen säger entreprenören Züblin till SVT att de är kritiska till att Sjöfartsverket lägger all skuld på dem för förseningen.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/entrepenor-kritisk-till-sjofartsverket
Mälarbron i Södertälje kommer att vara stängd för bil- och busstrafik lördag 23 mars 07-19 och söndag 24 mars 07-19. Ingen sjötrafik får heller passera denna tid på Södertälje kanal. Anledningen är pålningsarbeten vid Mälarbrons fundament.
Även tidningen Skärgården skriver om förseningarna av bygget!
_"Slussen till Södertälje kanal skulle egentligen vara färdig i år. På grund av flera orsaker försenas nu arbetet med drygt två år och blir nästan en miljard kronor dyrare än planerat.
_En annan orsak är att entreprenören använt sig av en större pråm än vad vi i vårt upphandlingsunderlag sagt att de ska använda, säger han.
Det har fått som konsekvens att varje gång ett större fartyg ska passera i kanalen har arbetspråmen behövt flytta på sig.
Det har naturligtvis gjort att det tar längre tid att genomföra arbetet,"
http://www.skargarden.se/slussbygge-till-sodertalje-kanal-drar-ut-pa-tiden/
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
Ska försök gå förbi kanalen nästa vecka med kameran.
Dom har stängt av plattformen i en vecka så jag får avvakta med ett besök där.
Riktigt stort projekt, kul att se hur det växer fram!
Ja trots stora förseningar så går det framåt.
#101 Där hoppas jag dom öppnar upp sen för gående och cyklister.
#114 En nyfiken OT-fråga: vad är det för område i bakgrunden , "halvgloben" med mystiska tecken på?
#116 Man har byggt ett parkourpark för ungdomar och "svampen" är en typ av dansbana som du kan dela musik med hjälp av mobilen.
Nu stänger man av mer längs kanalen.
https://www.sjofartsverket.se/sv/Sakra-farleder/Malaren/Nyheter/Del-av-gang-och-cykelvag-stangs-av/
En lyftkran som används vid Slussbygget i Södertälje föll flera meter på torsdagseftermiddagen kan LT avslöja. – I samband med att de skulle lägga ner kranen för underhåll och service på marken så tappade de den den sista biten, säger Curt Nilsson, biträdande projektledare för Mälarprojektet vid Sjöfartsverket.
Byggentreprenören Züblin bekräftar också att en incident har skett.
– Det var en incident där en kran tippade framåt när man skulle fälla bommen. Men ingen blev skadad. Utöver det så är nu allting under kontroll, man har rest kranen igen och på måndag ska vi ha ett möte för att reda ut exakt vad det var som hände, säger Freja Salö, kommunikatör på Züblin.
Betalartikel
#121 Låter som tur i oturen…😮
#122 Ja verkligen det kunde ha slutat riktigt illa.
Från LT
"Mitt emot Hebbevillan kommer en läktare och utsiktsplats att byggas ovanpå och runt ett nytt pumphus. Där kan man sedan sitta i kvällssolen och spana in de passerande båtarna. Mellan läktaren och kanalen kommer också den nya gång- och cykelvägen att gå."
(Betalartikel).
#124 Idylliskt!
#124 Låter trevligt!
Under tre dagar i augusti stängs Slussgatan för bilar. Detta för att vägen har skadats på grund av arbetet med den nya slussen.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/slussgatan-stangs-av-for-biltrafik
Datum att komma ihåg.
2020-11-27 till 2020-12-04 Flottning av södra slussgropen
2021-01-18 till 2021-01-25 Flottning av norra slussgropen
2021-01-21 till 2021-01-28 Installation av södra slussporten
2021-02-25 till 2021-03-04 Installation av norra slussporten
2021-04-13 till 2021-04-20 Installation av klaffbron
https://www.sjofartsverket.se/sv/Sakra-farleder/Malaren/Aktuella-avlysningar/
Verkligen bra dokumentation du gör - den kommer att bli ännu mer värdefull med tiden!
Tack, ska se senare i höst om jag kan gå längs kanalen och fota arbetet.
Intressant drönarfilm.
Imponerande!
Ska bli spännande att se resultatet av bygget.
Parallellt med slussbygget i Södertälje planeras nu för "finarbetet": Ett nytt gång- och cykelstråk längs kanalens bägge sidor, utegym och trädäck ned mot vattnet och mycket mer. Södertäljebon har verkligen någonting att se fram emot.
https://www.sjofartsverket.se/sv/Sakra-farleder/Malaren/Nyheter/Rekreationsstrak-langs-kanalen/
"Helgen den 9-10 november och helgen den 16-17 november kommer Slussbron stängas av för all biltrafik. De två byggroparna, norra och södra, ska nämligen fyllas med betong. Sjöfartsverket varnar nu för en bullrig miljö."
_"De moment som ska utföras, undervattensgjutning, tillhör bland de mest kritiska för hela Mälarprojektet. Under 24 timmar räknar myndigheten med att 300 lastbilar kommer behöva komma fram för att kontinuerligt fylla på betong."
_
Betalartikel
#166
_"Vid undervattensgjutningen är det av yttersta vikt att flödet av gjutningen ej avbryts på grund av trafik genom kanalen och slussområdet. Gjutröret behöver tillföras betong i en hastighet av 80 kubikmeter per timme. Det innebär att en fullastad betongbil behöver tömmas och lämna området var fjärde minut och sammanlagt räknar man med cirka 300 betongbilar under 24 timmars kontinuerligt arbete."
_
_"- Vi kommer att gjuta en betongplatta som är 1 meter tjock. Den förankras i 180 borrade stag i botten av gropen. Utan den gjutna betongplattan skulle de hydrauliska krafterna trycka upp bottenmassorna med sådan kraft att gropen riskerar att implodera, trycks ihop. Gjutning under vatten måste kort sagt ske för tryckutjämningens skull, förklarar Jan Axelsson, byggledare i Mälarprojektet, Södertälje."
_
Mycket som måste klaffa där…
Ja det blir en utmaning.
Sjöfartverket ska lägga 20 miljoner kronor på nya gång- och cykelvägar samt utegym, soldäck och boulebana i Södertälje. Det blir kompensationen för Södertäljeborna som i flera år fått leva i byggdamm på grund av slussombyggnaden.
#170 Grattis! 🎁
Jag tar inte ut något i förskott. Södertälje kanal är otursförföljd, broar går sönder, slussar som hakar upp sig. jag gissar det blir mer strul. 😃
Den nya södra slussbron kommer vara bättre förberedd för gång- och cykeltrafik med bredare trottoarer än tidigare. Dessutom kommer en ny gångbro att byggas vid norra slussporten – som även tar cykeltrafik. Exakt vad som kommer ske med Slussholmen och Lotsudden är ännu inte spikat, men kommunen har visionen klar för sig.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/sa-blir-nya-slussen-och-slussholmen
Under två helger i november kommer slussbron stängas av för bil- och båttrafik från fredag kväll till söndag kväll. Anledningen är att 300 betongbilar kommer med leveranser till gjutningen av de nya slussportarna.
Nej det är inte slussporten som ska gjutas utan i gropen som slussportarna ska byggas i.
På lördagsmorgonen inleddes undervattensgjutningen av bottenplatta med bottenförankringar i norra byggropen. 50-talet betongbilschaufförer kommer att köra sammanlagt 1700-2000 kubikmeter till söndag morgon.
https://www.sjofartsverket.se/sv/Sakra-farleder/Malaren/Nyheter/Historiskt-steg-i-Malarprojektet/
Ca 335 bilar varav tio trailerbilar med dubbel lastkapacitet användes.
https://www.betongindustri.se/sv/undervattensgjutning-med-logistikperfektion
Förra helgen gjöts bottenplattan med bottenförankringar i norra byggropen vid slussen i Södertälje inom ramen för Mälarprojektet. Den gångna helgen upprepades samma arbete i södra byggropen. –Arbetet gick som planerat och inga incidenter inträffade, säger Peter Knutsson, byggledare Betong, Sjöfartsverket, Södertälje.
https://www.sjofartsverket.se/sv/Sakra-farleder/Malaren/Nyheter/Andra-gjutningen-klar-i-Sodertalje/
Sjöfartsverket och entreprenören Züblin avbryter nu sitt samarbete kring bygget av slussen i Södertälje. Trots detta tror man på Sjöfartsverket att man ska hålla deadline.
Fattades bara det. 😕
Det har stött på mängder av problem, försenats rejält och blivit dyrare än beräknat. Nu lämnar Züblin hela Mälarprojektet och samtidigt får Sjöfartsverket leta efter en ny samarbetspartner.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/zublin-om-malarprojektet
Låter som ett rejält haveri i det samarbetet…
#187 Jag var rädd för detta.
Ovanligt högt vattenstånd i Mälaren gör att sjön måste tappas på vatten via bland annat Södertälje sluss. Tömningen väntas pågå över julhelgen och innebär färre slussningar, vilket ställer till det en del för kanalombyggnaden. – Situationen med extremväder som vi ser tycks bli vanligare, säger Peter Knutsson, byggledare på Sjöfartsverket.
#0 Kommer det att se ut som du har tänkt dig?
#193 Klar förbättring, som den var förut var det smala trappsteg ner på slussporten cykel var svårt att ta den vägen.
Nästan så det vilar en förbannelse över kanalen, broar som går sönder, ett kanalbygge som försenats i flera år.
Tydligen kan det ta ett år innan dom har en ny byggherre på plats. 😕
Arbetet med pålning och spontning i groparna där de nya slussportarna ska gjutas mötte stora geotekniska svårigheter. Nu är ett internationellt team av specialdykare på plats i Södertälje för att arbeta med att besiktiga och täta läckor i de två groparna. – Det är alltid farligt för dykaren, det är ett livsuppehållande system vi jobbar med, säger dykledaren Ryan Coats.
I slutet av mars beräknas Zublin vara klara med sitt avslutande arbete med slussen och kanalen i centrala Södertälje. I väntan på att en ny entreprenör är på plats kommer bygget vara helt pausat under sommarhalvåret.
Delar av bottensedimentet som ska avlägsnas från Köpings hamn, i och med Mälarprojektet, planeras att dumpas i Galten. Något Kungsörs kommunalråd, Mikael Peterson (S), är tveksam till. – Vi vill att avfallet ska hamna på land, säger han.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/450-000-m-muddermassa-kan-dumpas-i-galten
#203
När djuphamnsprojektet är klart ska fartyg med en bredd på 23 meter och en längd på 163 meter kunna ta sig till hamnen i Köping.
Nu stänger Sjöfartsverket ner slussbygget i Södertälje helt i väntan på att en ny entreprenör kan vara på plats. Men upphandlingen lär ta tid och man Sjöfartsverket uppger nu att det lär dröja minst ett år innan det byggbullret är tillbaka. – Självklart är vi besvikna att vi inte kommit längre, men vi har en bra plan framåt, säger Joel Smith, infrastrukturdirektör på Sjöfartsverket.
#212 Sorgligt…
#213 Ja dom borde skämmas.
På måndagen författade Boel Godner (S), kommunstyrelsens ordförande, ett brev till Sjöfartverkets generaldirektör Katarina Norén. Brevet har ingen vidare vänlig ton, utan genomsyras av den frustration som Boel Godner nog delar med många Södertäljebor.
”Projektet har aldrig legat i Södertäljes intresse och kommunen framförde en omfattande kritik redan tidigt” skriver Boel Godner. Hon talar om kanalprojektet, som Sjöfartsverket och kommunen tecknade en överenskommelse om 2013. Nu har det snart gått sju år, och projektet är långtifrån klart.
Betalartikel
#215
Slussbygget i Södertälje kommer att skjutas fram i minst ett år till. Det är någonting som har fått kommunstyrelsens ordförande Boel Godner (S) att rasa. Nyligen skickade hon ett argt brev till Sjöfartsverket med anledning av att bygget skjuts upp.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/kommunalradets-kritik-efter-uppskjutna-slussbygget
Skandalerna kring kanalbygget fortsätter. En del av de spontar som slogs ner i kanalen så det ekade över hela staden, håller inte och måste lagas.
Betalartikel
Hade jag varit vidskeplig så hade jag trott att det vilar en förbannelse över kanalen.
I höstas gick Sjöfartsverket och entreprenören Zublin skilda vägar och sedan dess har bygget av Södertälje sluss stått i princip helt still. Nu meddelar Trafikverket att man tar över som byggherre för projektet.
– Vi har redan aktiverat vår projektorganisation för att snarast möjligt påbörja arbetet med Södertälje sluss och kanal, säger Einar Schuch, regional direktör, på Trafikverket i ett pressmeddelande.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/trafikverket-tar-over-slussbygget-fran-sjofartsverket
Det har varit många turer kring det stora slussbygget i Södertälje. Bygget har både blivit rejält mycket dyrare och flera år försenat sedan byggstarten 2016. Nu meddelar trafikverket att det kan dröja till 2025 innan projektet är klart, enligt LT.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/slussenbygget-forsenas-ytterligare-kan-droja-till-2025
Ett 700 meter lång temporärt trädäck ska byggas av Sjöfartsverket mellan Södertälje sluss och Mälarbron. Det blir ett av de vackraste promenadstråken längs kanalen.
Byggnationen sker under mars och april månad med planerat öppnande den 30 april för allmänheten. Det blir 2,1 meter brett och förses med räcke ut mot kanalen. Det långa trädäcket är enbart avsett för fotgängare och cykeln får ledas. I nästa skeende kommer det att ersättas av en permanent konstruktion när alla byggarbeten i sluss och kanal är avslutade. Sträckningen är markerat i grön färg på kartan ovanför.
https://www.sjofartsverket.se/sv/Sakra-farleder/Malaren/Nyheter/Sjofartsverket-bygger-tradack/
Det är flera år försenat och kommer blir miljarder dyrare än beräknat. Slussbygget i Södertälje har stått helt still sedan Züblin och Sjöfartsverket bröt kontraktet hösten 2019. I fjol tog Trafikverket över projektet och har sedan dess arbetat med en genomlysning av projektet. Nu börjar läget klarna över hur bygget ska tas i hamn.
#226 ff Fin dokumentation! 👍
#236: Tack.
Natten mot söndag startar Sjöfartsverket ett omfattande muddringsprojekt i Mälaren.
Sjöbottnen i farlederna in till hamnarna i Västerås och Köping kommer att grävas djupare.
"Genom att vi nu breddar och fördjupar farleden så får vi in större fartyg som kan lasta mer material och på så sätt också sänka miljöbelastningen", säger projektledaren Max Bjurström på Sjöfartsverket.
https://sverigesradio.se/artikel/nu-startar-stort-muddringsarbete-i-malaren
Muddringsprojekt som leds av Sjöfartsverket pågår från augusti till nyår. De ska arbeta sig utåt från Köpings hamn till Västerås hamn och hela vägen förbi länsgränsen till Uppsala län och Hjulstabron.
– Tanken är att öka kapaciteten i farleden och samtidigt säkerheten, säger Max Bjurström, projektledare på Sjöfartsverket.
Sverige har Europas längsta kustremsa, trots det sker bara några få procent av godsfrakt via sjöfart.
Mälarhamnar AB i Västerås och Köping vill vara med och konkurrera om att boka fullängdsfartyg, men en bro från 1950-talet stoppar det.
https://sverigesradio.se/artikel/malaren-missar-fartygstrafik-trots-muddring
När projektet startade för fem år sedan, 2016, var planerna att slussbygget skulle stå klart klart 2019, men så blev det inte.
Projektet har stått helt stilla i över två års tid efter att byggnadsentreprenör Züblin och Sjöfartsverket bröt kontraktet hösten. I en intervju med Svtberättade projektledaren, Tobias Kednert, att man planerar att vara klar med projektet år 2025, då har bygget tagit nio år att färdigställa.
#241 Bedrövligt.
#242: Ja det är verkligen illa skött.
Slussbygget i Södertälje har blivit miljarder dyrare och flera år försenat. Bygget har stått helt still i kanalen under bytet från Sjöfartsverket till Trafikverket – men nu kan det börja röra på sig igen. I november väntas första entreprenören skriva kontrakt.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/snart-tar-slussbygget-fart-igen-kontrakt-vantas-skrivas-i-november
#244 Hoppas att det är färdigsgtrulat nu då.
#245: Södertälje kallas för Tokstan så det kan bli mer knas.
Arbetet i kanalen börjar sakta men säkert ta fart igen och nu genomförs provborrningar och förberedande arbeten inför den kommande entreprenaden.
Det framgår det i ett pressmeddelande från Trafikverket tidigare i veckan.
https://www.telgenytt.se/2021/12/09/snart-tar-arbetet-med-kanalen-fart-vi-forbereder/
Bygget av slussen och kanalen stannade upp 2019, men nu har de kommit igång igen. Förhoppningen är att allt ska stå klart till 2025.
– Det känns riktigt bra att komma igång igen, och få starta upp de här jobben och färdigställa kanalen, säger Tobias Kednert, projektledare på Trafikverket.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/nu-har-slussbygget-dragit-igang-igen
Regeringens miljardprojekt som skulle ha varit klart 2019 fick byta både projektledare och entreprenad. Nu har Trafikverket som tagit över projektledningen upphandlat Peab som entreprenör för att slutföra slussen i Södertälje.
– De håller nu på att dyka och undersöka området, säger Tobias Kednert, projektledare för Trafikverket.
#249 Sisyfosarbetet åter i rullning?🙄
Re:tired.
- Redigerat 9/22/22, 7:26 AM av Fornöga
#250: Vi får se om det går bättre denna gång. Nu har man delat upp arbetet i kanalen med två olika entreprenörer, en som redan nu är igång med att bygga klart längs kanalen och nu Peab som ska bygga slussen.
Den andra entreprenören har kommit igång nu sen ett antal veckor tillbaka och man ser deras spontningsarbete från järnvägsbron.
Lång tråd, ej använd på ett tag. Fortsättning här.
Re:tired.