Övrigt

Besöksmål och utflyktsdrömmar

2018-09-22 18:44 #0 av: Göstage

Någon kustnära plats du besökt som du vill tipsa om, eller ett ställe som du hoppas/planerar att besöka? Berätta här!

Stolt medis på Kust & hav iFokus och stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-09-22 18:56 #1 av: Jimmy.L

Landsort i Stockholms södra skärgård är min favorit. 

Vill besöka Huvudskär hade planer på tt besöka området i somras men det gick på grund. 

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm No stress cabo verde , Göta Kanal

Anmäl
2018-09-22 18:58 #2 av: Göstage

Ser härligt ut!

Anmäl
2018-09-22 19:06 #3 av: Jimmy.L

Ja Landsort är härligt att besöka lagom stor och mycket att uppleva. Huvudskär är ju obefolkad och dit måste man ha matsäck med sig. Hoppas kunna besöka båda nästa år. 

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm No stress cabo verde , Göta Kanal

Anmäl
2018-09-22 19:15 #4 av: Göstage

#3 Nu känns det trist att det är så långt till nästa sommar...Ledsen

Skulle jag mot förmodan komma till Stockholm igen så hade jag nog tagit en runda till Hammarbyhamnen och spanat in deras föreningsskepp - där finns det många godbitar!

http://www.hff-kajen.se/index.html

Anmäl
2018-09-22 19:24 #5 av: Jimmy.L

Ja Hammarby ska jag gå igen vid, sen finns ju norr och Söder Mälarstrand, Skeppsholmen, Beckholmen, Stadsgården, Frihamnen och Värtahamnen, Södertälje kanal. Det är mycket att beta av,

Anmäl
2018-09-22 19:29 #6 av: Göstage

Verkligen! Tummen upp

Anmäl
2018-09-22 19:38 #7 av: Jimmy.L

Jg gissar du med har massa favoriter i Göteborg. 

Anmäl
2018-09-22 20:10 #8 av: Göstage

#7 Åjovars - jag har ju mina öhopp i södra skärgården att jobba vidare med, om inte annat. Skall tipsa lite om öarna jag redan har klarat av så småningom. (Finns redan en del om det på Mina bilder iFokus.)

Skall jag drömma om något så är det nog ett besök på Vinga. Det är inte så ouppnåeligt!

Anmäl
2018-09-22 21:34 #9 av: Skeppskatten Dina

#8 Här får du en bild på Vinga så länge. En av mina favoriter.

Kramar Elisabeth och Dina Katt

Anmäl
2018-09-22 21:35 #10 av: Jimmy.L

Vackert ställe. 

Anmäl
2018-09-22 21:37 #11 av: Göstage

#9 Härlig bild!

Anmäl
2018-09-22 21:58 #12 av: Skeppskatten Dina

#10 Det är ett jättefint ställe.

#11 Tack så mycket!

Anmäl
2018-09-23 04:58 #13 av: Skeppskatten Dina

#1 Läste lite om Landsort. Lät väldigt trevligt.  Glad

Anmäl
2018-09-23 07:16 #14 av: Jimmy.L

#13 Ja det är en trevlig Ö att besöka, nackdelen är väl att gästhamnen ligger runt 3 km från "byn".

Anmäl
2018-09-23 08:04 #15 av: Skeppskatten Dina

#14 Det var ju tråkigt. Då får man ha cykel med sig ombord. Skämtar

Anmäl
2018-09-23 08:11 #16 av: Jimmy.L

Smart, cykel är ju utmärkt att ha med sig i skärgården.

Anmäl
2018-09-23 09:12 #17 av: Taggeman

Ta med cykel

Du får ta med din cykel ombord i mån av plats. Att ta med cykeln kostar inget extra, men vill du ta med en cykelkärra kostar detta 120 kronor. Du tar med din cykel på egen risk. Waxholmsbolaget ansvarar inte för eventuella skador som din cykel orsakar eller skador på din cykel.

Personalen ombord avgör om det finns plats för din cykel och de har rätt att neka dig att ta med cykeln. Är det redan fullt med cyklar ombord får du lämna din cykel vid bryggan.
https://waxholmsbolaget.se/sok?query=cykel

><> ><> ><> ><> ><> (^I^)><> ><> ><> <>< <><

Anmäl
2018-09-23 09:18 #18 av: Göstage

På vissa öar jag varit finns det cykeluthyrning - dessutom med audioguidning ingående om man så önskar. 

Ser att stuguthyrarna på Landsort även hyr ut cyklar. Fast det gäller kanske inte Huvudskär - jag är inte lokaliserad alls på öarna därute.

http://www.landsort.com/

Anmäl
2018-09-23 09:21 #19 av: Taggeman

Huvudskär är inte en lämplig cykel ö, det är apostlahästarna som gäller på´den ön.

><> ><> ><> ><> ><> (^I^)><> ><> ><> <>< <><

Anmäl
2018-09-23 09:26 #20 av: Göstage

Okej.

Anmäl
2018-09-23 09:30 #21 av: Jimmy.L

Huvudskär har inga vägar, Landsort har en väg mellan byn och gästhamnen.

Anmäl
2018-09-23 09:32 #22 av: Göstage

Låter som om cykeluthyrningen mest är en service för stughyresgästerna i det här fallet.

Anmäl
2018-09-23 10:06 #23 av: Jimmy.L

Landsort har många besökare under dagen, finns övernattning att tillgå men det är bara tre, den gamla lotstornet, vandrarhemmet och stugorna vid gästhamnen.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.