Övrigt

Höst vid kusten

2018-09-23 11:36 #0 av: Göstage

Hösten kommer, så också till våra kuster (även om rönnbären lyser med sin frånvaro denna höst - bilden är tagen ett tidigare år).

För kustborna går livet in i ett annat skede, efter den intensiva sommaren med många sommargäster och turister. Nu gäller det bland annat att rusta sig för höststormarna, som man redan fått en försmak av. Kanske får vi en stormig höst överhuvudtaget, med tanke på det varma havsvattnet?

Men hösten vid kusten innebär annat också - fågelskådarna gläder sig åt att havsfåglarna förs in mot land med stormvindarna, hummerfiskarna hoppas förstås på välfyllda tinor när säsongen börjar i morgon, och nöjesfiskarna förväntar sig feta gäddor vid ostkusten och insjöarna.

Här ger "gösdrottningen" tips om hur man lurar gammelgäddan att hugga betet.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-09-23 11:42 #1 av: Göstage

Och "höst vid Höga kusten & Kvarken " - nog sväljer man det betet? Skämtar

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-10-21 20:28 #2 av: Jimmy.L

Ovanligt vindstilla i går på Östersjön för att vara höst. 

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2018-10-21 20:30 #3 av: Göstage

#2 Stämningsfullt! Tummen upp

Anmäl
2018-10-21 20:33 #4 av: Jimmy.L

#3 Tack här en annan bild på hur stilla Ålandshav var i går på hemvägen. 

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2018-10-21 20:39 #5 av: Göstage

Himmel och hav - var börjar det och var slutar det? GladVacker bild!

Anmäl
2018-10-21 20:48 #6 av: Jimmy.L

Tack, det klarnade upp lite vid kusten och in mot Stockholm. 

Anmäl
2018-11-12 13:28 #7 av: Göstage

Glommen, Halland.

Klicka på bilden för större format.

Anmäl
2019-08-17 09:53 #8 av: Göstage

Fortfarande  återstår faktiskt fjorton dagar av sommarmånaden augusti, men kanske är det det regngråa vädret som rått ett tag och som verkar bestå som gör att en känsla av höst börjat infinna sig. 

Och visst anar man små hösttecken här och var: som att den sista båtturen med Kungsö till Hönö från Göteborgs innerstad går av stapeln i morgon. Jag hann liksom förra sommaren med en tur i år- det hade gärna fått bli ytterligare någon. Fast skulle man känna av suget så går det ju buss...

Bilden: Kungsö lämnar Hönö Klåva.

Anmäl
2019-09-02 11:19 #9 av: Göstage

Dags att börja förbereda sig...

Anmäl
2019-10-05 09:19 #10 av: Jimmy.L

Ejdern

Anmäl
2019-10-05 09:23 #11 av: Göstage

#10 Fin bild! Tummen upp

Anmäl
2019-10-05 09:48 #12 av: Jimmy.L

#11 Tack.

Anmäl
2019-10-17 14:39 #13 av: Göstage

Tror det skulle behövas däckpersonal här...

Anmäl
2019-10-17 15:06 #14 av: Jimmy.L

#13 Måste vara en sådan där amfibiebåt.Glad

Anmäl
2019-10-17 15:31 #15 av: Göstage

GladEller hjulångare kanske - den har ju hjul åtminstone på ena sidan...

Anmäl
2019-10-17 15:39 #16 av: Jimmy.L

Skrattar

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.