Annons:
Etikettermotorbåtarsegelfartyg
Läst 2942 ggr
[Göstage]
2018-09-26 14:07

Ostindiska Kompaniet och ostindiefararen Götheborg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det som idag är Göteborgs Stadsmuseums lokaler var på sin tid Ostindiska Compagniets kontor (och huvudlager), vilket framgår av fasadtexten. Till höger om byggnaden ligger Sahlgrenska huset och Tyska kyrkan. Den här tråden kommer dock inte att handla så mycket om själva Ostindiska, om det kan man läsa på länkarna nedan.

Däremot blir det en del bilder och lite text om ostindiefararen Götheborg, varav visst material tidigare finns på Mina foton iFokus.

https://www.soic.se/

http://www.ostindiskakompaniet.se/

https://popularhistoria.se/artiklar/det-stora-aventyret-pengarna-kulturen-och-ostindiska-kompaniet

Före 1669 fanns troligen ett stenhus på nuvarande tomten Norra Hamngatan 14, då en större byggnad i barockstil med höga trappgavlar, hittas i en pennteckning från omkring 1650, "Gothenburg in Schweden." Omkring 1674 lät rådman Heinrich Eilking den yngre (död 1702) uppföra ett stenhus på tomten, som var avbränd sedan 1669.
  • Redigerat 2020-09-06 08:42 av [Jimmy.L]
  • Redigerat 2022-03-16 19:46 av Moon AppleGrey
Annons:
[Jimmy.L]
2018-09-26 14:12
#1

Denna tråd ska bli spännande att följa.

[Göstage]
2018-09-26 14:31
#2

#1 Hoppas det! 😉Kommer lite nytt med jämna mellanrum.

[Göstage]
2018-09-26 14:31
#3

Ostindiefararen Götheborg sjösattes på Sveriges nationaldag den 6 juni 2003 i vårt kungapars närvaro, och drottningen förrättade dopet. Det uppskattades att det fanns 100.000 åskådare på plats, och ceremonien visades i direktsändning på den statliga kinesiska televisionen, där enligt uppgift 300 miljoner tittare såg på.

Idag har hon sannolikt gjort sin sista seglats, och ligger nu som museifartyg vid pir fyra 2 på Eriksberg i väntan på vad framtiden har att erbjuda om permanent placering.

Några krassa fakta om Götheborg:

Längd: 47 meter
Bredd: 11 meter
Djupgående akterut: 5,25 m
Material: Furu och ek
Däck: 3 samt hytt och sundäck akterut
Hytter: 20 st
Fasta kojer: 42 st
Besättning: Max 80 st vid segling
Utbildade: Cirka 20 st
Jungmän: Cirka 60

Källa och hemsida:
https://www.soic.se/

[Göstage]
2018-09-26 15:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Mitt första möte med Götheborg var när man var ute och trimmade hennes motorer och jag var ombord på en passerande Danmarksfärja. Jag har sedan sett henne då och då, tyvärr dock aldrig för segel.

[Jimmy.L]
2018-09-26 15:29
#5

Hon är så vacker.

[Göstage]
2018-09-26 15:36
#6

Götheborg har besökt många hamnar och tagits emot som en drottning, men det största äventyret var väl ändå jungfruturen till Kina som påbörjades 2005. Här är en liten trailer från filmen om den resan.

Annons:
[Göstage]
2018-09-26 16:07
#7

#5 Ja, det är en skönhet!

[Göstage]
2018-09-26 16:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Mycket av repverket ombord är helt hantverksmässigt slaget på repslageriet i Älvängen, ett levande museum  och unikt i sitt slag.

[Göstage]
2018-09-26 16:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Färdas man på älven så är det så här man ser Götheborg vid pir fyra vid Eriksberg. Men vi skall ta en närmare titt på henne och även göra ett besök ombord.

[Göstage]
2018-09-26 18:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Entréskylten talar om att vi faktiskt hamnat rätt, så då kan vi väl börja med vår fartygsinspektion (att bese Götheborg från kaj kostar ingenting). I fören sitter ett respektingivande galjonslejon i motljuset, och namnbrädan ser riktigt välkomnande ut.

[Göstage]
2018-09-26 18:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

I aktern vajar Ostindiska kompaniets flagga, som inte är en örlogsflagga, eftersom de var tretungade.

[Göstage]
2018-09-26 18:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Götheborg har en vacker akter, om man får säga så om en dam.

[Göstage]
2018-09-26 18:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Aktern är värd att titta på från närmare håll.

Annons:
[Jimmy.L]
2018-09-26 18:53
#14

#12 Aktern spanar man väl in ofta hos en dam. 😉

[Göstage]
2018-09-26 18:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#15

#14 Det får stanna oss emellan…🤫🙂

Ja, hur som helst - nu är det slut på gratistitten! På kajen finns kombinerad butik och museum, där man löser entré till fartyget. I butiken kan man köpa te, vykort, T-shirts, böcker med mera.

För 120:- blir det en generöst anslagen guidning ombord under en dryg timme, där man får veta det mesta om fartyget, dess tillkomst, hur man levde ombord på de tidigare fartygen och hur det är att leva där idag som besättningsmedlem. Vi var bara tio personer i gruppen, varav fem vuxna, så vi hade gott om utrymme.

[Göstage]
2018-09-26 19:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Det första man ser när man stiger ombord är spelet, som besättningen får ta till när det vill till större kraftutväxling. När befälet ropar "gå i spelet" gäller det att ta plats och hugga i - "vackert" eller "villigt" beror på omständigheterna.

"Besättningen måste ständigt gå i spelet. Detta kostade på i hettan; gick alltså ganska tungt och långsamt", skrev skeppsläkaren Jacob Wallenberg i boken "Min son på Galejan".

[Göstage]
2018-09-26 19:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Skeppsklockor från gamla skepp är numera antikobjekt och begärliga bärgningstroféer bland dykare. På fartyget hade den en viktig funktion, som ett varningshjälpmedel vid dimma och för markering vid vaktavlösning, det senare speciellt på örlogsfartyg. (Källa.)

[Göstage]
2018-09-26 19:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Rep, tackel, tåg eller tåtar - jag har inte riktigt koll på benämningarna, fast jag lärde mig genom filmen "SOS - en segelsällskapsresa"(tror jag) att det  anses obildat på sjön att säga "snöre". 🙂

Jag gissar i alla fall att de här vad- det-nu-är kan vara slagna i Älvängen.

[Göstage]
2018-09-26 20:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Götheborg lär förvisso ha  gjort sin sista turné, men hon måste underhållas ändå, och när vi visades runt höll man bland annat på att lyfta undan livbåtarna för  att kunna spola däcket.

[Göstage]
2018-09-26 21:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Lite lugnare på andra sidan däck. Svårt att föreställa sig när fartyget ligger förtöjt så här hur det är att ta sig fram på däck när sjön rullar och vågorna slår in över relingen…

Annons:
[Göstage]
2018-09-26 21:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Hade jag bara varit trettio år yngre och tjugo kilo lättare så…så hade jag inte klättrat upp ändå. 🥵

[Göstage]
2018-09-26 21:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

När sjön går riktigt grov kan det behövas fyra personer för att styra fartyget. Repen här är tillverkade av älghud, och även om det skjuts mycket älg i vårt land är hudar dugliga för det här ändamålet en bristvara.

[Göstage]
2018-09-26 21:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Kaptenens kajuta var "restricted area" - då som nu. Klev man över tröskeln här så var det för att få sig en åthutning, sjukanmäla sig eller begära avmönstring.

[Göstage]
2018-09-26 22:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Dags att klättra uppför lejdaren till halvdäck. Vad som såg ut som en gammal radiogrammofon visade sig vara skeppets moderna styrsystem, och eftersom man jobbat på det var det locket av. Det är annars inget som man visar upp. Enligt vår guide är den tekniska utrustningen av högsta klass och ett myndighetskrav -utan den skulle man inte ha fått trafikera världshaven.

[Göstage]
2018-09-26 22:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Känns rätt bra att stå så här på kommandobryggan.

"Ni där nere - se så, sätt fart annars blir det kölhalning! 😈Eller i alla fall ingen rom till kvällen…"

[Göstage]
2018-09-26 22:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Innan vi lämnar halvdäck hinner vi kasta en blick mot grannpiren och "Lady Ellen" - henne skall vi ägna oss åt i annat sammanhang senare.

[Göstage]
2018-09-26 22:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Dags att bege sig ner i fartygets innandömen! Vår guide inskärpte vikten av att vi klättrade ner på ett skeppsmässigt sätt - det var annars lätt att rasa ner.

Annons:
[Jimmy.L]
2018-09-27 07:28
#28

riktigt kul att få följa med ombord, styrsystemet tycker jag kunde ha gjorts lite mer i trevligare färg.

[Göstage]
2018-09-27 07:54
#29

Ja, det kan jag ju hålla med om - hade varit snyggare om den varit mer diskret, Sedan kanske det finns någon tanke med att sjöräddare etc. snabbt skall se den vid akut läge i svår sjö eller liknande.

[Göstage]
2018-09-27 14:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#30

Aktersalongen blev nästa anhalt, och där slog vi oss ner och fick veta lite mer om Kompaniets affärer. Nutida ekonomihistoriker har inte mycket att hämta i form av gamla räkenskaper, eftersom det var rutin att så snabbt så möjligt undanröja sådana handlingar som kunde intressera dåtida myndigheter. 

Men att det var lönsamma affärer framgår av projektets hemsida: "Svenska Ostindiska Companiet var egentligen flera olika bolag, som bildades och upplöstes vid olika tidpunkter. Även om verksamheten skyddades från insyn och de detaljerade räkenskaperna förstördes från gång till gång, visar beräkningar att den genomsnittliga avkastningen på satsat kapital var ca 40 procent. I själva verket är companiet Sveriges kanske mest lönsamma bolag någonsin."---

Aktersalongen är lite blandning av gammalt och nytt, men tänker man bort elljus, mikrougnar och kaffebryggare bland annat så kan man lätt föreställa sig hur salongen såg ut i original.

[Göstage]
2018-09-27 14:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#31

Vafalls -spioner? Nej, det är bara Paddanrundtursåkande som smyger fram för att ta sig en titt. Trevligt om man lagt om turen så att de kör ända fram till Götheborg. Förra året när jag åkte med Paddan vände den så tidigt  att besvikna turister bara såg masttopparna på ostindiefararen.

[Göstage]
2018-09-27 14:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#32

Kanondäcket var ett riktigt allrum. Kring de tio kanonerna åt och sov man, och här stallades kor och grisar upp.

Bildspel.

[Göstage]
2018-09-27 14:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Vattenkärlet med sitt innehåll var livsviktigt - och kanske livsfarligt?

Bonusinfo: lite om vad man åt och drack på dåtida fartyg berättas på länken nedan.

https://www.youtube.com/watch?v=oyKdODSjElk

[Göstage]
2018-09-27 14:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Färden går vidare - dags att uppsöka besättningens skans som den var i dåtid och som det  även fungerat i nutid. Gå försiktigt i lejdaren! 😉

Annons:
[Jimmy.L]
2018-09-27 14:56
#35

#34 Där var det brant, det gäller att gå försiktigt ner för.

[Göstage]
2018-09-27 15:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#36

En del sov i hängmattor, andra i alkoverna. För vår tids besättning finns det ett litet förvaringsskåp där man förvarar sina personliga prylar, och det gäller att välja vad man absolut vill ha med sig.

Även om toaletten ser spartansk ut är den dock ett tecken på att vi är i nutid - "originalbesättningen" fick sköta hygienen på däck och uträtta behov i tunnor som tömdes över relingen.

Bildspel.

[Göstage]
2018-09-27 15:06
#37

#35 Jag satte en fot på vardera räcke och åkte ner, som vi sjöbjörnar gör! 😉

Okej då, om sanningen skall fram så klättrade jag försiktigt ner som resten av gruppen…

[Göstage]
2018-09-27 15:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Dags att ta farväl av vår guide och ta en titt på egen hand på fartyget från grannpiren.

Hur ter sig då framtiden för Ostindiefararen Götheborg? Ja, inget tyder på att hon kommer att göra någon mer segling, nästa färd kanske blir tvärs över älven - förhoppningsvis väntar Masthuggskajen henne så småningom.

"Stadens män" som var så stolta över sitt skepp när hon sjösattes och var en välsedd gäst i många stora hamnar verkar numera mest tänka på vad hon kan kosta dem (även om det finns sponsorer som backar upp).

Nu är det dock inte bara snöd ekonomi som stoppar Götheborgs fortsatta seglatser. Jag vill minnas att jag läst någonstans att redan när hon sjösattes så talade man om att hennes hållbarhet skulle räcka fram till omkring 2020, sedan skulle hon inte vara seglingsduglig utan mycket stora investeringar.

Hur som helst är Götheborg fortfarande ett ståtligt fartyg, och hon tronar på många fina minnen - inte minst för de som haft ynnesten att få segla med henne till fjärran land.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/definitiva-beslutet-slutseglat-for-ostindiefararen-gotheborg

https://www.nyteknik.se/teknikhistoria/ostindiefararen-som-ateruppstod-6812741

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/historien-om-ostindiefararen-gotheborg-pa-en-minut

https://www.ica.se/recept/gravlax-gotheborg-713203/

[Jimmy.L]
2018-09-27 15:52
#39

Hon är väldigt vacker och ståtlig, jag hopps hon inte säljs i framtiden.

[Göstage]
2018-09-27 16:07
#40

Ja, verkligen! Men osvuret är bäst i det fallet …😕

[Göstage]
2018-10-07 11:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

En modell tillverkad i Kina föreställande Götheborg finns på Göteborgs sjöfartsmuseum.* Bilden tagen utan blixt för att slippa reflexer i glaset.

*  (Museet är stängt de närmaste två åren för ombyggnad.)

Annons:
[Göstage]
2019-02-18 13:08
#42

"Ostindiefararen läcker in vatten och pumpas dagligen. Under hösten ökade läckaget och extra åtgärder fick sättas in för att skeppet inte skulle ta skada. – Hon är byggd för att segla, inte vara ett museiskepp, säger Anders Wästfelt som var med och startade projektet med Ostindiefararen."---

GP (betalartikel)

Trist…😕

[Göstage]
2019-08-08 13:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

"Våren 2020 ska Ostindiefararen Götheborg åter lätta ankar. Detta sedan logistikföretaget Greencarrier tagit på sig det finansiella ansvaret för skeppet under de kommande två åren. ”Vi undersöker möjligheten för en andra seglats till Kina”, skriver bolaget i ett pressmeddelande."---

https://www.expressen.se/gt/finansieringen-sakrad-gotheborg-ska-segla-igen/

Hoppsan - det var en intressant nyhet! Man kanske vill ha henne ship shape när staden firar 400 år (2021) ?

[[eskils_]]
2019-08-08 13:32
#44

#43 Kul nyhet, fint fartyg! 🙂

[Jimmy.L]
2019-08-08 13:53
#45

#43 Det låter lovande.

[Göstage]
2019-08-08 17:32
#46

#41 #42 Ja, man blir ju lite glatt förvånad, eftersom det sagts att hennes utmätta tid skulle vara ute och att det skulle kosta för mycket att få henne seglingsbar igen. På den vandring jag gick på fartyget sade guiden, som själv varit med och seglat henne, att det var "uteslutet" att hon skulle segla igen. Så kan det gå! 🙂

[Göstage]
2019-08-08 18:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

I TS ser vi ett faktiskt minne från Ostindiskas tid, men det finns flera byggnader kvar sedan kompaniets tid. Ute vid Klippan, strax innanför nya Älvsborgsbrons dragning, hade man sin terminal. Detta av praktiska skäl, älven var helt enkelt för grund, och i höjd med Klippan fastnade de ankommande tungt lastade skeppen i dyn. Där stod de medan de tömdes på sitt innehåll, som omlastades till pråmar och fördes in till lagerhuset på Klippan. Det som senare skulle vidare transporterades på pråmar, segelskutor eller med häst och vagn in mot Göteborg. Majorna var vid den tiden inte inkorporerat med Göteborg, och det gav upphov till ljusskygg verksamhet i form av smuggling och svarta affärer. I Majorna och längs dåvarande Allmänna Vägen var det tätt mellan krogar och bordeller, så många sjömän hann inte så långt innan nästa hyra.

Har en del bilder på  byggnader som finns kvar ute i Klippan sedan Kompaniets verksamhet - jag skriver inte så mycket om dem, eftersom jag inte kan deras historia och inte vill trötta med torra fakta, men kolla gärna in på de bifogade länkarna, där får man veta mer om byggnaderna!   

På den här egna "akvarellen" kan man se ungefär hur det såg ut på den tiden, om man tänker bort en del moderna detaljer. Den vita "kiosken" är tullpaviljongen, som tillkom först 1912, och då stod den längre ut i älven, ungefär i höjd med de högra båtarna. Den röda byggnaden är själva lagerhuset, som vi snart återkommer till.

[Göstage]
2019-08-08 18:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

"Röda byggnaden", Klippan 4., uppfört 1762.

Klicka på bilden för större version.

Annons:
[Göstage]
2019-08-08 18:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

Corps de logie, uppfört 1792.

[Göstage]
2019-08-08 18:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

Ankarsmedjan skall ha tillkommit 1770. Idag är det Ulf Wagner som serverar mat för gastronomer här.

[Göstage]
2019-08-08 19:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#51

Så slutligen det dåvarande lagerhuset, uppfört 1775. På senare år har det genomgått en större renovering, och är idag känt som Sjömagasinet, där bland annat stjärnor som Mick Jagger och Bruce Springsten var välsedda gäster på Leif Mannerströms tid, och där Ulf Wagner nu är "the boss".

[Göstage]
2019-08-08 19:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#52

Sjömagasinet, Ångbåtsbryggan och Älvsborgsbron. Det var alltså ute i älven till höger om båtarna vid piren som Ostindiefararna lade sig tungt i dyn för att tömmas på sin värdefulla last.

[Jimmy.L]
2019-08-08 19:49
#53

Intressant historia. 👍

[Göstage]
2019-08-08 20:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#54

Även den här byggnaden, Gunnebo slott uppfört runt 1790,  har faktiskt anknytning till Ostindiefärderna. John Hall d.ä. var på sin tid ansedd som Sveriges rikaste person (hans son dog utfattig…), och fick via ingifte i Ostindiekompaniets inre krets möjlighet att bli delaktig i några av de oktrojer som bildades inför Asienresorna. 

Men en uppsättning eleganta engelska möbler han importerade verkar ha nått Sverige på hemliga vägar, enligt en intressant artikel jag läste för en tid sedan. Det rådde då importförbud av den typen av varor (vilket f.ö. innebar ett uppsving för våra inhemska möbelskapare). Smuggling var ju inget hinder, för den som hade de rätta kontakterna.

[Göstage]
2019-08-08 20:16
#55

#53 Ja, egentligen borde väl Klippan vara den rätta platsen för Götheborgs  "slutförvaring", men vad jag förstår hamnar hon i centrala stan.

Annons:
[Göstage]
2019-10-07 19:47
#56

#43ff Ostindiefararen Götheborg har lämnat Eriksbergspiren och ligger nu i docka på Gotenius varv. Där genomgår hon underhåll under den närmaste månaden, men nästa sommar skall hon alltså ut på havet igen.

"– Då är tanken att vi ska göra en tour runt Nordsjön och Östersjön och även en hel del runt Sverige. Det motsvarar ungefär vad vi gjorde 2015, fast den här gången ska vi inte till Vänern. Vi ska besöka mellan 10 och 15 hamnar. Vi håller på med det pusslet just nu, säger Peter Alexandersson."---

https://www.gp.se/nyheter/göteborg/ostindiefararen-gör-sig-redo-för-ny-seglats-1.18947743 (ännu ej betalartikel)

[Göstage]
2020-07-04 08:01
#57

#56 Tyvärr kom coronapandemin emellan, så nu blir det en satsning i hemmahamnen med olika projekt inom givna smittskyddsramar. SR beskriver vad det blir istället.

[Göstage]
2020-11-12 10:46
#58

Liseberg har fått klartecken för sin miljardinvestering, vattenparken Oceana, "med en tematisering inspirerad av Göteborgs historia och det Ostindiska kompaniet".

https://www.mynewsdesk.com/se/liseberg/pressreleases/nu-boerjar-bygget-av-lisebergs-vattenpark-3050271

  • Redigerat 2020-11-12 10:46 av [Göstage]
[Göstage]
2021-02-15 12:39
#59

Greencarrier övertar Götheborg och räknar med Kinaresa igen redan nästa år.

Nu är det klart att Ostindiefararen Götheborg reser till Kina igen. Stiftelsen Ostindiefararen Götheborg har sålt fartyget till Greencarrier AB. Kinaresan är planerad redan till nästa år.
[Jimmy.L]
2021-04-27 20:23
#60

Under tisdagen genomfördes en viktig milstolpe i arbetet med att förbereda Ostindiefararen Götheborg för den nya expeditionen till Kina nästa år. Fockmasten lyftes av för omfattande underhåll.

https://www.sjofartstidningen.se/se-nar-fockmasten-lyftes-av-ostindiefararen-gotheborg/

Sjöfartsnyheter från den svenska och nordiska shippingindustrin
[Jimmy.L]
2021-05-27 18:42
#61

Under torsdagen var det full aktivitet vid Ostindiefararen Götheborg med både rök och eld. Det handlade om ett spektakulärt moment i underhållsarbetet på fockmasten, genomfört på 1700-talsvis.

https://www.sjofartstidningen.se/glodhett-jobb-pa-ostindiefararen/

Sjöfartsnyheter från den svenska och nordiska shippingindustrin
[Jimmy.L]
2021-08-13 19:38
#62

Förra årets planerade seglatser ställdes in på grund av pandemin, men på söndag kastar Ostindiefararen Götheborg loss för att ge sig ut på havet igen. Om än på en kortare tur.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/efter-sex-ar-vid-kajen-nu-seglar-ostindiefararen-igen

Förra årets planerade seglatser ställdes in på grund av pandemin, men på söndag kastar Ostindiefararen Götheborg loss för att ge sig ut på havet igen. Om än på en kortare tur.
Annons:
[Jimmy.L]
2021-08-14 08:59
#63

#62: På söndag är det återigen dags för Ostindiefaren Götheborg att ge sig ut på en ny långresa – denna gång till Stockholm

https://sverigesradio.se/artikel/hon-monstrar-pa-for-ostindiefararens-nya-langresa-mot-stockholm

På söndag är det återigen dags för Ostindiefaren Götheborg att ge sig ut på en ny långresa – denna gång till Stockholm.  Malin Larson mönstrade ...
[Jimmy.L]
2021-08-14 20:14
#64

I morgon, söndag, var det tänkt att Ostindiefararen Götheborg skulle lämna hamnen för första gången på sex år – men fartyget och besättningen får vänta lite till. Kaptenen August Jansson har valt att skjuta upp avgången till måndag eftermiddag, efter att ett rå gått sönder.

– Vi bedömer att vi behöver skjuta upp avgången för att kunna färdigställa att fartyget är säkert att segla med, säger han.

https://www.expressen.se/gt/ostindiefararens-avgang-skjuts-upp-skada-pa-skeppet/

I morgon, söndag, var det tänkt att Ostindiefararen Götheborg skulle lämna hamnen för första gången på sex år – men fartyget och besättningen får vänta lite till. Kaptenen August Jansson har valt att skjuta upp avgången till måndag eftermiddag, efter att ett rå gått sönder. – Vi bedömer att vi behöver skjuta upp avgången för att kunna färdigställa att fartyget är säkert att segla med, säger han.
[Göstage]
2021-08-16 19:46
#65

Ohoj Stockholm, nu är Götheborg på väg! Ur artikel i GP med film (ännu ej betaltjänst):

"Det är runt 75 personer som kommer att befinna sig ombord på denna första etapp. Utöver den professionella besättningen påmönstrade omkring 50 jungmän under fredagen.

Den professionella besättningen kan segla, har certifiering, behörighet och erfarenhet. Jungmännen är nybörjare och ska utbildas till att segla, gå vakt, sätta segel och delta i det dagliga arbetet.

– En del får hjälpa till med servering, disk, städning och allt som ska ske ombord. För dem är det en fantastisk upplevelse att få komma ombord och segla på en ostindiefarare, som är helt unikt, säger Peter Alexandersson."---

"Väl i Stockholm kommer skeppet hålla till vid kajen i några dagar innan hon reser tillbaka till Göteborg med ett nytt gäng jungmän. Dessa två etapper är delar av förberedelserna inför kommande Asienexpeditionen.

– Syftet är att vi vill testa skeppet och träna upp besättningen igen, hitta eventuella brister som vi kan åtgärda innan Asien. Sen passa på att vara i Stockholm och visa upp skeppet som den plattform hon kan vara, som representant för Sverige, säger Peter Alexandersson."---

På söndag påbörjas den första etappen av två – 12 dagar till havs innan hon anländer till Stockholm.
[Jimmy.L]
2021-08-17 06:28
#66

På måndagseftermiddagen var det äntligen dags för Ostindiefararen Götheborg att ge sig av mot Stockholm.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/se-nar-ostindiefararen-gotheborg-kastar-loss-mot-stockholm-efter-sex-ar-i-kajen

På måndagseftermiddagen var det äntligen dags för Ostindiefararen Götheborg att ge sig av mot Stockholm.
[Jimmy.L]
2021-08-25 20:24
#67

Imorgon kl 4 anländer fartyget Götheborg till Skeppsbrokajen i Stockholm. Hon kommer att lämna Sandhamn ca 8.30 och sträckan är via Kanholmsfjärden och Oxdjupet.

[Göstage]
2021-08-26 10:59
#68

#67 Position i realtid.

MarineTraffic Live Ships Map. Discover information and vessel positions for vessels around the world. Search the MarineTraffic ships database of more than 550000 active and decommissioned vessels. Search for popular ships globally. Find locations of ports and ships using the near Real Time ships map. View vessel details and ship photos.
[Urskog]
2021-08-27 15:58
#69

Tack Göstage som länkade hit mig, ska kika igenom den här tråden för den där är fantastiskt vacker och intressant att läsa om 😎

Annons:
[Jimmy.L]
2021-08-27 16:30
#70

Världens största seglande träskepp, närmare bestämt ostidindiefararen Götheborg, la under torsdagen till vid Skeppsbrokajen. Skeppet är en replika av en av de ostindiefarare som på 1700-talet seglade till Asien.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/stockholm-ar-forsta-etapp-for-historiskt-traskepp

Världens största seglande träskepp, närmare bestämt ostidindiefararen Götheborg, la under torsdagen till vid Skeppsbrokajen. Skeppet är en replika av en av de ostindiefarare som på 1700-talet seglade till Asien.
[Göstage]
2021-08-27 18:44
#71

#69 Hoppas du hittar något läsvärt!😊

[Göstage]
2021-09-12 13:42
#72

Åter i hemmahamnen.

I dag kommer Ostindiefararen Götheborg tillbaka till Göteborg efter att ha varit på besök i huvudstaden under en månads tid. Efter att ha legat i Göteborg i
[Jimmy.L]
2021-09-12 17:59
#73

#72: Hundratals firade Ostindiefararens återkomst till Göteborg

https://sverigesradio.se/artikel/hundratals-firade-ostindiefararens-aterkomst-till-goteborg

Ostindiefararen Götheborg saluterade sin hemkomst på söndagen, efter nästan en månads seglats tur och retur till Stockholm. Hundratals personer samlades ...
[Göstage]
2021-10-07 14:06
#75

Ostindiefararen Götheborgs utlandsjour planeras nu bli nästan ett år längre, skriver GP. (ej betalartikel i nuläget) Dels tänker man besöka fler hamnar, och dels lägger man in beredskap för eventuella pandemiutbrott på olika destinationer med ändrad rutter som följd.

"Avfärden har varit planerad till april 2022, och tanken var att Götheborg sedan skulle anlända till Shanghai i oktober samma år. Nu meddelar man att rutten både förlängs och förändras. Den planerade avfärden skjuts fram en månad, till maj 2022, och landstigningen i Shanghai ska istället ske i september 2023 – nästan ett år senare än planerat."---

"Den nya rutten innebär bland annat fler stopp i olika huvudstäder runt Östersjön. I nuläget planerar man för att kunna besöka Stockholm, Helsingfors, Köpenhamn – och kanske Oslo."---

"Planen är att rutten nu ska delas upp i två etapper. Under 2022 kommer skeppet stanna i Medelhavet, för att under tidig vår 2023 haka på den ursprungliga resvägen och segla mot Asien."---

I somras kastade Ostindiefararen Götheborgs besättning loss och seglade mot Stockholm. Expeditionen var den första på sex år, och nu står det klart att nästa
  • Redigerat 2021-10-07 14:06 av [Göstage]
[Jimmy.L]
2022-01-28 18:33
#76

Under fredagen fick ostindiefararen Götheborg nytillverkade rår till riggen. Det innebär att man i sista skedet måste värma upp järnringar till 900 grader som sedan träs på råna, för att hålla ihop de två delarna som bildar ett rå.

– Lite kinkigt arbete, men vi fixade det, säger Marie-Louise Edholm, båtsman ombord på Götheborg.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ostindiefararen-gotheborg-far-ny-rigg

Under fredagen fick ostindiefararen Götheborg nytillverkade rår till riggen. Det innebär att man i sista skedet måste värma upp järnringar till 900 grader som sedan träs på råna, för att hålla ihop de två delarna som bildar ett rå. – Lite kinkigt arbete, men vi fixade det, säger Marie-Louise Edholm, båtsman ombord på Götheborg.
Annons:
[Jimmy.L]
2022-02-04 18:00
#77

Nu har två av hamnstoppen för Ostindiefararen Götheborgs seglats till Shanghai presenterats.

Skeppet kommer att lämna Göteborg i juni 2022.

https://sverigesradio.se/artikel/klart-har-ska-ostindiefararen-gotheborg-stanna-till-pa-asienseglatsen

Nu har två av hamnstoppen för Ostindiefararen Götheborgs seglats till Shanghai presenterats.Skeppet kommer att lämna Göteborg i juni 2022.Nu offentliggör ...
[Göstage]
2022-02-15 08:15
#78

För 9300 kronor kan du få jobba gratis tio dygn mellan England och Tyskland på Götheborg i sommar.

Besättning sökes till Ostindiefararen
  • Redigerat 2022-02-15 08:17 av [Göstage]
[Göstage]
2022-03-08 09:52
#79

Nu rustas Götheborg upp på Gotenius varv inför Asienresan.

Ostindiefararen passerade under tisdagen Hisingsbron, vilket gjorde att all trafik över bron fick upphöra en längre tid. Anledningen till passagen är att den
Cojimar
2022-06-08 15:41
#80

Idag lämnar Ostindiefararen hemmahamnen för att bege sig ut på en lång turné, som så småningom skall ta henne till Kina igen. GP skriver:

"För det är återigen Kina som är slutdestinationen, även om ostindiefararen kommer att ta god tid på sig. I sommar håller hon sig kring nordeuropeiska hamnar; Oslo, Köpenhamn, Helsingborg, Helsingfors. Därefter bär resan långsamt av längs den europeiska kusten för en övervintring i Medelhavet. Suezkanalen passeras först 2023 och Kina nås alltså ett år efter avfärd."---


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

För första gången sedan den stora resan 2007 ska Ostindiefararen resa till Kina. GP:s Kristian Wedel är på plats när det älskade fartyget lämnar Göteborg för att åter ta sig ut på haven.
Carmarino
2022-06-15 08:38
#81

#80: Ostindiefararen anlände till Helsingborg igår, och stannar till fredag. Planerar att åka ner och titta på henne idag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Cojimar
2022-06-15 09:20
#82

#81 Trevligt- hoppas vi får en rapport! 👍


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Carmarino
2022-06-15 09:36
#83

#82: Det får ni, och om jag lyckas få några hyfsade bilder får ni se henne också. 🙂

Igår var det tydligen runt tusen personer där och tittade när hon anlände - i strålande solsken. Hoppas det inte är lika många idag, så att jag slipper trängas för att kunna fotografera.

Man kan köpa biljetter och gå ombord och titta, men det har inte jag gjort. Tror inte mina knän håller för det, även om det hade varit kul att göra ett besök.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Cojimar
2022-06-15 10:12
#84

#83 Låter lovande! Synd att du inte kan gå ombord, det finns en del bilder längre upp i tråden på hur det ser där.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

  • Redigerat 2022-06-15 10:13 av Cojimar
Carmarino
2022-06-15 11:05
#85

#84: Det finns fortfarande biljetter kvar, och tydligen kan man köpa biljett även på kajen, så jag får se hur knäna mår när jag kommer dit. Tycker bara det är lite dyrt med 150 kronor om jag inte orkar gå runt mer än några minuter. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Cojimar
2022-06-15 11:22
#86

#85 På den visning jag var på var det en del klättring i korta men branta trappor, och är det likadant nu så är det kanske inte att rekommendera om du har känning av knäna.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Carmarino
2022-06-15 11:23
#87

#86: Nej, trapporna är det värsta, så jag kommer nog att strunta i att försöka få tag i en biljett. Det blir till att titta på henne från landbacken istället.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Cojimar
2022-06-15 11:27
#88

tlf000.jpg

#87 Ja, om man inte kan gå i trappor kommer man bara till övre däck, och då kan man nog ha roligare för de hundrafemtio kronorna.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

  • Redigerat 2022-06-15 11:36 av Cojimar
Carmarino
2022-06-15 13:31
#89

#88: Tror jag skippar det. 😊
Snart dags för mig att ge mig iväg.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2022-06-15 17:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#90

Nu har jag varit nere och tittat på Ostindiefararen. Hon var inte helt lätt att få med på bild, för hon är väldigt stor. Här är i alla fall en bild där man ser nästan hela henne.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

  • Redigerat 2022-06-15 18:07 av Carmarino
Annons:
Carmarino
2022-06-15 17:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#91

Till den här bilden använde jag panoramafunktionen på mobilen. Har aldrig använt den förut så jag var inte säker på om det skulle bli någon bild. Dessutom var solen så skarp att jag knappt såg vad det var jag fotograferade. 😊

När jag såg trapporna upp till skeppet så var jag glad att jag inte hade bokat någon biljett för att gå ombord. Mina knän var rätt slut efter att ha gått runt nere vid hamnen ett tag. 😖 Men det var roligt att få se henne.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Cojimar
2022-06-15 17:40
#92

#90 #91 Ja, jag har stött på samma problem med att få med hela fartyget på bild, men du har lyckats bra- fina bilder! 👍

Nog förnuftigt att spara knäna! Fast lite besviken är jag ju att du inte klättrade upp i mastkorgen och plåtade…😁


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Carmarino
2022-06-15 17:47
#93

#92: Tror mastkorgen var off-limits för besökande. 😁


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Cojimar
2022-06-15 17:58
#94

#93 Skyll på det du! 😁 Apropå besökare så ser det ut att vara en hel del sådana där?


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Carmarino
2022-06-15 18:10
#95

#94: Jo, det var rätt många besökare, men inte i närheten av hur många det var igår. Hade parkerat i ett parkeringshus i närheten, och det tog drygt 10 minuter att komma ut från det och ut på vägen vid konserthuset/teatern, och då gick det ändå hyfsat snabbt mot hur det såg ut när jag körde ner i parkeringshuset. Det tar normal ett par minuter att köra den biten. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2022-06-15 18:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#96

#90: Såg att bilden var rätt mörk, så jag ljusade upp den. Hann dock inte göra det med bilden i #91 innan "redigeringstimmen" hade gått ut, så här kommer den igen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Cojimar
2022-06-15 22:06
#97

#96 Ja, det blev ännu bättre nu.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Annons:
Cojimar
2022-06-15 23:39
#98

Götheborgs hemsida kan man följa hennes resa och läsa mer om fartyget.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Götheborg of Sweden is the world's largest ocean-going wooden sailing ship, and will create great attention wherever she goes. We are now heading out again!
Cojimar
2022-06-20 08:24
#99

Folket ombord berättar vad de sysslar med. (Ett minutinslag.)


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Carmarino
2022-06-20 08:31
#100

#99: Kul. Fast man tänker ju på hur det var förr när de inte hade alla moderna bekvämligheter ombord. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Cojimar
2022-06-23 09:18
#101

Idag anländer Ostindiefararen Helsingfors.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

För två veckor sedan hissade ostindiefararen Götheborg segel och påbörjade sin två år långa seglats med slutmålet Kina. Nu på torsdag anländer det imponerande träfartyget till Helsingfors.
Carmarino
2022-06-23 10:09
#102

#101: Det går framåt. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Cojimar
2022-06-24 07:34
#103

HBL gör ett nyfiket besök ombord.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Rep viras och töjs, skeppsklockan klingar och den svenska flaggan svävar vackert vid aktern. Att vara på ostindiefararen Götheborg är som att kastas in i en sjörövarsaga. HBL tog sig ombord när skeppet nådde Helsingfors på torsdagen.
  • Redigerat 2022-06-24 07:34 av Cojimar
Cojimar
2022-06-26 17:26
#104

Jungmannen Johannes tycker att de gemensamma måltiderna ombord är något extra.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Erfaren jungman: Johannes Lief åker med igen.
  • Redigerat 2022-06-26 17:26 av Cojimar
Annons:
Carmarino
2022-06-26 18:34
#105

#104: Skeppskocken är skåning. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Cojimar
2022-06-26 18:56
#106

#105 Då blir det möen mad, go mad å mad i rättan ti. 😉


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Carmarino
2022-06-26 18:59
#107

#106: Ja, eller go' mad, möen mad å mad i rättan ti', som vi säger i Skåne. 😉😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Cojimar
2022-06-26 19:10
#108

#107 Jag lutar mig mot de skånska gästgivarna... 😁


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

De skånska gästgiveriernas måtto. Alternativt: "Möen mad, go mad å mad i rättan ti", eller "Go mad å möed mad å mad i rättan ti - å så madaro!".
Carmarino
2022-06-27 05:35
#109

#108: Ja, det finns säkert lokala varianter. Här i nordväst har jag inte hört någon annan variant än den i #107, och eftersom kocken på Ostindiefararen kommer från en by utanför Helsingborg så tyckte jag det passade bra. 😁


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Cojimar
2022-06-27 07:09
#110

#109 Gissar att dagens meny skiljer sig något från den som tidigare besättningar käkade. 😏


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Sjöhistoriska museet - Photographer Karlsson, Anneli
Carmarino
2022-06-27 08:38
#111

#110: Det tror faktiskt jag också. 😁


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Södra_Stockholm]
2022-10-03 16:22
#112

H.S.H. Prins Albert II av Monaco fick en elefant i Göteborg, nu ska skeppet Götheborg ta elefanten till Monaco. Ett 2,4 meter högt konstverk i form av en elefant reser nu från Göteborg till Monaco för att tilldelas H.S.H. Prins Albert II av Monaco. Elefanten är en gåva från djur- och naturorganisationen The Perfect World Foundation och är designad för att uppmärksamma den skada spöknät bidrar till i våra hav. Elefanten seglar in till Monaco den 4 oktober på ostindiefararen Götheborg och välkomnas i Monacos hamn av självaste H.S.H. Prins Albert II. Vid ankomsten till Monaco väntas storslagen kanonsalut, både från Götheborg och från det Kungliga palatset.

https://www.mynewsdesk.com/se/perfect-world-foundation/pressreleases/salut-och-kungligt-mottagande-vaentar-elefant-fraan-sverige-seglar-paa-ostindiefararen-till-monaco-3208151

Ett 2,4 meter högt konstverk i form av en elefant reser den 4 oktober på ostindiefararen Götheborg till Monaco för att tilldelas H.S.H. Prins Albert II av...
Fornöga
2023-02-25 09:57
#113

#59ff Den planerade Kinaresan skrinlades i slutet av förra året på grund av oklara pandemirestriktioner i Kina. Istället ligger Götheborg i vinterförvar i Barcelona.

Nu kommer hon, förutom seglatserna inom Europa, finnas på plats när staden Göteborg firar sitt försenade 400-årsjubileum i sommar.

https://www.batliv.se/2023/02/24/ostindiefararen-gotheborg-alla-hamnstopp-och-seglingsetapper-klara-for-2023/


Re:tired.

  • Redigerat 2023-02-25 09:58 av Fornöga
Fornöga
2023-02-25 10:04
#114

Torbjörn Dalnäs bloggar alltid intressant i Sjöfartstidningen. Nu ägnar han den senaste bloggen åt den konstnärlige rospiggen Carl Johan Gethes dagbok från ostindiefararen Götha Leijons asienresa 1746.


Re:tired.

Sjöfartsnyheter från den svenska och nordiska sjöfartsnäringen
Carmarino
2023-02-25 11:35
#115

#113: Trevligt.
Trodde Göteborg firade sitt 400-årsjubileum förra året. 🤔


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2023-02-25 11:36
#116

#114: Intressant. Där ser man - att skriva dagbok är inte så dumt. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
2023-02-25 22:20
#117

#115 Ja och nej. Det var ett officiellt högtidshållande, men det folkliga festandet senarelade man på grund av pandemin.


Re:tired.

Fornöga
2023-03-05 18:25
#118

#113 #117 Ostindiefararens uppdrag under jubeldagarna har offentliggjorts.


Re:tired.

När Göteborg firar sitt 400-årsjubileum i sommar så är det ostindiefararen Götheborg som står för kanonerna och ett startskott som sent ska glömmas.
Annons:
Carmarino
2023-03-05 18:31
#119

#118: Du ska väl dit och titta? 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
2023-03-05 18:37
#120

#119 Jag har inte varit i Göteborg på närmare tre år trots att jag bara bor några kilometer från stadsgränsen så det kanske kan vara dags då? 😏


Re:tired.

Carmarino
2023-03-06 01:47
#121

#120: Det tycker jag absolut det är. Ett vackert skepp och en upplevelse att se.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
2023-04-30 18:22
#122

Ostindiefararen kom till assistans när en belgisk segelbåt hamnat i sjönöd efter att ha förlorat rodret i engelska kanalen.


Re:tired.

Det var i tisdags den 25 april som en segelbåt i engelska kanalen gjorde ett nödanrop på radion då man blivit av med rodret och drev fritt i havet. Personerna
Carmarino
2023-05-01 00:36
#123

#122: Belgarna måste ha trott att de såg i syne när Ostindiefararen dök upp. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
2023-05-01 09:13
#124

#123 Ja, det kunde lika gärna ha varit den flygande holländaren…😁


Re:tired.

Carmarino
2023-05-30 13:25
#125

På grund av vädret i Nordsjön går Ostindiefararen via Kielkanalen istället, på sin väg mot Göteborgs 400-årsjubileum. Därför passerar det ännu en gång genom Öresund. För närvarande befinner skeppet sig någonstans mellan Ven och Skånska kusten. Åtminstone enligt kartan på deras hemsida. De som har utsikt över Sundet kan därför få se Götheborg igen.

https://www.gotheborg.se/expedition/ship-s-position/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Where in the world is Götheborg of Sweden right now? Follow us and see exactly where the ship is at this very moment.
Annons:
Carmarino
2023-05-30 15:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#126

Nu har Ostindiefararen nått upp till Helsingborg. Skärmdump från Helsingborgs Dagblads livesändning.

Kronborg syns till höger, men nu har hon redan passerat den så det har börjat gå lite snabbare. Tidigare höll hon bara 2 knop, men enligt hemsidan håller hon 4,5 knop.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2023-05-30 15:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#127

Nu är livesändningen slut, och Ostindiefararen börjar närma sig Kullen och därefter väntar vidare färd till Göteborg. Dit beräknas hon inte komma förrän på fredag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
2023-05-30 17:23
#128

#126 Skönt att hon tog sig helskinnad förbi Kronborg! 😌


Re:tired.

Carmarino
2023-05-30 17:41
#129

#128: De brukar bara skjuta när Dannebrogen passerar med dronning Margrethe. 😁


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
2023-06-02 07:20
#130

#129 #118 Apropå skjuta så avlossas salut från Götheborg i Göta älv kl. 15.00 idag som tecken på att stadens jubileumsfirande inleds.


Re:tired.

Jubileumsfirandet inleds med att Ostindiefararen Götheborg skjuter salut från älven.
  • Redigerat 2023-06-02 07:21 av Fornöga
Carmarino
2023-06-02 11:25
#131

#130: Trevligt. Ska du dit och titta?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
2023-06-02 11:42
#132

#131 Nej, jag är rätt skröplig för tillfället, annars kan hända att jag tagit en sväng. Har jag tur kanske flygplanen som skall flyga över festområdet vid samma tid passerar här så att jag kan ta en bild på dem.


Re:tired.

Annons:
Carmarino
2023-06-02 12:24
#133

#132: Du får kolla på nätet istället. Gissar att det blir direktsändning från saluten.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
2023-06-02 13:03
#134

#133 Har kollat runt lite, men det ser inte ut att vara någon sändning. Får väl ta en YT-repris…😉


Re:tired.

  • Redigerat 2023-06-02 13:03 av Fornöga
Carmarino
2023-06-02 13:34
#135

#134: Så konstigt. Vi har kanske tur här i stan, med en aktiv dagstidning som gärna sänder direkt från diverse evenemang, även väldigt små sådana. Häromdagen sände de t.ex. direkt när det första tornet på Kockenhus lyftes på plats. (Kockenhus brann i januari 2022). 😊

https://www.hd.se/2023-05-31/rejalt-lyft-for-kockenhus-nu-ar-tornen-pa-plats
(Betalartikel, men man ser en bild på lyftet.)


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Från och med onsdagen känns Kockenhus siluett igen. Nu är de båda tornen på plats.
Fornöga
2023-06-02 13:46
#136

#135 Ja, det är ju lite förvånande! Det är ju vanlig arbetsdag, många andra har inte heller möjlighet att ta sig dit, och utflyttade göteborgare kanske också skulle ha tyckt det vore trevligt med lite direktkänsla. Men firandet varar ju till september, så någon direktsnutt kanske kommer senare? 😉


Re:tired.

Carmarino
2023-06-02 14:38
#137

#136: Kanske det, men det är ju ändå första dagen. Då tycker man att de hade kunnat ha lite bättre bevakning. Fast göteborgarna är kanske så vana vid att se Ostindiefararen, och höra den skjuta salut, att de inte är så intresserade?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
2023-06-02 15:15
#138

Ja, det är rätt slappt av kommunen och GP- man brukar ju bevaka julgransflygningar, fyrverkerier och broinvigningar direkt, så det verkar lite dåligt organiserat. Däremot är nog göteborgarna i gemen rätt stolta över skeppet, och det var säkert mycket folk vid Frihamnen och älven gissar jag.

Har sett Götheborg rätt många gånger och även varit ombord, men jag har aldrig sett henne för segel, det är då hon kommer till sin rätt. Att se henne gå för motor är inte samma sak.


Re:tired.

Carmarino
2023-06-02 15:27
#139

#138: Det verkar inte som hon har gått för segel de gånger de varit i närheten av land. Kanske de bara sätter segel när de är ute på öppet hav. Gissar att det är lite svårare att navigera ett så stort skepp med enbart segel. Synd, för det hade varit mäktigt att se.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
2023-06-02 15:31
#140

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Skjuter salut för att starta 400-års kalaset.
Fornöga
2023-06-02 15:44
#141

#140 Ja, jag såg det. Inget som var förannonserat, och dessvärre var det ingen bild på hemsidan när jag kollade heller. Men "ett gott försök" åtminstone. 😏


Re:tired.

Fornöga
2023-06-02 21:48
#142

#130 NU så- tänt var det här!


Re:tired.

Som en invigning av firandet av Göteborg 400 år kom ostindiefararen Götheborg på besök.
Carmarino
2023-06-03 04:32
#143

#142: Roligt att besättningen har klätt sig i tidstypiska kläder också.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
2023-06-03 11:17
#144

#143 Ja, tur att flygvärdinnan inte kom i arbetskläderna! 😁

"Även om jobben på havs och i luften skiljer sig mycket åt finns det ändå vissa likheter", säger hon till GP.

– Det är hårt arbete, man går upp mitt i natten och det rör sig både på böljan och i luften. Men här slipper jag högklackat och nylonstrumpbyxor!"---


Re:tired.

Skjuter salut för att starta 400-års kalaset.
  • Redigerat 2023-06-03 11:22 av Fornöga
Fornöga
2023-06-07 09:06
#145

I morse sköt hon salut igen, inför den korta resan från Frihamnen till Eriksberg. (Ej betalartikel i nuläget.)


Re:tired.

I fredags återvände ostindiefararen Götheborg till sin hemstad efter ett år till havs. Nu ska skeppet hem-hem till Eriksberg. Då skjuts det salut – igen. Vid
Carmarino
2023-06-07 12:03
#146

#145: Trevligt. Hörde aldrig när hon sköt salut när hon var här, men jag såg det på Helsingborgs Dagblads rapportering. En av deras journalister hoppade på skeppet någonstans ute i sundet (har jag för mig) och följde med in till hamn.
(Artikeln går fortfarande att läsa.)


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
anarki
2023-06-27 17:25
#147

Hon kastar loss i slutet på augusti och seglar mot Donsö.
https://www.sjofartstidningen.se/ostindiefararen-gotheborg-till-donso/

Sjöfartsnyheter från den svenska och nordiska sjöfartsnäringen
anarki
2023-08-30 08:02
#148

#147:

Upp till toppen
Annons: