Övrigt

Färjor och båtar i TV

2018-09-27 18:17 #0 av: Jimmy.L

Vilka TV serier finns det med båtar och färjor?

• Rederiet
  • Kanal 5 Färjan även norsk serie om färja finns.
  • Skärgårdsdoktorn
  • Kustbevakningen
  • Landgång

Fyll gärna på

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm No stress cabo verde , Göta Kanal

Anmäl
2018-09-27 18:21 #1 av: Maleficum

Bodde inte detektiven (eller vad han nu var) i Snoken i en husbåt?

Hemsida
Deviantart, foton, teckningar och målningar
Instagram

Anmäl
2018-09-27 18:23 #2 av: Göstage
  • Onedinlinjen 
  • Floden blev mitt liv

Stolt medis på Kust & hav iFokus och stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-09-27 18:26 #3 av: Jimmy.L

#1 Tack

https://www.oppetarkiv.se/video/1253887/snoken-sasong-1-avsnitt-1-av-6

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm No stress cabo verde , Göta Kanal

Anmäl
2018-09-28 09:46 #4 av: Taggeman

Saltkråkan serierna

><> ><> ><> ><> ><> (^I^)><> ><> ><> <>< <><

Anmäl
2018-10-23 17:57 #5 av: Göstage

Alla (sex) avsnitten om Stormskärs Maja kan ses på Yle.

"Åke Lindmans tv-serie om Stormskärs Maja är en finlandssvensk tv-pärla. Serien baserar sig på Anni Blomqvists romaner om livet i den åländska skärgården. Berättelsen om Maja och Janne är en skildring av deras liv på Stormskäret åren 1842-1899. Lasse Mårtensons storslagna musik fullbordar verket som blivit en av de mest älskande finländska filmklassikerna. (1976)"---

https://arenan.yle.fi/1-4435636

Anmäl
2018-11-13 15:27 #6 av: Göstage

Ikväll gör det mysiga programmet "Det sitter i väggarna" ett nedslag på Käringön utanför  Bohuskusten. SVT1 kl. 20.00, eller SVT Play där det kan ses redan nu och fram till 12 maj nästa år.

Anmäl
2018-11-13 16:35 #7 av: Göstage

#6 Har sett det nu - ett riktigt härligt program för alla ö- och västkustälskare! Jag har besökt ön en gång, och fick riktig lust att återse den när jag såg det här programmet.

Anmäl
2018-11-13 16:49 #8 av: Jimmy.L

#7 Ska kika på den i morgon tänkte jag. 

Anmäl
2018-12-11 16:40 #9 av: Göstage

På DR kan man se en rätt intressant serie som heter "Peitersen og de store oceaner". Det är fyra avsnitt i den här omgången, där ett danskt-grönländskt par är ute på långsegling, med ett danskt TV-team ombord. Nu befinner de sig i farvattnen kring Filippinerna och Indonesien, och de två första avsnitten kan ses här. Det tredje kommer den 16 december. 

Programmen är på danska förstås, men väljer man undertext fungerar det rätt bra.

Anmäl
2018-12-19 08:58 #10 av: Göstage

Kanal 5 och Dplay börjar sända en ny realityserie den 15 januari där Agneta Sjödin med gäster skall korsa Atlanten i segelbåt.

"I realityprogrammet kommer vi att få följa Agneta Sjödin tillsammans med Viktor Frisk, känd från Samir & Viktor, Anna Lindberg, föredetta elitidrottare i simhopp, stjärnkocken Markus Aujalay och skidlegendaren Thomas Wassberg när de beger sig ut i världen. Deltagarna ska segla över Atlanten tillsammans, en resa som börjar från Kanarieöarna och avslutas i Västindien."---

https://www.expressen.se/noje/sjodins-ovantade-drag-ska-segla-over-atlanten/

Jag är ingen vän av kändis-TV, men visst kommer man väl att titta - åtminstone inledningsvis...Nörd

Anmäl
2018-12-19 09:04 #11 av: Jimmy.L

Ja man får kika om den kan vara bra. 

Anmäl
2018-12-27 17:32 #12 av: Göstage

"Den danske äventyraren och författaren Troels Kløvedal är död och sörjs av ett helt land", skriver TT.

Här i Sverige vet vi väl inte så mycket  om Kløvedal, men på DR kan man bland annat se en serie från 2009 i sju delar som han gjort om den danska flottans historia. Inte minst del tre är intressant, i "Christian 4 og Svenskekrigene" gör han bland annat besök på Kalmar Slott och Älvsborgs fästning. och i avsnitt 1 visar den danska drottningen honom runt på  Dannebrog, det vackra kungliga fartyget.

Anmäl
2018-12-30 12:59 #13 av: Göstage

SVT2 19.00 ikväll "Norges vintervalar". Sänds även i repriser, och kan redan nu ses på SVT Play.

Anmäl
2018-12-30 13:16 #14 av: Jimmy.L

Tack för tipset. 

Anmäl
2019-01-07 12:25 #15 av: Göstage

"Kalmar Nyckel - jakten på Nordamerikas rikedomar. Den dramatiska historien om när Sverige skulle kolonisera Nya världen. I all hemlighet lämnade fartyget Kalmar Nyckel Göteborg för en expedition mot alla odds. Gott sjömanskap och lyckosamma förhandlingar med urbefolkningen ledde svenskarna framåt, tills Nederländarna tog över kolonin efter 17 år. I USA finns ännu spåren efter de första svenskarna. Programledare: Victoria Dyring."---

Vetenskapens värld SVT2 klockan 20.00 ikväll (programmet kan redan ses på SVT Play.) 

Klockan 22.00 SVT 1 Första delen i en serie av tre om Stora Barriärrevet med Sir David Attenborough, som i första avsnittet med ålderns rätt färdas ner till revet i en liten ubåt. Programmet kan ses på SVT Play nu.

Anmäl
2019-01-07 18:04 #16 av: Göstage

#15 Har kollat programmet om Kalmar Nyckel och tyckte att det var riktigt välgjort. 

Anmäl
2019-01-10 16:27 #17 av: Jimmy.L

Ett gäng filmskapare tog katamaranen ut till Stockholms skärgård för att göra indiefilm.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=7129179&fbclid=IwAR2pLu6dU8egDpIjzjvQoeL7uW3eghbeFSLKCt1vOyJ95kK5kzCyinbwiJ4

Anmäl
2019-01-10 16:31 #18 av: Göstage

#10 Rättelse: Sjödins Atlantsegling kommer på TV i höst - de börjar seglatsen nu i mitten av januari. Nyvärvad i besättningen är  Peter Magnusson.

https://www.expressen.se/noje/sjodins-ovantade-vandning-med-peter-magnusson/

Anmäl
2019-01-11 08:36 #19 av: Göstage

#18 Lögnfabrikens vinkling kring programmet...Pustar

Expressen 190111

Anmäl
2019-01-11 08:49 #20 av: Jimmy.L

Skrattar

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.