Övrigt

I sjönöd- haverier och tillbud

2018-09-28 19:14 #0 av: Göstage

Ett haveri har skett på havet nordväst Lysekil, men omständigheterna är i nuläget oklara, inga uppgifter finns om båten eller fartyget. Två personer har bärgats, men fler kan finnas i vattnet. Tillståndet för de som plockats upp är okänt. 

"Tre helikoptrar har larmats ut till havet utanför Lysekil där en båt eller fartyg befaras ha sjunkit till botten. Två personer har enligt Sjö- och flygräddningscentralen hittats i vattnet, det utesluts inte att fler personer kan vara i nöd.
– Vi har skickat allt vi har och letar förutsättningslöst, säger Anders Lennholm, räddningsledare på Sjö-och flygräddningscentralen, JRCC. 

Larmet om händelsen ringdes in klockan 17.18 på fredagseftermiddagen.
– En båt strax nordväst om Lysekil skickar ett förvirrat Mayday-anrop och Sjöfartsverkets helikopter anträffar senare en kvinna vid liv flytandes vid vrakgods. En båt hittar sedan ytterligare en person som jag inte har någon information om skadeläget kring, säger Anders Lennholm."---

http://www.gp.se/nyheter/västsverige/tre-helikoptrar-larmade-till-sjödrama-1.9547039

Rubriken editerad för att rymma fler händelser inom samma ämnesområde.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-09-28 19:33 #1 av: Jimmy.L

Minst 5 räddningsbåtar i området när jag kollar Marine traffic,

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm No stress cabo verde , Göta Kanal

Anmäl
2018-09-28 19:36 #2 av: Göstage

Konstaterade precis detsamma.

Anmäl
2018-09-28 19:40 #3 av: Jimmy.L

Båten Boss rör sig i området med samt en lotsbåt, vet inte om dom deltar med i sjöräddningen

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm No stress cabo verde , Göta Kanal

Anmäl
2018-09-28 19:55 #4 av: Jimmy.L

KBV 303 söker nära öarna med. 

Anmäl
2018-09-28 20:15 #5 av: Göstage

Man avbryter nu. Båten är lokaliserad på botten och det rör sig om en mindre motorbåt. Antagligen har man säkrat hur många som befunnit sig ombord.

http://www.gp.se/nyheter/västsverige/tre-helikoptrar-larmade-till-sjödrama-1.9547039

Anmäl
2018-09-28 20:19 #6 av: Jimmy.L

Jag hoppas att alla är räddade.

Anmäl
2018-09-28 20:20 #7 av: Göstage

Ja, och att de som tagits upp har klarat sig.

Anmäl
2018-09-29 07:42 #8 av: Göstage

En av de personer som bärgades ur havet har avlidit, medan tillståndet för den andra är allvarligt.

Anmäl
2018-09-29 08:31 #9 av: Jimmy.L

Mycket tragiskt. 

Anmäl
2018-09-29 23:48 #10 av: Skeppskatten Dina

Fruktansvärt tragiskt!

Kramar Elisabeth och Dina Katt

Anmäl
2018-10-05 13:33 #11 av: Göstage

Jan, 71, höll på att drunkna men räddades av att slumpen fört en erfaren dykare och en läkare till samma ö just den dagen.

https://www.aftonbladet.se/svenskahjaltar/a/P3GJK5/jan-71-lag-livlos-i-fosterstallning--pa-havets-botten

(Att Jan själv i sin ungdom räddade livet på ett barn som höll på att drunkna gör inte historien sämre.)

Anmäl
2018-10-19 19:43 #12 av: Göstage

För 34 år sedan hamnade de två 19-åriga tjejerna i sjönöd i en eka på Ålands hav. Först nu berättar de om den troliga ubåt de såg,  hur de senare plockades upp av ett ryskt fartyg och vad som sedan följde. 

https://www.expressen.se/nyheter/efter-34-ar-nu-berattar-de-om-sanningen-bakom-tystnaden-/

Anmäl
2018-10-19 20:07 #13 av: Jimmy.L

En händelse jag inte har hört förut. 

Anmäl
2018-10-19 20:28 #14 av: Göstage

#13 Nej, det verkar ha varit locket på! Idag skulle det nog vara svårare att hemlighålla en liknande händelse...

Anmäl
2018-10-24 10:50 #15 av: Göstage

#0 Ännu en fritidsbåt har havererat på närliggande kuststräcka.

"En fritidsbåt har kapsejsat i Sotenäs kommun.
De två personerna som befann sig i båten ligger nu i vattnet och ett stort räddningspådrag är på väg till platsen för att undsätta dem.
– De hann precis larma innan de hamnade i vattnet, säger Anders Larsson, räddningsledare på Sjöfartsverkets sjö- och flygräddningscentral.
Olyckan inträffade i ytterskärgården i Sotenäs kommun, strax innan klockan 10 på onsdagsförmiddagen."---

https://www.expressen.se/gt/bat-har-kapsejsat-folk-i-vattnet/

Uppdatering: de nödställda rapporteras ha räddats med helikopter och uppges vara utmattade men oskadda i övrigt.

Källa.

Anmäl
2018-10-26 12:30 #16 av: Göstage

Strandad kropp.

"Polisen fick strax före kl 11 i dag larm om att en död person hittats på en strand i närheten av Trelleborg.
– Kroppen har legat länge i vatten, säger Stephan Söderholm vid polisens ledningscentral i Malmö."---

"Det skulle till exempel kunna vara någon som fallit övebrord från ett fartyg eller som omkommit av okänd anledning i något av de länder som har kust mot Östersjön."--

Polisen kommer bland annat undersöka om det finns rapporter om sjömän eller passagerare som fallit överbord."---

https://www.expressen.se/kvallsposten/just-nu-dod-person-hittat-vid-strand-i-narheten-av-trelleborg/

Anmäl
2018-10-26 12:36 #17 av: Jimmy.L

Jag hoppas det inte ligger ett brott bakom det. 

Anmäl
2018-10-27 20:35 #18 av: Jimmy.L

Ett större räddningspådrag har inletts i Bjärred, norr om Malmö, efter ett larm om att en person ska ha setts i vattnet. Styrkor från Sjöräddningen, räddningstjänsten och polisen deltar i sökandet.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/larm-om-drunkning-i-bjarred

Anmäl
2018-10-30 13:16 #19 av: Jimmy.L

Klockan 10.16 på tisdagsmorgonen inkom larm till Sjöräddningscentralen JRCC att fartyget Regal Star fått problem med maskinerna och drivit upp på fyren Remmargrund i farleden nordost om Kapellskär.

http://www.skargarden.se/14647-2/?fbclid=IwAR1ktjCqlu3aEybtKKPKYySSjJFqJnznPokxlCoj4rllXj3JMIrZ8cKcSuw

Anmäl
2018-10-30 14:05 #20 av: Göstage

#19 Oj, fyren som fartyget fällt är ju hög! Förskräckt

Anmäl
2018-10-30 14:08 #21 av: Jimmy.L

#20 Ja jag har några bilder på fyren och finns en bild på den här på forumet. 

Anmäl
2018-10-30 19:26 #22 av: Jimmy.L

Vet inte om detta inlägg går att se för dom som inte har Facebook fyren är helt förstörd och får nog ersätts med en helt ny. 

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=331913917541751&set=pcb.331914304208379&type=3&theater

Anmäl
2018-10-31 22:20 #23 av: Taggeman

#19 Brukar kolla hur det blåser här ute i skärgården.
Upptäckte att för någon dag sen att vind rapport från Remmargrund inte gick att få.
För det blåste runt 25sek i byarna här ute då.
Nu förstår jag varför det inte kom någon rapport därifrån.

><> ><> ><> ><> ><> (^I^)><> ><> ><> <>< <><

Anmäl
2018-10-31 22:36 #24 av: Skeppskatten Dina

#19 Vilken tur att ingen människa skadades. Fyren var ju hög. 

Kramar Elisabeth och Dina Katt

Anmäl
2018-11-01 06:53 #25 av: Jimmy.L

#24 Ja verkligen.

Anmäl
2018-11-04 08:41 #26 av: Göstage

En charterbåt med fritidsfiskare ombord har påseglats och sjunkit syd om Bornholm.

"Ett polskt fiskeskepp har sjunkit i havet söder om Rønne på söndagsmorgonen. En person uppges ha skadats vid händelsen.
I räddningsaktionen har en helikopter och båtar skickats till platsen.

Enligt uppgift blev skeppet påseglat och sjönk därefter, personer ombord på skeppet kunde själva larma sjöräddningen.
Totalt fanns det 16 personer ombord på skeppet, samtliga har satt sig i säkerhet i räddningsflottar."---

https://www.expressen.se/kvallsposten/just-nu-skepp-sjonk-utanfor-bornholm/

Anmäl
2018-11-04 14:30 #27 av: Göstage

Dykare befinner sig i nödsituation i Lysekils kommun.

https://www.expressen.se/gt/dykare-i-nodsituation-ambulanshelikopter-larmad/

Anmäl
2018-11-04 16:05 #28 av: Jimmy.L

#26 Allvarligt att någon seglar på dom och sedan sticker. 

Anmäl
2018-11-04 16:13 #29 av: Jimmy.L

Det är fartyget Begonia S som seglade på den polska fiskebåten hon skulle till Gdańsk men ligger nu vid Bornholm tills det är utrett om vad som har hänt. 

Anmäl
2018-11-04 17:27 #30 av: Göstage

#27 Dykarens liv gick dessvärre inte att rädda.

Källa.

#29 Märkligt om de inte har märkt något och inte stannat på plats, om det skulle vara så...

Anmäl
2018-11-08 07:30 #31 av: Jimmy.L

Två fartyg har kolliderat i norska Hordaland. Enligt VG rör det sig om en fregatten KNM Helge Ingstad och tankfartyget Sola TS som kolliderat, då tankfartyget på väg ut ur Stureterminalen.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/sju-skadade-i-fartygskrock-i-hordaland

Anmäl
2018-11-08 08:24 #32 av: Göstage

#31 Det verkar ha varit en kraftig sammanstötning.

Anmäl
2018-11-08 08:44 #33 av: Jimmy.L

#32 Ja hon ser ut att ha tagit mycket stryk vid olyckan.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/OndG5l/tankbaat-og-fregatt-kolliderte-i-hordaland-flere-personer-skadet

Anmäl
2018-11-08 08:46 #34 av: Göstage

Sola TS.

Anmäl
2018-11-08 15:02 #35 av: Göstage

#31 Stora konsekvenser av olyckan förutom personskador.

"Fartygskrocken vid en oljehamn utanför Bergen stoppar delvis Norges produktion av olja och naturgas. Förutom oljehamnen har fem oljefält och en processanläggning för naturgas stängts. Exporten av naturgas till Europa begränsas."---

"På morgonen kunde Helge Ingstad köras upp på land med hjälp av bogserbåtar. Men där fick fregatten efter hand allt mer slagsida, och befaras sjunka.
– Vi försöker stabilisera fartyget och se till att det inte ska glida av, säger konteramiral Nils Andreas Stensønes, chef för den norska marinen, enligt nyhetsbyrån NTB."---

"En marin expert gör bedömningen att Helge Ingstad, som levererades till norska flottan 2009, var orsak till kollisionen.
– Lastbåten kom ut från land på styrbords sida. Det är ingen tvekan om att fregatten hade väjningsplikt, säger Jacob Børresen, tidigare högt uppsatt marinofficer, till Bergens Tidende enligt NTB.
Olyckan utreds både av polisen och av haverikommissionen."

SR

Anmäl
2018-11-08 17:51 #36 av: Jimmy.L

Nästan hela aktern ligger under vattenlinjen och hon har kraftig slagsida.

Anmäl
2018-11-08 17:57 #37 av: Göstage

#36 Ser ut att bli en svår bärgning.

Anmäl
2018-11-08 18:01 #38 av: Jimmy.L

Ja det kan ta någon månad om det vill sig så illa. 

Anmäl
2018-11-09 10:26 #39 av: Göstage

"Fartyget Snowlark gick vid midnatt på grund i inseglingsrännan till Landskrona hamn.
Enligt uppgifter ska fartyget ha försökt komma loss på egen hand, men senare gett upp försöken."---
"I nuläget finns inga uppgifter om läckage från fartyget. Ingen person ska heller ha kommit till skada.
Fartyget gick utan lots vid olyckstillfället."---

https://www.expressen.se/kvallsposten/just-nu-handelsfartyg-fastnade-i-inseglingsranna/

Anmäl
2018-11-09 10:53 #40 av: Jimmy.L

#39 Nog tur det var sand under istället för berg som kunde ha orsakat större skada.

Anmäl
2018-11-09 11:00 #41 av: Göstage

Precis! Borde inte vara några större problem att få fartyget flott som det ser ut nu.

Anmäl
2018-11-09 18:09 #42 av: Göstage

Snowlark  är under bogsering till kaj och förefaller oskadat.

"Lastfartyget som gick på grund i farleden utanför Landskrona hamn bogseras just nu till kaj. Polisen har inlett en förundersökning om vårdslöshet i sjötrafik.
Lastfartyget som gick på grund bogseras just nu till kaj i Landskrona. Orsaken till grundstötningen är fortfarande oklar. Polisen har inlett en förundersökning om vårdslöshet i sjötrafik och det finns inga misstankar om sjöfylleri."---

Källa.

Anmäl
2018-11-10 06:34 #43 av: Göstage

En räddningsaktion har under natten satts in i Skagerak 20 km väster om Väderöarna i Fjällbacka efter att en person rapporterat att en man vid 02.30-tiden fallit överbord från åttonde däck, cirka 20 meter upp på Stena Saga under gång mellan Oslo och Fredrikshamn.

Båtar från Sjöfartsverket, kustbevakningen och Sjöräddningssällskapet plus ytterligare två färjor har sökt i vattnet under natten, och en räddningshelikopter har senare tillkommit. Sökandet pågick fortfarande vid sextiden, men hoppet om att hitta någon överlevande har minskat eftersom det bara är runt tio grader i havet i området.

Källa.

Anmäl
2018-11-10 07:46 #44 av: Jimmy.L

Tragiskt. 

Anmäl
2018-11-10 08:04 #45 av: Göstage

#44 Ja, det är sorgligt. 

Sökandet tycks ha avslutats nu.

Anmäl
2018-11-10 17:45 #46 av: Göstage

En avliden funnen i spaningsområdet efter färjefallet.

http://www.gp.se/nyheter/sverige/man-föll-från-färja-person-hittad-död-1.10569928

Anmäl
2018-11-10 17:55 #47 av: Jimmy.L

Ledsen

Anmäl
2018-11-11 22:34 #48 av: Göstage

"En man har föll överbord från en båt i Örnsköldsvik. Mannen lyckades hålla sig fast i relingen till båten. En räddningsinsats inleddes – och mannen kunde plockas upp av Sjöräddningen."--- 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/man-foll-overbord-raddningsinsats-i-ornskoldsvik

Nära ögat - tur att sjöräddningen finns!Tummen upp

Anmäl
2018-11-13 11:08 #49 av: Göstage

Pågående drama i norska Hordaland med den kantrade norska fregatten som nu sjunker:

https://www.nrk.no/hordaland/flere-vaiere-har-roket-_-knm-_helge-ingstad_-synker-1.14291097

https://militarhistoria.ifokus.se/discussions/5be3d7ad8e0e7426bd2f34b4-sju-skadade-i-fartygskrock-i-norska-hordaland

Anmäl
2018-11-13 11:51 #50 av: Göstage

Åsidosättande av säkerhetsföreskrifterna ledde till att två ombordanställda omkom på det Maltaregistrerade fartyget Key Fighter i september enligt rederiets rapport som lämnats till norska  Sjøfartsdirektoratet.

Fartyget transporterar huvudsakligen raps- och fiskolja mellan norska hamnar, men utför även transporter till och från utländska hamnar.
Vid olyckstillfället var fartyget på väg mot England utan last ombord. De två omkomna skulle utföra mätning av atmosfären i tanken, men hade inte föreskriven  personlig gasmätningsutrustning på sig.

Vegetabiliska produkter bryts ner över tid, och om de kommit långt i förruttningsprocessen kan det uppstå gasbildningar som normalt inte uppträder 1. Eventuellt har de omkomna inte varit medvetna om hur långt en sådan process kommit, säger rederiets advokat till NRK.

Rederiet menar att de omkomna var erfarna medarbetare utbildade i säkerhetsarbetet ombord, men att man nu kommer att gå igenom rutinerna ytterligare för att förhindra att liknande tragiska olyckor sker.

Källa

1/ Det rörde sig om den giftiga gasen hydrogensulfid, enligt räddningsledaren.

Anmäl
2018-11-14 19:49 #51 av: Jimmy.L

Ropaxfartyget MS Finnfellow fick ett tekniskt fel på Erstan på tisdag kväll strax före midnatt.

https://svenska.yle.fi/artikel/2018/11/14/tekniskt-fel-stoppade-finnlines-fartyg-finnfellow-fick-blackout-mitt-pa-erstan

Anmäl
2018-11-15 16:45 #52 av: Göstage

Dramatik när två brittiska fiskare plockades upp av ytbärgare från en kantrad fiskebåt 17 sjömil syd om  Eastbourne i  Engelska kanalen förra veckan. Ytterligare två man fanns ombord och de drogs upp ur havet av manskapet på ett annat fartyg som observerat vad som hänt och larmat sjöräddningen.
Källa: Maritime & Coastguard Agency.

Anmäl
2018-11-15 17:17 #53 av: Jimmy.L

Fiskare har ju en av dom farligaste jobben till sjöss.

Anmäl
2018-11-16 09:00 #54 av: Jimmy.L

Det fartyg som i fredags gick på grund på farleden utanför Landskrona hamn får nu lämna kajen. Det har konstaterats att ett maskinfel låg bakom olyckan.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/efter-grundstotningen-fartyget-far-nu-lamna-kajen

Anmäl
2018-11-16 09:08 #55 av: Göstage

#53 Sant! Sjölivet är på det hela taget rätt riskfyllt.

Anmäl
2018-11-17 08:09 #56 av: Göstage

Den argentinska ubåt som försvann med 44 man ombord för ett drygt år sedan har återfunnits på 800 meters djup enligt argentinska myndigheter.

https://www.expressen.se/nyheter/forsvunna-argentinska-ubaten-har-hittats/

Anmäl
2018-11-17 08:12 #57 av: Jimmy.L

Från 800 meters djup blir hon svår att få upp om man nu tänker göra det. 

Anmäl
2018-11-18 08:53 #58 av: Jimmy.L

Anhöriga till de 44 besättningsmän som omkom när den argentinska ubåten förliste i Atlanta för ett år sedan kräver nu att vraket bärgas. Men Argentinas försvarsminister säger att landet inte har tekniken som krävs för att få upp farkosten som ligger på 800 meter djup.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/minister-saknar-tekniken-for-att-barga-ubaten

Anmäl
2018-11-18 09:05 #59 av: Göstage

Det var manskapet på det norska skeppet «Seabed Constructor» som med hjälp av fem norskkonstruerade undervattensrobotar fann ubåten på drygt 900 meters djup. Fartyget har tidigare deltagit i sökandet efter det försvunna flygplanet MH370.

https://www.nrk.no/urix/vet-ikke-om-ubaten-kan-hentes-opp-1.14299117

Anmäl
2018-11-18 09:15 #60 av: Jimmy.L

Nästan 1000 meters djup det blir en utmaning om man tänker ta upp henne. 

Anmäl
2018-11-18 09:18 #61 av: Göstage

Ja, den argentinske försvarsministern säger att man inte har de resurserna inom landet, och AFP uppger att experter uppskattar att  en bärgning kan kosta en miljard. (Om man nu som sagt alls kan genomföra den...)

Anmäl
2018-11-18 09:20 #62 av: Jimmy.L

Ja det är väl en kostnad som Argentina inte har råd med, det får nog vara en gravplats. 

Anmäl
2018-11-18 10:28 #63 av: Göstage

Tidigt torsdag morgon kolliderade det turkiska fraktfartyget Paksoy 1 med fraktfartyget EEMS Cobalt utanför Eemshaven i Nederländerna. Paksoys bog rammade Cobalt mitt på styrbordssidan och punkterade skrovet ovanför vattenlinjen. De två fartygen fastnade i varandra innan bogserbåtar kunde dra isär dem.

Paksoy tog sig till ankarplats vid floden EMS mynning, medan det andra fartyget tog sig till hamnen i Eemshaven, båda för inventering av skadorna.  Haveriutredning av det inträffade har påbörjats.

Källa Maritime Danmark. 

Anmäl
2018-11-18 11:00 #64 av: Jimmy.L

EEMS Cobalt fick ett stort hål.

Anmäl
2018-11-22 19:54 #65 av: Göstage

Färjeincidentvid Gullholmen.

"En färja med flera passagerare har gått på grund innanför Gullholmen i Orusts kommun. Passagerarna kunde tas i land av en annan färja. "---

"Ingen person ska dock ha kommit till skada. Ingen har behövt uppsöka sjukvård.
– Men ingen fara för inblandade, inga personskador och vad det verkar inget läckage.
Orsaken till olyckan är oklar i skrivande stund. Båten kommer nu bogseras till land."---

https://www.expressen.se/gt/passagerarfarja-pa-grund-stort-padrag/

Anmäl
2018-11-22 20:11 #66 av: Jimmy.L

Skönt att inga personer kom till skada,

Anmäl
2018-11-24 14:10 #67 av: Göstage

Olycka i Roslagen lördag middag tycks ha slutet väl, även om de drabbade var kraftigt nerkylda.

"Tre män i 45-årsåldern räddades av sjöräddningen sedan deras båt i hård sjö slagit runt i Östersjön utanför Forsmark i Uppland. De tre männen lyckades simma till ön Bredbådan i det kalla, upprörda vattnet och kunde också slå larm, skriver P4 Uppland."---

TT

Anmäl
2018-11-25 12:33 #68 av: Göstage

Kunde ha gått illa:

"66-åringen vaknade inte när besättningen på en segelbåt anropade hans maskindrivna båt för att undvika en sammanstötning. Nu döms den utbildade sjökaptenen för vårdslöshet i sjötrafik."---

"De ropade också genom ett högtalarsystem, lyste på båten med strålkastare och signalerade med siren – men fick ingen respons. När de inte såg några livstecken ombord på båten uppstod misstanken att föraren ramlat över bord eller låg skadad i båten.

De kontaktade Sjöräddningen, som bad Kustbevakningen att ta sig ombord på den drivande båten. Med hjälp av en militärbåt kunde Kustbevakningen borda båten. De knackade på rufftaket och tittade in genom ett fönster. Ganska snart dök då sjökaptenen upp. Det visade sig att han hade legat och sovit under däck samtidigt som båten drev med motorn påslagen. För detta kom den 66-årige sjökaptenen att åtalas för vårdslöshet i sjötrafik, eftersom han inte hållit erforderlig utkik."---

"Åklagaren menar att mannen genom sin underlåtenhet har varit nära att orsaka en sammanstötning med segelbåten. Tingsrätten går på åklagarens linje och fäller sjökaptenen för vårdslöshet i sjötrafik. Han döms att betala 40 dagsböter à 70 kronor, sammanlagt 2 800 kronor. Han döms också att återbetala kostnaden för sin försvarare till staten."

https://nt.se/nyheter/norrkoping/sovande-kapten-nara-valla-olycka-om5569120.aspx

Anmäl
2018-11-25 21:11 #69 av: Göstage

Norska marinen i ny kollision, om än med mindre allvarligare följder den här gången. Två personer i en liten plastbåt skadades lindrigt då deras båt kolliderade med KNM «Olav Tryggvason» utanför Ågotnes i Hordaland. Personerna i den mindre båten hamnade i vattnet men drogs ombord på minläggaren, som var på hemväg söderut efter att ha legat på vakt vid Helge Ingstad.
Källa.

Anmäl
2018-11-26 19:30 #70 av: Göstage

Sju besättningsmän saknas efter att det indonesiska fartyget "Multi Prima 1" på 600 DWT gick under på gång mellan Surabaya och Waingapu på Bali med last av byggmaterial och överraskades av hård sjögång. Sju ombordvarande kunde räddas ombord på ett annat fartyg.

Källa.

Anmäl
2018-11-28 11:50 #71 av: Jimmy.L

M/S Bore Bank gick på grund igår morse då hon skulle anlöpa Mussalo, sydväst om Kotka, menmMed hjälp av bogserassistans kom fartyget loss och kunde gå i hamn och lasta för Rostock dit hon avgick samma kväll.

https://www.fleetmon.com/maritime-news/2018/24393/ro-ro-ship-grounding-finland/?utm_source=dlvr.it&utm_medium=facebook&fbclid=IwAR0NAzIIhuZqvYx3571I0sXxj1JMTajqQHG3sTv9rsaT-mYqjlTdb-cYdO4

Anmäl
2018-11-28 12:20 #72 av: Jimmy.L

Torsdagen den 28 november 1968, för exakt femtio år sedan i dag, kolliderade M/S Ilmatar och M/S Botnia intill Stora Gottholm i Apotekarfaret mellan Långnäs och Föglö i den åländska skärgården. Sex personer avled i olyckan som är den värsta hittills i färjtrafiken mellan Finland-Åland-Sverige. Båda fartygen hörde till den tidens allra modernaste; Ilmatar byggdes 1964 för Finska Ångfartygs Ab och Botnia 1967 för Ab Siljarederiet.

https://www.sjofart.ax/nyheter/50-ar-sedan-varsta-sjoolyckan

Anmäl
2018-11-28 20:38 #73 av: Göstage

Besättningen på sex man på fiskebåten Astrid Sofie fick rädda sig i livflottar utanför Haugesund i Norge vid 17-tiden i eftermiddag efter att brand brutit ut ombord..

Ingen har skadats, men båten brinner för fullt och driver omkring okontrollerat flera sjömil ute till havs i lågor som syns ända in till fastlandet.

https://www.nrk.no/rogaland/batbrannen-ved-rovaer-1.14316060  

Här är ett videoreportage som en lokaltidning gjorde ombord så sent som för två månader sedan.

Anmäl
2018-11-28 20:39 #74 av: Jimmy.L

Skönt att ingen kom till skada. 

Anmäl
2018-11-28 20:42 #75 av: Göstage

Ja, det verkar ha varit dramatiskt! Det skall visst vara oväder på gång längst norska kusten från kvällen dessutom. 

Anmäl
2018-11-29 10:21 #76 av: Göstage

Bilfärjan M/S Gloppefjord på E39 fick avbryta sina vanliga rutiner igår kväll och delta i en räddningsaktion för en trimaran som tappat styrförmågan i det besvärligt väder i  Nordfjorden. Gloppefjord kunde eskortera in trimaranen till hamn och återgick sedan till ordinarie turer.

https://www.nrk.no/sognogfjordane/matte-bidra-i-redningsaksjon-1.14316059

Anmäl
2018-11-29 10:38 #77 av: Göstage

En trettionio fot lång segelbåt började i går kväll vattenfyllas i mycket hårt väder elva landmil utanför norska kusten och tre mil från närmaste oljeplattform.

De två ombordvarande tvingades att utan räddningsdräkter kasta sig i tio meter höga vågor och kunde plockas upp av ytbärgare från en räddningshelikopter. De två verkar att förutom nedkylning ha kommit välbehållna från händelsen.

https://www.nrk.no/hordaland/to-seilere-matte-hoppe-i-sjoen-i-ti-meter-hoye-bolger_-_-hoydramatisk-1.14316405

Anmäl
2018-11-29 10:55 #78 av: Göstage

Pågående eftersök i besvärligt väder på västkusten:

"Sjöfartsverket har dragit i gång en räddningsinsats i Apelviken utanför Varberg efter att två personer på vattenskoter anmälts försvunna.
– Det blåser kraftigt och går höga vågor. Vi har skickat helikopter och en båt från Sjöräddningssällskapet, säger Lars Nilsson på Sjöfartsverkets sjö- och flygräddningscentral."---

https://www.expressen.se/gt/stort-raddningspadrag-efter-saknad-vattenskoter/

Anmäl
2018-11-29 11:36 #79 av: Jimmy.L

Ja blåsten idag är besvärlig. 

Anmäl
2018-11-29 11:52 #80 av: Göstage

Det löste sig i Varberg, åkarna tog sig i land men skotern blev kvar ute i vattnet.

Uppdaterad artikel.

Anmäl
2018-11-29 13:27 #81 av: Jimmy.L

På Wasa Express välte en långtradare och färjan har vänt tillbaka mot Vasa. - Det finns ingen fara för passagerarna, säger vd Peter Ståhlberg.

https://svenska.yle.fi/artikel/2018/11/29/wasa-express-svanger-tillbaka-mot-vasa-efter-att-en-langtradare-valt

Anmäl
2018-11-29 17:18 #82 av: Göstage

#73 Astrid Sofie sjönk senare igår kväll. Fartyget var endast två år gammalt  och hade köpts av nuvarande ägare så sent som i augusti för 75 miljoner NKR. Någon brandorsak har inte framkommit.

https://www.skipsrevyen.no/article/reddet-fra-fiskebaat-i-brann/

Anmäl
2018-11-30 07:53 #83 av: Göstage

#77 "Det är den mest extrema operation jag någonsin har varit med om. Kombinationen av mörker, nedsatt sikt, höga vågor och stark vind är den värsta kombinationen man kan ha", säger kaptenen på räddningshelikoptern till NRK.

"Det var omöjligt att hissa ner någon på båten på grund av de höga vågorna och den starka vinden. Lösningen blev att vi hissade ner räddningsmannen i position så nära båten som vi vågade gå. När vi kände att vi hade kontroll på situationen fick de besked om att hoppa i sjön", säger han.

De två ombord är 72 och 43 år och var på hemväg från Turkiet. De var skakade och medtagna, men i övrigt oskadda.

Anmäl
2018-11-30 08:10 #84 av: Göstage

Det norska sjöräddningsfartyget Idar Ulstein rände i hög fart rakt upp på land och kvaddade en sjöbod på hemväg från ett dykuppdrag igår middag. Ingen av de tre ombordvarande fick allvarligare skador. Båten däremot är illa åtgången och läcker diesel.
 Orsaken till olyckshändelsen är oklar.

https://www.nrk.no/mr/redningsskoyte-gatt-pa-grunn-i-hoy-hastighet-1.14317304

Anmäl
2018-12-02 09:29 #85 av: Göstage

#82 NRK har en intervju med delägaren och skepparen till fiskebåten Astri Sofie. Han säger att branden började i ett teknikrum under styrhytten, och att den fick ett snabbt förlopp. Besättningen fick slänga på sig räddningsvästar och evakuera med livflottarna i en vind på 25 m/sek.  Både skepparen och sjöräddningsansvarig säger att det var tur att det hände så nära land och med flera båtar i närområdet, annars hade det kunnat sluta riktigt illa.

Fartyget sjönk efter en brand som rasade i fem timmar och vilar nu på 200 meters djup.

https://www.nrk.no/rogaland/kom-seg-av-fiskebat-i-full-fyr_-_-det-er-forferdelig-traumatisk-1.14317478

Enligt NRK hade nuvarande ägare ägt båten i fyra år, inte köpt den i år som uppges i #82. I Så fall stämmer inte Skibsrevyns uppgifter att fartyget är två år gammalt heller inte. Fast det kan ju vara NRK som har fel också...

Anmäl
2018-12-02 10:32 #86 av: Jimmy.L

Mycket otäckt när branden spred sig så fort. 

Anmäl
2018-12-02 10:40 #87 av: Göstage

#86 Ja, den fick tydligen ett våldsamt förlopp. Det gäller att ha utrustningen tillgänglig i sådan lägen!

Förmodar att den norska haverikommissionen kan kopplas in. Här är hemsidan för vår svenska motsvarighet.

https://www.havkom.se/

Anmäl
2018-12-02 11:13 #88 av: Göstage

En nödraket avfyrades vid Vättern igår kväll. Allt tyder på att det var en okynnesuppskjutning. Idioter...Arg

https://www.expressen.se/gt/nodraket-avfyrad-pa-vattern-stort-padrag/

Anmäl
2018-12-02 11:23 #89 av: Jimmy.L

#88 Brukar annars vara vanligt kring nyår tyvärr.

Anmäl
2018-12-05 20:17 #90 av: Jimmy.L

Till följd av ett maskinhaveri sent på söndagskvällen har Rederi Ab Nathalies (RABN) fartyg M/S RMS Carelie bogserats till Oskarshamn för reparation. Bogseringen genomfördes av svenska Kustbevakningen som fanns närmast till hands.

https://www.sjofart.ax/nyheter/maskinhaveri-rms-carelie

Anmäl
2018-12-06 20:29 #91 av: Göstage

Ännu en fritidsbåtsolycka på västkusten, dessbättre med lycklig utgång. 

"En mindre fritidsbåt försvann utanför Orust under torsdagskvällen. En man och en kvinna befann sig ombord då båten kapsejsade, men lyckades ta sig till en kobbe där de hittades av sjöfartsverkets helikopter."--- 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/bat-forsvunnen-utanfor-orust

Anmäl
2018-12-07 19:40 #92 av: Jimmy.L

En brittisk seglare och hennes segelbåt blev ordentligt tilltyglade i en våldsam storm under färden över Stilla havet.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/ensamseglare-invantar-hjalp-i-stilla-havet

Anmäl
2018-12-08 12:48 #93 av: Jimmy.L

En av sjödräddningens båtar fattade på lördagsförmiddagen eld under färd. Tre personer befaras ha skadats.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/sjoraddningsbat-fattade-eld

Anmäl
2018-12-08 13:40 #94 av: Göstage

#93 Usch...

Anmäl
2018-12-10 07:33 #95 av: Göstage

En fiskebåt med fyra mans besättning har gått på grund vid Stångholmen utanför Lysekil. De ombord har gått i land, men båten tar in vatten och läcker bränsle.

http://www.gp.se/nyheter/västsverige/en-fiskebåt-har-gått-på-grund-i-lysekil-1.11627012

Anmäl
2018-12-10 14:44 #96 av: Göstage

#95 Starkt gjort av räddningsstyrkan att få in båten till Grötö, trots att den låg djupt på sida. 

https://www.expressen.se/gt/fiskebat-pa-grund-kan-sjunka/

Anmäl
2018-12-10 14:48 #97 av: Jimmy.L

#96 Ja verkligen. Tummen upp

Anmäl
2018-12-12 07:14 #98 av: Jimmy.L

En brand utbröt i en lotsbåt i Karlshamn på tisdagskvällen. Det ska ha varit en mindre brand ombord som nu är släckt.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/larm-om-batbrand-i-karlshamn

Anmäl
2018-12-12 20:14 #99 av: Göstage

Sjöräddningen i Holmsund ser så här i slutet på året tillbaka på den gångna sommaren och konstaterar att den blev osedvanligt hektisk, och som vanligt var det allt från enkel handräckning till mer dramatik. Den varma sommaren har förstås spelat in, med fler människor såväl i havet som på havet.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/hektisk-sommar-for-sjoraddarna-i-holmsund 

Anmäl
2018-12-20 08:46 #100 av: Jimmy.L

Under onsdagskvällen undsatte Sjöräddningssällskapet i Vadstena-Motala en större fritidsbåt som inte var manöverduglig och låg och drev i Vättern.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/nodsatt-bat-fordes-till-vadstena

Anmäl
2018-12-21 09:00 #101 av: Jimmy.L

Nerikes Brandkår fick på fredagsmorgonen rycka ut på ett drunkningslarm i trakterna kring Vintrosa kyrka.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/befarad-drunkning-i-vintrosa

Anmäl
2018-12-21 13:35 #102 av: Göstage

MS Natalia registrerad på Comoro Islands står hårt på grund i nordliga inseglingsleden till Bosporen efter ett motorhaveri. Besättningen på 16 man är i säkerhet. Fartyget har en mängd anmärkningar från sjöfartsinspektörer i olika hamnar, så haveriet kanske inte kom helt oväntat...

https://maritimedanmark.dk/?Id=39945

Anmäl
2018-12-21 13:39 #103 av: Jimmy.L

Hon blir inte lätt att dra flott.

Anmäl
2018-12-21 13:42 #104 av: Göstage

#103 Nej, det ser rätt kört ut...

Anmäl
2018-12-23 20:42 #105 av: Jimmy.L

Vattnen runt Utö i den yttersta skärgården är fulla av grynnor, och många skepp har gått till botten just där. I år blir det 70 år sedan ångfartyget S/S Park Victory förliste och Utöborna gjorde en heroisk räddningsinsats.

https://svenska.yle.fi/artikel/2017/12/23/anglavakt-pa-uto-sannsagan-om-ss-park-victorys-forlisning-julaftonen-1947

Anmäl
2018-12-27 08:18 #106 av: Jimmy.L

Polisen larmes om en kvinna som försvunnit i Nyköpings skärgård. Polisen och sjöräddningen kopplades in i sökarbetet och efter två timmar sökarbete i område hittades kvinnan oskadd.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/larm-om-forsvunnen-kvinna-i-nykopings-skargard

Anmäl
2018-12-27 17:20 #107 av: Göstage

Många sjöfarande har fått hjälp av Sjöräddningssällskapet genom åren. GP presenterar sällskapets nuvarande  VD.

"I början på 1900-talet tyckte några västkustbor att staten inte skötte sjöräddningen tillräckligt bra och 1907 bildades Svenska Sällskapet för Räddning af Skeppsbrutne, som i dag heter Sjöräddningssällskapet.
Än i dag, 111 år senare, drivs organisationen på samma sätt, det vill säga, genom ideellt arbete, medlemsavgifter (115 000 medlemmar) och donationer. Utan statligt stöd."---

"Sjöräddningssällskapet är en ideell organisation som medverkar i 80 procent av alla sjöräddningsinsatser i Sverige. Inom 15 minuter ska de sjöräddare som har jour kunna ta sig till räddningsbåten vid någon av de 71 räddningsstationer som finns längs Sveriges kuster."---

"Cia Sjöstedt leder arbetet som utförs av cirka 35 anställda och 2 300 frivilliga.
– Min uppgift är att leda den dagliga verksamheten, utveckla den långsiktigt och se till att vi får fortsätta göra det vi gör, det vill säga, rädda liv till sjöss.
Det är en utmaning att hålla ihop en stor organisation som består av både anställda med löner och frivilliga som arbetar ideellt utan ersättning.
– Det som är gemensamt för frivilliga och anställda kollegor är att båda har enormt stort hjärta. De brinner väldigt mycket för verksamheten och för de flesta är det inte ett nio till fem-jobb, man lever med jobbet väldigt mycket."---

http://www.gp.se/livsstil/cia-är-chef-för-havets-alla-räddare-i-nöden-1.11563208

Anmäl
2018-12-28 14:30 #108 av: Göstage

Sky News rapporterar att två flyktingbåtar har upptäckts utanför Dovers kust i engelska kanalen. Flera av de ombordvarande har förts till sjukhus för hypertermi, enligt samma källa.

Källa

Anmäl
2018-12-28 15:02 #109 av: Göstage

Tre unga män hamnade i havet med sin bil på Kimitoön i Finland efter vad det verkar ha ägnat sig åt buskörning. Samtliga tre kunde plockas upp, men bilen står parkerad på havsbottnen.

Källa.

Anmäl
2018-12-28 22:25 #110 av: Göstage

Trålaren Northguider gick på grund vid Hinlopenstredet norr om Svalbard fredag e.m., och besättningen på 14 man fick tas upp med helikopter i en dramatisk räddningsaktion i tjugo minusgrader och hård vind.

Isen håller på att trycka kring det 47 meter långa och 1775 bruttoton tunga fartyget som har 330 ton marin diesel ombord. Platsen där hon grundstött ligger i anslutning till ett naturreservat.

https://www.nrk.no/troms/se-video-fra-den-dramatiske-redningsaksjonen-her-1.14358398

https://sysla.no/maritim/norsk-fiskebat-nod-ved-svalbard-15-om-bord/

Anmäl
2018-12-29 07:57 #111 av: Jimmy.L

#110 Jag hoppas fartyget håller sig kvar på ytan det vore illa om hon läcker bränsle.

Anmäl
2018-12-29 08:24 #112 av: Jimmy.L

Landsvägsfärjan mellan Teersalo och Palva i Nådendal har gått på grund och läcker. Ingen har kommit till skada vid grundstötningen, rapporterar Västra Finlands sjöbevakningssektion.

https://svenska.yle.fi/artikel/2018/12/29/landsvagsfarja-i-nadendal-gick-pa-grund-i-dimman-tva-passagerare-evakuerades

Anmäl
2018-12-30 16:04 #113 av: Göstage

Ett tillbud som kunnat få allvarliga följder.

"Passagerare flydde i panik när en brand bröt ut på en färja i Rostock på söndagen.Branden slog med öppna lågor och rök spred sig inne i en buss. Sedan stod busschauffören för en hjälteinsats.
– Många försökte slå på brandlarmet men ingen i besättningen agerade, säger passageraren Jörgen Gustafsson, 56.

Händelsen inträffade då Scandlines-färjan från Gedser nådde hamnen i Rostock efter 11-tiden på söndagen. När Jörgen Gustafsson, 56, från Kristianstad gick på bussen som var parkerad på bildäck utbröt plötsligt panik.
– Det fanns ett elskåp längst bak som först började ryka och sedan när vi öppnade luckan brann det rejält. Då var hela bussen rökfylld med giftig gas, det är ganska farlig rök som man inte bör andas in, säger han.

Ett 40-tal personer kunde dock ta sig ur bussen utan att någon kom till skada."---

https://www.expressen.se/kvallsposten/panik-bland-passagerare-buss-borjade-brinna-pa-farja/

Anmäl
2018-12-30 16:18 #114 av: Jimmy.L

Bra av bussföraren men vad höll besättningen på med, brand ombord är ju det värsta som kan hända. 

Anmäl
2018-12-30 17:01 #115 av: Göstage

#114 Ja, där finns det frågetecken...FunderarFunderar 

Anmäl
2018-12-31 04:26 #116 av: Göstage

#110 Northguider står fortfarande hårt på grundet och någon olja verkar inte ha läckt ut. Man ser det som en kapplöpning mot tiden att först tömma över oljan och därefter bärga fartyget innan isen griper henne. 

https://www.nrk.no/troms/kapplop-mot-iskanten-for-a-berge-traleren-_northguider_-1.14360000

Anmäl
2018-12-31 07:13 #117 av: Jimmy.L

#116 Hoppas dom hinner innan isen. 

Anmäl
2019-01-03 08:27 #118 av: Jimmy.L

Förra året satte Sjöräddningssällskapet Vadstena-Motala rekord i antal uppdrag: 83 stycken. 2017 landade på 44 uppdrag. Alltså nära en fördubbling i fjol.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/rekordmanga-insatser-for-sjoraddningssallskapet-vadstena-motala

Anmäl
2019-01-03 11:19 #119 av: Göstage

I stormens spår...

"Ett av världens största lastfartyg, MSC Zoe, har tappat drygt 270 containrar i havet på grund av hård sjögång i Nordsjön."---

"Kustbevakningen uppmanar fartyg i området att vara extra uppmärksamma på flytande containrar.
Det är oklart om varorna vattenskadats. Tre av containrarna som saknas innehåller farligt material, enligt kustbevakningen."---

TT-Reuters 

Anmäl
2019-01-03 12:54 #120 av: Jimmy.L

#119 Ligger bakom betalartikel.

SR finns en artikel med. 

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7124899

Anmäl
2019-01-03 13:05 #121 av: Göstage

#120 Det vanliga problemet med GP att de ofta lägger betalspärr efter en stund (även på TT-material). Samma text i alla fall på SR.

Anmäl
2019-01-03 15:03 #122 av: Jimmy.L

#121 Ja det är det tråkiga med lokal media. 

Anmäl
2019-01-03 17:56 #123 av: Göstage

Biltransportfartyget Sincerity Ace under gång mellan Japan och Hawaii med 3000 bilar ombord fattade eld 1800 sjömil nordväst om Hawii och driver nu brinnande med slagsida. Fartyget hade 21 man ombord, varav 16 räddats medan 5 rapporterats omkomna.

Källa.

Anmäl
2019-01-03 18:31 #124 av: Jimmy.L

#123 Hoppas hon inte går under det skulle vara illa med massa läckande olja. 

Anmäl
2019-01-03 18:40 #125 av: Göstage

#124 Usch ja, och det kan nog vara rejält djupt vid olycksplatsen...

Anmäl
2019-01-04 08:08 #126 av: Jimmy.L

I hård sjögång tappade lastfartyget MSC Zoe 270 containrar ned i Nordsjön. En del av innehållet i lasten – Ikeamöbler, glödlampor och tv-apparater – har flutit i land i Nederländerna. Nu har även en behållare med farligt ämne som föll i havet strandat på ön Schiermonnikoog i Nederländerna.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7125209

Anmäl
2019-01-04 14:26 #127 av: Göstage

#123 Det rör sig tydligen om 3500 bilar från Nissan ombord.

https://www.expressen.se/motor/bilnyheter/3-500-bilar-pa-overgivet-fartyg-driver-i-stilla-havet/

Anmäl
2019-01-05 20:46 #128 av: Jimmy.L

En person misstänks ha hoppat överbord i Åbolands skärgård från passagerarfartyget Baltic Princess. Sjöbevakningen letade med både helikopter och båtar, men kunde inte hitta personen på lördag kväll.

https://svenska.yle.fi/artikel/2019/01/05/person-misstanks-ha-hoppat-overbord-i-abolands-skargard-spaningarna-ar-avslutade

Anmäl
2019-01-06 15:20 #129 av: Jimmy.L

Fallet där en ung man hoppade överbord i Åbolands skärgård från passagerarfartyget Baltic Princess utreds fortfarande.

https://svenska.yle.fi/artikel/2019/01/06/fallet-med-baltic-princess-utreds-inte-som-ett-brott-mannen-som-hoppade-overbord

Anmäl
2019-01-06 15:38 #130 av: Göstage

Sorgligt på många sätt och vis, och svårtacklat- oavsett om någon hoppar från broar, fartyg eller framför tåget.

Anmäl
2019-01-06 15:43 #131 av: Jimmy.L

Ja verkligen. Ledsen

Anmäl
2019-01-06 16:52 #132 av: Göstage

#126 Notan för den schweiziska containerrederiet MSC vars fartyg MSC Zoe förlorade 270 containrar i en storm kan bli dyr för dem och deras försäkringsbolag. Förutom fakturering av miljöskyddsåtgärder och handhavande av de containrar som strandat tillkommer spaningskostnader efter de som flyter omkring och utgör en fara för annan sjöfart. Dessutom lär kunder som IKEA och vitvaruföretag förvänta sig ersättning för försvunna varor.

Källa.

Anmäl
2019-01-06 17:01 #133 av: Göstage

#110 Manskap från det norska kustbevakningsfartyget KV Svalbard har nu tagit sig ombord på trålaren Northguider vid Svalbard och avlägsnar inledningsvis miljöfarligt material från fartyget.

Man bekräftar att det står vatten i maskinrummet, men inget tyder på externt läckage.

Källa.

Anmäl
2019-01-07 17:58 #134 av: Jimmy.L

Sex personer har omkommit i en fartygsolycka utanför den turkiska kusten i Svarta havet, rapporterar Turkiets statliga nyhetsbyrå Anatolia. Fartyget, ett Panamaflaggat fraktfartyg, skickade ett nödanrop vid åtta på morgonen lokal tid. Då befann det sig runt 80 nautiska mil, ungefär 148 kilometer, norr om staden Samsun.

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/sex-personer-doda-i-fartygsolycka-i-svarta-havet

Anmäl
2019-01-07 19:05 #135 av: Göstage

Det tyska containerfartyget Yantian Express brinner 650 sjömil från Kanadas kust, och man har inte lyckats bekämpa elden. Nu närmar sig en storm området, så de 23 ombordvarande har evakuerats.

Källa

Anmäl
2019-01-07 19:27 #136 av: Göstage

#123 Herculesplan fäller utrustning till assisterande fartyg runt Sincerity Ace, som fortfarande brinner. Verkar som det fällda hamnade lite långt från närmaste fartyg.

Anmäl
2019-01-08 18:21 #137 av: Göstage

#136 Det japanska räddningsfartyget Koyo Maru är på väg för att försöka bogsera det brinnande biltransportfartyget till Japan. Går det som man hoppas kommer man att vara där den 25 januari.

Källa.

Anmäl
2019-01-08 18:32 #138 av: Göstage

#135 Det andra aktuella brinnande fartyget, tyska Yantian Express, får nu assistans av Maersk Mobiliser, Maersk Supply Service senaste bogserbåt av Starfish-klassen. Mobiliser har vattenkanon, men det hårda vädret gör det svårt att utnyttja den. Istället skall man försöka bogsera containerskeppet mot någon hamn i Kanada.

Källa.

Anmäl
2019-01-09 11:01 #139 av: Göstage

#133 Arbetet med att avlägsna 330 000 liter dieselolja från Northguider är nu klart att inledas, men bärgningsledningen påpekar att det även är viktigt att även avlägsna smörj- och hydralikolja eftersom den är väl så skadlig för miljön som dieseln.

Man räknar inte med att kunna jobba så länge i sammanhängande perioder, eftersom vädret är mycket ombytligt i området, och att man måste ta hänsyn till vintermörkret i säkerhetsplaneringen. Det kan vara så illa att bärgningen av själva fartyget måste anstå till nästa sommar, vilket kan innebära att det riskerar att dras med i isrörelserna under vintern och malas sönder av skruvis. 

Källa

Anmäl
2019-01-09 11:16 #140 av: Göstage

#139 Experter beklagar att det mycket användbara fartyget Polarsyssel ligger vinterupplagt på  Moltustranda i Herøy kommune på Sunnmøre.
Polarsyssel har stor kapacitet för att läktra olja och gott om utrymme för räddningshelikoptrar med mera, men att få igång henne nu och segla till olycksplatsen skulle ta tid- när ett sådant beslut väl tagits.

Källa

https://sv.wikipedia.org/wiki/M/S_Polarsyssel

Anmäl
2019-01-09 16:30 #141 av: Göstage

#139 Ett bevis för det lynniga vädret på Svalbard är att över 100 personer måste evakueras på grund av ett annalkande oväder med vindar upp till 45 m/sek. Drar det förbi vid haveristen kan det bli problem...

https://www.nrk.no/troms/frykter-uvaer-_-over-100-evakueres-i-longyearbyen-1.14373392

Anmäl
2019-01-10 07:55 #142 av: Jimmy.L

En besättningsman ska ha skadats i en olycka ombord på ett fartyg strax söder om Karlskrona. Personen fick evakueras med helikopter.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/skadad-sjoman-evakuerades-med-helikopter

Anmäl
2019-01-10 09:56 #143 av: Jimmy.L

I dag har det gått 29 år sedan M/S Sally Albatross fattade eld i samband med en dockning vid Finnboda varv i Stockholm. Fartyget som då var bara tio år gammalt hade byggts 1980 för Rederi Ab Sally som M/S Viking Song.

https://www.sjofart.ax/nyheter/29-ar-sedan-jattebranden

Anmäl
2019-01-10 16:24 #144 av: Jimmy.L

Containrarna tappades från ett transportfartyg på Nordsjön förra veckan och är nu på väg mot västkusten. Flera av containrarna har giftigt innehåll.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=7129320

Anmäl
2019-01-10 17:55 #145 av: Göstage

#144 Misstänker att det finns en och annan vrakplundrare som hoppas på att kunna lägga vantarna på någon container som innehåller IKEA-möbler och storbilds-TV... 

Anmäl
2019-01-10 17:57 #146 av: Jimmy.L

#145 Ja risken finns.

Anmäl
2019-01-11 13:00 #147 av: Göstage

#141 En fjärdedel av dieseloljan är tömd från Northglider, men nu har man tvingats till uppehåll på grund av ovädret.

https://www.nrk.no/troms/reketraler-havarerte-pa-svalbard-1.14360707

Anmäl
2019-01-12 10:55 #148 av: Göstage

Minst 209 personer skadades på norska fartyg ifjol. Sju personer omkom/saknas.

https://www.nrk.no/vestfold/tre-brakk-beinet_-en-slapp-unna-med-kraftig-forstuing-1.14371309

Anmäl
2019-01-13 20:09 #149 av: Göstage

#147 Räddningsmanskapet har, utan att orsaka något spill, lyckats tömma Northglider på dieselolja i helgen, vilket är snabbare än beräknat. Tummen upp

https://www.nrk.no/troms/havarert-traler-tomt-for-olje_-_-null-utslipp-1.14379525

Anmäl
2019-01-13 20:21 #150 av: Jimmy.L

Toppen. 

Anmäl
2019-01-14 10:40 #151 av: Göstage

Räddningshelikopter plockade i hårt väder på Nordsjön i fredags upp fem ombordvarande på den danska fiskebåten RI 524 James Roberts som tog in vatten. Signaler från det drivande fartyget har upphört, varför man förmodar att det kan ha gått till botten.

Källa

Anmäl
2019-01-14 22:25 #152 av: Göstage

En person drunknande utanför Torhamn i Blekinge idag samband med vindsurfande, skriver TT.

Anmäl
2019-01-15 07:36 #153 av: Jimmy.L

Tragiskt. 

Anmäl
2019-01-15 12:11 #154 av: Jimmy.L

Under tisdagsmorgonen har ett stort lastfartyg gått på grund i Landskrona hamn. Ingen har kommit till skada.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/fartyg-pa-grund-vid-landskrona-hamn

Anmäl
2019-01-16 19:57 #155 av: Jimmy.L

Vid tre tiden under onsdagseftermiddagen meddelade fartygsinspektören Jörgen Hansson att fartyget som gått på grund i Landskrona hamn är bärgat.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/nu-ar-fartyget-bargat

Anmäl
2019-01-17 12:54 #156 av: Göstage

Mellan stolarna?

"En lastbil med salt och sand körde ner i vattnet på torsdagsförmiddagen på Rindö i Vaxholm. Ingen person ska vara skadad. Enligt polisen är det väldigt brant och halt på platsen.
Olyckan skedde vid färjeläget på Rindö i Vaxholm, i riktning mot Värmdö.

– Personen i lastbilen tog sig ut själv och har lite ont i armen, så det handlar inte om livräddning längre utan det är ren miljöräddning. Eftersom det är statligt vatten så håller kustbevakningen i ärendet nu, säger Lars Lindberg, ledningsbefäl på Storstockholms brandförsvar.
På Kustbevakningen är de dock inte helt säkra på att det är de som ska ta hand om det."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/lastbil-kort-ner-i-vattnet

Anmäl
2019-01-17 14:21 #157 av: Jimmy.L

#156 Jag hoppas dom tar upp lastbilen snabbt innan den läcker massa bränsle.

Anmäl
2019-01-18 13:40 #158 av: Jimmy.L

En vajerfärja och ett fraktfartyg registrerat i Storbritannien höll på att krocka vid niotiden på fredag morgon.

https://svenska.yle.fi/artikel/2019/01/18/olyckan-var-nara-alandsk-vajerfarja-och-fraktfartyg-holl-pa-att-krocka

Anmäl
2019-01-19 19:48 #159 av: Göstage

#138 Branden på Yantian Express har nu varat i 14 dagar utan att man kunnat släcka den, trots flera assisterande fartyg med flodsprutor. Huvuddelen av de 23 i besättningen har dock återvänt och försöker begränsa elden, samtidigt som bogseringen mot hamn i Kanada fortsätter.

Källa.

Anmäl
2019-01-20 11:49 #160 av: Göstage

Lite vintermorgondramatik för en färjekapten:

"Kaptenen på färjan mellan Hamburgö och Hamburgsund upptäckte plötsligt att det brann på en stor segelbåt i hamnen."--- 

"Det fanns risk för spridning men räddningstjänsten var snabbt på plats och inledde släckning.
Varför den nästan 15 långa segelbåten började brinna är oklart liksom hur stora skadorna är."---

http://www.gp.se/nyheter/västsverige/kapten-upptäckte-brinnande-båt-i-hamn-på-hamburgö-1.12572616

Ingen person rapporteras skadad.

Anmäl
2019-01-20 11:59 #161 av: Jimmy.L

I fredags ombord på M/S Birk så drabbades en passagerare av en hjärtattack på dansgolvet. Hur det gick med denna är oklart. 

Anmäl
2019-01-21 19:58 #162 av: Göstage

En större fartygsolycka har inträffat i ett sund med tät trafik.

"Två fartyg fattade eld i Kertjsundet mellan Krimhalvön och Ryssland på måndagen. Minst tio personer har omkommit, uppger ryska myndigheter för flera medier.

Sammanlagt uppges 31 personer ha befunnit sig ombord på skeppen, bland annat från Turkiet och Indien. Besättningsmedlemmar har hoppat i sjön för att undkomma lågorna. En räddningsinsats har inletts där 14 personer har räddats, enligt ryska myndigheter. Flera personer ska ha skadats i branden."---

TT

Forts.

Anmäl
2019-01-21 20:06 #163 av: Jimmy.L

Mycket tragisk olycka.

Anmäl
2019-01-21 20:14 #164 av: Göstage

#163 Ja, det är illa...

Enligt BBC rör det sig om två Tanzaniaflaggade fartyg, Kandy och Maestro. Den ena är en gastanker som exploderade och antände även det andra fartyget.

https://www.bbc.com/news/world-europe-46948718

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.