Annons:
Etikettövrigt
Läst 645 ggr
[Jimmy.L]
2018-09-29 16:37

AIS - en svensk idé

AIS är idag en världsstandard på fartyg och båtar, men det fanns en tid då det blott var en idé hos en svensk sjöman. Här resan från idé til…

https://issuu.com/sjofartsverket/docs/pdf_ais_2

Annons:
Skeppskatten Dina
2018-09-29 23:54
#1

Fantastisk smart idé. 👍 Det är väldigt bra att se alla båtar som är omkring en. Framförallt när det är dålig sikt.

🤗 Elisabeth och Dina 🐱

[Jimmy.L]
2018-09-30 08:02
#2

#1 Ja det måste underlätta väldigt mycket för många skeppare.

Skeppskatten Dina
2018-09-30 08:56
#3

#2 Ja, det underlättar för många men tyvärr så har ju inte alla AIS och en del har inte på det medvetet för att inte synas. Ännu säkrare är att ha radar också.

🤗 Elisabeth och Dina 🐱

[Jimmy.L]
2018-09-30 08:59
#4

#3 Sant.

[Jimmy.L]
2018-10-17 20:24
#5

När fartygen ligger för ankar är dom markerade som prickar då? Vid gång så är ju dom formade som båtar.

Sitter och kollar AIS nu och ser Fri Brevik samt Coral Obelia strax utanför Landsort men dom rör sig inte trots dom ska in mot Södertälje respektive Köping.

Taggeman
2018-10-17 21:56
#6

#5 Dom ligger troligen för ankar o väntar in färden vidare.
Det är samma sak utanför Sandhamn att lastfartyg väntar på att få gå till ledig kaj i Stockholm.
Fartyg kan ligga flera dar härute.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Annons:
[Jimmy.L]
2018-10-18 08:14
#7

#6 Tack, kan det även ha med att det är en tanker som ska in i Mälaren och man vill att hon ska gå i dagsljus för nu är tankern som ska till Köping på väg in och kommer passa in med broöppningstiden som är 10:30 för E4-bron och järnvägsbron.

Nästa tid var 13:30 samt 19:30 för fartyg, nattetid fri slussningstider. Normalt så är broarna stängd för öppning 06-8:30 samt 15:30 till 18:00.

[Göstage]
2019-07-30 22:43
#8

De amerikanska myndigheterna vill verka för att det skall bli förbjudet att släcka ner AIS, med undantag för ett tillfälle: vid passage av Somalias kust, där man bör kunna göra sig osökbar för pirater.

Men i övrigt vill man motverka att länder som Iran och Nordkorea skall kunna missbruka möjligheten att stänga av AIS för att i kombination med förfalskade dokument förhindra och missleda kontroll av sin sjötrafik.

Frågan är bara vilka påtryckningsmedel USA vill att man skall kunna använda för att förhindra den dolda trafiken? 

Det är mer än tio år sedan som IMO krävde att AIS skall vara obligatoriskt, men tydligen har man missat att detaljbeskriva användningen av systemet.

Källa

[Göstage]
2021-08-26 11:31
#9

Aluskartta är en snabb genväg för den som vill följa fartygstrafik i Finska viken, Ålandshav och in till Stockholm istället för att gå via Marine Traffic. (Finskspråkig, men det har mindre betydelse.)

ALUSKARTTA.COM sivustolla voit seurata reaaliaikaista AIS-alusdataa kartalla, alusten tiedot ja paikkatiedot päivittyvät automaattisesti kartalle.
  • Redigerat 2021-08-26 11:31 av [Göstage]
anarki
2023-08-20 13:53
#10

Franskt fartyg får möte i Nordpolen när dom var på väg genom isen för installera ett nytt AIS-system.
https://www.expressen.se/tv/nyheter/ryska-monsterfartyget-dyker-upp-i-dimman-vid-nordpolen/

Franska fartyget skulle installera ett nytt signalsystem vid Nordpolen.
Fornöga
2024-03-30 10:41
#11

2024 Ryssland manipulerar AIS-funktionen för att dölja fartygsrörelser.

Källa (läslås).


Re:tired.

Ryssarna använder sig av flera metoder för att dölja sin ”spökflotta”. I februari befann sig till synes hundratals fartyg på Moskvas flygplats.
Upp till toppen
Annons: