Annons:
Etikettövrigt
Läst 1303 ggr
[Göstage]
2018-10-02 10:10

Everts tråd

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

"Vad vore livet, Rosmari, förutan sång och dans?"- en bra fråga! Och hur hade livet varit utan Evert Taube och hans verk? Ja, åtminstone för många av oss svenskar plus femtio är svaret att det hade varit betydligt tråkigare. Och det fina med Taube är att han generöst fördelat sin skapelsekonst mellan väst- och ostkust (plus Pampas förstås!), så en stor del av landet har fått just sin bit av nationalskalden. 

Att Evert Taube är värd en egen rubrik på Kust & hav märks inte minst av att vi påmints om några av hans visor redan i tråden om havets musik. Nu är tanken att vi inte skall ägna oss åt Evert Taubes liv och anor - om den finns tillräckligt skrivet redan! Däremot kanske vi kan berättar om våra egen tankar om Taube och hans verk, och ägnar oss åt en del av de platser längs våra kuster som han skildrat.  

https://www.youtube.com/watch?v=pmXKIV8Otio

  • Redigerat 2020-09-06 08:46 av [Jimmy.L]
Annons:
[Göstage]
2018-10-02 10:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Bara lite personalia om Evert Taube så här inledningsvis. Evert Taube föddes på Vinga… - nej, se det gjorde han inte! Även om Everts far var fyrmästare på Vinga vid tiden för sonens födelse 1890 så kom Evert till livet inne på fastlandet. Inte heller föddes han i det s.k. Taubehuset i Majorna (som vi skall återkomma till), utan nedkomsten skedde i något som hette Keillerska huset (han var skotte, you know) nedanför Otterhällan i centrala Göteborg, där Taubes farfar bodde. Fastigheten revs  så sent som 1969, ändå hittar jag ingen bild på det.

Otterhällan är den bergknalle som det rundade huset i bakgrunden ligger på. Det var där som Gustaf II Adolf sägs ha stått och pekat ut var Göteborg skulle ligga. 

(Men gjorde han det?)

[Göstage]
2018-10-02 12:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Sina barndomsår tillbringade dock Evert Taube på Vinga - han levde faktiskt sina fjorton första levnadsår på ön i Kattegatt. "Men skolgången då?", kan man ju undra. Jo, på den tiden fanns det fyra andra familjer på Vinga, och de sammanlagt tio barnen räckte till för att man skulle kunna driva en skola. Han var själv det fjärde av tretton barn i familjen, så han bör väl ha haft några syskon som klasskamrater.

Taube beskrev senare sina barndomsår på ön som "gyllene", ändå skrev han aldrig någon visa om ön. Däremot skrev han några dikter om den, och den förekom även i några av hans  prosastycken.

[Göstage]
2018-10-02 12:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Inte förrän Evert Taube var sexton år flyttade familjen in i det hus i Majorna som blivit känt som Taubehuset. När Oscarsleden byggdes 1967 hotades huset av rivning, men Evert Taube personligen startade en kampanj som ledde till att huset flyttades 150 meter till sitt nuvarande läge mellan Chapmans torg och Stenas Tysklandsterminal. 

Klicka på bilden för större version.

[Göstage]
2018-10-02 14:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Evert Taube har porträtterats med ett antal statyer och byster - en står förstås vid Taubehuset. Den kom på plats och är skapad av Graham Stacey, född 1940. I den stiliserade vågen i bohusgranit kan man läsa författarens ord:  ”Är du poet så gyckla ej med orden, men bruka folkligt språk i dina dikter”,

Ur "Offentlig konst i Göteborg" av M. Mosesson

[Göstage]
2018-10-02 14:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Vid Lilla Bommens hamn, bakom GöteborgsOperan, sitter Evert Taube med penna och papper i beredskap och blickar tankfullt ut mot Vinga. Eino Hanskis staty restes 1996.

[Göstage]
2018-10-02 15:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Utsikt mot Hållö fyr från Smögenbron, diabild som togs en dag när det var lugnare än når briggen Blue Bird gick på…

Annons:
[Göstage]
2018-10-02 15:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Inledningen till "Västanvind" gillar jag - snacka om "direkt anslag"! Diabild tagen vid Råö en sommarkväll för länge sedan.

http://www.e.kth.se/archive/lnk/bsong/songs/tradition/vastanvind.html

[Göstage]
2018-10-02 19:46
#8

På ett av mina första skollov i småskolan åkte jag med mina föräldrar på långresa till västkusten. Min farbror och faster hade nämligen sommarstuga på Flatön i Bohuslän. 

Jag minns att när vi åkte över en färja så pekade min far på ett hus och berättade att "där bor Maj". Framme vid sommarstugan ville min faster visa mig något, så vi tog en promenad upp till en liten damm i en hage nära sommarstugan. "Jaha, det var här Karin tvättade", berättade hon. Och lite senare åkte min farbror och pappa och jag ner till affären, där de länge stod och pratade med äldre farbror som hette Johansson, fast de kallade honom sedan för "Flink". Och visst, jag hade kommit nära "Maj", Huldas Karin" och "handelsman Flink" utan att jag då riktigt förstod att det skulle bli ett minne för livet.

Min farbror var "amatörtrubadur" (riktigt duktig påstods det) och det var hans beundran för Evert Taube som hade fått honom att köpa stugan alldeles vid Malö strömmar (där jag f.ö. fick fiska krabbor från bryggan). Tyvärr sålde min farbror stugan när resorna dit blev för ansträngande. 

Långt senare, som vuxen, tog jag en sväng till handelsman Flink. Bakom disken stod en trevlig dam, rörelseinnehavarens mor om jag inte minns fel. Hon talade utpräglad närkedialekt, vilket jag inte hade väntat mig därute.

Maj på Malö - Evert Taube

Två korta:

Kalle Lind på Malö- del 1
Kalle Lind på Malö -del  2

[Göstage]
2018-10-03 12:30
#9

"Huldas Karin", Karin Jarnedal, gick bort vid 75 års ålder 2002. Då skrev TV-mannen Edward Matz så här om henne:

"Karin var född som Karin Johansson på Ängön i Morlanda socken. Hon var yngsta dotter i en bohuslänsk storfamilj, småbrukare och fiskare. Hon tillhörde inte de stora glamorösa kvinnorna, men för alla älskare av Evert Taubes vispoesi står hon där alltjämt, sjungande och bykande utanför farstun till mormors kök, "i Stättebackens krök, vecken rök, vecken rök!"

Karin var 16 år då Taube, för att söka bot för sin astma på rekommendation av sin läkare, Ernst Salén, kom till Ängön och familjen Johansson, se även Martin Stugarts intervju med Gösta Salén ovan. Där vistades han åtskillig tid under de följande hårda beredskapsåren. Det var en av hans mest produktiva perioder - och det var "lilla Karin" som där blev hans sångmö. Till henne har han riktat flera dikter och visor än till någon annan, den trängre familjekretsen förstås undantagen. På hennes vägg hängde inramade de talrika visor och tillfällighetsdikter han ägnade henne."---

https://www.dn.se/arkiv/familj/dodsfall-karin-jarnedal/

Eva Jarnedal, dotter till "Huldas Karin"och en populär medlem i "Öbarna",  för det  poetiska och musikaliska arvet från Taubes tid i trakten vidare.

[Göstage]
2019-05-06 12:33
#10

Den permanenta utställningen om Evert Taube på Liseberg, som togs ner och ersattes av en hyllning till Håkan Hellström, har fått en ny förvaltare. 

"Evert Taubes värld doneras till Sjöfartsmuseet, som idag är en del av Göteborgs Stadsmuseum. – För oss har det varit oerhört viktigt att hålla ihop samlingen och att lämna den till någon som både kan visa den publikt och ta hand om den på ett sådant sätt att den säkras för eftervärlden, säger Andreas Andersen, vd på Liseberg i ett pressmeddelande.

Utställningen doneras utan förbehåll till Sjöfartsmuseet, som är fria att förvalta och visa samlingen så som de finner bäst. – Vi är oerhört nöjda över att det blev just Sjöfartsmuseet. Det innebär att samlingen blir väl omhändertagen och att den stannar i Göteborg och fortsätter komma göteborgarna till gagn, säger Andreas Andersen."

https://www.gp.se/kultur/kultur/här-hamnar-evert-taube-skatten-1.14925607 (ännu ej betalartikel)

[Jimmy.L]
2019-05-06 13:44
#11

Hoppas den visas upp sen.

[Göstage]
2019-05-06 13:58
#12

Ja, det är ju några år till dess Söfartsmuseet återinvigs, men man kanske kan göra något provisoriskt på Stadsmuseet så länge.

[Göstage]
2019-06-25 19:58
#13

En ny bok om Mäster Taube har publicerats i dagarna, och den blir välvilligt mottagen av Carsten Palmær på Aftonbladet kultur.

"Martin Nyströms nya bok om Evert Taube heter Konsten att se långt. Det innebär konsten att se förbi sin egen horisont, att vara öppen för nya syner utan att någonsin sudda ut minnet av de gamla. Att möta konstnärer, städerskor, skeppsredare, gatflickor och sjömän med samma nyfikna och respektfulla sinne. ”Vart han än kommer i världen tycks han känna igen sig”, skriver Nyström.

Denna förmåga härleder Nyström ur Taubes uppväxt på Vinga och strandfynden av hemlighetsfulla vrakbitar, trasiga sjömanskistor och exotiska buteljer. Taube må vara både kosmopolit och en mångårig och kärleksfull skildrare av Stockholms skärgård: Det är i de fosfordoftande tångvallarna på Vinga som han har sina rötter och det är mot Västerhavets horisont han har tränat sin öppna blick."---

"Inackorderad på Ängön utanför Orust skrev han visor som Här är den sköna sommar, Huldas Karin och framför allt Vals på Ängön, en fem minuter lång, lyrisk och komisk juniskildring nästan i klass med Calle Schewens vals (tyvärr är Taubes egen inspelning stympad men sonen Sven-Bertil har sjungit in hela texten).

Konsten att se långt är en mycket personlig Taubeskildring, där Nyström inspirerats att skriva om egna erfarenheter som tonårig mässkalle på Johnsonlinjens M/S Canada, med kurs på Latinamerika. Många år senare återvänder han till bordellkvarteren i Rio de Janeiro, Santos och Salvador där han tycker sig höra hur flugsnapparna bräker på göteborgska. Det är fler än Taube som har utvecklat förmågan att se långt."---

https://www.aftonbladet.se/kultur/bokrecensioner/a/OplMW3/sverige-foll-for-hans-valser

Själv läser jag då och då ett kapitel i Taubes egen "Västlig horisont", en fin skildring av västkusten av den underskattade författaren Evert Taube.

Carsten Palmær läser om Evert Taube – älskad och ifrågasatt nationalklenod
  • Redigerat 2022-01-18 10:58 av [Göstage]
Annons:
[Göstage]
2020-01-27 08:51
#14

Björn och Benny, Håkan Hellström och Sven-Bertil Taube har gått in som stiftare av stiftelsen "Taubes värld".

"– Syftet är att man vill mobilisera kärleken till Taube, och sätta den i rörelse. Se till att det sker saker om och kring Taubes arv. Den tradition som Evert och Astri företräder, säger Martin Nyström, musikskribent, författare och en av stiftelsens initiativtagare."---

"Björn Ulvaeus skriver till GP att han gång på gång slås av hur obegripligt bra Evert Taube var som låtskrivare. – Det känns som att de unga generationerna inte vet vem han är och han är för mig Sveriges största singer/songwriter genom tiderna."---

https://www.gp.se/kultur/kultur/artistikoner-går-ihop-för-att-rädda-taubes-arv-1.23085591

[[eskils_]]
2020-01-27 14:15
#15

#13 Underbar sång! ❤️ "Se här är den sköna sommaren, som jag har lovat dig."

#14 Bra initiativ! 👍

[Jimmy.L]
2021-01-01 13:42
#16

Evert Taubes sommarställe ”Sjösala” på Hölö utanför Stavsnäs har gett upphov till flera av skaldens omtyckta visor. På bygden lever ännu minnet av Taubes närvaro på orten.

http://www.skargarden.se/segling-maleri-och-musik-pa-holo/

Evert Taubes sommarställe ”Sjösala” på Hölö utanför Stavsnäs har gett upphov till flera av skaldens omtyckta visor. På bygden lever ännu minnet av Taubes närvaro på orten.
[Göstage]
2021-01-01 15:41
#17

#16 Det var en tragedi när Sjösala brändes ner, främst förstås för familjen, men även för vår kultur.

[Göstage]
2021-01-04 15:22
#18

#14 Ingen midsommar för Benny Andersson utan Calle Schewens vals.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/gt/benny-andersson-spelar-calle-schewens-vals-varje-midsommar/

Men vem var den där Schewen egentligen?

https://www.norrteljetidning.se/artikel/har-dansade-calle-schewen

Verklighetens Calle Schewen, Karl von Schewen, var en tillbakadragen person som hyste blandade...
  • Redigerat 2021-01-04 15:34 av [Göstage]
[Göstage]
2021-01-20 13:09
#19

Evert Taubes liv blir TV-serie.

Evert Taubes liv blir tv-serie. Det är produktionsbolaget Magic Entertainment Group som har köpt filmrättigheterna till Mikael Timms Taubebiografi "Livet som
[[eskils_]]
2021-01-20 13:57
#20

#19: Ska bli roligt att se den. Hoppas de gör ett bra, seriöst, jobb med serien och har med många av hans fina sånger.

  • Redigerat 2021-01-20 13:58 av [[eskils_]]
Annons:
[Göstage]
2022-01-18 10:59
#21

Evert och pengarna - vilken vals!😉

Ej betalartikel i nuläget.

Det finns en historia om Evert Taube som jag älskar. Inför Albert Bonniers 50-årsdag ombads Evert Taube att skriva en lå
Fornöga
2023-06-19 13:20
#22

2023 Årets midsommarkonsert tillägnas Evert Taubes Vinga med Tomas von Brömssen som ciceron och med ett antal inbjudna gäster. Programmet sänds klockan 20.00 på SVT1, och den som inte tycker att det är en bra idé med TV-tittande på midsommarafton får chansen i SVT1 24/6, SVT24 24/6 och SVT24 25/6. Dessutom visas programmet på SVT Play till den 20 december.


Re:tired.

Fornöga
2023-07-20 21:49
#23

"Orusts stora Evert Taube-pris är på 50 000 kronor och ska ges till lyriker som skriver i Evert Taubes anda", står det i statuterna för priset. Om Jason ”Timbuktu” Diakité gör det så är det nog i så fall omedvetet, eftersom han erkänner att han "har väldigt dålig koll på Taube". Men priset för 2023, det blev hans ..🤔


Re:tired.

Jason ”Timbuktu” Diakité får Orusts Evert Taube-pris. Priset på 50 000 kronor ges till en lyriker som skriver i Evert Taubes anda.
  • Redigerat 2023-07-20 21:52 av Fornöga
Upp till toppen
Annons: