Annons:
Etiketterhamnarbroarslussar
Läst 3043 ggr
[Göstage]
2018-10-10 18:30

Göteborg, hamnstad under förändring

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Största utbyggnaden av Göteborgs hamn sedan 70-talet är nu igång.

_"Det var 40 år sedan det byggdes på samma sätt i Göteborgs hamn. Men nu har "första spadtaget" tagits i den nya hamnterminalen – 30 fotbollsplaner stor på Hisingssidan vid Göta Älvs mynning.
_

Det var 40 år sedan det byggdes på samma sätt i Göteborgs hamn. Men nu har "första spadtaget" tagits i den nya hamnterminalen – 30 fotbollsplaner stor på Hisingssidan vid Göta Älvs mynning."---

http://www.gp.se/ekonomi/skarpt-läge-i-hamnen-största-bygget-på-40-år-är-nu-igång-1.9873415

"Ska byggas på Hisingssidan i Göta Älvs mynning, mitt emellan Älvsborgshamnen och Arendalshamnen. Pålnings- och sprängningsarbeten påbörjas hösten 2018 och terminalen väntas vara klar 2025. Terminalen kommer att byggas av muddermassor som läggs i ett invallat område i Arendalsviken."

Källa: Göteborgs hamn AB

Edit: ändrad rubrik 190502 då tråden nu omfattar mer än yttre hamnen.

Annons:
[Jimmy.L]
2018-10-10 18:31
#1

Kul att dom blir större.

[Göstage]
2018-10-10 18:34
#2

Ja, det behövs för att hänga med i konkurrensen!

[Jimmy.L]
2018-10-10 18:41
#3

Jo många hamnar bygger ut nu då gäller det att hänga med.

[Göstage]
2019-05-02 21:45
#4

Göteborgs skyline förändras i allt raskare takt, och planerna känns rätt futuristiska för den som levt ett halvsekel i staden och dess närhet utan att man levt upplevt så mycket av förändringar. 

Redan i år börjar en konstgjord halvö att börja byggas mellan Stenas Danmarksterminal och bakom Järntorget, och det beräknas pågå det närmaste decenniet.

"Det brukar kallas Nordens största stadsutvecklingsprojekt – utbyggnaden av Älvstaden, som ska ge 25 000 bostäder i centrala Göteborg fram till 2035. Men projektet har kantats av motgångar i samband med att planerna för Skeppsbron och Frihamnen bromsats och blivit försenade. Men planen för Masthuggskajen, som ska ge 1 300 bostäder och 6 000 arbetsplatser, flyter på som planerat."--- 

"En av de svåraste utmaningarna i planerna är den delen som innebär bygget av en konstgjord halvö som ska byggas ut i älven, på den högra sidan av Stenas Danmarksterminal. – Rent tekniskt är det inte lätt. Det är en stor sak att bygga ut halvön så här, men vi har bra koll på det, säger Lena Andersson. På halvön ska bland annat kontorsfastigheten Global Business Gate byggas, ett 24 våningar högt hus med 2 500 nya arbetsplatser. Här kommer även Riksbyggen och Stena Fastigheter att bygga bostäder."---

"Jätteprojektet vid Masthuggskajen kommer att pågå under de kommande tio åren. Det handlar om ett område mellan Järntorget, Långgatorna och Göta älv, som dagligen har stora trafikflöden med biltrafiken på Oscarsleden och kollektivtrafiken som passerar Järntorget."---

 https://www.gp.se/nyheter/göteborg/jätteprojektet-vid-masthuggskajen-redo-för-byggstart-1.14864600

[Jimmy.L]
2019-05-03 06:36
#5

Det är storslagna planer, lite som Frihamnen i Stockholm.

[Göstage]
2019-08-03 16:40
#6

Ja, storstäderna är stadda i förändring…

Annons:
[Jimmy.L]
2019-08-03 16:47
#7

Vet inte om jag gillar denna utveckling. bort försvinner båtarna och känslan för "hamnområde".

[Göstage]
2019-08-03 17:05
#8

#7 Det är lite både och, båtarna blir allt större och stuvarna och kranarna har ersatts av stora maskiner och varven lagts ner. Älven är ju faktiskt rätt grund, och Älvsborgsbrons segelfria höjd är begränsad, så utflyttningen är nog ofrånkomlig. Tror att Stockholm genomgår liknande utveckling med sin yttre hamn. Sedan är det bra att det är så mycket renare nu.

Men visst, närheten till sjöfarten var större förr, och då jobbade ju så många fler i näringen.

[Göstage]
2019-08-10 11:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Till bilden av en stad i förändring bidrar de infrastrukturutbyggnader som pågår. Västlänken är väl inte något som så mycket berör K&H, men vid Marieholm  norr om innerstadskärnan byggs Marieholmstunneln som skall avlasta Tingstadstunneln med början nästa år, och parallellt med nuvarande Götaälvbron, uppförd 1939,  växer Hisingsbron fram. Den skall stå klar till Göteborgs 400-årsjubileum 2021 är det tänkt, och den är ett irritationsmoment för Vänerkommunerna, som menar att den har för låg segelfri höjd och försvårar fartygstrafiken på älven. Det har till och med gått till domstol, som dömde i Göteborgs favör.

I anslutning till brofästet på Göteborgssidan växer även nya höghus upp som kommer att ge innerstaden en förändrad skyline. Här är några bilder från arbetena.

Bilden: Hisingbron växer vid storebror Göta Älvbrons sida, men när den nya bron är igång kommer den gamla att rivas. 

Klicka på bilden för större format.

[Göstage]
2019-08-10 11:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Ett "V-tecken" för den nya bron?

[Göstage]
2019-08-10 11:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

För en lekman känns det svårt att förstå att bron kommer att stå klar till jubileumsåret.

[Göstage]
2019-08-10 11:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Och det byggs som sagt en del annat också i anslutning till brofästet på citysidan.

[Göstage]
2019-08-10 11:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Ännu så länge dominerar dock Läppstiftet skylinen.

Annons:
[Göstage]
2019-08-19 11:32
#14

Det 245 meter höga Karlatornet på Lindholmen försenas med kanske upp till ett år, och beräknas nu stå färdigt andra halvåret 2022.

Källa.

[Göstage]
2019-08-24 07:58
#15

Adam Cwejman kritiserar på ledarplats i GP vissa göteborgspolitikers envisa kamp för en linbaneförbindelse över älven, trots att den skulle bli en tung ekonomisk belastning i tider när kommunens ekonomi är allt annat än tillfredsställande. 

Cwejman påpekar att kommunen tidigare utrett andra älvförbindelser som kan vara ett bättre alternativ, bland annat gång- och cykelbroar.

[Göstage]
2019-09-09 12:02
#16

#4 Startskottet för Stordalens jättehotell vid Järntorget nära älven avlossas idag.

https://www.expressen.se/gt/stordalen-presenterar-sitt-nya-jatteprojekt-i-goteborg/

[Göstage]
2019-09-16 13:06
#17

#0 "Förra året gav Göteborgs politiker grönt ljus till hamnens nya miljardsatsning. Bara drygt ett år senare, efter hundratals redan investerade miljoner, har politikerna börjat utreda en försäljning. Göteborgs Hamns styrelse har varnat kommunledningen om att en utförsäljning skulle få katastrofala följder för svenskt näringsliv. – Som jag ser det skulle vi kasta pengarna till kapitalisterna, säger Cecilia Magnusson (M), styrelseordförande Göteborgs Hamn AB."---

GP (betalsida)

Vad håller dom på med i Göteborg? Först linbanevelandet, och så nu detta…🤔

[Jimmy.L]
2019-09-16 14:06
#18

Det låter inte bra.

[Göstage]
2019-09-18 07:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Med anledning av att Sjömansgården/Sjömanskyrkan i Göteborg hamnat i ekonomiska svårigheter skriver Torbjörn Dalnäs en fin hyllning i Sjöfartstidningen, med en förhoppning om att den måtte klara krisen.

 https://www.sjofartstidningen.se/bloggar/utkiks-bloggen/#trygg-hamn-vid-det-villande-hav

[Göstage]
2019-09-19 13:53
#20

Energibolaget St1 bygger en ny anläggning för förnybara bränslen bredvid sin befintliga i Göteborgs hamn. Prislappen lyder på 2,1 miljarder kronor och anläggningen beräknas stå klar 2022. 

Källa

Nya demonstrationer att vänta?

Annons:
[Göstage]
2019-09-21 14:31
#21

Fler spadar i jorden längs älvens  strand.

"För någon vecka sedan var det byggstart för Hotell Draken och idag satte bygget av NCC:s stora kontorshus igång. Det är området som tidigare varit parkeringsplats, mellan Kindstrand-huset och Götatunneln som nu ska bebyggas. Bakom projektet står NCC som investerar 1,4 miljarder i bygget.

– Det är jättespännande. Vi har jobbat i området länge och Masthuggskajen är den största innerstadsplanen i Göteborg i modern tid, säger Johanna Hult Rentsch, regionchef Väst NCC Property Development."---

https://www.gp.se/nyheter/göteborg/fler-byggen-drar-igång-på-masthuggskajen-1.18412612

[Göstage]
2019-09-24 08:53
#22

Även om det är stor byggaktivitet kring hamnen och älven så finns det dock en del mindre lyckade projekt, som linbanan och Frihamnen. Om det senare skriver GP i en betalartikel. Lite från ingressen går dock att rädda: "Frihamnen skulle knyta ihop Hisingen med centrala staden, bryta segregationen, bli en ny mötesplats där alla kände sig välkomna. Ett Göteborgs Manhattan, med en stor park, ett pulserande gatuliv och hyror så billiga att vem som helst kunde bo där. Nu är framtiden för det som skulle bli juvelen i kronan under stadens 400-årsfirande oviss."---

GP

Den nya Göta älvbron är ett annat bekymmer inför jubileet. Visserligen är den under byggnation, men nio månaders fördröjning i väntan på leverans av stål från Spanien har gjort tidtabellen osäker.

Källa

[Göstage]
2019-10-23 11:28
#23

Paddanbåtarna (numera i Strömmas regi) har trafikerat Göteborgs kanaler och hamn i åttio år. En film från 1950-talet visar att en del är sig likt, men att mer än man tror har förändrats i stadsbilden sedan dess.

 Och utvecklingen står ju inte stilla - om ytterligare ett halvsekel kommer den tidens iFokusbesökare att titta med stora ögon på en filmad paddantur anno 2020…😉

[Göstage]
2019-10-27 17:12
#24

Ett friluftsbad och flytande pooler efter utländska förebilder planeras längs Göta älv, men det finns stötestönar i form av vädrets makter och föroreningar.
GP har en ännu ej  betalbelagd artikel om planerna.

[Jimmy.L]
2019-10-27 17:26
#25

Liknande plan finns i sthlm.

[Göstage]
2019-11-27 09:47
#26

Så har då linbaneprojektet för gott (?) hamnat i arkivet. Hur mycket projektet  kostade skattebetalarna  framgår inte av artikeln. 

Men socialdemokraterna vill tillsätta ett antal utredningar (förstås), bland annat om en lokal linbana på Lindholmen på Hsingen.

https://www.gp.se/nyheter/göteborg/politikerna-överens-linbaneprojektet-avbryts-1.20834597

[Jimmy.L]
2019-11-27 10:19
#27

Dom ger sig inte.

Annons:
[Göstage]
2019-11-27 11:36
#28

#26ff SVT uppger att linbaneprojektet hann kosta Göteborgs skattebetalare 138 miljoner innan det stoppades. Dessutom har väl projekterare och andra inblandade inte kunnat ägna sig åt andra ordinarie arbetsuppgifter i normal utsträckning under projekteringens gång.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/linbaneprojektet-stoppas

[Göstage]
2020-01-24 08:27
#29

Nya Hisingsbron byggs för att avlasta andra hårt ansträngda förbindelser över och under Göta Älv. Men  efter att linbaneprojektet strandat föreslår nu Vänsterpartiet att biltrafik skall förbjudas på bron, och att den reserveras för kollektivtrafik samt cyklister och gående.

https://www.gp.se/nyheter/göteborg/förslaget-porta-bilister-på-hisingsbron-1.23013435 (ännu ej betalsida).

[[eskils_]]
2020-01-24 16:23
#30

#23 Trevlig rundtur i Göteborg från anno dazumal! 👍

Intressant hur staden bildades. Och tänk att man känner igen Olle Björklunds röst fortfarande!

[Göstage]
2020-01-26 11:46
#31

#23 #30 Ja, Paddanbåtarna kommer nog att fortsätta trafikera kanalerna och älven även när stadens skyline förändrats i framtiden. Så här ser det ut idag…

[Göstage]
2020-07-19 09:28
#32

I morgon kommer trafiken på Göta Älvbron att vara avstängd under tiden pyloner och motvikter  till Hisingsbron transporteras igenom.

[Göstage]
2020-08-25 18:45
#33

Rivningshotad. (Egen bild)

"Fem år efter den stora kranstriden i Göteborgs Hamn, har Kulturnämnden nu beslutat att göra sig av med en av de gamla kranarna vid Maritiman. 

– Vi ska destruera den, säger Britta Söderqvist, sektorchef för museiverksamheten vid Kulturförvaltningen. 

Samtidigt är det oklart vem som faktiskt äger kranen, som togs i bruk 1913."---

https://www.expressen.se/gt/beslutet-hundraarig-hamnkran-blir-till-skrot/

[Jimmy.L]
2020-08-25 18:52
#34

Tråkigt beslut.

Annons:
[Göstage]
2020-08-25 18:54
#35

Ja, hoppas att sista ordet inte är sagt! Oldsberg kanske orkar ta en dust till med staden?

[Göstage]
2020-08-27 10:08
#36

"De största containerfartygen har växt ur hamnen. I höst måste stadens politiker fatta beslut om en farledsfördjupning till en kostnad av 2,5 miljarder kronor – annars kommer Göteborg inte längre kunna konkurrera med jättehamnarna på kontinenten."---

GP i betalartikel

[Göstage]
2020-08-31 16:51
#37

Hisingsbron går mot sin fullbordan. Eftersom bron skulle vara klar till stadens 400-årsjubileum nästa år och firandet flyttats fram två år kanske man slipper just den hetsen… 

"Den här veckan monteras en av de centrala delarna av nya Hisingsbron, nämligen brons lyftspann. Det är tillverkat i stål och efter en månads förberedelser är den nu klar att monteras.

– Det är jättesmå marginaler. Man får ta det i ett lugnt takt, säger Susanne Wiberg, projektledare på trafikkontoret för byggnationen av Hisingsbron."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/nu-monteras-hisingsbrons-lyftspann-vager-750-ton

[Göstage]
2020-09-12 19:39
#38

#36 Kommunfullmäktige i Göteborg har godkänt planerna på en fördjupning av farleden in till Göteborg, och om Mark- och miljödomstolen ger sitt godkännande är planen att arbetet ska vara färdigt senast 2026 till en kostnad 2,5 miljarder. GP skriver:

"Farledsfördjupningen ska göra det möjligt för de största containerfartygen att komma in i hamnen med full last. Det kommer i sin tur göra transporterna billigare för export- och importföretag, vilket väntas få positiva effekter för hela Göteborgsregionens ekonomi."---

"Idag har hamnbassängen och farleden kapacitet för upp till 13,5 meter djupa fartyg. Nu ska kapaciteten utökas till 17,5 meter.

Istället för att skicka flera mindre fartyg kommer de större varianterna att kunna frakta mer gods på en gång. De kommer inte heller att behöva stanna någon annanstans i Europa för att göra sig av med delar av lasten innan de kan ta sig in i Göteborgs hamn – och färre varor behöver transporteras med lastbil till Sverige från större hamnar nere i Europa."---

https://www.gp.se/ekonomi/s%C3%A5-kan-st%C3%B6rre-fartyg-i-g%C3%B6teborgs-hamn-ge-tusentals-jobb-1.33986115

  • Redigerat 2020-09-12 19:40 av [Göstage]
[Jimmy.L]
2020-09-12 19:52
#39

#38: Bra!

[Göstage]
2020-09-13 09:36
#40

#39 Ja, bra för staden och för hela landet.

[Jimmy.L]
2020-09-23 17:20
#41

Ett helt nytt och modernt område i modell fiskeläge planeras i området kring Göteborgs Fiskauktion.
Förebilderna är hamnområdena i San Francisco, Tokyo och Sydney.

https://sverigesradio.se/artikel/7559576

Annons:
[Göstage]
2020-09-23 19:49
#42

#41 Trots att det är Wingårdh ser det rätt trevligt ut. Hoppas att kommande generationer får uppleva det!

[Göstage]
2020-10-22 06:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

#33 "Rädda hamnkranarna", manar Håkan Boström på ledarplats i GP om Göteborgs på nytt hotade minnesmärken i älven.

https://www.gp.se/ledare/hamnkranarna-m%C3%A5ste-bevaras-f%C3%B6r-framtiden-1.35886408

Några av kranarna på bilden är dock redan borta.

[Göstage]
2020-10-22 16:50
#44

#9 ff Smakar det så kostar det…

"Företaget som bygger nya Hisingsbron, Skanska MTH, hotade med att avbryta hela projektet. Anledningen var att de krävde 345 miljoner kronor för extra kostnader.

Nu har Skanska och Göteborgs stad kommit överens om ett belopp på cirka 200 miljoner kronor, för att projektet ska byggas klart.

– Vi har gjort en fördelning av de uppkomna kostnaderna som både vi och Skanska MTH kan acceptera, säger Christer Niland, avdelningschef för Stora projekt på trafikkontoret i ett pressmeddelande."---

https://www.expressen.se/gt/goteborg-stad-tvingas-betala-200-miljoner-kronor/

  • Redigerat 2020-10-22 16:51 av [Göstage]
[Göstage]
2020-12-08 20:01
#45

Den 16 december invigs Marieholmstunneln under Göta älv, som skall minska belastningen på den nuvarande tunneln under älven.

Källa

[Göstage]
2020-12-12 18:01
#46

På söndag är det sista chansen att köra bil på Göta älvbron från fastlandssidan över till Hisingen (från andra hållet kan man åka ytterligare en tid). Den 81-åriga bron skall rivas 2022 när Hisingsbron är färdigställd.

Sista chansen att ta bilen över Götaälvbron till Hisingen • Nästa steg i bygget av Hisingsbron
[Jimmy.L]
2020-12-14 14:26
#47

180 000 kubikmeter muddermassor återanvänds just nu som fyllnadsmaterial i bygget av Göteborgs hamns nästa stora miljardinvestering. 140 000 kvadratmeter ny terminalyta kommer att vara tillgänglig i Göteborgs hamn 2023, skriver hamnen i ett pressmeddelande.

https://www.sjofartstidningen.se/ny-hamnterminal-byggs-pa-muddermassor/

Sjöfartsnyheter från den svenska och nordiska shippingindustrin
[Jimmy.L]
2020-12-26 12:54
#48

Under 2020 är det exakt 400 år sedan Göteborgs hamn grundades, ett år före staden. Då var det knappast någon som trodde att det var starten för Skandinaviens största hamn. Se de unika bilderna från hamnens historia.

https://www.sjofartstidningen.se/400-ar-med-goteborgs-hamn/

Sjöfartsnyheter från den svenska och nordiska shippingindustrin
Annons:
[Jimmy.L]
2020-12-29 08:25
#49

Nya Hisingsbron har ett konstruktionsfel, det har visat sig efter tester som gjorts, vilket GP var först med att berätta.
Felet innebär att spårvagnstrafiken på bron kan tvingas skjutas fram. Tanken var att den skulle vara igång till sommaren.

https://sverigesradio.se/artikel/7635886

Nya Hisingsbron har ett konstruktionsfel, det har visat sig efter tester som gjorts, vilket GP var först med att berätta.  Felet innebär att spårvagnstrafiken ...
[Göstage]
2020-12-29 11:49
#50

#49 Måste känns genant efter att man tagit strid med kommunerna kring Vänern om att det var just den här konstruktionen man tvunget skulle ha.

Och nu kan man fundera på om bråket mellan Skanska och kommunen i somras gällde något mer än pengar - ville Skanska ha ett skäl att dra sig ur?

  • Redigerat 2020-12-29 11:53 av [Göstage]
[Jimmy.L]
2020-12-29 12:37
#51

#50: Ja märkligt är det.

[Jimmy.L]
2021-01-22 14:29
#52

#19: Framtiden för Sjömanskyrkan har varit oviss sedan stiftelsen förlorade sin finansiering, men nu står det klart att Svenska kyrkan tar över hyreskontraktet.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/sjomanskyrkan-i-goteborg-raddas-kvar

Framtiden för Sjömanskyrkan har varit oviss sedan stiftelsen förlorade sin finansiering, men nu står det klart att Svenska kyrkan tar över hyreskontraktet.  
[Göstage]
2021-01-22 15:06
#53

#19 Härligt! 👍

[Göstage]
2021-01-27 14:37
#54

Nya tag i planeringen av skrapan GBG, Global Business Gate.

"Efter bakläxa från kommunen i somras presenteras nu nya skisser på Global Business Gate, ett 25 våningar högt hus vid Masthuggskajen. Bakom gestaltningen står danska arkitektbyrån Cobe.

Längs med Göta älvs södra strand planeras olika byggen nästan hela vägen från Stigberget till Gullbergs Kaj. Ett av de större stadsutvecklingsprojekten är Masthuggskajen, som omfattar området från Masthuggstorget till Järntorget. Här ska det byggas ungefär 1 300 nya bostäder och 150 000 kvadratmeter handels- och kontorslokaler. Byggstart för de första delarna var 2019. Då togs bland annat det första spadtaget för Hotell Draken vid Folkets hus. Området ska vara helt färdigbyggt 2028.

En av de mest spektakulära planerna är den halvö som ska byggas i Göta älv. Bakom projektet står Elof Hansson Fastigheter och tjänstepensionsbolaget Alecta."---

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/s%C3%A5-ska-nya-h%C3%B6ghuset-i-%C3%A4lven-se-ut-1.40503665

Kobe ritar Masthuggskajen nya höghus
[Jimmy.L]
2021-01-28 19:28
#55

En gastronomisk havsmatsupplevelse, kombinerat med kultur, generösa öppettider och försäljning av fisk och skaldjur över disk. Så ser det tänkta konceptet för framtidens Feskekôrka ut.

https://www.turismnytt.se/nytt-koncept-till-feskekorka-higab-skriver-avsiktsforklaring/

En matupplevelse kombinerat med kultur, goda öppettider och försäljning av fisk och skaldjur. Så ser konceptet för framtidens Feskekôrka ut.
Annons:
[Göstage]
2021-01-29 11:32
#56

#55 Låter ju lovande…

[Jimmy.L]
2021-02-04 15:42
#57

Volvokoncernen, Scania, Stena Line och Göteborgs Hamn har startat ett gemensamt samarbete med målet att reducera de klimatpåverkande utsläppen i hamnen med 70 procent till 2030.

https://www.sjofartstidningen.se/nytt-samarbete-i-goteborg-ska-skapa-fossilfri-hamn/

Sjöfartsnyheter från den svenska och nordiska shippingindustrin
[Jimmy.L]
2021-02-09 16:23
#58

Den stora Eriksbergskranen är ett av Göteborgs landmärken och under 2021 kommer kranen renoveras och målas om för en kostnad på mellan 50 och 60 miljoner.

– Kranen kommer att få en skarpare röd färg när den är färdigmålad, men som helhet kommer vi att bevara kranens utseende, säger Annica Tisell, fastighetschef på Älvstranden Utveckling, i ett pressmeddelande.

https://www.expressen.se/gt/eriksbergskranen-far-ett-lyft-och-malas-om/?referrer=todays-news

Den stora Eriksbergskranen är ett av Göteborgs landmärken och under 2021 kommer kranen renoveras och målas om för en kostnad på mellan 50 och 60 miljoner.
[Göstage]
2021-03-02 17:03
#59

Söndagen den 9 maj skall Hisingsbron öppnas för trafikanter, men invigningen får anstå till i höst, när även spårvagnarna börjat rulla på nylagda spår, och vaccineringarna förhoppningsvis givit resultat.

Drygt två månader. Så lång tid är det kvar tills fotgängare, cyklister och fordon kan använda Göteborgs nya bro Hisingsbron. Söndagen 9 maj kan göteborgarna
[Göstage]
2021-03-07 11:03
#60

Färjenäs på Hisingen mellan Eriksbergsområdet och Älvsborgsbron med färjetraditioner sedan 500 år skall rustas upp och bli ett "nytt Slottsskogen", bland annat för evenemang i olika former.

Ett 500 år gammalt färjeläge nedan för Hisingsbron ska rustas upp – inför att ett nytt Slottsskogen ska skapas nedanför Älvsborgsbron. En förbindelse som skulle
[Jimmy.L]
2021-03-25 16:08
#61

En ny terminalservice kommer snart att öppna i Göteborgs hamn avsedd för kortsjötrafik och intraeuropeiska containertransporter.

https://www.sjofartstidningen.se/ny-terminal-i-goteborgs-hamn-for-kortsjotrafik/

Sjöfartsnyheter från den svenska och nordiska shippingindustrin
[Göstage]
2021-04-12 18:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#62

Att bygga ut färjetrafiken över älven med fler elfärjor skulle innebära en utmärkt lösning på flera lokala infrastrukturproblem, anser en debattör på GP:s Fria Ord.

Att färdas på Göta älvs vatten är nästan gratis och vattenytan är nästan tom, skriver Per Gyllenspetz. Man har missat ett helhetstänk för stadens behov med att
Annons:
[Göstage]
2021-04-30 16:46
#63

#59 m.fl. Nya Hisingsbron med tilltänkt invigning den 9 maj har visat sig vara behäftad med ett mycket allvarligt fel som äventyrar trafikpåsläpp tills vidare.

Den 9 maj ska Hisingsbron invigas – men nu har trafikkontoret upptäckt ett allvarligt fel som kan innebära att trafikpåsläppet skjuts upp. På ett krismöte under
  • Redigerat 2021-04-30 16:46 av [Göstage]
[Jimmy.L]
2021-04-30 16:57
#64

#63: Otroligt.

[Göstage]
2021-04-30 17:55
#65

#64 Sverige.

[Jimmy.L]
2021-04-30 17:59
#66

#65: Samma konstruktör som i Södertälje 😁

[Jimmy.L]
2021-05-08 07:36
#67

I helgen invigs den nya bron över Göta älv i Göteborg. Detta får konsekvenser många mil bort från den nya förbindelsen, bland annat i Värmland. När bron nu öppnar väntas stor påverkan på fartygstrafiken till och från Vänern, enligt Vänerhamns vd Göran Lidström.
– Ser timmar om dygnet kommer farleden att vara stängd, säger han

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/arbetsrubrik-sa-reagerar-vanerhamn-pa-den-nya-bron

I helgen invigs den nya bron över Göta älv i Göteborg. Detta får konsekvenser många mil bort från den nya förbindelsen, bland annat i Värmland. När bron nu öppnar väntas stor påverkan på fartygstrafiken till och från Vänern, enligt Vänerhamns vd Göran Lidström. – Ser timmar om dygnet kommer farleden att vara stängd, säger han
  • Redigerat 2021-05-08 07:36 av [Jimmy.L]
[Göstage]
2021-05-08 09:20
#68

#67 Ja, det är ju ett gammalt trätoämne, och till Vänerhamnarnas heder skall sägas att de redan på ett tidigt stadium klargjorde sina farhågor.

[Göstage]
2021-05-09 09:16
#69

"Hemlig" invigning av Hisingsbron idag - knappast vad projektörerna hade tänkt sig för några år sedan. Men alla som passerar bron i sommar utlovas en överraskning. Godispåsar till alla?.

På söndagen öppnar Hisingsbron för trafik. Den exakta tidpunkten är hemlig för att folksamlingar ska undvikas.
Annons:
[Göstage]
2021-05-09 09:37
#70
Försenat spanskt stål, millimeterprecision, lera som inte ville ligga still och en gammal grannbro som knappt höll ihop under bygget. Den nya Hisingsbron hade ingen lätt resa när den blev till. Men till blev den, och i videon ovan ser bygget nästan lätt ut.
[Jimmy.L]
2021-05-20 12:27
#71

Sedan den nya Hisingsbron öppnade för trafik 9 maj så har det varit problem med lyftspannet vid åtminstone tre tillfällen.

https://sverigesradio.se/artikel/projektchefen-om-hisingsbron-manga-fel-pa-kort-tid

Sedan den nya Hisingsbron öppnade för trafik 9 maj så har det varit problem med lyftspannet vid åtminstone tre tillfällen. Trafikanter har då blivit fast ...
[Göstage]
2021-05-20 20:01
#72

#71 Inget lyft för bron. 🙄

[Jimmy.L]
2021-05-25 06:38
#73

Ödet för Götaverkens gamla varvskranar i Göteborg närmar sig ett avgörande. Klart är att kran 43 vid nya Geelybygget snart ska rivas – och framtiden för de övriga varvskranarna är högst osäker.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/nu-ska-kranen-rivas-fler-hotas

Ödet för Götaverkens gamla varvskranar i Göteborg närmar sig ett avgörande. Klart är att kran 43 vid nya Geelybygget snart ska rivas – och framtiden för de övriga varvskranarna är högst osäker.
[Göstage]
2021-05-25 07:05
#74

#73 Trist..☹

[Jimmy.L]
2021-05-25 07:10
#75

#74: Hoppas någon kan räddas.

[Jimmy.L]
2021-05-28 06:56
#76

I 80 år har dom suttit i sin kur högst upp på Göta Älvbron i Göteborg, skött broöppningar och njutit av utsikten.

Men snart är det slut. Bron ska rivas - och verksamheten plockas ner på land.
Och för broföraren Sofia Nilsson är det särskilt en sak hon kommer att sakna.

https://sverigesradio.se/artikel/snart-rivs-sofias-hojdarjobb-pa-bron

I 80 år har dom suttit i sin kur högst upp på Göta Älvbron i Göteborg, skött broöppningar och njutit av utsikten. Men snart är det slut. Bron ska rivas ...
Annons:
[Jimmy.L]
2021-06-04 07:20
#77

#63: Leverantören Skanska MTH kände till att brodelar till Hisingsbron var deformerade – utan att informera Göteborgs stad.

Det rapporterar Göteborgs-Posten, som tagit del av en intern rapport från trafikkontoret där det framgår att Skanska visste att det fanns bucklor i tvärskotten till brons lyftspann och också ha utfört reparationer på brodelarna i Spanien för flera år sedan.

https://sverigesradio.se/artikel/skanska-kande-till-bucklorna-informerade-inte-kommunen

Leverantören Skanska MTH kände till att brodelar till Hisingsbron var deformerade – utan att informera Göteborgs stad. Det rapporterar Göteborgs-Posten, ...
[Göstage]
2021-06-04 08:08
#78

#77 Ingen upplyftande läsning.

[Göstage]
2021-08-05 14:53
#79

För att avlasta Hisingsbron föreslår Trafikkontoret i Göteborg ett antal nya hållplatser för älvtrafiken, men det ligger en bit fram i tiden. Innan 2030 skall samtliga färjor drivas med bränslen från förnybara källor, första valet eldrift, andra valet flytande biodrivmedel.

Vättrafik utreder hur älvtrafik kan avlasta broarna.
[Göstage]
2021-08-10 10:22
#80

Kåsören Kristian Wedel på GP minns salig Götaälvbron.

"Men ofta stannade jag på brokrönet trots att det inte var broöppning. Jag tittade på älven och kranarna och barken Viking och staden. Götaälvbron hade inget av Älvsborgsbrons själlösa och grå blåsighet. Götaälvbron hade färgfläckar, asfaltlappar, gångjärn, pinnar, stöttor och desperata improvisationer och lagningar. Den hade en själ. Jag stod på krönet och det blåste västanvind och bron höll mig sällskap."---

När asfalten skalades av fick vi facit - ryktet om bron var inte sant. Jag såg Götaälvbron rivas från Hisingssidan. Det såg patetiskt ut, järnskelettet blev
[Jimmy.L]
2021-08-29 09:01
#81

I två månader har klaffen på den gamla Göta älvbron stått öppen, men på måndag inleds arbetet med att ta ned den, för gott.
Nedmonteringen väntas ta en vecka och kommer påverka trafiken.

https://sverigesradio.se/artikel/de-har-hallit-klaffen-lange-nog-nu-ska-den-ner-for-gott

I två månader har klaffen på den gamla Göta älvbron stått öppen, men på måndag inleds arbetet med att ta ned den, för gott. Nedmonteringen väntas ta en ...
[Göstage]
2021-09-06 13:52
#82

Så är då Hisingsbron vederbörligen inspekterad av kungen.

Med pompa och ståt avslutades den fyra månader långa invigningen av Hisingsbron. Kung Carl XVI Gustaf besökte Göteborg och inspekterade stadens nya landmärke.
  • Redigerat 2021-09-06 13:52 av [Göstage]
[Jimmy.L]
2021-09-23 12:18
#83

För att kunna ta emot världens största oceangående fartyg behöver farleden in till Göteborgs hamn fördjupas med cirka 4 meter och 6 km farled muddras. Cirka 13,5 miljoner kubikmeter lera kommer att behöva grävas upp och flyttas till anvisat vatten utanför Vinga. Ett område som i många år använts till deponi tack vare sitt stora djup och ackumulativa botten.
https://www.mynewsdesk.com/se/goteborgs_hamn/pressreleases/saa-ska-muddermassorna-tas-om-hand-naer-farleden-foerdjupas-3130406

För att kunna ta emot världens största oceangående fartyg behöver farleden in till Göteborgs hamn fördjupas med cirka 4 meter och 6 km farled muddras. Cirka...
Annons:
[Göstage]
2021-09-26 10:15
#84

#83 Verkar bli debatt om dumpningen.

Göteborgs hamn vill dumpa hundratusentals ton giftig lera i en djuphåla på havsbotten. Metoden är billigare än att ta hand om leran på land – nu väntar hamnen
[Göstage]
2021-09-30 14:07
#85

Göteborgs hamn köper mark av Platzer i ytterhamnarna i Arendal: 108 000 kvadratmeter markyta, inklusive 200 meter kaj och tre byggnader samt 69 000 kvadratmeter vatten. Affären är värd 475 miljoner kronor.

Vd Elvir Dzanic: ”Utvecklingspotentialen finns på Hisingen”
[Jimmy.L]
2021-10-27 07:15
#86

Göteborgs hamn ska fördjupas och breddas för att kunna ta emot världens största fartyg när de är fullastade.

Då måste flera miljoner kubikmeter lera grävas upp, och en del av den innehåller gifter av olika slag. Planen är att dumpa leran utanför fyrön Vinga i Göteborgs skärgård på ungefär 90 meters djup.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/se-i-klippet-hur-dumpningen-av-den-giftiga-leran-ska-ga-till

Göteborgs hamn ska fördjupas och breddas för att kunna ta emot världens största fartyg när de är fullastade. Då måste flera miljoner kubikmeter lera grävas upp, och en del av den innehåller gifter av olika slag. Planen är att dumpa leran utanför fyrön Vinga i Göteborgs skärgård på ungefär 90 meters djup.
[Jimmy.L]
2021-10-27 07:16
#87

Ett hot mot kräft- och skaldjursfisket längs hela Bohuskusten. Så beskriver fiskeribranschen den dumpning av av förorenade lermassor som planeras i närheten av Vinga i Göteborgs yttre skärgård.

– Jag och vi kommer att göra allt för att stoppa det här, säger Peter Ronelöv Olsson, ordförande för Sveriges fiskares producentorganisation (SFPO).

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/yrkesfiskarna-det-ar-horribelt

Ett hot mot kräft- och skaldjursfisket längs hela Bohuskusten. Så beskriver fiskeribranschen den dumpning av av förorenade lermassor som planeras i närheten av Vinga i Göteborgs yttre skärgård. – Jag och vi kommer att göra allt för att stoppa det här, säger Peter Ronelöv Olsson, ordförande för Sveriges fiskares producentorganisation (SFPO).
[Göstage]
2021-10-28 08:49
#88

#87 Lätt att förstå dem!

[Jimmy.L]
2021-11-23 15:40
#89

Nu rivs kran 43 på Hugo Hammars kaj, Lindholmen, för att göra plats åt ett färjeläge och en ny förbindelse över älven.
https://www.mynewsdesk.com/se/aelvstranden-utveckling-ab/pressreleases/kran-rivs-i-vaentan-paa-nytt-faerjelaege-3146238

Nu rivs kran 43 på Hugo Hammars kaj, Lindholmen, för att göra plats åt ett färjeläge och en ny förbindelse över älven.
[Södra_Stockholm]
2022-10-03 15:44
#90

Mark- och miljödomstolen meddelade igår, den 29/9, flera tillstånd som möjliggör att projekt Skandiaporten i Göteborgs hamn kan starta enligt tidplan. Det gäller fördjupning och breddning av farled, kajförstärkning samt utläggning av muddermassor på avsedd plats till havs, skriver Göteborgs Hamn i ett pressmeddelande.
https://www.sjofartstidningen.se/beslut-for-djupare-farled-i-goteborgs-hamn/

Sjöfartsnyheter från den svenska och nordiska sjöfartsnäringen
Annons:
Fornöga
2022-10-03 19:22
#91

#90 Det lär vara ett välkommet besked.


Re:tired.

Fornöga
2022-10-06 09:34
#92

#87 Göteborgs hamn får inte dumpa muddringsavfall vid Vinga, skriver GP i en betalartikel.


Re:tired.

Göteborgs hamns och Sjöfartsverkets projekt Skandiaporten fått grönt ljus för bygge, men inte dumpning av muddringsmassor.
[Södra_Stockholm]
2022-10-17 11:35
#93

Ett nytt färjeläge håller på att byggas strax intill platsen där tidigare Götaverken Cityvarvet låg.

För att de gifter som finns på botten nu inte ska rivas upp görs flera åtgärder.

https://sverigesradio.se/artikel/knepet-madrasser-och-gardiner-ska-halla-gifter-i-alvbotten-pa-plats

Ett nytt färjeläge håller på att byggas strax intill platsen där tidigare Götaverken Cityvarvet låg.För att de gifter som finns på botten nu inte ska rivas ...
anarki
2023-05-05 17:11
#94
Chalmeristerna som är inriktade på samhällsbyggnad, V-teknologerna, har sett till att den stora skylten från Göta älvbron hamnat hos dem.Helst hade de ...
Fornöga
2023-05-05 17:26
#95

#94 Trevligt initiativ!

Ja, mycket skrot blev det, så en och annan bult kan nog ha bevarats. Annars är det väl mest i ord och bild som bron finns kvar.


Re:tired.

  • Redigerat 2023-05-05 17:26 av Fornöga
Fornöga
2023-05-07 09:14
#96

#94 ff Chalmeristerna vill ha göteborgarnas hjälp med att ge den andra skylten en lämplig placering.


Re:tired.

Här finns Götaälvbrons sex meter långa skyltar
anarki
2023-05-11 17:12
#97

Nya ankringsplatser för fartyg utanför Göteborg.
https://www.sjofartstidningen.se/nya-ankringsplatser-i-goteborg/

Sjöfartsnyheter från den svenska och nordiska sjöfartsnäringen
Annons:
anarki
2023-05-29 19:18
#98
Sjöfartsnyheter från den svenska och nordiska sjöfartsnäringen
Fornöga
2023-05-30 08:09
#99

Politisk majoritet för planering av husbåtområde i Lindholmsområdet.

Ej prenumerantreserverad artikel i nuläget.


Re:tired.

Centerpartiets Emmyly Bönfors: Lindholmen är ett väldigt attraktivt läge för husbåtar
  • Redigerat 2023-05-30 08:10 av Fornöga
anarki
2023-07-14 19:19
#100
Nu blir det förbjudet att åka båt i närheten av flera av Göteborgs hamns anläggningar.Sedan april är vattnet utanför energihamnen Skarvik-Rya på Hisingen ...
Fornöga
2023-07-14 21:06
#101

#100 På tiden!


Re:tired.

Fornöga
2023-09-20 14:12
#102

Den konstgjorda halvön vid Masthuggskajen växer.


Re:tired.

Bygget av den nya halvön vid Masthuggskajen flyter på. Nu har en sjölast från Polen anlänt med de första delarna av den 400 meter långa kajmuren.
anarki
2023-10-20 19:12
#103
Göteborgs hamn vill ha mer pengar för att flytta till Arendal på Hisingen. Det är oklart om det blir så. Men om det blir så, kanske de lyckas flytta till ...
anarki
2023-12-07 19:26
#104
EU-kommissionen ger grönt ljus för att göra Göteborgs hamn djupare.Det rapporterar Sjöfartstidningen.Det är Skandiahamnen på Hisingen som Göteborgs hamn ...
Annons:
anarki
2024-01-11 20:16
#105

Västtrafiks nya färjeläge vid Hisingen blir försenad.
https://sverigesradio.se/artikel/vasttrafiks-nya-farjehallplats-forsenad-ett-halvar

Är du taggad på att åka färja från en ny plats på Hisingen?Då ser du ut att få vänta i upp till ett halvår.Det är bland annat vädret som ställt till det. ...
anarki
2024-02-06 20:20
#106
Kranen är också en av Göteborgs äldsta.Både kranen och kajen är i dåligt skick.Men Göteborg kommer inte bli utan kran.
Fornöga
2024-02-06 20:23
#107

#106 Kommer att saknas av många göteborgare. 😞


Re:tired.

  • Redigerat 2024-02-06 20:24 av Fornöga
anarki
2024-02-06 20:24
#108

#107: Ja dom blir saknade.

Fornöga
2024-03-06 15:22
#109

Dyster start på 2024 för maritima nostalgiker i den gamla sjöfartsstaden, konstaterar Christopher Kullenberg Rothvall i sin blogg i Sjöfartstidningen. Inte bara Kran 50 som försvunnit- dessutom har fyrskeppet Fladen och fiskebåten LL158 gått till upphuggning på sistone.


Re:tired.

Sjöfartsnyheter från den svenska och nordiska sjöfartsnäringen
  • Redigerat 2024-03-06 15:23 av Fornöga
anarki
2024-03-08 15:53
#110

Från 2025 blir färjetrafiken på älven i Göteborg helt elektrifierad.
https://via.tt.se/pressmeddelande/3426420/vasttrafik-elektrifierar-all-battrafik-over-alven?publisherId=3072694

Från 2025 blir färjetrafiken på älven i Göteborg helt elektrifierad. Det blir också fler turer och snabbare resor. Det står klart sedan Västtrafik avslutat en upphandling. Styrsöbolaget fortsätter köra trafiken.
Fornöga
2024-03-09 09:01
#111

#110 Mycket förändras i hamnstaden, men Styrsöbolaget (ingående i Transdev Sverige) får förtroendet att fortsätta svara för passagerartrafiken över älven- ett nytt avtal med är tecknat från 2025 och 15 år framåt.


Re:tired.

Sjöfartsnyheter från den svenska och nordiska sjöfartsnäringen
Annons:
anarki
2024-03-21 17:34
#112
Sjöfartsnyheter från den svenska och nordiska sjöfartsnäringen
Upp till toppen
Annons: