Övrigt

Klippans bruksbåtssällskap

2018-10-12 19:15 #0 av: Göstage

På baksidan av den illustra krogen Sjömagasinet vid den gamla ångbåtsbryggan  i Klippans kulturreservat i Göteborg håller Klippans bruksbåtsförening till. Där ligger en mångfald av båtar, det som förenar dem är väl att de är i goda händer hos ägare som brinner för att bevara gamla båtar och förmedla deras historia, oavsett om objektet råkar vara en gammal koster eller en allmogeseglare.

Jag brukar ta en tur dit några gånger per år och njuta av atmosfären och de fina båtarna och ibland blir det en kaffe med påtår och en ångbåtskaka på  Eduard Melin, med strategisk utsikt från däck över älvinloppet. 

Det har sina sidor att försöka fotografera båtar vid kaj, men jag har gjort så gott jag kunnat. Det fina är att det finns presentation av respektive båt i ett skyltfönster vid entrén och ibland även vid respektive båtplats, och även på länken ovan.

Så välkommen att botanisera bland diverse bruksbåtar - kanske kommer du själv ta vägen dit någon gång? 

Re:tired, men stolt medis på Kust & hav iFokus.

Anmäl
2018-10-12 19:27 #1 av: Göstage

Så här ser det ut när man närmar sig bryggan. I förgrunden ligger båtmansstationens färgstarka tjänstebåtar. I den röda byggnaden ligger som nämnts Sjömagasinet, där Mannerström en gång i tiden regerade, och där världsstjärnor som Bruce Springsteen smörjt kråset med delikatesser från västerhavet. 

Och i bakgrunden, med den mäktiga Götaälvbron som fond, skymtar de båtar som fört oss hit. Så här års är många av dem avmastade och övertäckta, en del kanske redan ligger på land för översyn och uppfräschning inför nästa säsong. Fast jag har som sagt varit här tidigare, så det finns bilder på lager!  

Re:tired, men stolt medis på Kust & hav iFokus.

Anmäl
2018-10-12 19:37 #2 av: Göstage

Redan på de gamla systemkamerornas tid besökte jag bryggan, och här är några diakopior, där gammalt möter nytt - segelskutor i kontrast till moderna Stenafärjor. Bilderna har sina uppenbara brister, men jag gillar faktiskt ljuset i dem.

Re:tired, men stolt medis på Kust & hav iFokus.

Anmäl
2018-10-12 19:40 #3 av: Göstage

Över till nutid! När man passerat entréskylten kan man ta del av information om båtarna på en anslagstavla på väggen.

Re:tired, men stolt medis på Kust & hav iFokus.

Anmäl
2018-10-12 19:55 #4 av: Göstage

"Kaffébåten" ångfartyget Eduard Melin, byggdes 1881 vid Göteborgs mekaniska verkstad och var i sitt tidigare liv bogserbåt. Nu gör den sig nog bäst där den ligger, här omgiven av några trevliga båtar som inte ligger vid ordinarie uppläggningsplatser vid bryggan.

http://www.tugboatlars.se/EduardMelin.htm 

Re:tired, men stolt medis på Kust & hav iFokus.

Anmäl
2018-10-12 20:07 #5 av: Göstage

En fika på Eduards övre eller nedre däck är avkopplande, och utsikten är inte den sämsta för en båtspanare! Unionsflaggan påminner om den tidsålder som fartyget kommer från.

Den som besökt Göteborgstråden på Mina bilder iFokus kanske känner igen Eduard från presentationen där.

Re:tired, men stolt medis på Kust & hav iFokus.

Anmäl
2018-10-12 20:19 #6 av: Göstage

Ytterligare några Eduardbilder. Hon har förvisso sin charm, men jag är inte säker på att hon skulle duga för någon längre sjöresa numera. 

Re:tired, men stolt medis på Kust & hav iFokus.

Anmäl
2018-10-12 20:27 #7 av: Jimmy.L

Vilket härligt ställe.

Anmäl
2018-10-12 20:41 #8 av: Göstage

Ångbåtsbryggan heter inte så på grund av Eduard Melin, den har en lång historia. Och innan ångbåtarnas tid var det vid kajen här som Ostindiefararna lade till,  Sjömagasinet var då faktiskt ett magasin för varor som lastades av och på skeppen.

Re:tired, men stolt medis på Kust & hav iFokus.

Anmäl
2018-10-12 20:52 #9 av: Göstage

Eduard Melin i all ära - bryggans tungviktare är nog ändå skonaren Ingo. Hon byggdes 1922 i Sjötorp vid Vänern, och hennes historia är väl dokumenterad av den förening som diver henne och seglar i Tall Ships Race och andra evenemang där klassiska fartyg deltar. Hon är förstås både K-märkt och traditionsklassad.
http://www.skonaren-ingo.org/historia

Re:tired, men stolt medis på Kust & hav iFokus.

Anmäl
2018-10-12 20:55 #10 av: Göstage

#9 

Re:tired, men stolt medis på Kust & hav iFokus.

Anmäl
2018-10-12 20:56 #11 av: Göstage

#7 Ja, det är verkligen ett smultronställe för båtälskare, och dessutom väldigt lättillgängligt. Hitom Stenas Tysklandsterminal  ligger bryggan där älvfärjorna lägger till. Man tar sig även enkelt hit med spårvagn från centrum.

Re:tired, men stolt medis på Kust & hav iFokus.

Anmäl
2018-10-12 21:31 #12 av: Göstage

 GG123  Måsen byggdes  på Risør i Norge 1913.

Re:tired, men stolt medis på Kust & hav iFokus.

Anmäl
2018-10-12 21:32 #13 av: Göstage

#12 

Re:tired, men stolt medis på Kust & hav iFokus.

Anmäl
2018-10-12 21:43 #14 av: Göstage

 Mallopé är jämförelsevis inte så gammal, men representerar en gammal båttyp. Jag lånar föreningens beskrivning av henne: 

"MALLOPÉ är en Roslagsjakt, byggd 1977 i Roslagskulla av båtbyggare Börje Andersson. Denna typ av skuta hörde hemma på ostkusten där den i första hand fraktade ved, sand och jordbruksprodukter från öarna till fastlandet. Roslagsjakter, anpassade för sjuktransporter, ingick i af Chapmans och Ehrensvärds skärgårdsflotta med bas på Sveaborg 1748 – 1808. Uttrycket Roslagsjakt används som ett samlingsnamn för en mängd olika typer av båtar: Skärbåt, vedskuta, sandkil, klyvarskuta och slup."

Re:tired, men stolt medis på Kust & hav iFokus.

Anmäl
2018-10-13 09:44 #15 av: Göstage

Indus, byggd i ek 1916 vid Strömstads Mekaniska Verkstad.
Kronolotsbåt med Brännö/Vrångö som första stationering.  Därefter placerad på Vinga 1922-45, omtalad för sin förmåga att ta svår sjö även på tvärs.
Ursprungligen stormriggad, men blev under Vingatiden den första kronolotsbåt som försetts med maskin.

Re:tired, men stolt medis på Kust & hav iFokus.

Anmäl
2018-10-13 19:23 #16 av: Göstage

LL 771 Elin, byggd 1931 på Myrens Mekaniska Werkstad, Strömstad. Hon var det sista träfiskefartyget som levererades från Strömstadsvarven.

Tidigare namn  Neptun och Gullmarsfjord. 1975 blev hon fritidsbåt, fick namnet Elin och såldes till Gävle. Åter till västkusten och Smögen 1994. Såld till Strömstad 1999 och senare samma år till Göteborg.

Re:tired, men stolt medis på Kust & hav iFokus.

Anmäl
2018-10-13 22:15 #17 av: Göstage

Pandora är ett järnskepp, byggt 1929 i Holland. 
Ursprungligen en fiskebåt, en s k Noordzeebotter, avsedd för högsjöfiske.

http://www.kbbf.se/batarna/3-pandora

Re:tired, men stolt medis på Kust & hav iFokus.

Anmäl
2018-10-14 09:53 #18 av: Göstage

Om Pråmen 5 har jag inte hittat så mycket mer information  än att den fick bottenkänning 2010. Rent allmänt tycker jag den liknar mer något slags arbetsbåt än en pråm.


Re:tired, men stolt medis på Kust & hav iFokus.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.