Annons:
Etikettövrigt
Läst 1561 ggr
[Göstage]
2018-10-12 19:15

Klippans bruksbåtssällskap

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

På baksidan av den illustra krogen Sjömagasinet vid den gamla ångbåtsbryggan  i Klippans kulturreservat i Göteborg håller Klippans bruksbåtsförening till. Där ligger en mångfald av båtar, det som förenar dem är väl att de är i goda händer hos ägare som brinner för att bevara gamla båtar och förmedla deras historia, oavsett om objektet råkar vara en gammal koster eller en allmogeseglare.

Jag brukar ta en tur dit några gånger per år och njuta av atmosfären och de fina båtarna och ibland blir det en kaffe med påtår och en ångbåtskaka på  Eduard Melin, med strategisk utsikt från däck över älvinloppet. 

Det har sina sidor att försöka fotografera båtar vid kaj, men jag har gjort så gott jag kunnat. Det fina är att det finns presentation av respektive båt i ett skyltfönster vid entrén och ibland även vid respektive båtplats, och även på länken ovan.

Så välkommen att botanisera bland diverse bruksbåtar - kanske kommer du själv ta vägen dit någon gång?

  • Redigerat 2020-09-06 08:45 av [Jimmy.L]
Annons:
[Göstage]
2018-10-12 19:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Så här ser det ut när man närmar sig bryggan. I förgrunden ligger båtmansstationens färgstarka tjänstebåtar. I den röda byggnaden ligger som nämnts Sjömagasinet, där Mannerström en gång i tiden regerade, och där världsstjärnor som Bruce Springsteen smörjt kråset med delikatesser från västerhavet. 

Och i bakgrunden, med den mäktiga Götaälvbron som fond, skymtar de båtar som fört oss hit. Så här års är många av dem avmastade och övertäckta, en del kanske redan ligger på land för översyn och uppfräschning inför nästa säsong. Fast jag har som sagt varit här tidigare, så det finns bilder på lager!

[Göstage]
2018-10-12 19:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#2

Redan på de gamla systemkamerornas tid besökte jag bryggan, och här är några diakopior, där gammalt möter nytt - segelskutor i kontrast till moderna Stenafärjor. Bilderna har sina uppenbara brister, men jag gillar faktiskt ljuset i dem.

[Göstage]
2018-10-12 19:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Över till nutid! När man passerat entréskylten kan man ta del av information om båtarna på en anslagstavla på väggen.

[Göstage]
2018-10-12 19:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

"Kaffébåten" ångfartyget Eduard Melin, byggdes 1881 vid Göteborgs mekaniska verkstad och var i sitt tidigare liv bogserbåt. Nu gör den sig nog bäst där den ligger, här omgiven av några trevliga båtar som inte ligger vid ordinarie uppläggningsplatser vid bryggan.

http://www.tugboatlars.se/EduardMelin.htm

[Göstage]
2018-10-12 20:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#5

En fika på Eduards övre eller nedre däck är avkopplande, och utsikten är inte den sämsta för en båtspanare! Unionsflaggan påminner om den tidsålder som fartyget kommer från.

Den som besökt Göteborgstråden på Mina bilder iFokus kanske känner igen Eduard från presentationen där.

[Göstage]
2018-10-12 20:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#6

Ytterligare några Eduardbilder. Hon har förvisso sin charm, men jag är inte säker på att hon skulle duga för någon längre sjöresa numera.

Annons:
[Jimmy.L]
2018-10-12 20:27
#7

Vilket härligt ställe.

[Göstage]
2018-10-12 20:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Ångbåtsbryggan heter inte så på grund av Eduard Melin, den har en lång historia. Och innan ångbåtarnas tid var det vid kajen här som Ostindiefararna lade till,  Sjömagasinet var då faktiskt ett magasin för varor som lastades av och på skeppen.

[Göstage]
2018-10-12 20:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#9

Eduard Melin i all ära - bryggans tungviktare är nog ändå skonaren Ingo. Hon byggdes 1922 i Sjötorp vid Vänern, och hennes historia är väl dokumenterad av den förening som diver henne och seglar i Tall Ships Race och andra evenemang där klassiska fartyg deltar. Hon är förstås både K-märkt och traditionsklassad.
http://www.skonaren-ingo.org/historia

[Göstage]
2018-10-12 20:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

#9

[Göstage]
2018-10-12 20:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

#7 Ja, det är verkligen ett smultronställe för båtälskare, och dessutom väldigt lättillgängligt. Hitom Stenas Tysklandsterminal  ligger bryggan där älvfärjorna lägger till. Man tar sig även enkelt hit med spårvagn från centrum.

[Göstage]
2018-10-12 21:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

 GG123  Måsen byggdes  på Risør i Norge 1913.

[Göstage]
2018-10-12 21:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

#12

Annons:
[Göstage]
2018-10-12 21:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

 Mallopé är jämförelsevis inte så gammal, men representerar en gammal båttyp. Jag lånar föreningens beskrivning av henne: 

"MALLOPÉ är en Roslagsjakt, byggd 1977 i Roslagskulla av båtbyggare Börje Andersson. Denna typ av skuta hörde hemma på ostkusten där den i första hand fraktade ved, sand och jordbruksprodukter från öarna till fastlandet. Roslagsjakter, anpassade för sjuktransporter, ingick i af Chapmans och Ehrensvärds skärgårdsflotta med bas på Sveaborg 1748 – 1808. Uttrycket Roslagsjakt används som ett samlingsnamn för en mängd olika typer av båtar: Skärbåt, vedskuta, sandkil, klyvarskuta och slup."

[Göstage]
2018-10-13 09:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Indus, byggd i ek 1916 vid Strömstads Mekaniska Verkstad.
Kronolotsbåt med Brännö/Vrångö som första stationering.  Därefter placerad på Vinga 1922-45, omtalad för sin förmåga att ta svår sjö även på tvärs.
Ursprungligen stormriggad, men blev under Vingatiden den första kronolotsbåt som försetts med maskin.

[Göstage]
2018-10-13 19:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

LL 771 Elin, byggd 1931 på Myrens Mekaniska Werkstad, Strömstad. Hon var det sista träfiskefartyget som levererades från Strömstadsvarven.

Tidigare namn  Neptun och Gullmarsfjord. 1975 blev hon fritidsbåt, fick namnet Elin och såldes till Gävle. Åter till västkusten och Smögen 1994. Såld till Strömstad 1999 och senare samma år till Göteborg.

[Göstage]
2018-10-13 22:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Pandora är ett järnskepp, byggt 1929 i Holland. 
Ursprungligen en fiskebåt, en s k Noordzeebotter, avsedd för högsjöfiske.

http://www.kbbf.se/batarna/3-pandora

[Göstage]
2018-10-14 09:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Om Pråmen 5 har jag inte hittat så mycket mer information  än att den fick bottenkänning 2010. Rent allmänt tycker jag den liknar mer något slags arbetsbåt än en pråm.

[Göstage]
2018-10-15 18:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Hugo Hammar har redan presenterats i tråden för sjöräddningsfartyg, men eftersom det är vid Klippan hon numera hör hemma får det bli en repris.

Livräddningsfartyget Hugo Hammar byggdes 1948 på Djurgårdsvarvet i Stockholm och är döpt efter grundaren av Götaverken i Göteborg. Hon var stationerad vid Ramsö livräddningsstation på Tjärnö i Strömstads kommun.

 I mitten av 70-talet flyttade Sjöfartsverket henne till Halland, något som växte viss palaver eftersom man inte varskott om detta, så personalen på Tjärnö trodde att hon stulits.  

Numera ligger Hugo Hammar vid Klippans fartygsförenings bryggor vid Klippans kulturreservat i Göteborg.

Fornöga
2023-07-04 15:05
#20

#4 ff Eduard Melin har sjunkit, enligt GP (betalartikel.) Risk för att sista resan väntar…🤔


Re:tired.

Ångbåten Eduard Melin från 1882 har sjunkit. Det anrika caféet vid bryggan i Klippan tvingas därmed hålla stängt på obestämd tid.
Annons:
Fornöga
2023-07-04 18:05
#21

#20 Mer om Eduards öde, utan betallås.


Re:tired.

Kafébåten Eduard Melin i Göteborg från 1882 har sjunkit.Planen var att kaféet skulle öppna i sommar för första gången sedan pandemin – men så blev det ...
Upp till toppen
Annons: