Klippans bruksbåtssällskap
På baksidan av den illustra krogen Sjömagasinet vid den gamla ångbåtsbryggan i Klippans kulturreservat i Göteborg håller Klippans bruksbåtsförening till. Där ligger en mångfald av båtar, det som förenar dem är väl att de är i goda händer hos ägare som brinner för att bevara gamla båtar och förmedla deras historia, oavsett om objektet råkar vara en gammal koster eller en allmogeseglare.
Jag brukar ta en tur dit några gånger per år och njuta av atmosfären och de fina båtarna och ibland blir det en kaffe med påtår och en ångbåtskaka på Eduard Melin, med strategisk utsikt från däck över älvinloppet.
Det har sina sidor att försöka fotografera båtar vid kaj, men jag har gjort så gott jag kunnat. Det fina är att det finns presentation av respektive båt i ett skyltfönster vid entrén och ibland även vid respektive båtplats, och även på länken ovan.
Så välkommen att botanisera bland diverse bruksbåtar - kanske kommer du själv ta vägen dit någon gång?
- Redigerat 2020-09-06 08:45 av [Jimmy.L]
Så här ser det ut när man närmar sig bryggan. I förgrunden ligger båtmansstationens färgstarka tjänstebåtar. I den röda byggnaden ligger som nämnts Sjömagasinet, där Mannerström en gång i tiden regerade, och där världsstjärnor som Bruce Springsteen smörjt kråset med delikatesser från västerhavet.
Och i bakgrunden, med den mäktiga Götaälvbron som fond, skymtar de båtar som fört oss hit. Så här års är många av dem avmastade och övertäckta, en del kanske redan ligger på land för översyn och uppfräschning inför nästa säsong. Fast jag har som sagt varit här tidigare, så det finns bilder på lager!
"Kaffébåten" ångfartyget Eduard Melin, byggdes 1881 vid Göteborgs mekaniska verkstad och var i sitt tidigare liv bogserbåt. Nu gör den sig nog bäst där den ligger, här omgiven av några trevliga båtar som inte ligger vid ordinarie uppläggningsplatser vid bryggan.
En fika på Eduards övre eller nedre däck är avkopplande, och utsikten är inte den sämsta för en båtspanare! Unionsflaggan påminner om den tidsålder som fartyget kommer från.
Den som besökt Göteborgstråden på Mina bilder iFokus kanske känner igen Eduard från presentationen där.
Vilket härligt ställe.
Eduard Melin i all ära - bryggans tungviktare är nog ändå skonaren Ingo. Hon byggdes 1922 i Sjötorp vid Vänern, och hennes historia är väl dokumenterad av den förening som diver henne och seglar i Tall Ships Race och andra evenemang där klassiska fartyg deltar. Hon är förstås både K-märkt och traditionsklassad.
http://www.skonaren-ingo.org/historia
Mallopé är jämförelsevis inte så gammal, men representerar en gammal båttyp. Jag lånar föreningens beskrivning av henne:
"MALLOPÉ är en Roslagsjakt, byggd 1977 i Roslagskulla av båtbyggare Börje Andersson. Denna typ av skuta hörde hemma på ostkusten där den i första hand fraktade ved, sand och jordbruksprodukter från öarna till fastlandet. Roslagsjakter, anpassade för sjuktransporter, ingick i af Chapmans och Ehrensvärds skärgårdsflotta med bas på Sveaborg 1748 – 1808. Uttrycket Roslagsjakt används som ett samlingsnamn för en mängd olika typer av båtar: Skärbåt, vedskuta, sandkil, klyvarskuta och slup."
Indus, byggd i ek 1916 vid Strömstads Mekaniska Verkstad.
Kronolotsbåt med Brännö/Vrångö som första stationering. Därefter placerad på Vinga 1922-45, omtalad för sin förmåga att ta svår sjö även på tvärs.
Ursprungligen stormriggad, men blev under Vingatiden den första kronolotsbåt som försetts med maskin.
LL 771 Elin, byggd 1931 på Myrens Mekaniska Werkstad, Strömstad. Hon var det sista träfiskefartyget som levererades från Strömstadsvarven.
Tidigare namn Neptun och Gullmarsfjord. 1975 blev hon fritidsbåt, fick namnet Elin och såldes till Gävle. Åter till västkusten och Smögen 1994. Såld till Strömstad 1999 och senare samma år till Göteborg.
Pandora är ett järnskepp, byggt 1929 i Holland.
Ursprungligen en fiskebåt, en s k Noordzeebotter, avsedd för högsjöfiske.
Om Pråmen 5 har jag inte hittat så mycket mer information än att den fick bottenkänning 2010. Rent allmänt tycker jag den liknar mer något slags arbetsbåt än en pråm.
Hugo Hammar har redan presenterats i tråden för sjöräddningsfartyg, men eftersom det är vid Klippan hon numera hör hemma får det bli en repris.
Livräddningsfartyget Hugo Hammar byggdes 1948 på Djurgårdsvarvet i Stockholm och är döpt efter grundaren av Götaverken i Göteborg. Hon var stationerad vid Ramsö livräddningsstation på Tjärnö i Strömstads kommun.
I mitten av 70-talet flyttade Sjöfartsverket henne till Halland, något som växte viss palaver eftersom man inte varskott om detta, så personalen på Tjärnö trodde att hon stulits.
Numera ligger Hugo Hammar vid Klippans fartygsförenings bryggor vid Klippans kulturreservat i Göteborg.
#4 ff Eduard Melin har sjunkit, enligt GP (betalartikel.) Risk för att sista resan väntar…🤔
Re:tired.
#20 Mer om Eduards öde, utan betallås.
Re:tired.