Övrigt

Pirater, kapare och plundrare

2018-10-17 23:38 #0 av: Göstage

Birgitta Torndal i GP påminner oss om  att "I år finns all anledning att uppmärksamma kaparen, skeppsredaren och affärsmannen Lars Gathe - även kallad Lasse i Gatan och sedermera adlad Gathenhielm – lite extra. Det är nämligen 300 år sedan denna kanske Sveriges mest framgångsrika kapare dog, bara 28 år gammal."---

"Lars Gathe, föddes 1689 och växte upp på gården Gatan i Onsala i Kungsbacka kommun som son i en välbärgad kaptensfamilj."---

"Redan 1710 fick Lars kungligt tillstånd att bedriva kaparverksamhet för svenska statens räkning mot alla fientliga stater. Denna verksamhet skulle göra Lars Gathenhielm till en av Sveriges rikaste män. Under åtta års kaparverksamhet köpte och utrustade han och var delägare i ett femtiotal fartyg samt kapade fler än 80 fartyg."--- 

"Hur länge Lars hade kunnat vara kapten på något av sina skepp är oklart men förmodligen fick han efter bara några år hålla sig på land på grund av bentuberkulos som tvingade honom gå med krycka. Efter Lars tidiga död bara sju år efter bröllopet drev Ingela företaget vidare och förvaltade den stora förmögenheten."---

"Kaperidelen av verksamheten tog dock slut ganska snart därefter eftersom Karl XII dog bara ett drygt halvår efter Lars Gathenielm och det så småningom äntligen blev fred."---

"Trots att Lars Gathenhielm blev ett stort namn i historien vet man egentligen förvånansvärt lite om hans person. Bilden har därför kunnat varieras av uttolkare som sett hon som allt från framgångsrik sjöhjälte till smugglare och skrupelfri pirat. De riktigt fantasifulla har också skapat berättelser och sägner som ofta är mer bra berättelser än de är sanningsenliga. Så är det till exempel med skrönan om att Lars Gathenhielm och en av hans huvudfiender, den danske kaptenen och sedermera viceamiralen Peter Wessel Tordenskjold, har setts fäkta våldsamt på öarna vid kusten. I verkligenheten träffades aldrig de två öga mot öga och säkerligen inte heller som vålnader."---

http://www.gp.se/livsstil/världens-gång/300-år-sedan-sista-kapningen-1.10020532

Läs om Skageracks kapare här.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-10-18 08:50 #1 av: Jimmy.L

Intressant.

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2018-10-18 10:45 #2 av: Göstage

Apropå Tordenskiold och hans tid: "Danska och amerikanska arkeologer har med stor sannolikhet identifierat vraken från de två danska slavskeppen "Christianus Quintus" och "Fridericus Quartus". De båda skeppen försvann år 1710 efter en strapatsfylld seglats från Afrika mot vad som då var känt som den danska kolonin Dansk Vestindien, numera Amerikanska Jungfruöarna."---

"Det ena skeppet "Christianus Quintus" 1 är särskilt omtalat eftersom det var på det som Danmarks store sjöhjälte Peter Tordenskjold fick sitt första arbete till sjöss."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0EdB0G/vrak-fran-danska-slavskepp-hittade-i-karibien

1/ Bildlänk: Holmens Kirke Köpenhamn, votivskepp Christianus Quintus. 

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-10-25 10:10 #3 av: Göstage

En vanlig bild av pirater är väl den vi fått oss till livs genom böcker och film, om män med lapp för ögat och träben seglande stora skepp, men det fanns även en folklig variant. Vi har ju läst om vrakplundrare som lockade fartyg på grund med eldar på land och kallblodigt lät besättningen förolyckas innan man plundrade fartyget på lasten. Även där förekommer det nog överdrifter.

En sann historia om ett folkligt sjöröveri som gick snett kan man läsa i boken "Johanna Hård - en sjörövarhistoria" av Marianne Kindgren och Birgitta Tingdal, där vi möter piratdrottningen Johanna och hennes kumpaner. Historikern Lars Gahrn skriver på nätet om Johanna och hennes tid:

"Bilden, som tonar fram, är inte fördelaktig, men man måste se Johanna Hård som ett barn av sin tid. Skärgården är fattig och karg. Här fanns föga jord att odla. Man var hänvisad till fiske och sjöfart. Vid denna tid var en av de stora sillperioderna över. Under Napoleontiden hade man i Göteborg och omnejd gjort sig stora förtjänster på smuggling med myndigheternas goda minne. Nu var även denna gyllene tid över. Armod och utarmning bidrar ofta till att göra människan hård och rå. Marianne Kindgren och Birgitta Tingdal klargör även denna bakgrund på ett förtjänstfullt sätt. Kanske måste man vara hård för att överleva under sådana förhållanden? Den tidens människor är oss på många sätt fjärran och svåråtkomliga, men nu har vi fått en gripbar gestalt att läsa om, änkan Johanna Hård, fyllig, liten och undersätsig, alltigenom en motsats till filmvärldens ”piratdrottningar”, men å andra sidan desto mer verklig."---

https://larsgahrnskriver.wordpress.com/2018/07/19/johanna-hard-fran-piratdrottning-till-valfrejdad-postanstalld/

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-02-05 12:11 #4 av: Göstage

"Pirates of the Caribbean" är inte bara temat för en serie actionkomedier - efter trehundra år är pirater åter synliga i de ökända vattnen.

"Trehundra år efter att sjörövare som Svartskägg och Kapten Morgan utgjorde ett hot mot sjöfarten i Karibien har sammanbrottet i Venezuela lett till att en ny generation pirater hotar sjötrafiken i området."...

https://www.nrk.no/urix/sjorovere-herjer-i-karibia-igjen-1.14405220

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-02-05 12:46 #5 av: Jimmy.L

Jag hoppas myndigheterna skyddar fartygen.

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2019-02-05 12:53 #6 av: Göstage

Det verkar råda anarki där just nu...Bomb

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-03-28 06:56 #7 av: Jimmy.L

Fraktfartyget räddade ett 100-tal människor i Medelhavet. När man satte kurs mot Libyen kapades skeppet. Besättningen tvingades vända om mot Europa, skriver AP.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BRxkr9/fraktfartyg-kapat-utanfor-libyens-kust

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2019-03-28 16:15 #8 av: Jimmy.L

#7

Fyra män har gripits sedan en oljetanker kapats av migranter som räddats ur Medelhavet. Maltesiska specialstyrkor säkrade fartyget och förde det i hamn.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7185729

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2019-03-28 17:06 #9 av: Göstage

Risk för att det kan bli fler sådana incidenter nu, när EU dragit ner på patrulleringen och länderna kring Medelhavet blivit mer restriktiva med att ta emot båtflyktingarna.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-07-23 10:12 #10 av: Göstage

På Lucianatten år 1717 råder storm över Bohuskusten.Skeppet Jungfru Elisabeth från Amsterdam kommer i sjönöd och driver ohjälpligt in mot de klippiga skären vid Härön som blivit slutet för så många fartyg, så och blir det för det holländska fartyget. Så långt verkar historikerna vara överens, men versionerna om vad som sedan hände skiljer sig en del från berättare till berättare, vilket inte är ovanligt för en spännande historia.

Vissa hävdar att kustborna dräpte besättningen för att komma åt lasten, andra menar att de ombordvarande omkom i ovädret, men att lasten bärgades av ortsborna verkar man överens om. Nu var det här inte vilket skepp som helst,  i dess last fanns en miniatyrvagga i guld dekorerad med ädelstenar, en gåva från en tysk furstinna till ingen mindre än Sveriges blivande drottning Ulrika Eleonora.
Händelsen får uppmärksamhet en tid, men att det skedde förlisningar var något man levde med, och så småningom lägger man det hela bakom sig. 

Men så några år senare bevistade kung Fredrik I riksdagen. Han får då se riksdagsmannen Mikael Kock från Tjörn stoltserande med en särdeles överdådig spatserkäpp som konungen känner igen som sin egen - den hade nämligen skickats på det skepp som hade förlist vid Tjörns kust den där Lucianatten flera år tidigare. Kungen ber att få titta på käppen och skruvar loss toppdekorationen. Därunder döljer sig ett antal gulddukater som kungen själv placerat där - inget tvivel längre om att det är hans käpp. Därmed uppdagas det hemska brottet, och det påstås att riksdagsmannen hade fått käppen av skeppsplundrarna mot löfte att tiga. Flera Tjörnbor blir nu gripna och dömda till döden för ”röfveri mot skeppsbrutne och strandade skepp”, men de skall senare ha blivit benådade och frisläppta, liksom Kock som återfår sina ämbeten.

Fast guldvaggan är fortfarande försvunnen, men den sägs finnas hos en bonde på Stordal på Tjörn. En trupp skickas hem till bonden, men han har blivit förvarnad och gräver ner guldkistan som han nekar all befattning med,  och truppen återvänder med oförättat ärende. Några år senare när bonden ligger på sitt yttersta grips han av fruktan för den yttersta domen och erkänner att det var han som rövat kistan. Man sänder efter fogden och hans folk, men i väntan på det grips den dödssjuke bonden på nytt av ånger, så han smyger sig i nattens mörker ut med uppbådande av sina sista krafter och flyttar kistan från dess gömställe som han avslöjat. Dagen därpå när fogdefolket anländer är han död, och sedan dess är vaggan försvunnen. Men långt senare har ortsbor nattetid setts gräva i jorden i gårdens närhet, fast om någon fann den är ovisst. I en av versionerna sägs det att bonden medan han fortfarande var vid god hälsa i själva verket hade sålt vaggan till en förbifarande köpman. 

Ungefär så berättas historien, vad forskare och berättare är överens om är att skeppet funnits och gått i kvav, att det vid sin förlisning faktiskt förde kunglig last, och den utpekade bondens identitet har fastslagits som verklig.

Källor:
https://www.expressen.se/gt/gatan-vem-stal-prinsessans-dyrbara-gava-fran-skeppet/
https://www.bohuslaningen.se/nyheter/sotenäs/ruskig-historia-bakom-känd-frimärksplats-1.3959456

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-11-04 07:22 #11 av: Jimmy.L

Ett norskägt lastfartyg bordades i helgen av pirater utanför Benin i Västafrika. Nio personer kidnappades, skriver Dagens Næringsliv.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/norskt-lastfartyg-har-kapats-utanfor-benin

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.