Annons:
Etikettövrigt
Läst 184 ggr
[Göstage]
10/21/18, 12:36 PM

Yrkesfiskare på ostkusten - ingen framtid?

Fiskaren Ola Johnsson i Kivik bränner sina nät. 

– Jag borde ha slutat tidigare. Men man tror att det blir bättre nästa år. Jag fiskade för min pappa, för min farfar. Och för nästa generation. Ola Johnsson åker ofta ner till Kiviks hamn för att rensa blytyngder från sina gamla nät. Ett tidskrävande arbete som måste göras för hand innan näten bränns. – Jag hade redskap för två miljoner som jag fått skicka till tippen. Båtarna är sålda, men man får inget för dem.

Antalet som yrkesfiskar till havs har minskat rejält på senare år. Enligt siffror från Havs- och vattenmyndigheten hade 1 881 fartyg tillstånd att fiska yrkesmässigt i havet år 2 000. I år är motsvarande siffra just nu nere i 1 185 stycken. Mer än var tredje båt – 37 procent – har försvunnit under perioden. – Antalet minskar, det kan man konstatera, säger Patrik Persson, enhetschef på tillståndsenheten vid Havs- och vattenmyndigheten. Regleringar och nedskärningar på exempelvis torskfiske, ett effektivare fiske men också en åldrande yrkesgrupp – orsakerna är flera. I Östersjön är läget tuffare. – Det är skillnad med Västkusten där man kan fiska fler arter. Fisket i Östersjön är beroende av få arter."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WLM7Md/yrkesfiskaren-branner-sina-nat

Annons:
[Jimmy.L]
10/21/18, 12:40 PM
#1

Yrkesfiskarna minskar för varje år som går vilket är tråkigt.

Carmarino
10/21/18, 12:50 PM
#2

Samtidigt så måste man ju se det långsiktigt också. Om fiskarna hade fått fiska så mycket de ville så hade det snart inte funnits någon fisk kvar. Vissa av fiskarterna är ju redan nu akut hotade.

När jag var barn så fanns det väldigt gott om både ål och torsk. Nu är ålen rödlistad (även odlad eftersom den baseras på viltfångade yngel) och torsken är delvis rödlistad.

Så fiskarna har ju på ett sätt "avvecklat sig själva" genom att vara giriga istället för att försöka satsa på hållbart fiske.

http://fiskguiden.wwf.se/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
10/21/18, 1:03 PM
#3

#2 Trålfisket är boven dom rensar ju haven på allt levande.

Carmarino
10/21/18, 1:50 PM
#4

#3 Ja, och även det beror ju på girighet. De vill ha så mycket fisk som möjligt, och struntar i att bifångsterna gör att livet i havet dör ut.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
10/21/18, 2:00 PM
#5

#4 Jo, många fiskare vill ju ha ett hållbart fiske. det är bara dom större företagen som sysslar med trålfiske.

Carmarino
10/21/18, 2:02 PM
#6

#5 Ja, tyvärr. Just för att de är så stora så har de resurser till att dammsuga haven på fisk, utan en tanke på att fisken tar slut om de fortsätter så år efter år.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Göstage]
12/15/20, 7:56 AM
#7

Gästkrönikören i GP Kajsa Dovstad (som jag tror mig minnas har anknytning till Blekinges ålfiskarbygder) skriver att ålen kan räddas utan de rigorösa övervakningsmetoder som satts in mot fiskarfolket.

Ålfisket i Skåne och Blekinge är djupt förankrat i den lokala kulturen. Nu försöker myndigheterna utrota denna folkliga tradition bland annat genom att förfölja
[Jimmy.L]
12/15/20, 8:16 AM
#8

#7: Jag är håller med henne till viss del, det olaglig fisket måste bort. Och samtidigt måste man sluta upp med att svartmåla dom som äter ål till jul. Det har blivit lite av tabu att ha rökt ål på julbordet.

Carmarino
12/15/20, 11:55 AM
#9

#7: Håller också med henne till viss del. Det är inte det lokala fisket som hotar ålen, utan det storskaliga fisket i andra länder. Vad hjälper det att vi här i Sverige har stopp för ålfiske och även planterar ut massvis med ålyngel varje år, om dessa sedan fastnar i fällorna i t.ex. Frankrike (har för mig att även i England fiskas glasål).


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
1/30/22, 8:50 AM
#10

Anders Leion på DGS har sett TV-serien Fiskarnas rike och glatts, men även upprörts. Han skriver om hävdavunna fisketraditioner contra industrialiserat rovfiske i Östersjön.

"Yrkesfiskarena i till exempel Hjälmaren är ofta den senaste generationen i en släkt som länge, ibland under hundratals år, har ägnat sig åt sitt yrke. De har bestämda områden som de av hävd anser som sina. De vårdar sig om sitt område och inkräktar inte på grannens. I praktiken behandlas området som om det vore ägt och skyddat, inhägnat gentemot andra. Därför vårdar dessa yrkesmän sig om fiskarna i sitt område. De överfiskar inte; det vore att föröda försörjningsmöjligheterna i framtiden.

Annorlunda är det i Östersjön. Det betraktas som en allmänning. Alla har rätt att fiska obegränsat där (bortsett från statens och EUs begränsade regleringsförsök). Det rationella vid användandet av en allmänning är att ta så mycket som möjligt, så snabbt som möjligt. Det jag inte tar, kommer någon annan att ta, och skyndar jag mig inte kan det bli försent: vattnet är utfiskat.

Fiskeföreningar och andra frivilliga krafter försöker rädda bestånden i Östersjön, och har lokala framgångar. Men mot dessa ansträngningar står allmänningens järnhårda logik: det inte jag tar, tar någon annan – jag måste skynda mig att ta min andel – och varför skulle den vara mindre än någon annans?"---

Jag har nyss sett Fiskarnas rike, tre program om fiskarnas liv i älven, sjön och havet. De är fascinerande, kanske främst därför att de inte bara sysslar med ekologi utan också med fiskarnas och människornas beroende av varandra. Det som berörde mig mest, upprörde mig mest, var det kallblodiga förintandet av ålens livsmöjligheter i svenska…
[Jimmy.L]
1/30/22, 11:26 AM
#11

Ja trålare i Östersjön borde förbjudas

Carmarino
1/30/22, 11:41 AM
#12

Trålare överlag borde förbjudas. De "dammsuger" haven på fisk, och det är därför det börjar bli så ont om fisk nu.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
1/30/22, 11:42 AM
#13

#12: Ja och fisken blir fiskmjöl till laxodlingar.

Annons:
Carmarino
1/30/22, 11:43 AM
#14

#13: Plus att de många gånger får upp småfisk också, som inte alltid klarar sig även om de kastas tillbaka. Så återväxten hämmas också.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: