Annons:
Etikettövrigt
Läst 3838 ggr
[Göstage]
10/23/18, 2:42 PM

Nära havet vill jag bo

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

"I believe that a house by the sea would do good."

"När vi först möttes, ön och jag, var det tidig vår, iskallt i vattnet, storm. Men det var ändå kärlek vid första ögonkastet. Nästa gång var det midsommar med doft av nattviol och varje hörn av huset fyllt av nattgäster. Kärleken bara växte. Jag älskade ön till och med på vintern när vi vandrade över isen och den var täckt av ett knähögt snötäcke utan spår eller vägar. För varje ny upplevelse brann min passion allt starkare. En vidunderlig kantarellskörd ett gott svampår. Ett nät fyllt med abborrar. Stilla augustidagar, ankrad längst ut i havsbandet. Alltihop. Jag älskade det passionerat."

Linda Olsson: "Nu vill jag sjunga dig milda sånger". 

Javisst, drömmer man om det där huset vid havet, där man kan se skeppen vid horisonten och följa årstidernas skiftningar i havsbandet. Men är det bara idyll? Vad händer när de skräniga sommargästerna drar in, och hur blir det när de sedan åker hem och butikens matdiskar gapar tomma, eller när färjeturerna är inställda på grund av is eller blåst?

Har du erfarenhet av att bo kustnära, eller drömmer du om att kunna göra det? Berätta gärna!

  • Redigerat 7/7/21, 8:09 AM av [Göstage]
Annons:
[Göstage]
10/23/18, 2:54 PM
#1

"Hemma hos arkitekten" i morgon den 24 oktober SVT2 20.30 eller på SVT Play fram till SVT Play till 6 maj 2019:

"I veckans avsnitt åker vi till en klippa vid havet i Stockholms skärgård och träffar formgivaren och arkitekten Thomas Sandell. Med sin finska och norrländska bakgrund har Thomas Sandell velat nyskapa arvet från modernismen. Han talar om det lilla och det stora formatet när vi ses i hans internationellt uppmärksammade stuga på bara 13 kvadratmeter och vi åker till ett hus på 500 kvadrat som han ritat på en annan ö."---

[Göstage]
10/24/18, 9:20 AM
#2

För egen del var det länge sedan jag slutade drömma om att bo vid kusten, men jag är glad över alla ansträngningar som görs för att göra skärgårdarna mer lättillgängliga för besökande. Det ökar ju samtidigt intresset för hur de har det som lever där året runt.

http://skärgårdsbryggan.se/

[Göstage]
11/19/18, 5:01 PM
#3

Man kan ju bo sjönära (i högsta grad), men ändå centralt.

[Göstage]
1/9/19, 7:01 PM
#4

Nittioåriga Britt på Tjockö har ingen ström efter stormen, men verkar inte särskilt bekymrad som det verkar… 

"I en vecka har 90-åriga Britt Österberg nu fått klara sig utan el efter stormen Alfrida. På Tjockö utanför Norrtälje fick bara några av de omkring 35 permanentboende på ön tillbaks elen i början av veckan. Andra kommer få vänta ytterligare 1-2 veckor enligt Vattenfalls prognos. Men det är inget som får Britt Österberg att vilja lämna ön."

 https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/britt-90-vagrar-lamna-stromlosa-on-jag-klarar-mig-minst-en-vecka-till

[Jimmy.L]
1/10/19, 8:37 AM
#5

Hon tar det med en klackspark.

[Göstage]
1/10/19, 8:43 AM
#6

Ja, hade någon råkat ut för motsvarande avbrott mitt inne i storstaden så hade det låtit annorlunda…😃

Annons:
[Jimmy.L]
1/10/19, 8:45 AM
#7

😃

[Göstage]
1/30/19, 2:36 PM
#8

18 km nordost om Bornholm ligger Kristiansö med kanske femtio bofasta. Vad gör de när turisterna är på annat håll, biograf saknas och inget köpcentrum? Går man kanske i vinteride?

https://www.dr.dk/nyheder/regionale/bornholm/vinterliv-paa-christiansoe-hvad-laver-man-naar-postbaaden-er-sejlet

[Jimmy.L]
1/30/19, 2:49 PM
#9

Intressant litet samhälle.

Carmarino
1/30/19, 2:50 PM
#10

När jag var barn hade vi sommarstuga vid kusten, men den låg några hundra meter från stranden, så för vår del var det inga större problem. Vi tillbringade även några veckor runt jul/nyår 1969-1970 där. Den vintern var ovanligt kall och snörik i Skåne. Nästan hela Skälderviken var frusen, och det händer inte ofta.

Min far tyckte nog det var mindre trevligt att behöva skotta hela vägen upp till närmsta större väg, och att sedan varje morgon sätta på snökedjorna (fanns inte dubbdäck då tror jag) för att komma upp för backen från stugan, och sedan ta av dem när han kommit upp till krönet, men vi barn tyckte det var jättekul med en massa helt orörd snö runt om stugan.

Vatten fick vi hämta i pumphuset en bit bort, men det funkade ju för det rörde sig bara om några veckor. Numera finns det åretruntboende där, och servicen är utbyggd med rinnande kallt och varmt vatten inne året om. Affärer finns det dock inga i närheten, men man lär sig ju att planera så att man har det man behöver hemma.

För vår del var det dock lite problem med julskinkan. Vi använde uterummet som extra kylskåp, eftersom det vi hade i stugan var så litet. Det tyckte vår katt var toppen, så hon rev av folien runt skinkan, bjöd dit lite kompisar och sedan festade de loss på det mesta av skinkan. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
1/30/19, 3:49 PM
#11

Låter idylliskt! Och katten verkar ha trivts också…😃

[Göstage]
1/30/19, 3:52 PM
#12

"Skärgårdens fetaste utsikt" - jo, jag tackar ja…🙂

(Ett av de få spelreklaminslag som jag faktiskt gillar.)

[Jimmy.L]
1/30/19, 3:59 PM
#13

#10 Vilken härlig uppväxt.

Annons:
Carmarino
1/30/19, 4:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#14

#11 och #13 Ja, det var rena bullerby-idyllen, och både katten och vi stormtrivdes. 🙂

På bilderna ser man ungefär hur långt det var från sjön. Bilderna är tagna strax nedanför stugan. Den ena bilden (utan grönska) är från förra året, och den andra (med grönska) är från 2003. Den är mer lik hur det såg ut när vi bodde där, för nu har de skövlat alldeles för mycket.

På ängen fanns det då ett jättestort område fullt med smultron, och det växte både blåbär, vildhallon, slånbär och björnbär nere vid stranden. Det fanns till och med ett vildäppelträd. Äpplena var sura som attan, men de passade utmärkt att göra äppelpaj på.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
1/30/19, 4:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Här är en gammal bild på stugan. Tror den är från slutet av 60-talet eller början av 70-talet. Det är min mor som syns i uterummet - där vi hade julskinkan. 😃

Min far byggde själv stugan, med hjälp av släkt och vänner.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
1/30/19, 4:26 PM
#16

#12 Ja, det reklamen gillar jag också, trots att den är för ett spelbolag. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Record
2/1/19, 3:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Mysiga bilder, där jag huserar under sommaren ligger husen tätt, men öarna utanför Orust, är mig kära.

[Göstage]
2/6/19, 6:49 PM
#18

#12 Kom att tänka på den reklamen när jag läste den här artikeln:

"Superproducenten Johan ”Shellback” Schuster ska bygga ett lyxhus i Blekinge skärgård. Med stora spektakulära glaspartier och stora trädäck kommer huset sätta Karlshamn på kartan, det tror stadsarkitekten Emina Kovacic."---

"Superstjärnan fick betala 18 miljoner kronor för halvön som är 12 000 kvadratmeter stor och har ett boningshus, pool, gäststuga, garage och båthus. Men nu ska hela rasket rivas, nu ska hela rasket bort, och i stället ska Johan ”Shellback” Schuster bygga ett hus som kommer sätta Karlshamn på kartan. 

– Det är en stadsarkitekts våta dröm. Det är mycket häftigt att det här huset hamnar i Karlshamn! Vilken tur vi har. Det kan stärka Karlshamns varumärke och bli världskänt säger Emina Kovacic, stadsarkitekt vid Karlshamns kommun till BLT om det 140 kvadratmeter stora huset som bland annat kommer innehålla en pool med havsutsikt under vattnet."---

https://www.expressen.se/kvallsposten/har-ar-superstjarnans-lyxbygge-i-skargarden/

[Jimmy.L]
2/6/19, 6:51 PM
#19

#17 Vackert ställe.

[Göstage]
2/6/19, 6:53 PM
#20

#19… med "skärgårdens fetaste utsikt". 😃

Annons:
Record
2/7/19, 9:55 AM
#21

Tackar Göstage, kanske får bjuda in Er till en fest i min sjöbod, med feta krabbor mm. 😃

[Göstage]
2/7/19, 10:08 AM
#22

Vi kommer!

[Göstage]
2/14/19, 5:36 PM
#23

"Västerviks kommun och företaget Pampas Marina Västervik AB har träffat ett avtal där man är överens om att bygga upp mot femtio flytande villor i centrala Västervik. "– Det blir en ny stadsdel som vi har valt att kalla Skeppsbrostaden precis där skärgården möter fastlandet, mitt inne i Västervik. Självklart är det här en spännande utveckling för Västerviks kommun, säger Västerviks kommundirektör Anders Björlin. Villorna beräknas stå klara inom ett par år."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/klartecken-for-flytande-villor-i-centrala-vastervik

Blir nog chans till havsutsikt där…

[Göstage]
3/10/19, 6:15 PM
#24

Det kan ha sina sidor att bo i skärgårdsidyllen också - som att tvingas vänta i 20 år på att hyra en fast P-plats på fastlandet till exempel. Karin Greenberg Gelotte, ordförande för S i Göteborgs Södra skärgård, skriver på GT debatt:

"Många öbor klarar sina transportbehov med kollektivtrafiken. Men inte alla. Ett gammalt problem som måste få en snar lösning är därför bristen på parkeringsplatser vid färjeläget på Saltholmen. Det finns ingen bro till Södra skärgården och på öarna är biltrafik förbjuden. Det innebär att öbor som behöver bil för att få ihop livspusslet måste ha en parkeringsplats på Saltholmen. För närvarande är kötiden för en fast parkeringsplats minst 20 år. Det är fullständigt orimligt. Öbor skall inte behöva flytta till fastlandet därför att de inte står ut med att ständigt leta efter parkeringsplats."---

https://www.expressen.se/gt/debatt-gt/s-maste-visa-solidaritet-med-skargarden/

[Göstage]
3/13/19, 11:54 AM
#25

Bente Aust bor i Langfjordnes vid Finnmarkakusten, femtio mil norr om Polcirkeln, och har varit med i det populära programmet "Der ingen skulle tru at nokon kunne bu". Även om hon är uppvuxen i sin hemmiljö blir man ändå imponerad över hennes harmonska förhållningssätt till den karga livsmiljön.

[Göstage]
3/18/19, 4:47 PM
#26

Sätter jöken fart på byggandet nära vatten nu?

"I januariuppgörelsen finns förenklade strandskyddsregler med, för att fler ska kunna bygga nära vatten. Men senast reglerna förenklades, blev få byggen resultatet. Boverket utvärderade för några år sedan effekterna av lättnader i strandskyddsreglerna år 2009. Då fick kommunerna  möjlighet inrätta så kallade LIS-områden, som står för "Landsbygdsutveckling i strandnära lägen".---

"– I vårt län (Värmland) har alla kommuner utom två jobbat med frågan och man lägger ner stora planeringsresurser på detta. Sedan, när vi utvärderat, visar det sig att utfallet tyvärr är ganska magert, säger Magnus Ahlstrand."---

"Syftet med strandskyddsreglerna  är dels att skydda känslig miljö, dels att stränderna ska vara tillgängliga för allmänheten. Men ytterligare förenklingar är på gång. Landsbygden behöver enklare strandskyddsregler, anser framför allt Centerpartiet, vars ledamot Kristina Yngwe är ordförande i riksdagens Miljö och Jordbruksutskott: – Strandskyddet är en av de frågor vi drivit på från Centerpartiets sida i januariavtalet, säger Kristina Yngwe."---

SR

[Göstage]
3/19/19, 10:59 AM
#27

"Mindre än hälften" av de tillfrågade i den årliga undersökningen från SBAB om var de helst vill ha fritidshus tycker att det är viktigt att ha nära till bad eller sjöutsikt. Ändå ser topplistan ut så här…
1. Gotland
2. Stockholms skärgård
3. Öland
4. Österlen
5. Bohuslän

https://www.svd.se/manga-drommer-om-fritidshus-pa-gotland

Annons:
[Jimmy.L]
3/19/19, 11:19 AM
#28

Gotland skulle jag tänka mig bo året runt på.

Record
3/24/19, 9:42 AM
#29

Stockholms skärgård, kontra Mitt Bohuslän, är det grodorna. 😉

[Göstage]
3/27/19, 2:21 PM
#30

Mer om fritidshus och deras priser, vid vatten eller på andra platser. 

"Drömmen om ett eget fritidshus för sol och bad blev rena guldgruvan får många."---

"Men på sistone är marknaden svårbedömd och klippen är inte lika många enligt den senaste statistiken från Svensk Mäklarstatistik."---

"Marknadsbilden för fritidshus är starkt splittrad, men i genomsnitt har fritidshusen fortsatt att stiga i pris även det senaste året, om än betydligt långsammare än innan. Under fem år steg rikssnittet med 17 procent, men under de senaste tolv månaderna med bara 1,7 procent. – Det är ingen massiv uppgång, men det är stigande priser, säger Per-Arne Sandegren, analytiker vid Svensk Mäklarstatistik. Snittpriset för ett fritidshus är nu 1,7 miljoner kronor i landet som helhet."--- 

https://www.svd.se/har-ar-stugorna-klassiskt-dyrast--nu-gar-priserna-ner 

Förhoppningsvis förblir sidan utan betalspärr.

[Jimmy.L]
3/27/19, 2:34 PM
#31

Ja inte är det billigt.

Record
3/28/19, 9:28 AM
#32

Båtplatser är bara för utvalda. 🤔

Fasta Båtplatser Orust Kommun                                                                        Publicerat 2019-03-27

Förändrade villkor i hamnarna 2019

Kommunstyrelsen har beslutat att de fasta båtplatserna i kommunens hamnar ska vara enbart för kommunmedlemmar.

Det innebär att de som har en båtplats i en kommunal hamn och inte är kommunmedlem kommer att bli uppsagda från sina båtplatser från och med säsongen 2020.

Dock kommer de att få ha kvar sin båtplats under säsongen 2019 men med 20 procent högre taxa enligt kommunfullmäktiges beslut om hamn- och båtplatstaxa 2019.

Vem är kommunmedlem

I kommunallagen 1 kap 5 § (2017:725) står:

"Medlem av en kommun är den som är folkbokförd i kommunen, äger fast egendom i kommunen eller ska betala kommunalskatt där.

Medlem av en kommun är också en medborgare i någon av Europeiska unionens medlemsstater (unionsmedborgare) som är bosatt i kommunen men som enligt 5 § andra stycket folkbokföringslagen (1991:481), inte ska folkbokföra sig där."

[Göstage]
3/28/19, 9:40 AM
#33

#32 e Orustbor som har hamnplats i andra kommuner får väl hoppas på att de inte bemöts på samma sätt…

Record
3/29/19, 10:16 AM
#34

De skiljer på Kommuninvånare och Kommunmedlemmar, är det de som är klädda som Stålmannen?

Vid vår brygga har jag flera båtplatser, har inte sett något om konkurrens-intrång. Priset ökar med 20%. 👍

Annons:
[Göstage]
3/31/19, 1:37 PM
#35

Dags att plundra spargrisen? Det här lär vara  de tio dyraste utbjudna fritidshusen på hemnet just nu, nästan samtliga med sjö-/havsläge.

https://www.svd.se/egen-vik-vid-havet--tio-dyraste-fritidshusen-nu (ej betalartikel f.n.)

[Jimmy.L]
3/31/19, 2:20 PM
#36

Inget för oss vanliga dödliga.

Record
3/31/19, 2:40 PM
#37

Sett från solsidan är det grädde. Men en kall vinterdag och havet har 40cm is kring bryggpålarna, då är det inga barn som ställer upp med att såga.

På sjuttiotalet var det isvintrar man fick bevaka så att bryggorna inte följde med isen ut eller lyfte både brygga o pålar. men hur gör man då ??? Vet någon ?

[Göstage]
4/2/19, 1:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Kerstin Gunnemark, Institutionen för kulturvetenskaper, Göteborgs universitet, har skrivit en fin och tänkvärd text i Havsutsikt 2/18 om varför "vi" dras till sommarhus med sjö- eller havsutsikt. Jag väljer att citera avslutningen:

"Längs den långa svenska kusten, från Skagerrak till Bottenviken, och vid de många svenska sjöarna finns det otaliga platser vid vatten som är betydelsefulla för många människor. Där får vi stimulans och kan blanda lata dagar på stranden med aktiviteter. 

Under den långa vintern erinrar vi oss fjolårets morgondopp, cykelutflykter, slörseglatser, grillfester, kräftskivor och längtar tillbaka. Nya minnen adderas till tidigare hågkomster. Vi sparar, reparerar hus, planterar och amorterar på lån, för vi vill uppleva ljusa och ljumma nätter igen. Vår erfarenhet av morgondagg i gräset, den klara luften, aftonens varma berghällar och gemenskapen i ägda eller hyrda hus, husvagnar och båtar gör att vi drömmer om att få återkomma sommar efter sommar, generation efter generation."

https://www.havet.nu/havsutsikt/?d=3578

[Göstage]
4/4/19, 12:04 PM
#39

Det är förstås inte bara svenskar som söker och hittar boende vid våra kuster och insjöstränder.

"I vanlig ordning är det köpare från Norge som är vanligast bland utlandsköpare av fritidshus i Västra Götaland. Men regionen är också intressant bland tyskar. – Men de är lite olika fördelade. Norrmännen är som vi svenskar. De vill ha nära till vattnet, så de köper främst vid kusten, säger Claudia Wörnman Samtidigt märker hon av trenden att tyska köpare i större utsträckning köper för att sedan modernisera husen. Till skillnad från exempelvis köpare från våra nordiska grannar som hellre bevarar fritidshusen."---

"Och varför svenska fritidshus är så populära bland tyskar, holländare och våra grannländer beror på att husen generellt har mer av en historia. – I Nederländerna finns ju också fritidshus. Men där är de flesta nybyggda. Att de redan finns fritidshus som funnits länge som i Sverige är ganska ovanligt. Och då upplevs våra fritidshus som exotiska. Man vill bo i huset där den lokala skomakaren tidigare bott i, säger Claudia Wörnman."---

https://www.gp.se/ekonomi/norrmännen-fortsatt-största-utländska-fritidshusägaren-1.14365110

[Göstage]
4/21/19, 7:35 AM
#40

Kungsbacka är en av de städer som kan komma att ligga för nära havet i en framtid.

https://www.expressen.se/gt/hotet-mot-kustidyllen-kan-slukas-av-vattnet/

Record
4/22/19, 11:41 AM
#41

Ja havet ger o tager sägs det, nya värde för havsnivån är i år +70 cm till de äldre värdena för Orust.

Annons:
[Göstage]
5/2/19, 10:06 PM
#42

Det här kan man väl kalla "sjöläge"? Husbåten Getaway Machine på resa från Holland till Stockholm väcker stor uppmärksamhet under mellanlandning i Ystad hamn. Det är en 60 kvm stor flytande lyxlägenhet som kostar runt 8,5 miljoner att bygga. 

Källa.

Carmarino
5/4/19, 5:59 PM
#43

#42 Som en lägenhet i Stockholm ungefär. 😉

Irriterande film, med en massa små klipp. Inte fick man någon uppfattning om hur den såg ut direkt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
5/4/19, 6:13 PM
#44

#43 Det finns en "full movie" på Internet, men jag tycker filmsnutten som fanns i anslutning till tidningsartikeln gav en rätt bra bild av båten/lägenheten.

https://www.youtube.com/watch?v=KcRBLoRBgl4

Carmarino
5/4/19, 6:27 PM
#45

#44 Det var ju mest bilder på utsidan. Tydligen ska man tillbringa mesta tiden uppe på övre däck. Såg inga interiörbilder. Det hade varit intressant att få se hur den var inredd under däck också.

Fast det ska sägas att jag inte kollade hela filmen, utan bara bitar av den. Resten av den höll jag bara markören över tidslinjen för att försöka hitta något som handlade om interiören. Det gjorde jag inte.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
5/4/19, 6:31 PM
#46

#45 Nej, kan vara därför jag valde den flimriga snutten. Det var som sagt mest party på den andra. Hur som helst puttrar väl den flytande diskbänken vidare mot Stockholm.

Carmarino
5/4/19, 6:33 PM
#47

#46 Ja, där lär den säkert väcka mycket uppmärksamhet. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
5/4/19, 6:48 PM
#48

Hon var inte vacker.

Annons:
Carmarino
5/4/19, 6:54 PM
#49

Nej, Göstage har inte helt fel när han kallar henne diskbänk. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
5/4/19, 7:10 PM
#50

😃

[Göstage]
5/4/19, 8:15 PM
#51

Bostadslöse Anders från TV-dokumentären "36 dagar på gatan" har nu sjösatt den segelbåt han fick i gåva av en givmild familj i Skåne som greps av hans historia.

 Anders som är utbildad plåtslagare har även fått anställning i branschen, men han saknar fortfarande en egen bostad på landbacken. 

Källa.

[Göstage]
6/26/19, 9:43 PM
#52

De tio dyraste fastigheterna vid Västkusten och Sthlms skärgård på Hemnet just nu:

https://www.svd.se/sommarens-lyxigaste-lagen--egen-o-for-30-miljoner

Kom ihåg att drömmar är gratis! 🙂

[Göstage]
7/12/19, 8:38 PM
#53

Trött på grannar på närhåll? Då kan detta vara något för dig - dags att tömma madrassen!

"Har du sisådär 20 miljoner över i semesterkassan? Då kan du köpa en egen ö utanför Strömstad."---

"– Ön har varit i ägo i samma släkt sedan 1600-talet och det har egentligen inte hänt så mycket. Det är en ö på fem hektar, säger mäklaren Leif Fourong på Svensk fastighetsförmedling om mäklarannonsen som fått många västsvenskar att höja på ögonbrynen.

Ön heter Kollen och då det bara finns ett enda hus på ön så är adressen sedermera helt naturligt Kollen 1. Men smakar det så kostar det – för att köpa en ö är inte helt gratis. Utgångspriset är 19 800 000 kronor och det är inte ens säkert att det räcker då ett budkrig kan komma att vänta."---

https://www.expressen.se/gt/svenska-on-till-salu-for-20-miljoner-kronor/

Å andra sidan ville man ha 24 miljoner för ön för två år sedan, så väntar du två år till kanske den är nere i 14…

Record
7/18/19, 10:25 AM
#54

#Göstage Ja lovade att bjuda in till sjöboden tidigare. Men som ni förstår, ja är rädd att de kommer  många som får bryggan att rasa, kanske så jag inte kan sälja den?😃

Priset i veckan på grannboden var 8,8 miljoner…. 🤔

[Göstage]
7/18/19, 10:38 AM
#55

#54 8,8 mille - det var det värsta…😎Förskräckt

 Om vi kommer sjövägen så kan vi ju stå i båten och så kan du langa över mat och dryck dit medan du håller föredrag om sjöboden? 😃

Annons:
[Göstage]
7/20/19, 8:38 PM
#56
[Jimmy.L]
7/20/19, 8:45 PM
#57

Märkligt beslut.

[Göstage]
7/20/19, 8:50 PM
#58

#57 Ja, och snorkigt uttryckt från politikern om "krokodiltårar" och "snyltare".

[Jimmy.L]
7/20/19, 8:54 PM
#59

Ja verkligen, sådan politiker borde avgå.

Record
7/20/19, 10:08 PM
#60

Det är värre än så, tidigare ägde invånarna på Gullholmen sina bodar med mark.

Och då köpte kommunen upp dessa för att de skulle få  bättre service.

I Stocken kunde vi friköpa all donationsmark, för strax under 2000.-kr till våra bodar.

Den länken från Expressen kommer säkert att få fram mera. 😭

[Göstage]
7/30/19, 10:58 AM
#61

#26 Expressens ledarsida vill att jökenalliansen skyndar på arbetet med att lätta på strandskyddet, så att fler kan bosätta sig nära hav och sjö.

"Det är inte längre försvarbart att väldiga arealer beläggs med långtgående förbud mot byggande. Särskilt som många kommuner därför inte kan konkurrera med naturvärden som borde vara attraktiva för inflyttning. Detta gäller såväl närheten till havet i Bohuslän som Norrbottens många sjöar. I Pajala finns 625 meter strandlinje per invånare, i Arjeplog går det drygt tre sjöar per invånare. Det vore sorgligt att inte här kunna kombinera fler strandnära tomter med en bibehållen allemansrätt", tycker ledarskribenten.

https://www.expressen.se/ledare/lat-fler-svenskar-fa-bo-vid-en-porlande-a/

Själv är jag litet vankelmodig i det här fallet…

Annons:
[Göstage]
8/11/19, 1:30 PM
#63

"Öckerö kan få ett nytt centrum med 400 bostäder, däribland ett tio våningar högt landmärke. Detta enligt en ny detaljplan som kommunfullmäktige väntas anta under hösten."---

GP (betalartikel) 

Ja ja, tiderna förändras, och inget är beständigt…

[Göstage]
8/22/19, 8:24 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#64

Torbjörn Dalnäs på Sjöfartstidningen uppmärksammar i sin alltid läsvärda utkiksblogg Donsö i Göteborgs södra skärgård- en ö vars dominans av rederinäringen man kanske måste söka sig till Grekland för att finna en motsvarighet till.

https://www.sjofartstidningen.se/bloggar/utkiks-bloggen/donso-salta-obor-reder-sig-sjalva/

[Göstage]
9/11/19, 12:44 PM
#65

Vad sägs om att köpa en egen skärgård? I priset ingår ett boningshus från 1800-talet. Visserligen utan moderniteter, men man kan ju inte få allt…😉

"Det unika objektet som ligger ute till försäljning heter Arpö och ligger väster om Karlskrona. – Det är som en mindre skärgård. En större ö, och sen ett antal mindre öar och skär i en mycket vacker del av Blekinge, säger Arvid Nilsson vid Mäklarhuset som säljer objektet. Öarna har totalt 130 hektar mark – och det ingår ett gammalt boningshus. – Det här var en gård som brukades fram till 30-talet. Efter det har det varit mer fritidsboende och övernattning för jaktfolk."--- 

"Ja, vad kostar det då att köpa en liten skärgård. Jo, utgångspriset ligger på 9 miljoner. – Man får väldigt mycket för pengarna, säger Arvid Nilsson." 

https://www.expressen.se/kvallsposten/kolla-nu-kan-du-bli-agare-till-en-helt-egen-skargard/

Fast skämt åsido kanske försvarsmakten är en trolig spekulant?

[Göstage]
9/29/19, 7:45 AM
#66

"Två dagar" i GP har ett reportage om kustsamhällenas dubbla sits, med beroendet av sommargäster och både lättnad och saknad när de åker hem. Här är något ur det långa reportaget, som ännu inte är betalbelagt.

"Längs Bohuskusten ligger små skärgårdssamhällen som pärlor på tråd. Populära besöksmål för sommarturister som avslappnade strosar runt med en glass i handen och fascinerat sneglar in i de små välskötta trädgårdarna. Här vill man leva. Här vill man bo.

Men när sommarens njutningsfyllda semesterveckor blir till bistra höstmånader dras rullgardinerna ner i majoriteten av de med snickeriglädje pyntade fönstren. Lamporna styrs med timer. Trädgårdsmöblerna plockas undan och glasskiosken stänger. Liksom krogar, affärer och kaféer. Kvar är ett fåtal människor som bor i samhället året om. Men de blir allt färre, trots att det är mer attraktivt än ­någonsin att bo här."---

"Skillnaden mot till exempel glesbygdskommuner i norra Sverige är att om någon ändå drömmer om att flytta ut till det idylliska kustsamhället, för att bo och arbeta, är det i stort sett omöjligt. Priserna på de kust­nära skärgårdshusen har under årens lopp skenat i höjden, uppdrivna av en enorm efterfrågan från sommarboende som vill ha de där få veckorna i para­diset, till i stort sett vilket pris som helst."---

"När den intensiva sommarsäsongen är över njuter Petra Carlsson som mest, lugnet och tystnaden tilltalar henne. Samtidigt tycker hon det är synd att det har blivit som det blivit i den äldre delen av samhället.

– Allt blir så igenbommat. Det är så tråkigt med alla tomma hus. Man drar ner rullgardiner för fönstren, folk markerar att de är bortresta. Jag tycker mest synd om dem att de inte kan eller har tid att vara kvar längre, för här är underbart att vara, säger hon."---

"Om några veckor blir det återigen lugnare i Mollösund. Hösten står för dörren, rullgardinerna dras ned. För de fastboende fortsätter vardagen som vanligt. Och Västerhavet är fortfarande lika vackert." 

https://www.gp.se/livsstil/två-dagar/när-sommargästerna-lämnar-går-mollösund-i-ide-1.18546587

[Jimmy.L]
9/29/19, 7:57 AM
#67

Jo kustnära hus är inte billiga tyvärr.

Record
9/29/19, 10:04 AM
#68

Allt skall inte vara billigt! Kostnaden ligger i dag på skatter och vägavgifter med underhåll. Klimatet gör att husen får målas om under den tid man kan, en vägg/år.🤔

Som grädde på moset kollapsade det nylagda fibernätverket för 14 dagar sedan, så isoleringen blev total, utan reducering av abb-kostnad.

[Göstage]
5/20/20, 11:55 AM
#69

Med sina 193 invånare är Utsira i Rogaland Norges räknat till antalet boende landets minsta kommun. Färjan mellan Haugesund och Utsira tar 70 minuter. Den har 3-4 dagliga avgångar, och fraktar människor, varor och bilar.

För bebyggarna på Utsira är havet inte det stora hotet. Nej, hotet kommer nu från fastlandet, i form av coronaviruset förstås.

Till Utsira kommer det läkare från fastlandet en gång varannan vecka. I Norges minsta kommun är det sjuksköterskan Kjersti och hennes tre kollegor som utgör förstalinjen i försvaret mot Corona.
"Det har varit den stora skräcken, att vi skulle få viruset till ön. Det hade blivit kritiskt för öns gamla", säger hon till VG.

På sjukhuset har man för närvarande två patienter, båda vårdade för andra sjukdomar. De båda är syskon, och deras 94-årige bror Leif Tobias som bor på egen hand är sorgsen över att inte längre kunna besöka dem.

Under sitt långa liv som fiskare har 94-åringen råkat ut för flera farofyllda situationer till havs. När coronaviruset kom var han tacksam över att bo på en ö långt ut i Nordsjön.
Leif Tobias har bott hela sitt liv på Utsira, men under en tioårsperiod pendlade han till Kristiansand på fastlandet.
"Det var en fin tid", säger han. "Men jag vill inte byta tillvaron här på Utsira mot stadslivet. Jag tror att många sliter med ensamheten i städerna".

Källa

  • Redigerat 10/28/20, 11:58 AM av [Göstage]
Annons:
Carmarino
5/20/20, 12:02 PM
#70

#69 Hade inte haft något emot att bo så, fast helst inte i Norge. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Taggeman
5/20/20, 1:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#71

Idag har jag det skönt! ☀️🌊😎🍸

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

[Göstage]
5/20/20, 1:23 PM
#72

#71 Efter att denna förmiddag ha skrapat mossa  iförd träningsoverall, jacka och  raggsockor på en skuggig balkong är det inte utan att jag  faktiskt skulle kunna tänka mig att byta…🤢

[Jimmy.L]
5/20/20, 1:27 PM
#73

#71 Det där är fusk.

Taggeman
5/20/20, 1:32 PM
#74

Första dan i år som det är behagligt väder här ute. 🙂

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

[Göstage]
10/28/20, 11:59 AM
#75

#69 Nu fyller Sjöfartstidningens Torbjörn Dalnäs på vårt vetande om Utsira ytterligare.

https://www.sjofartstidningen.se/bloggar/utkiksbloggen/fiskebankarna-syd-utsira/

[Göstage]
11/7/20, 9:46 AM
#76

Dispyt om sjöbodar uppförda i populär båthamn i Killingholmens hamn i Billdal söder om Göteborg används till det ändamål de är avsedda för eller om de är förtäckta fritidsboenden. Myndigheterna säger sig inte ha sett något oegentligt vid sina inspektioner, men kringboende har en annan bild.

"Byggnaderna som uppförts på Killingsholmen stämmer dåligt överens med det Killingsholmens varv sökte bygglov för, enligt grannarna. Det som skulle bli ”förråd för förvaring av båttillbehör så som segel, dynor mm” som hyrdes ut till personer med båtplats har i stället sålts helt öppet via en mäklarfirma, som ”vinterbonade sjöbodar” på sex kvadratmeter till ett pris av omkring 800 000 kronor."---

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/tillsynen-p%C3%A5-killingsholmen-gav-ingenting-1.36700607

Annons:
[Göstage]
12/14/20, 7:12 AM
#77

"Strandskyddsutredningen föreslår att det ska bli enklare att bygga strandnära i glesbygdsområden.
Samtidigt kan de mer exploaterade områdena få stramare regler för strandskydd", meddelar SR.

Strandskyddsutredningen föreslår att det ska bli enklare att bygga strandnära i glesbygdsområden. Samtidigt kan de mer exploaterade områdena få stramare ...
[Jimmy.L]
12/14/20, 3:06 PM
#78

#77: Efter att förslagen i den nya strandskyddsutredningen blivit kända riktar nu Naturskyddsföreningen skarp kritik mot innehållet i utredningen.

– Vi är djupt oroade, säger Naturskyddsföreningens generalsekreterare Karin Lexén i ett pressmeddelande.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/naturskyddsforeningen-kritiserar-strandskyddsforslaget

Efter att förslagen i den nya strandskyddsutredningen blivit kända riktar nu Naturskyddsföreningen skarp kritik mot innehållet i utredningen. – Vi är djupt oroade, säger Naturskyddsföreningens generalsekreterare Karin Lexén i ett pressmeddelande.
[Göstage]
12/31/20, 7:59 AM
#79

Projektet "Prøv en øy" på ösamhället Træna beläget utanför Helgelandskusten i Norge på randen till storhavet ger familjer möjlighet att pröva ölivet och hur det är att bo långt ut till havs. Familjen Balducci från Porsgrunn och Oslo har beslutat att ge ölivet en chans de närmaste sex månaderna.

Mange drømmer om å flytte til et nytt sted, men tør ikke ta steget. Programmet «Prøv en øy» fikk prosessen i gang for Iris Gusfre og Stian Balducci.
[Göstage]
1/22/21, 7:18 AM
#80

Låt kommunerna själva ansvara för strandskyddet, skriver tre riksdagsledamöter från SD i en kommentar till strandskyddsutredningen.

Replik från SD om strandskyddsutredningen
[Göstage]
2/11/21, 11:45 AM
#81

Vi som lyssnar på sjörapporten känner igen ortnamnet Östergarnsholm på Gotland, och ibland nämns även Ljugarn i något sammanhang. "Namnet Ljugarn är känt sedan 1646 då det skrevs Lougards hamn och 1695 är orten omnämnd som Långgarns hamn."

Ortnamn som slutar på -garn förekommer vanligen i Uppland, Sörmland och på Gotland. Det har inget med fiskegarn att göra, utan härleds till "ett långt, smalt vattendrag; smal udde, eller smal vik och även holme".

Källor Wikipedia.

  • Redigerat 2/11/21, 11:50 AM av [Göstage]
[Jimmy.L]
3/16/21, 7:19 PM
#82

Intresset var enormt när Luleå kommun öppnade bokningen för sina skärgårdsstugor inför sommaren.

https://sverigesradio.se/artikel/rekordintresse-for-skargardsstugor-hogt-tryck-pa-bokningen-det-blev-svettigt

Intresset var enormt när Luleå kommun öppnade bokningen för sina skärgårdsstugor inför sommaren. Bokningen öppnade klockan 10 på förmiddagen och bara ...
[Jimmy.L]
3/20/21, 4:57 PM
#83

“Stockholms skärgård är en väldigt viktig del av Stockholm som besöksdestination. Den unika naturen och livsstilen som skärgårdsmiljön skapar har stor potential för hållbar produktutveckling, vilket gynnar både skärgårdsborna och besökarna.” Säger Caroline Strand, VD på Visit Stockholm.

https://www.turismnytt.se/tillvaxtverket-stodjer-stockholms-skargards-arbete/

Tillsammans med boendeanläggningar i Stockholms skärgård startar samarbetsprojektet Stockholm Archipelago med stöd av Tillväxtverket.
Annons:
[Göstage]
4/2/21, 1:20 PM
#84

Några vattennära sommarhus att drömma om, så här i tidig vår.

Dagarna blir allt längre och snart står sommaren för dörren. Här är några av de allra dyraste objekten som är till salu i påsk.
[Jimmy.L]
4/14/21, 1:09 PM
#85

Kokosnötter till frukost och powernaps i palmskuggan. Så är vi vana att se deltagarna i tv-programmet Robinson spendera sin tid. Tills pandemin slog till och tropisk stillahavsö fick bytas mot norrländsk skärgårdsidyll. Vi har pratat med Haparandas kommunalråd Sven Tornberg och hotellägaren Tobias Lindfors om en svensk destination på uppsving.

http://www.vagabond.se/artiklar/artiklar/20210407/expedition-robinson-haparandas-skargard/

Kokosnötter till frukost och powernaps i palmskuggan. Så är vi vana att se deltagarna i tv-programmet Robinson spendera sin tid. Tills pandemin slog till och
[Jimmy.L]
4/19/21, 11:50 AM
#86

Under många år har man försökt få en fungerande butik på den lilla ön Hyppeln i Göteborgs norra skärgård. Men det har var visat sig vara svårt och nu tar invånarna saken i egna händer.

https://sverigesradio.se/artikel/obornas-eget-initiativ-egen-affar-pa-hyppeln

Under många år har man försökt få en fungerande butik på den lilla ön Hyppeln i Göteborgs norra skärgård. Men det har var visat sig vara svårt och nu ...
[Jimmy.L]
5/8/21, 8:47 PM
#87

Nämdö Solvik ska bli en knytpunkt där båten kan tankas, mat inhandlas och där goda måltider serveras. Det är den nye arrendatorn Robert Sörmans vision och redan i veckan öppnar båtmacken.

http://www.skargarden.se/snart-premiar-for-nya-namdo-solvik/

Nämdö Solvik ska bli en knytpunkt där båten kan tankas, mat inhandlas och där goda måltider serveras. Det är den nye arrendatorn Robert Sörmans vision och redan i veckan öppnar båtmacken.
[Jimmy.L]
5/10/21, 7:38 PM
#88
Öppen dygnet runt, men utan bemanning – Mörkös nya butik är inte som alla andra.
[Jimmy.L]
6/2/21, 11:22 AM
#89

Den här chansen kommer inte varje dag. Efter att ha varit i samma familjs ägo sedan 1975 är nu Jungfruholmen till salu. Den parkliknande ön mitt i Edsviken, 2 280 kvadratmeter land med stort omkringliggande vattenområde, är till salu. Utropspris: 12 miljoner kronor.

https://www.mitti.se/nyheter/egen-o-i-edsviken-nu-ar-jungfruholmen-till-salu/repufa!7N0URwhQ6H0sWMshLfYyhw/

Har varit i samma familjs ägo sedan 1975
Carmarino
6/2/21, 12:09 PM
#90

#89: Synd man inte har 12 miljoner liggande och skräpar. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Jimmy.L]
6/2/21, 12:18 PM
#91

#90: Lär säkert gå för mer gissar jag.

Carmarino
6/2/21, 12:26 PM
#92

#91: Säkerligen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
6/3/21, 4:37 PM
#93

En kursändring i livet och en stark inneboende längtan efter skärgård, kust och hav har lett till en ny spännande situation. Snart flyttar Anna Mourou ombord på sin nyinköpta jättelika och väldigt udda stålbåt på heltid.

https://www.hamnen.se/anna-flyttar-ombord-pa-heltid/

En kursändring i livet och en stark inneboende längtan efter skärgård, kust och hav har lett till en ny spännande situation. Snart flyttar Anna Mourou ombord på sin nyinköpta jättelika och väldigt udda stålbåt på heltid. I skrivande stund befinner sig Anna Mourous bjässe i Kiel på sin väg från Frankrike till Stockholm. En stålbåt ... Read moreAnna flyttar ombord på heltid!
Carmarino
6/3/21, 6:11 PM
#94

#93: En liten nätt roddbåt. 😄


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
6/5/21, 7:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#95

Boende med garanterad sjöutsikt till salu.

"Husbåten Stora Le II som ligger i gästhamnen vid Lilla Bommen, precis bredvid Göteborgsoperan är nu till salu. Husbåten som byggdes 1954 är 90 kvadratmeter stor fördelat på tre våningar. Den är utrustad med kök, vattentoalett, bastu, tvättmaskin och tre sovrum. Det finns också ett 35 kvadratmeter stort soldäck att tillgå. Utgångspriset på båten är 950 000 kronor."---

Nu kan du flytta in i husbåten Stora Le II som ligger vid gästhamnen i Lilla Bommen. Något som har väckt stort intresse hos bostadsköparna.
  • Redigerat 6/5/21, 7:30 PM av [Göstage]
[Jimmy.L]
6/7/21, 7:31 PM
#96

Höga virkespriser, brist på arbetskraft och högt tryck på transporterna gör 2021 till ett rekorddyrt år för den som vill bygga i skärgården.

Petter Larsson, snickare från Norrtälje, bygger just nu ute på Gräskö i norra skärgården.

– Kostnaden för både material och arbetskraft har gått upp rejält, säger han.

https://www.skargarden.se/rekorddyrt-bygga-i-skargarden/

Höga virkespriser, brist på arbetskraft och högt tryck på transporterna gör 2021 till ett rekorddyrt år för den som vill bygga i skärgården. Petter Larsson, snickare från Norrtälje, bygger just nu ute på Gräskö i norra skärgården. – Kostnaden för både material och arbetskraft har gått upp rejält, säger han.
[Göstage]
6/9/21, 9:07 AM
#97

M/S Kronan byggd 1905 med kajplats på Djurgården väntar på ny ägare.

Nu kan drömmen äntligen bli sann! Vackert belägen bland Djurgårdens grönområden, kullerstensgator och historia ligger detta fritidsregistrerade fartyg, M/...
Annons:
[Jimmy.L]
6/9/21, 9:36 AM
#98

#97: Bara att slå till. 🙂

[Jimmy.L]
6/29/21, 7:49 PM
#99

Sedan 14 år tillbaka har Lars Ullander bott på sin segelbåt på Marstrand året om.

"Man gör ju inte så mycket hemma i en lägenhet heller. Man ligger på soffan och kollar på tv", säger Lars Ullander.

https://sverigesradio.se/artikel/lars-har-bott-pa-sin-bat-aret-om-i-14-ar-ser-inga-utmaningar

Sedan 14 år tillbaka har Lars Ullander bott på sin segelbåt på Marstrand året om.  "Man gör ju inte så mycket hemma i en lägenhet heller. Man ...
[Göstage]
7/3/21, 1:22 PM
#100

#23 Efter en helomvändning har Miljö- och byggnadsnämnden i Västervik beviljat bygglov på tio år för en flytande servicebyggnad (som redan finns på plats) vid vid Pampas Marina vid Barlastudden. Det rör sig om ett servicehus med kafé, WC och duschar.

Källa

Förra månaden avslog Miljö- och byggnadsnämnden bygglovsansökan för ett Café, servicehus, WC och duschar vid Pampas Marina vid Barlastudden i Västervik. V...
[Jimmy.L]
7/6/21, 7:17 PM
#101

Nya klagomål från grannarna på hög musik och annat buller från Seglarbaren på Utö utmynnade för ett par veckor sedan i ett möte mellan boende, kommunen, krögare och fastighetsägaren.

Någon direkt lösning på störningarna är inte i sikte, men Utö värdshus säger att man ska dra ner på volymen på Seglarbaren och fastighetsägaren, Skärgårdsstiftelsen, ska sätta upp skyltar och dela ut informationsbroschyrer i gästhamnen som manar besökarna att vara tystare.

https://www.skargarden.se/mote-om-storande-festande-pa-uto/

Nya klagomål från grannarna på hög musik och annat buller från Seglarbaren på Utö utmynnade för ett par veckor sedan i ett möte mellan boende, kommunen, krögare och fastighetsägaren.
[Jimmy.L]
7/7/21, 7:02 AM
#102

Tillgången till bra vatten kan avgöra om det går att driva verksamheter i skärgården.

Palle Hultberg med familj driver bland annat restaurang på Rågö i Västerviks skärgård, och enligt honom hade de inte kunnat driva restaurangen om inte ön hade fått kommunalt vatten för ett tiotal år sedan.

https://sverigesradio.se/artikel/tillgang-till-bra-vatten-avgorande-for-att-driva-verksamhet-i-skargarden

Tillgången till bra vatten kan avgöra om det går att driva verksamheter i skärgården. Palle Hultberg med familj driver bland annat restaurang på Rågö ...
[Göstage]
7/10/21, 7:33 AM
#103

#66 "Nära havet vill jag bo, några månader om året", sjunger ju Ulf Lundell, något som allt fler vill. Pandemin verkar ha skyndat på den redan pågående processen där åretruntbostäderna på kust och i skärgård blir sommarhus för välsituerade stadsbor. Adam Cwejman i GP:

"På ett år har priset på hus ökat med 17,5 i Västra Götaland. Tittar man närmare på de siffrorna märker man att det är betydligt mer på vissa håll. På Öckerö är prisutvecklingen hiskeliga 37,9 procent.

I havsnära kommuner är ökningen i regel mycket högre än snittet. Skärgården är av förklarliga skäl populär. Många vill ha ett semesterboende. Pandemin har påmint många svenskar om vilket vackert land vi har och att det kanske inte är så illa att semestra hemmavid.

Öbor måste konkurrera med fastlandsbor om de fåtal objekt som finns till salu. Det innebär att det sker en priskonvergens mellan storstaden och skärgården. Eller på ren svenska: Göteborgsnivåer på husen.

Mer pengar i det tidigare fattiga fiskesamhället kanske låter som en bra sak. Men öborna trängs därmed ut från sina samhällen där deras familjer kanske har bott i många generationer."---

"Det innebär i sin tur att framtida möjligheter att liva upp platserna, genom förskolor, skolor, arbetsplatser och åretruntöppna butiker och restauranger också minskar. Det går mycket snabbare att riva ned något som existerat i århundraden än att bygga upp det igen."---

Välbeställda storstadsbor på jakt efter semesterboenden konkurrerar ut öborna. Människor som vill bo i skärgården året runt har ingen chans när priserna pressas
  • Redigerat 7/10/21, 7:35 AM av [Göstage]
[Jimmy.L]
7/11/21, 7:02 PM
#104

Men det behövs ingen flaskpost. Nystartade Skärgårda AB levererar allt mellan himmel och jord till öarnas bryggor.

http://www.skargarden.se/utan-snus-i-tva-dagar-forsmaktar-vi-pa-denna-ov/

Men det behövs ingen flaskpost. Nystartade Skärgårda AB levererar allt mellan himmel och jord till öarnas bryggor.
Annons:
[Göstage]
7/16/21, 11:26 AM
#105

Skepparen på den lilla färjan Skraken är skärgårdsbo i obrutet släktled.

"Joel Nordstedt, 40, är den åttonde generationen (!) som bor på ön Söderöra. Fram till den här tiden på året är han bekant med de flesta resenärer, därefter fylls skärgården på med sommargäster.

Medan Joel styr skutan över det glittrande havet frågar jag hur det är att vara skärgårdsbo.

– Det är väl att vara mångsysslare. Man får hålla på med väldigt mycket olika grejer, kunna lite om mycket. Så har det varit i alla generationer egentligen. Min pappa var fiskare, det är ett ganska vanligt yrke historiskt. Och bonde. Man har liksom fått hitta på saker för att hålla sig kvar på den här ön.

Söderöra är grannö med Norröra, där ”Vi på Saltkråkan” huvudsakligen spelades in. Öarna har fått sitt namn från en sägen i Roslagen. En jätte på Blidö hade en tjur med ett rött och ett svart öga. En dag slaktades tjuren och jätten kastade ut delarna i havet – Oxhalsö, Norröra, Söderöra, Svartlöga och Rödlöga."---

NORRÖRA. För snart 60 år sedan förändrade Astrid Lindgrens ”Vi på Saltkråkan” ön Norröra för alltid. Gamla minnen väcks till liv när nyinspelningen hägrar. – Det är blandade känslor, säger skepparen Joel Nordstedt, åttonde generationens skärgårdsbo.
[Jimmy.L]
7/16/21, 11:41 AM
#106

Inte ens dom tror på idén om en ny Saltkråka.

[Göstage]
7/17/21, 12:31 PM
#107

Flygskammarna och lyxsemesterfirarna har ställt in siktet på skärgården.

"Coronapandemin har fått priserna i Stockholms skärgård att skjuta i höjden.

Sjönära fastigheter har sålt lika mycket på ett halvår som under hela 2020."

– Det som kostade två miljoner när jag började jobba (2003) kostar väl fem miljoner nu, säger skärgårdsmäklaren Johan Vogel."---
"– Är man beredd att leva spartanskt… så är det nog ändå svårt att hitta en tomt med hus för mindre än 1,5 miljoner, säger Johan Vogel.

Skärgårdsspekulanter värdesätter goda båtkommunikationer till ön, helst året runt. En matbutik eller restaurang är också faktorer som drar upp värdet.

– Just att kunna ta en promenad och träffa lite folk nånstans. På en mindre ö så måste man iväg med båten så fort man vill göra nåt. Och har man barn och barnbarn, så kan de lätt skapa sina sommarkompisar på en lite större ö."---

"Coronapandemin har varit den enskilt viktigaste faktorn, tror Johan Vogel.

– Många yngre som kommer till skärgården nu har tidigare byggt sina liv på att när man är ledig så sticker man till Alperna, Thailand eller vart man nu föredrar. Innan corona var ju flygskam på tapeten, och nu tror jag det här kombinerat kommer göra att man ser på sitt resande på ett annat sätt."---

NORRÖRA/FEJAN. Coronapandemin har fått priserna i Stockholms skärgård att skjuta i höjden. Sjönära fastigheter har sålt lika mycket på ett halvår som under hela 2020. – Det som kostade två miljoner när jag började jobba kostar väl fem miljoner nu, säger skärgårdsmäklaren Johan Vogel.
[Jimmy.L]
7/18/21, 7:10 AM
#108

Ön Nidingen utanför Kungsbacka, som är populär både för turister och ornitologer, riskerar att bli strömlös. Kabeln från fastlandet är i dåligt skick och kan snart ha nått sin maximala livslängd. Planen var att ersätta strömkällan med solceller – men ansökan nekas av länsstyrelsen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/on-nidingen-kan-bli-stromlos-foretagare-och-ornitologer-kan-drabbas

Ön Nidingen utanför Kungsbacka, som är populär både för turister och ornitologer, riskerar att bli strömlös. Kabeln från fastlandet är i dåligt skick och kan snart ha nått sin maximala livslängd. Planen var att ersätta strömkällan med solceller – men ansökan nekas av länsstyrelsen.
[Jimmy.L]
7/18/21, 7:12 AM
#109

#108: Statens fastighetsverk, som äger fastigheterna på ön Nidingen, har inte ekonomin för att anlägga en ny strömkabel och därmed riskerar ön att bli strömlös. Därför ansökte de om att få försörja fastigheterna med el från solceller, vilket nu Länsstyrelsen nekar. Anledningen: Solcellerna kan innebära en negativ påverkan på Nidingens natur.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/solceller-nekas-pa-nidingen-sfv-har-inte-rad-med-ny-stromkabel

Statens fastighetsverk, som äger fastigheterna på ön Nidingen, har inte ekonomin för att anlägga en ny strömkabel och därmed riskerar ön att bli strömlös. Därför ansökte de om att få försörja fastigheterna med el från solceller, vilket nu Länsstyrelsen nekar. Anledningen: Solcellerna kan innebära en negativ påverkan på Nidingens natur.
[Jimmy.L]
7/22/21, 3:01 PM
#110

Efter tio år med samma ägare säljs nu Möjarestaurangen Pärlan. Pandemin var spiken i kistan, men ägarna skulle ändå inte ha drivit restaurangen så länge till.

http://www.skargarden.se/parlan-pa-moja-till-salu/

Efter tio år med samma ägare säljs nu Möjarestaurangen Pärlan. Pandemin var spiken i kistan, men ägarna skulle ändå inte ha drivit restaurangen så länge till.
[Jimmy.L]
8/9/21, 8:31 AM
#111

I den lilla skärgårdsorten Älmsta i Norrtälje protesterar grannar mot bygget av flera höghus vid Väddö kanal, som går genom orten.
https://sverigesradio.se/artikel/boende-protesterar-mot-hoghusbygge-i-skargardsidyllen

I den lilla skärgårdsorten Älmsta i Norrtälje protesterar grannar mot bygget av flera höghus vid Väddö kanal, som går genom orten. I Älmsta finns knappt ...
Annons:
[Jimmy.L]
8/12/21, 8:50 AM
#112

Frågan om friköp på Landsort är en debatt som pågått i flera decennier. Husen ägs av privatpersoner som betalar arrende till markägaren Statens fastighetsverk. SFV fick för flera år sedan positivt planbesked från Nynäshamns kommun om att ändra detaljplanen för att möjliggöra friköp, ett beslut som splittrade husägare på ön. I en insändare i Nynäshamnsposten, undertecknat av 24 personer, uppmanar undertecknarna kommunen att sluta förhala arbetet.

http://www.skargarden.se/frikop-av-arrenden-vacker-debatt/

Arrendatorer på Öja vill att Nynäshamns kommun påskyndar arbetet med en planändring så att friköp tillåts. Några av de boende på ön är dock oroliga för att förändringen ska göra Landsort till en ren semesterplats.
[Jimmy.L]
8/13/21, 12:34 PM
#113

Det utvidgade strandskyddet på 300 meter innebär orimliga restriktioner för alla som bor och verkar i glest befolkade öar och skärgårdar. Det skriver Lotten Hjelm i en debattartikel i Svenska Dagbladet.
https://www.turismnytt.se/debatt-strandskyddet-far-inte-kvava-skargardslivet/

Lotten Hjelm anser att det utvidgade strandskyddet på 300 meter innebär orimliga restriktioner för alla som bor och verkar i glesa skärgårdar.
[Jimmy.L]
8/19/21, 8:57 PM
#114

Har du en bostad att sälja eller hyra ut? Behöver du hjälp med städning eller renovering först? Eller har du kanske mark där du kan tänka dig nya bostäder? Det undrar Siko i en kampanj där man efterlyser fler åretruntbostäder i Nämdöskärgården.
http://www.skargarden.se/namdoskargarden-soker-aretruntbostader/

Har du en bostad att sälja eller hyra ut? Behöver du hjälp med städning eller renovering först? Eller har du kanske mark där du kan tänka dig nya bostäder? Det undrar Siko i en kampanj där man efterlyser fler åretruntbostäder i Nämdöskärgården.
[Jimmy.L]
9/5/21, 6:33 PM
#115

Det blev bokningsrekord för femte året i rad. Det står klart när Luleå kommun summerar årets säsong för kommunens skärgårdsstugor.

Beläggningen under sommaren låg på över 97 procent.

Inför nästa år är runt hälften av stugorna redan uppbokade, enligt Ove Forsberg, avdelningschef Skärgård vid Luleå kommun.

https://sverigesradio.se/artikel/rekordintresse-for-skargarden

Det blev bokningsrekord för femte året i rad. Det står klart när Luleå kommun summerar årets säsong för kommunens skärgårdsstugor. Beläggningen under sommaren ...
[Jimmy.L]
9/13/21, 6:13 PM
#116

I över 20 år har arkitekten Peter Thörnqvist jobbat för husbåtar på Öster Mälarstrand i Västerås, och 9 september 2021 sjösattes en husbåt han ritat.
https://sverigesradio.se/artikel/efter-20-ar-nu-ligger-hans-husbat-pa-oster-malarstrand

I över 20 år har arkitekten Peter Thörnqvist jobbat för husbåtar på Öster Mälarstrand i Västerås, och 9 september 2021 sjösattes en husbåt han ritat.  "Det ...
[Jimmy.L]
9/21/21, 8:26 AM
#117

Jag vill känna mig mer fri och ville bo lite annorlunda när jag skulle sälja mitt hus", säger Lena Falk som flyttar ombord på den över 100 år gamla bogserbåten Sven i Gävle.

https://sverigesradio.se/artikel/bogserbaten-sven-vid-stenborgskajen-blir-lenas-nya-hem

Intresset för att bo mindre, enklare och mer mobilt har bara ökat. Liksom efterfrågan på mobila små hus – så kallade "tiny houses", husvagnar och husbilar. "Jag ...
[Göstage]
9/26/21, 5:13 PM
#118

Tess och Tundra bor på en båt, men de verkar inte lämna hamnen så ofta med sin båt.

Planen för Therese Åstrand, 29, var att köpa ett litet torp eller ett hus på hjul när hon flyttade tillbaka till Öland. Men det blev inget av det. I stället bor hon på en båt.
  • Redigerat 9/26/21, 5:14 PM av [Göstage]
Annons:
[Jimmy.L]
10/4/21, 6:41 PM
#119

Tobias Forsberg har byggt sitt drömboende, en husbåt, som legat sex år i hamnen på Lövudden, men som fick flyttas när hamnen byggdes om.

Västerås stad har platser för husbåtar på Öster Mälarstrand, men familjen Forsbergs båt tillåts inte ligga där eftersom den är för stor.

https://sverigesradio.se/artikel/husbaten-ar-for-stor-for-vasteras-hamnar-familjen-far-flytta

Tobias Forsberg har byggt sitt drömboende, en husbåt, som legat sex år i hamnen på Lövudden, men som fick flyttas när hamnen byggdes om. Västerås stad ...
[Göstage]
10/9/21, 7:03 AM
#120

Det måste bli lättare att bygga och bo i (Södra) skärgården, skriver Elisabet Lann (KD), kommunalråd i Göteborg på GP debatt.

Alliansens mål är att stärka både möjligheterna att bo i skärgården och att flytta dit. Bland annat vill vi göra det enklare att få bygglov och prioritera strandstädning,
[Göstage]
11/7/21, 10:15 AM
#121

Ett stärkt strandskydd skulle drabba ö-samhällen, skriver centerpolitikerna Gustav Hemming och Petri Salonen på DN debatt.

"I Stockholmsregionen är enigheten bred över traditionella blockgränser om att det måste bli enklare att bygga nya bostäder, lokaler och bryggor på kärnöarna i Stockholms skärgård. Det är därför av yttersta vikt att strandskyddet anpassas till skärgårdens förutsättningar.

Regeringen måste säkerställa att skärgårdssamhällen i Stockholms län, en av Sveriges mest utpräglade glesbygdsmiljöer i landets tredje största landsbygdslän, vid en reform av strandskyddet får förbättrade, och inte försämrade, förutsättningar till långsiktig och hållbar livskraft."

C-politikerna Gustav Hemming och Petri Salonen: En reform av strandskyddet måste gynna fastboende i Stockholms skärgård.
[Jimmy.L]
11/7/21, 4:29 PM
#122

Efter påtryckningar har den politiska ledningen i Nynäshamn valt att hoppa över planprogrammet och inleda arbetet med en ny detaljplan på Landsort.
http://www.skargarden.se/frikop-pa-landsort-pa-gang/

Efter påtryckningar har den politiska ledningen i Nynäshamn valt att hoppa över planprogrammet och inleda arbetet med en ny detaljplan på Landsort.
  • Redigerat 11/7/21, 4:30 PM av [Jimmy.L]
[Jimmy.L]
11/22/21, 8:48 AM
#123

Så kan man med bo.

[Göstage]
1/4/22, 10:53 AM
#124

Anja bygger havsnära och hållbart.

LEVA&BO | Utanför Umeå på en strandtomt bygger Anja Pärson och frun Filippa Rådin ett hus. Det kommer bli ett klimatsmart vinkelhus med mycket ljusinsläpp.
[Jimmy.L]
1/13/22, 4:40 PM
#125

Drömmer du om ett liv på sjön, med en permanent bostad på ett kryssningsfartyg? Företaget Storylines försöker med ett nytt projekt göra det möjligt för fler att leva sjölivet.

Storylines skepp MV Narrative byggs just nu i Kroatien och sjösätts 2024. Företaget erbjuder fullt möblerade bostäder med mellan ett och fyra rum, med studios och tvåvånings-sviter. Priset ligger mellan 400 000 dollar upp till 8 miljoner dollar.

Då ingår ett ”all inclusive”-liv på sjön, med 20 restauranger och barer, ett mikrobryggeri, tre pooler, ett bibliotek med 10000 böcker, en biograf, och en trädgård som drivs med solkraft. Fartyget ska inleda med en jungfruresa på 1000 dagar över sex kontinenter. Det ska stanna i snitt mellan tre och fem dagar i varje hamn, skriver CNN.

https://www.dagensps.se/weekend/bat-sjoliv/heta-trenden-bo-pa-ett-kryssningsfartyg-aret-runt/

Drömmer du om ett liv på sjön, med en permanent bostad på ett kryssningsfartyg? Företaget Storylines försöker göra det möjligt för fler.
Annons:
[Göstage]
1/13/22, 5:44 PM
#126

#125 Får fundera lite på det…

[Jimmy.L]
2/3/22, 6:57 AM
#127

Trots att Göteborg är omringat av vatten så finns det få permanenta platser för husbåtar. Det är något som Oskar Lundblad fick erfara när han ville ha en plats för en husbåt närmare barnens skola och kompisar.

– Jag hittade ingen så jag var tvungen att släppa husbåtsdrömmen och vi bor nu i en lägenhet i stället, säger han.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/de-tvingades-ge-upp-husbatsdrommen-for-fa-permanenta-platser-i-goteborg

Trots att Göteborg är omringat av vatten så finns det få permanenta platser för husbåtar. Det är något som Oskar Lundblad fick erfara när han ville ha en plats för en husbåt närmare barnens skola och kompisar. – Jag hittade ingen så jag var tvungen att släppa husbåtsdrömmen och vi bor nu i en lägenhet i stället, säger han.
[Jimmy.L]
2/3/22, 6:58 AM
#128

#127: Kommunstyrelsen i Göteborg vill prova ett nytt grepp för att minska bostadsbristen. De har nu klubbat igenom en utredning för att hitta fler platser för husbåtar och boende i så kallade tiny houses.

– En sådan här lösning skulle kunna leda till ett par tusen fler bostäder, säger Emmyly Bönfors (C) kommunalråd i Göteborg.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/nya-omraden-for-husbatar-kan-snart-bli-verklighet-utredning-pagar

Kommunstyrelsen i Göteborg vill prova ett nytt grepp för att minska bostadsbristen. De har nu klubbat igenom en utredning för att hitta fler platser för husbåtar och boende i så kallade tiny houses. – En sådan här lösning skulle kunna leda till ett par tusen fler bostäder, säger Emmyly Bönfors (C) kommunalråd i Göteborg.
[Göstage]
2/3/22, 9:17 AM
#129

#128 Känns som repris på ett projekt som väl gick i stöpet för bara några år sedan. Och nu alltså en ny utredning…🤔

[Jimmy.L]
2/3/22, 9:31 AM
#130

#129: Stockholm har två ställen med husbåtar.

Cojimar
3/18/22, 12:04 PM
#131

Är den intensiva striden om strandnära byggande över nu? Åtminstone lägger regeringen ett lagförslag på riksdagens bord med diverse förändringar efter det urspungliga förslaget. Godkänner riksdagen den reviderade versionen skall den kunna träda i kraft den 1 juli.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Det ska bli enklare att bygga strandnära på landsbygden. Efter långa och infekterade diskussioner lägger regeringen nu ett lagförslag på riksdagens bord. Lättnader
Fornöga
8/4/22, 8:36 AM
#132

Antalet olagliga bryggor och felaktiga skyltningar upptäcktes vid kontroller förra året, men trots det görs inga motsvarande uppföljningar i år.


Re:tired.

Flera överträdelser upptäcktes under ett tillsynsprojekt av strandskyddsärenden 2021.Ändå har ingen tillsyn kunnat bedrivas i år."Mycket handlar om kunskapsbrist." ...
Annons:
Fornöga
2/9/23, 4:49 PM
#133

Den nya stadsdelen Oceanhamnen som växer fram nära färjeterminaler och gamla hamnbyggnader i Helsingborgs centrum kan nu erbjuda en spännande facilitet i form av marina kolonilotter, där det är tänkt att kolonisatörerna skall kunna bedriva sin egen musselodling i havet med start redan i sommar.


Re:tired.

Nu öppnas kolonilotter under vatten i Helsingborg där hobbyodlare kan skörda blåmusslor från sin egen havskoloni.
Carmarino
2/9/23, 6:51 PM
#134

#133: Synd bara att de byggt så höga hus att Öresund nästan helt skyms numera. Man får gå ända ner till "stranden" för att se över till Danmark. Tidigare såg man Öresund nästan överallt nere i centrum. 🙁

Bron på bild 2 gick jag på för ett tag sedan. Ingen höjdare om man har svindel kan jag säga. Det är högre än det ser ut på bilden, så jag höll mig i mitten hela tiden. 😱😁


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
2/9/23, 9:37 PM
#135

#134 Ja, det är attraktivt att bygga vid vattnet, det är samma sak i Göteborg längs älven. Samtidigt varnas det ju för stigande havsvattennivåer- bara att hoppas att man tar till tillräckliga säkerhetsmarginaler.


Re:tired.

Det byggs bostäder för nära vattnet – utan hänsyn till att havet kommer att stiga. Det kritiken riktar branschorganisationen Svensk försäkring mot svenska kustkommuner. Men prestigebygget Oceanhamnen i Helsingborg står pall effekter av klimatförändringarna, menar stadens styrande.
  • Redigerat 2/9/23, 9:40 PM av Fornöga
Carmarino
2/10/23, 2:50 AM
#136

#135: Ja, man kan ju alltid hoppas. Tyckte inte det såg ut att vara så stora marginaler som 3,5 meter, men jag kollade inte så noga.

Oceanhamnen har fått mycket kritik för att husen står så tätt att det blir väldigt mörkt i "gränderna" mellan husen. Det finns inte heller särskilt många parkeringar där, och närmaste offentliga parkering är den dyraste och sämsta i hela stan.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
2/10/23, 10:14 AM
#137

#135 Ja, mäklarannonserna om "havsnära läge" är inte alltid liktydigt med den lilla stugan på en kobbe. (#0)🙄


Re:tired.

Carmarino
2/10/23, 11:24 AM
#138

#137: Nä, om några år kanske det står i annonserna "ubåtsgarage finns". 😁


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

anarki
4/24/23, 7:50 AM
#139
Det finns tre platser utmed i älven i Göteborg där det skulle kunna fungera att ha husbåtar.Det har stadsledningskontoret kommit fram till.En fjärde, på ...
Annons:
Fornöga
5/1/23, 7:21 PM
#140

Utsikten kan man inte klaga på för den gamla fyrvaktarbostaden på Nordvästra Gotland. Men priset däremot- 15 miljoner för 67 kvadratmeter…🙄


Re:tired.

Vid Gotlands nordvästra udde står det gamla 1890-talshuset. Inte nog med att huset har en magisk utsikt över havet så har den även en lång historia och har tidigare använts som fyrvaktarbostad.
  • Redigerat 5/1/23, 7:23 PM av Fornöga
anarki
5/1/23, 7:22 PM
#141

#140: Vackert.

Fornöga
5/1/23, 7:25 PM
#142

#141 Absolut.


Re:tired.

anarki
5/3/23, 1:57 PM
#143

Nu kan du köpa en andel av en stuga vid Grönskär av Skärgårdstiftelsen.
https://hemnytt.com/till-salu-lilla-stugan-i-ytterskargarden/

Till salu: Lilla stugan i ytterskärgården
Fornöga
5/3/23, 2:08 PM
#144

#143 Den är säkert eftertraktad!


Re:tired.

anarki
5/3/23, 2:36 PM
#145

#144: Ja den som gillar jakt och fisk lär vara intresserad.

Fornöga
5/11/23, 9:26 PM
#146

Före detta missionshuset på Blidö- något att be för?


Re:tired.

Det före detta missionshuset på Blidö har länge skapat sommarminnen hos många Stockholmsbarn. Spana in byggnaden som idag är ett fritidshus för nya minnen.
Annons:
anarki
5/14/23, 6:24 PM
#147

76 år och bor och driver företag på Söderarm.
http://www.skargarden.se/livet-har-ute-ar-ganska-brokigt/

Fornöga
5/14/23, 7:19 PM
#148

#147 Fint reportage!


Re:tired.

anarki
5/25/23, 11:21 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#149

Det här var ingen vacker skapelse

Fornöga
5/25/23, 1:13 PM
#150

#149 Sjönära tomt i alla fall. 🙂


Re:tired.

Fornöga
5/30/23, 8:12 AM
#151

#139 Politisk majoritet för planering av nytt husbåtkvarter vid Lindholmen i Göteborg.


Re:tired.

Centerpartiets Emmyly Bönfors: Lindholmen är ett väldigt attraktivt läge för husbåtar
anarki
6/6/23, 8:07 PM
#152

Bråk om en husbåt i Dalarna överklagas till Europadomstolen.
http://www.skargarden.se/vagledande-dom-kring-husbatar-star-fast/

anarki
6/18/23, 5:21 PM
#153
Vem drömmer inte om en helt egen ö? Nu är sommardrömmen till salu. På ön finns två ministugor, bastu, tre badbryggor och magisk utsikt som ingår i köpet!
Annons:
Fornöga
6/18/23, 7:00 PM
#154

#153 Ser trivsamt ut!


Re:tired.

anarki
8/9/23, 6:16 AM
#155

Med utsikt över Kalmarsund och Blå Jungfrun för endast 9 750 000 kronor.

https://www.hamnen.se/artiklar/husdrom-for-skargardsalskaren-har-far-du-on-pa-kopet/

Är en avskild ö i Kalmarsund skärgårdsälskarens husdröm? Nu fastigheten som lär få båtfolk att tappa hakan eller förbereda sig för flyttpackning.
Carmarino
8/9/23, 7:02 AM
#156

#155: Som hittat. Hade själv kunnat tänka mig att bo där. Fast eftersom jag inte är särskilt händig och inte är intresserad av att fixa med ett hus, så hade jag förmodligen behövt dubbelt så mycket pengar för att kunna hyra hantverkare när något behövde fixas. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

anarki
8/9/23, 7:34 AM
#157

#156: Ja för strax under 10 miljoner så är det nog ett fynd.

Carmarino
8/9/23, 8:42 AM
#158

#157: Utan tvekan - om det är så bra som det framställs i annonsen. Det verkar ju vara klart att bara flytta in. Inga renoveringar behövs. Minns dock inte att det stod något om det fanns bredband där ute.

Knappt tio miljoner är väl mindre än vad en liten lägenhet i Stockholms innerstad kostar?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

anarki
8/9/23, 8:54 AM
#159

#158: Ja du får nog en enkel etta i Stockholm för det priset.

anarki
9/10/23, 6:25 PM
#160

Ett finsk par byggde om en båt till fritidsboende.

https://svenska.yle.fi/a/7-10041036

Efter ett par års hårt arbete har Borgåborna Fjalle och Michaela Holmströms risiga gamla båt förvandlats en flytande sommarstuga. I sommar har de vistats fyra månader i sträck i båten.
Annons:
anarki
10/12/23, 3:19 PM
#161

Snabbare och mindre båtar i Norge kan vara räddningen för att få fler att bo vid kusten.

.
https://www.nrk.no/trondelag/tester-ut-metrolosning-til-sjos-mellom-rorvik-og-leka-1.16581641

Mindre og raskere hurtigbåter kan bli redningen i framtida.
Fornöga
10/13/23, 7:49 AM
#162

Strandnära i Lomma lockar inte klimatanpassaren, men flytande hus i Karlstad kanske kan vara något?


Re:tired.

Tänk om och gör om. Det är rådet från anpassningsforskaren Lisa Schipper för att Sverige ska kunna öka sin motståndskraft mot klimatförändringar. – Förut har vi bara tänkt på vad vi gör, inte hur vi gör det. Nu pratar man om transformativ anpassning i alla stora klimatförhandlingar, säger hon.
  • Redigerat 10/13/23, 7:49 AM av Fornöga
anarki
10/27/23, 12:29 PM
#163

Ganska svalt intresse för flytande hus i Finland.
https://svenska.yle.fi/a/7-10044260

Det flytande huset var bostadsmässans dragplåster.
anarki
11/8/23, 7:05 PM
#164
Får man byta ö?Det tycker den gotländska målaren och tv-personligheten Johnnie Krigström.”Jag har fört en 25-årig kamp med min hustru som är från Öland ...
anarki
11/10/23, 7:45 AM
#165

”Nille på Ringsö” en dokumentärfilm som visas på biografen Victoria på Götgatan i Stockholm.
https://www.mitti.se/nyheter/han-lamnade-kungsholmen-for-en-ode-o-6.3.186085.598f70830c

Dokumentären om Nille på Ringsö: Intervju med filmskaparen.
Fornöga
12/7/23, 6:09 PM
#166

#26 ff Ända sedan Jökens dagar och tidigare än så har upphävandet av strandskyddet varit en ständigt aktuell fråga, och nu verkar Tidöpartierna beredda att sätta det i verket i två steg.

Källa.


Re:tired.

Regeringen och Sverigedemokraterna är överens om att luckra upp strandskyddet, erfar TT. Detta ska ske i två steg.
Carmarino
12/7/23, 6:10 PM
#167

#166: Ja, vi behöver ju inte bekymra oss om någon höjning av vattennivåerna så det är bara att bygga direkt på stranden. 😉

(OBS! Ironi om någon missade det.)


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Fornöga
12/7/23, 6:24 PM
#168

#167 Det blir till att tänka efter före- och att aldrig ge upp…😉


Re:tired.

  • Redigerat 12/7/23, 6:26 PM av Fornöga
Carmarino
12/7/23, 6:47 PM
#169

#168: 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
12/11/23, 8:51 AM
#170

#166 ff "Tidöpartierna kommer nu tillsätta en utredning där kommunerna ges mer makt att bestämma var det ska råda strandskydd och inte", skriver GP:s ledarskribent, som tycks ta ta för givet att Tidöpartiernas beslut att tillsätta en utredning som skall "se över" strandskyddet kommer att resultera i en reformering av strandskyddet.

Frågan är varför det alls behövs någon ny utredning när det redan finns en färsk befintlig sådan som man tänkt utgå från?🤔


Re:tired.

Regeringen och SD:s aviserade planer på att se över strandskyddet är ett välkommet besked. Att ha samma regler för att bygga vid vattnet i hela landet är orimligt.
Fornöga
12/14/23, 10:46 AM
#171

Vill du bo nära havet? Enkelt- köp en ö! 😉


Re:tired.

Så var det min tur. Mea culpa, jag har tappat sugen, jag vill inte vara kvar i samhället. Jag har hört många säga det före mig, vissa ivrigt, för det där som vi
Carmarino
12/14/23, 11:31 AM
#172

#171: Så smart - nu när vattennivån sägs skulla stiga någon meter eller så. 😁


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

  • Redigerat 12/14/23, 11:31 AM av Carmarino
Fornöga
12/14/23, 11:52 PM
#173

Strandläge på Fårö skulle väl gå an- åtminstone sommartid.

#172 Det finns ju stövlar.😉


Re:tired.

Att bygga sitt sommarparadis hade upp- och nedgångar, men utan någon budget eller tidsram blev det en möjlighet för Andreas Forsberg att göra små experiment.
  • Redigerat 12/14/23, 11:53 PM av Fornöga
Fornöga
12/17/23, 1:48 PM
#174

Närmare havet än så här är nog svårt att hitta boende. 😊


Re:tired.

Utan någon som helst erfarenhet av båtar eller segling köpte Bianca och Eric en segelbåt. Nu bor de permanent ombord på båten – även mitt i kalla vintern.
  • Redigerat 12/17/23, 1:49 PM av Fornöga
Annons:
Fornöga
12/26/23, 3:18 PM
#175

#174 Men det går: man kan ju gå till botten med sitt boende också…😉


Re:tired.

Sju undervattenshotell där du får sova med fiskarna och uppleva havet på ett annorlunda sätt.
anarki
1/11/24, 7:47 AM
Denna kommentar har tagits bort.
anarki
1/17/24, 8:09 PM
#178

#175:
Detta "hotell" kan hyras från 270 dollar dygnet.

anarki
1/29/24, 12:55 PM
#179

På Myrholmen i Forssjösjön strax söder om Katrineholm säljer man en fastighet.
https://www.hamnen.se/egen-o-ett-riktigt-dromboende-for-alla-nesofiler/

anarki
2/2/24, 6:11 AM
#180

Bingo Rimér säljer en hel ö på 14,9 hektar i Blekinge skärgård – inklusive två mindre kobbar.
https://www.lansfast.se/till-salu/tomt/blekinge/karlshamn/karlshamn/nastenso-i-karlshamns-skargard/cmtomt5ekbtopgvc86fnn9/

Villor, bostadsrätter, tomter, gårdar, nyproduktion och kommersiella fastigheter till salu i hela Sverige. Hitta din nya bostad hos oss.
anarki
3/4/24, 4:16 PM
#181
Den fantastiska sommarstugan på skärgårdsön har prissänkts kraftigt, från 3,4 till 2,2 miljoner kr. Men den verkar ändå vara svårsåld. Köparna tvekar över den årliga arrendeavgiften på 32 000 kronor. "Ett sällsynt tillfälle att förverkliga drömmen om stugan bland kobbar och skär i ytterskärgården” menar mäklaren. Längst ut i ytterskärgården,…
Annons:
anarki
3/4/24, 4:20 PM
#182
På Käringön strax väst om Orust auktionerar Kronofogden ut ett hus med ett fantastiskt läge precis vid havet. Det finns sjöbod och brygga i direkt anslutning. I huset finns också en uthyrningsdel. Priset är satt till 15 miljoner – men som alltid – priset kan bli klart lägre på en…
Fornöga
3/9/24, 9:27 AM
#183

Fyrplatsen Skålmen inklusive ön den står på i Smøla, allra längst norrut på norska Vestlandet, är till salu för en halv miljon norska kronor. "Något för den händige", som det brukar heta när det krävs mycket jobb och kunskap för att rusta upp gamla byggnader. Men på köpet får man en del av norsk maritim historia.


Re:tired.

Kystverket ville rive eit av dei mest utilgjengelege norske fyra. No er Skalmen fyrstasjon og øya det ligg på lagt ut på den opne marknaden.
Carmarino
3/9/24, 10:20 AM
#184

#183: Något för en händig ensamvarg kanske? Det ser lite ensligt ut. Undrar om det finns något wifi där eller om man måste ha satellitmottagare? Sedan måste man ju gilla hårt väder och acceptera att man inte får vara där på hela sommaren. 😁


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
3/9/24, 3:18 PM
#185

#184 Telegrafi och flaskpost kanske? 😏


Re:tired.

Carmarino
3/9/24, 3:39 PM
#186

#185: Ja, eller röksignaler. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

anarki
3/10/24, 1:45 PM
#187
Se videoreportaget när Skippos reportrar kliver ombord på klassikern Coronet 33 Houseboat under båtmässan Allt för sjön. Detta lyxiga danska fartvidunder till flytande sportstuga drar verkligen blickarna till sig.
anarki
3/12/24, 7:57 AM
#188
Med ett ypperligt läge, precis vid vattnet och med en levande sjöutsikt i blickfånget och härlig kvällssol finns detta underbara, trivsamma hus anno 2016 med...
Annons:
Fornöga
3/13/24, 8:33 AM
#189

"Marina kolonilotten Flytevi har valts ut bland 530 bidrag till finalist i kategorin Reconnecting with nature i New European Bauhaus Prizes 2024," skriver MittiGöteborg.

"Bland de 50 finalisterna kommer totalt 20 vinnare att utses i fyra olika kategorier och fram till den 20 mars kan allmänheten vara med och rösta på Folkets vinnare."---


Re:tired.

Marina kolonilotten Flytevi har valts ut bland 530 bidrag till finalist i kategorin Reconnecting with nature i New European Bauhaus Prizes 2024. "Oerhört glädjande", säger stadsträdgårdsmästareJohan Rehngren.
anarki
3/24/24, 6:05 AM
#190
En flytande villa. Det blev lösningen för paret som ville bo nära naturen, havet och staden på en och samma gång.
anarki
3/27/24, 7:40 PM
anarki
4/3/24, 6:46 AM
#192
Vi har följt hans galna upptåg förr – inte minst vad gäller husbåten Itty Bitty som nu äntligen står färdig.
anarki
4/11/24, 4:31 PM
#193
Fyren Skalmen utanför Trondheim i Norge – som anses vara ett av världens ensligaste boenden – och såldes nyligen för 1,2 miljoner kronor.
anarki
4/17/24, 10:11 AM
#194

Den här gamla minsveparen kan bli din för strax under 5 miljoner kr.
https://www.skippo.se/batar/tillfalle-nu-kan-ombyggda-minsveparen-fran-1940-talet-bli-din

Har du alltid velat äga en ombyggd minsvepare? Ta tillfället i akt! Nu ligger M/S Rebecca, tidigare känd som M11, ute till försäljning!
Carmarino
4/17/24, 11:54 AM
#195

#194: Snygg, men den får inte plats på min balkong. 😁


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
anarki
4/17/24, 12:25 PM
#196

#195: Sälj lyan och flytta in på båten på Kungsholmen i Stockholm.

Carmarino
4/17/24, 12:27 PM
#197

#196: Det är en hyresrätt, så jag kan inte sälja den. Dessutom har jag inte fem miljoner till båten, och vill inte flytta till Stockholm. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

anarki
4/17/24, 12:31 PM
#198

#197: Okej då, damen får som hon vill.

anarki
4/19/24, 1:38 PM
#199
”Vi på Saltkråkan” satte för evigt Stockholms skärgård på kartan. Och finns det någon härligare miljö om sommaren? Nu finns chans att köpa en sommardröm bland öarna, men inte vilken ö som helst. Huset ligger på självaste ”Saltkråkan”, Norröra för att vara exakt.
Fornöga
4/19/24, 1:55 PM
#200

#199 Tapeterna i boningshuset hade jag nog låtit byta, men sjöboden verkar mysig!


Re:tired.

  • Redigerat 4/19/24, 1:57 PM av Fornöga
anarki
4/19/24, 2:34 PM
#201

#200: Även kakel vid spisen hade jag bytt.

Carmarino
4/19/24, 6:14 PM
#202

Härligt hus. Hade kunnat tänka mig att bo där. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
anarki
4/19/24, 6:19 PM
#203

#202: Ja det finns många fina hus på Norröra och vissa bor på ön året runt.

Upp till toppen
Annons: