Övrigt

Nära havet vill jag bo

2018-10-23 14:42 #0 av: Göstage

"I believe that a house by the sea would do good."

"När vi först möttes, ön och jag, var det tidig vår, iskallt i vattnet, storm. Men det var ändå kärlek vid första ögonkastet. Nästa gång var det midsommar med doft av nattviol och varje hörn av huset fyllt av nattgäster. Kärleken bara växte. Jag älskade ön till och med på vintern när vi vandrade över isen och den var täckt av ett knähögt snötäcke utan spår eller vägar. För varje ny upplevelse brann min passion allt starkare. En vidunderlig kantarellskörd ett gott svampår. Ett nät fyllt med abborrar. Stilla augustidagar, ankrad längst ut i havsbandet. Alltihop. Jag älskade det passionerat."

Linda Olsson: "Nu vill jag sjunga dig milda sånger". 

Javisst, drömmer man om det där huset vid havet, där man kan se skeppen vid horisonten och följa årstidernas skiftningar i havsbandet. Men är det bara idyll? Vad händer när de skräniga sommargästerna drar in, och hur blir det när de sedan åker hem och butikens matdiskar gapar tomma, eller när färjeturerna är inställda på grund av is eller blåst?

Har du erfarenhet av att bo kustnära, eller drömmer du om att kunna göra det? Berätta gärna!

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-10-23 14:54 #1 av: Göstage

"Hemma hos arkitekten" i morgon den 24 oktober SVT2 20.30 eller på SVT Play fram till SVT Play till 6 maj 2019:

"I veckans avsnitt åker vi till en klippa vid havet i Stockholms skärgård och träffar formgivaren och arkitekten Thomas Sandell. Med sin finska och norrländska bakgrund har Thomas Sandell velat nyskapa arvet från modernismen. Han talar om det lilla och det stora formatet när vi ses i hans internationellt uppmärksammade stuga på bara 13 kvadratmeter och vi åker till ett hus på 500 kvadrat som han ritat på en annan ö."---

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-10-24 09:20 #2 av: Göstage

För egen del var det länge sedan jag slutade drömma om att bo vid kusten, men jag är glad över alla ansträngningar som görs för att göra skärgårdarna mer lättillgängliga för besökande. Det ökar ju samtidigt intresset för hur de har det som lever där året runt.

http://skärgårdsbryggan.se/

Anmäl
2018-11-19 17:01 #3 av: Göstage

Man kan ju bo sjönära (i högsta grad), men ändå centralt.

Anmäl
2019-01-09 19:01 #4 av: Göstage

Nittioåriga Britt på Tjockö har ingen ström efter stormen, men verkar inte särskilt bekymrad som det verkar... 

"I en vecka har 90-åriga Britt Österberg nu fått klara sig utan el efter stormen Alfrida. På Tjockö utanför Norrtälje fick bara några av de omkring 35 permanentboende på ön tillbaks elen i början av veckan. Andra kommer få vänta ytterligare 1-2 veckor enligt Vattenfalls prognos. Men det är inget som får Britt Österberg att vilja lämna ön."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/britt-90-vagrar-lamna-stromlosa-on-jag-klarar-mig-minst-en-vecka-till

Anmäl
2019-01-10 08:37 #5 av: Jimmy.L

Hon tar det med en klackspark. 

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2019-01-10 08:43 #6 av: Göstage

Ja, hade någon råkat ut för motsvarande avbrott mitt inne i storstaden så hade det låtit annorlunda...Skrattar

Anmäl
2019-01-10 08:45 #7 av: Jimmy.L

Skrattar

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2019-01-30 14:36 #8 av: Göstage

18 km nordost om Bornholm ligger Kristiansö med kanske femtio bofasta. Vad gör de när turisterna är på annat håll, biograf saknas och inget köpcentrum? Går man kanske i vinteride?

https://www.dr.dk/nyheder/regionale/bornholm/vinterliv-paa-christiansoe-hvad-laver-man-naar-postbaaden-er-sejlet

Anmäl
2019-01-30 14:49 #9 av: Jimmy.L

Intressant litet samhälle.

Anmäl
2019-01-30 14:50 #10 av: Carmarino

När jag var barn hade vi sommarstuga vid kusten, men den låg några hundra meter från stranden, så för vår del var det inga större problem. Vi tillbringade även några veckor runt jul/nyår 1969-1970 där. Den vintern var ovanligt kall och snörik i Skåne. Nästan hela Skälderviken var frusen, och det händer inte ofta.

Min far tyckte nog det var mindre trevligt att behöva skotta hela vägen upp till närmsta större väg, och att sedan varje morgon sätta på snökedjorna (fanns inte dubbdäck då tror jag) för att komma upp för backen från stugan, och sedan ta av dem när han kommit upp till krönet, men vi barn tyckte det var jättekul med en massa helt orörd snö runt om stugan.

Vatten fick vi hämta i pumphuset en bit bort, men det funkade ju för det rörde sig bara om några veckor. Numera finns det åretruntboende där, och servicen är utbyggd med rinnande kallt och varmt vatten inne året om. Affärer finns det dock inga i närheten, men man lär sig ju att planera så att man har det man behöver hemma.

För vår del var det dock lite problem med julskinkan. Vi använde uterummet som extra kylskåp, eftersom det vi hade i stugan var så litet. Det tyckte vår katt var toppen, så hon rev av folien runt skinkan, bjöd dit lite kompisar och sedan festade de loss på det mesta av skinkan. Glad

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2019-01-30 15:49 #11 av: Göstage

Låter idylliskt! Och katten verkar ha trivts också...Skrattar

Anmäl
2019-01-30 15:52 #12 av: Göstage

"Skärgårdens fetaste utsikt" - jo, jag tackar ja...Glad

(Ett av de få spelreklaminslag som jag faktiskt gillar.)

Anmäl
2019-01-30 15:59 #13 av: Jimmy.L

#10 Vilken härlig uppväxt.

Anmäl
2019-01-30 16:23 #14 av: Carmarino

#11 och #13 Ja, det var rena bullerby-idyllen, och både katten och vi stormtrivdes. Glad

På bilderna ser man ungefär hur långt det var från sjön. Bilderna är tagna strax nedanför stugan. Den ena bilden (utan grönska) är från förra året, och den andra (med grönska) är från 2003. Den är mer lik hur det såg ut när vi bodde där, för nu har de skövlat alldeles för mycket.

På ängen fanns det då ett jättestort område fullt med smultron, och det växte både blåbär, vildhallon, slånbär och björnbär nere vid stranden. Det fanns till och med ett vildäppelträd. Äpplena var sura som attan, men de passade utmärkt att göra äppelpaj på.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2019-01-30 16:24 #15 av: Carmarino

Här är en gammal bild på stugan. Tror den är från slutet av 60-talet eller början av 70-talet. Det är min mor som syns i uterummet - där vi hade julskinkan. Skrattar

Min far byggde själv stugan, med hjälp av släkt och vänner.

Anmäl
2019-01-30 16:26 #16 av: Carmarino

#12 Ja, det reklamen gillar jag också, trots att den är för ett spelbolag. Skrattar

Anmäl
2019-02-01 15:09 #17 av: Record

Mysiga bilder, där jag huserar under sommaren ligger husen tätt, men öarna utanför Orust, är mig kära.

Anmäl
2019-02-06 18:49 #18 av: Göstage

#12 Kom att tänka på den reklamen när jag läste den här artikeln:

"Superproducenten Johan ”Shellback” Schuster ska bygga ett lyxhus i Blekinge skärgård.
Med stora spektakulära glaspartier och stora trädäck kommer huset sätta Karlshamn på kartan, det tror stadsarkitekten Emina Kovacic."---

"Superstjärnan fick betala 18 miljoner kronor för halvön som är 12 000 kvadratmeter stor och har ett boningshus, pool, gäststuga, garage och båthus. Men nu ska hela rasket rivas, nu ska hela rasket bort, och i stället ska Johan ”Shellback” Schuster bygga ett hus som kommer sätta Karlshamn på kartan. 

– Det är en stadsarkitekts våta dröm. Det är mycket häftigt att det här huset hamnar i Karlshamn! Vilken tur vi har. Det kan stärka Karlshamns varumärke och bli världskänt säger Emina Kovacic, stadsarkitekt vid Karlshamns kommun till BLT om det 140 kvadratmeter stora huset som bland annat kommer innehålla en pool med havsutsikt under vattnet."---

https://www.expressen.se/kvallsposten/har-ar-superstjarnans-lyxbygge-i-skargarden/

Anmäl
2019-02-06 18:51 #19 av: Jimmy.L

#17 Vackert ställe. 

Anmäl
2019-02-06 18:53 #20 av: Göstage

#19... med "skärgårdens fetaste utsikt". Skrattar

Anmäl
2019-02-07 09:55 #21 av: Record

Tackar Göstage, kanske får bjuda in Er till en fest i min sjöbod, med feta krabbor mm. Skrattar

Anmäl
2019-02-07 10:08 #22 av: Göstage

Vi kommer!

Anmäl
2019-02-14 17:36 #23 av: Göstage

"Västerviks kommun och företaget Pampas Marina Västervik AB har träffat ett avtal där man är överens om att bygga upp mot femtio flytande villor i centrala Västervik.
"– Det blir en ny stadsdel som vi har valt att kalla Skeppsbrostaden precis där skärgården möter fastlandet, mitt inne i Västervik. Självklart är det här en spännande utveckling för Västerviks kommun, säger Västerviks kommundirektör Anders Björlin.
Villorna beräknas stå klara inom ett par år."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/klartecken-for-flytande-villor-i-centrala-vastervik

Blir nog chans till havsutsikt där...

Anmäl
2019-03-10 18:15 #24 av: Göstage

Det kan ha sina sidor att bo i skärgårdsidyllen också - som att tvingas vänta i 20 år på att hyra en fast P-plats på fastlandet till exempel. Karin Greenberg Gelotte, ordförande för S i Göteborgs Södra skärgård, skriver på GT debatt:

"Många öbor klarar sina transportbehov med kollektivtrafiken. Men inte alla. Ett gammalt problem som måste få en snar lösning är därför bristen på parkeringsplatser vid färjeläget på Saltholmen. Det finns ingen bro till Södra skärgården och på öarna är biltrafik förbjuden. Det innebär att öbor som behöver bil för att få ihop livspusslet måste ha en parkeringsplats på Saltholmen. För närvarande är kötiden för en fast parkeringsplats minst 20 år. Det är fullständigt orimligt. Öbor skall inte behöva flytta till fastlandet därför att de inte står ut med att ständigt leta efter parkeringsplats."---

https://www.expressen.se/gt/debatt-gt/s-maste-visa-solidaritet-med-skargarden/

Anmäl
2019-03-13 11:54 #25 av: Göstage

Bente Aust bor i Langfjordnes vid Finnmarkakusten, femtio mil norr om Polcirkeln, och har varit med i det populära programmet "Der ingen skulle tru at nokon kunne bu". Även om hon är uppvuxen i sin hemmiljö blir man ändå imponerad över hennes harmonska förhållningssätt till den karga livsmiljön.

Anmäl
2019-03-18 16:47 #26 av: Göstage

Sätter jöken fart på byggandet nära vatten nu?

"I januariuppgörelsen finns förenklade strandskyddsregler med, för att fler ska kunna bygga nära vatten. Men senast reglerna förenklades, blev få byggen resultatet.
Boverket utvärderade för några år sedan effekterna av lättnader i strandskyddsreglerna år 2009. Då fick kommunerna  möjlighet inrätta så kallade LIS-områden, som står för "Landsbygdsutveckling i strandnära lägen".---

"– I vårt län (Värmland) har alla kommuner utom två jobbat med frågan och man lägger ner stora planeringsresurser på detta. Sedan, när vi utvärderat, visar det sig att utfallet tyvärr är ganska magert, säger Magnus Ahlstrand."---

"Syftet med strandskyddsreglerna  är dels att skydda känslig miljö, dels att stränderna ska vara tillgängliga för allmänheten.
Men ytterligare förenklingar är på gång. Landsbygden behöver enklare strandskyddsregler, anser framför allt Centerpartiet, vars ledamot Kristina Yngwe är ordförande i riksdagens Miljö och Jordbruksutskott:
– Strandskyddet är en av de frågor vi drivit på från Centerpartiets sida i januariavtalet, säger Kristina Yngwe."---

SR

Anmäl
2019-03-19 10:59 #27 av: Göstage

"Mindre än hälften" av de tillfrågade i den årliga undersökningen från SBAB om var de helst vill ha fritidshus tycker att det är viktigt att ha nära till bad eller sjöutsikt. Ändå ser topplistan ut så här...
1. Gotland
2. Stockholms skärgård
3. Öland
4. Österlen
5. Bohuslän

https://www.svd.se/manga-drommer-om-fritidshus-pa-gotland

Anmäl
2019-03-19 11:19 #28 av: Jimmy.L

Gotland skulle jag tänka mig bo året runt på.

Anmäl
2019-03-24 09:42 #29 av: Record

Stockholms skärgård, kontra Mitt Bohuslän, är det grodorna. Skämtar

Anmäl
2019-03-27 14:21 #30 av: Göstage

Mer om fritidshus och deras priser, vid vatten eller på andra platser. 

"Drömmen om ett eget fritidshus för sol och bad blev rena guldgruvan får många."---

"Men på sistone är marknaden svårbedömd och klippen är inte lika många enligt den senaste statistiken från Svensk Mäklarstatistik."---

"Marknadsbilden för fritidshus är starkt splittrad, men i genomsnitt har fritidshusen fortsatt att stiga i pris även det senaste året, om än betydligt långsammare än innan. Under fem år steg rikssnittet med 17 procent, men under de senaste tolv månaderna med bara 1,7 procent.
– Det är ingen massiv uppgång, men det är stigande priser, säger Per-Arne Sandegren, analytiker vid Svensk Mäklarstatistik.
Snittpriset för ett fritidshus är nu 1,7 miljoner kronor i landet som helhet."---

https://www.svd.se/har-ar-stugorna-klassiskt-dyrast--nu-gar-priserna-ner 

Förhoppningsvis förblir sidan utan betalspärr.

Anmäl
2019-03-27 14:34 #31 av: Jimmy.L

Ja inte är det billigt.

Anmäl
2019-03-28 09:28 #32 av: Record

Båtplatser är bara för utvalda. Funderar

Fasta Båtplatser Orust Kommun                                                                        Publicerat 2019-03-27

Förändrade villkor i hamnarna 2019

Kommunstyrelsen har beslutat att de fasta båtplatserna i kommunens hamnar ska vara enbart för kommunmedlemmar.

Det innebär att de som har en båtplats i en kommunal hamn och inte är kommunmedlem kommer att bli uppsagda från sina båtplatser från och med säsongen 2020.

Dock kommer de att få ha kvar sin båtplats under säsongen 2019 men med 20 procent högre taxa enligt kommunfullmäktiges beslut om hamn- och båtplatstaxa 2019.

Vem är kommunmedlem

I kommunallagen 1 kap 5 § (2017:725) står:

"Medlem av en kommun är den som är folkbokförd i kommunen, äger fast egendom i kommunen eller ska betala kommunalskatt där.

Medlem av en kommun är också en medborgare i någon av Europeiska unionens medlemsstater (unionsmedborgare) som är bosatt i kommunen men som enligt 5 § andra stycket folkbokföringslagen (1991:481), inte ska folkbokföra sig där."

Anmäl
2019-03-28 09:40 #33 av: Göstage

#32 e Orustbor som har hamnplats i andra kommuner får väl hoppas på att de inte bemöts på samma sätt...

Anmäl
2019-03-29 10:16 #34 av: Record

De skiljer på Kommuninvånare och Kommunmedlemmar, är det de som är klädda som Stålmannen?

Vid vår brygga har jag flera båtplatser, har inte sett något om konkurrens-intrång. Priset ökar med 20%. Tummen upp

Anmäl
2019-03-31 13:37 #35 av: Göstage

Dags att plundra spargrisen? Det här lär vara  de tio dyraste utbjudna fritidshusen på hemnet just nu, nästan samtliga med sjö-/havsläge.

https://www.svd.se/egen-vik-vid-havet--tio-dyraste-fritidshusen-nu (ej betalartikel f.n.)

Anmäl
2019-03-31 14:20 #36 av: Jimmy.L

Inget för oss vanliga dödliga.

Anmäl
2019-03-31 14:40 #37 av: Record

Sett från solsidan är det grädde. Men en kall vinterdag och havet har 40cm is kring bryggpålarna, då är det inga barn som ställer upp med att såga.

På sjuttiotalet var det isvintrar man fick bevaka så att bryggorna inte följde med isen ut eller lyfte både brygga o pålar. men hur gör man då ??? Vet någon ?

Anmäl
2019-04-02 13:34 #38 av: Göstage

Kerstin Gunnemark, Institutionen för kulturvetenskaper, Göteborgs universitet, har skrivit en fin och tänkvärd text i Havsutsikt 2/18 om varför "vi" dras till sommarhus med sjö- eller havsutsikt. Jag väljer att citera avslutningen:

"Längs den långa svenska kusten, från Skagerrak till Bottenviken, och vid de många svenska sjöarna finns det otaliga platser vid vatten som är betydelsefulla för många människor. Där får vi stimulans och kan blanda lata dagar på stranden med aktiviteter. 

Under den långa vintern erinrar vi oss fjolårets morgondopp, cykelutflykter, slörseglatser, grillfester, kräftskivor och längtar tillbaka. Nya minnen adderas till tidigare hågkomster. Vi sparar, reparerar hus, planterar och amorterar på lån, för vi vill uppleva ljusa och ljumma nätter igen. Vår erfarenhet av morgondagg i gräset, den klara luften, aftonens varma berghällar och gemenskapen i ägda eller hyrda hus, husvagnar och båtar gör att vi drömmer om att få återkomma sommar efter sommar, generation efter generation."

https://www.havet.nu/havsutsikt/?d=3578

Anmäl
2019-04-04 12:04 #39 av: Göstage

Det är förstås inte bara svenskar som söker och hittar boende vid våra kuster och insjöstränder.

"I vanlig ordning är det köpare från Norge som är vanligast bland utlandsköpare av fritidshus i Västra Götaland. Men regionen är också intressant bland tyskar.
– Men de är lite olika fördelade. Norrmännen är som vi svenskar. De vill ha nära till vattnet, så de köper främst vid kusten, säger Claudia Wörnman
Samtidigt märker hon av trenden att tyska köpare i större utsträckning köper för att sedan modernisera husen. Till skillnad från exempelvis köpare från våra nordiska grannar som hellre bevarar fritidshusen."---

"Och varför svenska fritidshus är så populära bland tyskar, holländare och våra grannländer beror på att husen generellt har mer av en historia.
– I Nederländerna finns ju också fritidshus. Men där är de flesta nybyggda. Att de redan finns fritidshus som funnits länge som i Sverige är ganska ovanligt. Och då upplevs våra fritidshus som exotiska. Man vill bo i huset där den lokala skomakaren tidigare bott i, säger Claudia Wörnman."---

https://www.gp.se/ekonomi/norrmännen-fortsatt-största-utländska-fritidshusägaren-1.14365110

Anmäl
2019-04-21 07:35 #40 av: Göstage

Kungsbacka är en av de städer som kan komma att ligga för nära havet i en framtid.

https://www.expressen.se/gt/hotet-mot-kustidyllen-kan-slukas-av-vattnet/

Anmäl
2019-04-22 11:41 #41 av: Record

Ja havet ger o tager sägs det, nya värde för havsnivån är i år +70 cm till de äldre värdena för Orust.

Anmäl
2019-05-02 22:06 #42 av: Göstage

Det här kan man väl kalla "sjöläge"? Husbåten Getaway Machine på resa från Holland till Stockholm väcker stor uppmärksamhet under mellanlandning i Ystad hamn. Det är en 60 kvm stor flytande lyxlägenhet som kostar runt 8,5 miljoner att bygga. 

Källa.

Anmäl
2019-05-04 17:59 #43 av: Carmarino

#42 Som en lägenhet i Stockholm ungefär. Skämtar

Irriterande film, med en massa små klipp. Inte fick man någon uppfattning om hur den såg ut direkt.

Anmäl
2019-05-04 18:13 #44 av: Göstage

#43 Det finns en "full movie" på Internet, men jag tycker filmsnutten som fanns i anslutning till tidningsartikeln gav en rätt bra bild av båten/lägenheten.

https://www.youtube.com/watch?v=KcRBLoRBgl4

Anmäl
2019-05-04 18:27 #45 av: Carmarino

#44 Det var ju mest bilder på utsidan. Tydligen ska man tillbringa mesta tiden uppe på övre däck. Såg inga interiörbilder. Det hade varit intressant att få se hur den var inredd under däck också.

Fast det ska sägas att jag inte kollade hela filmen, utan bara bitar av den. Resten av den höll jag bara markören över tidslinjen för att försöka hitta något som handlade om interiören. Det gjorde jag inte.

Anmäl
2019-05-04 18:31 #46 av: Göstage

#45 Nej, kan vara därför jag valde den flimriga snutten. Det var som sagt mest party på den andra. Hur som helst puttrar väl den flytande diskbänken vidare mot Stockholm.

Anmäl
2019-05-04 18:33 #47 av: Carmarino

#46 Ja, där lär den säkert väcka mycket uppmärksamhet. Glad

Anmäl
2019-05-04 18:48 #48 av: Jimmy.L

Hon var inte vacker.

Anmäl
2019-05-04 18:54 #49 av: Carmarino

Nej, Göstage har inte helt fel när han kallar henne diskbänk. Skämtar

Anmäl
2019-05-04 19:10 #50 av: Jimmy.L

Skrattar

Anmäl
2019-05-04 20:15 #51 av: Göstage

Bostadslöse Anders från TV-dokumentären "36 dagar på gatan" har nu sjösatt den segelbåt han fick i gåva av en givmild familj i Skåne som greps av hans historia.

Anders som är utbildad plåtslagare har även fått anställning i branschen, men han saknar fortfarande en egen bostad på landbacken. 

Källa.

Anmäl
2019-06-26 21:43 #52 av: Göstage

De tio dyraste fastigheterna vid Västkusten och Sthlms skärgård på Hemnet just nu:

https://www.svd.se/sommarens-lyxigaste-lagen--egen-o-for-30-miljoner

Kom ihåg att drömmar är gratis! Glad

Anmäl
2019-07-12 20:38 #53 av: Göstage

Trött på grannar på närhåll? Då kan detta vara något för dig - dags att tömma madrassen!

"Har du sisådär 20 miljoner över i semesterkassan? Då kan du köpa en egen ö utanför Strömstad."---

"– Ön har varit i ägo i samma släkt sedan 1600-talet och det har egentligen inte hänt så mycket. Det är en ö på fem hektar, säger mäklaren Leif Fourong på Svensk fastighetsförmedling om mäklarannonsen som fått många västsvenskar att höja på ögonbrynen.

Ön heter Kollen och då det bara finns ett enda hus på ön så är adressen sedermera helt naturligt Kollen 1.
Men smakar det så kostar det – för att köpa en ö är inte helt gratis. Utgångspriset är 19 800 000 kronor och det är inte ens säkert att det räcker då ett budkrig kan komma att vänta."---

https://www.expressen.se/gt/svenska-on-till-salu-for-20-miljoner-kronor/

Å andra sidan ville man ha 24 miljoner för ön för två år sedan, så väntar du två år till kanske den är nere i 14...

Anmäl
2019-07-18 10:25 #54 av: Record

#Göstage Ja lovade att bjuda in till sjöboden tidigare. Men som ni förstår, ja är rädd att de kommer  många som får bryggan att rasa, kanske så jag inte kan sälja den?Skrattar

Priset i veckan på grannboden var 8,8 miljoner.... Funderar

Anmäl
2019-07-18 10:38 #55 av: Göstage

#54 8,8 mille - det var det värsta...CoolFörskräckt

Om vi kommer sjövägen så kan vi ju stå i båten och så kan du langa över mat och dryck dit medan du håller föredrag om sjöboden? Skrattar

Anmäl
2019-07-20 20:38 #56 av: Göstage

#32 Striden om båtplatserna har nått media.

https://www.expressen.se/gt/orust-skakas-av-ilskna-braket-om-batplatserna/

Anmäl
2019-07-20 20:45 #57 av: Jimmy.L

Märkligt beslut. 

Anmäl
2019-07-20 20:50 #58 av: Göstage

#57 Ja, och snorkigt uttryckt från politikern om "krokodiltårar" och "snyltare". 

Anmäl
2019-07-20 20:54 #59 av: Jimmy.L

Ja verkligen, sådan politiker borde avgå. 

Anmäl
2019-07-20 22:08 #60 av: Record

Det är värre än så, tidigare ägde invånarna på Gullholmen sina bodar med mark.

Och då köpte kommunen upp dessa för att de skulle få  bättre service.

I Stocken kunde vi friköpa all donationsmark, för strax under 2000.-kr till våra bodar.

Den länken från Expressen kommer säkert att få fram mera. Storgråter

Anmäl
2019-07-30 10:58 #61 av: Göstage

#26 Expressens ledarsida vill att jökenalliansen skyndar på arbetet med att lätta på strandskyddet, så att fler kan bosätta sig nära hav och sjö.

"Det är inte längre försvarbart att väldiga arealer beläggs med långtgående förbud mot byggande. Särskilt som många kommuner därför inte kan konkurrera med naturvärden som borde vara attraktiva för inflyttning. Detta gäller såväl närheten till havet i Bohuslän som Norrbottens många sjöar. I Pajala finns 625 meter strandlinje per invånare, i Arjeplog går det drygt tre sjöar per invånare. Det vore sorgligt att inte här kunna kombinera fler strandnära tomter med en bibehållen allemansrätt", tycker ledarskribenten.

https://www.expressen.se/ledare/lat-fler-svenskar-fa-bo-vid-en-porlande-a/

Själv är jag litet vankelmodig i det här fallet...

Anmäl
2019-08-01 22:00 #62 av: Göstage

#53 Fler egna öar för den köpsugne!

https://www.expressen.se/leva-och-bo/hemma-hos-5/hemnet/svenska-oar-i-skargarden-och-pa-kusten-till-salu-just-nu/

Anmäl
2019-08-11 13:30 #63 av: Göstage

"Öckerö kan få ett nytt centrum med 400 bostäder, däribland ett tio våningar högt landmärke. Detta enligt en ny detaljplan som kommunfullmäktige väntas anta under hösten."---

GP (betalartikel) 

Ja ja, tiderna förändras, och inget är beständigt...

Anmäl
2019-08-22 08:24 #64 av: Göstage

Torbjörn Dalnäs på Sjöfartstidningen uppmärksammar i sin alltid läsvärda utkiksblogg Donsö i Göteborgs södra skärgård- en ö vars dominans av rederinäringen man kanske måste söka sig till Grekland för att finna en motsvarighet till.

https://www.sjofartstidningen.se/bloggar/utkiks-bloggen/donso-salta-obor-reder-sig-sjalva/

Anmäl
2019-09-11 12:44 #65 av: Göstage

Vad sägs om att köpa en egen skärgård? I priset ingår ett boningshus från 1800-talet. Visserligen utan moderniteter, men man kan ju inte få allt...Skämtar

"Det unika objektet som ligger ute till försäljning heter Arpö och ligger väster om Karlskrona.
– Det är som en mindre skärgård. En större ö, och sen ett antal mindre öar och skär i en mycket vacker del av Blekinge, säger Arvid Nilsson vid Mäklarhuset som säljer objektet.
Öarna har totalt 130 hektar mark – och det ingår ett gammalt boningshus.
– Det här var en gård som brukades fram till 30-talet. Efter det har det varit mer fritidsboende och övernattning för jaktfolk."--- 

"Ja, vad kostar det då att köpa en liten skärgård. Jo, utgångspriset ligger på 9 miljoner.
– Man får väldigt mycket för pengarna, säger Arvid Nilsson." 

https://www.expressen.se/kvallsposten/kolla-nu-kan-du-bli-agare-till-en-helt-egen-skargard/

Fast skämt åsido kanske försvarsmakten är en trolig spekulant?

Anmäl
2019-09-29 07:45 #66 av: Göstage

"Två dagar" i GP har ett reportage om kustsamhällenas dubbla sits, med beroendet av sommargäster och både lättnad och saknad när de åker hem. Här är något ur det långa reportaget, som ännu inte är betalbelagt.

"Längs Bohuskusten ligger små skärgårdssamhällen som pärlor på tråd. Populära besöksmål för sommarturister som avslappnade strosar runt med en glass i handen och fascinerat sneglar in i de små välskötta trädgårdarna. Här vill man leva. Här vill man bo.

Men när sommarens njutningsfyllda semesterveckor blir till bistra höstmånader dras rullgardinerna ner i majoriteten av de med snickeriglädje pyntade fönstren. Lamporna styrs med timer. Trädgårdsmöblerna plockas undan och glasskiosken stänger. Liksom krogar, affärer och kaféer. Kvar är ett fåtal människor som bor i samhället året om. Men de blir allt färre, trots att det är mer attraktivt än ­någonsin att bo här."---

"Skillnaden mot till exempel glesbygdskommuner i norra Sverige är att om någon ändå drömmer om att flytta ut till det idylliska kustsamhället, för att bo och arbeta, är det i stort sett omöjligt. Priserna på de kust­nära skärgårdshusen har under årens lopp skenat i höjden, uppdrivna av en enorm efterfrågan från sommarboende som vill ha de där få veckorna i para­diset, till i stort sett vilket pris som helst."---

"När den intensiva sommarsäsongen är över njuter Petra Carlsson som mest, lugnet och tystnaden tilltalar henne. Samtidigt tycker hon det är synd att det har blivit som det blivit i den äldre delen av samhället.

– Allt blir så igenbommat. Det är så tråkigt med alla tomma hus. Man drar ner rullgardiner för fönstren, folk markerar att de är bortresta. Jag tycker mest synd om dem att de inte kan eller har tid att vara kvar längre, för här är underbart att vara, säger hon."---

"Om några veckor blir det återigen lugnare i Mollösund. Hösten står för dörren, rullgardinerna dras ned. För de fastboende fortsätter vardagen som vanligt. Och Västerhavet är fortfarande lika vackert." 

https://www.gp.se/livsstil/två-dagar/när-sommargästerna-lämnar-går-mollösund-i-ide-1.18546587

Anmäl
2019-09-29 07:57 #67 av: Jimmy.L

Jo kustnära hus är inte billiga tyvärr.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.