Annons:
Etikettsjöräddningmilitärafartyg-isbrytare-bogserbåtar
Läst 858 ggr
[Göstage]
2018-10-24 09:34

Isbrytarna idag och i morgon

Våra isbrytarflotta börjar delvis bli föråldrad, och när det är dags att beställa nya brytare kanske vi rent av skall fundera på att lägga beställningarna inom landet? Resurserna finns, anser Pär-Henrik Sjöström på Sjöfartstidningens ledarblogg.

https://www.sjofartstidningen.se/bloggar/redaktionsbloggen/vi-behover-svenska-isbrytare/

Tidigare rubrik "Bygg nästa generation isbrytare i Sverige" utbytt 230811 på grund av vidgat ämnesområde. Observera att det finns separata årsvisa trådar för isvintrarna.

Sjöfartsnyheter från den svenska och nordiska sjöfartsnäringen
  • Redigerat 2023-08-11 15:23 av Fornöga
Annons:
[Jimmy.L]
2018-10-24 12:07
#1

Finland har bra varv med mycket kunskap annars.

[Göstage]
2018-10-24 12:12
#2

#1 Ja, absolut! Men kan vi bygga bilar, flygplan och ubåtar i det här landet så borde vi väl kunna bygga (större) fartyg också?

[Jimmy.L]
2019-12-06 08:19
#3

Nästa år inleds designfasen av hur framtidens isbrytare ska se ut - ett viktigt steg inför en kommande upphandling.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=98&artikel=7356091

[Jimmy.L]
2020-07-13 07:06
#4

Tre av de totalt fem statliga isbrytarna är nu så gamla att det är svårt att få tag på reservdelar. Ett större haveri på en av båtarna skulle kunna få stora konsekvenser för sjöfarten och näringslivet i norra Sverige.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/gamla-isbrytare-behover-ersattas

[Jimmy.L]
2021-02-03 13:09
#5

Det är av vikt att de nya isbrytarna kommer att finansieras inom regeringens plan för infrastruktur. Det anser flera tunga remissinstanser som lämnat yttrande.

– Det är helt uppenbart att staten måste ta ett fullständigt ansvar för isbrytarfrågan, säger Rikard Engström, vd på Föreningen Svensk Sjöfart.

https://www.sjofartstidningen.se/tunga-instanser-lyfter-fragan-om-isbrytarna/

Sjöfartsnyheter från den svenska och nordiska shippingindustrin
[Jimmy.L]
2021-03-23 16:42
#6

På ett webbinarium om nya isbrytare togs bland annat möjligheten att bygga dem i Sverige upp.

https://www.sjofartstidningen.se/isbrytarna-kan-byggas-i-sverige/

Sjöfartsnyheter från den svenska och nordiska shippingindustrin
Annons:
[Göstage]
2021-04-14 17:34
#7

Sjöfartsverket lade idag fram ett kostnadsförslag för regeringen om utbyte av den föråldrade isbrytarflottan.

De svenska isbrytarna är på väg att bli för gamla och i dag presenterade Sjöfartsverket ett kostnadsunderlag för nya, toppmoderna isbrytare för regeringen. Det ...
[Jimmy.L]
2021-04-22 18:29
#8

Prislappen för nya isbrytare ser ut att bli lägre än de två miljarder per fartyg som tidigare aviserats. I stället handlar det om 1,4 miljarder per fartyg. Det står klart efter att Sjöfartsverket fått en första rapport från Aker Arctic.

https://www.sjofartstidningen.se/nya-isbrytarna-blir-billigare-an-beraknat/

Sjöfartsnyheter från den svenska och nordiska shippingindustrin
[Jimmy.L]
2021-06-17 20:19
#9

Finansieringen av de nya isbrytarna bör ske inom ramen för den nationella planen för transportsystemet. Det anser Trafikutskottet och vill att riksdagen ska uppmana regeringen till det.

https://www.sjofartstidningen.se/vill-se-statlig-finansiering-av-isbrytarna/

Sjöfartsnyheter från den svenska och nordiska shippingindustrin
[Göstage]
2021-08-10 22:14
#10

När isbrytaren Oden tas ur bruk bör den ersättas av en isbrytare som är förberedd att fungera även som polarforskningsfartyg. Det är en bättre lösning än att tvingas hyra in lämpliga fartyg från andra länder, anser regeringens utredare enligt TT.

Det behövs en ny myndighet med ansvar för stora forskningsanläggningar och laboratorier av särskilt nationellt intresse. Förslaget läggs fram av regeringens
[Göstage]
2021-10-26 09:28
#11

Nu har de ansvariga myndigheterna i Sverige och Finland presenterat designen på den nya generationens isbrytare som förhoppningsvis kan vara i drift 2027.

Designen för Sveriges nya isbrytare är klar. Sjöfartsverket har tillsammans med sin finska motsvarighet Trafikledsverket skissat upp fartyget, som väntas vara
  • Redigerat 2021-10-26 09:28 av [Göstage]
[Jimmy.L]
2021-10-28 16:55
#12

#11: Det fattas pengar för bytet av isbrytarna i Luleå. De nya isbrytarna, som i bästa fall kan vara i drift år 2027, ska gå till och från hamnarna i Bottenviken.
https://sverigesradio.se/artikel/fattas-pengar-for-nya-isbrytarna-det-ar-en-akilleshal

Det fattas pengar för bytet av isbrytarna i Luleå. De nya isbrytarna, som i bästa fall kan vara i drift år 2027, ska gå till och från hamnarna i Bottenviken.Bytet ...
[Jimmy.L]
2021-12-17 15:44
#13

En industrigrupp manar i ett brev till regeringarna i Sverige och Finland till samarbete mellan staten och den maritima industrin kring konstruktionen av nya generationens isbrytare.
https://www.sjofartstidningen.se/tank-utanfor-stuproret/

Sjöfartsnyheter från den svenska och nordiska shippingindustrin
Annons:
[Göstage]
2022-01-19 07:22
#14

Finska Helsinki Shipyard har tagit hem en stororder på en rysk isbrytare. (Varvet ägs bland annat av ryska intressenter).

Ryska Norilsk Nickel har beställt en isbrytare som byggs på Helsinki Shipyard. Beställningen har en stor sysselsättande effekt med över 2 000 årsverken på varvet och hos varvets underleverantörer.
  • Redigerat 2022-01-19 07:25 av [Göstage]
[Jimmy.L]
2022-02-03 10:31
#15

Pengar till de nya isbrytarna måste öronmärkas i den nya nationella infrastrukturplanen som regeringen ska fastställa under våren.

Det kräver Norrbottens handelskammare, tillsammans med flera stora industrijättar, i ett brev till bland annat infrastrukturminister Tomas Eneroth.

https://sverigesradio.se/artikel/nya-isbrytare-ett-maste-krav-fran-naringslivet

Pengar till de nya isbrytarna måste öronmärkas i den nya nationella infrastrukturplanen som regeringen ska fastställa under våren. Det kräver Norrbottens ...
[Göstage]
2022-02-21 18:10
#16

Sjöfartsverket avser att från och med 2023 bedriva isbrytarverksamheten i egen regi, efter att den varit utlagd på en privat aktör sedan millennieskiftet. Idag kostar verksamheten 350 miljoner kronor om året, vilket verket tror går att minska om man sköter det själva.

Sedan år 2000 har tjänsten av isbrytningen i Sverige köpts in av en privat aktör.Men när avtalet går ut kommer Sjöfartsverket att ta över verksamheten ...
  • Redigerat 2022-02-21 18:11 av [Göstage]
[Jimmy.L]
2022-02-23 15:47
#17

Trafikverkets förslag till nationella infrastrukturplan innehåller åtgärder för utveckling av Sveriges infrastruktur. Trots att svensk industri flera gånger påpekat vikten av att investering och drift av nya isbrytare finansieras genom den nationella planen finns detta inte med i Trafikverkets förslag, något som branschorganisationen Svensk Sjöfart beklagar.

https://www.mynewsdesk.com/se/foreningen-svensk-sjofart/pressreleases/svensk-sjoefart-oenskar-besked-om-isbrytare-i-den-nationella-infrastrukturplanen-3164368

Trafikverkets förslag till nationella infrastrukturplan innehåller åtgärder för utveckling av Sveriges infrastruktur. Trots att svensk industri flera gånger...
Cojimar
2022-06-14 17:17
#18

Två nya isbrytare kan vara levererade om fem år. "Otroligt glädjande", tycker Sjöfartsverkets isbrytarchef.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

I och med att Sjöfartsverket får beställa två nya isbrytare kan myndigheten nu påbörja upphandlingen. Det betyder att isbrytarna kan vara i drift om cirka ...
  • Redigerat 2022-06-14 17:18 av Cojimar
Fornöga
2023-02-25 10:10
#19

#11 #18 De beställda nya isbrytarna byggs för metanoldrift.


Re:tired.

Sjöfartsnyheter från den svenska och nordiska sjöfartsnäringen
  • Redigerat 2023-02-25 10:10 av Fornöga
Fornöga
2023-03-15 09:09
#20

Utöver de två nya isbrytare som redan finansierats vill Sjöfartsverket få medel till ytterligare en för att kunna hålla Bottenhavet isfritt vintertid.


Re:tired.

Sjöfartsverket blir nästa i en rad myndigheter som vill ha mer pengar för att klara sitt uppdrag. Myndigheten ser också ett behov av ytterligare en isbrytar
Annons:
Fornöga
2023-06-17 08:09
#21

Michael Tjernström, professor i meteorologi vid Stockholms universitet och forskningsledare för polarexpeditionen 2023 vill ha starkare forskningsfartyg än Oden, skriver TT.

"Om det ska gå att forska i Centralarktis under de årstider när isen är som tjockast måste Sverige ha tillgång till ett forskningsfartyg som också kan bryta polaris, framhåller Tjernström.

– Oden är förmodligen en av de allra bästa konventionella isbrytarna. Om inte Oden klarar det klarar ingen annan det heller. Då måste vi bygga en isbrytare som är bättre än Oden, som är det bästa vi har.

Oden lyfts alltså fram som kronjuvelen i svensk polarforskning. Men hon närmar sig pensionsålder och om Sverige ska behålla sitt fotfäste som ett av de ledande länderna inom polarforskning behövs ett snart beslut om ett nytt fartyg, enligt Polarforskningssekretariatet.

– Klimatet väntar inte, säger direktör Katarina Gårdfeldt.*

– Oden har passerat sitt bäst-före-datum på grund av sitt enorma klimatavtryck. Hon är 30 år gammal, kan gå sönder och vi måste tänka på framtiden nu så att vi har ett fartyg när det behövs."----

De verkar lyckligt omedvetna om processerna bakom att bygga nya isbrytare och kostnaden för att bygga brytarna…🙄


Re:tired.

Omringade av isbjörnar har forskare jagat varm luft i Arktis. Men inte ens kronjuvelen i svensk polarforskning kunde rå på isen så här tidigt på året. – Vi måste
Fornöga
2023-08-11 15:18
#22

#16 Sjöfartsverkets övertagande av driften av isbrytarna framflyttat till halvårsskiftet 2024.

Källa.


Re:tired.

  • Redigerat 2023-08-11 15:18 av Fornöga
anarki
2023-09-05 19:52
#23

Sjöfartsverket är ett steg närmare nya isbrytare.

https://www.sjofartstidningen.se/nu-tas-nasta-steg-mot-nya-isbrytare/

Sjöfartsnyheter från den svenska och nordiska sjöfartsnäringen
anarki
2023-10-28 06:36
#24
Ale är den minsta av de fem statliga isbrytarna. Men fartyget är en riktig trotjänare, som från början byggdes bara för att klara passagen till Vänern via Trollhättans smala slussar. I år fyller hon 50.
anarki
2024-01-07 13:28
#25
Sverige kan få ett nytt och modernt fartyg för klimatforskning i polarområdet. Isbrytaren Oden, som tidigare sommarjobbat med polarforskning, får då gå i pension.
anarki
2024-03-07 13:42
#26

Nu måste man göra om upphandlingen av nya isbrytare.
https://www.sjofartstidningen.se/sjofartsverkets-nya-isbrytare-forsenas/

Sjöfartsnyheter från den svenska och nordiska sjöfartsnäringen
anarki
2024-03-07 13:43
#27
Sjöfartsnyheter från den svenska och nordiska sjöfartsnäringen
Annons:
anarki
2024-03-25 11:03
#28

#27: Nu köper Sjöfartsverket den begagnade norskbyggda isbrytaren Polar Circle.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/norsk-begagnad-isbrytare-forstarker-sjofartsverket

Efter provkörningar i Bottenviken står det klart att Sjöfartsverket köper den begagnade norskbyggda isbrytaren Polar Circle.
Upp till toppen
Annons: