Isbrytarna idag och i morgon
Våra isbrytarflotta börjar delvis bli föråldrad, och när det är dags att beställa nya brytare kanske vi rent av skall fundera på att lägga beställningarna inom landet? Resurserna finns, anser Pär-Henrik Sjöström på Sjöfartstidningens ledarblogg.
https://www.sjofartstidningen.se/bloggar/redaktionsbloggen/vi-behover-svenska-isbrytare/
Tidigare rubrik "Bygg nästa generation isbrytare i Sverige" utbytt 230811 på grund av vidgat ämnesområde. Observera att det finns separata årsvisa trådar för isvintrarna.
- Redigerat 2023-08-11 15:23 av Fornöga
Finland har bra varv med mycket kunskap annars.
#1 Ja, absolut! Men kan vi bygga bilar, flygplan och ubåtar i det här landet så borde vi väl kunna bygga (större) fartyg också?
Nästa år inleds designfasen av hur framtidens isbrytare ska se ut - ett viktigt steg inför en kommande upphandling.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=98&artikel=7356091
Tre av de totalt fem statliga isbrytarna är nu så gamla att det är svårt att få tag på reservdelar. Ett större haveri på en av båtarna skulle kunna få stora konsekvenser för sjöfarten och näringslivet i norra Sverige.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/gamla-isbrytare-behover-ersattas
Det är av vikt att de nya isbrytarna kommer att finansieras inom regeringens plan för infrastruktur. Det anser flera tunga remissinstanser som lämnat yttrande.
– Det är helt uppenbart att staten måste ta ett fullständigt ansvar för isbrytarfrågan, säger Rikard Engström, vd på Föreningen Svensk Sjöfart.
https://www.sjofartstidningen.se/tunga-instanser-lyfter-fragan-om-isbrytarna/
På ett webbinarium om nya isbrytare togs bland annat möjligheten att bygga dem i Sverige upp.
https://www.sjofartstidningen.se/isbrytarna-kan-byggas-i-sverige/
Sjöfartsverket lade idag fram ett kostnadsförslag för regeringen om utbyte av den föråldrade isbrytarflottan.
Prislappen för nya isbrytare ser ut att bli lägre än de två miljarder per fartyg som tidigare aviserats. I stället handlar det om 1,4 miljarder per fartyg. Det står klart efter att Sjöfartsverket fått en första rapport från Aker Arctic.
https://www.sjofartstidningen.se/nya-isbrytarna-blir-billigare-an-beraknat/
Finansieringen av de nya isbrytarna bör ske inom ramen för den nationella planen för transportsystemet. Det anser Trafikutskottet och vill att riksdagen ska uppmana regeringen till det.
https://www.sjofartstidningen.se/vill-se-statlig-finansiering-av-isbrytarna/
När isbrytaren Oden tas ur bruk bör den ersättas av en isbrytare som är förberedd att fungera även som polarforskningsfartyg. Det är en bättre lösning än att tvingas hyra in lämpliga fartyg från andra länder, anser regeringens utredare enligt TT.
Nu har de ansvariga myndigheterna i Sverige och Finland presenterat designen på den nya generationens isbrytare som förhoppningsvis kan vara i drift 2027.
- Redigerat 2021-10-26 09:28 av [Göstage]
#11: Det fattas pengar för bytet av isbrytarna i Luleå. De nya isbrytarna, som i bästa fall kan vara i drift år 2027, ska gå till och från hamnarna i Bottenviken.
https://sverigesradio.se/artikel/fattas-pengar-for-nya-isbrytarna-det-ar-en-akilleshal
En industrigrupp manar i ett brev till regeringarna i Sverige och Finland till samarbete mellan staten och den maritima industrin kring konstruktionen av nya generationens isbrytare.
https://www.sjofartstidningen.se/tank-utanfor-stuproret/
Finska Helsinki Shipyard har tagit hem en stororder på en rysk isbrytare. (Varvet ägs bland annat av ryska intressenter).
- Redigerat 2022-01-19 07:25 av [Göstage]
Pengar till de nya isbrytarna måste öronmärkas i den nya nationella infrastrukturplanen som regeringen ska fastställa under våren.
Det kräver Norrbottens handelskammare, tillsammans med flera stora industrijättar, i ett brev till bland annat infrastrukturminister Tomas Eneroth.
https://sverigesradio.se/artikel/nya-isbrytare-ett-maste-krav-fran-naringslivet
Sjöfartsverket avser att från och med 2023 bedriva isbrytarverksamheten i egen regi, efter att den varit utlagd på en privat aktör sedan millennieskiftet. Idag kostar verksamheten 350 miljoner kronor om året, vilket verket tror går att minska om man sköter det själva.
- Redigerat 2022-02-21 18:11 av [Göstage]
Trafikverkets förslag till nationella infrastrukturplan innehåller åtgärder för utveckling av Sveriges infrastruktur. Trots att svensk industri flera gånger påpekat vikten av att investering och drift av nya isbrytare finansieras genom den nationella planen finns detta inte med i Trafikverkets förslag, något som branschorganisationen Svensk Sjöfart beklagar.
Två nya isbrytare kan vara levererade om fem år. "Otroligt glädjande", tycker Sjöfartsverkets isbrytarchef.
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
- Redigerat 2022-06-14 17:18 av Cojimar
#11 #18 De beställda nya isbrytarna byggs för metanoldrift.
Re:tired.
- Redigerat 2023-02-25 10:10 av Fornöga
Utöver de två nya isbrytare som redan finansierats vill Sjöfartsverket få medel till ytterligare en för att kunna hålla Bottenhavet isfritt vintertid.
Re:tired.
Michael Tjernström, professor i meteorologi vid Stockholms universitet och forskningsledare för polarexpeditionen 2023 vill ha starkare forskningsfartyg än Oden, skriver TT.
"Om det ska gå att forska i Centralarktis under de årstider när isen är som tjockast måste Sverige ha tillgång till ett forskningsfartyg som också kan bryta polaris, framhåller Tjernström.
– Oden är förmodligen en av de allra bästa konventionella isbrytarna. Om inte Oden klarar det klarar ingen annan det heller. Då måste vi bygga en isbrytare som är bättre än Oden, som är det bästa vi har.
Oden lyfts alltså fram som kronjuvelen i svensk polarforskning. Men hon närmar sig pensionsålder och om Sverige ska behålla sitt fotfäste som ett av de ledande länderna inom polarforskning behövs ett snart beslut om ett nytt fartyg, enligt Polarforskningssekretariatet.
– Klimatet väntar inte, säger direktör Katarina Gårdfeldt.*
– Oden har passerat sitt bäst-före-datum på grund av sitt enorma klimatavtryck. Hon är 30 år gammal, kan gå sönder och vi måste tänka på framtiden nu så att vi har ett fartyg när det behövs."----
De verkar lyckligt omedvetna om processerna bakom att bygga nya isbrytare och kostnaden för att bygga brytarna…🙄
Re:tired.
#16 Sjöfartsverkets övertagande av driften av isbrytarna framflyttat till halvårsskiftet 2024.
Re:tired.
- Redigerat 2023-08-11 15:18 av Fornöga
Sjöfartsverket är ett steg närmare nya isbrytare.
https://www.sjofartstidningen.se/nu-tas-nasta-steg-mot-nya-isbrytare/
Ale firar 50 år.
https://teknikhistoria.nyteknik.se/farkoster/liten-men-stark-isbrytarnas-minsting-firar-50/4204189
Oden ska få en ersättare inom några år.
Nu måste man göra om upphandlingen av nya isbrytare.
https://www.sjofartstidningen.se/sjofartsverkets-nya-isbrytare-forsenas/
Sjöfartsverket ska köpa en begagnad isbrytare.
https://www.sjofartstidningen.se/sjofartsverket-vill-kopa-begagnad-isbrytare/
#27: Nu köper Sjöfartsverket den begagnade norskbyggda isbrytaren Polar Circle.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/norsk-begagnad-isbrytare-forstarker-sjofartsverket