Segelfartyg/motorbåtar

Motorbåtar

2018-10-26 23:23 #0 av: Göstage

Hakunama är byggd hos Peri Yachts i Turkiet och levererad 2011. Hon är registrerad i Nederländerna. Bild från Lilla Bommens gästhamn, Göteborgsoperan i bakgrunden.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-04-28 12:27 #1 av: Göstage

Sealife, en motoryacht byggd i Italien 1996 av Cantiere Nautico VZ. Går i  chartertrafik i Göteborgs skärgård. 

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-04-28 20:02 #2 av: Jimmy.L

Nu börjar säsongen på allvar för fritidsbåtarna.

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2019-04-30 09:15 #3 av: Record

Det märks att det är många fler båtar med AIS här på Västkusten i år.

http://allafartyg.se/?s=sokpakarta

Någon som provat på fler platser i landet? Funderar

Anmäl
2019-05-17 14:25 #5 av: Jimmy.L

Motorbåt på väg mot Slussen i Södertälje för vidare färd in i Mälaren.

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2019-07-13 16:42 #6 av: Göstage

"Pandora". Agapi 950 Twin, motorer 2 x 300 hk Yamaha, angiven toppfart 45 knop. Går i charter och kan ta 10 passagerare. Fotograferad vid Klippan, Göteborg.

Klicka på bilden för större format.

Anmäl
2019-07-15 17:19 #7 av: Göstage

Den här båten passerades oförhappandes i Hönö Klåva hamn den 11 juli. Sikten är inte helt fri men vad vi ser är salongsbåten Motor, byggd 1905 för LKAB:s ledning i Luleå. Höll på att bli såld till danska hovet omkring 2010, men hamnade istället i Göteborg, och här går hon nu i chartertrafik. Märkligt nog är hon ännu inte K-märkt.

Motor hade ett systerfartyg som heter Mineral, och hon ägs idag av Mjörns Ångbåtsförening. Mineral har dock inte kvar sitt ursprungliga utseende.

Klicka på bilden för större version.

Anmäl
2019-07-25 21:51 #8 av: Göstage

Till min förvåning träffade jag på Volpini 2 vid bryggan utanför Nya Varvet idag.

Anmäl
2019-07-25 21:52 #9 av: Göstage

#8 Bild 2. Oslo Hamn presenterar henne som "världens mest miljövänliga superyacht". Hon ägs av en australiensisk affärsman och är registrerad på Caymanöarna. 

Anmäl
2019-07-25 21:53 #10 av: Göstage

#9 Bild 3.

https://www.youtube.com/watch?v=Xa597wcXkT0

Anmäl
2019-07-26 11:40 #11 av: Göstage

Lilla Bommens gästhamn mitt i centrala Göteborg lever två liv- ett om vintern och ett helt annat om sommaren.

På vintern ligger hamnplatsen tom bortsett från enstaka övervintrare, men sommartid är det "knôkat" som man säger i trakten- trots en dygnsavgift på rätt många hundralappar strömmar det till båtar från när och fjärran, den ena lyxigare än den andra. Så här såg det ut i ett hörn av hamnen igår.

Den stora yachten till höger tror jag är en Princess 56, och den t.v. möjligen en Princess 50.

Klicka på bilden för större version.

Anmäl
2019-07-27 08:10 #12 av: Taggeman

Såg en väldigt tystgående motorbåt som hade bärplan.
En produkt som kan framtiden för sig.
https://fof.se/artikel/svensk-elbat-styrs-som-ett-jas-plan

Medis på Fågelskådning iFokus

🦅 ><> ><> ><> ><> (^I^)><> ><> ><> <>< 🦅

Anmäl
2019-08-04 21:07 #13 av: Göstage

Ja, fråga mig inte vad Aniara är för fartyg, kanske är hon verkligen havets motsvarighet till Martinssons rymdskepp? Ser hur som helst ut som ett ombyggt segelbåtsskrov, och när hon puttrar ut låter det som om hon har en gammal tändkulemotor installerad. Originell är Aniara i alla fall!
Sin bryggplats har hon på Lindholmen.

Anmäl
2019-08-05 22:03 #14 av: Göstage

M/S Feeling har varit svår att hitta någon information om, men under färgen i fören syns ett tidigare namn, Veritas III, och under det namnet tjänstgjorde hon som bunkerfartyg av färskvatten till fartyg. Fotograferad vid Eriksberg.

(Svår att kategorisera, var inne på att sätta henne som tankbåt.)

Anmäl
2019-08-06 11:32 #15 av: Göstage

#14 Ser att Feeling är registrerad som fritidsmotorskepp, så hon har nog hamnat i rätt tråd. Hon har en Volvo‐Penta 96B 1955 motor.

Anmäl
2019-08-06 12:02 #16 av: Jimmy.L

Vore kul att höra hennes motor.

Anmäl
2019-08-06 12:06 #17 av: Göstage

#16 Så här kanskeSkrattar

Anmäl
2019-08-06 12:11 #18 av: Jimmy.L

#17 Så ska det låta. Kär

Anmäl
2019-08-06 12:14 #19 av: Göstage

#18 Fast jag hade nog inte tagit ett djupt andetag i den verkstaden just då...Skrattar

Anmäl
2019-08-06 12:16 #20 av: Jimmy.L

Skrattar

Anmäl
2019-08-10 08:13 #21 av: Jimmy.L

En liten motorbåt.

Anmäl
2019-09-14 10:06 #22 av: Jimmy.L

Denna slussade i Södertälje idag kl 09:30.

Anmäl
2019-09-14 10:11 #23 av: Göstage

#22 "True East" är långt hemifrån, och har tydligen varit i ännu mer dramatiska farvatten än slussen i Södertälje - se bild! Glad

Anmäl
2019-09-14 10:32 #24 av: Göstage

#22 "True East... the best-traveled Sabre motoryacht on the planet"- det verkar vara riktiga celebriteter du fångade på bild! Tummen upp

" They’ll then head through the canals of the Netherlands to Scandinavia and after touring Denmark and Norway, will leave the boat in Stockholm, Sweden." 

https://www.soundingsonline.com/features/the-wanderers

Edit.

Anmäl
2019-09-14 13:52 #25 av: Jimmy.L

#23 - #24 Kul historia bakom den. 

Anmäl
2019-09-14 14:16 #26 av: Göstage

Ja, det var ju lyckat att du var på plats när de råkade passera! Tummen upp

Anmäl
2019-09-18 12:18 #27 av: Jimmy.L

#22 - #25 Hon låg i Södertälje gästhamn i förmiddags. 

Anmäl
2019-09-18 13:52 #28 av: Göstage

#27 Kul! "In service" står det, och hon var ute en sväng på förmiddagen men är åter vid kaj enligt Marine traffic.

Anmäl
2019-10-05 19:19 #29 av: Jimmy.L

En som ligger året runt i Södertälje Hamn.

Anmäl
2019-10-23 20:23 #30 av: Jimmy.L

Såg kallt ut.

Anmäl
2019-10-23 21:12 #31 av: Göstage

#30 Säsongens sista runda? Glad

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.