Annons:
Etikettövrigt
Läst 518 ggr
[Göstage]
2018-11-03 09:47

Berättelser från havet

Herzogin Cecilie byggdes 1902 hos Rickmers AG, Bremerhaven och fick sitt namn efter den sista tyska kronprinsessan. Fartyget var en firad åländsk fyrmastare som gick på vetetraden. År 1936 blev hon den sista windjammern som strandade på de brittiska öarna, när hon gick på grund i de fruktade vattnen vid South Devons kust. Nu vilar hon på havets botten sedd bara av fiskar och dykare, men ännu berättas hennes historia.   

https://www.sjohistoriska.se/samlingar/bibliotek/bibliotekarien-tipsar/herzogin-cecilie

https://www.hbl.fi/artikel/herzogin-cecilie-segel-karlek-och-dramatik/

  • Redigerat 2021-10-17 22:01 av [Göstage]
Annons:
[Göstage]
2021-10-17 21:58
#1

Journalisten Karin Fürst berättar i GP om två sjöfarande släktingar och de våldsamma händelser i form av mord och minsprängning som ändade deras liv.

Artikeln är ej betalspärrad i nuläget.

I skuggan av första världskriget mördades en göteborgsk överstyrman av sin kapten. Året efter omkom hans farbror vid en minexplosion på Nordsjön. Journalisten
[Göstage]
2021-10-19 12:31
#2

I efterkrigstidens optimistiska klimat lät en grupp svenska entusiaster bygga ett vikingaskepp, 23 meter långt och fem meter brett med det norska Gokstadskeppet som förebild. Man döpte det till Ormen Friske eftersom gruppen levde efter frisksportrörelsens ideal.

Sommaren 1950 var det dags för den stora invigningsturen - med femton mans besättning seglade man från Björkö (Birka) i Mälaren med en sjöfartsmässa i Rotterdam som mål. Längs Skånes kust råkade man ut för hårt väder, men Ormen Friske visade sig stå emot ovädret bra kunde besättningen berätta när de gjorde uppehåll. I en känsla av tillförsikt gav man sig åter ut på Östersjön den 21 juni med kurs på Kielkanalen, men utanför Helgoland råkade man ut för svårt väder, som fick dem att försöka ta sig i hamn för att söka skydd. Ön hade under kriget var tysk ubåtsbas, men var vid denna tid övningsområde för de allierade och var belagd med landstigningsförbud för andra än nödställda sjöfarare. Några fiskare hade redan tagit sig i land, och kunde till sin förvåning se ett vikingaskepp närma sig, till synes under full kontroll. De blev de sista som såg den svenska besättningen i livet.

Efter några dagar när ovädret dragit förbi fann en fiskare Ormen Friskes bortslitna akterskepp och larmade myndigheterna. Snart fann man ytterligare vrakdelar och så även döda besättningsmän. Katastrofen var ett faktum, alla 15 hade omkommit men endast nio förolyckade återfanns. Den tyska haveriutredningen utmynnade i att skeppet havererat av olyckliga omständigheter, och det var inget som ifrågasattes från svensk sida, inte ens när amerikanska militären informerat om att man genomfört övningar med bombfällningar från hög höjd i området vid den aktuella tidpunkten och inte höll det för otänkbart att vikingaskeppet befunnit sig i krevadområdet ville den svenske konsuln ansluta sig till den teorin.

Först ett halvsekel senare fann en svensk forskare att förklaringen om att Ormen Friske blivit bombad var fullt möjlig, men att det inte kunde fastslås med full säkerhet, i all synnerhet som andra hävdade att skeppet inte var sjödugligt nog för att klara oväder med den rådande styrkan. Idag har olyckan bleknat bort, men på sin tid var det en stor och dramatisk nyhet. På Sjöhistoriska museet finns en vrakdel som minner om katastrofen.

Video vid byggplatsen Stensund där minnessten skymtar.

Källa

Cojimar
2022-05-17 10:26
#3

Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Ormen Friskes undergång på Nordsjön 1950 är en tragedi i Kalla krigets skugga. Nu lyfts berättelsen fram och frågetecknen rätas ut. Dessutom undersöker ...
Cojimar
2022-06-13 09:00
#4

Radiodokumentärer om sjömanslivet:

"Likt Moses i sin korg sjösattes Gösta Karl Johan Bågenholm som nyfödd, inte på Nilen, men väl på en ångare på Göta kanal. Hör honom berätta om att växa upp på sjön och om de som försvunnit i djupen." (37 min.)

"Lastfartyget Östanhav lämnar Kalmar i vintermörkret 1963 - trots is och storm. Två bröder går ombord men bara en kommer att återvända. Kapten Gösta Bågenholm berättar om liv och död till sjöss." (35 min.)

"Det är årets sista natt 1963. Ångaren är är omsvept av tjock dimma. Då skriker plötsligt utkiken att han ser ljus i tjockan! Men på radarn syns ingenting. Hör kapten Bågenholm berätta om en kollegas sista resa." (29 min.)


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Likt Moses i sin korg sjösattes Gösta Karl Johan Bågenholm som nyfödd, inte på Nilen, men väl på en ångare på Göta kanal. Hör honom berätta om att växa ...
  • Redigerat 2022-06-13 09:00 av Cojimar
Cojimar
2022-06-20 13:39
#5

Kristian Wedel är en rolig kåsör och bra historieberättare på GP. Här drar han en skröna om den döde tyske u-båtskaptenen som släckte ljuset på Brönnö. Den skulle Lasse Dahlqvists morfar ha gillat! 😊

Hoppas att det inte blir betallås på artikeln.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Vi vågade aldrig prata om det som hade inträffat en sommarnatt 1983. Det finns inga spöken. De fanns väl inte tidigare heller. Men förr var det åtminstone några
Fornöga
2023-01-16 10:07
#6

Inez, idag 102 år gammal, minns sina fjorton resor över Atlanten som sjuksköterska på Svenska Amerikalinjens M/S Stockholm.

Ej låst artikel i nuläget.


Re:tired.

Svenska Amerika Liniens ”M/S Stockholm” var en egen värld Sjuksköterskan Inez Hilmersson sökte äventyr och mönstrade på Svenska Amerika Linien, SAL, år 1948.
Annons:
Fornöga
2023-01-27 16:04
#7

"Balladen om briggen Blue Bird av Hull"- haveriet för 150 år sedan som de flesta hört talas om, men som aldrig skedde.


Re:tired.

Evert Taube blandade sanning och saga i ”Briggen Blue Bird”. Mitt i sommaren ringde redaktör Wedel. – Vi har haft redaktionsmöte här och funderat lite på jubileer
Upp till toppen
Annons: