övrigt

Kallt Vatten (varför flytväst är så viktigt!).

2018-11-11 13:47 #0 av: Maleficum

Lite intressant läsning om man vill veta vad som faktiskt händer när man trillar i kallt vatten (och varför flytväst är så viktigt när man är ute på sjön!).

http://sjoraddning.blogspot.com/2009/12/kallt-vatten.html

Hemsida
Deviantart, foton, teckningar och målningar
Instagram

Anmäl
2018-11-11 22:36 #1 av: Göstage

All uppmärksamhet på sjösäkerhet är angelägen! Tummen upp

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-11-12 08:04 #2 av: Jimmy.L

Ja flytväst ska man alltid bära.

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2018-11-15 16:53 #3 av: Göstage

Illustrativ upplysningsfilm.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-11-25 12:02 #4 av: Göstage

Larm om drunkningstillbud var bara nattligt bad.Fryser

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/larm-om-drunkning-var-frivllig-badande-man

Anmäl
2018-11-25 16:50 #5 av: Maleficum

#4 Jag gillar ju iof att doppa mig ute året runt men har alltid med mig extraperson när jag ska bada under den kallare årstiden ifall något skulle hända (och så gör jag det bara på dagen när solen är framme ;))

Hemsida
Deviantart, foton, teckningar och målningar
Instagram

Anmäl
2019-04-08 06:51 #6 av: Göstage

Positiv vårvinterstatistik:

"Ingen miste livet i drunkningsolyckor i mars, enligt Svenska Livräddningssällskapets preliminära sammanställning."--- 

"Under 2000-talet har det bra hänt fyra gånger att en eller två månader har varit helt fria från drunkningsolyckor i Sverige; 2010, 2016, 2017 och nu även 2019."---

TT

Anmäl
2019-06-18 10:28 #7 av: Göstage

En viktig upplysning om flytvästar:

"Konsumentverket varnar för brister i säkerheten hos de populära uppblåsbara flytvästarna. Det handlar om att gaspatronen i västen kan gänga ur, och flytvästen blåser då inte upp sig.

Av över 2 000 undersökta västar bedömdes mellan fem och tio procent inte ha blås upp sig om bäraren hade hamnat i vattnet. Enligt Konsumentverket har även flera allvarliga olyckor inträffat då västen förmodligen inte har fungerat."---

TT

Anmäl
2019-06-18 10:51 #8 av: Jimmy.L

Allvarligt.

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2019-06-29 17:06 #9 av: Göstage

Så här långt ser det ut att kunna bli ännu en badsommar. Hoppas att man inte kommer upp i fjolårets negativa rekord...

"Förra sommarens varma och soliga väder lockade många till badplatser runt om i landet, men resulterade också i att 92 personer drunknade under maj-augusti.
På hela året dog 17 i Västra Götaland och 135 människor i Sverige, det tredje högsta antalet under hela 2000-talet."---

"I år (fram till midsommar) har hittills 19 personer drunknat, varav 16 har varit män (14 vuxna och 2 barn) och 2 har varit kvinnor (2 vuxna)."---

https://www.gp.se/nyheter/göteborg/inför-badsäsongen-så-räddar-du-någon-som-drunknar-1.15673545

Anmäl
2019-09-08 19:30 #10 av: Göstage

Apropå flytvästar:

"De senaste åren har räddningstjänsten i Norrtälje lånat ut gratis flytvästar till invånarna som vill ut på sjön. Satsningen har varit populär och i år har utlåningen av flytvästar tredubblats.
– Det tycker vi är jätteroligt, säger Malin Carlsson vid Norrtälje brandförsvar."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/populart-att-lana-flytvast-i-norrtalje

Bra initiativ! Tummen upp

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.