En följd av olyckan med fregatten Helge Ingstad kan bli att Norge följer efter luftfarten och inför engelska som officiellt kommunikationsspråk i norsk sjöfart.
Det visade sig att medan kommunikationen med fregatten skedde på norska så låg det fem kringliggande fartyg med personal som endast behärskade engelska, vilket ses som en mindre önskvärd situation.
Sjöräddningen i Strängnäs har tack vare donationer på 2,5 miljoner nu klart med införskaffande av en ny räddningsbåt med speciella egenskaper lämpliga för insjöanvändning.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/sjoraddningssallskapet-i-strangnas-far-ny-bat
I våras spelade det danska reseprogrammet Villum & Schmidt in en resedokumentär i två delar ombord på M/S Diana.
År 2030 kommer färjorna till Fredrikshamn att vara batteridrivna - det är Stenas koncernchef Dan Sten Olsson övertygad om, säger han i en intervju i GP. 2018 har i vissa delar varit ett dåligt år för koncernen , men man landar ändå i vinst, tack vare andra "ben".
"Oljeborrningen fortsätter att göra ett stort hål i Stenasfären – på ett år har minussiffrorna fördubblats till fyra miljarder. Lägg där till att sjöfarten med de stora tankbåtarna backat en miljard. – Det har varit ett bedrövligt år på de områdena – men det finns ljusglimtar på andra, säger koncernchefen Dan Sten Olsson, 71, och avslöjar att han gett sig in i hotellbranschen. Rekordförlusten på fem miljarder på oljeområdet påverkar förstås koncernen. Ändå kommer Stena som helhet att gå med vinst – 870 miljoner kronor före skatt enligt prognos."---
http://www.gp.se/ekonomi/stenas-vinst-minskas-efter-rekordförlust-på-fem-miljarder-1.11378843
Pågående demonstration i Göteborgs hamn:
"Ett 30-tal aktivister blockerade ingången till Energihamnen i Göteborg under lördagsmorgonen. Enligt aktivisternas facebooksida handlar det om en protest mot planerna att bygga en fossilgasterminal i hamnen. – Vi är på plats och bevakar, säger Stefan Gustafsson, polisens presstalesperson i Region Väst."---
https://www.expressen.se/gt/aktivister-blockerade-hamn-i-goteborg-polis-pa-plats/
#3 Danskt hygge!👍 Här är andra delen.
#5 Dom kan inte inse att sjötransporter är den miljövänligaste som finns, Deras tripp till hamnen var nog mer miljöförstörande.
Stockholms Reparationsvarv tar över MGAB Maskin och Fartygsservice verksamhet vid Beckholmen och Nybrokajen.
Under hösten startade monteringsarbetet för att färdigställa de första båtarna i Candela Speed Boats flotta. Byggd i kolfiber, proppfylld med superavancerad modern teknik har den beskrivits som en båtarnas Tesla. Kombinationen chef och passionerad ingenjör har visat sig vara ett vinnande koncept för att få VD Gustav Hasselskogs dröm om en eldriven båt att bli verklighet.
http://www.skargarden.se/vill-man-ha-nagot-gammalt-och-tryggt-finns-det-vanliga-batar/
Tidig julklapp till danska skolskeppet Georg Stage, som kan fördubbla antalet skeppselever 2019 tack vare ökat anslag från staten. Fartyget och dess besättning kan fira beskedet i Alicante, där man just nu befinner sig.
Framtiden är över oss. Det har länge pratats om autonom sjöfart, där besättningen sitter i land och inte ombord. Denna vision är nu verklighet och testades i skarpt läge i dag på rutten Pargas-Nagu av Finlands statsägda färjeoperatör Finferries och Rolls-Royce. Landsvägsfärjan Falco använde en kombination av Rolls-Royce Ship Intelligence-teknologier för att navigera autonomt sin väg mellan Pargas och Nagu. Under returresan var färjan fjärrstyrd från Åbo. Testet är världsunikt och i alla avseenden en gamechanger när det gäller hur vi betraktar sjöfarten.
– När man ska börja tulldeklarera och hantera det gods som går till Storbritannien utanför EU snart, då kan det bli störningar. Då kan man behöva extra yta, IT-lösningar och det blir nytt och annorlunda, säger Viktor Allgure´n, marknadsanalytiker på Göteborgs hamn.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7104454
Eckerö Linjen ökar farten när det gäller nätuppkopplingen till havs ombord på M/S Eckerö som trafikerar mellan Eckerö och Grisslehamn. Därmed blir Eckerö först på Ålands hav med höghastighetsbredband, en utveckling som Wasaline var först med ombord på M/S Wasa Express som går mellan Vasa och Umeå.
Efter höstens succé med bidraget för att skrota uttjänta fritidsbåtar har Havs- och vattenmyndigheten (HaV) beslutat att satsa ytterligare 1,2 miljoner kronor i år för att ännu fler ska kunna återvinna sina båtar på ett miljövänligt sätt.
#14 Bra beslut! 👍
Välkända Nimbus Boats köper en finsk konkurrent inom fritidsbåtssektorn.
"Göteborgska Nimbus Boats köper finska konkurrenten Bella Boats. Med förvärvet följer märkena Bella, Flipper och Aquador."---
"– Vi blir med affären störst i Norden och vi behöver en stark nordisk båtbyggare – vi är duktiga här, men internationellt har det pågått en konsolidering där det finns några stora drakar. Det är viktigt att ha resurser. Bella-Veneet OY (där veneet betyder båtar) har tre produktionsanläggningarna i Finland. Dessa ingår inte i förvärvet, utan de kommer att att hyras ut till Nimbus. De 150 anställda i Finland blir dock anställda av Göteborgsföretaget. Säljare av Bella Boats är amerikanska Brunswick Corporation."---
http://www.gp.se/ekonomi/nimbus-köper-finskt-företag-blir-ledande-i-norden-1.11456704
Den redan stora fiskhamnen i Hanstholm på norra Jylland skall byggas ut, och i samband med det bygger man vågbrytare som skall ta emot 14 meter höga vågor.
"Klimatförändringarna påverkar även planeringen av hamnar runt om i världen. På danska nordsjökusten byggs just nu nya vågbrytare i den stora och mycket utsatta hamnen i Hanstholm, som ska kunna stå emot både havsnivåhöjning och extrema stormar. Det berättar Hanstholm Havns tekniske chef Peter Nymann. – Vår vågbrytare är designad för en hundraårsstorm. Alltså den storm som kommer vart hundrade år. Vi har testat i laboratorium att den håller för det, säger han."---
Efter den senaste tidens förhandlingar mellan Hamnarbetarförbundet och Sveriges Hamnar kan en lösning vara nära. I eftermiddag träffas parterna igen.
https://www.sjofartstidningen.se/parterna-narmar-sig-varandra/
Vattnet kommer och går på ön Tangier i Chesapeake Bay på USA:s östkust. Översvämningarna och stormarna kommer visserligen oftare än förr, men det handlar om ojämna cykler, anser invånarna. De tror inte på en förändring i klimatet som mänskan, eller USA, kan göra något åt.
Engelska kanalen har fått sina egna båtflyktingar, då de istället för att gömma sig på långtradare börjat att i större skala försöka ta sig över till England med båtar nattetid, endera stulna eller genom hjälpare och flyktingsmugglare. Liksom vägen över Medelhavet kan det vara en riskabel resa.
https://www.nrk.no/urix/migranter-velger-sjoveien-til-storbritannia-1.14327389
Sjöfartsverket håller fast vid sitt förslag om avgiftshöjningarna. Rikard Engström, vd på Svensk Sjöfart: "Höjningarna är helt oförenliga med politikens mål".
https://www.sjofartstidningen.se/avgifterna-hojs-trots-kritik/
Goda nyheter för Stockholms bastuälskare – snart kan staden få fler bastuflottar. – Vi vill att Stockholm ska vara en rolig och levande stad. Då är bastuflottar ett väldigt trevligt inslag i stadsmiljön, säger kultur- och stadsmiljöborgarrådet Jonas Naddebo (C).
https://mitti.se/nyheter/stockholm-bastuflotte/?omrade=sodermalm
Idag döps M/S Visborg i Kina, det kommer ta ca 1 månad innan hon når Sverige. M/S Visborg drivs av LNG och är något större än sina föregångare M/S Visby och M/S Gotland, med en längd på 200 meter och en passagerarkapacitet på 1650. Hon får även en systerfartyg som kommer heta Thjelvar som håller på att byggas i Kina.
Dopet av M/S Visborg fullbordades kl 11:00 lokal tid på GSI-varvet i Nansha, Guangzhou i södra Kina genom en krossad champagneflaska av fartygets gudmor Siv Olofsson. Gotlandsbolagets styrelse och representanter fick sedan en rundvisning i fartyget där man imponerades av den fina inredningen rapporterar Håkan Johansson VD för Rederi AB Gotland från varvet i Kina.
Under fredagen meddelade mark- och miljödomstolen att de godtar Stockholms Hamnars utredning gällande transporter till och från den nya hamnen Stockholm Norvik Hamn. Därmed är samtliga villkor för Stockholm Norviks Hamn godkända.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/unika-bilderna-fran-ovan-pa-sveriges-nast-storsta-hamn
Att läget med vattennivåerna är fortsatt allvarligt är tydligt i Vättern och Munksjön som har sitt utlopp där.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/stora-mangder-vatten-saknas-i-vattern
På Beckholmen pågår sedan drygt trettio år tillbaka en varvsverksamhet som möjliggjort bevarandet av ett stycke seglande kulturhistoria. Här kan skutskeppare till en rimlig peng hysa in sina klenoder för att genomföra små och större underhåll och reparationer i egen regi.
#28 Förnämligt! 👍
I september 2015 sjönk en segelbåt utanför Boistö i Lovisa ovanpå en laxryssja. Ägaren till båten har nu dömts till ett års villkorligt fängelse och måste betala över 85 000 euro i skadestånd och ersättningar.
Eftersom snusförsäljning är förbjuden i alla EU-länder utom Sverige lockar Wasaline och dess delägare Umeå kommun snussugna resenärer från Finland med stockförsäljning i terminalen på den svenska sidan. Det strider mot kommunallagen enligt jurister.
"Umeå kommun är delägare i ett rederi som säljer snus i en hamn för att locka finländska resenärer till Sverige. Men försäljningen strider mot kommunallagen, enligt experter som Ekot pratat med."---
"Rederiet NLC Ferry driver färjetrafik mellan Umeå och finska Vasa under namnet Wasaline. Bolaget som ägs till lika delar av Umeå kommun och Vasa stad öppnade en så kallad "snusbod" i färjeterminalen utanför Umeå för drygt fyra år sedan för att locka finländska resenärer."---
#31 Jag har för mig att svensk snus inte får säljas på finsk vatten heller.
Strandlinjen har flyttat sig 75 meter ut i sjön i Hultebräan. Vattenivån är rekordlåg: över tre meter lägre än det brukar vara. Musslor och fiskar har blivit instängda i avskurna delar av sjön och boende vid sjön oroar sig nu för att djuren ska dö i vinter.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/har-har-vattnet-sjunkit-med-over-tre-meter
#32 Ja, det är väl därför terminalförsäljningen sker.
#33 Den varma sommaren har fått långsiktiga effekter som blir allt tydligare på olika håll. Från fisksjukdomar till uttorkade bäckar och Vänerns långvariga låga vattenstånd bland annat.
Sedan tidigare har det varit klart att Gullkrona gästhamn gör comeback 2019. Nu är det också klart att Gullkrona får en ny förbindelsebåtsrutt nästa sommar, skriver tidningen Turun Sanomat.
Med ett nytt marknadsteam ska Mälarhamnar få över mer gods på Mälaren.
https://www.sjofartstidningen.se/vill-se-mer-gods-pa-malaren/
Elvy står kvar i Finland.
"Under måndagen var det tänkt att Västtrafiks nya elfärja Elvy skulle börja trafikera Göta Älv. Men efter problem med batterileveransen har premiärturen skjutits upp på en obestämd framtid. – Prognosen just nu är helt klart osäker, säger Västtrafiks affärschef Christer Olsson."---
GP (betalartikel)
Tråkigt jag hoppas dom kan få en snabb leverans.
Ja, det här var ju snopet…😮
Ovisshet för västjylländska fiskare kring Brexit, eftersom de hämtar en tredjedel av sin fångst i brittiska farvatten. Säger parlamentet "ja" till Mays avtal så har man två år på sig att förhandla, röstas det "nej" har man bara garantier att få fiska nästa år ut.
https://www.dr.dk/nyheder/regionale/midtvest/danske-fiskere-om-brexit-kaos-det-ligner-ragnarok
En flodvåg som dränker allt i sin väg. Det visar bilderna av klimathotet mot Falsterbonäset. Vissa invånare kallar det "en myt". Miljöministern varnar att staten inte tänker rädda drabbade kommuner. – Om inget görs innebär det fara för liv, säger Per Juhlin, projektledare för "Skydd mot höga havsnivåer" i Vellinge.
https://www.expressen.se/kvallsposten/har-dranks-den-skanska-orten-kan-forsvinna-fran-kartan/
Europeiska kommissionen lägger till sex nya varv på sin förteckning över anläggningar för återvinning av fartyg.
Rederibarometern 2018 visar att det fortfarande ser ljust ut för sjöfarts- och rederibranschen.
GP:s ekonomireporter granskar ett (för?) hett rederi på börsen:
"Lite i skymundan är årets börsvinnare ett Göteborgsrederi. Men den framgångsrika resan kan lura potentiella investerare då bolaget brottas med ett gäng utmaningar framöver. Frågan är hur länge Viking Supply Ships finns kvar."---
http://www.gp.se/ekonomi/göteborgsrederiets-överlevnad-står-på-spel-1.11576715
VIA Stockholms Hamnar kommer ut fyra gånger per år. Det är en tidning för dig som vill veta vad som händer i hamnen och läsa om människorna som jobbar där.
Den är gratis att läsa och finns på länken nedan.
https://www.stockholmshamnar.se/om-oss/informationsmaterial/tidningen-via/
I dag sattes den första pålen för utbyggnaden av Gävle hamns containerterminal. Den ska bli dubbelt så stor som idag och kommer att förändra Gävles skyline.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/nu-startar-den-gigantiska-hamnutbyggnaden-i-gavle
Ute på Skarholmen finns seglare i elitklass och nu vill man locka fler att upptäcka sporten genom att storsatsa på allsvenskan segling nästa år.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/upsala-upp-i-allsvenskan-segling-storsatsning
På måndag ska politikerna i Umeå fatta beslut om en jätteinvestering i Umeå hamn. Det handlar om 850 miljoner kronor som bland annat ska gå till nya kajer.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/vill-satsa-850-miljoner-kronor-pa-hamnen-i-umea
Trevligt att se offensivlustan i våra hamnar! 👍
Ja det tycker jag med och det är trots höjda lotsavgifter mm.
Containerships har tagit leverans av sitt första LNG-drivna containerfartyg från Wenchong Shipyard i Kina.
https://www.sjofartstidningen.se/containerships-forsta-levererad/
I morgon, lördag, döps Thun Tankers andra fartyg i E-klassen till Thun Evolve vid varvet Ferus Smit i Groningen, Nederländerna. Samtidigt levereras Thun Eos.
https://www.sjofartstidningen.se/namngivning-och-leverans-av-e-fartyg/
Idag har en ny svävare överlämnats till Sjöräddningssällskapet i Östergötland. Den nya svävaren, som kommer att användas året runt, kommer att placeras i Arkösund.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=160&artikel=7114639
Det har funnits en oro bland de som dricker det renade havsvattnet i Östergarn att de giftiga algerna skulle finnas kvar i dricksvattnet efter reningen. Nu visar prover att det inte fanns några spår av giftalger i det avsaltade vattnet som testats.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=94&artikel=7114831
Jag mönstrar på ett fraktfartyg en sen kväll i september. I tre dygn ska jag följa med livet ombord på M/S Finnmerchant, rorofartyget som trafikerar mellan Hangö och Rostock.
Natten mellan lördag och söndag larmades polisen i Karlskrona om ett bråk på Aspö. För att kunna ta sig till ön fick man ringa in personal från Trafikverket Färjerederiet som kunde köra färjan.
http://www.sydostran.se/karlskrona/polisen-fick-kommendera-ut-aspofarjan-i-natt/
Nu har Gotlandsbolagets nybygge Visborg levererats och införts i det svenska registret.
https://www.sjofartstidningen.se/visborg-levererad-till-gotlandsbolaget/
Det har uppstått en ny stor ispropp i Ogströmmen mellan Ogsjön och Öjen i Malung-Sälens kommun. Samma sak har hänt tidigare, senast i april då den var så omfattande att den behövde sprängas.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/ny-ispropp-i-oje-raddningschefen-ingen-panik
#58 Brukar inte det mer höra våren till annars?
Jo det brukar vara så men nu har det växlat mellan kallt och milt väder vilket skapar isproppar.
"Naturskyddsföreningen och WWF skriver att Sverige uppnått målet om att skydda tio procent av havet till år 2020. Det stämmer på pappret men i praktiken finns fortfarande brister i skyddet av värdefull undervattensnatur", skriver bland andra Sofia Wikström, docent i marinekologi på GP debatt.
http://www.gp.se/debatt/politiker-skydda-de-marina-ekosystemen-1.11793735
I dag medverkar flera sjöfartsorganisationer i en övning som syftar till att bygga upp totalförsvaret i Sverige.
Danske marinhemvärnet har köpt in tre före detta lotsbåtar av DanPilot för att låta bygga om dem för deras nya användningsområde. Ursprungstanken var att leasa båtarna på två årskontrakt, men det visade sig förmånligare att köpa dem.
Idag bildades Vänerrådet, ett samarbete mellan Värmlands och Västra Götalands länsstyrelser med uppgift att få fram en mer naturlig avtappningsstrategi för Vänern i stället för nuvarande strikta reglering. Idag finns det alltför många aktörer som har egna intressen av att hålla vattennivån på en nivå som passar dem.
I nuläget är vattenståndet så lågt att om det blir en isvinter kan det bli svårigheter att ta upp en isbrytare i sjön.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/darfor-bor-du-oroas-over-vanerns-vattenniva
Jag hoppas dom hittar en lösning snart.
Nu kan man följa M/S Visborg på sin väg mot Sverige.
https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/shipid:5334653/zoom:11
ScanOcean blir återförsäljare av Nestes lågsvavliga bunkerbränsle på den svenska ostkusten.
https://www.sjofartstidningen.se/neste-och-scanocean-samarbete/
Långt ute på Estlotan i Sibbo skärgård utanför Helsingfors bodde ett gammalt par med en fantastisk kärlekshistoria. Äventyret återges i dokumentären Herbert och Alice på Yle Fem.
#68 Härlig historia! 👍Läste om den tidigare, men har inte sett (hört?) programmet.
#69 Vi får hålla utkik efter programmet.
#70 Kan ses här.
Tack.
Det är alltså Dick Ekström som ser till att M/S Visborg förses med bränsle för den långa resan hem. På onsdag fylls tankarna på redden utanför Hong Kong. På lördag sker ytterligare en påfyllning i Singapore innan resan över Indiska oceanen vidtar. Bränslet utgörs till en början av så kallad MGO med svavelhalten 0,5 vilket än så länge är tillåtet på världshaven. Därefter ska fartyget bunkra på nytt i Sydafrika i början av januari för färden över Atlanten och slutligen i Las Palmas den 8 januari då man fyller på miljövänligare bränsle (0,1 procent svavel) för färden upp mot Östersjön.
https://www.sjofart.ax/nyheter/alandska-baltic-bunkrar-visborg
#68 Har sett programmet nu. Intressant och lite rörande.
Ska kika på den senare i kväll.
Förundersökningen kring de 95 kilo kokain som hittades i en container i Skandiahamnen i Göteborg i augusti läggs ned, skriver Göteborgs-Posten.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=7117260
Rätten att få vara den man är. Att sikta högt och ta ansvar för sig själv. Att älska horisonten men också utmaningen i att lasta så många bilar som möjligt på ett ro-ro-fartyg. Det är den kort-korta beskrivningen av Malin Andersson, sjökaptenen som en gång var en hånad flicka, en underdog som lärde sig att världen kan öppnas med ett öppet sinnelag. Nu är Malin Andersson Sjöfartsverkets första kvinnliga befälhavare på en större båt.
#77 Låter som hon är väl värd den framgången! 👍
#78 Ja det är hon.
Nu vräks de första stenarna ner i vikarna Långa Lisa och Solviken på Verkö i Karlskrona. Och efter nyår kommer en pråm med sten att lägga ut 600 000 kubikmeter fyllnadsmassa.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=105&artikel=7117573
14-åriga Savannah Challis från Trelleborg är en ung skånsk talang i vågsurf. Och det kalla decembervädret har hon inga problem med.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/hon-surfar-aret-runt-trotsar-decembervadret
När jordens temperatur stiger påverkar det även havsvattennivån och risken för översvämningar i kustnära områden ökar. I framtiden riskerar hus som ligger under tre meter över havet att drabbas av översvämningar. Nu listar Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, Kalmar som särskilt utsatt.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/stigande-vattennivaer-drabbar-kalmar-lan-hart
I november förra årets togs initiativet. Nästan exakt ett år senare är arbetet med att väcka stranden vid Sjaustre till liv i mål.
https://www.gotland.net/sv/se-gora/arkiv/sanden-ar-tillbaka-pa-stranden-i-sjaustre
Trafikverket vill bli föregångare i landet när det gäller drift med fossilfria drivmedel. En strategi för detta har nu överlämnats till regeringen.
https://www.sjofartstidningen.se/vill-ga-braschen-fossilfria-fartyg/
Planerna på en bro över Kattegatt, mellan Själland och Jylland i Danmark, tar ett steg närmare förverkligande. Men partierna i folketinget är oense i frågan om det ska bli en ren vägförbindelse eller utökas med tågtrafik.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/kattegattbro-utan-tag-danska-ministerns-val
#85 Utredningsdags alltså? 😉
#87 Ja Sverige ett paradis för utredningar.
Intrångsförsöken har minskat i Göteborgs hamn.
"Stora delar av Göteborgs hamn är klassat som skyddsobjekt och omges av larm och elstängsel, men trots det försöker många ta sig in i lönndom för att ta sig ombord, exempelvis gömda i bilar, på fartyg som kan ta dem över Atlanten efter avslag på asylansökan i Sverige."---
"I Göteborgs tingsrätt har en rättegång nyligen avslutats mot fyra ensamkommande afghaner som tog sig in på hamnområdet men som kunde omhändertas av skyddsvakter och gripas av polis. I polisförhör har de uppgett liknande historier om att då de inte fått sin asyl beviljad vill de ta sig till ett annat land och söka asyl där. Ingen visste säkert vart de skulle, men det pratades om Belgien och Kanada. Med sig hade de väskor med kläder, vatten och choklad, för att klara resan.
Säkerhetschefen vid Göteborgs hamn, Thomas Fransson, säger till Nyheter Idag att alla hamnar som har trafik på Nordamerika är intressanta för fripassagerare, och att trycket nere i Europa är mycket högre än i Göteborgs hamn. Dessutom fick vi en ny skyddslag första juli i år som skärpt straffen för att olagligt beträda skyddsobjekt, och sedan den nya lagen började gälla har 45 personer försökt göra intrång i hamnen, vilket är en halvering gentemot tidigare. Om man tittar något år tillbaka gjordes intrångsförsök i hamnen varje vecka."---
Säkerheten kring våra hamnar har blivit bättre.
Det låga vattenståndet, en meter under normalnivå som mest, har givit Bromölla kommun och hjälpsamma ortsbor möjlighet att städa delar av Skånes största sjö.
"Det som göms i snö kommer upp i tö. Samma gäller för Ivösjön, Skånes största sjö. En oväntad fördel när vattnet sjönk i sjön i somras var att skräp som tidigare varit dolt under ytan kom fram. När vattnet sjönk till rekordlåg nivå efter sommarens torka blottlades en rad gamla synder. Dumpade plastbåtar och gamla bildäck ligger och läcker ut miljöfarliga mikroplaster i vattnet."---
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/bildack-och-batvrak-stadas-bort-fran-ivosjon
Wallenius Marine utvecklar ett koncept för vinddrivna fartyg som med hjälp av stående vingar seglar med omkring 10 knops fart.
https://www.sjofartstidningen.se/wallenius-marine-utvecklar-segelfartyg/
#92 Spännande - hoppas att det visar sig fungera!
#93 Ja men det blir en långsam fartyg.
Juletid brukar vara synonymt med fullbokade båtar. Men i år finns det fortfarande tomma platser.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=94&artikel=7120007
Den vanliga promenaden vid stranden i Lyckesand fick ett ovanligt slut. Plötsligt slukades Louise Miding ner i ett hål och kunde inte ta sig upp.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=7120135
Brottplatsen för ett vidrigt dåd, Peder Madsens ubåt UC3 Nautilus, har skrotats. Skönt att den inte fick bli en morbid påminnelse…
https://www.expressen.se/kvallsposten/peter-madsens-ubat-har-forstorts/
#97 Mycket bra.
I Spanien byggs nu en bogserbåt med hybriddrift och isbrytande egenskaper för Luleå Hamns räkning.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/bogserbat-med-hybriddrift-till-lulea
Det var ett kallt, mörkt och blött arbete som pågick i Lerbergets hamn på lördagen. Byalaget tog hjälp av dykare för att få loss resterna efter den gamla bryggan, som ska bytas ut.
https://www.hd.se/2018-12-22/har-gar-man-pa-djupet-med-lerbergets-hamn
Fyra fripassagerare som upptäckts på det italienska fraktskeppet Grande Tema när det lämnat Nigeria bröt sig ur den hytt där de placerats och tog personer ur besättningen som gisslan. Beväpnade med järnrör försökte de därefter tvinga fartyget att gå mot England.
Fartygets personal lyckades dock ta kontakt med myndigheterna, och när man närmade sig Themsens mynning bordades fartyget av den brittiska flottans elitstyrka som fritog gisslan och grep passagerarna.
Polisen ser inte dådet som terrorelaterat.
https://www.dr.dk/nyheder/udland/gidseltagere-overmandet-af-britiske-styrker
Bra gjort av dom brittiska myndigheterna. Sänd dom tillbaka till Nigeria och låt dom avtjäna straffet där.
Mäktigt.
#103 Javisst är det imponerande!
Seismikskeppet Ramford Tethys tillhörande norska Petroleum Geo Services blev under lördagen bordat av ett militärfartyg från Venezuela då det befann sig på uppdrag för oljebolaget Exxon Mobile utanför Guyanas kust. Guyana fördömer handlingen."---
Precis som i Sverige satsas det i Danmark stort på att bygga ut hamnar, och dessutom förbereder man sig för framtida vattenhöjningar på grund av klimatförändringar. Rönne hamn på Bornholm höjer sina nya kajer redan nu med 70 centimeter i jämförelse med de befintliga, inför prognosen att vattenståndet kommer att vara 80 centimeter högre år 2100 än vad det är idag.
https://www.dr.dk/nyheder/regionale/bornholm/havne-skal-goere-moler-og-kaj-anlaeg-en-meter-hoejere
Med tregradigt vatten så blev det traditionsenliga juldagsbadet i Göteborg kanske en aning varmare än vanligt. Men bara en aning. Totalt omkring ett hundratal personer trotsade kylan och kastade sig i vattnet – för att samla in pengar för kampen mot en dödlig sjukdom.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/hundratal-trotsade-kylan-julbadade-i-goteborg
Museijärnvägar, historiska båtar, veteranbilar och gamla flygplan är alla exempel på det rörliga kulturarvet. Riksantikvarieämbetet tycker nu att det behövs lagskydd för att kunna behålla arvet.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/rorliga-kulturarvet-ska-skyddas
#108 Bra! 👍
Enligt SMHI kommer problemet med de låga vattennivåerna i Vättern att bli allt vanligare i framtiden. Något som direkt kan påverka båttrafiken i Göta kanal. – Så klart är det ett rejält bekymmer för oss på längre sikt, då kan vi få problem med vattennivåer i sjöar som sjunker och båtar som ska över slusströskeln, säger Roger Altsäter, vd för Göta kanalbolaget.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=160&artikel=7098002
Efter en våg av beställningar för några år sedan, speciellt från tankredare, har antalet handelsfartyg i order nu minskat något. Orsaken är att ett betydande antal fartyg har levererats.
Jag förstår inte varför man inte är i god tid till färjan?
Götaälvdalen är konstant hotad av jordskred.
"Tre stora jordskred har inträffat i Göta älvdalen i modern tid, med omfattande materiell förstörelse och över tio döda som följd. Klimatförändringarna har ökat risken för ett nytt, stort skred – och i Lilla Edet gör politikerna allt de kan för att uppmärksamma staten på faran som hotar deras hem. – Det är inte frågan om det kommer ett skred, det är en fråga om när, säger Camilla Waltersson Grönvall (M)."---
https://www.expressen.se/gt/samhallet-riskerar-rasa-ner-i-gota-alv/
#114 Läskigt.
Kustbevakningen gjorde en del erfarenheter vid grundstötningen av bilfraktfartyget utanför Västervik i somras.
"Grundstötningen av lastfartyget Makassar Highway i somras gör nu att Kustbevakningen ser över bemanningen i semestertider för bättre kunna hantera större olyckor."---
"Arbetet med olyckan har gett Kustbevakningen flera nya lärdomar som bland annat att det behövs bättre ankare för att hålla fast länsorna. – Botten var väldigt stenig och de här ankarna hade svårt att bita. Vi har redan köpt in bättre ankare, säger Oskar Feltenstedt."
Batterikonverteringen av Aurora och Tycho Brahe har gjort att världens sjöfartsblickar de senaste åren har vänts mot Helsingborg. Sjöfartstidningen har julturat med den numera tystgående Aurora.
#21 Förra året tog sig 539 illegala invandrare in i England över Engelska kanalen (finns nog ett mörkertal där). Nu höjer man övervakningen av sjövägen.
"Storbritannien kallar in flottan som ett svar på ökningen av migranter som försöker ta sig till landet sjövägen från Frankrike, enligt källor inom det brittiska försvarsdepartementet. Patrullbåten HMS Mersey förbereds nu för att börja patrullera Engelska kanalen."---
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gP278B/brittiska-flottan-kallas-in-mot-migrantbatar
Den finländska handelsflottan fortsätter växa. Strax före jul blev det klart att Fin-Terpuu genom dotterbolaget Mopro Oy med huvudkontor i Nyslott köpt lastfartyget Rinaland och bytt både namn och flagga på fartyget. Rederiets vd Olavi Tyrsky bekräftar affären för Ålands Sjöfart. Efter övertagandet i Nyslott den 18 december heter fartyget numera M/S Nina och bär finländsk flagg istället för lettisk. Nina är sedan tidigare känd under namnet Nina efter att ha ägts av nagurederiet Archipelago Lines Oy och chartrats av Meriaura. Fartyget är byggt 1987.
https://www.sjofart.ax/nyheter/nyslottsredare-koper-och-vaxer
Japan har ett liknande statuskrig som Göteborgs fiskhamn har kring årets första sålda hummer på hösten, men den japanska är mycket större men betydligt mindre smaklig - där gäller budkriget den utrotningshotade blåfenade tonfisken.
"Traditionen att betala makalösa summor för årets första tonfisk kvarstår trots att Tokyos legendariska fiskmarknad Tsukiji bommat igen. På den nya marknadsplatsen Toyosu slutade ett 278 kilo tungt exemplar av den starkt hotade arten blåfenad tonfisk på 333,6 miljoner yen (28 miljoner kronor)."---
Köparen som kammade hem den ovanligt dyra fisken är restaurangägaren och självutnämnda tonfiskkungen Kiyoshi Kimura. - Det är den bästa tonfisken. Jag lyckades köpa en utsökt, superfärsk tonfisk, säger Kimura. Han erkänner dock att priset blev lite högre än han tänkt sig."---
http://www.gp.se/ekonomi/rekordpris-för-första-tonfisken-1.12166701
Sådant här plus Japans beslut att återuppta den kommersiella valslakten i större skala ökar förhoppningsvis inte förtroendet för landet i omvärlden…
Den blåfenade tonfisken har för övrigt blivit omskriven i vårt land de senaste åren eftersom den börjat öka vid västkusten. Förhoppningsvis har man lärt av misstagen sedan förra utfiskningen, så att den får möjlighet att etablera sig här igen.
Anm. Kilopriset för den första hummern vid fiskhamnsaktionen i höstas var 83.000 kronor.
28 miljoner kr för en fisk. 🤦♂️
100.000 per kilo, mer än för färskräkorna till och med…😃
#122 Jag undrar vad en måltid på den restaurangen kan kosta. Kan inte vara möjligt att gå med vinst.
#123 Googlade lite på köparen förut, och han tydligen 203 sushirestauranger…😮
En isbröllopskatedral, lutande tornet i pisa – en hel temapark byggd av is. Den årliga isfestivalen i Harbin i nordöstra Kina öppnade för 35:e året under lördagen. Sedan mitten av december har arrangörerna filat på isblock från floden Songhua, som formats till jättelika byggnader och skulpturer.
#125 Sagolikt, i dubbel bemärkelse!
#126 Kan bara instämma.
"Vi vill se en infrastrukturminister som ser till att Sverige godkänner EU:s gemensamma regelverk för inlandsfartyg för att minska klimatfarliga utsläpp från lastbilstrafiken", skriver Bertil Arvidsson, senior advisor transport och miljö, och efterlyser bland annat EU-klassade pråmar även i Sverige.
http://www.gp.se/debatt/ersätt-klimatfarliga-lastbilar-med-inlandsfartyg-1.12034426
Ja mer fartyg tack.
Hittills har det bara varit "nära på", säger Sjövärnskårens ordförande Kent Svensson om det första året med avtalet med Kustbevakningen om samarbete.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=94&artikel=7119276
Flera av hyttägarna ryckte ut och kämpade i flera timmar när deras badhytter sköljdes ut i vattnet då stormen. Alfrida höjde vattennivån på Skanörs strand. Också den nya bryggan som invigdes i hamnen i maj förstördes i stormvädret.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/de-raddade-badhytterna-fran-skoljas-ut-i-havet
"Den positiva trenden med rederier som väljer att flagga hem sina fartyg håller i sig. Svensk Sjöfart hoppas snart kunna passera milstolpen 100 svenskflaggade fartyg. – För några år sedan när vi var på nedåtgående så var 100 en skräckgräns. Vi bröt tyvärr den på nedåtgående men nu när vi är på väg att bryta den på uppåtgående trend är det mycket roligare, säger Rikard Engström, vd på redarföreningen Svensk Sjöfart."---
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7114232
En efterlängtad nyhet!
#132 Härligt.
#131 De kan nog räkna med att få rycka ut och rädda sina badhytter igen, då en ny vattenhöjning är att vänta.
Den danska regeringen presenterar planer på att skapa nio konstgjorda öar utanför Avedøre Holme vid Køge Bugt i Storköpenhamn. Totalt kommer tre millioner kvadratmeter att fyllas upp med jord och en storlek motsvarande 420 fotbollsplaner. Man räknar med att starta arbetet 2022 och de första tomterna ska då kunna säljas 2028. Man beräknar att försäljning av tomtmarken kommer att finansiera hela projektet. När allt är klart hoppas man att ha skapat en europeiskt Silicon Valley, där 12.000 personer kommer att ha sina arbetsplatser.
Oljehamnarna i Nacka och Loudden avvecklas. Nu flaggar landstinget för att det behövs en ny oljedepå som kan säkra länets behov av bränsleförsörjning i minst 90 dagar. Depån behöver byggas på en plats så att depån går att trafikera sjövägen.
https://mitti.se/nyheter/bransledepa-oljehamnen-nacka/?omrade=nacka
Över 3 000 personer har blivit stungna av giftiga blåsmaneter inom bara några dagar i nordöstra Australien. Minst fyra större stränder har stängts på grund av manetinvasionen i delstaten Queensland, och räddningsorganisationer vid kusten varnar för att fler maneter är på väg.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7127081
Idag så bytte Finnlines fartyg Finncarrier namn och flagg på Oresund Drydocks Ship Repair Yard. Nya namnet blir Color Carrier och den norska flaggan i aktern.
#132
Skattereglerna bidrog till att antalet fartyg i den svenska handelsflottan minskade från 254 till 89 mellan 2001 och 2017. Flera svenska rederier valde i stället att flagga ut fartygen till bland annat Danmark. Men 2018 bröts trenden och antalet fartyg som tar emot svenskt sjöfartsstöd är på väg uppåt igen, mycket tack vare tonnageskatten som infördes 2017.
https://www.nt.se/asikter/ledare/sla-vakt-om-handelsflottan-om5665869.aspx
Oden drar iväg på äventyr i vinter.
"I år inleds ett unikt projekt då Arktis för första gången ska studeras under en hel vinterperiod. I dag är kunskapen dålig – trots att smältande glaciärer i området påverkar de globala luft- och havsströmmarna. Forskningsprojektet sker med den tyska isbrytaren Polarstern. Svenska isbrytaren Oden kommer att bistå det tyska fartyget vid två tillfällen med både bränsle och proviant. Ett forskning som kommer att ge ökad kunskap till hur uppvärmningen av Arktis påverkar luft och havsströmmar."---
Isabelle har tydligen problem med sin bogport som fick sig en smäll under stormen förra veckan. Hon lossar och lastar via aktern just nu.
#141 Usch - där ringer det några klockor…😮
#141 Ska inte vara någon fara den ska ta i mot vågorna den vattentäta porten sitter på insidan.
#143 Kanske mer själva påminnelsen som skapade associationer.
#144 Förstår det.
Just nu rensas pirathamnen på vrak. Bärgare är på plats för att plocka upp en båt som sjönk i somras.
Den nya gasfärjan är på väg från Kina till Gotland. Men på vägen har vädret ställt till det för besättning som bland annat tvingats vända vid ett tillfällen.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=94&artikel=7127942
Allt större krav på tullen gör att de tvingas prioritera hårt och för hamnen i Norrköping innebär det max ett besök i månaden.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=160&artikel=7125927
Nya affärer och kanske en ny färjeförbindelse. Det hoppas Karlshamns hamn att deltagandet i ett nytt internationellt projekt ska kunna resultera i.
– Den stora drömmen är att ha en ny linje, konstaterar Ulf Sandevärn. Projektet, som medfinansieras av programmet Interreg south Baltic, ska pågå under tre års tid .
http://www.sydostran.se/karlshamn/internationellt-projekt-kan-ge-hamnen-nya-affarer/
#141 Isabelle har så kallade "clam doors" och sluter sig som en mussla.
Fyra småbåtshamnar vill regionen sälja: Flundreviken i Visby, Gnisvärd, Lännahamnen i Slite, och hamnen vid Hallshuks fiskeläge. Dyrast är Flundreviken på 4,5 miljoner kronor.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=94&artikel=7127991
#151 Skulle inte förvåna om det dyker upp ryska intressenter…
#152 Vet inte om dom är så intresserade av en småbåtshamn men inget är omöjligt.
#153 Utvecklingen är ju inte obekant i Finland, var det inte en incident mellan finsk skyddspolis och ryssar i Ålands skärgård förra året?
Mer i samma ämne:
#154 Sant.
Gotland blir utan räddningshelikopter i flera månader
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/gotland-blir-utan-raddningshelikopter-i-flera-manader
#156 Riktigt illa!
#157 Ja det är inte bra.
Fartyget J.L. Runebergs reservpropeller i brons stals från rederiets förråd i Borgå under mellandagarna. Tack vare rådigt agerande från ett ögonvittne lyckades polisen snabbt komma skurkarna på spåren.
Svitzer tar över Port Towage Nordics verksamhet i Öresund och köper samtidigt bogserbåtarna Sund och Ven.
Jag vet inte om man kan se denna bild på facebook utan konto men här ser man dom vattentäta dörrarna innanför bogporten,
https://www.facebook.com/alandssjofart/photos/pcb.2199902560074060/2199900996740883/?type=3&theater
#161 Jodå, de går att se.👍
#163 Blev intresserad över utvecklingen efter det du skrev då och har läst in mig lite på "clam doors" redan. 🙂
#164 Visa säger även fjärilsportar. 🙂
Vattenledningar ut till ett antal öar utanför Torhamn har flutit upp till ytan. Nu går Pelle Pettersson, hamnchef, ut med en varning till båttrafiken. – Det är en fara för sjötrafiken. Kör man på en ledning i hög fart är risken stor att du välter ur båten, säger han.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/hamnchef-varnar-for-flytande-ledningar-vid-tornhamn
Sedan Sjöfartsverket och SMHI valde att samarbeta så kan man göra mer exakta prognoser för förändringar i havsnivån.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/battre-varningar-med-fler-matstationer
Konflikt hotar i ett antal hamnar.
"På måndagen varslar Svenska Hamnarbetarförbundet om riksomfattande stridsåtgärder."---
"Varslet som bland annat skulle stoppa arbetet i Umeå, Karlshamn, Helsingborg och Halmstad kan träda i kraft den 23 januari."---
http://www.gp.se/nyheter/sverige/hamnarbetarförbundet-varslar-om-stridsåtgärder-1.12304499
#168 Det vore illa om det blir lika långdraget som i Göteborg.
Stranderosion hotar många stränder. Nu föreslår forskare att sjögräs ska lösa problemet.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=7127757
Demolerade livräddningsstegar, kantrade lysbojar och en trapphiss som inte klarar rådande väder. Listan över fel på kryssningskajen har flera akuta punkter.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=94&artikel=7130632
#168 Var detta som jag fruktade.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7131646
#172 Ja, det har väl legat i luften…
En hertig finns redan och nu är det bestämt att landskapet Skåne även ska få en ubåt uppkallad efter sig. HMS Skåne beräknas bli leveransklar till ubåtsflottiljen i Karlskrona år 2025.
År 2024 år är det dags att sjösätta den nya ubåtstypen A 26. Byggnationen pågår redan på Saab Kockums i Karlskrona. Nu är det också klart att namnen på de nya båtarna blir HMS Skåne och HMS Blekinge.
#174 Positivt! 👍
Hamnen i Halmstad nämns som en av de hamnar i Sverige som varslar om strejk – men det är felaktigt. Däremot menar fackförbundet att det kan bli aktuellt senare med övertidsblockader och strejker i Halmstad.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/ingen-strejk-i-halmstad-hamn-an
Naturvårdsverket ger Axess Logistics i Södertälje hamn ekonomiskt stöd på över 430 000 kronor för att sätta upp laddstolpar för elbilar. Företaget hanterar importerade bilar och där tror man att 2019 kan bli året då elbilarna slår igenom. – Det är en förberedelse för vad vi tror är en nära framtid, säger Benny Gustafsson, platschef på Axess Logistics i Södertälje hamn.
#171
Knappt två veckor efter stormen Alfridas framfart syns fortfarande spåren efter skadorna på kryssningskajen i Visby. Nu för Region Gotland en dialog med konstruktören av kajen för att förhindra liknande skador i framtiden.
https://kusthav.ifokus.se/discussions/5bfe42dace12c4120300011b-last-och-sett-om-hav-och-fartyg-2
Idag inleds en tvist om 40 miljoner kronor i försäkringspengar i Västmanlands tingsrätt, efter storbranden i oljehamnen i Västerås sommaren 2017.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=112&artikel=7131976
Fyra män döms till fängelse i tio månader och utvisning för grov stöld. Männen fanns skyldiga till omfattande stölder från båtar i Ronneby under oktober förra året.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/fangelse-och-utvisning-for-tjuvkvartett
Under de kommande veckorna kommer en av Destination Gotlands färjor att ligga stilla i Visby hamn, vilket drabbar turlistan. "Framför allt är det våra resenärer som reser på södra linjen som blir drabbade av obekväma restider", meddelar Destination Gotland.
https://www.gotland.net/sv/resa/arkiv/turlistan-paverkas-nar-en-gotlandlandsfarja-ligger-still
#168 "Alla hamnkonflikters moder", Göteborgs hamn, inkluderas i strejkhotet.
http://www.gp.se/ekonomi/göteborg-dras-in-i-hamnstrejkerna-1.12465656
#182 Södertälje, Köping och Västerås ser ut att klara sig undan strejken.
Den totala godshanteringen i de svenska hamnarna minskade något det tredje kvartalet 2018, trots att fartygsanlöpen ökade i antal.
https://www.sjofartstidningen.se/fler-fartyg-men-mindre-gods/
Första fartyget i Stena Lines nya ropax-serie har lämnat torrdockan på Avic Weihai Shipyard i Kina. Fartyget heter Stena Estrid.
https://www.sjofartstidningen.se/stena-estrid-har-lamnat-dockan/
#185 Kul att titta på Stenas hemsida för trafiken på Estrids kommande hemmatrad. Man känner igen Stenas layout!
#182
Sveriges Hamnar svarar nu facket med att varsla om lockout i bland annat Karlshamns hamn.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/nasta-vecka-vantar-lockout-i-karlshamns-hamn
M/S Visborg har nu nått Las Palmas dä dom kommer att bunkra innan dom fortsätter mot Sverige.
Från och med måndag börjar vissa restriktioner för sjöfarten på Vänern att gälla. Den kustnära isen växer och är på sina håll 5 centimeter. Den väntas växa snabbt ut i öppet vatten under den kalla period som väntas.
https://www.lidkopingsnytt.nu/2019/01/18/vanerns-vatten-stiger-flera-fartyg-till-lidkoping/
Hoppas att vattendjupet är tillräckligt för isbrytarna att gå upp i Vänern nu då. Vattendjupet är ju bara en decimeter över medelvattenståndet på sjökorten.
#190 Ja det behöver komma mycket nederbörd nu.
M/S Visborg har nu lämnat Las Palmas och beräknas anlända varvet i Landskrona den 27 januari.
Bygget av den nya torrdockan för fyrmastade segelfartyget Pommern är nu klar. På måndag ska dockan fyllas med vatten för att Pommern senare i vår ska bogseras in.
Det räckte över 40 år innan Maria Björnstam ville öppna upp sin kista med klenoder från den ökända expeditionen hon var kapten för år 1973. Varken hon eller de 11 deltagarna ville efteråt tala om hela upplevelsen. Den mexikanska antropologen Santiago Genovés som stod bakom experimentet avled 2013, precis när Marcus Lindeen börjat planera sin dokumentärfilm om flotten.
https://svenska.yle.fi/artikel/2019/01/20/45-ar-senare-talar-kaptenen-ut-sanningen-om-sexflotten
För en dryg månad sedan kom Göran Grudén från Söderhamn hem från Somaliland i Östafrika där han hjälpt till att utbilda den lokala kustbevakningen.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=99&artikel=7134051
Till i sommar skulle den skandalomsusade olovliga båthamnen vid Årstaviken som gäckat staden vara borta, utlovades det. Men nu visar det sig att rivningen kan försenas.
Den svenska rederinäringen är stadd i expansion men var sjätte anställd är över 58 år och generationsväxlingen hotas av personalbrist. De närmaste fem åren räknar branschen med att behöva anställa cirka 800 personer men fyra av tio rederier uppger i en rapport att de under det senaste året haft svårt att hitta personal med rätt kompetens, skriver Dagens industri.
http://www.industrinyheter.se/20190120/28790/sjofarten-har-svart-att-fa-tag-pa-folk
Intressant logistiksamarbete presenteras idag.
"Idag samlas en rad aktörer i Södertälje Hamn för att presentera ett nytt samarbete som ska förbättra logistiken av gods i Sverige. Detta handlar om både import och export som fraktas både via järnväg och sjöfart. Södertälje Hamn presenterar idag ett nytt strategiskt samarbete med den globala koncernen APM-Terminals, som är det bolag som sköter driften av containerhamnen i Göteborg. – Vi ska samarbeta för att använda våra miljövänliga transportsätt, både sjöfart och järnväg, på ett bättre sätt för våra kunder, säger Robert Tingvall, vd Södertälje Hamn. Ett av stegen mot det målet är att samlas."---
#198 Då hoppas jag på lite intressanta fartyg till hamnen i framtiden.
På tisdagsmorgonen lade medlarna i hamnkonflikten ett bud för parterna att ta ställning till under tisdagen.
"Godstransporterna genom Göteborgs hamn är nu sammanställda för helåret 2018. Containervolymer ökade med 17 procent jämfört med föregående år. Energiprodukter, intraeuropeiska roro*-enheter och nya bilar minskade med en procent vardera, ställt mot de höga jämförelsetal de tre segmenten visade för 2017."---
Ur pressmeddelande från Göteborgs hamn.
Att observera är dock att verksamheten 2017 stördes av den långa hamnkonflikten. Och nu kan det bli mer av den varan…
#200 Dåliga nyheter om konflikten.
"Konflikten mellan Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar fortsätter. Under tisdagsmorgonen avvisade fackförbundet det avtal som medlarna presenterade under tisdagsmorgonen."---
"Sveriges Hamnar som accepterade medlarnas avtal skriver i en kommentar att situationen kommer få konsekvenser för svenska företag."---
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/avtal-efter-medling-avvisas-av-hamnarbetarforbundet
M/S Visborg tuffar på och enligt AIS ska hon nå Landskrona kring 11 i morgon.
Att använda havet är ett relativt miljövänligt sätt att frakta varor. Men också sjöfarten måste dra sitt strå till stacken när det gäller miljön. Rederiet Destination Gotland tar ett stort kliv för att minska sin miljöpåverkan när en ny gasfärja snart tas i drift.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/nya-gotlandsfarjan-ska-ge-miljovinster
I Gösta Maijgren bok “Dalarölotsar” går historieskrivningen om lotsar tillbaka till 1200-talet men mer i detalj från 1636. Året då Sveriges första sjötull inrättades på Dalarö och behovet av lotsar ökade starkt på orten. Då var landsvägstransporter omöjliga och all export, import, kulturutbyte till och från Stockholm skedde via Dalaröleden. För att skapa ytterligare förståelse har Gösta beskrivit och märkt ut på sjökort drygt 150 händelser just omkring Dalarö med allt från kollisioner, grundstötningar och påseglingar till tragiska olyckor.
http://www.skargarden.se/ny-bok-om-dalaros-maritima-storhetstid/
#206 Låter som spännande läsning! 👍
Destination Gotlands nya färja M/S Visborg passerade idag Helsingborg på sin väg mot Landskrona, vilket blir den första svenska hamn hon kommer angöra. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/se-gotlands-nya-gasdrivna-farja-nu-i-svenska-vatten
Ännu en flytande restaurang har havererat.
"Restaurang Båten i Karlstad som ligger förtöjd i Klarälven kantrade och sjönk under natten.
Det var vid midnatt natten till torsdagen som SOS Alarm fick in ett larm om att en båt drar in vatten. Det visade sig vara den båt som under många år legat vid kajen nära Älvgatan i centrala Karlstad och där fungerat som restaurang och nattklubb."---
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/restaurang-baten-kantrade-i-natt
Tydligen ett konkursfall sedan 2016, och få lär sakna den om den forslas bort nu…
För tre decennier sedan anlände Antti Rautava med en resväska i vardera handen från Norra Savolax till Hangö tågstation. I dag är han ordförande för Lotsförbundet, chef för Lappviks FBK och Lappviksbo. Efter åratal på havet har han lärt sig att havet inte går att tämja med teknik – endast med erfarenhet.
#210 En äkta sjöbjörn med andra ord…😉
"Sjöfartsbranschen står inför stora personalutmaningar. Söktrycket till sjöfartsutbildningarna är lågt samtidigt som var sjätte anställd är mellan 58–67 år och närmar sig eller har uppnått pensionsåldern.
De kommande fem åren behöver cirka 800 personer inom yrkesgrupperna matroser, motormän och tekniska och nautiska befäl rekryteras, enligt Transportföretagens rapport "Tempen på sjöfartsbranschen 2019". Men det är svårt att hitta personal med rätt kompetens. Fyra av tio företag har haft svårigheter att rekrytera det senaste året. Fler utbildningsplatser behövs och man behöver öka ungdomars intresse för sjöfartens yrkes- och högskoleutbildningar, enligt rapporten."---
Ingen sjömansromantik längre?
"Sjömanslivet är fullt av mödor och besvär. Man får slita till sjöss och i hamn blir man kär. Men vad gör väl det? Nu ska ni få se! Här ska valsas vår vals! Följ nu me’!"
#209
Ansvariga på Karlstads kommun har under fredagen suttit i möte för att utreda ansvarsförhållanden och besluta vad som ska göra. Redan tidigare fanns ett avtal att ”Båten” ska övergå till kommunens ägo när det tillfälliga bygglovet går ut i sommar. Nu blir det tidigare än så.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/kommunen-ska-ta-over-baten
Fyruddens hamn och Odalkajen vid Valemarsviken är avstängda för tung trafik. Det är resultatet av att de båda kajernas bärighet har undersökts. Vid Fyrudden får inte båtar sjösättas över kaj och vid Odalkajen får det ske bara vid befintlig ramp. – Armering och betong har skador i kajdäckskonstruktionen, berättar Martine Christensen Odenhall är samhällsbyggnadschef i Varldemarsviks kommun.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=160&artikel=7142398
#213 Båtens ägare (?) hade tydligen stora planer inför sommaren…😮
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/batens-agare-jag-fick-en-chock
Medan Köpenhamn projekterar konstgjorda öar för näringslivets expansion så föreslår norska Höyre mänskligt konstruerade öar i Oslofjorden. Dock inte för näringslivet utan för det rörliga friluftslivet, som behöver mer yta enligt förslagsställarna.
Man kommer att få ett överskott på schaktmassa från utbyggnaden av flygplatsen Fornebu, T-stationsbygge samt från bygget av fjärrvattentunnlar, och då borde det gå att använda, sägs det i förslaget.
Varven i Åbo och Raumo klagar över svårigheter att få tag på arbetskraft. Industrifacket ogillar skarpt att varven hyr in utländska arbetare som utför jobbet för en bråkdel av finländska metallares löner. Värdet på den beställda Kvarkenfärjan, 120 miljoner, betecknas som häpnadsväckande lågt i relation till fartygets storlek.
#217 Påminner om de svenska varvens storhetstid, då man fick värva arbetskraft inte minst från Finland för att klara efterfrågan.
#218 Ja billig arbetskraft är tyvärr efterfrågad.
Hamnarbetarförbundet lägger nya strejkvarsel i den pågående konflikten. Sveriges Hamnar analyserar nu om man ska lägga några motåtgärder. Svenska Hamnarbetarförbundet varslar om två nya punktstrejker som ska genomföras den 6 februari.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7143387
Liberalerna är beredda att "köra över regeringen" angående proportionella konfliktåtgärder i hamnkonflikten.😎
http://www.gp.se/debatt/vi-är-beredda-att-köra-över-regeringen-1.12784390
Det låter vettigt.
Återstår att se om de får något stöd - samarbetsklimatet är kanske inte det bästa just nu? Risken finns nog att hur viktig frågan än är så kanske oppositionen inte är så pigg på att ha just L som härförare i att "köra över" regeringen…
Jag tror inte dom kan få igenom det tck vare man redan har en massa krav.
Det nästan 150 år gamla Flensburg varv, nu i norsk ägo, har råkat ut för akuta ekonomiska svårigheter på grund av en försenad färjeleverans, och genom varvets ekonomiska belägenhet riskerar man att gå miste om den statliga varvsgarantin. Utan garantin kan ägaren tvingas skjuta till över en miljard, vilket kan bli tufft. Varvet är stadens största arbetsgivare med 1800 anställda.
Från den 1 april omfattas mindre arbetsbåtar av de nya reglerna för säkerhet och tillsyn för yrkesmässig sjötrafik. Syftet är att få en likvärdig säkerhetsnivå för yrkestrafiken men bland mindre redare finns en oro för att de nya reglerna ska skapa onödigt krångel.
http://www.skargarden.se/nya-sjofartsregler-for-mindre-batar/
Finland har en livskraftig rederiverksamhet kring mindre lasttonnage och under den senaste tiden har ett flertal fartyg hyrts in eller bytt ägare.
https://www.sjofartstidningen.se/smatonnage-hyrs-och-kops-finland/
"Volvo Penta ska nu helelektrifiera en av Västtrafiks färjor som i dag heter Älvsnabben. Tekniken är baserad på samma plattform som Volvo bussars fordon på linje 55 men anpassat för marint bruk.
– Den ska konverteras från dagens förbränningsmotor till en elektrifieringslösning, så den kommer bli tystare och lika bra för miljön som linje 55, säger Björn Ingemansson, Volvo Pentas vd."---
http://www.gp.se/ekonomi/volvo-penta-nu-får-göteborg-sin-första-el-färja-1.12888058
Det finns flera Älvsnabben, men enligt artikeln är det fyran som syns på bilden som skall byggas om.
SMHI har räknat ut att Blekinge något överraskande är Sveriges sjötätaste landskap.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/smhi-har-utsett-sveriges-sjotataste-landskap
Det såldes runt 19 000 nya båtar i fjol och det är tredje året i rad på den, historiskt sett, höga nivån, enligt branschorganisationen Sweboat.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=7147140
Hamnarbetarstrejken fortsätter och ännu ser det inte ut som om något avtal är på gång. Parterna har olika uppfattningar om konflikten och båda menar att det är den andra parten som sagt nej till deras förslag.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/tonen-skruvas-upp-i-hamnkonflikten
Stockholms Hamnar summerar 2018 med nytt omsättningsrekord, stadiga godsvolymer och rekordmånga kryssningspassagerare. Summeringen av 2018 års siffror visar nytt rekord i omsättning på 866 miljoner, tio miljoner högre än rekordåret 2017. De totala godsvolymerna i Stockholms Hamnar är höga och stabila och antalet kryssningspassagerare är rekordmånga. Antalet färjepassagerare steg från föregående år och uppgår till över elva miljoner.
Arbetet med Nord Stream 2 har påbörjats i svenskt vatten. Installeringen av det dubbelröriga ledningssystemet förväntas pågå fram till sommaren. På en total sträcka av 510 kilometer arbetar nu två rörläggningsfartyg vid olika punkter med Nord Stream 2 som kommer att sträcka sig genom svensk svensk ekonomisk zon. Under måndagen började rörläggningsfartyget Pioneering Spirit arbetet med rören som ska sänkas ner till havsbottnen. Fartyget kommer närmast från den finska zonen och ska nu arbeta i svenska vatten fram till sommaren.
http://www.blt.se/karlshamn/nytt-fartyg-har-paborjat-arbetet-med-nord-stream-2/
Göteborgs universitet, GU ville ersätta sitt nästan 50-åriga forskningsfartyg Skagerak med ett nytt modernt fartyg. Beställningen gjordes 2013 vid ett polskt varv och fartyget skulle vara färdigt 2015. Men fartyget är fortfarande inte färdigt och GU riskerar att förlora 100 miljoner kronor och stå utan fartyg slutänden, eller få ett fartyg som är så dyrt att ingen har råd att använda det.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/forskningfartyg-riskerar-bli-kostsam-fiasko
#235 Bedrövligt…
Ja verkligen varvet känns inte så seriöst.
#235 ff"Snart klart" - ja, så lät det i oktober 2017. Nu låter det mer som folksagan om "Mäster skräddare", "det bidde inget forskningsfartyg"…
Kanske något som borde upp på ministernivå?
Skulle man inte kunna frakt henne till Sverige och gör klar henne på ett varv här.
Framtiden blir allt mer automatiserad och därmed oberoende av manuella insatser. Inom sjöfarten märks det på många områden men extra tydligt när det gäller förtöjningar av fartyg, en process där mycket tid kan sparas. Det nya fartyg som Viking Line bygger i Kina ska till exempel anpassas från början för att kunna angöra utan människokraft.
#240 Intressant utveckling!
#241 Ja detta system kan säkert bli bra.
Max Salminen befäster sin ställning som världens bästa Finnjolle-seglare med sin världscupseger i Miami, USA. En taktisk triumf i de lätta vindarna.
– Det var inte mycket av en ledning jag hade så det gällde att få till ännu ett bra race i finalen. Vinden var väldigt lätt och jag kom loss fint på första kryssen till höger och låg tvåa vid kryssmärke, berättar Salminen.
https://www.hamnen.se/artiklar/guld-till-max-salminen-i-varldscupen.html
Det är stora geografiska skillnader när det gäller hur hårt de svenska stränderna har exploaterats, visar en ny rapport från länsstyrelserna.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7151051
#234 Samtidigt som bygget av Nord Stream 2 är en realitet så har inte EU givit sitt slutliga medgivande till projektet, även om man nu börjar närma sig slutbehandlingen.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7l8gqK/kallor-eu-har-enats-om-nord-stream-2
Nytt namn och två batteridrivna färjor bidrog till att antalet resenärer ökade mellan Helsingborg-Helsingör under fjärde kvartalet.
https://www.sjofartstidningen.se/positiv-effekt-av-batteridrift/
Försöka duger ju…😉
"Den brittiska regeringen skrotar ett kritiserat avtal med ett företag som skulle tillhandahålla färjor vid ett avtalslöst brexit."---
"När Seaborne Freight i december skrev på kontraktet, värt motsvarande omkring 170 miljoner kronor, undrade många hur ett företag som ännu inte ägde några fartyg skulle hinna få till en färjelinje till Belgien före den 29 mars. Ytterligare två bolag, etablerade transportföretag, har slutit avtal med regeringen om extra färjor inför Storbritanniens EU-utträde. Syftet är att få till fler transportvägar till sjöss för lastbilar om stora hamnar korkas igen vid ett avtalslöst brexit, då fler kontroller måste göras."---
Sportlovsresor med båten till Sverige, resor som blivit längre än tänkt då båten frusit fast i isen och goda middagar. Yle Österbotten har samlat minnen rutten mellan Vasa och Umeå.
På Hamnterminalen i Visby i lördags arrangerade Sjöfartsnäringen på Gotland "Sjöfartens dag", ett event som är det första i sitt slag på ön. Syftet med arrangemanget är att intressera besökarna för yrken och utbildningar inom sjöfartssektorn.
Basen var restaurangdelen på Destination Gotlands färja M/s Visby, där tio olika aktörer visade upp sina verksamheter i montrar, och Destination Gotland, Kustbevakningen, Sjöräddningen samt Sjövärnskåren hade även öppet hus på egna fartyg. Därutöver kunde besökarna ta en tipsrunda och bevista olika seminarier.
Fasta telefonnätet, intenet och TV i Göteborgs södra skärgård är utslaget för tvåtusen abonnenter. Mobilnätet är i drift.
"Drygt 2 000 hushåll i Södra skärgården saknar för tillfället internet, tv och fast telefon. Ett sjö-kabelfartyg från Kalmar väntas under sen kväll anlända till platsen för laga det upptäckta kabelbrottet."---
"Vid 18-tiden var felet lokaliserat till ett brott på en sjöfiberkabel mellan fastlandet och ön. – Ett sjökabelfartyg från Kalmar är på väg med utrustning och rätt personal då vi kan behöva dyka för att åtgärda felet."---
http://www.gp.se/nyheter/telenätet-nere-i-södra-skärgården-fel-på-kabel-1.13288405
#246
I natt nådde EU enighet kring gasregler som kommer bana vägen för kontroversiella Nord Stream 2. Men uppgörelse om nya utsläppskrav på lastbilar uteblev.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7154224
Antalet arbetsplatser inom den finländska varvsindustrin har vuxit mycket kraftigt sedan 2000-talets början då det mesta såg rätt dystert ut. Ett av de varv som expanderat är Rauma Marine Constructions som just nu har tre stora projekt i sina planer: Försvarsmaktens stora 2020-satsning, Kvarken Links nya fartyg för Wasaline och ett Letter of Understanding med Tallink om en ny passagerarfärja.
https://www.sjofart.ax/nyheter/varvsboom-lyfter-hela-finland?
Man kan inte annat än beundra Finlands varvsindustri! Medan våra egna större båtbyggnadsvarv inte klarade av konkurrensen så överlevde näringen i Finland och blomstrar nu som kanske aldrig förr.
Men Sverige lär aldrig komma tillbaka som en stor varvsnation…
#252 Gillar inte att Europa blir beroende av den ryska gasledningen Nord Stream 2, som dessutom ska dras delvis genom svensk ekonomisk zon. 🤓
Bra att Gunnar Hökmark (m) protesterade! Det borde fler ha gjort.
Ja, Hökmark ville ju att vi skulle solidarisera oss med danskarna, som inte verkar ha något behov av rysk gas för övrigt. "Europa hamnar i ryssarnas byxficka" kan man läsa idag:
"Europa ender i lommen på russerne' -sådan lyder en del af kritikken fra både danske og europæiske politikere, når snakken går på den omstridte gasledning Nord Stream 2. Den 1.225 kilometer lange gasrørledning skal løbe fra Rusland til Tyskland gennem Østersøen – og dermed igennem dansk farvand. Men den får ikke nogen betydning for de danske energiforbrugere, lyder vurderingen fra både energiselskabet Ørsted og lektor Mogens Rüdiger fra Institut for Globale Studier ved Aalborg Universitetet.
_Danmark forsyner nemlig sig selv med gas fra Nordsøen - i modsætning til en række andre europæiske lande som Tyskland og Frankrig.
_
- Selvom vi importerer gas fra det russiske energiselskab Gazprom, er mængderne for små til, at der er tale om, at vi er afhængige af det, siger Mogens Rüdiger og tilføjer: - Tyskland derimod har behov for russisk naturgas for at kunne fortsætte den grønne omstilling."---
https://www.dr.dk/nyheder/udland/ruslandsekspert-danmark-har-ikke-brug-russisk-gas
#254 Ja Finland har lyckas behålla sina varv och har byggt många stor kryssningsfartyg.
#256 Löfven-regeringen är ju som vanligt fullständigt värdelös på att försvara svenska intressen! Hökmark i GP:
"Nord Stream 2 är mer än bara en gasledning. Det är ett politiskt projekt initierat av Vladimir Putin med syfte att öka Europas beroende av godtyckliga ryska gasleveranser.
Löfven har helt frånsagt sig ansvaret för Nord Stream 2 med hänvisningar till EU, utan att förstå att han själv är en del av dessa beslutsprocesser. Besluten är lika mycket Sveriges som andras."
Det är inte mycket den svetsaren förstår… Och vilket svek mot Danmark! 😕
Skepparen Kjell Bjørnar Bakken från Bodø har stolt visat upp sitt nya hybridfiskefartyg "Støttfjord" (N 100 B), som kostar runt 100 miljoner vilket är cirka elva miljoner dyrare än en konventionell fiskebåt, men hälften av merkostnaden får man i bidrag av staten. Varvet Sdadyard har även byggt ett systerfartyg som heter Lise Beate.
Genom hybriddriften inbesparas 100.000 liter diesel om året, eller 25% av förbrukningen. Man beräknar att det finns över 1000 stora fiskefartyg i Norge, och de förbrukar runt 300 miljoner liter diesel om året, så det finns besparingar att göra! Skeppar Bakken drömmer om den dag när han kan köra helt utsläppsfritt, men ändå nöjd med att vara en bit på väg.
https://www.nrk.no/sognogfjordane/hybridfiskebatar-skal-gjere-fisken-meir-klimavenleg-1.14427741
Ägaren till Restaurang Skeppet som varit kantrat i Fyrisån (som vi skrev om i tråd 1) har fått föreläggande att flytta det senast den 2 mars, annars kommer nytt åläggande, nu med vitesbelopp. Innehavaren säger sig dock inte ha några planer på bortforsling, och uppger att han betalat kajhyra för hela 2019.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/inga-planer-pa-att-ta-bogsera-bort-skeppet
Den ägaren känns som oseriös.
Minst sagt! Det gäller nog flera innehavare av sådana här "restaurangbåtar"…
Risk för att en konflikt som berör cirka 5 000 anställda på finskflaggade passagerarfartyg, fraktfartyg och isbrytare bryter ut den 1 mars om inte parterna kommer överens.
I dag lägger Hamnarbetarförbundets medlemmar hos SCA Logistics i Sundsvall återigen ner arbetet. Någon lösning i konflikten med arbetsgivarparten Sveriges hamnar är ännu inte i sikte.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/hamnkonflikten-trappas-upp
Idag presenterade medlarna i konflikten mellan Hamnarbetarförbundet och arbetsgivaren Sveriges hamnar ett nytt bud för att lösa den pågående konflikten. Men budet avfärdades av fackförbundet.
De verkar söka konflikt till varje pris…😕
Dom kommer aldrig komma överens.
Nej, de här känns som "De Röda Västarna".
Expeditionsfartyget Kinfish har fått svensk flagg, vilket firas med en ceremoni i samband med Sjölog i Göteborg på torsdag.
https://www.sjofartstidningen.se/expeditionsfartyg-med-svensk-flagg/
Islands första eldrivna färja ska operera i ett område som är känt för tuffa väderförhållanden.
16 mars beräknas Destination Gotlands nya färja vara på plats för visning på Gotland. Dessförinnan ska den utrustas med allt nödvändigt för att klara av passagerartrafiken på Östersjön.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=94&artikel=7158720
#271 Väntans tider för många!
#272 Ja det är många som vill se henne.
#251 Kabeln är ännu inte lagad.
https://www.expressen.se/gt/debatt-gt/brattom-med-lagad-kabel-till-sodra-skargarden/
Hamnarbetarförbundet har avvisat ännu ett bud.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/hamnarbetarforbundet-tackar-nej-till-nytt-bud
Dom kommer ju förlora när den nya lagen kommer.
Fartyget M/S Visborg som kommer gå mellan Visby och Nynäshamn kommer i första hand drivas av naturgas och premiärturen blir den 28 mars.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/snart-premiar-for-fartyget-som-kommer-att-drivas-pa-naturgas
Nu läggs forumet ner, ja alltså inte Kust & Hav utan Landgången.
#278 🥵Tur att det inte var det här forumet! 😃
Men synd på Landgången, även om jag själv inte varit någon stadig besökare där.
#279 Jag har skrivit där några gånger.
Nu är det klart. Mariehamns Hamn Ab investerar sammanlagt 18 miljoner för att bland annat stå redo för automooring när Viking Lines nybygge anländer från Kina årsskiftet 2020/2021. Vid en pressinformation på torsdagen offentliggjordes detaljerna i den upphandling som pågått sedan i höstas och en gång avbröts till följd av att priset blev för högt.
Beslutet att riva småbåtshamnen i Pålsundet på Södermalm på grund av rasrisk har väckt vilda protester och starka känslor, inte minst hos ansvariga trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) som kallat det "det svåraste beslut han någonsin tagit". Men StockholmDirekt kan nu avslöja att båthamnen ser ut att bli kvar.
Göta kanals turbåtar ska inte fastna vid sjön Roxen i Östergötland igen som för två år sedan. Mark- och miljödomstolen har justerat vattendomen för sjön.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=160&artikel=7157928
Under helgen kan Värmlands sportfiske få sitt lystmäte av såväl flugbindning som betesbyggande när Nöjesfabriken slår upp dörrarna för ett stort sportfiskeevenemang. På plats finns ett 50-tal flugbindare och betesbyggare i toppskiktet som visar upp sina alster.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/flugbindning-och-betesbygge-i-karlstad
#263
Ett medlingsbud har getts i sjöfartskonflikten. Sjömansunionens strejkvarsel hotar drabba utlandstrafiken den sista februari.
Man kan ju hoppas att Hamnarbetarna tar sitt förnuft till fånga, men den chansen är nog tyvärr rätt liten…
"När solen tittar fram … spirar det!". Så låter det från båtägarna som pysslar om sina båtar i hamnen i Råå, när våren nu kommit till Skåne.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=101&artikel=7162883
#287 Härligt! Man nästan avundas dem, trots att det kan vara nog så slitigt att förbereda båtarna inför sommaren.
Lite tidigt här än, isen ligger kvar på större delen av Mälaren och delar av Skärgården.
En skräpdykare blir den förste mottagaren av utmärkelsen "Gränshjälten":
"Den allra första officiella gränshjälten heter Fredrik Ringen och är från Trysil i Norge. Han får utmärkelsen Årets gränshjälte för att ha dykt och städat Trysilälven från skräp. – Här där Trysilälven övergår i Klarälven har han gjort sina insatser, säger Glenn Mattsing, marknadsansvarig vid Långflon köpcentrum som står bakom priset som är ett stipendium på 15 000 kronor och ett presentkort på 5 000."---
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/rensat-alven-pa-allt-fran-oljetunnor-till-en-moped