Övrigt

Ensamseglare och andra våghalsar till havs

2018-12-13 10:00 #0 av: Göstage

Christian Liebergreen, en 28-årig småbarnsfar från danska Svendborg, berättar för danska TV2 hur det är att vara ensamseglare 260 dagar till havs  och möta vågor på upp till tolv meters höjd i sin 10,5 meter långa segelbåt "Jonna".

http://livsstil.tv2.dk/rejser/2018-12-12-260-dage-alene-paa-havet-28-aarig-dansker-moedte-havets-mur

Stolt medis på Kust & hav iFokus och stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-12-14 21:29 #1 av: Göstage

"John Bonér har aldrig varit ute till havs. Nu ska han ta sig från Bergkvara till Ghana i en egenbyggd båt. Väl där ska han gräva guld och bo ensam i djungeln.
29-årige John Bonér förbereder sig för sitt livs äventyr. Han håller nu på att bygga sin egen båt, som han planerar att åka med hela vägen till Ghana i Afrika."---

SR

Friskt vågat...Våg

Anmäl
2018-12-15 08:25 #2 av: Jimmy.L

#1 Vilket äventyr. 

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2018-12-15 09:21 #3 av: Göstage

Susie Goodall deltog med sin segelbåt DHL Starlight i Golden Globe Race, när hon  råkade ut för en våldsam storm i "the roaring forties". Båtens mast slets sönder, inredning förstördes och själv slogs Goodall medvetslös. Hon lyckades dock påkalla hjälp och plockades upp av fartyget MV Tian Fu.

Golden Globe Race är en jordenruntsegling för ensamseglare som uppmärksammar samma tävling som ägde rum för femtio år sedan, och man måste använda sådana båtar som fanns då och med dåtidens teknologi, så GPS t.ex. är förbjudet. Ursprungligen var det arton deltagare, men när man kom till etappmålet i Australien i början av november efter att ha avverkat 14.500 sjömil från starten den 1 juli återstod åtta, med Goodall som den enda kvinnan och yngsta deltagaren med sina 29 år. Hon hade redan då råkat ut för svåra förhållanden, och så långt hade hon rett ut dem, men nu har hon alltså tvingats bryta.

När hon sattes i land i Chile sade hon: "Om någon frågar mig om jag skulle göra det här igen, så skulle jag svara ja på direkten. Varför kanske någon frågar - men vissa människor lever för äventyret, det ligger i deras natur. Och för mig är det på havet man finner äventyret.
Varje sjöfarande är medveten om farorna, men de stärker oss och gör oss kapabla att klara av andra utmaningar i livet."

https://www.dailymail.co.uk/wires/pa/article-6497825/Rescued-sailor-Susie-Goodall-heartbeat.html

Anmäl
2018-12-15 13:11 #4 av: Taggeman

Här en jordenruntseglare som har tagit tid på sig.
Jag byggde en segeljolle på slutet av 60 talet och det var han som höll koll på oss att vi gjorde rätt och hjälpte till.
Vi var en 10 st som byggde samtidigt. Hann höll på med den här segeljolle skolan i väldigt många år (tror han håller på fortfarande).
Han ritade konstruerade även en jollar.
http://www.dagensbatliv.se/reportage/nils-goran-bennich-bjorkman-byggde-en-ruffad-segelkanot-och-tog-sig-runt-jorden

><> ><> ><> ><> ><> (^I^)><> ><> ><> <>< <><

Anmäl
2018-12-15 14:29 #5 av: Göstage

#4 Fantastisk resa och prestation!Tummen upp

Svårt att göra en sådan här tråd utan att nämna en annan viking - Sven Yrvind, 80 år ung nästa år och legendarisk båtbyggare, havsäventyrare och ensamseglare. Hans senaste äventyr var att försöka ta sig till Nya Zeeland med den knappt 6 meter långa och en meter breda ExLex, vilket han beräknade skulle ta 300 dagar, och han skulle då anlända till NZ lagom till födelsedagen.

Tyvärr ledde dåligt väder och båtproblem att fick avbryta på Madeira, men skam den som ger sig - nu har planer på att starta om med en annan båt... 

http://www.livetombord.se/batnytt/artiklar/artiklar/20180709/sven-yrvind-avbryter-efter-batproblem/

Anmäl
2018-12-15 14:54 #6 av: Jimmy.L

#4 Imponerande.

#5 Fantastisk att våga sig på en sådan resa.

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2018-12-18 20:41 #7 av: Göstage

27 roddbåtar deltar just nu i en tävling tvärs över Atlanten med start  i La Gomera och mål 500 mil bort, i Antigua i Karibien. Danmark har ett lag som deltar i dubbelklassen, och man har avverkat den första veckan.

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/danskerne-kaemper-sig-over-atlanten-de-har-kun-hinanden/7444478

Race Tracker

Anmäl
2018-12-18 20:49 #8 av: Jimmy.L

Intressant tävling. 

Anmäl
2018-12-18 21:11 #9 av: Göstage

Ja, den brukar tydligen gå årligen, och det finns mycket material från tidigare år på YouTube.

Anmäl
2018-12-22 08:40 #10 av: Jimmy.L

Lisa Lindeberg och Oskar Olausson är ute på sin livsresa när de just nu seglar jorden runt. Men plötsligt inträffade mardrömmen, mitt ute på Stilla havet går rodret av.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=7120102

Anmäl
2018-12-25 09:56 #11 av: Göstage

Ålänningen Uno Ekblom korsade Atlanten 1939 i den minsta motorbåt som så långt klarat den strapatsen. 

https://svenska.yle.fi/artikel/2018/12/25/uno-ekbloms-drom-forde-honom-over-atlanten-och-in-pa-listan-for-varldsrekord

Anmäl
2018-12-25 10:27 #12 av: Jimmy.L

#11 Det skulle inte jag vilja prova på. 

Anmäl
2018-12-25 10:31 #13 av: Göstage

#12 Nej, det var verkligen en frisk satsning! 

Yle sänder en serie om Ekblom, men den går tyvärr inte att se på nätet  i Sverige. Hoppas den kommer på svensk TV också!

Anmäl
2018-12-25 13:56 #14 av: Göstage

Vinterbadare placerar jag i kategorin "våghalsar"...

"Några arbetskollegor som jobbar i Bergshamra i Solna har en annorlunda aktivitet. Varje vecka tar de sig ett dopp på lunchrasten – oavsett väder.
– Vi är ett gäng som har badat mycket på somrarna. Men förra sommaren kände vi att varför sluta bada? Det är något som håller ihop gruppen, det är ett avbrott från arbetsdagen och man känner sig lite ny efteråt med ny kreativitet, säger Ulrika Larsson och fortsätter:
– Det är så mycket det här ger som är så otroligt positivt, vi kan inte sluta.
Enligt Ulrika har de badat varje vecka, så länge de har kommit igenom isen. Det var dock en gång de inte lyckades hacka upp den.
– Vi har hackat med yxa, för att vi ska kunna ta doppet. Det krävs mod och sammanhållning."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4d4VV9/kollegorna-badar-varje-vecka-aret-runt--oavsett-vader

Vikingar! Glad

Julbadare rapporteras från  Haverdal och Fiskebäck (plus för de senare för välgörande ändamål). Även i Hagfors begav sig ett fyrtiotal tappra ut i isvattnet till förmån för välgörenhet.

Tummen upp

Anmäl
2018-12-28 09:31 #15 av: Göstage

Den 71-årige fransmannen Jean-Jacques Savin skvalpade ut från Kanarieöarna i onsdags i en tunna som saknar såväl motor, segel som åror. Istället hoppas han att havsströmmarna skall föra honom i land på Barbados, Martinique eller Guadaloupe någon gång i mars eller april.

https://www.dr.dk/nyheder/udland/71-arig-franskmand-vil-krydse-atlanten-i-en-tonde

Anmäl
2019-01-06 09:31 #16 av: Record

Även de Svenska ensamseglarna kan vi följa.

http://www.sailingmalala.com/#/

Skriver varje dag en liten historia, värd att läsa.

Anmäl
2019-01-21 14:48 #17 av: Göstage

Förr var fiskarbefolkningen i Unstad på Lofoten förbittrade över böljegången som gjorde det besvärligt att kunna ha fartygen förtöjda i närområdet. Idag gör samma vågor att Unstad fått världsrykte som surfcentrum, och på sommaren kan det vara mellan 500 och 1000 personer som samlats för att surfa eller titta på. Men även på vintern drar entusiasterna på våtdräkterna och paddlar ut på sina brädor för att möta Atlantvågorna.

https://www.nrk.no/nordland/xl/fiskebygda-som-ble-surfeparadis-1.14235924

#16 Trevliga rapporter från Malala! Tummen upp

Anmäl
2019-01-29 11:07 #18 av: Göstage

Den Engelska kanalen, sundet som skiljer och förenar. Allt fler försöker att ta sig över den nattetid illegalt för att söka en framtid i Storbritannien. Men riskerna är stora - inte bara för upptäckt, utan för att bli nedseglade av fartyg i den tätt trafikerade kanalen. NRK berättar om "Reza" och hans son som försökte - och misslyckades.

"Reza", 38, betalade människosmugglare 60.000 kronor för att fly i gummibåt till England över den Engelska kanalen tillsammans med sin femåriga son."---

En natt för inte så länge sedan fördes han ner till stranden i Calais för att gå ombord på en liten gummibåt med påhängsmotor tillsammans med sonen och fyra andra män.
Med livet som insats lade de ut på den farofyllda färden över den engelska kanalen med kurs på England.
Sundet mellan Frankrike och England är en av världens mest tätt trafikerade fartygsleder. Doverpassagen är drygt 30 km på sin smalaste ledd, men böljorna kan vara höga och strömmen är stark. Flykten skulle inte gå så bra."---

"Reza" är en av många som låtit sig lockas av människosmugglare i Calais. "Rezas" fru är hemma i byn Shiraz i Iran. Pengarna till lykten kommer från vänner och släktingar i Iran och sändes genom en penningtransaktionstjänst."---

"En bit ut i fartygsleden upptäcktes de av både fransk och brittisk kustbevakning. De kom ungefärligt samtidigt, berättar "Reza". Där försvann drömmen om att komma till England."---

"Britterna har satt in ett krigsfartyg och har hemkallat två kustbevakningsfartyg från operationen i Medelhavet för att ta sig an läget i Engelska kanalen. Drönare och övervakningskameror längst de franska stränderna kommer också att tas i bruk.

Med kort tid till brexit är timingen känslig. Ett av de viktigaste skälen att träda ut ur EU är att få tillbaka kontrollen över de egna gränserna. Britterna uppger att de flesta som tar sig över kanalen är falska asylsökare. 

-Vi tvingas sända ett kraftigt budskap om att de kommer att misslyckas. Hade de varit verkliga flyktingar hade de kunnat ansöka om asyl långt innan de försökte ta sig hit, säger justitieminister Sajud Javid. 

Den gångna veckan tecknade engelsmännen avtal med fransmännen om att flyktingarna skickas tillbaka till Frankrike."---

"Reza" och sonen är på väg till en fransk hjälporganisation för att se om de kan få ett nytt tält. Vintern kan bli kall och lång."---

"38-åringen har hört nyheten om att engelsmännen sätter in fler fartyg och patrullerar med helikopter över kanalen. Det förändrar inte hans palner på att ta sig över till Storbritannien.
Om de tar sig över så hoppas han få bli kvar. De har släkt där, berättar han.
Vi måste försöka igen."

https://www.nrk.no/urix/xl/flyktet-i-gummibat-til-england-med-sonnen-_5_-1.14394560 

Anmäl
2019-01-31 08:01 #19 av: Göstage

#7 Nu har de första deltagarna i roddtävlingen över Atlanten kommit i mål, och det danska paret vann sin klass. De har avverkat 500 landmil på 50 dagar från starten vid Kanarieöarna den 12 december.

Källa.

Anmäl
2019-02-25 15:39 #20 av: Göstage

Guirec Soudée är en ung man som brinner för ensamsegling. Ja, helt ensam är han inte, för ombord finns även Monique, en höna som verkar lika äventyrligt lagd som husse. Och ibland kommer även en filmare på besök för att dokumentera deras tillvaro. Som på Grönland, där Guirec och Monique blev kvar 130 dagar efter att ha blivit hindrade av is. Året efter blev Guirec som 24-åring den yngste att ta sig igenom Nordvästkanalen på egen hand.  Ja, eller tillsammans med Monique då...

https://www.hamnen.se/artiklar/langfard/ung-och-ensam-runt-jorden-med-en-hona.html

Anmäl
2019-02-25 16:05 #21 av: Jimmy.L

Vilket äventyr, fast jag vet inte om jag skulle vilja ha sällskap av en hönan.

Anmäl
2019-02-25 16:33 #22 av: Göstage

Färska ägg varje dag är inte det sämsta!Det hade varit krångligare om han velat ha mjölk och fått baxa ombord en kossa...Skämtar

Anmäl
2019-02-25 17:25 #23 av: Jimmy.L

Gapskrattar

Anmäl
2019-03-01 14:31 #24 av: Record

Ja äter 90 ägg/månad, på torra land, men under krigsåren hade vi en bunke med vattenglas för konservering av ägg flera månader. 

Och kanin på söndag. Tummen upp

Anmäl
2019-03-01 15:07 #25 av: Göstage

Nittio ägg/månad - det var inte dåligt! Jag kommer nog upp i tjugofem ungefär.

Anmäl
2019-03-02 09:19 #26 av: Record

Än i dag känner ja den slemmiga bunken med vattenglas, för att fiska upp äggen.

Ägg ger alla mineraler, utom C-vitaminer.

Undrar hur Anders/ Malala får sina vitaminer, för "Abbe" som följer han, inte kan leverera, trutar kanske landar om inte flygfiskar ersätter under så många månader.

PS De ägg jag köper har dubbla gulor och vikten ca 80 gram, så mätt blir man...

Anmäl
2019-04-20 19:54 #27 av: Göstage

Hur gick det här då? FörskräcktSalvador Vilas fångas av en jättevåg i portugisiska Praia de Norte, men livräddaren Ramon Laureano är snabbt på plats med sin vattenskooter och  hur det gick ser du  själv...

Anmäl
2019-04-21 04:59 #28 av: Göstage

Magnus Reslow har levt ett äventyrligt liv och tänker fortsätta med det. Nu skall han bege sig på världsomsegling i något år med sin Vega utan att sätta en fot på landbacken innan han åter är hemma. Reslow har tidigare runt på världshaven, så han har stor erfarenhet att bygga på.

"Med mat och vatten ombord för nästan ett helt år ger sig Magnus Reslow ut på sitt livs äventyr. Han ska ta sig jorden runt nonstop – något som ingen svensk tidigare gjort.
När Magnus Reslow den 15 maj kastar loss från Marstrand kommer han inte gå i land förrän han är där igen – 300 dagar senare."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/han-ska-segla-jorden-runt-utan-att-ga-i-land

Anmäl
2019-04-21 06:50 #29 av: Jimmy.L

Önskar han lycka till.

Anmäl
2019-04-22 11:32 #30 av: Record

Samma dag , den 15 Maj kommer Anders Eriksson med Malala till Marstrand för att tillsammans med Svt Gratta. Cool

Anmäl
2019-04-27 11:01 #31 av: Göstage

Också en sorts våghalsar...Glad

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/har-byggs-flottarna-for-fullt-infor-forsranningen

Anmäl
2019-04-30 09:32 #32 av: Record

Kommer du ihåg när det var poppis med badkaren i älven, var det Chalmers?Cool

Anmäl
2019-04-30 09:47 #33 av: Göstage

#32 Nej, det har gått mig förbi! Låter som någon lokal variant på Themsenrodden...Skrattar

Anmäl
2019-05-07 19:33 #34 av: Göstage

#15 Savin har (mot alla odds?) korsat Atlanten i sin tunna och flutit i land på en liten ö i Karibien till öbornas överraskning. Han har livnärt sig på egenfångad fisk på sin färd i 3 km/tim fart, men festade runt på gåslever och vitt vin på nyår.

Källa.

Anmäl
2019-05-07 19:43 #35 av: Göstage

#30 Anders Eriksson och Malala verkar hålla tidtabellen.

http://pakryss.se/anders-eriksson-halsar-fran-indiska-oceanen/

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dOvB7O/forste-svensk-att-segla-jorden-runt-utan-stopp

Anmäl
2019-05-07 19:43 #36 av: Jimmy.L

#34 En budget kryssning?  Partajar Drink

Anmäl
2019-05-07 19:47 #37 av: Göstage

#36 Ja, för alla med tunna plånböcker...Skrattar

Anmäl
2019-05-07 19:48 #38 av: Jimmy.L

Skrattar

Anmäl
2019-05-20 11:40 #39 av: Göstage

Tapio Lehtinen, en av de arton som deltagit i evenemanget Golden Globe Race, har efter 322 dagar till havs utan att gå i land återvänt till finsk landbacke. Fem av deltagarna har hittills fullföljt resan.

Lehtinens båt Asteria byggdes år 1965 och är äldst i tävlingen. 

Källa.

Anmäl
2019-05-20 22:35 #40 av: Göstage

Såg ett program på DR om Casper Steinfath som på sin ståbräda försöker bli den första att paddla över Skagerrak från Danmark till Norge, en sträcka på 130 km fågelvägen men längre i praktiken med tanke på avdrift på grund av strömmar och blåst. 

Programmet är 54 minuter långt och kan ses till och med 12 maj 2022, så det finns tid att göra det.  Jag tyckte att det var intressant.

Använder man textfunktionen så blir det lättare att hänga med i språket.

"Casper mod Skagerrak."

Anmäl
2019-07-03 15:57 #41 av: Göstage

#39 Efter att ha avverkat 30.000 sjömil på 322 dagar, 8 timmar och 21 minuter i Golden Globe Race firades ensamseglaren Tapio Lehtinen som den sjöhjälte han är när han kom hem till Helsingfors till midsommar. Han hade dock dessförinnan lagt till på Åland, som en hyllning till den sjöfartstradition som är så speciell för ön.

På frågan om han fiskat mycket svarade han att fiskarna var hans enda sällskap på resan, och att det hade varit förfärligt att äta upp sina kompisar, så han åt av det som han bunkrat på båten.

Källa.

Anmäl
2019-07-03 16:49 #42 av: Jimmy.L

Imponerande gjort.

Anmäl
2019-07-04 07:01 #43 av: Jimmy.L

Familjen Sahlén från Karlskoga har nyss gett sig ut på sin drömresa. Under ett år ska de leva på sin segelbåt och ta sig från Kristinehamn till Medelhavet. De två barnen har gett sig själva ett särskilt uppdrag på resan – att samla plast.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/de-ska-segla-i-ett-ar

Anmäl
2019-07-07 19:59 #44 av: Göstage

De två brittiska äventyrarna  Guylee Simmonds och David Schnabel plus skeppshunden Schackleton startade i maj en fem månader lång  resa från England till Nordnorge i den norskbyggda räddningsbåten Stødig. De håller de sig nära kusten, och gör bland annat två hamnbesök på svenska västkusten.

Hemsida.

Anmäl
2019-07-15 23:00 #45 av: Göstage

En långseglats med dramatiskt slut ute på Atlanten.  (Hoppas att artikeln förblir betalfri!)

https://www.gp.se/livsstil/roy-i-lugnet-efter-stormen-som-kunde-tagit-hans-liv-1.15972014

Andante.

Anmäl
2019-07-16 05:02 #46 av: Jimmy.L

#45 Vilket äventyr, skönt att det slutade väl även om båten inte gick att rädda.

Anmäl
2019-08-27 13:26 #47 av: Göstage

Den 42-årige ståpaddlaren Antonio de la Rosa fra Valladolid i Spanien har lyckats paddla den mer än 4000 kilometer långa sträckan från Kalifornien till Hawaii på 76 dagar.

Källa.

Anmäl
2019-09-09 10:00 #48 av: Göstage

#5 Sven Yrvind, 80, låter sig inte nedslås av fjolårets avbrutna färd utan planerar att bege sig ut på världshaven igen till våren.

"Till våren bär det av och planen är att segla till Australien via Argentina i tre etapper: Först till Irland dit han drar båten på en trailer och därifrån till Porto Santo Madeira (1 200 miles som beräknas ta 25 dagar). Nästa etapp ska gå från Madeira till Mar del Plata i Argentina (5 500 miles, 115 dagar). Tredje och sista etappen är planerad att gå från Argentina till Australien (8 000 miles, 167 dagar)."---

"Sven Yrvind kallar sin båt för en lågenergibåt. Den drivs med muskelkraft och vindkraft från fyra kvadratmeter segel. Muskelkraften behövs till en vrick-åra i aktern. "Om jag blir gammal kommer jag kanske att lägga till en elektrisk motor som ett komplement, båten har ju solpanel", säger Sven när han smidigt kliver ur den lilla båten i gästhamnen i Hunnebostrand."--- 

"Nere i den 90 cm höga och en meter breda kabyssen saknas värme, kök och toalett på vanligt sätt. Här finns några navigeringsinstrument. Sven lever på sardiner, müsli, ost och vatten under seglingarna."

https://www.bohuslaningen.se/nyheter/lysekil/sven-yrvind-seglar-från-hunnebo-till-australien-1.17227099

Ingen båt för klaustrofobiker…Förskräckt

Anmäl
2019-09-09 10:09 #49 av: Göstage

#44ff Och hur har det gått för grabbarna i Stødig? Jo, de är uppe i Lofoten vid det här laget, och igår lade de ut bilder på norrsken på Facebook.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.