Annons:
Etikettövrigt
Läst 902 ggr
[Göstage]
2019-02-19 17:10

Markeffektfarkosten- nykomling i färjetrafiken?

Företaget Sea Wolf Express har planer på att börja trafikera rutten Helsingfors-Talinn nästa år med markeffektfarkoster, ett mellanting mellan fartyg, svävare och flygplan. En enkel resa mellan huvudstäderna beräknas ta cirka 30 minuter (mot 2,5 timmar med Viking XPRS). 

https://svenska.yle.fi/artikel/2019/02/18/svava-fran-helsingfors-till-tallinn-pa-30-minuter-om-sakerheten-kan-tryggas

Annons:
[Jimmy.L]
2019-02-19 17:15
#1

Häftigt men som det står en utmaning då Finska Viken är hårt trafikerad.

[Göstage]
2019-02-19 17:16
#2

Ja, det finns nog en del som behöver lösas innan det blir en realitet.

[Jimmy.L]
2019-02-19 17:22
#3

Ja att dundra in i en 200 -300 meter lång fartyg är inte så bra.

[Göstage]
2019-02-19 17:31
#4

Hjälm på…😃

Ser i kommentarerna att en mindre WIG-farkost (Wing In Ground) har gått i reguljärtrafik i Sydostindien i fem år och avverkat 180.000 km utan allvarliga incidenter, så i rätt omgivning kan de nog fungera.

[Göstage]
2019-02-20 08:29
#5

Ser att man tillverkar wiggar i tvåsitsig version. Det måste nog till någon form av reglering så att de inte blir någon leksak likt vattenskotrarna  men  ännu farligare, om än dyrare!

Kanske måste de klassas som sjöflygplan, med samma krav på utbildning?

Upp till toppen
Annons: