lots,arbetsfartyg.fiskebåtar

Expeditioner och forskningsfartyg

2019-03-07 13:26 #0 av: Göstage

Allt fler forskningsfartyg tycks produceras på varv världen runt, så varför inte uppmärksamma dessa fartyg och deras expeditionsresor i en egen tråd?

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-03-07 14:23 #1 av: Göstage

Unik svenskägd undervattensfarkost på uppmärksammat uppdrag under isen.

"Som den första i världen har nu den svenska förarlösa undervattensfarkosten Ran tagit sig in under Thwaites glaciär, som också kallas Domedagsglaciären."---

 "Thwaites glaciär i västra Antarktis kallas för ”Domedagsglaciären” eftersom en del forskare hävdat att klimatkatastrofen kommer att börja med att denna glaciärtunga ger vika. Thwaites är en av jordens största glaciärer och ger den sig av försvinner en stor del av västantarktiska halvöns is, vilket skulle leda till tre meters havsytehöjning.
- Vi är de första i världen som kommit in under Thwaites glaciär och vår undervattensfarkost Ran kom ut igen med massa spännande data från undersidan av isen, säger Anna Wåhlin, forskare vid institutionen för marina vetenskaper på Göteborgs universitet."---

"Rans simtur varade i totalt 13 timmar. Under de timmarna genomförde undervattensfarkosten en undersökning av botten utanför glaciären, samt mätte de havsströmmar som gick in under glaciären. Ran tog sig också in en kilometer under glaciären för att mäta havsströmmarna där inne.

– Vi var lite nervösa innan vi fick upp henne eftersom det hade flutit in en hel del driv-is i upptagningsområdet. Men vi lyckades som tur var få kontakt med Ran utan problem och kunde skicka en ny position för uppstigning, där det var öppet vatten. Stämningen ombord är nu väldigt upprymd. Det här en väldigt spännande expedition!"---

https://science.gu.se/aktuellt/nyheter/Nyheter+Detalj//pionjar-tar-sig-under--domedagsglaciaren-.cid1619481

Ran är en specialutrustad Hugin AUV byggd det norska företaget Kongsberg. Det tog drygt fem år att upphandla och bygga den, och det finns bara två liknande farkoster i drift, en i Storbritannien och en i Australien. 

https://www.youtube.com/watch?v=jf2qehJZNP0

Fartyget man dök från är Nathaniel B. Palmer.

Mer om expeditionen: https://thwaitesglacier.org/blog/snow-ice-little-orange-submarine-3

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-03-07 14:45 #2 av: Göstage

I motsats till ovanstående beställning har Göteborgs Universitets upphandling av det tilltänkta  forskningsfartyget Skagerak från ett varv i Polen kantats av problem med tillhörande förseningar, något vi redan avhandlat på annan plats

Nu verkar man ha nått fram till en kritisk punkt, då man måste bestämma sig för slutförande av affären eller att avbryta den, med risk för att redan investerat kapital kan gå förlorat. GP skriver:

"– Den här gången har vi satt en skarp deadline och den 2 april ska tar vi över fartyget – om vi ska ta över det, säger Göran Hilmersson, dekan vid Naturvetenskapliga fakulteten vid Göteborgs universitet."---

"GU och Nauta kom i november förra året överens om att varvet har fram den 2 april i år på sig att färdigställa att vissa funktioner och delar. Fartyget framdrivningssystemet är det absolut viktigaste att få på plats.
Hittills har fyra femtedelar av köpesumman på drygt 120 miljoner betalats ut till varvet. Den sista femtedelen motsvarar det vitesbelopp som GU krävt det polska varvet på grund av de upprepade förseningarna. 

Om varvet klarar uppdraget enligt senaste avtalet krymper vitet men om GU:s långa åtgärdslista inte är genomförd återstår två vägar att gå – att häva köpet eller hämta hem fartyget i befintligt skick för att färdigställas på annan plats.
– Om vi häver köpet innebär det att vi aldrig kommer att få fartyget och då startar en juridisk process och allt vad det innebär för att få pengarna tillbaka. Om vi inte skulle lyckas få alla pengarna tillbaka skulle det vara en fruktansvärt dålig affär eftersom det handlar om skattepengar. Att gå den vägen innebär en stor risk för oss, säger Göran Hilmersson."

https://www.gp.se/nyheter/göteborg/gu-s-nya-forskningsfartyg-kan-bli-kvar-i-polen-1.13864541  (Ännu ej betalartikel)

Skagerak är tänkt att överta namnet efter en föregångare. Hon är 49 meter långt, 11 meter brett och vikten är ca 1000 ton.Maxfart dryga 12 knop. Skagerak skall ha en besättning på 5 personer och det finns plats för 16 forskare och studenter.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-03-07 14:56 #3 av: Göstage

 Som också nämnts på annan plats väntar även Sveriges Lantbruksuniversitet, SLU,  på ett nytt forskningsfartyg, i deras fall R/V Svea som byggs av det spanska varvet Armon. Till skillnad från Skagerak tycks byggandet av Svea följa tidsschemat, och hon beräknas bli leveransklar i maj, och hon kommer att stationeras i Lysekil.

SLU/GP beskriver Svea: "Sveriges nya oceangående forskningsfartyg, Svea, ska främst användas av SLU och SMHI för att undersöka bland annat fiskbestånd i Kattegatt och Skagerrak samt miljöpåverkan på den marina miljön. Svea blir extremt tystgående för att inte skrämma fisken, och utrustas med specialdesignade laboratorier.
Bygget av det 69 meter långa fartyget sker på uppdrag av regeringen. Det är ett varv i spanska Vigo som genomför projektet för en kostnad av 400 miljoner kronor."

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-03-14 08:40 #4 av: Göstage

#1 Den svenska expeditionen vid "Domedagsglaciären" verkar befinna sig där när det händer saker. Precis som de plockat upp "Ran" efter den lyckade turen under isen började glaciären kalva och förflyttade sig flera kilometer. Någon förklaring till aktiviteten har man inte i befintligt material.

Källa.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-03-28 10:06 #5 av: Göstage

Bergens universitets forskningsfartyg Hans Brattström används för tillfället i ett projekt med syfte att spåra DNA i korallreven längs norska kusten.

https://www.nrk.no/hordaland/forskere-bruker-dna-for-a-finne-havets-viktigste-okosystemer-1.14479320

Hans Brattström (1908-2000) var en svensk marinbiolog, verksam primärt i Norge. Han var professor vid Universitetet och byggde upp deras marinforskningsstation till ledande plats i norra Europa. Till minne har Brattström alltså fått ett forskningsfartyg uppkallade efter sig.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-05-14 18:58 #6 av: Göstage

Äventyraren och affärsmannen Victor Vescovo har tidigare avverkat de högsta bergen på alla kontinenter, och har därefter intresserat sig för de stora havsdjupen.

Nu har han i en specialbyggd farkost lyckas ta sig ned m Arianergraven till ett djup av 10 928 meter, vilket är knappt femton meter djupare än det tidigare rekordet. 
Vescovo kunde se fiskar och ålar på stort djup, liksom fyra kräftarter som tros vara okända tidigare. Men en annan iakttagelse var långt mindre trevlig - ända nere på botten fann han nämligen en plastpåse och godispapper. "Civilisationen" breder ut sig...

Källa

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-06-05 19:02 #7 av: Göstage

Askholmen, "survey and ROV". Byggd 2009 på Kewatec Aluboat Oy.
https://www.mmt.se/our-tools/vessels/askholmen/

Kanske smart att ha en räddningsbil istället för båt? Bilen har ju fyra däck, båten bara ett.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-06-12 06:22 #8 av: Göstage

#1 Större reportage om expeditionen till glaciären Thwaite.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/antarktis-glaciarer-smalter-underifran

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-06-12 08:03 #9 av: Jimmy.L

#7 Skrattar

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2019-06-30 22:36 #10 av: Göstage

Oden är på väg mot sommarjobb i Arktis.

"Planen är två olika expeditioner där den första är ett återbesök till Nordvästpassagen i Kanada, dit resan gick sommaren 2005. Forskarna ska under tre veckor utforska det arktiska havet och klimatförändringarnas effekt på vattentemperatur, biologi och miljö.

Den andra expeditionen, som inleds den 5 augusti och som planeras ta sex veckor, är av det mer komplicerade slaget. Fartyget sätter kurs mot den svårtillgängliga Ryderglaciären på nordvästra Grönland, dit ingen människa lyckats ta sig tidigare."---

TT

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-06-30 23:16 #11 av: eskils

#10 Spännande!


Anmäl
2019-07-03 15:44 #12 av: Göstage

#3 Svea har nu levererats av det spanska varvet, och hon beräknas komma till sin hemmahamn Lysekil i mitten på innevarande månad. Då vidtar några månaders uppträning av fartygspersonal och forskarstaber, innan hon är redo för uppdrag i mitten på oktober.

Källa

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-07-05 16:29 #13 av: Göstage

Sveas resa till sin nya hemmahamn kunde ha börjat bättre - efter ett par timmars gång uppstod ett "tekniskt fel på framdrivningssystemet", så hon fick snöpligen bogseras tillbaka till Vigo.

https://www.expressen.se/gt/fartyget-sveas-haveri-var-pa-vag-till-lysekil/

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-07-27 15:58 #14 av: Göstage

#13 Så är då Svea äntligen hemma i Lysekil, och forskarna har stora förväntningar på sin nykomling, som förhoppningsvis kan tjäna dem en lång tid framöver.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/efter-forseningen-nu-ar-svea-framme-i-lysekil

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-08-04 20:50 #15 av: Göstage

Den holländskbyggda men estlandsägda ketchen S/Y Admiral Bellingshausen ser mest ut som ett elegant segelfartyg än ett forskningsfartyg, men hon skall återupprepa den på Ösel födde ryske amiralen Fabian von Bellingshausens resa för 200 år sedan, då han blev Antarktis upptäckare. 

Idag hedrade forskningsgruppen Göteborg och man bjöd in allmänheten att stiga ombord vid Eriksbergspiren under ett par timmar, där man berättade om fartyget och dess kommande resa. Själv nöjde jag mig dock med att beskåda det vackra fartyget från utsidan.

Efter Göteborgsbesöket gör man anhalter i Oslo, Portsmouth och Teneriffa på sin färd mot de södra polartrakterna.

Källa

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-08-04 21:13 #16 av: Jimmy.L

Kan inte vara vanligt med segelbåt som forskningsfartyg.

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2019-08-04 22:18 #17 av: Göstage

Nej, hoppas de undviker isbergen! Förskräckt

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-08-07 17:51 #18 av: Göstage

Artikeln om Admiralen i GP, risk att det senare blir betalartikel. Jag räddar några utdrag:

"Nu är den här. Nu syns den höga riggen i höjd med Panamaxkranarna på Hisingssidan. Här kommer ”S/Y Admiral Bellingshausen” i god fart förbi Vita gaveln, med en vit styrpulpetare som kronolots.
Formspråket påminner om Ola Skinnarmos ”Explorer”, som den svenske äventyraren tog genom Nordostpassagen 130 år efter Adolf Erik Nordenskiöld. Det blev en lång, tuff resa."---

"Jag har ju undrat: varför man tar segelbåten ner till iskalla, blåsiga, livsfarliga Antarktis? Martin Hassellöf visar sig nämligen vara expert på segelbåtar som plattform för studier i polarhaven.
– Det är toppen med en segelbåt för oceanografiska studier, säger professor Hassellöf. Den är smidig, kan ha lätt mätutrustning för mikroplaster, den är otroligt kostnadseffektiv och kan ta sig till svåra områden. Vi har provat själva i projektet Sail 4 Science med båten Hrimfare, just nu på land i Kungshamn. Nästa år är vi på gång igen!"---

"Dags att gå ombord då på ”S/Y Admiral Bellingshausen”, holländsk superyacht av typen Jongert 24, ungefär i samma storlek som Kryssarklubbens ”Gratitude”. Generöst teakdäck, hårdspänt mantåg, grov ketchrigg som verkar kunna tåla det mesta. På förstaget fladdrar Volvo Pentas flagga. Man har precis installerat en D 13, en grön diesel på 420 hästkrafter och 6 cylindrar, berättar Estlands honorärkonsul Lars-E Boreström som verkar veta en hel del om motorer."---

https://www.gp.se/kultur/kultur/i-historiens-kölvatten-mot-isbergen-1.16925999

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-08-14 17:49 #19 av: Göstage

Den här krabaten som jag fotograferade vid pir på Eriksberg förra sommaren beredde mig problem att identifiera.

Nu har jag dock kommit fram till att det är tidigare forskningsfartyget och numera äventyrsbåten Kinfish, som för övrigt befinner sig uppe vid Grönland i detta nu.

https://www.sjomannen.se/nyheter/aventyrsbaten-kinfish-flaggar-in/

https://www.naturalworldsafaris.com/polar-regions/svalbard/mv-kinfish

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-08-21 22:51 #20 av: Göstage

I morse placerades den norska flaggan på Nordpolen.

"Det norska kustbevakningsfartyget KV "Svalbard" genomförde på onsdag vad de arktiska seglarna Fridtjof Nansen och Roald Amundsen aldrig lyckades med - nämligen att segla till Nordpolen.
Fartyget nådde 90 grader nord klockan 09.32 på onsdag morgon, skriver Aftenposten.

KS "Svalbard" är på uppdrag för Nansen Center i Bergen, och uppdraget består bland annat i att placera mätinstrument på havsbotten som ska observera temperaturer och klimat i Arktis, enligt TV 2."---

https://www.nrk.no/nordland/her-skriver-kystvakten-norgeshistorie-1.14668836

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-09-01 22:27 #21 av: Göstage

3ff Svea döps i Lysekil den 25 september av kronprinsessan Victoria, meddelar SR.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-09-16 08:26 #22 av: Göstage

Jätteprojekt i och om Arktis drar igång nu på fredag med den tyska isbrytaren Polarstern som bas. Förmodar att det blir anledning att återkomma om projektet.

"På fredag, den 20 september, startar världens största Arktisexpedition någonsin. Mosaic-expeditionen är ett samarbete mellan 19 länder. 600 forskare samt fyra isbrytare deltar."---

"Tanken är att hitta ett stort isflak där skeppet kan frysa fast och sedan under ett års tid driva med isflaket förbi Nordpolen och till slut hamna mellan Grönland och Svalbard. Under tiden byggs en mindre forskarby upp med olika experiment och mätstationer på isflaket."---

"Även Sverige är med i samarbetet. Vår isbrytare Oden ska leverera nytt bränsle till Polarstern under våren. Fem forskare från Stockholms, Uppsala och Göteborgs universitet ska med i olika omgångar under expeditionen.
Totalt kommer 300 forskare vara ute på isbrytaren Polarstern i olika perioder under året. Ytterligare 300 forskare inom olika discipliner är kopplade till projektet men kommer inte vara med fysiskt på båten."

SR

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-09-20 22:35 #23 av: Göstage

#22 Nu har Polarstern lämnat Tromsö och är på väg för att hitta ett isflak att hänga sig fast i.

Källa

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-09-23 09:18 #24 av: Göstage

#22ff Marinekolog Pauline Snoeijs Leijonmalm vid Stockholms universitet är deltagare i den stora Arktisexpeditionen, och hon skall bli den första som fiskar vid Nordpolen. Hennes projekt går ut på att hon skall borra sig igenom  istäcket och fiska på 300-600 meters djup med nät, fiskelina med krok och räkor till bete. En fet polartorsk kan vara ett tänkbart byte, och Paulina lovar att pussa den första fisk hon lyckas dra upp.

Källa.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-09-25 10:48 #25 av: Göstage

Norge bevakar sina intressen i Arktis.

"Hundratals forskare från tio norska forskningsinstitutioner med marinarktisk expertis har gått samman för att studera det numera isfria området i norra Barents hav och en bit upp i Centralarktiska oceanen.
Målet är att bättre förstå ekosystemen - och undersöka möjligheterna för ett framtida hållbart fiske närmare Nordpolen. Näringsväven med allt ifrån fisk till plankton ändrar sig nämligen när isen försvinner från norra Barents hav som till hör till det område där Norge har rätt att fiska."---

"Tanken är också att skaffa kunskap inför en eventuell framtida prospektering av olja och gas och värdefulla mineraler från botten.
Men finns det inte en risk att ni öppnar upp för exploatering av olja?
– Som forskare kan vi ju självklart sätta oss ner och säga att vi inte vill komma med kunskap som kan missbrukas. Samtidigt tycker jag att vi i samhället får lita på att politikerna vi väljer tar bra beslut för framtiden, säger Marit Reigstad."

SR

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-09-29 23:10 #26 av: Göstage

En rysk bogserbåt med forskare ombord lade till utanför ön Wilczek i den ryska ögruppen Franz Josefs land. Forskarna klev i en gummibåt och styrde mot land, men hade inte räknat med att det fanns valrossar med ungar i närheten.
En valross punkterade gummibåten, och forskarna fick ta sig i land bäst de kunde. Varken de eller valrossarna kom dock till skada, rapporterar DR.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-09-30 07:10 #27 av: Jimmy.L

Ett forskningsteam ifrån Sveriges geologiska undersökning, SGU, har under sommaren och hösten undersökt hur mycket fosfor det finns i havsbotten i Östersjön och Bråviken. Något som är viktigt att veta ifall övergödningen ska bekämpas.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/de-soker-efter-fosfor-i-havsbotten

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2019-10-22 19:02 #28 av: Göstage

Hittade en spännande "jobbannons" på Dagens Medicin:

"Myndigheten Polarforskningssekretariatet söker läkare och sjuksköterskor som vill jobba på polarexpeditioner. Vapenvana är ett plus, men inget krav. Du kan möta isbjörnar, men sannolikt kommer du mest att arbeta med skavsår."---

Var förstås tvungen att läsa vidare, och här är lite mer om jobbet.

"Myndigheten söker nu medicinsk kompetens till polarexpeditioner som är mellan fyra och tio veckor långa. En del är förlagda till isbrytare, andra till Antarktis. Som läkare eller sjuksköterska får du räkna med att göra mycket som inte har med sjukvård att göra. Till exempel att ställa upp inom isbjörnsskyddet.

– Det är framför allt att hålla utkik och se till att vi tar oss tillbaka till fartyget så fort som möjligt om en isbjörn dyker upp. Vid expeditioner på Antarktis är de stora farorna glaciärsprickor, och där jobbar man mycket med rep och allmän säkerhet, säger Åsa Lindgren."---

"De medicinska uppgifterna är sällan svåra.
– Arbetet handlar mycket om mindre saker, som skoskav och huvudvärk. Händer det något allvarligt är det läkarens uppgift att se till att patienten klarar en medevac, alltså medicinsk evakuering. Vi kan vara en hel vecka ifrån hjälp ibland, och största utmaningen är att vi är långt ifrån understöd."---

https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2019/10/18/lakare-sokes-till-polarexpedition/

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-11-01 08:39 #29 av: Jimmy.L

I tretton månader ska Karin Jansdotter från Hajom ansvara för maten vid en forskningsstation på Antarktis. Först väntar en period med midnattssol – sen nio månader av total isolering genom den becksvarta antarktiska vintern.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=7334956

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2019-11-01 08:50 #30 av: Göstage

#29 Hoppas att hon står ut...Måne

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-11-01 08:57 #31 av: Jimmy.L

#30 Det gäller nog att inte bli osams.

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2019-11-01 09:36 #32 av: Göstage

#30 Ja, och att härda ut mörkret!

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-11-09 06:54 #33 av: Jimmy.L

#2

Nu har Göteborgs universitet beställt en extern utredning för att reda ut vad som kan göras med problemfartyget nya Skagerak. Forskningsfartyget beställdes 2013 och skulle vara färdigt 2015. Men snart fem år försenat ligger det fortfarande fastsurrat vid det polska varvets kaj. Och det kan sluta med en hävd affär och förlust på runt 100 miljoner kronor.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/extern-utredning-skall-genomlysa-fiaskofartyget

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.