Annons:
Etiketterkryssningsfartygfärjor
Läst 832 ggr
[Göstage]
3/27/19, 11:24 AM

Polardestinationer, vinterkryssningar och säkerhet

Haveriet med fiskefartyget Northguider vid  Svalbard tidigare i vintras och dramat med kryssningsfartyget Viking Sky nu i mars har skapat uppmärksamhet kring frågan om räddningsresurserna motsvarar de nya behoven när kryssningsfartygen rör sig mot ishaven på andra årstider än tidigare kryssningssäsonger och sommartid söker sig allt närmare polerna. 

Samtidigt vågar sig fiskefartygen mot jungfruliga vatten och handelssjöfarten  trafikerar nya rutter genom isen mellan kontinenterna, vilket också ökar behovet av närvarande räddningsresurser av tillräcklig dimension. 

Några av inläggen i tråden har tidigare publicerats i andra diskussioner.  

Edit.

Annons:
[Göstage]
3/27/19, 11:25 AM
#1

Norska Miljøvernforbundet menar nu att norska myndigheter inte hängt med i den snabba utvecklingen med vinterkryssningar längs norska kusten, med allt vad det innebär av ovädersrisker. År 2009 skedde bara två kryssningsskeppsbesök vintertid, mot beräknade 150 den här säsongen, samtidigt som fartygen tenderar att bli allt större och ta fler passagerare.

Miljøvernforbundets talesman påpekar att Kystverkets flotta av fyra tillgängliga bogserbåtar är för liten - det behövs minst sex stycken, och med större kapacitet än de man nu har, som inte var kraftfulla nog att sättas in i ett för kryssningsfartyget kritiskt skede.

Källa

[Göstage]
3/27/19, 11:26 AM
#2

Havets uppvärmning och polarisarnas smältning i Arktis gör att fiskefartyg och kryssningsfartyg drar sig allt längre norrut, samtidigt som räddningsstyrkorna inte hänger med i utvecklingen, vilket bland annat synliggjordes vid strandningen av fiskefartyget Northguider vid Svalbard.

"Nu har huvudräddningscentralen för Nordnorge fått 35 miljoner NKR från EU till det femåriga projektet ARCSAR - sökande, räddning och oljeskydd i arktiska farvatten. 21 partners från Island, Färöarna, Storbritannien, Irland, Italien, USA, Ryssland, Tyskland, Finland, Sverige, Nya Zealand, Kanada och Norge ingår i projektet", skriver NRK.

.https://www.nrk.no/nordland/dette-kartet-bekymrer-norske-redningsarbeidere-1.14451299

[Göstage]
3/27/19, 11:27 AM
#3

Vad hade hänt om det dramatiska haveriet med Viking Sky hade skett ännu längre norrut på norskt vatten, frågade Arbeiderpartiledaren Jonas Gahr Støre den norska statsministern Erna Solberg i Stortingets utfrågning. Det raka svaret blev:

"Vi har inte tillräcklig beredskap för att i norr hantera den typen av situation vi hade utanför Hustavika. Det är för långt dit upp. Då är frågan: är det riktigt att ha sådana resurser som krävs tillgängliga då något sker, eller gäller andra regler där?"

Statsministern påpekade att man samarbetar i frågan med flera andra länder, men att man idag inte kan känna sig nöjda med den befintliga krisberedskapen.
Støre påpekade att antalet incidenter på havet har dubblerats de senaste 15 åren, och att kryssningstrafiken i norr stadigt ökar.

Källa

[Jimmy.L]
3/27/19, 11:32 AM
#4

Och i Sverige står våra räddningshelikoptrar på marken ibland.

[Göstage]
3/27/19, 11:57 AM
#5

Norge har också helikopterproblem, vilket blev tydligt vid Northguiders haveri. 

"Bristen på norska helikoptrar i området har funnits sedan 2014. Nu säger källor med god insikt  i Luftförsvaret att Kustvaktens nya helikoptrar som skall lösa krisen inte kan komma i drift enligt planerna förrän tidigast 2025."---  

_"Den 28 december gick den norskägda trålaren Northguider på grund norr om Spetsbergen. De 14 ombord blev räddade av två räddningshelikoptrar från Sysselmannen.
_

Den helikopter som räddade den siste ombord, hade två minuter på sig innan den hade varit tvingad att lämna området för att bränslet skulle räcka."---

"Kustvaktsfartygens aktionsradie har varit kraftigt reducerade sedan utslitna Lynxhelikoptrar pensionerades 2014."---

"Om Kustvakten kan ta helikoptrarna av typen NH90 i bruk som tidigast 2025, sker det minst tre år senare än försvarsminister Frank Bakke-Jensen jar varslat. Och 21 år efter att de beställdes."---

Aftenposten

[Göstage]
3/27/19, 12:35 PM
#6

David Titley är chef för den arbetsgrupp inom den amerikanska flottan som arbetar med klimatförändringar och dess konsekvenser internationellt. 

 "Han tror att Berings sund sannolikt kommer att bli en av världens viktigaste sjöfartsleder tillsammans med Persiska vilken och Malackasundet i takt med att den isfria perioden gradvis förlängs. Han sa att det krävs ett ökat samarbete mellan de stater som gränsar till Ishavet för att bygga upp logistiken och möjligheterna att undsätta fartyg i sjönöd då antalet opererande fartyg i regionen ökar. 

Han sa vidare att det är ren tur att det inte inträffat några katastrofer i stil med Titanic med tanke på hur många kryssningsfartyg som opererar i de arktiska farvattnen."---

http://www.affarsresenaren.se/2019/01/10/nordostpassagen-41432317

Annons:
[Göstage]
4/5/19, 2:47 PM
#7

#3 Samma fråga: om nu ett kryssningsfartyg som Viking Sky hamnat i sjönöd runt Grönland eller någon annanstans i de arktiska områdena - vad hade hänt då?

"I de arktiska regionerna finns det inte någon nation som på egen hand kan klara en allvarlig nödsituation", förklararar en av danska försvarets fartygschefer i en video som danska Sjöräddningen lagt upp på Facebook i samband med en aktuell övning. "Det vill till ett nära samarbete mellan flera parter", enligt fartygschefen.

Källa

[Jimmy.L]
4/5/19, 2:52 PM
#8

#7 En mardröm om ett stort kryssningsfartyg får problem där.

[Göstage]
4/5/19, 3:03 PM
#9

#8 Verkligen! 😮

[Göstage]
4/7/19, 12:01 PM
#10

#7 Ökad marin aktivitet i Arktis innebär som konstaterat större behov av sjöräddning. I regi Arctic Coast Guard Forum hölls den gångna veckan övningen "Polaris" där åtta nationer samtränade i att lösa ett haveriscenario med ett kryssningsfartyg stående i brand i Bottenviken utanför Finland  och trettio passagerare rapporteras saknade.

Medlemmar i forumet är Danmark, Finland, Island, Kanada, Norge, Ryssland, Sverige och USA,  och deltagande fartyg i övningen var Turva (Finland), Halli (Finland), Pansio (Finland), Nordkapp (Norge), Nadezjnij (Ryssland) och KBV 202 (Sverige). Isbrytaren Fennica (Finland) figurerade det nödställda fartyget.

Från luften medverkade två  H215-helikoptrar från finska Gränsbevakningsväsendet och en NH90-helikopter från finska Försvarsmakten. Dessutom en norsk NH90-helikopter.

Utöver det deltog även ett isländskt Dash-8-flygplan och ett danskt Challenger CL604-flygplan i övningen. En dansk fartygschef framhäver Challengerplanets betydelse vid möjliga katastrofer i ishavsområdet, då det kan vara snabbt framme och sända bilder samt med radar eftersöka fartyg och nödställda.

https://www.hbl.fi/artikel/viking-skys-problem-gjorde-sjoraddningsovning-hogaktuell/

https://maritimedanmark.dk/?Id=40672

[Göstage]
5/2/19, 6:59 PM
#11

De här fiskarpojkarna från Föröarna befinner sig på Barents Hav öster om Svalbard och sannolikt långt från all hjälp, men de tycks klara sig rätt bra… 😮

[Jimmy.L]
5/2/19, 8:20 PM
#12

Jösses. 😮

[Göstage]
7/2/19, 4:33 PM
#13

Svår olycka i polarområdet.

"Fjorton personer har dött i en brand på en rysk undervattensfarkost, rapporterar BBC. Farkosten, som tillhör ryska flottan, ska ha befunnit sig i norra Barents Hav när branden bröt ut."---

"Farkosten var stationerad vid en marinbas i Severomorsk, Murmansk, och utförde biometriska mätningar i Barents Hav, skriver BBC."---

https://www.expressen.se/nyheter/14-ryska-sjoman-doda-i-brand-pa-ubat/

Annons:
[Göstage]
3/3/21, 2:32 PM
#14

#6 I den smalaste delen av Berings sund i Norra Ishavet ligger de två öarna Stora Diomede, som tillhör Ryssland, och Lilla Diomede som tillhör USA. Avståndet mellan de två öarna är en halvmil, men det skiljer 21 timmar i tid, eftersom datumlinjen går mellan dem.

På vintern kan man gå över isen till grannön, men den ryska ön är numera utrymd på folk, eftersom det förekom otillåten kontakt med amerikanerna. 1987 simmade amerikanskan Lynn Cox över sundet på några timmar, men det hade alltså gått ett helt dygn när hon kom fram.

Källa

De ligger knappt en halvmil ifrån varandra. Ändå skiljer det 21 timmar mellan öarna som kallas Tomorrow Island och Yesterday Island.
[Göstage]
7/5/21, 4:57 PM
#15

Man överbord i det kalla polarvattnet, en isbjörnsattack på turister eller en olycka i ryska Barensburg - den norska räddningshelikoptern stationerad på Svalbard är beredd på utryckningar 24 timmar om dygnet, och utför sjuttio skarpa utryckningar per år.

LONGYEARBYEN (VG) De er klare for skarpe oppdrag 24 timer i døgnet – og det hele skjer i arktiske strøk. Møt gruppen som rykker ut når alt går galt 78 grader nord.
[Göstage]
2/23/22, 8:09 AM
#16

Polarkryssningar och även forskningsexpeditioner kan utgöra en fara för en försvarslös miljö i polartrakterna, hävdar en färsk forskarrapport.

Unik och orörd miljö lockar såväl turister som forskare till världens mest isolerade kontinent. Men det kan innebära dåliga nyheter för Antarktis, varnar forskare som har undersökt svarta sotpartiklar i människans fotspår.
Fornöga
9/13/23, 9:18 AM
#17

2023 Kryssningfartyget Ocean Explorer fastnade på grund i Alpefjord i nationalparken Nordöstgrönland i måndags, och de 206 ombord får vänta till på fredag (om vädret är gynnsamt, annars längre) innan det närmast belägna fartyget som är forskningsfartyget Knut Rasmussen når fram. Fartyget befann sig 220 mil från kryssningsfartyget när man påbörjade färden för att bistå. Ingen har rapporterats skadad på Ocean Explorer vid grundstötningen.

Källa.


Re:tired.

De rundt 206 personene om bord må smøre seg med tålmodighet. Hjelpen er tidligst fremme fredag morgen.
  • Redigerat 9/13/23, 9:19 AM av Fornöga
Fornöga
9/13/23, 1:47 PM
#18

#17 Svensk artikel om Ocean Explorer.

(Ej läslåst i nuläget.)


Re:tired.

Fornöga
9/13/23, 8:14 PM
#19

#17 Ett fiskeforskningsfartyg var först på plats för att försöka dra loss kryssningsfartyget, dock utan framgång.


Re:tired.

Den danske Sirius-patrulje har været ombord på det grundstødte skib Ocean Explorer.
Fornöga
9/14/23, 11:56 AM
#20

#17 Chefen för Arktisk Kommando, det danska försvarets enhet på Grönland, konstaterar att den ökande turismen på Grönland skapar merarbete, och en grönländsk minister vill se stramare regler för kryssningsturismen efter Ocean Explorers grundstötning.

Fartyget står fortfarande på grund, men de ombordvarande befinner sig väl (med undantag av att det finns några som bär på coronasmitta).

Källa.


Re:tired.

Grønlandsk minister vil stramme reglerne for krydstogtturisme efter grundstødning.
Annons:
anarki
9/14/23, 1:43 PM
anarki
9/15/23, 6:31 AM
#22
Another attempt to pull free a luxury cruise ship with 206 people that ran aground in the world’s northernmost national park has failed after trying to use the high tide.
Fornöga
9/15/23, 7:58 AM
#23

#21 Skönt! Hoppas att erfarenheterna bidrar till sjösäkerheten i polarområdena.


Re:tired.

Fornöga
11/29/23, 11:30 AM
#24

För ett år sedan när Viking Polaris befann sig i Antarktis träffades hon av en brytande bölja som bröt igenom flera fönster på fartyget. En person hamnade i vattnet och omkom, medan åtta skadades och man fick genomföra en medicinsk evakuering.

Nu konstaterar en statlig haveriutredning av fönstren på fartyget inte var dimensionerade att stå emot vågträffar av den aktuella storleken.
Källa


Re:tired.

29. november i fjor oppstod en hendelse med ett av Viking Polaris sine skip i Antarktis, hvor en passasjer omkom etter å ha havnet i sjøen. Nå viser en rapport at vinduene var underdimensjonert.
  • Redigerat 11/29/23, 11:30 AM av Fornöga
Fornöga
12/29/23, 3:40 PM
#25

#17 ff Kryssningsfartyget Ocean Express kom lyckligt loss från sitt grund på den grönländska ostkusten, men nästa gång ett fartyg hamnar i nöd i de farvattnen är det långt ifrån säkert att det slutar lika lyckligt, påpekar Jyllands-Posten i en betalartikel. Hittills är över 200 anlöp anmälda nästa år i dessa vatten som saknar pålitliga sjökort, skriver tidningen.


Re:tired.

Et grundstødt skib er klar til nye eventyr i Grønland, men problemet er ikke løst: Grønland mangler søkort, og nu slipper bevillingen til at lave nye snart op.
anarki
12/30/23, 5:52 AM
#26

Luleå hamn fick tidigare i veckan besök av ett specialdesignat kryssningsfartyg för arktiska förhållanden.
https://sverigesradio.se/artikel/specialdesignat-lyxfartyg-pa-besok-i-lulea

Vintern lockar många turister till norra Sverige, och nu har ett specialdesignat kryssningsfartyg för arktiska förhållanden anlänt till Luleå hamn.Det ...
Fornöga
2/9/24, 1:47 PM
#27

"Regeringen skärper miljöbestämmelserna på Svalbard. Kryssningsfartyg får inte ha fler än 200 passagerare ombord i det skyddade området och djurlivet måste skyddas ännu mer. Förordningen får stöd, men också stark kritik," skriver NRK.


Re:tired.

Regjeringa skjerpar miljøreglane på Svalbard. Cruiseskipa får ikkje ha meir enn 200 passasjerar om bord i verneområda, og dyrelivet skal skjermast endå meir. Forskrifta får støtte, men også kraftig kritikk.
Annons:
Upp till toppen
Annons: