Övrigt

Kungaskepp och representationsfartyg

2019-04-11 12:46 #0 av: Göstage

Ett vårtecken i Danmark är när Kongeskibet Dannebrog lämnar vinterförvaringen på Flottstationen Frederikshavn, vilket sker idag klockan 16.00. Sedan blir det några veckors samträning mellan ordinarie besättning inklusive nypåmönstrad befälhavare och den kull värnpliktiga som skall tjänstgöra ombord, innan drottning Margarethe den 3 maj officiellt äntrar Dannebrog för säsongen.

Den 78 meter långa Dannebrog är världens äldsta i bruk varande kungaskepp, sjösatt 1932 vid Örlogsvarvet i Köpenhamn .

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kungaskeppet_Dannebrogen

Fram till den 13 augusti kan man se en intervju med Drottning Margarethe på DR Play där hon visar runt på Dannebrog och berättar om kungafamiljens liv ombord.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-04-11 14:08 #1 av: Jimmy.L

Hon är ståtlig. 

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2019-04-11 14:19 #2 av: Göstage

Ja, det är ett elegant fartyg.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-04-11 14:42 #3 av: Göstage

KS Norge, det norska kungaskeppet, är till skillnad från Dannebrog inte från början beställt av kungahuset. Ursprungligen hette hon MY Philante när hon levererades från Camper & Nicholsons i Southampton 1937. Då ägdes hon av flygplansfabrikanten Thomas Sopwith och tjänstgjorde under WWII som eskortfartyg i Atlanttrafiken. 

1948 inköptes hon av norska folket som gåva till kungafamiljen och fick namnet Norge.

Sedan det brittiska kungahusets Britannia togs ur drift 1997 återstår bara Danebrog och Norge av kungafartygen. 

Källa.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-04-11 16:24 #4 av: Göstage

Britterna har som sagt inget kungligt fartyg, men enligt uppgift pågår det viss lobbying för att det skall införskaffat ett, vilket i så fall blir en HMY Brittania III.

Den första HMY Britannia var en tävlingsseglare byggd på D&W Henderson Shipyard Ltd, ritad av George Lennox Watson och levererad 1893 till Prinsen av Wales. 

Britannia var både vacker och ett mycket bra tävlingsfartyg, som vann en lång rad segrar. Hennes systerfartyg Valkyrie II var utmanare om America´s Cup 1893.

Från år 1910 seglades Britannia  av George V. Hans sista önskan var att skeppet skulle följa honom i döden, så efter att han avlidit sänktes hon 1936 i St. Catherine´s Deep nära Isle of Weight.

1993 bygdes en replika på varv i Ryssland beställd av ett konsortium under norsk ledning, och ännu en ny replika planeras att börja byggas i år med sikte på deltagande i America´s cup om några år.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-04-11 18:44 #5 av: Göstage

Den andra HMY Britannia levererades 1954 efter att ha byggts hos John Brown and Company i Clydebank, ett världsberömt varv där storheter som Lusitania,  Queen Mary,  Queen Elizabeth och Queen Elizabeth 2 har förfärdigats.

Britannia är betydligt större än de nordiska kungliga fartygen, och hennes storlek spelade väl in i beslutet att ta henne ur trafik 1997 - hon blev till sist för dyr. Vid hennes avmönstring fällde drottning Elizabeth en tår - den enda gång hon setts gråta offentligt sägs det. 

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-04-11 18:46 #6 av: Göstage

Idag ligger Britannia som museifartyg i Edinburgh, och hon besöks av mer än 300.000 personer om året. Alla klockor ombord står på tiden 03:01 p.m., klockslaget då drottningen lämnade fartyget för sista gången.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl