Annons:
Etikettövrigt
Läst 612 ggr
[Göstage]
2019-04-16 23:16

Piratradiostationerna och deras fartyg

Vi som är så vansinnigt gamla att vi vet att reklamradiostationer inte har funnits i evigheter i vårt land minns kanske med visst vemod våra gamla piratradiostationer som sände reklamradio från fartyg uppankrade på internationellt vatten.

Här hos oss hade vi Radio Syd och Radio Nord, och utanför den engelska kusten fanns Radio Caroline stationerad. (Den senare stationen har lite överraskande återuppstått.) 

Jag minns att de här stationerna kändes som fräcka utmanare till vår tröga statsradio, och även om deras karriärer blev tämligen kortvariga tvingade de faktiskt vår reklamfria radio att åtminstone inse att det fanns en ung generation som ville höra den spännande popmusiken på vinyl och inte gamla stenkakor. Att vi fick "Rock 61" på ångradion med en viss ung man vid namn Klas Burling som programledare hade vi alltså piratradiostationerna att tacka för.  

Jag hörde  till den generationen som slet med att försöka hitta piratstationerna på radions stationsband- oftast gick sändningen bara fram sporadiskt, och det där med stereokvalitet, det kunde man glömma! 

Så mycket mer kände jag inte till om stationerna eller deras fartyg, men som tur är finns det fortfarande mycket fakta att hitta på nätet. Och även om det väl är just fartygen vi  i första hand kommer att avhandla så finns det förstås även annat att hämta om de som sände programmen- bland annat här:

"Sagan om flytande radiopirater" - Sjöfartstidningen 2015

"Radio Nord - din kommersiella radiostation" - Samlaren 2017

"Sju år som gjorde intryck" - Skånska Dagbladet 2016

"The Pirate Radio Hall of Fame" - Offshoreradio.uk

Annons:
Dioramabyggare
2019-04-17 04:03
#1

#0: Tack Göstage för trevlig tråd!

Själv är jag för ung för att ha kunnat lyssna på Radio Nord "när det begav sig"… jag var bara ett par år då sändningarna pågick. I mitten av 1980-talet köpte jag en begagnad mottagare typ Yaesu FRG-7 av en radioamatör ("silent key" sedan många år) i Linköping, men  den sålde jag bara några få år senare, av bristande intresse för DX-ing.

Däremot lyssnade jag mycket på 1970-talets senare del på Radio Luxemburg, och en del på tyska Saarländische Rundfunk.

[Jimmy.L]
2019-04-17 06:37
#2

Intressant, detta kände jag inte till.

Taggeman
2019-04-17 07:54
#3

Jag lyssnade en hel del på radio nord. Låtar som ofta spelades, var Sivan o Anita Lindblom med Sånt är livet. Sen var det Elvis eller Tommy Steel
Vet att flottan män gjorde en aktion med att försöka få den här låten på 1a plats.
men breven lades i ett gemensam kartong så det räknades inte men dom fick ett omnämnde om röstkuppen.
Det var så att man skicka in ett brev med sin röst på bästa låten.
Till deras topp 20.
Om jag nu inte minns fel. 🤔 🙂

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Taggeman
2019-04-17 08:14
#4

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

[Göstage]
2021-03-08 08:07
#5

Ledarsidorna påminner om att det är 60 år idag sedan Radio Nord startade sina sändningar.

Den åttonde mars brukar förknippas med att det är den internationella kvinnodagen. Men vad få känner till att samma datum symboliserar något helt annat. Något ännu större. Något så konkret som kamp...
Upp till toppen
Annons: