Läste den intressanta utkiksbloggen i sjöfartstidningen, och där berättas att den populäraste maten ombord bland sjömän, åtminstone generation +70 troligen är ris och curry.
Det väckte lite minnen hos mig, för även om jag inte varit sjöman så fanns det en period i mitt liv för länge sedan nu som jag hade ärenden ombord på vissa utländska fartyg. Besättningarna var så gott som alltid gästfria, och man blev inbjuden till mässen på en fika och ibland lite käk.
Det jag minns speciellt är två saker; för det första förekomsten av kackerlackor i byssan, och för det andra currydoften, som låg inpyrd i väggarna även om det inte fanns curry på matsedeln för dagen.
Bloggaren Torbjörn Dalnäs skriver att han och hans gamla sjömanspolare ibland går ut och tar en "Curry Vindaloo" på någon indisk restaurang, och det händer faktiskt att även jag gör det. I grannskapet här finns en indisk restaurang med en otroligt het Chicken Vindaloo - man blir både tårögd och genomsvettig av en portion, så det får bli max en gång i månaden som man ger sig på den rätten...
Kul också att kryddan gurkmeja omnämns i bloggen. Tydligen finns det färska rön om att den i förening med andra currykryddor lindrar mot luftburna infektioner bland annat. Jag fick tips om gurkmejans goda egenskaper redan för några år sedan av min bror, främst som hjälp mot ledvärk, och idag äter jag aldrig ris utan att krydda med gurkmeja och curry. Även curry lär ha vissa naturläkemedelsegenskaper.