Jobb på sjön, utbildning och yrken
I den här tråden finns det lite länkar om utbildning och personalbehov inom yrkessjöfarten. Observera att det inte är någon rådgivning om sjöfartsyrket, den kan man få genom yrkesvägledare, sjöfolksfack och arbetsförmedlare.
Däremot får du gärna dela med dig av yrkesfunderingar inom sjöfarten eller kanske egna erfarenheter av sjömanslivet.
- Redigerat 8/6/21, 1:54 PM av [Jimmy.L]
Den gamla sjömansromantiken känner väl alla till, när man flydde från bekymmer, tristess och annat och drog till sjöss, eller om man helt enkelt bara ville se världen.
Idag krävs det grundutbildningar och specialkompetens inom sjöfartsjobben precis som inom arbetslivet i stort. Här finns länkar till olika utbildningar:
"I Sverige finns det två stycken Sjöfartshögskolor samt gymnasieutbildningar för sjöfart i ett flertal städer. Dessutom finns det en rad olika företag som anordnar kurser inom sjöfartsområdet."
Framtidsutsikterna då? Ja, det finns ett rätt stort behov av nyrekryteringar inom sjöfartsnäringen de närmaste åren, enligt branschen.
Fakta från rapporten ”Tempen på sjöfartsbranschen 2019”:
"Transportföretagen har under hösten 2018 genomfört en enkätundersökning bland medlemmar i Sjöfartens Arbetsgivarförbund (SARF) i syfte att undersöka sjöfartsbranschens kommande rekryteringsbehov. Med en svarsandel om 83 procent, innefattande samtliga större rederier, får undersökningen anses ha hög tillförlitlighet.
De yrken som har undersökts är matros, motorman samt tekniskt- och nautiskt befäl med svensk gymnasieutbildning eller svensk högskoleutbildning.
Undersökningen visar att sjöfartsbranschen behöver anställa cirka 800 personer under den kommande femårsperioden. Inom ett år avser branschen rekrytera cirka 160 personer inom de fyra yrkesgrupperna och drygt 650 personer efterföljande fyra år.
Behovet inom respektive yrkesgrupp ser ut på följande sätt:
- 200 personer inom yrket matros
- 150 personer inom yrket motorman
- 200 personer inom yrket tekniskt befäl
- 250 personer inom yrket nautiskt befäl
- Cirka 380 personer mellan 58 och 67 år närmar sig eller har uppnått ordinarie pensionsålder. Det innebär att var sjätte anställd i de fyra undersökta grupperna är 58 år eller äldre.
- Störst är andelen bland yrkesgruppen matros, där två av tio anställda ligger inom åldersspannet.
- Sjöfartsbranschens yrken är fortfarande starkt mansdominerade. Inom de undersökta yrkeskategorierna är endast fyra procent kvinnor. Störst andel kvinnor har yrkesgruppen matros med sju procent.
- Fyra av tio företag uppger att de har haft svårigheter att rekrytera det senaste året. Rätt yrkesutbildning och rätt yrkeserfarenhet uppges ligga till grund för rekryteringssvårigheterna."
https://news.cision.com/se/transportforetagen/r/stor-personalbrist-inom-sjofartsbranschen,c2725326
Min särbos pappa var chief på ett större fraktfartyg som gick över större delen av världen. När vi växte upp var han borta sex månader i stöten för att sedan vara hemma i fyra. Jag tror att man till viss del måste "ha det i blodet" för att trivas med ett sånt jobb, han kom från en liten ö i Roslagen där hans far jobbade som lots. Det blir ju rätt speciella omständigheter att bo tätt ihop med en besättning och i princip bara vara ute på sjön - de hann sällan se så värst mycket utom själva hamnen de lastade och lossade i. Han älskade sitt jobb och sjön, däremot klättrade han på väggarna när han hade varit hemma ett tag utan något vettigt att göra. 😁 Men det finns ju jobb där man inte är ute lika länge i taget eller faktiskt har ganska normala arbetstider, det är förmodligen lättare att anpassa sig (och familjen) efter.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Det är fler som slutar än som börjar och det blir allt svårare för rederier att hitta personal till sina fartyg. Allt fler fartyg svenskflaggas och det gör att konkurrensen om de som har rätt utbildning är stenhård.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/stort-sug-efter-personal-till-sjoss
En fartygskonvoj med isbrytaren Atle i spetsen drar runt till hamnar i landet för att sprida information om sjöfolksyrket.
De tider som gäller är: evenemangsområdet 9-17 och öppet fartyg 10-15.
Göteborg, Amerikaskjulet, kaj 36, den 24 juni
Lysekil, Anderssonskajen, den 26 juni
Halmstad, Nissankajen, den 28 juni
Helsingborg, Spannmålskajen, den 30 juni
Karlskrona, Verköhamnen, den 2 juli
Norrköping, Pampushamnen, den 6 juli
Stockholm, Frihamnen, F650, den 9 juli
Härnösand, den 12 juli
Örnsköldsvik, Stadskajen, den 14 juli
Skellefteå, Skelleftehamn, Handelskajen/Jubileumskajen, den 16 juli
Luleå, Gamla Malmkajen, den 18 juli
https://www.sjofartsverket.se/sv/Sjofartskonvojen/Vad-ar-Sjofartskonvojen-/
https://www.transportforetagen.se/Nyheter/2019/Valkommen-ombord-pa-Atle/
Får se om man kan åka till frihamnen och gå ombord.
Jag fick lite sent tips om att de är i Göteborg redan i morgon och har ett par andra saker på gång i veckan, så jag får nog passa.
Stora jobbmöjligheter inom sjöfartsnäringen lovar Sjöfartsverket på GP debatt idag i samband med den turnerande jobbexpons besök i Göteborg.
https://www.gp.se/debatt/stora-jobbmöjligheter-inom-sjöfarten-1.15733584
Ja dom skriker efter folk, dom ungdomar som utbildas till sjöfarten får jobb långt innan examen.
#10 Sätt deras annonser på flera ställen på social medier.
#5 Atles besök i Norrköping drog mest hittills på turnén med 4000 intresserade.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/isbrytaren-atle-ska-locka-fler-till-sjofarten
Det blir nog fler i sthlm.
#10 #11 Mer om lotsbristen.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/fler-lotsar-kommer-behovas-nar-manga-gar-i-pension
#14 Hoppas ungdomarna blir mer intresserade för yrket.
Ja, det är en bit till att ta sig dit - de rekryterar ju bland sådana som har god sjövana.
#12 Tydligen långa köer för visningen i Stockholm idag.
Så har Atle anlänt slutdestinationen för sin turné, hemmahamnen i Luleå. Hoppas att många besökare på fartyget har blivit sugna på att jobba på sjön!
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/allmanheten-fick-ga-ombord-pa-isbrytaren-atle
"Med sammanlagt 27.000 besökare ombord på isbrytaren Atle under rekryteringssatsningen Sjöfartskonvojen är projektledare Per Barkman uppenbart nöjd med utfallet. – Att det skulle bli 27.000 hade jag aldrig vågat drömma om. Ett tag insåg jag att vi kanske kan nå 20.000, men sedan var Norrlandshamnarna helt fantastiska. I Skellefteå hade vi 3.555 besökare, det var det bästa besökssiffran. Det var häftiga och intensiva dagar. Han förklarar att antalet besökare gäller de som gick ombord på isbrytaren. Därtill kommer de som enbart besökte tältet på kajen, där det fanns olika aktiviteter."---
https://www.sjofartstidningen.se/sjofartskonvojen-gjorde-succe/
Kul!👍
Kul att så många kom.
Helena Hammarström var 19 år när hon fick sitt första jobb på en 50 meter lång yacht. I dag har hon rest jorden runt ombord på enorma lyxyachter. – Man jobbar för världens rikaste människor. Man måste ha skinn på näsan, säger Helena.
https://www.expressen.se/gt/helena-26-om-livet-pa-miljonarernas-lyxbatar/
Sjöfartsdagarna på Donsö är en betydelsefull mässa för fackfolk, och den fördubblar tillfälligt antalet människor på ön varje år vid den här tiden. I år utökar man mässan med en dag för att försöka locka ungdomar till sjöfartsbranschen.
"– Det är otroligt viktigt. Utan det här så har vi ingen framtid och då kommer sjöfarten inte att överleva. Om vi inte kan bemanna våra fartyg så har vi ingen trafik och för Sveriges del är sjöfarten avgörande för att vi ska få in och ut våra varor, säger Dick Höglund som är senior finanschef på rederiet Terntank och en av dem som jobbar med Donsödagarna."---
#22 Över 1000 elever bekantade sig med sjöfartsbranschen vid utbildningsdagen på Donsö, rapporterar SVT.
Uppdatering: enligt senare uppgifter var det hela 1900 elever som under dagen bekantade sig med sjöfartsnäringen.
"Svensk sjöfart kan inte möta framtiden an med bristande regler för arbetsmiljö och tillsyn. Bristande arbetsmiljö påverkar säkerheten till sjöss. Inspektionen för arbetsmiljön borde flyttas från Transportstyrelsen till Arbetsmiljöverket", skriver Johan Büser, riksdagsledamot i Trafikutskottet och sjöfartspolitiskt ansvarig (S) och Mikael Lindmark, ombudsman SEKO Sjöfolk på GT Debatt.
De välkomnar rekryteringar, men verkar sakna förtroende för Transportstyrelsen som den instans som skall ansvara för arbetsmiljökontrollen.
"Börjar man arbeta som matros på ett handelsfartyg eller inom hotell på en färja efter gymnasiet finns en stor risk att man inte orkar arbeta fram till sin pension. Arbetet är för tungt och hjälpmedlen för få. Tillsynen behöver förbättras. Därför skulle det exempelvis vara klokt om inspektionen för arbetsmiljön flyttas från Transportstyrelsen till Arbetsmiljöverket."---
https://www.expressen.se/gt/debatt-gt/aven-till-sjoss-behovs-en-sjyst-arbetsmiljo/
#19 Fler hamnar får konvojbesök, nu med ny härförare.
"Sjöfartskonvojen, ett initiativ som hela sjöfartsklustret står bakom, startade i juni och gick då utmed Sveriges kust med isbrytaren Atle. Nu går konvojen genom Göta kanal med Mariestad som första hamnstopp och med Wallenius fartyg Soya III i täten."---
"Tankfartyget Soya III byggdes 1936 som Wallenius första egna nybygge. Då fraktade hon soja. I dag är hon Wallenius representationsfartyg."
https://www.sjofartstidningen.se/sjofartskonvojen-seglar-vidare/
#25 Svensk sjöfart saknar folk och raggar nu ungdomar på plats i Söderköping och Motala.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/sa-har-loser-sjofartsbranschen-hamtningen-pa-forskolan
Efter ett års paus öppnar elevintaget på Härnösands gymnasiums sjöfartsprogram. Det finns ett stort behov av sjöfartskompetens enligt politiker, tjänstemän och näringsliv.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=110&artikel=7334822
#27 Bra- hoppas att det finns aspiranter också!
Ja hoppats ungdomar inser att dom får jobb direkt efter utbildning.
"Ekonomi och idrott. Den kombinationen kan blivande gymnasister välja att studera när Öckerö "seglande" gymnasieskola startar nytt program hösten 2020."---
"På Öckerö gymnasieskola - mest känd för sitt sjöfartsprogram och långseglingar över Atlanten – går i dagsläget 300 elever var av 250 kommer från en annan kommun. Det nya programmet med inriktning på ekonomi och idrott blir ett komplement till de tre program som redan finns på skolan."---
Utöver den nya utbildningen erbjuder den seglande gymnasieskolan samhällsprogrammet, naturvetenskapliga programmet samt sjöfartsutbildningen, inriktning däck eller maskin.
http://www.ockerogymnasieskola.se/
http://www.ockerogymnasieskola.se/tsgunilla.4.22245b7a156c64140545c2.html
Markku sa upp sig från sitt jobb på Jord- och skogsbruksministeriet och hittade jobb som färjförare på Barösundsfärjan i Ingå. Trots att han bor i grannkommunen fick han alltså en arbetsresa på sjuttio kilometer - men det bekommer honom inte.
Nu går Göta kanalbolag ut och söker hundra vikarier som vill arbeta som värdar längs den 19 mil långa kanalen i sommar.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/gota-kanal-soker-hundra-sommarjobbare
#32 Härligt sommarjobb för rätt personer!
Högmarsös linfärja tar bara 12 bilar. – God morgon, hälsar kapten Joakim Halvardsson och vänder strax tillbaka mot Högmarsö och en värmande kopp kaffe i färjestugan.
27-åringen måste ha varit en av de yngsta befälhavarna på en vägfärja då när han började för sju år sedan. När Joakim Halvardsson, som är uppväxt på grannön Yxlan, gått klart gymnasiet började han jobba extra på däck på Högmarsöfärjan, där pappa Nils Halvardsson var kapten.
Vill du också ha en karriär inom sjöfart? Är du nyfiken på hur studier i anrika sjöfartsidyllen Åland skulle vara för dig? På Åland är det nära till precis allt. Havet, förstås, det finns aldrig längre bort än att du kan se det. Nöjeslivet är intensivt, fritidsaktiviteterna talrika och lärarna de bästa som står att finna. I Alandica Shipping Academy har Åland förenat allt som krävs för att göra just dig redo för hela världen som din arbetsplats.
Sjöfartens Dag, en yrkes- och rekryteringsmässa blev välbesökt. Henrik Cars, vice VD i Destination Gotland menar att intresset för sjöfartsjobb ökat.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=94&artikel=7404248
Mathilda Wilhelmsson älskar sitt jobb som skärgårdskapten. Hon har valt att ta säsongsarbeten för att få variation och varvar dessutom kaptensjobbet med det mer praktiska jobbet som matros och hon håller också kurser i samma utbildning hon själv gått.
https://www.tillvaxtsverige.se/utbildning/kapten-i-skargarden-pa-sommaren-kanarieoarna-pa-vintern/
Uppenbar risk för att sjöyrken inte är något att satsa på under en tid framöver.
"Passagerartrafiken till svenska hamnar har minskat, rederier gör stora förluster och många sjömän är varslade eller arbetslösa. Det är slutsatser som framkommit i Trafikanalys rapport Svensk sjöfarts internationella konkurrenssituation 2020 som släpptes under torsdagen.
Rapporten visar att coronapandemin har påverkat svensk sjöfart kraftigt med bortfall av kompetens och en ökad arbetslöshet. Under april ökade exempelvis arbetslösheten för lättmatroser och maskinpersonal med 300 procent."---
https://www.sjofartstidningen.se/mork-analys-av-sjofarten-i-sparen-av-corona/
"Svensk industri och varuförsörjning klarar sig inte utan sjötransporter. Trots det råder de brist på sjöbefäl. Nu måste staten skjuta till pengar för att säkra svensk sjöfartskompetens", skriver bland andra Angela Hillemyr, prefekt Mekanik och Maritima vetenskaper, Chalmers i ett debattinlägg i GP.
"Sverige är mer beroende av sjöfart än de flesta länder. Ett tecken på det är att pandemins effekter slår mycket hårt på vår ekonomi och sysselsättning, trots att vi inte har stängt ner som andra länder."---
Det svenska 12-månaderskravet för obegränsad sjökaptens- och sjöingenjörsbehörighet ger svenska sjöbefäl konkurrensnackdelar. Dessutom hindrar det nyrekrytering av lotsar, skriver de två sjöbefälen Johan Svedung och Sebastian Backe.
https://www.sjofartstidningen.se/slopa-svenska-sarkraven-for-hogsta-behorighet/
I Finland är svenskspråkiga sjöbevakare eftertraktade konstaterar HBL i en betalartikel, och det finns jobb sonm väntar efter genomgången utbildning.
"För första gången på tio år är det nu aktuellt med svenskspråkig utbildning av gräns- och sjöbevakare. Utbildningen tar ett år och praktiskt taget alla har säkert jobb i sikte. – Det här är ett spännande jobb där ingen arbetsdag är lik den andra, säger den erfarne sjöbevakaren Niklas Guseff i Åbo."---
- Redigerat 1/21/21, 8:54 AM av [Göstage]
En klass från Marina Läroverket i Danderyd jobbar på tremastaren Älva och gör vetenskapliga observationer runt Sveriges kust.
När coronapandemin slog till i mars i fjol såg det mörkt ut för sjöfartsutbildningen vid Aboa Mare i Åbo.
Den tidigare så framgångsrika simulatorutbildningen med kunder från hela världen tog slut och över en natt upphörde den kommersiella verksamheten helt och hållet. Ingen kunde resa och simulatorrummen stod tomma och öde.
#43 Så: "slutet gott" då?
#44: Japp.
I augusti, mitt under pandemin, gjorde Österskärsbon Per Henriksson slag i saken. Nu kör han egen taxibåt i Österåker och har inte ångrat sig: ”Världens bästa jobb”, säger han.
https://www.mitti.se/nyheter/lamnade-kontorsjobb-for-ett-liv-till-sjoss/repufx!n@uDUev1w@8pmJLmyvqjA/
Båten M/S Emma i Sandviken letar efter en ny kapten.
För den som ansöker så får man hjälp med att gå kurs i teorin och får sedan också övningsköra med båten.
Efter studenten är det många som packar resväskan.
Vissa blir au pair, andra backpackar i Asien eller jobbar som bartender på Rhodos.
Lisa Emlund och Helena Hammarström vill nu öppna dörren till en doldis: yachtingbranschen.
– Vi kan garantera att det kommer vara en helt unik upplevelse som inget annat sätt att resa riktigt kan erbjuda, säger Lisa Emlund på Yachting Sweden.
https://www.expressen.se/nyheter/de-varvar-unga-till-lyxbatar-unik-upplevelse/?referrer=todays-news
#48 Känns det inte som att de tar på sig ett stort ansvar? 🤔
#49: Mycket möjligt.
Arbetsdomstolen ger nu grönt ljus för lotsar att arbeta även efter att de fyllt 60 år, fast på ett annat kollektivavtal.
https://www.sjofartstidningen.se/ad-ger-gront-ljus-for-lotsar-att-jobba-efter-60/
I lördags åkte skeppet Sandra D för kanske sista gången någonsin ner längs Borgå å, med siktet på Estland den här gången.
Skepparen Ari Kautto köpte Sandra D år 1986 och har sedan dess med van hand styrt henne otaliga gånger upp och ner längs Borgå å och runt den östnyländska skärgården. Ibland har hon varit fylld av utländska turister, ibland av företagskunder.
Men under de senaste åren har intresset för båtutflykter minskat, och Ari Kautto själv har redan hunnit fylla 83 år. Det var alltså dags att hitta en ny ägare för det 99 år gamla skeppet.
#52 Trevligt att hon verkar hamna i goda händer!👍
#53: Ja, tyvärr tycks man ha samma problem att hitta folk som i Sverige till sjöfarten.
Kommunikatören Fredrik fick nog av sitta hemma och jobba under pandemin och omskolade sig till "skärgårdskapten".
"Jag satt hemma i en garderob och stirrade in i en skärm och tänkte att det här kan inte vara livet, det måste finnas mer än det här i tillvaron", säger han till P4 Stockholm.
Svensk sjöfart drabbades hårt av pandemin. Två kryssningsfartyg togs ur trafik och hundratals anställda blev av med sina jobb. Nu ljusnar det, men flera rederier har svårt att hitta personal.
https://sekotidningen.se/nyhet/efter-en-svar-tid-nu-skriker-sjofarten-efter-personal/
#21 #48 Väninnorna Helena och Lisa med tioårig egen erfarenhet av branschen utbildar ungdomar som vill jobba på lyxjakter.
- Redigerat 11/15/21, 4:17 PM av [Göstage]
Det råder brist på sjömän. Samtidigt är många som jobbat till sjöss arbetslösa. Eller så har de valt att arbeta i grannlandet, som Jesper gjort.
– I Norge får du ordentligt betalt, säger den svenske matrosen.
Det råder brist på sjömän inom svensk sjöfart och under pandemin har problemet blivit än större när många lämnat branschen
https://sverigesradio.se/artikel/nationell-brist-pa-sjoman-paverkar-destination-gotland
Vill du ha sommarens kanske somrigaste jobb? Då är det dags att söka säsongsarbete som slussvärd utmed Göta kanal. Ett annorlunda jobb mitt i en svensk sommaridyll.
https://www.mynewsdesk.com/se/gota_kanalbolag_ab/pressreleases/goeta-kanal-soeker-100-sommarjobbare-3153501
Den 8 december 2020 fick en Södertäljebo sitt fartygsbefäl i klass VI, inre fart, återkallat efter ett beslut från Transportstyrelsen.
Beslutet överklagades och i december 2021 meddelades beslutet. Förvaltningsrätten avslår överklagan.
https://www.telgenytt.se/2022/01/04/sodertaljebo-fick-aterkallat-behorighet-som-fartygsbefal/
Funderar du på att jobba på sjön som matros? Då är det bra att veta att det kan skilja flera tusenlappar i lön beroende på hur länge man arbetat. Man kan också få olika tillägg, som fri tvätt av arbetskläder.
https://sekotidningen.se/nyhet/loneskillnad-pa-8000-for-samma-jobb-ett-arbetsmiljoproblem/
Härnösands gymnasium har investerat i ett nytt skolfartyg – Polstjärnan.
På torsdagskvällen anlände det 33 meter långa fartyget till kajen – och flera elever var på plats och tog emot det.
#63 (OT) Polstjärnan är ett gammalt bekant namn som ett i ledet i generationer av Sjöfartsverkets arbetsfartyg på Vänern med samma namn. Den här hade följdnummer IV.
Re:tired.
Löneökning på 7,4 % för befäl och manskap.
https://www.sjofartstidningen.se/74-procents-loneokning-for-manskap-och-befal/
Förhoppningar att ny simulatorutbildning för sjöbefäl skall förbättra undervisningen och locka fler att söka sig till sjöfartsnäringen, skriver GP.
"På Donsö är arbetet i gång med att starta en ny utbildning, där sjöbefäl utbildas med den senaste simulator- och VR-tekniken. När rederiverksamheten flyttade till lokaler i centrala Göteborg, stod lokalerna på Donsö tomma."---
"Valet av simulatorutvecklare föll på teknikföretaget Wärtislä, med Sverigekontor i Göteborg.
Att en stor del av sjöfartsutbildningarna sker via simulator är inte ovanligt. Unikt med Donsös nya center är dels hur avancerad simulatortekniken är, dels att man använder sig av VR-teknik.
– Det som är unikt på Donsö är att man satt upp en väldigt komplett simulator."---
"Tanken är också att öka intresset för sjöfarten. Vi vill visa att vi är beredda att satsa och att vi vill ha en stark svensk sjöfart, säger Jonas Gunnarsson."
Re:tired.
- Redigerat 4/28/23, 9:28 AM av Fornöga
Finlands enda utbildning för träbåtar riskerar att läggas ner.
https://svenska.yle.fi/a/7-10034307
Stort intresse för att utbilda sig till kustbevakare.
https://sverigesradio.se/artikel/havsmiljon-lockade-tuva-till-kustbevakningen
Fler unga behövs till utbildningar till sjöss.
https://www.sjofartstidningen.se/fler-maste-vilja-ga-till-sjoss/
FSV Rederi AS godtar inte böterna på 1,5 miljoner norska kronor efter att 20-årige Adrian Røsand från Kristiansund dog på jobbet 2022.
https://www.nrk.no/mr/rederi-vedtar-ikke-bot-1.16465249
Wasaline söker elektriker.
Sjöfartsverkets isbrytare Frej, Ymer och Ale besöker sammanlagt fem hamnar under hösten i syfte att locka fler till sjöfartsyrken.
Källa.
Re:tired.
#72: Dom missar dom största kuststäderna märkligt.
#73 En förklaring kan möjligen vara att man försöker hitta personal där man inte sökt så ofta tidigare.
Re:tired.
#74: Norrköping har dom gjort flera stopp tidigare, stoppen i norr vid Härnösand och Piteå har jag dålig koll på om det finns så stort intresse att hitta intresserade med tanke på konkurrenten LKAB och framtida batterifabriker.
Ska man hitta intresserade ungdomar är nog Malmö, Helsingborg, Stockholm bra ställen att hitta personal som är villiga att flytta.
#75 Besöken i Trollhättan och Piteå omfattar även visning av fartygen för allmänheten på Fallens dag respektive Hamnens dag, så där har man väl slagit två flugor i en smäll. Även på de andra orterna har man vikt en dag för visning för allmänheten.
Att man besöker Norrköping (flera dagar) kan även ha samband med att Sjöfartsverket helt tar över driften av isbrytarna från 30 juni nästa år och kanske vill uppmärksamma det.
Fast det är bara mitt försök till förklaring. Hur man har resonerat vet de nog bara själva…🤷♂️
Re:tired.
- Redigerat 8/11/23, 3:59 PM av Fornöga
#76: Dom försöker även få fler ungdomar till yrket då tycker jag det är viktigt att få me dom större städerna.
På Saltö båtvarv i Karlskrona hålls ett läger för hur man vårdar och bevarar gamla träbåtar.
https://sverigesradio.se/artikel/lager-for-trabatens-bevarande
Eleverna på skolfartyget Sørlandet vinkar hejdå när båten lämnar hamnen i Kristiansand nu väntar ett år av äventyr till havs.
https://www.nrk.no/sorlandet/skoleskipet-sorlandet-klar-for-nytt-skolear_-_-mye-folelser-1.16523877
#72 ff Turnén är påbörjad.
Re:tired.
Brist på sjömän men svårt att komma in i branschen.
https://sverigesradio.se/artikel/sjomannen-mattias-gar-mot-strommen-jobben-lyser-med-sin-franvaro
Rederierna skriker efter personal.
https://sverigesradio.se/artikel/sjomansbrist-pressar-rederiet-maste-bemanna-fartygen
#82: Fler unga ska lockas till Lindholmens gymnasiums sjöfartsprogram i Göteborg.
https://sverigesradio.se/artikel/akut-brist-pa-sjoman-jens-ska-fa-fler-att-valja-yrket
#76: Mer om besöken i städerna.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/luleas-isbrytare-raggar-personal-med-sverigeturne--hr7mal
Nu ska nya avtal för skärgårdstrafiken i Stockholm förhandlas.
https://sekotidningen.se/sjofart/sekos-krav-pa-almega-battre-boende-for-personal-i-skargardstrafiken
#80 Personalsituationen för vintersjöfarten är bekymmersam, säger ansvarig chef på Sjöfartsverket.
Re:tired.
- Redigerat 9/18/23, 9:44 AM av Fornöga
Anställda på Waxholmsbolaget och Strömma får löneökning.
https://sekotidningen.se/sjofart/loner-klara-for-anstallda-pa-waxholmsbolaget-och-stromma-okar-med-41-procent-i-ar/
Det danska rederiet AP Møller-Mærsk varslar 10.000 anställda.
https://www.expressen.se/nyheter/ap-moller-maersk-sparkar-10000/
Regeringen föreslår lättare väg för att få behörighet till fartygsbefäl klass VII.
https://www.sjofartstidningen.se/regeringen-foreslar-ny-vag-till-klass-vii-behorighet/
Vill du jobba på Birka så söker nu Viking Line folk.
https://www.vikingline.se/kontakt/jobb/jobba-pa-cinderella/lediga-tjanster-ombord/
Under gymnasiemässan Gymnasiedagarna i Göteborg så finns både skolor och arbetsgivare som berättar om utbildningar och yrken.
https://www.sjofartstidningen.se/lobbar-for-sjofarten-under-gymnasiemassa/
En artikel om hur det funkar ombord på fraktfartyget Finneco 2.
https://svenska.yle.fi/a/7-10043785
Risk för strejk på två färjor på Åland.
https://svenska.yle.fi/a/7-10045480
Passagerarfärjan Marco Polo som gick på grund i Hanöbukten blir nu en del av utbildningen av blivande sjökaptener vid Sjöfartshögskolan i Kalmar där eleverna får lära sig att styra sig förbi grundet i en simulering.
Utbildningscentret som byggs på Åland får simulator för både bryggan och maskinrum
#95 En sådan skulle man ha i vardagsrummet!
Re:tired.
#96: Finns ju liknade program till datorn.
#97 Det förstås, men utan brygga. 😉
Re:tired.
#98: Du får knacka ner väggen till grannen och bygga ut till en brygga.
Vid Ship Handling and Training Centre i Polen utbildar man fartygsbefäl.
https://www.hamnen.se/skola-sa-hanterar-du-ett-400-meters-fraktfartyg/
#100 Dit borde man skicka bryggnissarna på TT-färjan…🙄
Re:tired.
På skolskeppet Danmark har man utbildat danskt sjöfolk i nittio år, men år 2025 blir det sista året som man kan bedriva verksamheten till havs om man inte lyckas trygga medel för verksamheten, säger man från det maritima utbildningscentret Martec.
Re:tired.
En ny toppmodern fartygssimulator på Donsö i Göteborgs södra skärgård tas nu i drift.
https://www.sjomannen.se/nyheter/donsos-fartygsimulator-ger-ovning-med-verklighetskansla/
Fångvaktare- ett kommande sjöfolksarbete (vid kaj)? Enligt justitieministern är fängelsefartyg ett av flera möjliga alternativ att lösa den akuta platsbristen på våra fängelser.
Re:tired.
Förste Styrman Marcus från Katrineholm firade jul ombord på ett kryssningsfartyg.
https://sverigesradio.se/artikel/han-ar-till-havs-utan-familjen-lite-speciellt
Debattartikel om att man behöver fler utbildningsplatser för sjöfarten.
https://www.stromstadstidning.se/asikt/insandare/sakra-sjofartens-framtid.fb12449b-be2e-43ca-a808-91b11d701567
Livet ombord på Ymer.
https://sverigesradio.se/artikel/isbrytar-aron-is-finns-det-det-ar-det-gott-om
Till hösten öppnar en utbildning för fiskodling.
https://sverigesradio.se/artikel/fler-behover-jobba-med-fiskodling-ny-utbildning-startar
Säsongsarbetare sökes till Vattenenheten i Jämtland.
https://lansstyrelsen.varbi.com/what:job/jobID:696864/
Är man medlem eller ansöker nu om medlemskap i Sjövärnskåren så kan man söka sommarens sommarskola för unga.
I en ny utredning, beställd av Göteborgs universitet, föreslås det att universitet bör satsa på stationen i Tjärnö framför Kristineberg för att dra ner kostnaderna. Det anses nämligen inte ekonomiskt hållbart att driva båda.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/forslaget-till-goteborgs-universitet-dumpa-kristinebergs-forskningsstation
#111 Hoppas att det kommer en ny ägare som driver Kristineberg vidare med liknande inriktning som idag.
Re:tired.
- Redigerat 1/30/24, 1:07 PM av Fornöga
#112: Ja det vore tråkigt om den skulle avvecklas.
Flera aktörer samarbetar för att skapa fler praktikplatser.
https://www.sjofartstidningen.se/sjofartsaktorer-hjalps-at-for-fler-praktikplatser/
Igår var det Chalmers studentkårs karriärmässa Sjölog på Lindholmen i Göteborg.
https://www.sjofartstidningen.se/studenter-motte-framtiden-under-sjolog/
En dag med matros Evelina som berättar lite om yrket och hennes utbildning.
#111: Anledningen att man måste stänga är att universitets nya fartyg har blivit dyrare än beräknat.
https://sverigesradio.se/artikel/har-ar-fartyget-som-sanker-anrika-forskningsstationen
Nya avtal har gjorts mellan Rederierna i Finland och Sjömansunionen.
https://alandsradio.ax/nyheter/nya-avtal-mellan-rederierna-finland-och-sjomansunionen
En ny certifiering som heter Sjöfartscollege ska kvalitetssäkra sjöfartsgymnasierna i landet.
https://www.sjomannen.se/nyheter/sjofartscollege-ny-certifiering-for-gymnasieskolor/
Vaxholm Komposit öppnar fabrik i Söderhamn och skapar 30 jobb.
https://sverigesradio.se/artikel/drometablering-for-skargardskommunen-30-nya-jobb
Ett nytt program tas fram för unga jurister inom sjörätt.
https://www.sjofartstidningen.se/nytt-traineeprogram-ska-fa-sjofarten-att-vaxa/
En artikel om YH-utbildningen skärgårdskapten på Marina Läroverket.
Ett unikt kollektivavtal.
https://www.sjomannen.se/nyheter/unikt-kollektivavtal-skrivet-pa-panamaflaggat-fartyg-2/
Regeringen gör om utbildningen för att få behörigheten fartygsbefäl klass VII.
https://www.sjofartstidningen.se/regeringen-har-beslutat-om-ny-utbildningsvag/
Nytt avtal för isbrytarnas besättningar men facket är inte helt nöjda med avtalet.
https://www.sjofartstidningen.se/avtal-klart-for-isbrytarnas-besattningar/
Så mycket tjänar man som anställd på lyxyacht.
https://www.skippo.se/batar/dromjobbet-pa-en-lyxyacht-sa-mycket-tjanar-man
Bristen på sjöfolk är ett problem.
https://www.sjofart.ax/nyheter/brist-pa-sjofolk-pressar-rederier/
Det finns en kockutbildning för vuxna för den som vill jobba som kock till sjöss.
https://www.sjomannen.se/nyheter/nojda-elever-pa-ny-utbildning-till-kocksteward/