Annons:
Etikettutbildningar
Läst 4218 ggr
[Göstage]
5/2/19, 5:20 PM

Jobb på sjön, utbildning och yrken

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I den här tråden finns det lite länkar om utbildning och personalbehov inom yrkessjöfarten. Observera att det inte är någon rådgivning om sjöfartsyrket, den kan man få genom yrkesvägledare, sjöfolksfack och arbetsförmedlare.

Däremot får du gärna dela med dig av yrkesfunderingar inom sjöfarten eller kanske egna erfarenheter av sjömanslivet.

  • Redigerat 8/6/21, 1:54 PM av [Jimmy.L]
Annons:
[Göstage]
5/2/19, 5:27 PM
#1

Den gamla sjömansromantiken känner väl alla till, när man flydde från bekymmer, tristess och annat och drog till sjöss, eller om man helt enkelt bara ville se världen.

Idag krävs det grundutbildningar och specialkompetens inom sjöfartsjobben precis som inom  arbetslivet i stort. Här finns länkar till olika utbildningar:

"I Sverige finns det två stycken Sjöfartshögskolor samt gymnasieutbildningar för sjöfart i ett flertal städer. Dessutom finns det en rad olika företag som anordnar kurser inom sjöfartsområdet."

Källa SUI, sjöfartens Utbildningsinstitut

[Göstage]
5/2/19, 5:34 PM
#2

Framtidsutsikterna då? Ja, det finns ett rätt stort behov av nyrekryteringar inom sjöfartsnäringen de närmaste åren, enligt branschen.

Fakta från rapporten ”Tempen på sjöfartsbranschen 2019”:

"Transportföretagen har under hösten 2018 genomfört en enkätundersökning bland medlemmar i Sjöfartens Arbetsgivarförbund (SARF) i syfte att undersöka sjöfartsbranschens kommande rekryteringsbehov. Med en svarsandel om 83 procent, innefattande samtliga större rederier, får undersökningen anses ha hög tillförlitlighet.

De yrken som har undersökts är matros, motorman samt tekniskt- och nautiskt befäl med svensk gymnasieutbildning eller svensk högskoleutbildning.

  • Undersökningen visar att sjöfartsbranschen behöver anställa cirka 800 personer under den kommande femårsperioden. Inom ett år avser branschen rekrytera cirka 160 personer inom de fyra yrkesgrupperna och drygt 650 personer efterföljande fyra år.

  • Behovet inom respektive yrkesgrupp ser ut på följande sätt:

         - 200 personer inom yrket matros

         - 150 personer inom yrket motorman

         - 200 personer inom yrket tekniskt befäl

         - 250 personer inom yrket nautiskt befäl

  • Cirka 380 personer mellan 58 och 67 år närmar sig eller har uppnått ordinarie pensionsålder. Det innebär att var sjätte anställd i de fyra undersökta grupperna är 58 år eller äldre.
  • Störst är andelen bland yrkesgruppen matros, där två av tio anställda ligger inom åldersspannet.
  • Sjöfartsbranschens yrken är fortfarande starkt mansdominerade. Inom de undersökta yrkeskategorierna är endast fyra procent kvinnor. Störst andel kvinnor har yrkesgruppen matros med sju procent.
  • Fyra av tio företag uppger att de har haft svårigheter att rekrytera det senaste året. Rätt yrkesutbildning och rätt yrkeserfarenhet uppges ligga till grund för rekryteringssvårigheterna."

https://news.cision.com/se/transportforetagen/r/stor-personalbrist-inom-sjofartsbranschen,c2725326

Lona
5/2/19, 8:58 PM
#3

Min särbos pappa var chief på ett större fraktfartyg som gick över större delen av världen. När vi växte upp var han borta sex månader i stöten för att sedan vara hemma i fyra. Jag tror att man till viss del måste "ha det i blodet" för att trivas med ett sånt jobb, han kom från en liten ö i Roslagen där hans far jobbade som lots. Det blir ju rätt speciella omständigheter att bo tätt ihop med en besättning och i princip bara vara ute på sjön - de hann sällan se så värst mycket utom själva hamnen de lastade och lossade i. Han älskade sitt jobb och sjön, däremot klättrade han på väggarna när han hade varit hemma ett tag utan något vettigt att göra. 😁 Men det finns ju jobb där man inte är ute lika länge i taget eller faktiskt har ganska normala arbetstider, det är förmodligen lättare att anpassa sig (och familjen) efter.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Jimmy.L]
5/15/19, 6:54 AM
#4

Det är fler som slutar än som börjar och det blir allt svårare för rederier att hitta personal till sina fartyg. Allt fler fartyg svenskflaggas och det gör att konkurrensen om de som har rätt utbildning är stenhård.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/stort-sug-efter-personal-till-sjoss

[Göstage]
6/23/19, 7:37 PM
#5

En fartygskonvoj med isbrytaren Atle i spetsen drar runt till hamnar i landet för att sprida information om sjöfolksyrket.

De tider som gäller är: evenemangsområdet 9-17 och öppet fartyg 10-15.

Göteborg, Amerikaskjulet, kaj 36, den 24 juni
Lysekil, Anderssonskajen, den 26 juni
Halmstad, Nissankajen, den 28 juni
Helsingborg, Spannmålskajen, den 30 juni
Karlskrona, Verköhamnen, den 2 juli
Norrköping, Pampushamnen, den 6 juli
Stockholm, Frihamnen, F650, den 9 juli
Härnösand, den 12 juli
Örnsköldsvik, Stadskajen, den 14 juli
Skellefteå, Skelleftehamn, Handelskajen/Jubileumskajen, den 16 juli
Luleå, Gamla Malmkajen, den 18 juli

https://www.sjofartsverket.se/sv/Sjofartskonvojen/Vad-ar-Sjofartskonvojen-/

https://www.transportforetagen.se/Nyheter/2019/Valkommen-ombord-pa-Atle/

[Jimmy.L]
6/23/19, 7:47 PM
#6

Får se om man kan åka till frihamnen och gå ombord.

Annons:
[Göstage]
6/23/19, 7:56 PM
#7

Jag fick lite sent tips om att de är i Göteborg redan i morgon och  har ett par andra saker på gång i veckan, så jag får nog passa.

[Göstage]
6/24/19, 11:12 PM
#8

Stora jobbmöjligheter inom sjöfartsnäringen lovar Sjöfartsverket på GP debatt idag i  samband med den turnerande jobbexpons besök i Göteborg.

https://www.gp.se/debatt/stora-jobbmöjligheter-inom-sjöfarten-1.15733584

[Jimmy.L]
6/25/19, 7:20 AM
#9

Ja dom skriker efter folk, dom ungdomar som utbildas till sjöfarten får jobb långt innan examen.

[Göstage]
7/5/19, 10:39 PM
#10

"Varje dag, året runt finns lotsarna redo att hjälpa fartyg att navigera genom Göteborgs hamninlopp. Men det råder stor brist på dem. – Vi söker med ljus och lykta efter folk, säger lotsen Patrik Wikand."---

GP (betalartikel)

Lotsyrket

[Jimmy.L]
7/6/19, 6:30 AM
#11

#10 Sätt deras annonser på flera ställen på social medier.

[Göstage]
7/6/19, 8:52 PM
#12

#5 Atles besök i Norrköping drog mest hittills på turnén med 4000 intresserade.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/isbrytaren-atle-ska-locka-fler-till-sjofarten

[Jimmy.L]
7/7/19, 7:16 AM
#13

Det blir nog fler i sthlm.

Annons:
[Jimmy.L]
7/8/19, 5:07 PM
#15

#14 Hoppas ungdomarna blir mer intresserade för yrket.

[Göstage]
7/8/19, 6:51 PM
#16

Ja, det är en bit till att ta sig dit - de rekryterar ju bland sådana som har god sjövana.

[Jimmy.L]
7/9/19, 12:08 PM
#17

#12 Tydligen långa köer för visningen i Stockholm idag.

[Göstage]
7/18/19, 6:47 PM
#18

Så har Atle anlänt slutdestinationen för sin turné, hemmahamnen i Luleå. Hoppas att många besökare på fartyget har blivit sugna på att jobba på sjön!

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/allmanheten-fick-ga-ombord-pa-isbrytaren-atle

[Göstage]
7/25/19, 9:02 AM
#19

"Med sammanlagt 27.000 besökare ombord på isbrytaren Atle under rekryteringssatsningen Sjöfartskonvojen är projektledare Per Barkman uppenbart nöjd med utfallet. – Att det skulle bli 27.000 hade jag aldrig vågat drömma om. Ett tag insåg jag att vi kanske kan nå 20.000, men sedan var Norrlandshamnarna helt fantastiska. I Skellefteå hade vi 3.555 besökare, det var det bästa besökssiffran. Det var häftiga och intensiva dagar. Han förklarar att antalet besökare gäller de som gick ombord på isbrytaren. Därtill kommer de som enbart besökte tältet på kajen, där det fanns olika aktiviteter."---

https://www.sjofartstidningen.se/sjofartskonvojen-gjorde-succe/

Kul!👍

[Jimmy.L]
7/25/19, 9:20 AM
#20

Kul att så många kom.

Annons:
[Jimmy.L]
8/8/19, 7:20 AM
#21

Helena Hammarström var 19 år när hon fick sitt första jobb på en 50 meter lång yacht. I dag har hon rest jorden runt ombord på enorma lyxyachter. – Man jobbar för världens rikaste människor. Man måste ha skinn på näsan, säger Helena.

https://www.expressen.se/gt/helena-26-om-livet-pa-miljonarernas-lyxbatar/

[Göstage]
9/2/19, 9:24 AM
#22

Sjöfartsdagarna på Donsö är en betydelsefull mässa för fackfolk, och den fördubblar tillfälligt  antalet människor på ön varje år vid den här tiden. I år utökar man mässan med en dag för att försöka locka ungdomar till sjöfartsbranschen.

"– Det är otroligt viktigt. Utan det här så har vi ingen framtid och då kommer sjöfarten inte att överleva. Om vi inte kan bemanna våra fartyg så har vi ingen trafik och för Sveriges del är sjöfarten avgörande för att vi ska få in och ut våra varor, säger Dick Höglund som är senior finanschef på rederiet Terntank och en av dem som jobbar med Donsödagarna."---

SR

[Göstage]
9/3/19, 10:53 AM
#23

#22 Över 1000 elever bekantade sig med sjöfartsbranschen vid utbildningsdagen på Donsö, rapporterar SVT.

Uppdatering: enligt senare uppgifter var det hela 1900 elever som under dagen bekantade sig med sjöfartsnäringen.

[Göstage]
9/5/19, 7:11 PM
#24

"Svensk sjöfart kan inte möta framtiden an med bristande regler för arbetsmiljö och tillsyn. Bristande arbetsmiljö påverkar säkerheten till sjöss. Inspektionen för arbetsmiljön borde flyttas från Transportstyrelsen till Arbetsmiljöverket", skriver Johan Büser, riksdagsledamot i Trafikutskottet och sjöfartspolitiskt ansvarig (S) och Mikael Lindmark, ombudsman SEKO Sjöfolk på GT Debatt.

De välkomnar rekryteringar, men verkar sakna förtroende för Transportstyrelsen som den instans som skall ansvara för arbetsmiljökontrollen.  

 "Börjar man arbeta som matros på ett handelsfartyg eller inom hotell på en färja efter gymnasiet finns en stor risk att man inte orkar arbeta fram till sin pension. Arbetet är för tungt och hjälpmedlen för få. Tillsynen behöver förbättras. Därför skulle det exempelvis vara klokt om inspektionen för arbetsmiljön flyttas från Transportstyrelsen till Arbetsmiljöverket."---

https://www.expressen.se/gt/debatt-gt/aven-till-sjoss-behovs-en-sjyst-arbetsmiljo/

[Göstage]
9/11/19, 10:13 AM
#25

#19 Fler hamnar får konvojbesök, nu med ny härförare. 

"Sjöfartskonvojen, ett initiativ som hela sjöfartsklustret står bakom, startade i juni och gick då utmed Sveriges kust med isbrytaren Atle. Nu går konvojen genom Göta kanal med Mariestad som första hamnstopp och med Wallenius fartyg Soya III i täten."---

"Tankfartyget Soya III byggdes 1936 som Wallenius första egna nybygge. Då fraktade hon soja. I dag är hon Wallenius representationsfartyg."

https://www.sjofartstidningen.se/sjofartskonvojen-seglar-vidare/

[Jimmy.L]
9/26/19, 7:26 AM
#26

#25 Svensk sjöfart saknar folk och raggar nu ungdomar på plats i Söderköping och Motala.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/sa-har-loser-sjofartsbranschen-hamtningen-pa-forskolan

[Jimmy.L]
11/1/19, 8:44 AM
#27

Efter ett års paus öppnar elevintaget på Härnösands gymnasiums sjöfartsprogram. Det finns ett stort behov av sjöfartskompetens enligt politiker, tjänstemän och näringsliv.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=110&artikel=7334822

Annons:
[Göstage]
11/1/19, 8:47 AM
#28

#27 Bra- hoppas att det finns aspiranter också!

[Jimmy.L]
11/1/19, 8:52 AM
#29

Ja hoppats ungdomar inser att dom får jobb direkt efter utbildning.

[Göstage]
11/17/19, 5:48 PM
#30

"Ekonomi och idrott. Den kombinationen kan blivande gymnasister välja att studera när Öckerö "seglande" gymnasieskola startar nytt program hösten 2020."---

"På Öckerö gymnasieskola - mest känd för sitt sjöfartsprogram och långseglingar över Atlanten – går i dagsläget 300 elever var av 250 kommer från en annan kommun. Det nya programmet med inriktning på ekonomi och idrott blir ett komplement till de tre program som redan finns på skolan."--- 

https://www.goteborgdirekt.se/nyheter/seglargymnasiet-startar-ny-programkombo/repskn!0M9aNANeX8f2fOCtvko0WA/

Utöver den nya utbildningen erbjuder den seglande gymnasieskolan samhällsprogrammet, naturvetenskapliga programmet samt sjöfartsutbildningen, inriktning däck eller maskin.

http://www.ockerogymnasieskola.se/

http://www.ockerogymnasieskola.se/tsgunilla.4.22245b7a156c64140545c2.html

[Jimmy.L]
12/26/19, 8:43 PM
#31

Markku sa upp sig från sitt jobb på Jord- och skogsbruksministeriet och hittade jobb som färjförare på Barösundsfärjan i Ingå. Trots att han bor i grannkommunen fick han alltså en arbetsresa på sjuttio kilometer - men det bekommer honom inte.

https://svenska.yle.fi/artikel/2019/12/26/markku-lamnade-storstadslivet-for-ett-hus-pa-landet-och-jobb-som-farjforare-i

[Jimmy.L]
1/12/20, 7:35 AM
#32

Nu går Göta kanalbolag ut och söker hundra vikarier som vill arbeta som värdar längs den 19 mil långa kanalen  i sommar.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/gota-kanal-soker-hundra-sommarjobbare

[[eskils_]]
1/12/20, 9:40 PM
#33

#32 Härligt sommarjobb för rätt personer!

[Jimmy.L]
1/19/20, 7:53 PM
#34

Högmarsös linfärja tar bara 12 bilar. – God morgon, hälsar kapten Joakim Halvardsson och vänder strax tillbaka mot Högmarsö och en värmande kopp kaffe i färjestugan.

27-åringen måste ha varit en av de yngsta befälhavarna på en vägfärja då när han började för sju år sedan. När Joakim Halvardsson, som är uppväxt på grannön Yxlan, gått klart gymnasiet började han jobba extra på däck på Högmarsöfärjan, där pappa Nils Halvardsson var kapten.

http://www.skargarden.se/jobb-pa-styva-linan/

Annons:
[Jimmy.L]
2/9/20, 1:07 PM
#35

Vill du också ha en karriär inom sjöfart? Är du nyfiken på hur studier i anrika sjöfartsidyllen Åland skulle vara för dig? På Åland är det nära till precis allt. Havet, förstås, det finns aldrig längre bort än att du kan se det. Nöjeslivet är intensivt, fritidsaktiviteterna talrika och lärarna de bästa som står att finna. I Alandica Shipping Academy har Åland förenat allt som krävs för att göra just dig redo för hela världen som din arbetsplats.

https://www.sjofart.ax/nyheter/kom-aland-och-bli-sjoman

[Jimmy.L]
2/9/20, 6:19 PM
#36

Sjöfartens Dag, en yrkes- och rekryteringsmässa blev välbesökt. Henrik Cars, vice VD i Destination Gotland menar att intresset för sjöfartsjobb ökat.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=94&artikel=7404248

[Jimmy.L]
4/6/20, 10:53 AM
#37

Mathilda Wilhelmsson älskar sitt jobb som skärgårdskapten. Hon har valt att ta säsongsarbeten för att få variation och varvar dessutom kaptensjobbet med det mer praktiska jobbet som matros och hon håller också kurser i samma utbildning hon själv gått.

https://www.tillvaxtsverige.se/utbildning/kapten-i-skargarden-pa-sommaren-kanarieoarna-pa-vintern/

[Göstage]
7/4/20, 1:22 PM
#38

Uppenbar risk för att sjöyrken inte är något att satsa på under en tid framöver.

"Passagerartrafiken till svenska hamnar har minskat, rederier gör stora förluster och många sjömän är varslade eller arbetslösa. Det är slutsatser som framkommit i Trafikanalys rapport Svensk sjöfarts internationella konkurrenssituation 2020 som släpptes under torsdagen.

Rapporten visar att coronapandemin har påverkat svensk sjöfart kraftigt med bortfall av kompetens och en ökad arbetslöshet. Under april ökade exempelvis arbetslösheten för lättmatroser och maskinpersonal med 300 procent."---

https://www.sjofartstidningen.se/mork-analys-av-sjofarten-i-sparen-av-corona/

[Göstage]
7/26/20, 7:22 AM
#39

"Svensk industri och varuförsörjning klarar sig inte utan sjötransporter. Trots det råder de brist på sjöbefäl. Nu måste staten skjuta till pengar för att säkra svensk sjöfartskompetens", skriver bland andra Angela Hillemyr, prefekt Mekanik och Maritima vetenskaper, Chalmers i ett debattinlägg i GP.

 "Sverige är mer beroende av sjöfart än de flesta länder. Ett tecken på det är att pandemins effekter slår mycket hårt på vår ekonomi och sysselsättning, trots att vi inte har stängt ner som andra länder."---

https://www.gp.se/debatt/det-beh%C3%B6vs-statliga-pengar-f%C3%B6r-att-s%C3%A4kra-sj%C3%B6fartskompetensen-1.31637291

[Jimmy.L]
12/21/20, 1:56 PM
#40

Det svenska 12-månaderskravet för obegränsad sjökaptens- och sjöingenjörsbehörighet ger svenska sjöbefäl konkurrensnackdelar. Dessutom hindrar det nyrekrytering av lotsar, skriver de två sjöbefälen Johan Svedung och Sebastian Backe.

https://www.sjofartstidningen.se/slopa-svenska-sarkraven-for-hogsta-behorighet/

Sjöfartsnyheter från den svenska och nordiska shippingindustrin
[Göstage]
1/21/21, 8:54 AM
#41

I Finland är svenskspråkiga sjöbevakare eftertraktade konstaterar HBL i en betalartikel, och det finns jobb sonm väntar efter genomgången utbildning.

"För första gången på tio år är det nu aktuellt med svenskspråkig utbildning av gräns- och sjöbevakare. Utbildningen tar ett år och praktiskt taget alla har säkert jobb i sikte. – Det här är ett spännande jobb där ingen arbetsdag är lik den andra, säger den erfarne sjöbevakaren Niklas Guseff i Åbo."---

Första gången på tio år är det nu aktuellt med svenskspråkig utbildning av gräns- och sjöbevakare. Utbildningen tar ett år och praktiskt taget alla har säkert jobb i sikte. – Det här är ett spännande jobb där ingen arbetsdag är lik den andra, säger den erfarne sjöbevakaren Niklas Guseff i Åbo.
  • Redigerat 1/21/21, 8:54 AM av [Göstage]
Annons:
[Jimmy.L]
5/8/21, 5:36 PM
#42

En klass från Marina Läroverket i Danderyd jobbar på tremastaren Älva och gör vetenskapliga observationer runt Sveriges kust.

https://www.mitti.se/nyheter/elever-seglar-runt-sveriges-kust-pa-17-dagar/repudC!w@zNq7@dhdX5YwJeHFEg@Q/

Marinbiologer. Ska lära sig segla och göra marinbiologiska undersökningar.
[Jimmy.L]
5/20/21, 7:46 PM
#43

När coronapandemin slog till i mars i fjol såg det mörkt ut för sjöfartsutbildningen vid Aboa Mare i Åbo.

Den tidigare så framgångsrika simulatorutbildningen med kunder från hela världen tog slut och över en natt upphörde den kommersiella verksamheten helt och hållet. Ingen kunde resa och simulatorrummen stod tomma och öde.

https://abounderrattelser.fi/aboa-mare-gar-vinnande-ur-coronakrisen-distanskurser-med-simulator-blev-succe/

När coronapandemin slog till i mars i fjol såg det mörkt ut för sjöfartsutbildningen vid Aboa Mare i Åbo.
[Göstage]
5/20/21, 7:53 PM
#44

#43 Så: "slutet gott" då?

[Jimmy.L]
5/20/21, 7:56 PM
#45

#44: Japp.

[Jimmy.L]
6/24/21, 2:41 PM
#46

I augusti, mitt under pandemin, gjorde Österskärsbon Per Henriksson slag i saken. Nu kör han egen taxibåt i Österåker och har inte ångrat sig: ”Världens bästa jobb”, säger han.
https://www.mitti.se/nyheter/lamnade-kontorsjobb-for-ett-liv-till-sjoss/repufx!n@uDUev1w@8pmJLmyvqjA/

Vägval. Per startade taxibåt: "Drömt i tio år"
[Jimmy.L]
7/6/21, 7:40 PM
#47

Båten M/S Emma i Sandviken letar efter en ny kapten.
För den som ansöker så får man hjälp med att gå kurs i teorin och får sedan också övningsköra med båten.

https://sverigesradio.se/artikel/ar-du-den-ratta-for-emma

Båten M/S Emma i Sandviken letar efter en ny kapten. För den som ansöker så får man hjälp med att gå kurs i teorin och får sedan också övningsköra med ...
[Jimmy.L]
8/1/21, 8:46 PM
#48

Efter studenten är det många som packar resväskan.

Vissa blir au pair, andra backpackar i Asien eller jobbar som bartender på Rhodos.

Lisa Emlund och Helena Hammarström vill nu öppna dörren till en doldis: yachtingbranschen.

– Vi kan garantera att det kommer vara en helt unik upplevelse som inget annat sätt att resa riktigt kan erbjuda, säger Lisa Emlund på Yachting Sweden.
https://www.expressen.se/nyheter/de-varvar-unga-till-lyxbatar-unik-upplevelse/?referrer=todays-news

Lisa Emlund och Helena Hammarström vill informera svenskar om, och vägleda de in i, yachtingbranschen med sitt företag Yachting Sweden.
Annons:
[Göstage]
8/2/21, 6:13 AM
#49

#48 Känns det inte som att de tar på sig ett stort ansvar? 🤔

[Jimmy.L]
8/2/21, 6:28 AM
#50

#49: Mycket möjligt.

[Jimmy.L]
8/24/21, 7:55 PM
#51

Arbetsdomstolen ger nu grönt ljus för lotsar att arbeta även efter att de fyllt 60 år, fast på ett annat kollektivavtal.
https://www.sjofartstidningen.se/ad-ger-gront-ljus-for-lotsar-att-jobba-efter-60/

Sjöfartsnyheter från den svenska och nordiska shippingindustrin
[Jimmy.L]
9/19/21, 2:53 PM
#52

I lördags åkte skeppet Sandra D för kanske sista gången någonsin ner längs Borgå å, med siktet på Estland den här gången.

Skepparen Ari Kautto köpte Sandra D år 1986 och har sedan dess med van hand styrt henne otaliga gånger upp och ner längs Borgå å och runt den östnyländska skärgården. Ibland har hon varit fylld av utländska turister, ibland av företagskunder.

Men under de senaste åren har intresset för båtutflykter minskat, och Ari Kautto själv har redan hunnit fylla 83 år. Det var alltså dags att hitta en ny ägare för det 99 år gamla skeppet.

https://svenska.yle.fi/a/7-10006180

[Göstage]
9/19/21, 6:10 PM
#53

#52 Trevligt att hon verkar hamna i goda händer!👍

[Jimmy.L]
9/19/21, 6:14 PM
#54

#53: Ja, tyvärr tycks man ha samma problem att hitta folk som i Sverige till sjöfarten.

[Göstage]
10/12/21, 11:28 AM
#55

Kommunikatören Fredrik fick nog av sitta hemma och jobba under pandemin och omskolade sig till "skärgårdskapten".

"Jag satt hemma i en garderob och stirrade in i en skärm och tänkte att det här kan inte vara livet, det måste finnas mer än det här i tillvaron", säger han till P4 Stockholm.

Kommunikatören Fredrik Wass tröttnade på hemmajobbet framför datorskärmen och under pandemin bestämde han sig för att följa sin dröm. Nu har han bytt ...
Annons:
[Jimmy.L]
11/9/21, 4:30 PM
#56

Svensk sjöfart drabbades hårt av pandemin. Två kryssningsfartyg togs ur trafik och hundratals anställda blev av med sina jobb. Nu ljusnar det, men flera rederier har svårt att hitta personal.

https://sekotidningen.se/nyhet/efter-en-svar-tid-nu-skriker-sjofarten-efter-personal/

Svensk sjöfart drabbades hårt av pandemin. Två kryssningsfartyg togs ur trafik och hundratals anställda blev av med sina jobb. Nu ljusnar det, men flera rederier har svårt att hitta personal.
[Göstage]
11/15/21, 4:16 PM
#57

#21 #48 Väninnorna Helena och Lisa med tioårig egen erfarenhet av branschen utbildar ungdomar som vill jobba på lyxjakter.

Kompisarna Helena Hammarström och Lisa Emlund har sen en semesterresa till Malta för 10 år sen jobbat som värdinnor på några av de största och lyxigaste ...
  • Redigerat 11/15/21, 4:17 PM av [Göstage]
[Jimmy.L]
12/1/21, 4:37 PM
#58

Det råder brist på sjömän. Samtidigt är många som jobbat till sjöss arbetslösa. Eller så har de valt att arbeta i grannlandet, som Jesper gjort.
– I Norge får du ordentligt betalt, säger den svenske matrosen.

https://sekotidningen.se/nyhet/johan-och-jesper-flydde-svensk-sjofart-for-arbete-i-norge-nu-far-de-betydligt-mer-i-lon/

Det råder brist på sjömän. Samtidigt är många som jobbat till sjöss arbetslösa. Eller så har de valt att arbeta i grannlandet, som Jesper gjort. – I Norge får du ordentligt betalt, säger den svenske matrosen.
[Jimmy.L]
12/7/21, 8:56 AM
#59

Det råder brist på sjömän inom svensk sjöfart och under pandemin har problemet blivit än större när många lämnat branschen

https://sverigesradio.se/artikel/nationell-brist-pa-sjoman-paverkar-destination-gotland

Det råder brist på sjömän inom svensk sjöfart och under pandemin har problemet blivit än större när många lämnat branschen."Det är främst brist inom maskin ...
[Jimmy.L]
1/4/22, 10:58 AM
#60

Vill du ha sommarens kanske somrigaste jobb? Då är det dags att söka säsongsarbete som slussvärd utmed Göta kanal. Ett annorlunda jobb mitt i en svensk sommaridyll.
https://www.mynewsdesk.com/se/gota_kanalbolag_ab/pressreleases/goeta-kanal-soeker-100-sommarjobbare-3153501

Vill du ha sommarens kanske somrigaste jobb? Då är det dags att söka säsongsarbete som slussvärd utmed Göta kanal. Ett annorlunda jobb mitt i en svensk...
[Jimmy.L]
1/4/22, 7:12 PM
#61

Den 8 december 2020 fick en Södertäljebo sitt fartygsbefäl i klass VI, inre fart, återkallat efter ett beslut från Transportstyrelsen.

Beslutet överklagades och i december 2021 meddelades beslutet. Förvaltningsrätten avslår överklagan.

https://www.telgenytt.se/2022/01/04/sodertaljebo-fick-aterkallat-behorighet-som-fartygsbefal/

[Södra_Stockholm]
9/12/22, 7:55 PM
#62

Funderar du på att jobba på sjön som matros? Då är det bra att veta att det kan skilja flera tusenlappar i lön beroende på hur länge man arbetat. Man kan också få olika tillägg, som fri tvätt av arbetskläder.
https://sekotidningen.se/nyhet/loneskillnad-pa-8000-for-samma-jobb-ett-arbetsmiljoproblem/

På en av Migrationsverkets arbetsplatser skiljer det nästan 8 000 kronor per månad i lön mellan administratörer som gör samma jobb. Det upplevs som orättvist och många ”mår pyton”.
Annons:
[Södra_Stockholm]
10/2/22, 7:43 AM
#63

Härnösands gymnasium har investerat i ett nytt skolfartyg – Polstjärnan.

På torsdagskvällen anlände det 33 meter långa fartyget till kajen – och flera elever var på plats och tog emot det.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/har-anlander-nya-skolfartyget-till-harnosand-prislappen-5-5-miljoner-kronor

Härnösands gymnasium har investerat i ett nytt skolfartyg – Polstjärnan. På torsdagskvällen anlände det 33 meter långa fartyget till kajen – och flera elever var på plats och tog emot det.
Fornöga
10/2/22, 9:12 AM
#64

#63 (OT) Polstjärnan är ett gammalt bekant namn som ett i ledet i generationer av Sjöfartsverkets arbetsfartyg på Vänern med samma namn. Den här hade följdnummer IV.


Re:tired.

Vessel POLSTJARNAN IV is a Buoy-Laying Vessel, Registered in Sweden. Discover the vessel's particulars, including capacity, machinery, photos and ownership. Get the details of the current Voyage of POLSTJARNAN IV including Position, Port Calls, Destination, ETA and Distance travelled - IMO 7626346, MMSI 265552070, Call Sign SFYE
anarki
4/23/23, 4:10 PM
#65
Sjöfartsnyheter från den svenska och nordiska sjöfartsnäringen
Fornöga
4/28/23, 9:28 AM
#66

Förhoppningar att ny simulatorutbildning för sjöbefäl skall förbättra undervisningen och locka fler att söka sig till sjöfartsnäringen, skriver GP.

"På Donsö är arbetet i gång med att starta en ny utbildning, där sjöbefäl utbildas med den senaste simulator- och VR-tekniken. När rederiverksamheten flyttade till lokaler i centrala Göteborg, stod lokalerna på Donsö tomma."---

"Valet av simulatorutvecklare föll på teknikföretaget Wärtislä, med Sverigekontor i Göteborg.

Att en stor del av sjöfartsutbildningarna sker via simulator är inte ovanligt. Unikt med Donsös nya center är dels hur avancerad simulatortekniken är, dels att man använder sig av VR-teknik.

– Det som är unikt på Donsö är att man satt upp en väldigt komplett simulator."---

"Tanken är också att öka intresset för sjöfarten. Vi vill visa att vi är beredda att satsa och att vi vill ha en stark svensk sjöfart, säger Jonas Gunnarsson."


Re:tired.

Sjöfarten blöder personal, samtidigt som behovet av maskinbefäl ökar och flottan väntas växa – ett problem för hela samhällsekonomin. På Donsö växer en unik
  • Redigerat 4/28/23, 9:28 AM av Fornöga
anarki
5/15/23, 7:05 AM
#67

Finlands enda utbildning för träbåtar riskerar att läggas ner.
https://svenska.yle.fi/a/7-10034307

anarki
5/15/23, 7:18 AM
#68

Stort intresse för att utbilda sig till kustbevakare.
https://sverigesradio.se/artikel/havsmiljon-lockade-tuva-till-kustbevakningen

I augusti i år kommer en ny klass kustbevakare att påbörja sin utbildning i Karlskrona och aldrig förr har söktrycket varit så stort.Tuva Lindström utbildar ...
anarki
5/31/23, 6:20 PM
#69

Fler unga behövs till utbildningar till sjöss.
https://www.sjofartstidningen.se/fler-maste-vilja-ga-till-sjoss/

Sjöfartsnyheter från den svenska och nordiska sjöfartsnäringen
Annons:
anarki
6/29/23, 2:05 PM
#70

FSV Rederi AS godtar inte böterna på 1,5 miljoner norska kronor efter att 20-årige Adrian Røsand från Kristiansund dog på jobbet 2022.
https://www.nrk.no/mr/rederi-vedtar-ikke-bot-1.16465249

FSV Rederi AS vedtar ikke boten på 1,5 millioner kroner etter at 20 år gamle Adrian Røsand fra Kristiansund døde på jobb i 2022. Det skriver Adresseavisen. Han var på jobb som matros på en servicebåt tilhørende FSV Rederi AS under et rutineoppdrag for oppdrettsgiganten Salmar. Ulykken fant sted på Salmars anlegg på Frøya. Ifølge Adresseavisen vedtar ikke selskapet boten, men tar saken til retten. Dette fordi de ikke er enige i måten påtalemyndigheten har lagt frem saken på. Per Olav Myrstad, styreleder i FSV Rederi AS, sier til avisen at penger ikke er den sterkeste motivasjonen i denne saken, men at det handler om begrunnelsen og argumentasjonen i forelegget.
anarki
7/25/23, 5:24 PM
Fornöga
8/11/23, 2:55 PM
#72

Sjöfartsverkets isbrytare Frej, Ymer och Ale besöker sammanlagt fem hamnar under hösten i syfte att locka fler till sjöfartsyrken.
Källa.


Re:tired.

Sjöfartsnyheter från den svenska och nordiska sjöfartsnäringen
anarki
8/11/23, 2:59 PM
#73

#72: Dom missar dom största kuststäderna märkligt.

Fornöga
8/11/23, 3:13 PM
#74

#73 En förklaring kan möjligen vara att man försöker hitta personal där man inte sökt så ofta tidigare.


Re:tired.

anarki
8/11/23, 3:25 PM
#75

#74: Norrköping har dom gjort flera stopp tidigare, stoppen i norr vid Härnösand och Piteå har jag dålig koll på om det finns så stort intresse att hitta intresserade med tanke på konkurrenten LKAB och framtida batterifabriker.

Ska man hitta intresserade ungdomar är nog Malmö, Helsingborg, Stockholm bra ställen att hitta personal som är villiga att flytta.

Fornöga
8/11/23, 3:57 PM
#76

#75 Besöken i Trollhättan och Piteå omfattar även visning av fartygen för allmänheten på Fallens dag respektive Hamnens dag, så där har man väl slagit två flugor i en smäll. Även på de andra orterna har man vikt en dag för visning för allmänheten.

Att man besöker Norrköping (flera dagar) kan även ha samband med att Sjöfartsverket helt tar över driften av isbrytarna från 30 juni nästa år och kanske vill uppmärksamma det.

Fast det är bara mitt försök till förklaring. Hur man har resonerat vet de nog bara själva…🤷‍♂️


Re:tired.

  • Redigerat 8/11/23, 3:59 PM av Fornöga
Annons:
anarki
8/11/23, 4:20 PM
#77

#76: Dom försöker även få fler ungdomar till yrket då tycker jag det är viktigt att få me dom större städerna.

anarki
8/14/23, 7:00 PM
#78

På Saltö båtvarv i Karlskrona hålls ett läger för hur man vårdar och bevarar gamla träbåtar.
https://sverigesradio.se/artikel/lager-for-trabatens-bevarande

På måndagen inleddes ett båtvårdsläger på Saltö båtvarv i Karlskrona. Deltagarna kommer från hela landet och får lära sig hur man vårdar och bevarar gamla ...
anarki
8/22/23, 7:01 AM
#79

Eleverna på skolfartyget Sørlandet vinkar hejdå när båten lämnar hamnen i Kristiansand nu väntar ett år av äventyr till havs.

https://www.nrk.no/sorlandet/skoleskipet-sorlandet-klar-for-nytt-skolear_-_-mye-folelser-1.16523877

Elevene på skoleskipet Sørlandet sa i dag farvel til sine kjære. – De kommer hjem som voksne menn og kvinner, lover direktøren.
Fornöga
8/22/23, 7:09 AM
#80

#72 ff Turnén är påbörjad.


Re:tired.

Svensk sjöfart har ett stort rekryteringsbehov, fram till och med 2025 väntas man behöva anställa 2 200 personer, visar en enkätundersökning som branschorganisationen ...
anarki
8/22/23, 6:52 PM
#81
Det är brist på sjömän, något som Ekot rapporterat om under tisdagen. Att få jobb på sjön just nu är alltså lätt - eller?Mattias Johansson i Kallinge är ...
anarki
8/22/23, 6:55 PM
#82
På Donsö konkurrerar ett tiotal rederier på samma gata.En sak har de gemensamt: Det är brist på personal inom sjöfarten."Vi ser utmaningar i detta", säger ...
anarki
8/22/23, 6:57 PM
#83

#82: Fler unga ska lockas till Lindholmens gymnasiums sjöfartsprogram i Göteborg.
https://sverigesradio.se/artikel/akut-brist-pa-sjoman-jens-ska-fa-fler-att-valja-yrket

Det råder stor brist på personal i den svenska sjöfarten."Det påverkar hela samhället", säger Jens Herngren, lärare på Lindholmens gymnasiums sjöfartsprogram ...
Annons:
anarki
9/3/23, 6:36 AM
#84
För att locka fler till sjöfartsbranschen besöker Ymer, Frej och Ale olika hamnar i Sverige under hösten. Ivan Öström har arbetat på isbrytare i 20 år och för honom finns det ingen annan karriär i sikte. – Du är alltid nära havet och det är väl det som lockar många och vi hoppas att det kan locka fler, säger han.
anarki
9/7/23, 7:00 PM
#85

Nu ska nya avtal för skärgårdstrafiken i Stockholm förhandlas.
https://sekotidningen.se/sjofart/sekos-krav-pa-almega-battre-boende-for-personal-i-skargardstrafiken

4,4 procents löneökning och bättre boendesituation för personal i skärgårdstrafiken. Det är två av kraven Seko ställer på Almega i årets avtalsrörelse.
Fornöga
9/18/23, 9:44 AM
#86

#80 Personalsituationen för vintersjöfarten är bekymmersam, säger ansvarig chef på Sjöfartsverket.


Re:tired.

Just nu är det en stor utmaning att rekrytera personal inom sjöfarten och de kommande tre åren behövs över 2000 personer rekryteras till branschen, enligt Transportföretagen.
  • Redigerat 9/18/23, 9:44 AM av Fornöga
anarki
10/4/23, 1:16 PM
#87
Nu är lönerna klara för dig som jobbar på bland annat Waxholmsbolaget eller Strömmabåtarna. Men arbetsgivarna gick inte med på Sekos krav om bättre boende för personal i skärgårdstrafiken.
anarki
11/3/23, 9:06 AM
#88

Det danska rederiet AP Møller-Mærsk varslar 10.000 anställda.
https://www.expressen.se/nyheter/ap-moller-maersk-sparkar-10000/

Fraktpriserna har fallit tillbaka, efter att ha varit skyhöga under pandemin. Det påverkar nu rederinäringen.
anarki
11/6/23, 3:44 PM
#89

Regeringen föreslår lättare väg för att få behörighet till fartygsbefäl klass VII.
https://www.sjofartstidningen.se/regeringen-foreslar-ny-vag-till-klass-vii-behorighet/

Sjöfartsnyheter från den svenska och nordiska sjöfartsnäringen
anarki
11/7/23, 6:06 PM
#90

Vill du jobba på Birka så söker nu Viking Line folk.
https://www.vikingline.se/kontakt/jobb/jobba-pa-cinderella/lediga-tjanster-ombord/

Vill du prova på att arbeta ombord på ett fartyg?
Annons:
anarki
11/8/23, 3:09 PM
#91

Under gymnasiemässan Gymnasiedagarna i Göteborg så finns både skolor och arbetsgivare som berättar om utbildningar och yrken.
https://www.sjofartstidningen.se/lobbar-for-sjofarten-under-gymnasiemassa/

Sjöfartsnyheter från den svenska och nordiska sjöfartsnäringen
anarki
11/11/23, 6:54 PM
#92

En artikel om hur det funkar ombord på fraktfartyget Finneco 2.
https://svenska.yle.fi/a/7-10043785

anarki
11/14/23, 7:21 PM
#93

Risk för strejk på två färjor på Åland.
https://svenska.yle.fi/a/7-10045480

anarki
11/18/23, 6:02 AM
#94

Passagerarfärjan Marco Polo som gick på grund i Hanöbukten blir nu en del av utbildningen av blivande sjökaptener vid Sjöfartshögskolan i Kalmar där eleverna får lära sig att styra sig förbi grundet i en simulering.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/efter-oljekatastrofen-nu-ar-fartyget-marco-polo-ovningsplats-for-blivande-sjokaptener--xa9f6u

Den 22 oktober gick passagerarfärjan Marco Polo på grund i Hanöbukten i Blekinge, och minst 150 000 liter olja läckte ut i Östersjön. Nu styr blivande sjökaptener färjan förbi grundet i en simulering på Sjöfartshögskolan i Kalmar.
anarki
11/21/23, 5:47 PM
#95

Utbildningscentret som byggs på Åland får simulator för både bryggan och maskinrum

https://www.sjofart.ax/nyheter/ny-simulator-till-kotka/

När Ekami slår upp portarna i det nya campus som Xamk bygger i Kotka 2024 finns en state-of-the-art Wärtsilä-simulator för både brygga och maskin bland utrustni
Fornöga
11/21/23, 9:00 PM
#96

#95 En sådan skulle man ha i vardagsrummet!


Re:tired.

anarki
11/22/23, 6:49 AM
#97

#96: Finns ju liknade program till datorn.

Annons:
Fornöga
11/22/23, 7:45 AM
#98

#97 Det förstås, men utan brygga. 😉


Re:tired.

anarki
11/22/23, 1:16 PM
#99

#98: Du får knacka ner väggen till grannen och bygga ut till en brygga.

anarki
11/23/23, 6:33 PM
#100

Vid Ship Handling and Training Centre i Polen utbildar man fartygsbefäl.

https://www.hamnen.se/skola-sa-hanterar-du-ett-400-meters-fraktfartyg/

Slussar, trånga kanaler och starka strömmar. Det bara några av utmaningarna som man ställs inför på Ship Handling and Training Centre i Polen.
Fornöga
11/23/23, 9:23 PM
#101

#100 Dit borde man skicka bryggnissarna på TT-färjan…🙄


Re:tired.

Fornöga
11/29/23, 12:57 PM
#102

På skolskeppet Danmark har man utbildat danskt sjöfolk i nittio år, men år 2025 blir det sista året som man kan bedriva verksamheten till havs om man inte lyckas trygga medel för verksamheten, säger man från det maritima utbildningscentret Martec.


Re:tired.

Der mangler penge, og hvis de ikke kommer, har Skoleskibet Danmark til næste år sejlet sit sidste togt.
anarki
12/21/23, 10:59 AM
#103

En ny toppmodern fartygssimulator på Donsö i Göteborgs södra skärgård tas nu i drift.
https://www.sjomannen.se/nyheter/donsos-fartygsimulator-ger-ovning-med-verklighetskansla/

Att läsa sig till kunskap i skolboken är en sak. Att själv stå vid spakarna och uppleva situationen är en helt annan sak. En ny toppmodern fartygssimulator på Donsö i Göteborgs södra skärgård gör att fartygspersonal kan träna realistiskt ”skarpt läge” i alla situationer, väder och vindar. På Donsö Maritime Training Center,DMTC, i Göteborgs södra …
Fornöga
12/21/23, 11:09 AM
#104

Fångvaktare- ett kommande sjöfolksarbete (vid kaj)? Enligt justitieministern är fängelsefartyg ett av flera möjliga alternativ att lösa den akuta platsbristen på våra fängelser.

Källa.


Re:tired.

Justitieminister Gunnar Strömmer (M) utesluter inte att använda gamla skolor eller fartyg för att skapa fängelseplatser. – Jag tycker att vi ska se på ett seriö
Annons:
anarki
12/26/23, 8:30 PM
#105

Förste Styrman Marcus från Katrineholm firade jul ombord på ett kryssningsfartyg.

https://sverigesradio.se/artikel/han-ar-till-havs-utan-familjen-lite-speciellt

Förste Styrman Marcus Alatalo, från Katrineholm, firar just nu jul på ett kryssningsfartyg i Stilla havet, en bit från japanska ön Okinawa.Men det är inte ...
anarki
1/2/24, 6:24 AM
#106

Debattartikel om att man behöver fler utbildningsplatser för sjöfarten.
https://www.stromstadstidning.se/asikt/insandare/sakra-sjofartens-framtid.fb12449b-be2e-43ca-a808-91b11d701567

Inom de kommande tre åren står sjöfartsbranschen inför en akut utmaning – att rekrytera minst 2 200 personer till olika befattningar ombord för att säkra en effektiv och hållbar transportinfrastruktur.
anarki
1/10/24, 8:04 PM
#107
Isen ligger tjock på Östersjöns nordliga delar – där gotlänningen Aron Winarve arbetar ombord på isbrytaren Ymer. Vintern har varit kall, och både Aron ...
anarki
1/15/24, 7:12 PM
#108
Till hösten startar en ny yrkesutbildning i Östersund för jobb inom fiskodling – där behovet av arbetskraft är stort.Utbildningen är på distans på helfart.Utbildningschefen ...
anarki
1/29/24, 5:48 PM
#109

Säsongsarbetare sökes till Vattenenheten i Jämtland.
https://lansstyrelsen.varbi.com/what:job/jobID:696864/

Beskrivning Vi letar efter engagerade personer som är intresserade av att arbeta med vatten- och fiskevård på Länsstyrelsen i Jämtlands län under sommarsäsongen 2024. Arbetet fokuserar på att
anarki
1/30/24, 5:53 AM
#110

Är man medlem eller ansöker nu om medlemskap i Sjövärnskåren så kan man söka sommarens sommarskola för unga.

https://www.sjovarnskaren.se/for-unga/

anarki
1/30/24, 12:19 PM
#111

I en ny utredning, beställd av Göteborgs universitet, föreslås det att universitet bör satsa på stationen i Tjärnö framför Kristineberg för att dra ner kostnaderna. Det anses nämligen inte ekonomiskt hållbart att driva båda.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/forslaget-till-goteborgs-universitet-dumpa-kristinebergs-forskningsstation

Den marina forskningsstationen Kristinebergs Center utanför Lysekil riskerar att läggas ner. Det kan bli följden om Göteborgs universitet går på förslaget från en ny utredning om att göra sig av med huvudmannaskapet. Förhoppningen är att en annan aktör ska ta över. – Lyckas vi inte med det så måste vi i så fall avveckla verksamheten, säger Göran Hilmersson, dekan Göteborgs Universitet.
Annons:
Fornöga
1/30/24, 1:07 PM
#112

#111 Hoppas att det kommer en ny ägare som driver Kristineberg vidare med liknande inriktning som idag.


Re:tired.

  • Redigerat 1/30/24, 1:07 PM av Fornöga
anarki
1/30/24, 1:08 PM
#113

#112: Ja det vore tråkigt om den skulle avvecklas.

anarki
2/1/24, 6:47 PM
#114

Flera aktörer samarbetar för att skapa fler praktikplatser.

https://www.sjofartstidningen.se/sjofartsaktorer-hjalps-at-for-fler-praktikplatser/

Sjöfartsnyheter från den svenska och nordiska sjöfartsnäringen
anarki
2/2/24, 6:59 AM
#115

Igår var det Chalmers studentkårs karriärmässa Sjölog på Lindholmen i Göteborg.

https://www.sjofartstidningen.se/studenter-motte-framtiden-under-sjolog/

Sjöfartsnyheter från den svenska och nordiska sjöfartsnäringen
anarki
2/5/24, 4:06 PM
#116

En dag med matros Evelina som berättar lite om yrket och hennes utbildning.

anarki
2/14/24, 8:07 PM
#117

#111: Anledningen att man måste stänga är att universitets nya fartyg har blivit dyrare än beräknat.
https://sverigesradio.se/artikel/har-ar-fartyget-som-sanker-anrika-forskningsstationen

Kristinebergs forskningsstationen på Skaftö riskerar nedläggning. Bakgrunden är en ekonomisk utredning som slår fast att Göteborgs universitet inte har ...
anarki
2/19/24, 3:43 PM
#118

Nya avtal har gjorts mellan Rederierna i Finland och Sjömansunionen.

https://alandsradio.ax/nyheter/nya-avtal-mellan-rederierna-finland-och-sjomansunionen

Rederierna i Finland och Finlands Sjömansunion har förhandlat klart nya avtal vad gäller utrikesfartens handelsfartyg, passagerarfartyg samt kollektivavtal för isbrytaren Arctia Icebreaking Oy. 
Annons:
anarki
2/21/24, 3:25 PM
#119

En ny certifiering som heter Sjöfartscollege ska kvalitetssäkra sjöfartsgymnasierna i landet.
https://www.sjomannen.se/nyheter/sjofartscollege-ny-certifiering-for-gymnasieskolor/

Sjöfartscollege är en ny certifiering som ska synka och kvalitetssäkra sjöfartsgymnasierna i landet. Avtalet har nyligen skrivits under och de första skolorna kommer kunna ansöka om att bli certifierade om ett par år. En av de större nyheterna inom sjöfartsbranschens utbildningsområde är avtalet om certifieringen Sjöfartscollege, som ska kvalitetssäkra de gymnasiala utbildningarna.  Avtalet är resultatet …
anarki
2/22/24, 8:25 PM
#120

Vaxholm Komposit öppnar fabrik i Söderhamn och skapar 30 jobb.
https://sverigesradio.se/artikel/drometablering-for-skargardskommunen-30-nya-jobb

Trettio nya arbetstillfällen kommer till Söderhamn till sommaren. Det handlar om Vaxholm Komposit som öppnar en helt ny produktionsanläggning för tillverkning ...
anarki
3/1/24, 6:07 AM
#121

Ett nytt program tas fram för unga jurister inom sjörätt.
https://www.sjofartstidningen.se/nytt-traineeprogram-ska-fa-sjofarten-att-vaxa/

Sjöfartsnyheter från den svenska och nordiska sjöfartsnäringen
anarki
3/3/24, 3:40 PM
#122

En artikel om YH-utbildningen skärgårdskapten på Marina Läroverket.

https://www.skargarden.se/befal-pa-tva-ar/

På stora flytbryggan i mitten ligger hon, skolbåten Båtsman, och väntar på att dagens elever ska kliva ombord. – Vi tar lite snack runt maskin! säger Thomas Billow, utbildningschef för YH-utbildningen skärgårdskapten på Marina Läroverket.
anarki
3/5/24, 2:35 PM
#123
Ett Panamaflaggat kinesiskt fartyg har efter varningar om konflikt och blockad i Göteborgs hamn fått skriva kollektivavtal med sina ombordanställda för att kunna anlöpa Göteborg.  – Det känns väldigt bra att ha kunnat hjälpa de där sjömännen ombord. Inget avtal kan vara sämre än det de hade, säger ITF-inspektören Göran Larsson, som efter en veckas …
anarki
3/13/24, 3:44 PM
#124

Regeringen gör om utbildningen för att få behörigheten fartygsbefäl klass VII.
https://www.sjofartstidningen.se/regeringen-har-beslutat-om-ny-utbildningsvag/

Sjöfartsnyheter från den svenska och nordiska sjöfartsnäringen
anarki
3/16/24, 12:00 PM
#125

Nytt avtal för isbrytarnas besättningar men facket är inte helt nöjda med avtalet.
https://www.sjofartstidningen.se/avtal-klart-for-isbrytarnas-besattningar/

Sjöfartsnyheter från den svenska och nordiska sjöfartsnäringen
Annons:
anarki
3/27/24, 7:43 PM
#126

Så mycket tjänar man som anställd på lyxyacht.
https://www.skippo.se/batar/dromjobbet-pa-en-lyxyacht-sa-mycket-tjanar-man

Ett glamouröst drömjobb kan tyckas men frågan är hur mycket besättningen på en lyxjakt egentligen tjänar? Här är svaret.
Upp till toppen
Annons: