Annons:
Etiketterkryssningsfartygfärjor
Läst 758 ggr
[Göstage]
6/1/19, 8:35 AM

Danskbyggen

Danmark har precis som Sverige stolta skeppsbyggartraditioner, och precis som vi kan man bara stå och se på när andra länder övertagit det hantverket.
Inte minst på kryssningsfartygssidan var Danmark en stark nation, och kronan på verket, åtminstone prismässigt, var när Aalborg Værft 1985 levererade m/s Holliday till Carnival Corporation för 1,5 milliarder DKR, vilket förstås motsvarar en betydligt större summa i dagens penningvärde. Ett annat dåtida bygge var m/s Tropicale (1981), och båda två är fortfarande i drift och har besökt "födelsehamnen" Aalborg. 

Holliday heter numera m/s Magellan och har besökt Aalborg 2015 och 2017 för nuvarande operatören Cruise & Maritime Voyages. Av klipp på YouTube att döma har man pietetsfullt bevarat stilen från epoken då hon byggdes- den påminner en del om våra passagerarfärjor.

  • Redigerat 9/6/20, 8:43 AM av [Jimmy.L]
Annons:
[Göstage]
6/1/19, 9:01 AM
#1

M/S Tropicale har bytt namn några gånger sedan hon byggdes 1981, och idag heter hon m/s Ocean Dream (ej att förväxla med det kryssningsfartyg med samma namn som havererade i Thailand 2016). 

Ocean Dream är en klassiker såtillvida att hon var Carnival Cruises första egna bygge. Hon kostade då runt 100 millioner USD. Nu är hon en "knatte" jämfört med många av Carnivals  flytande samhällen, men ägaren idag (sedan 2012) heter Peace Boat, en fredsorganisation startad av en grupp japanska studenter.

(Enligt sajten Vesselfinder lämnade Ocean Dream Ponta Delgada i Portugal igår och beräknas anlända new York den 7 juni.)

http://www.faktaomfartyg.se/tropicale_1981.htm
 https://en.wikipedia.org/wiki/Ocean_Dream_(1982_ship)

[Jimmy.L]
6/1/19, 11:45 AM
#2

Fina trots åldern.

[Göstage]
6/1/19, 12:25 PM
#3

#2 Ja, de är värdiga representanter för sin tid, precis som "vår" Stockholm/Astoria, som ju passerat de sjuttio men är still going strong. Fantastiskt egentligen!

[Göstage]
6/1/19, 12:43 PM
#4

För den som bor i Stockholmsområdet finns ett annat Ålborgbygge att beskåda, nämligen m/s Eckerö, byggd på Aalborg Værft 1979 under namnet  M/S Jens Kofoed. Under det namnet gick hon på Rönne på Bornholm från Köpenhamn respektive Ystad, men från 2006 trafikerar hon traden Eckerö–Grisslehamn för Eckerölinjen. 

Hennes systerfartyg M/S Povl Anker byggd 1982 går fortfarande på Rönne, numera som reservfartyg när sjögången är för svår för katamaranerna.

[Göstage]
6/2/19, 3:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Det byggdes dock även annat än kryssningsfartyg på varvet i Ålborg, ett bevis på det kan man se på Maritiman i Göteborg, där den gamla Broströmaren Fryken (byggd 1938) ligger förtöjd. Om henne kan man läsa på Sjöhistoriskas hemsida"Fryken är en av få kvarvarande fartyg av den typ som introducerade nya idéer inom skeppsbyggeriet hur fartyg skulle vara byggda för att fungera på ett rationellt och funktionellt sätt med avseende på stor lastdryghet, snabb lasthantering och ekonomisk drift."---

Förutom att tjäna som museifartyg på Maritiman tjänar hon även som utbildningsmiljö för blivande sjöingenjörer på Chalmers.

[Göstage]
6/4/19, 6:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Burmeister & Wain var ett världsberömt danskt varv grundat i mitten på 1800-talet. Förutom fartyg byggde man dieselmotorer, men på 1960-talet drabbades man av varvskrisen och lade ner den delen av produktionen medan motortillverkningen fanns kvar till 1980-talet, då den gick upp i tyska MAN.

Ett av varvets byggen var den fyrmastade barken Viking (1907), som numera utgör ett välbekant blickfång  vid Gullbergskajen i centrala Göteborg.

Annons:
[Göstage]
8/6/19, 2:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Margrete Laesoe går i trafik mellan Fredrikshavn och Läsö, och hon ser egentligen mer sliten och omodern ut än hon borde, med tanke på att hon är från 1997 och bilden nog är tagen för åtminstone fem år sedan. Hon byggdes på Nordsøværftet A/S, Ringkøbing samma år som varvet lades ner.

Resan mellan Fredrikshavn och Läsö tar cirka 90 minuter.

Upp till toppen
Annons: