Annons:
Etikettövrigt
Läst 903 ggr
[Göstage]
6/26/19, 11:17 AM

Skånska Kattegatt nytt naturreservat?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Naturreservatet "Skånska Kattegatt" kan bli ett faktum, men det finns fiskare som motarbetar förslaget och ser det som ett hot mot sin näring och menar att tumlarna nog klarar sig ändå.

"Länsstyrelsen föreslår ett marint naturreservat i Kattegatt utanför Höganäs och Båstad. Det skulle bli det näst största i Sverige, och det största som bara består av vatten, skriver Helsingborgs Dagblad.

Reservatet är tänkt att ge bättre skydd åt tumlare och torsk. Området är 58 000 hektar stort och föreslås få namnet Skånska Kattegatt. Länsstyrelsen hoppas på att fatta beslut till årsskiftet."---

https://www.expressen.se/kvallsposten/skane-kan-fa-marint-naturreservat/

Annons:
[Hayabusa]
6/26/19, 11:30 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Bilden i #0 är med stor sannolikhet tagen från stranden vid Skummeslöv/Mellbystrand (Halland) och det är Hallandsåsens norrsida som syns i bakgrunden.  (avdelning nördig notis) 🙂

Nå, bifogar en bild från Länsstyrelsen på aktuellt område.

[Göstage]
6/26/19, 11:40 AM
#2

#1 Stämmer bra det (bilden). Intressant område, där jag var och fågelskådade förrförra vintern, apropå nördigt. 

Hoppas verkligen reservatet blir av, så det blir Kattegatts motsvarighet till Skageraks Kosterhavsreservat  (även om det finns olikheter i jämförelsen).

[Jimmy.L]
6/26/19, 11:49 AM
#3

Det vore toppen med ett naturreservat för att skydda djurlivet där. 👍

[Göstage]
6/26/19, 1:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

#1 Tuben är inställd på Hallands Väderö. Vrider jag den lite till vänster så blickar jag ut över det tilltänkta reservatet - stämmer det?

[Hayabusa]
6/28/19, 2:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

#4 Ja, fast området sträcker sig även norrut (dvs om du vrider tuben åt höger). Jag har märkt ut Hallands Väderö på kartan.

[Hayabusa]
6/28/19, 2:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Här får man en bättre överblick på var Hallands Väderö ligger i förhållande till Bjärehalvön.

Annons:
[Göstage]
6/29/19, 8:12 AM
#7

#5 #6 Tack, då har vi hela bilden!

[Hayabusa]
6/29/19, 8:28 AM
#8

#7 Ingen orsak 🙂

[Göstage]
7/16/19, 1:00 PM
#9

Var Västerhavet och Östersjön möts kanske inte alltid känns glasklart, men Svenskt Vattenarkiv (SMHI) beskriver det så här:

 "Gränsen mellan Västerhavet och Östersjön går i Öresund, så att södra Öresund tillhör Östersjön, medan mellersta Öresund tillhör Västerhavet. Gränsen ligger alltså ungefär där Öresundsbron går och från Själland till Fyn och vidare över till Jylland."---

Källa

[Hayabusa]
7/16/19, 1:43 PM
#10

#9 Se där. Undrar om Skälderviken tillhör Västerhavet? Eller är det Kattegatt?

[Göstage]
7/16/19, 1:54 PM
#11

Enligt Vatteninformation Sverige (VISS) utgör Skälderviken den sydligaste delen av Kattegatt, och enligt havet.nu består Västerhavet av Skagerrak, Kattegatt och Öresund. I så fall är väl  svaret bådadera - det ligger i Kattegatt, som i sin tur är en del av Västerhavet.

[Hayabusa]
7/16/19, 2:10 PM
#12

#11 👍

Upp till toppen
Annons: