Havet är människans vän, men en inte alltid pålitlig sådan. Olyckor sker dagligen, ibland stannar det vid dramatiska tillbud, andra gånger kan det ända i katastrof. I den här tråden skriver vi om olyckssituationer i yrkessjöfarten - fritidsbåtarna har en egen tråd för motsvarande händelser.
Samtliga omkomna med undantag av en har återfunnits efter katastrofen på Donau, där 28 personer omkom i en kollision mellan två sightseeingbåtar i Budapest i maj. Den näst sista offret påträffades i helgen nära orten Makád, ungefär fem mil nedströms Budapest.
Sju personer räddades från en sjunkande fiskebåt utanför Hållö på måndagen. Den sjunkande båten bogserades in mot Kungshamn, och man kom 25 meter från kaj när hon gick till botten. Dykare kunde dock fästa linor så att hon kunde lyftas upp igen med hjälp av ett större fartyg med kran. Ingen person kom till skada.
En mindre skorstensbrand ombord på TT-linjens Peter Pan har gjort att man fått bogsera fartyget sista biten till Travemünde. Personalen ombord släckte själva, men fartyget har fått maskinproblem i samband med branden, säger man från sjöräddningscentralen. Färjan kan ta 744 passagerare.
Ettåriga Chloe föll från ett öppet fönster på ett kryssningsfartyg i Puerto Rico och dog. Hur olyckan ska ha gått till råder det delade meningar om. Men sanningen kommer att komma fram, eftersom kryssningsfartyg har kameror överallt, enligt tv-kanalen CBS News reseexpert.
Tre icke simkunniga hade tur att Thomas Johansson upptäckte dem när deras båt hade kantrat i hårt väder för en vecka sedan vid Gälnan norr om Äpplarö. Johansson satte i land de tre, och Kustbevakningen kontaktades för bärgning och eventuell sanering av läckage.
Frågan är vilken uppdragsgivare de tre icke svensk- eller engelskspråkiga männen hade , som varken hade försett dem med regnkläder eller flytväst, och som inte hindrade dem från att gå ut i hårt väder?
Uppstod ett tillbud ikväll då Stena Germanica höll på att vända upp utanför Tysklandsterminalen och lastfartyget Echion registrerat på Antigua Barbuda kom farligt nära på sin färd upp i älven. Germanica backade hastigt, och var inte många meter från terminalens kajkant. Tutandet tydde på att man inte var på god fot med varandra, men jag håller nog en slant på att det var Tysklandsfärjan som hade företräde.
Suddig bild, avståndet var väl stort för min kamera.
"Det kostar $ 170 000 per vecka att hyra superyachten Blue Magic - inklusive plats för 12 gäster och med 9 män och kvinnor ombordanställda. Men om du torpederar en segelbåt på vägen kostar det extra", konstaterar Maritimedanmark syrligt efter en närkontakt mellan Blue Magic och en segelbåt i italienska Port of Leuca i veckan. Turligt nog tycks ingen ha kommit till skada.
Ett containerskepp fällde en kran i Tanjung Emas Port för 14 dagar sedan, och fortsatte sedan med att braka över ett lastfartyg, där de ombordvarande fick springa för livet för att rädda skinnet. Att bara en person skadades i händelsen var nästan något av ett under.
Att containerskeppet heter "Soul of Luck" är väl en ödets ironi...
Olyckan skedde strax före klockan 16 på måndagseftermiddagen. 56-årige Torbjörn Olsson från Odensbacken skulle åka med färjan tillsammans med sin fru. – Vi var i kö med bilarna och stod och tittade när båten kom och svängde runt kajen. Det blåste och drev på en del och så slog båtens akter in i ett hörn på kajen, säger han till Aftonbladet.
En man över bord-övning ombord på Viking Grace resulterade i en riktig räddningsinsats då fartyget befann sig utanför Åbo på måndag kväll. Tre personer som deltog i övningen hamnade i havet, men alla kom undan med blotta förskräckelsen.
En allvarlig incident inträffade i lördagskväll mellan Rödlöga och Svartlöga när före detta örlogsfartyget R142 passerade strax framför fören på Blidösundsbolagets fartyg Sjöbris. Händelsen ska nu utredas.
Kryssningsfartyget Silja Galaxy undvek med nöd och näppe att krocka med ett lastfartyg på Ålands hav. Färjan, som var på väg från Åbo till Stockholm, väjde undan, med kaos ombord som följd. – Det har flugit flaskor och glas överallt, berättar passageraren Katarina Bengtsson som var tvungen att uppsöka vård ombord efter väjningen.
Silja Galaxy var inblandad i ett tillbud på Ålands hav lördag f.m. då ett lastfartyg inte respekterade väjningsplikten trots att man givit klartecken per radio. Rörigt ombord på Galaxy med en del glas- och porslinskross, men från rederiet bedyrar man att fartygsledningen hade full koll under rådande förutsättningar.
De tre fartyg som sedan 4 augusti är inbegripna i att bärga fiskefartyget Northguider som strandade i Svalbard vid jultid har fått lämna haveriplatsen tills vidare på grund av ogynnsamma drivisrapporter och finns nu i Longyearbyen. Man tappar betydelsefull tid, men försäkringsbolaget anser att det är fullt möjligt att genomföra bärgningen i tid.
Tillbud i Trelleborgs hamn, inga personskador rapporterade.
"Efter ett utsläpp från en tankbil evakueras passagerare och chaufförer från färjan Peter Pan i Trelleborgs hamn, rapporterar lokala medier. – Det läcker ett frätande ämne från bilen och räddningstjänsten är just nu inne och undersöker samtidigt som man evakuerar fartyget, säger Mattias Sköld, inre befäl vid Räddningstjänsten Syd, till Sydsvenskan."---
Överstyrmannen Erik Hansson, 34, från Sverige avled fredagen den 9 augusti i följderna av en arbetsplatsolycka ombord på Godby Shippings fartyg M/S Misida under lastningsoperation i Rotterdam, Holland. Erik Hansson var utexaminerad sjökapten från Högskolan på Åland och har arbetat vid Godby Shipping under större delen av sitt yrkesverksamma liv. Vd Dan Mikkola beskriver Erik Hansson som ”en erfaren och skicklig yrkesman och god vän”.
Ännu en situation med person överbord från kryssningsfärja.
"En person har fallit överbord från kryssningsfärjan Tallink Baltic Queen som nu ligger stilla ute i Stockholms skärgård. Flera räddningsfartyg och en helikopter deltar i räddningsinsatsen. – Vi är precis på plats med flera resurser, säger Anders Larsson, presskontakt vid Sjö- och flygräddningen."---
Austrheim, tidigare norsk ro-paxfärja, kantrade igår utanför Bakassi i Camerun med 200 passagerare ombord. Tre har konstaterats omkomna, medan 90 saknas.
#31 Det är dykfartyget Conception som brunnit, och dessvärre verkar alla utom de fem besättningsmedlemmarna saknas, vilket är cirka trettio personer. Man hoppas dock att någon kan ha simmat i land, då fartyget låg för ankar inte så långt från land.
De saknade befann sig enligt uppgift i sina kabiner under däck, eftersom branden uppstod nattetid lokal tid.
Det svenska passagerarfartyget M/S Malmö har fastnat i isen norr om Svalbard, och 16 passagerare har plockats upp av helikoptrar medan de sju i besättningen försöker att ta fartyget ur isens grepp.
#33 M/S Malmö har kommit loss ur isen, men befinner sig ett stort isbälte, så man kan fastna igen. Sjöbevakningen som skall assistera har fördröjts av snöbyar och dålig sikt men beräknade att komma fram nu på förmiddagen. "Ingen dramatik, allt är under kontroll", säger man från Räddningshuvudcentralen, och passagerarna är i trygghet på hotell.
Fyra sydkoreanska besättningsmän ombord på M/S Golden Ray saknas efter hon välte utanför Georgia, USA. Tjugo sjömän har räddats men fyra finns kvar i vraket, av allt att döma fast i maskinrummet.
#35 Räddningsmanskap uppges ha fått kontakt med de saknade besättningsmedlemmarna. Språkförbistring (de är sydkoreaner) gör att man inte kunnat kommunicera så bra, men de verkar vara välbehållna. Räddningsoperationen visas live på Aftonbladet/NBC just nu.
#35ff De återstående fyra besättningsmännen har nu räddats genom ett uppborrat hål i skrovet på biltransportfartyget, så då återstår det besvärliga bärgningsarbetet av fartyget, plus sanering.
Strax efter klockan elva på förmiddagen utbröt det brand i motorrummet på oljetankern Dubai Harmony som ligger vid Stureterminalen i Øygarden utanför Bergen. Ett större område kring tankern belades med vistelseförbud.
Norsk räddningstjänst samt personal ombord bekämpade elden och den var släckt vid 13-tiden, då man kunde övergå till nedkylning av brandhärd och området i dess närhet.
Dubai Harmony är på 115.000 dw och har 23 mans besättning.
Igår kväll gick två segelbåtar på grund när de skulle in i Linköpings småbåtshamnen, som ligger vid Kinda kanals utlopp till Roxen. Idag varnar Räddningstjänsten Östra Götaland för låga vattennivåer i sjön.
En Stenafärja och ett norskt fartyg skall ha törnat samman utanför Verköhamnen i Karlskrona vid tiotiden på måndagen. Inga skador varken på ombordvarande eller fartyg rapporterade.
"Stena Lines Polenfärja Stena Spirit körde in i det norska arbetsfartyget NKT Victoria, men enligt initiala uppgifter var det en lätt kollision nära kajen. – Båda fartygen är inne vid kaj nu och det finns inga rapporter om personskador, säger Carolina Malmquist, ledningscentraloperatör vid Kustbevakningen, till TT."---
TT uppger att ett maskinfel i färjan troligen är orsak till incidenten. Allt verkar ha slutat väl, men på Aftonbladet har man tagit fasta på ett exalterat vittnes uppgifter om slagsida och grundstötning och har fortfarande feta rubriker...
Ett larm om ett fartyg i Göta älv med lätt slagsida kom in till SOS vid 18.45-tiden på torsdagen. Båten ska ta in vatten och Räddningstjänsten kontrollerar detta med dykare.
Enligt vad SVT/SR uppger så har dykarna inte hittat några läckor på Phantom och hon läcker heller inte ut något, så nu skall Sjöfartsverkets inspektörer bedöma om hon kan fortsätta sin färd.
Bulkfartyget Baltic Carrier på dryga 80 meter står på grund utanför Hittarp norr om Helsingborg. Inga rapporterade personskador. Kustbevakningen samt RS Råå assisterar på plats.
Dramatisk brand i den stora ryska frystrålaren Bukhta Naezdni vid vid kaj i Tromsö.
En rysk trålare har fattat eld intill kajen i norska Tromsö, skriver Dagbladet. Polisen fruktar explosion – och överväger nu att sänka fartyget.– Det senaste i utvecklingen är att branden har tagit sig igen. Vi har ingen kontroll, säger Morten Pettersen vid norska polisen till Dagbladet."---
#53 Räddningstjänsten i Tromsö och hamnens flodsprutor har förgäves försökt bekämpa elden, och tidvis har man få dra sig tillbaka. På de direktbilder norska medier sänder ser man att fartyget verkar vara på väg att kantra, vilket är vad räddningsledningen hoppas skall ske.
Nej, och svårt är det ju att släcka, man minns ju Poona på sin tid, och Scandinavian Star senare. Och den här ligger ju ändå vid kaj.
Tur i alla fall att det inte skedde några stora explosioner som man befarade. Brandmännen var uppe i skylifts, och en våghals var till och med ombord i värsta röken, det verkade bokstavligen ha varit med livet som insats...
Nej, de har ju masker och tuber, men nere på kajen gick man utan sådan utrustning. De 29 ombordvarande fördes till sjukhus och några fick stanna över natten, men det verkar inte ha skett några allvarligare skador som tur var.
Nu har fartyget kantrat, men explosionsrisken kvarstår, rapporterar Dagbladet. Det finns (fanns) dessutom såvål 200.000 liter dieselolja och ammoniak ombord, så saneringen lär bli omfattande.
Fartyget som gick på grund på tisdagskvällen är ännu inte bogserat. Efter omfattande undersökningar beslutades idag att fartyget ska tömmas på olja innan det dras upp. Troligtvis sker bärgningen under fredagen.
#53ff Ännu ett ryskt skepp brinner utan att man lyckats släcka. Det är ett fraktskepp med namnet Volgo-Balt 205 som på fredagsmorgonen fattade eld på Volga, nära staden Tolyatti. De tolv i besättningen kunde sätta sig i säkerhet.
#22 Risk för att trålaren Northguider som havererade i Svalbard i slutet av förra året inte kommer att kunna bärgas före vintern utan att man får vänta till nästa sommar med försöken att bärga den, meddelar norska Kustbevakningen.
Bourbon Rhode, ett Luxemburgregistrerat offshorefartyg sjönk på Atlanten i ovädret Lorenzo under gång från Las Palmas till Guyanas huvudstad Georgetown. Tre besättningsmedlemmar räddade, elva saknas.
En oljetanker tillhörande det statliga iranska oljebolaget Nioc har exploderat utanför den saudiska hamnstaden Jidda, rapporterar den halvstatliga iranska nyhetsbyrån Isna.
Ett fartyg på väg söderut mot Göteborg på Göta älv har problem och därför har broar öppnats som säkerhetsåtgärd. – Det är två broar som öppnas, säger Ann-Christine Löfstrand, vakthavande befäl vid polisen i region Väst.
"En person på Sjöfartsverket som inte vill uppge sitt namn förklarar händelseförloppet som en säkerhetsåtgärd. – Det går alltid att få stopp på ett fartyg, motorer kan stängas av på olika sätt. Kaptenen gör troligen bedömningen att det är säkrare att vidta åtgärder ute till havs än i älven. Det är inget ovanligt inom yrkessjöfarten att fartyg med maskinproblem lägger sig ute till havs för att driva en stund under tiden som ett problem åtgärdas."
Flera incidenter på Göta älv på kort tid - här är ytterligare en:
"Lastfartyget Lady Ami förlorade under natten till tisdagen kontrollen i Göta älv. Fartyget hade upprepade problem med styrningen och körde in i en dykdalb, rapporterar Ttela.
Det slutade med att fartyget, som seglar under nederländsk flagg, fick lägga till i kajen i Lödöse – där hon nu ligger."---
#81 Rix Emerald har inspekterats i Skottland. "Inspektionen resulterade i ett fåtal brister, varav ingen gav anledning till ett kvarhållande", meddelar Maritime & Coastguard Agency (MCA).
På Transportstyrelsen är Pekka Piirainen tydligt irriterad. "Jag är lite besviken, det måste jag säga. Vi trodde att britterna skulle följa våra rekommendationer, men av någon anledning verkar det som att man inte har gjort det. Det kunde ha hanterats bättre, säger han och tillägger: – Vi kommer att hålla koll på det här fartyget i framtiden. Vid minsta antydan till problem så kommer vi agera kraftfullt."---
Det borde finnas någon slags internationell straffpåföljd för att medvetet avvika från en säkerhetsinspektion, till exempel kvarstad i nästa hamn till dess böter betalts. Men då måste det förstås skapas en internationellt tillämpbar lag först, en sådan verkar saknas i dagsläget.
Den norska färjan MF Ytterøyningen i Stord är ombyggd för kombinationsdrift på diesel och batteri. När färjan var inkopplad på diesel i torsdags inträffade en explosion i batterierna, som stod i frånkopplat läge.
Enligt upprättad polisrapport hördes explosioner och syntes öppna lågor, och en säkerhetszon på 300 meter från färjans tilläggningsplats upprättades.
Mätningar ombord under fredag e.m. visade höga gasvärden i batterirummet, och explosionsrisken bedömdes då som kvarstående.
Färjan har senare transporterats bort för reparation. Ingen av de tre besättningsmännen eller tolv passagerarna kom till skada.
Batteriproducenten informerar om att om batteridriften är frånkopplad kan vissa viktiga felmeddelanden inte sändas. Norska Sjøfartsdirektoratet har därefter gått ut med följande säkerhetsråd om elfärjor:
Alla batteriinstallationer skall vara tillkopplade för att säkra tillgång till larmsystem och fellarm.
Alla färjerederier ombedes att göra förnyade riskbedömningar avseende gasutveckling vid brand eller annan batterirelaterad incident.
På krisinformation.se får Mirja vid Stockholms sjöräddningsstation svara på tre frågor, bland annat "Vad är det värsta scenario som du skulle kunna ställas inför?"
"En händelse som vi funderat mycket över är om ett kryssningsfartyg med flera tusen personer ombord skulle krocka med ett annat fartyg, eller börjar brinna. Det skulle bli väldigt tufft om alla på båten behöver evakueras, speciellt om det är kallt i vattnet och stora vågor. En del fartyg kan ha upp till 4000-5000 passagerare med många olika nationaliteter, så språkfrågan kan också bli en utmaning. Men vi är många aktörer som hjälps åt vid en sådan händelse. Sjöfartsverket, Kustbevakningen, Polisen, Räddningstjänsten och Försvarsmakten är alla med och bidrar i den svenska sjöräddningsorganisationen."
Statens haverikommission har utrett händelseförloppet när en 60-årig matros förolyckades vid däcksarbete i Degerhamn på Öland i november förra året. Man konstaterar att ensamarbete, osäkra arbetsmoment och halt däck var några av orsakerna till olyckan.
Enligt utredningen var inte rederiets säkerhetsorganisation fullständig. Rederiet har efter olyckan genomfört åtgärder, men haverikommissionen vill ha kompletterande svar på hur beskrivna åtgärder är tillämpbara i praktiskt arbete.
Richard Criwall är sjökapten, men fick användning för sin yrkesutbildning när han gjorde HLR på en kvinna som kört av vägen med sin bil utanför Åsa i Halland.
"Det var på måndagsmorgonen som en flytdocka, tillhörande Öresund drydocks, fick slagsida i Landskrona hamn, enligt tidningen Helsingborgs dagblad. I dockan ligger Trafikverkets vägfärja Neptunus, som i vanliga fall trafikerar färjeleden mellan Uddevalla och Lysekil.
Orsaken till olyckan är, enligt tidningen, okänd och likaså allvaret i situationen. Bogserbåtarna Svitzer och Svitzer Bjorn assisterar med att försöka räta upp dockan."---
#91 Olyckan med flytdockan inträffade natten mot måndag. Enligt Trafikverket berodde det på ett strömavbrott vilket medförde att pumparna i flytdockan havererade så att flytdockan fick slagsida. Ingen person kom till skada, men skadorna på färjan är omfattande.
Enligt Dagbladet fungerar nu motorerna på isbrytaren som nu går för egen maskin och inte är i behov av assistans längre. Dagbladet.no har videobilder från en räddningshelikopter som visar fartygets krängningar.
#97 Känns som det gått prestige i Rix Emeraldaffären. Kanske borde Sjöfartsverket be om en fristående inspektör från något grannland? Det verkar inte troligt att Sjöfartsverket släpper fartyget utan anmärkningar, samtidigt som kaptenen kan peka på att man bara hittade småanmärkningar i Skottland.
Fartyget Rix Emerald, som nyligen skenade på Göta Älv, är nu fast i Kalmar. Det skulle kunnat skapa stora problem i Kalmar hamn, men denna gången går problemen att åtgärda.
Efter att ha åtgärdat 23 av 24 brister så får fartyget Rix Emerald lämna Kalmar hamn. Nyttjandeförbudet hävdes under måndagseftermiddag av Transportstyrelsen.
En kvinna föll överbord från Hurtigrutens M/S Finnmarka i Ålesund vid 18-tiden igår i samband med att fartyget var i färd med att lägga till vid kajen. Kvinnan kunde räddas efter ungefär en timme och fördes till sjukhus, varifrån det rapporteras att hon fått kritiska skador.
#105 Ligger nog nära tillhands. Polisen vill enligt media inte uppge orsak innan man är färdiga med förhör, men misstänker inte att det ligger något brott bakom.
Scandilines hybridfärja Berlin på rutten Gedser-Rostock kolliderade idag på eftermiddagen vid avgången från Rostock med ett mindre fartyg som tappat styrförmågan. Ingen person kom till skada vid sammanstötningen rapporterar rederiet.
Enligt gällande regler återvände färjan till hamn i Rostock för inspektion och lämnade av passagerna. Alla avgångar har avlysts mellan Rostock-Gedser till lördag middag. Istället får man ta linjen mellan Puttgarten och Rødby.
Färjan Princess Anastasia har gått på grund utanför Lidingö. Enligt Sjöfartsverket har färjan inte rapporterat in några personskador. – Fartyget har kontaktat en bogserbåt som är på väg dit för att dra loss den, säger Isac Östman, biträdande sjöräddningsledare på Sjöfartsverket.
En hjullastare välte ner i hamnen i Verkö i Karlskrona under onsdagskvällen. Enligt räddningstjänsten var en person ombord när maskinen hamnade i vattnet.
#113ff Vet inte om det framkom igår, men Princess Anastasia hette M/S Olympia och var världens största passagerarfartyg när hon levererades till Slite från Wärtsiläs Åbovarv 1986 och sattes in mellan Stockholm och Helsingfors. Hon är "tekniskt systerfartyg" till Mariella.
#113ff Gårdagens händelse med Princess Anastasia kunde ha slutat i någon form av katastrof, menar man från experthåll.
"Tomas Åström, kris- och beredskapsansvarig på Transportstyrelsen, ser allvarligt på händelsen: – Det får inte hända, men det gör det i alla fall. Lyckligtvis är det väldigt, väldigt sällan. Att det blir en ”blackout” är inte vanligt på de här stora färjorna, på modernare fartyg är det närmast omöjligt att det inträffar. Det här fartyget är ju över 30 år gammalt, säger han.
Vad hade kunnat hända om vädret hade varit sämre eller man fått mötande trafik i farleden?
– Vad som kan hända... kolla på Costa Concordia. Den kan slå runt helt enkelt. Man tror att de här skeppen är osänkbara, men så är det inte. Och inte minst hade det kunnat sluta i en miljökatastrof om fartyget börjat läcka bränsle."---
Holmöfärjan mellan fastlandet och Holmön utanför Umeå har fått motorstopp i 20 m/sek blåst. De fyra passagerarna har vinschats upp med helikopter medan tvåmannabesättningen inväntar bogsering.
Finferries landsvägsfärja Mergus som trafikerar mellan Korpo och Houtskär var i dag onsdag nära att kollidera med Finnlines ropax-fartyg Finnswan. I ett pressmeddelande som distribuerades på eftermiddagen skriver Finferries så här i ett uttalande.
Det Liberiaregistrerade containerfartyget Concordia miste styrförmågan och rände in i en fjällsida vid Laupsneset på Hareidlandet i Vartdalsfjorden. Inga personskador eller läckage har rapporterats.
På onsdagen var det nära ögat att färjan Mergus hade kolliderat med passagerarfraktfartyget MS Finnswan i Korpo. Enligt Peter Lindberg har stora fartyg som inte kan röra sig från farleden ”förkörsrätt” i dylika situationer.
Fiskaren Sam Luntley som ramlat överbord i hårt väder utanför Cornwall kunde räddas tack vare rådiga och modiga insatser av räddningspersonal och andra.
Luntley hade endast 32 grader i kroppstemperatur när han kom till sjukhuset, men kan nu via instagram tacka sina räddare, vars insatser gjorde att han ännu är i livet.
#53ff Ett amerikanskt bärgningsföretag har påbörjat bärgningsarbetet av den ryska trålare som brann och sjönk vid kaj i Tromsö för två månader sedan. Det är kranbåten Gulliver som skall lyfta vraket, samma kran användes även vid bärgningen av Helge Ingstad.
Rederiet som äger båten har fått en frist på sig fram till årsskiftet för att forsla bort vraket, som man troligen skall försöka ta hem till Ryssland.
Kaptenen på den sightseeingbåt som kolliderade med en annan turistbåt på Donau i maj åtalas för vårdslöshet i sjötrafik, och blir han fälld riskerar han elva års fängelse. 27 personer omkom vid olyckan.
Norske före detta elitfotbollsspelaren Odd-Karl Stangnes hade tänkt uppehålla sig på skäret Skjervøyskjæret utanför nordnorska kusten ett år och skriva blogg från sin lilla hytta. Men en storm verkar sättas topp för det. när fem-sex meter höga vågor slog in över skäret i natt sände han begäran om att bli evakuerad tillsammans med sin hund.
Fartyg från norska kustbevakningen har försökt undsätta honom utan att lyckas komma nära. Radioförbindelsen är bruten, men man hade visuell kontakt med Stangnes vid middagstid. Hyttan verkar vara borta, men han har tagit sin tillflykt i ett batterirum vid en fyr. Vinden har avtagit något, men väntas åter öka i styrka.
#141 Det är inte bara "enslingen på skäret" som väntat på undsättning - i Arktis sitter två polarfarare illa till i väntan på hämtning av forskningsfartyget Lance. Men fartyget sitter fast i isen, och nu väntas storm med vindbyar upp till 40 m/sek i området. De två på isen har köldskador, och mat som bara räcker tre dagar till.
#143 Dramatiskt situation för de utsatta på Arktisisen: samtidigt som det alltså väntas storm i den fyrtiogradiga kylan har två man lämnat fartyget för att till fots försöka undsätta de två polarvandrarna, som verkar alltmer medtagna, men fortfarande målinriktade på att härda ut.
Undsättningspatrullen har nått fram till polarupptäckarna. De skall nu försöka hitta lämpligt ställe att paddla över en bred råk på återvägen. Avståndet fågelvägen till fartyget är nu inte längre än att de kan se lanternorna, men tyvärr kan man inte färdas raka spåret utan måste röra sig en lång omväg för att komma fram.
Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.