Annons:
Etiketterkryssningsfartygfärjor
Läst 540 ggr
[Göstage]
7/11/19, 8:47 PM

Jakten på Costa Favolosa

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Admin på sajten gillar kryssningsfartyg, och för att ställa in mig har jag plåtat några stycken som haft vägarna förbi Göteborg. Ingen har dock åsamkat mig så mycket tandagnisslan och ekonomiska utgifter som Costa Favolosa.

Eftersom det är ett stort fartyg går hon inte in till Amerikakajen, utan lägger till i Skandiahamnen på Hisingen. Första fotoförsöket var den 6 juni, och eftersom det är Nationaldagen gick det inga bussar till Arendal/Skandiahamnen.  Jag tänkte därför åka ut till Brännö och försöka plåta henne när hon var på ingående i rännan, ankomsttiden skulle vara 10.00. Men på vägen ut till Södra Skärgården när klockan var 09.20 såg jag henne redan i hamn i Skandiahamnen. Fick nöja mig med några bilder på för stort avstånd. Gick till värdshuset och åt en stadig Nationaldagsmiddag som tröst.

Nästa försök var den 27 juni, då jag tog buss och spårvagn till Skandiahamnen. Fick besked av en vakt att det inte gick att komma nära färjan på grund av tillträdes- och fotoförbud. Det enda jag såg av henne var skorstenen. Gick  på Volvomuseet istället.

Så, tredje gången gillt! Jag hade räknat ut att färjan från Hönö 17.15 borde kunna möta Costa Favolosa, som hade avgångstid 17.00.  Tog färjan ut till Hönö 10.00, fördrev tiden där genom att äta pizza, dricka öl, gå på fiskemuseum och ta ytterligare en öl. Och faktiskt höll min kalkyl streck - vi mötte henne på hemvägen precis som planerat, och jag fick min bild.  

Och om någon annan vill titta närmare på Favolosa så kommer hon tillbaka om en vecka på samma rutt. Som bonus blir det en trevlig dag på Hönö Klåva…

Klicka på bilden för större format.

  • Redigerat 9/6/20, 8:42 AM av [Jimmy.L]
Annons:
[Jimmy.L]
7/11/19, 8:54 PM
#1

Mycket fin bild på henne.

[Jimmy.L]
7/11/19, 8:57 PM
#2

Det är knepigt att fota fartyg speciellt när tiden när dom ska avgå och ankomma ofta inte riktigt stämmer. Vet inte hur många gånger jag har missat fartyg.

[Göstage]
7/11/19, 9:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Ja, jag har lärt mig att lägga på minst en timme, både på ankomst och avgång. Men idag kom Favolosa  iväg punktligt, och här försvinner hon i motljus mot horisonten. Nästa anhalt Warnemunde - hälsa så gott!👋

[Jimmy.L]
7/11/19, 9:06 PM
#4

Hopps dom fick en fin dag i Göteborg.

Fina bilder. 👍✨

[Göstage]
7/11/19, 9:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6
#5

Befälhavaren på Rivö berättade i högtalaren om Costa Favolosa, och så saluterade han henne med en tutning och fick tre rejäla basunstötar till svar. Kul!

Annons:
[Jimmy.L]
7/11/19, 9:19 PM
#7

imponerande dam på 337 meter.

[Göstage]
7/12/19, 10:20 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Ja, det är en bjässe! Här en bild från igår på henne  vid kaj vid Skarvikshamnen.

[Göstage]
7/26/19, 9:35 PM
#9

Costa Favolosa är systerfartyg till Costa Concordia, som ju gick på grund på en ö utanför Toscana i januari 2012 under tragiska och märkliga former.

Costa Cruises  är en del i Carnival Corporation och har för närvarande 15 kryssningsfartyg. Ett av dem, Costa Magic, har en egen tråd.

Upp till toppen
Annons: