övrigt

Framtidens sjöfart

2019-07-13 14:09 #0 av: Göstage

2014 anslöt sig Sverige till de regler som gäller för Kontinentaleuropas inre vattenvägar. I ett första skede definierade man inlandssjöfarten på Göta älv, Vänern och Mälaren. Där fanns det givetvis redan befintlig sjötrafik, men det var först 2014 som de inkluderades till reglerna för kontinentaleuropas inre vattenvägstrafik.

Nu är det dags att ansluta fler områden till samma inre vattenvägar, även om vissa förvisso ligger i kustmiljö. Kanske kommer man så småningom att få se fåbemannade eller helt obemannade lågenergiförbrukande kanalbåtar på våra inre vattenvägar, anpassade med längd att få plats i slussarna? 

"Transportstyrelsen har beslutat om nya områden för inlandssjöfart, det vill säga trafik på kanaler, floder och insjöar - det som gemensamt kallas inre vattenvägar. De nya områdena omfattas av skärgårdsområden norr om Göteborg, delar av ostkusten från Kalmarsund i söder till Öregrundsgrepen i norr samt Göta kanal.

– Vi bedömer att sjöfartsnäringens intresse för inlandssjöfart är stort och vi är glada över att kunna möjliggöra ytterligare områden för trafik. En ökad trafik på våra inre vattenvägar utvecklar och förbättrar transporterna i Sverige. När mer gods kan flytta över från landsväg till vattenväg gör det transportsystemet både säkrare och mindre påfrestande för miljön, säger Johan Skogwik, sektionschef på Transportstyrelsen."---

"De nya inre vattenvägarna beräknas träda i kraft om ca 6-8 månader. Detta efter att de skickats till EU-kommissionen för notifiering och uppdatering av förteckningen över EU:s inre vattenvägar."---

https://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/nya-vagar-for-inlandssjofarten/

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-07-13 14:22 #1 av: Göstage

Och på kajen svarar den obemannade eltrucken Vera för distributionen av framkörning och hämtning av containerlasten. Nackdelen är förstås att arbetstillfällen går till spillo när allt fler delar i distributionskedjan blir automatiserade.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-09-06 19:54 #2 av: Göstage

Kanske kommande generationer av fartygsskådare få vänja sig att möta "bulligare båtar"?  X-bow är en av norska Ulstein Group patenterad inverterad förstäv som blivit vanlig framförallt på offshorefartyg, men nu har det första kryssningsfartyget med sådan stäv döpts. Det blev expeditionskryssningsfartyget Greg Mortimer som kom först, när varvet  China Merchants Heavy Industry (CMHI) idag överlämnade henne till köparen SunStone Ships som först i en möjlig serie av tio.

Köparen i sin tur chartrar ut henne till Aurora Expeditions, vars grundare hon är döpt efter. Det 104 meter långa skeppet är byggd enligt Polar Class 6 för trafik i polartrakterna, och har 80 passagerarloger med bad och balkonger. Det finns förstås restaurang och bar ombord, gym, sauna och bubbelpool,  föreläsningssal, salong och ett 180 graders observationsdäck inombords. liksom utedäck. Det skulle Nordenskiöld ha vetat... 

Källa

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-12-16 23:27 #3 av: Göstage

Små förarlösa elfärjor, utsläppsfria och med sensoravkänning som håller dem undan för andra farkoster och naturhinder - sådana  tror norska forskare och tekniker kommer att trafikera vattenvägarna i världens större havs- och sjönära städer inom mindre än ett decennium. Avgiften sköter man förstås per app, och man kallar på dem on demand.

Det har redan investerats runt 20 miljoner i utvecklingen av dessa småfärjor, och en grovt utformad prototyp vid namn Milliampere finns redan i drift i Trondheim.

Källa

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-12-17 07:04 #4 av: Jimmy.L

#3 I mindre hamnar så kan den säkert funka i men hamnar med hamnar med mycket trafik är jag tveksam om den är så bra att använda.

Bildtråd Stockholms skärgård  Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2019-12-17 07:54 #5 av: Göstage

#4 Nej, det kan säkert bli problem för bland annat större fartyg att ha de här mindre båtarna guppande kring sig. Något liknande gäller ju vattenskotrarna, även om de är manuellt styrda.

En annan aspekt är risken för skadegörelse.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-12-17 08:05 #6 av: Jimmy.L

#5 Och säkerheten ombord, måste ju finnas en befälhavare.

Bildtråd Stockholms skärgård  Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2019-12-17 08:12 #7 av: Göstage

#6 Ja, det finns nog en del att fundera på, och det senare kommer ju också att bli aktuellt om/när större fartyg kan bli obemannade eller bemannade med tekniker.

https://www.induo.com/b/autonoma-obemannade-fartyg/

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-12-29 13:02 #8 av: julatopp7018

Sjöfarten står för mer än två procent av världens koldioxidutsläpp och stora fartyg kan göra av med tiotusentals liter olja på ett dygn. För att få ner utsläppen försöker nu ett svenskt projekt skapa fraktfartyg som drivs med segel.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svenskt-projekt-vill-skapa-fraktfartyg-for-bilar-som-drivs-med-segel

Jag är skeptisk till idén, vi måste gå mot renare bränsle men ett så stort segel måste underhållas och man måste bygga om 100.000-tals broar.


Anmäl
2019-12-29 13:24 #9 av: Jimmy.L

#8 Ja det krävs nog en lösning om man ska ha master.

Bildtråd Stockholms skärgård  Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2020-01-02 07:13 #10 av: Göstage

#0 2020 kommer vi troligen att få höra talas mer om begreppet IVV, Inre Vattenvägar. Att flytta över last från landsvägarna till vattenleder kräver att de senare lever upp till EU:s krav för klassificering.

"År 2020 kan det komma ett beslut från EU om ny klassning av vissa svenska vatten, men det kan också ta längre tid."---

"I dag finns redan en del områden som är godkända som IVV, exempelvis Mälaren. Nu planeras alltså för att godkänna fler områden, som i skärgården utanför Göteborg, Göta kanal och nya områden längs ostkusten.

Idag används Göta Kanal till mycket stor del av turister men med den nya klassningen skulle kanalen alltså åter kunna bli en fraktled. Kanalen är dock inte statligt vatten utan ägs av ett bolag, som också måste ha ett ord med i laget. Fartyg som idag går upp i Vänern kan transportera gods motsvarande fem fullastade tåg eller 130 lastbilar med släp."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/mer-gods-ska-transporteras-pa-sjon

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.