Framtidens sjöfart
2014 anslöt sig Sverige till de regler som gäller för Kontinentaleuropas inre vattenvägar. I ett första skede definierade man inlandssjöfarten på Göta älv, Vänern och Mälaren. Där fanns det givetvis redan befintlig sjötrafik, men det var först 2014 som de inkluderades till reglerna för kontinentaleuropas inre vattenvägstrafik.
Nu är det dags att ansluta fler områden till samma inre vattenvägar, även om vissa förvisso ligger i kustmiljö. Kanske kommer man så småningom att få se fåbemannade eller helt obemannade lågenergiförbrukande kanalbåtar på våra inre vattenvägar, anpassade med längd att få plats i slussarna?
"Transportstyrelsen har beslutat om nya områden för inlandssjöfart, det vill säga trafik på kanaler, floder och insjöar - det som gemensamt kallas inre vattenvägar. De nya områdena omfattas av skärgårdsområden norr om Göteborg, delar av ostkusten från Kalmarsund i söder till Öregrundsgrepen i norr samt Göta kanal.
– Vi bedömer att sjöfartsnäringens intresse för inlandssjöfart är stort och vi är glada över att kunna möjliggöra ytterligare områden för trafik. En ökad trafik på våra inre vattenvägar utvecklar och förbättrar transporterna i Sverige. När mer gods kan flytta över från landsväg till vattenväg gör det transportsystemet både säkrare och mindre påfrestande för miljön, säger Johan Skogwik, sektionschef på Transportstyrelsen."---
"De nya inre vattenvägarna beräknas träda i kraft om ca 6-8 månader. Detta efter att de skickats till EU-kommissionen för notifiering och uppdatering av förteckningen över EU:s inre vattenvägar."---
https://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/nya-vagar-for-inlandssjofarten/
Och på kajen svarar den obemannade eltrucken Vera för distributionen av framkörning och hämtning av containerlasten. Nackdelen är förstås att arbetstillfällen går till spillo när allt fler delar i distributionskedjan blir automatiserade.
- Redigerat 12/1/23, 10:11 PM av Fornöga
Kanske kommande generationer av fartygsskådare få vänja sig att möta "bulligare båtar"? X-bow är en av norska Ulstein Group patenterad inverterad förstäv som blivit vanlig framförallt på offshorefartyg, men nu har det första kryssningsfartyget med sådan stäv döpts. Det blev expeditionskryssningsfartyget Greg Mortimer som kom först, när varvet China Merchants Heavy Industry (CMHI) idag överlämnade henne till köparen SunStone Ships som först i en möjlig serie av tio.
Köparen i sin tur chartrar ut henne till Aurora Expeditions, vars grundare hon är döpt efter. Det 104 meter långa skeppet är byggd enligt Polar Class 6 för trafik i polartrakterna, och har 80 passagerarloger med bad och balkonger. Det finns förstås restaurang och bar ombord, gym, sauna och bubbelpool, föreläsningssal, salong och ett 180 graders observationsdäck inombords. liksom utedäck. Det skulle Nordenskiöld ha vetat…
Små förarlösa elfärjor, utsläppsfria och med sensoravkänning som håller dem undan för andra farkoster och naturhinder - sådana tror norska forskare och tekniker kommer att trafikera vattenvägarna i världens större havs- och sjönära städer inom mindre än ett decennium. Avgiften sköter man förstås per app, och man kallar på dem on demand.
Det har redan investerats runt 20 miljoner i utvecklingen av dessa småfärjor, och en grovt utformad prototyp vid namn Milliampere finns redan i drift i Trondheim.
#3 I mindre hamnar så kan den säkert funka i men hamnar med hamnar med mycket trafik är jag tveksam om den är så bra att använda.
#4 Nej, det kan säkert bli problem för bland annat större fartyg att ha de här mindre båtarna guppande kring sig. Något liknande gäller ju vattenskotrarna, även om de är manuellt styrda.
En annan aspekt är risken för skadegörelse.
#5 Och säkerheten ombord, måste ju finnas en befälhavare.
#6 Ja, det finns nog en del att fundera på, och det senare kommer ju också att bli aktuellt om/när större fartyg kan bli obemannade eller bemannade med tekniker.
Sjöfarten står för mer än två procent av världens koldioxidutsläpp och stora fartyg kan göra av med tiotusentals liter olja på ett dygn. För att få ner utsläppen försöker nu ett svenskt projekt skapa fraktfartyg som drivs med segel.
Jag är skeptisk till idén, vi måste gå mot renare bränsle men ett så stort segel måste underhållas och man måste bygga om 100.000-tals broar.
#8 Ja det krävs nog en lösning om man ska ha master.
#0 2020 kommer vi troligen att få höra talas mer om begreppet IVV, Inre Vattenvägar. Att flytta över last från landsvägarna till vattenleder kräver att de senare lever upp till EU:s krav för klassificering.
"År 2020 kan det komma ett beslut från EU om ny klassning av vissa svenska vatten, men det kan också ta längre tid."---
"I dag finns redan en del områden som är godkända som IVV, exempelvis Mälaren. Nu planeras alltså för att godkänna fler områden, som i skärgården utanför Göteborg, Göta kanal och nya områden längs ostkusten.
Idag används Göta Kanal till mycket stor del av turister men med den nya klassningen skulle kanalen alltså åter kunna bli en fraktled. Kanalen är dock inte statligt vatten utan ägs av ett bolag, som också måste ha ett ord med i laget. Fartyg som idag går upp i Vänern kan transportera gods motsvarande fem fullastade tåg eller 130 lastbilar med släp."---
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/mer-gods-ska-transporteras-pa-sjon
#0 Stockholm hamn har en vision för utökad pråmtrafik för just Mälaren när dom öppnar sin nya hamn i Nynäshamn i maj.
Automooring är en förtöjningsteknologi för fartyg som gör den urgamla metoden med trossar överflödig, och svenska Trelleborg är världsledande på området. Viking Line har försett sina nya fartyg och hamnplatser med tekniken. Vem kläcker ett svenskt namn för den nya tekniken?
Artikel februari 2019: "Långnäs först med automooring"
Fästingar? 😃
😃👍
En annan typ av förtöjning.
Blir Strana första elbåt att klara Göta kanal på en laddning?
"Från den 19 till den 28 juli kör fritidsbåten Strana en uppvisnings- och informationsresa utmed Göta kanal. Strana är en elbåt som utvecklats av ett nordiskt team. Den teoretiska räckvidden är hela 200 sjömil och målsättningen för teamet bakom Strana är att klara hela sträckan, 19 mil, utan att behöva ladda. Sverige har stått för design och ett norskt team har utvecklat elmotorn."---
https://www.expressen.se/dinapengar/svensk-elbat-klarar-gota-kanal-pa-en-laddning/
Spännande
Teknik och affärsmässighet är ännu inte i fas kring autonoma fartyg.
"Mer eller mindre autonoma, det vill säga självstyrande, fartyg kommer att bli vanligare i sjöfarten, men utvecklingen sker långsamt. Den bedömningen gör Björn Pundars, finländsk prefekt för Sjöfartshögskolan vid Linnéuniversitetet i svenska Kalmar."---
"– Jag skulle säga att det är något som industrin kört hårt på men nu har man kanske lite dragit i bromsen. Företag vill ju ha avkastning på investeringar men än är avkastningen på detta inte särskilt bra, säger Pundars.
– Tekniken finns, men tills vidare är den ganska dyr."
Företag som sysslar med batterilagring och energiomställning har fått upp ögonen för Skellefteå i och med Northvolts etablering av en batterifabrik. Senast ut är en elbåtstillverkare.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/elbatstillverkare-med-kurs-mot-skelleftea
I fredags genomfördes en världspremiär i all tysthet på Åland. För första gången avgick ms Fjärdvägen från Långnäs hamn utan att behöva kasta loss på sedvanligt vis – nu är man redo att använda systemet ”automooring” – eller automatisk förtöjning.
– Framtiden är här, säger hamnens vd, Ronny Eriksson.
https://m.alandstidningen.ax/nyheter/varldspremiar-automatisk
På Chalmers provar man just nu ett nygammalt koncept. Ett segeldrivet fraktfartyg som ska minska bränsleförbrukningen och utsläppen med 90 procent. Och om allt går som det ska, kan det segla över Atlanten inom fem år.
– Vind är det som vi tror är det allra säkraste sättet att nå FN:s klimatmål för sjöfarten, säger Sofia Werner, skeppsingenjör SSPA Chalmers.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/fraktfartyg-far-vind-i-seglen
Eco Sightseeing Sthlm AB och El & Marinteknik AB presenterar världens första ”Tesla second life” helelektriska passagerarbåt.
Eco Sightseeing Sthlm AB har under 2019/2020 tillsammans med El & Marinteknik genomfört en världsunik el konvertering av båten M/S Sylvia. Batterierna som användes vid el konverteringen är återanvända ”second life” batterier från Tesla. Målet är att erbjuda miljömedvetna sightseeing- och charterupplevelser för alla.
Risken för terroristattacker mot militärfartyg och gisslantagningar på handelsfartyg och färjor kräver nya typer av insatsfartyg, som kanske stealthkatamaranen "Ghost", som närmast ser ut att vara hämtad från någon futuristisk äventyrsfilm.
Som så ofta annars kommer militärindustrin med innovationer som även kan komma den civila industrin till gagn, som i det här fallet utvecklandet av kraftfulla stabilisatorer.
- Redigerat 10/21/20, 9:07 AM av [Göstage]
#24: Blää inte var den vacker
#25 Nej, det är väl att ta i! (Å andra sidan är WW:s biltransportfartyg av idag inte heller några skönheter…)
#26: Sant.
Europas enligt uppgift första 3D-printade båt har sjösatts i Sverige.
Göteborgs hamns vision om den framtida hamnen.
Genom att alla delar skrivs ut kan uppstarten gå från planering till en färdig robotubåt på några veckor. Designen utan tryckskrov ska klara mer än 6 000 meters djup.
https://www.nyteknik.se/fordon/3d-printade-robotubaten-har-en-annorlunda-design-7007312
Wallenius Marines Oceanbird-koncept tar nu ett avgörande steg framåt när Wallenius Wilhelmsen satsar på projektet i syfte att beställa ett vinddrivet biltransportfartyg som är i trafik 2025.
https://www.sjofartstidningen.se/wallenius-wilhelmsen-satsar-pa-oceanbird/
Studenter på Mälardalens högskola arbetar just nu med ett projekt med målet att bygga en självkörande segelbåt. Ett av syftena är att se om man kan ersätta stora fraktfartyg med diesel som drivmedel – med större segelbåtar.
– Det skulle spara massor, både på miljö och pengar, säger Mikael Ekström, professor på MDH.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/mdh-studenter-utvecklar-sjalvkorande-segelbatar
En propeller för ett i huvudsak vinddrivet fartyg som Oceanbird utvecklas inom innovationsprojektet Sailprop.
https://www.sjofartstidningen.se/energieffektiv-propeller-for-vinddrift/
Världens snabbaste elfartyg skall testas för passagerartransporter i Stockholms lokaltrafik 2023, enligt tillverkaren Candela.
Världens första självkörande fartyg kastar loss.
Första testerna visar rekordlåga förbrukningssiffror och Jakt 12 kan mycket väl lägga grunden för framtidens båtliv.
https://www.hamnen.se/jakt-12-svenska-supereffektiva-skrovet-sjosatt/
Norska vatten trafikeras av 250 snabbfärjor, inte någon av dem är helt eldriven. Men nästa år skall en "värstingfärja" i Rogaland ändra på den saken, och det kan innebära goda möjligheter för norsk fartygsteknologi och varvsnäring på exportmarknaden.
Utvecklingen av ny teknik är intensiv inom båtforskning- och industri (även om allt som presenteras som nya uppfinningar kanske inte alltid är det…)
- Redigerat 6/12/21, 9:59 AM av [Göstage]
Det svenska elbåtsbolaget X Shore ska öppna en ny stor båtfabrik i Nyköping. En etablering som kommer ge ett hundratal anställda, enligt företaget.
Elbåtsbolaget, med huvudkontor i Stockholm, ska placera sin verksamhet i delar av Eberspächers befintliga fabrikslokal. Bolaget räknar enligt kommunen med att i första skedet hyra cirka 12 000 kvadratmeter – och få en kapacitet på över 400 båtar per år i Nyköping.
Lidingöföretaget Candela lanserar en ny eldriven bärplansbåt som har längre räckvidd och är tystare än tidigare modell. Båten kommer att bli företagets första massproducerade båt.
http://www.skargarden.se/okad-produktion-av-eldrivna-barplansbatar/
Hynova 40 är ingenting mindre än en vätgasdriven fritidsbåt som bara släpper ut syre och vattenånga. Något som väckte stort intresse på Cannes Yachting Festival.
https://www.hamnen.se/hynova-40-premiar-for-vatgasdriven-fritidsbat/
"I vinter börjar Jakobstadsbolaget Finer serieproducera solpanelsdrivna båten Greta. Företagarna Emil Finne och Patrick Erikson blickar förutom mot den finska marknaden, mot Mellaneuropa, och särskilt tyska och schweiziska sjöar med förbud mot förbränningsmotorer",skriver HBL.
- Redigerat 10/3/21, 11:22 AM av [Göstage]
Millö- och klimatminister Per Bolund har varit på besök hos Candela och provkört elbåt. Hans positiva omdöme har inte fallit i god jord hos tidigare språkröret Birger Schalug.
”Jag har just provkört framtiden! Eldrivna motorbåtar kommer ta över till sjöss precis som elbilen nu tar över bilmarknaden. Fart, tystnad, nollutsläpp och körglädje gör elbåten svårslagen. Tack #Candela för besöket och provkörningen!”, skrev Bolund och Candela retweetade glatt.
”Någon borde ge Bolund ett par åror. Det är inte nog med att ersätta fossilsamhället med metallsamhället. Vi löser ett problem genom att skapa ett annat”, kommenterade Schlaug bistert.
- Redigerat 10/14/21, 3:12 PM av [Göstage]
LNG skulle vara en revolution för miljön. Det visar sig ändå att klimatnyttan hos en motor som drivs med flytande naturgas inte är mycket bättre än hos en dieselmotor.
https://svenska.yle.fi/a/7-10008447?fbclid=IwAR2BJp47ubrpCucmb6uposj-ScXPek58jLyGch1PTgdsOz0BZGiCTigxEDI
#44 Snopet.
#45: Viking Grace går på vanligt bränsle nu hörde jag, priset har ökat och det råder brist på LNG.
#44 ff Metanutsläppen från LNG- fartygen gör att varv och rederier forskar vidare på morgondagens klimatanpassade drivmedel. I fartygsbyggarnationen Finland forskar man för fullt, bland annat på Wertsilä, där man nu håller på att bygga ett teknologicenter.
"I siktet finns bland annat en kommersialisering av vätgas, ammoniak och metanol.
– Vi vill inte låsa oss vid ett alternativ. Vi vet inte vilket bränsle som slår igenom i framtiden, men det troliga är att olika lösningar behövs i olika delar av världen.
Säljargumentet för flerbränslemotorer som Wärtsiläs brukar vara att de förhållandevis enkelt konverteras från naturgas-, biogas- eller dieseldrift till att gå på andra bränslen som vätgas, syntetisk metan, metanol eller ammoniak."---
Sjöfartsverket håller som bäst på att provköra världens första helt metanoldrivna lotsbåt. Målet är att skapa en fossilfri fartygsflotta.
https://www.hamnen.se/varldens-forsta-metanoldrivna-lotsbat-sjosatt/
Energimyndighetens sjöfartsprogram finansierar forskning vid Uppsala universitet/Campus Gotland med samarbetspartners med syfte att hitta lösningar på hur vätgas kan användas i den gotländska färjetrafiken. Det rör sig om ett tvåårigt stöd på drygt tre miljoner kronor.
Det nederländska fartygsvarvet Conoship International har nyligen lanserat sin version av framtidens fraktfartyg. Tyska Fosen Yard Emden lade första ordern.
https://www.searchmagazine.se/artiklar/conoship-lanserar-sin-version-av-framtidens-fraktfartyg_16619.htm
Elektrifiering och bärplan- mycket tyder på att det kan vara framtiden för klimatsmarta passagerarfärjor, visar ett svenskt forskningsprojekt.
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
#51 Mer om detta.
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
Två förarlösa färjor skall sköta trafik av trailers över Oslofjorden, och norska Kustverket vill se fler sådana initiativ.
Re:tired.
#28 #30 Tanaruz Boats i Nederländerna presenterar en återvinningsbar femton fot lång 3d-printad båt som går att mala ner och printa ut igen om så önskas. Okej, man kan inte göra det på sin egen printer därhemma. Ännu…😉
"Den första elbåten på 15 fot levererades i juni och företaget har tagit in sex till ordrar och förhandlar om långt många fler. Mycket tack vare det attraktiva priset på runt 180 000 kronor för deras enklaste modell eller 250 000 utrustad med en eldriven utombordare," skriver Dagens P.S. Läs mer här!
Re:tired.
- Redigerat 12/1/23, 10:08 PM av Fornöga
#34 ¤40 #43 Den svenska innovationsförmågan i fråga om ny energiteknik inom sjöfarten fick åter bra uppmärksamhet när BBC World idag repriserade "Click" med ett besök hos branschföretag i Stockholm, bland annat Candela.
Re:tired.
- Redigerat 8/20/22, 9:01 AM av Fornöga
"– Inom några år kommer vi att få se elektrifierade bärplansfärjor runt om i världen", säger Arash Eslamdoost, docent i tillämpad hydrodynamik vid Chalmers tekniska högskola i Göteborg. "Han tänker i första hand på färjor för trafik i exempelvis städer och skärgårdar."---
Re:tired.
- Redigerat 8/20/22, 3:59 PM av Fornöga
#48 Världens enligt uppgift första lotsbåt klar att gå på fossilfri syntetisk metanol finns i Oxelösund. Den är dock före sin tid, eftersom det bränslet inte tillverkas ännu. Fram till dess man kommit i kapp med tillverkningen går båten på fossil metanol.
Re:tired.
Therese Lundquist, vd för Sea Technology AB, skriver i Sjöfartstidningen om den spännande innovationen flytande hamnar. Så här förklarar hon tanken bakom projektet:
"Idag är jag bland annat vd för vårt familjeföretag Sea Technology. Som en reinkarnerad Start-Up är vi nu en del av Stings Deeptech Inkubator program och vi har precis tillsammans med RISE/SSPA fått ett forskningsstöd från Trafikverket (ur Sjöfartsportföljen) som ämnar att undersöka förutsättningar för flytande hamnar. The Sea Tech Floating Terminal, som vår innovation heter, är en flytande hamn som vi i företaget arbetat med sedan 2015. När detta kommer i drift kommer det att rita om världens logistikkedjor och vara en bidragande faktor till den gröna energiomställningen. Jag är helt övertygad om att så kommer att ske. Med större och större containerfartyg, bristande infrastruktur i många delar av världen samt klimatförändringar så är detta en ypperligt flexibel och hållbar lösning."---
Re:tired.
- Redigerat 5/5/23, 9:24 PM av Fornöga
Forskare är något tveksamma till Al.satsning på färjor.
https://lighthouse.nu/sv/aktuellt/nyheter/forskare-tveksamma-till-farjerederiets-ai-satsning
#59 🤔
Re:tired.
Elmotorrevolutionen pågår inom nöjesbåtindustrin enligt tillverkarna, men HBL märker av en viss skepsis bland båtfolket i Finland, och läget är nog inte så särskilt annorlunda i vårt land.
Re:tired.
- Redigerat 8/19/23, 7:14 AM av Fornöga
#61: Ja jag har läst om många fritidsbåtägare som är tveksamma till enbart eldrift.
#33:Nu har projektet fått principgodkännande, men det känns som detta projekt hela tiden skjuts fram hela tiden.
https://www.sjofartstidningen.se/oceanbirds-wing-560-godkanns-av-dnv/
Norska Yara International blir först med att ha grön ammoniak som bränsle 2026.
https://www.nyteknik.se/farkost/det-blir-forsta-containerfartyget-som-gar-pa-gron-ammoniak/4221851
#64 "Bland nackdelarna finns att ammoniaken är giftig, frätande och brandfarlig." Låter "så där" i kombination med konstgödsel. Fast man får väl förmoda att de har koll på det…🤔
Re:tired.
#65: Ja det får man hoppas.
Delfinfena för att minska utsläppen?
https://www.tn.se/hallbarhet/34347/sa-sanker-delfiner-utslappen-jag-tankte-bara-herregud/
Det ska bli fosilfritt mellan Trelleborgs Hamn - Lübeck hamn senast 2040.
https://www.dagensnaringsliv.se/20240315/267390/ny-gron-sjofartskorridor-mellan-tyskland-och-sverige
Låter som TT sitter i orubbat bo i Trelleborg, trots skedda incidenter. (Tror de har ett avtal till 2032 nu.)
Re:tired.
#69: Ja många rederier skriver ju långa avtal med hamnarna.