Annons:
Etikettövrigt
Läst 1207 ggr
[Göstage]
2019-07-20 10:43

Båtliv och utebad med funktionsnedsättning

Att ta sig i en ranglig båt eller nedför en hal badstege kan innebära problem för vem som helst, och för den som har någon form av rörelsenedsättning är det förstås än värre- men som det heter, "where there is a will there is a way". Här finns plats för tips och notiser kring sjöliv med olika former av funktionsnedsättningar.

För visst löser det sig! 👍

Annons:
[Göstage]
2019-07-20 10:54
#1

Med ekonomiskt bidrag från EU och arbete från ortsbor har ett imponerande projekt sett dagens ljus i Ammarnäs.

"Med målsättningen ”fiske för alla” invigde Ammarnäs Fiskevårdsområde under lördagen Akkastjärn, ett tillgänglighetsanpassat tjärn för fiske mitt i centrala Ammarnäs.

Föreningen har länge siktat in sig på en bred målgrupp. Förutom specialsträckor för mer erfarna fiskare har det satsats på familjevänligt fiske. Förhoppningen med Akkastjärn är att det ska öppna upp för ännu fler i trakten att fiska, både familjer och äldre men även personer med funktionsnedsättningar. – Vi har fått frågor om vi möjligen hade kunnat ta fram fiske som var anpassat för de som har funktionshinder av olika slag, och det är klart att vi ska ha det. Har vi inte det har vi ju inte fiske för alla, berättar Gun-Britt Hedström, sekreterare för Ammarnäs Fiskevårdsområde."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/fiske-for-funktionsnedsatta-invigdes-i-ammarnas

Tipstack till Eda!

[Göstage]
2019-07-20 11:05
#2

Söker man på "gästhamnar" och "handikappanpassning" så gäller tillgänglighetsbeskrivningen i regel toaletterna, men bland andra Källö-Knippla har fem gästplatser för funktionsnedsatta (av totalt 130).

Den som känner till fler gästhamnar med samma tillgänglighet får förstås gärna tipsa om det!

Eda
2019-07-20 11:50
#3

När det gäller tillgänglighetsanpassade bad har jag skrivit om följande utomhusbad i mitt blogginlägg  Bad för dig med funktionsnedsättning

Ribersborgs handikappbad i Malmö
**Lilla Amundöns handikappbad i Brottkärr söder om Göteborg  **Svärjarehålan i Tylösand och Gröningen på Östra stranden utanför Halmstad.  

I Mälaren, andra sjöar och i havet kan det finnas ramper till vattnet och eventuellt RWC-toaletter men saknar övrig anpassning som t.ex. följande bad i Stockholmstrakten: Tanto Strandbad, Flatenbadet, Trekantens strandbad och Bohus Malmön på Smögenkusten. 

Känner ni till fler tillgänglighetsanpassade bad i hav och sjö eller vilka badplatser som har ramper?

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

[Göstage]
2019-07-20 12:38
#4

Omsorgsföretaget Humana har  i samarbete med SPF Seniorerna och Hjärnskadeförbundet Hjärnkraft i dagarna publicerat Tillgänglighetsbarometern 2019. Den visar att  var sjätte svensk kommun uppger att de inte har någon tillgänglighetsanpassad badplats alls.😕

https://www.humana.se/personlig-assistans/nyheter/2019/07/var-sjatte-kommun-saknar-tillganglighetsanpassat-bad/

[Jimmy.L]
2019-07-20 17:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Finns mycket jobb kvar för kommunerna att förbättra för funktionshindrade.

Båten jag åkte med till Landsort var inte rullstolsanpassad. Nog svårt just på denna att hitta en bättre båt då dom båda hamnarna på ön är trånga och inte så djupa.

Eda
2019-07-21 08:37
#6

Om hur rullstolsburna skall komma i och ur vattnet har jag haft lite funderingar. Jag har skrivit om detta i min blogg. Se: Rullstolar för strand och bad

………………………………………………………………………………………………….

Det finns speciella bad/strandrullstolar men de kostar från 11.920:- till över 44.000:-. Så här ser den ”billigare” ut, den säljs av Miwex. Fotot är från Miwex hemsida. Miwex säljer också alternativet bärsits som placeras i rullstolen och därifrån lyfts personen till och från t.ex. bad eller till båt. Den finns i tre olika storlekar. Till det behövs två personer som lyfter, är personen som skall lyftas tung gäller det att hitta två armstarka lyftare. Den kostar c:a 2.750:- (prisuppgift juli 2019

…………………………………………………………………………………………………. 
**Eftersom många rullstolsanvändare som gillar att bada kanske inte har råd med dessa artiklar har jag försökt tänka ut lite billigare alternativ för hemmafixaren, vet dock inte om de skulle fungera. Vad tror ni? Jag har också ställt frågan till Rörelsehinder iFokus, men än så länge inte fått något svar. **…………………………………………………………………………………………………. 

Förslag 1. Att skruva fast en pall/karmstol på botten av en transportvagn med nedfällbara lämmar runt om. (Den på bilden är från Clas Ohlsson Artikelnummer: 40-7662. Den klarar 250 kg och kostar 999:-).Foto: Clas Ohlssons hemsida. Se: https://www.clasohlson.com/se/Transportvagn/40-7662#moreinfo

  ……………………………………………………………….……………………………………………….. 

Förslag 2. Att utgå från en transportkärra och surra fast en skiva med en påskruvad pall/karmstol. (Den på bilden är från Clas Ohlsson Artikelnummer:40-7346. Den klarar 180 kg och kostar 399:-). Foto: Clas Ohlssons hemsida.Se: https://www.clasohlson.com/se/Transportk%c3%a4rra/Pr407346000

……………………………………………………………….………………………………………………..

Jag skulle således gärna vilja få höra era synpunkter och tankar om något av mina två förslag respektive bärsitsen verkar vara realistiska, alternativt om ni har några egna förslag som ni vet/tror fungerar.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
[Jimmy.L]
2019-07-21 08:40
#7

Förslag 2 är nog bättre tror jag 2 hjul är enklare att hantera än 4.

[Göstage]
2019-07-21 09:02
#8

Kommer att tänka på sådana kärror som kallades "rävar" där jag kommer ifrån och väl hette/heter "rullebör" längre söderut (och som tydligen numera tjänar som trädgårdsutsmyckning på många håll).

Kanske den modellen  i lämplig modifiering (t.ex. med dubbla framhjul) skulle kunna gå att utveckla för detta ändamål?

Eda
2019-07-24 22:34
#9

Jag var först också inne på tanken att det skulle kunna fungera med vanlig skottkärra, men vid närmare eftertanke tror jag att personen som skall forslas till vattnet släpar benen i marken eller skrapar dem mot hjulen om man använder vanlig skottkärra och det tror jag också gäller med "rävar".

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

[Göstage]
2019-07-25 06:26
#10

#9 Ja, det finns fler invändningar, som till exempel bottenförhållanden, men det är aldrig fel med lite tankesmedja.🙂

Eda
2019-07-26 19:08
#11

I dag gick jag förbi Smedsuddsbadet på Kungsholmen i Stockholm, där finns en mycket bra ramp ner till vattnet. Det tråkiga är att detta bad (testat i juni 2019) har höga halter av kolibakterier och såväl toan som omklädningsrummen med ramp är för tillfället stängda!  
Om det olämpliga badvattnet finns inga meddelande utan man får läsa om det i tidningen Mitt i Kungsholmen. I denna tidning läste jag att också Kanaanbadet och Sätrabadet har ramper.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

[Göstage]
2019-07-27 20:16
#12

#11 Var det den här artikeln?

"Bara en av de 31 badplatser som sköts av Stockholms stad är anpassad för handikappade. Ett apartheidsystem, tycker förening GIL som arbetar för funktionshindrade. – Vi måste bli bättre, säger Katarina Luhr (Mp), miljöborgarråd i Stockholms stad."--- "Även i Göteborg är det bara en strand som är fullt anpassad men Anders har precis kommit hem från en semester i Spanien där han kunde bada på flera ställen. – Där fanns badvakter som kunde hjälpa mig ner och upp ur vattnet, flytmöjligheter och toaletter som fungerade. Den möjligheten ska man ha här också och definitiv inte bara på ett ställe."---

"Stora Sköndal är den enda fullt handikappanpassade badplatsen men på fem andra badplaster finns ramp ner i vattnet. Men föreningen GIL lyfter också behovet av hjälpmedel för att flyta i vattnet och anpassade bänkar att sola på. – En ramp underlättar inte om det inte finns en badstol. Man vill kunna göra mer på stranden än att bara sitta och titta på fåglar, säger Anders Westgerd."---

"På Stockholms stads hemsida står det att badet i Stora sköndal är helt handikappanpassat. Smedsuddsbadet är delvis handikappanpassat.

Det finns ramp på följande badplatser: Tanto, Flatenbadet, Kanaanbadet, Sätrabadet och Maltesholmsbadet. Flera badplatser har även handikapptoa."---

https://mitti.se/nyheter/badplatserna-garanterad-stockholm/?omrade=hela-stockholm

Inte imponerande…😕

Eda
2019-07-28 09:49
#13

Ja , det är samma artikel som jag läst om var det finns ramper, men jag läste om den i Mitt i Kungsholmen. I denna tidning stod också om det dåliga vattnet  i Smedsuddsbadet: https://mitti.se/nyheter/senaste-provsvaret-smedsuddsbadet/?omrade=hela-stockholm&sw=bajs 

Mitt i Stockholm  finns också en artikel  publiserad 2019-07-25 som heter:
Här badar du garanterat bajsfritt – se listan i din kommun 

https://mitti.se/nyheter/basta-badvattnet-stockholm/?omrade=hela-stockholm&sw=bajs

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
Eda
2019-07-30 11:04
#14

Igår fick  jag följande tips: Vill tipsa om att Möllebadet i Salems kommun söder om Stockholm nu har en badramp för alla och badrullstol (Hippocampe) för utlåning i badets kiosk.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

[Göstage]
2019-08-13 06:38
#15

#4 SVT Skåne tar så här en bra bit in på badsäsongen upp Humanas tillgänglighetsrapport ur skånskt perspektiv och redogör för läget i de 17 kommuner som svarat på en enkät från SVT. Man konstaterar att det finns stora skillnader mellan kommunerna. Förmodligen skulle inte de 16 kommuner som inte besvarat enkäten bidra till en mer positiv bild genom sina svar.

Källor:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/badplats-for-rullstolsburna-saknas-i-var-sjatte-kommun
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/skurup-har-inte-en-enda-rullstolsvanlig-badplats

[Göstage]
2019-08-20 20:31
#16

Skota Hem har jag bara hört talas om i förbigående men en snabb googling visar att stiftelsen har ett gott renommé.  Så här presenterar man sig på sin hemsida:

"Stiftelsen Skota Hem är en organisation som möjliggör segling för personer med funktionsnedsättning. Effekten är ökat självförtroende, självkänsla och större självständighet – vilket ger livsviktiga verktyg för ökad samhörighet och delaktighet."

http://www.skotahem.se/

Eda
2019-09-06 10:55
#17

#15 Mer om de skånska baden publicerad i svt Nyheter 2019-08-13

En ny kartläggning visar att landets kommuner är dåliga på att göra badplatser tillgängliga för funktionshindrade. Skillnaderna är stora mellan kommunerna i Skåne. I Skurup saknas till exempel helt rullstolsvänliga badplatser.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/skurup-har-inte-en-enda-rullstolsvanlig-badplats

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

[Göstage]
2019-09-06 13:39
#18

#17 Hoppas verkligen det sker en förbättring till nästa säsong, nu när det blivit uppmärksammat!

Eda
2020-06-18 11:08
#19

    _                                                                Foto: Hanterbara båtars hemsida
_
Om  Fritidsbåtar som även passar rullstolsburna  har jag ett blogginlägg som nu är uppdaterat. 

Nytt för i år är aluminiumbåten Fred 20 som nu har ersatt Fred 25. Fred 20 är också lämplig med fjärrstyrd ramp. Som tillbehör har den fastsättningsutrustning för rullstol.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

[Göstage]
2020-06-18 16:08
#20

#19 Bra att tråden aktualiseras när många är intresserade av att skaffa båt för hemestern.

Annons:
[Göstage]
2020-07-24 13:06
#21

"Drömmen om att kunna segla"

"Kan olika sorters sensorer minska två föräldrars oro för sonens epileptiska anfall, förverkliga drömmen om att segla och ge en människa mer kontroll i sitt hem? 19-åriga Ian vill kunna segla med sin egen båt, men han föddes med cerebral pares och kan bara kontrollera sina ögon pålitligt."--- 

Kunskapskanalen idag 19.00.

Kan ses på UR Play till 31 december 2020.

[Jimmy.L]
2020-07-27 06:48
#22

Under tisdagen invigde Ängelholms kommun de första strandmattorna mellan Klitterhus och Hamnbron. SVT Nyheter Helsingborg fick följa med när mattorna skulle testas och först ut var Pelle Sköldbäck.
– Det är fantastiskt, mattan bär mig fram mot målet som är havet, säger Pelle Sköldbäck, aktivitetssamordnare.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/har-testar-pelle-strandmattan-sa-langt-nere-pa-stranden-har-jag-aldrig-varit

Eda
2020-07-31 07:16
#23

Jättebra förslag, jag har nu delat filmen på mina Facebooksidor. Hoppas att fler kommuner läser om detta och gör likaledes!

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

[Göstage]
2021-05-21 06:44
#24

Stefan som blev förlamad i en motorcykelolycka ritade själv en båt som ger honom möjlighet att fortsätta med sin stora hobby fiske. Nu hoppas han att kunna få med andra med funktionsnedsättning ut på sjön.

En motorcykelolycka gjorde Jonas Nilsson förlamad från bröstkorgen och nedåt och riskerade att sätta stopp för hans största intresse i livet – fiske. Men redan från sjukhussängen började Jonas fundera på hur han skulle kunna fiska från en rullstol. Lösningen blev att rita och tillverka en egen båt. Nu brinner han för att ta med andra funktionshindrade ut på havet. – Alla ska vara inkluderade och få komma ut och fiska, även de med rullstol, berättar Jonas Nilsson.
  • Redigerat 2021-05-21 06:44 av [Göstage]
[Jimmy.L]
2021-05-21 06:48
#25

Ja finns det ingen lämpliga båtar så får man bygga själv.

  • Redigerat 2021-05-21 06:51 av [Jimmy.L]
[Jimmy.L]
2021-05-24 18:39
#26

Nu kan rullstolsburna åka wakeboard i Halmstad. Anläggningen i Grötvik har fått hiss och ramp. Här ser du premiäråken i den nya banen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/rullstol-inget-hinder-for-att-aka-wakeboard-i-halmstad

Nu kan rullstolsburna åka wakeboard i Halmstad. Anläggningen i Grötvik har fått hiss och ramp. Här ser du premiäråken i den nya banen.
[Jimmy.L]
2021-08-01 06:40
#27

Jörgen Söderman i Björn i Njurunda bjuder på en åktur på sin flotte till alla som i vanliga fall har svårt att ta sig ut på sjön – helt gratis.

– Vi erbjuder funktionshindrade och rullstolsburna att komma ut och ta del av denna upplevelse, säger Jörgen Söderman.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/gratis-flottakning-runt-bjorkofjarden-for-rullstolsbundna

Jörgen Söderman i Björn i Njurunda bjuder på en åktur på sin flotte till alla som i vanliga fall har svårt att ta sig ut på sjön – helt gratis. – Vi erbjuder funktionshindrade och rullstolsburna att komma ut och ta del av denna upplevelse, säger Jörgen Söderman.
Annons:
Cojimar
2022-06-15 18:06
#28

Falkenberg tillgänglighetsanpassar tre badplatser.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Kommunen har nu tillgänglighetsanpassat tre badplatser i Falkenberg. För cirka fem år sedan lämnade Maria Larsson (C), som själv sitter i rullstol, in en motion om frågan. – Det här är första gången sen jag skadade mig 2005 som jag är på Skrea strand igen, säger hon.
  • Redigerat 2022-06-15 18:07 av Cojimar
anarki
2023-06-29 19:38
#29

Skellefteå gör det lättare för den som vill ta en båttur.

https://sverigesradio.se/artikel/skelleftea-skargard-blir-tillganglig-for-fler

Skellefteå skärgård görs tillgänglig för fler.I år har man satsat för att förenkla för rullstolsburna personer att ta turbåten.Båtföraren Ronnie Lindström ...
Fornöga
2023-07-08 11:59
#30

Föreningen Jönköpings Segelsällskap har beviljats 1,3 miljoner kronor från Allmänna arvsfonden för nybyggnation av en fast brygga som tillgänglighetsanpassas med en lift. Med hjälp av liften kan ungdomar samt äldre med funktionsnedsättning lyftas i och ur båten och på så sätt kan fler ta del av båtliv, sport och friluftsliv, meddelar jonkoping.se.


Re:tired.

Att söka bidrag från allmänna arvsfonden kan vara lyckosamt. det byggs just nu mycket bra i kommunens föreningar så att fler ska kunna ta del av deras verksamhet.
  • Redigerat 2023-07-08 11:59 av Fornöga
Eda
2024-04-10 17:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

#20: Länkarna som handlade om fritidsbåtar med uppfällbar bogramp på vilka man köra ombord rullstolar är nu åter uppdaterade!

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

  • Redigerat 2024-04-10 17:31 av Eda
Upp till toppen
Annons: