Övrigt

Djur ombord

2019-07-20 15:40 #0 av: Göstage

Det fanns en tid då vissa sjöfarande ansåg det som uteslutet att segla utan att ha katt ombord, och helst skulle den vara svart. Katterna ansågs kunna spå väder, och de förvarnade om när storm var i annalkande. Råkade katten lämna fartyget strax innan man skulle lägga ut sågs det som ett riktigt dåligt omen. 

Om inte förr så i takt med att det infördes karantänsregler så blev det mer sällsynt med katter ombord, åtminstone på handelsfartygen. Däremot är det ingen ovanlig syn att se katter och hundar ombord på fritidsbåtar.

I den här tråden kommer djuren, såväl katter och hundar som andra djur, att beredas generös plats ombord. Bilder och berättelser är förstås välkomna!

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-07-20 15:52 #1 av: Göstage

Vissa gillar livet ombord till fullo...

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-07-20 16:00 #2 av: Göstage

Första gången jag googlade på "skeppskatt" blev jag rätt förvånad, för vissa katter som har polydaktyli, det vill säga har fler tår än normalt, kallas även för "skeppskatter". I vissa sammanhang har de setts som en egen ras, vilket dock avvisats av andra, och det brukar rekommenderas att inte avla på dem. 

Hur som helst - de katter som förekommer här är katter med så många tår som katter brukar ha...Katt

Anmäl
2019-07-20 16:12 #3 av: Göstage

Lör 28/9 2019  kl 11-18 arrangeras Skeppskattens dag ombord på isbrytaren S:t Erik på Galärvarvet i Stockholm. Första gången den arrangerades var förra året, och det blev en framgång. 

https://www.sjohistoriska.se/besok/kalender/skeppskattensdag

Anmäl
2019-07-20 16:46 #4 av: MonicaLagerquist

Pepparotens Valdemar numera Tyson är en corni´s rex som är son till en av mina katter.

S*Blå Katten Cornish Rex och La Permuppfödning.

Anmäl
2019-07-20 16:53 #5 av: Göstage

Den verkar ha koll på kursen! Glad

Anmäl
2019-07-20 17:12 #6 av: Jimmy.L

#3 Möjligt att jag besöker den utställningen passar bra då det är marknad på Skansen den helgen. 

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2019-07-20 19:04 #7 av: Göstage
Jo, jag skall bada igen, jag har ju bara varit i sex gånger senaste timmen!"

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.